DANA M2 – nejnovější verze osvědčené houfnice se představuje

-
16. 8. 2018
-
124 komentářů
-
Redakce AN
Dělostřelecké systémy jsou nedílnou součástí pozemních sil moderních armád a konflikty z poslední doby jen potvrzují, že tomu bude i nadále. Ukazuje se také, že koncept dělostřeleckých systémů na kolových podvozcích má své opodstatnění a má co nabídnout i vedle těžkých pásových platforem.
Původní čs. kolová samohybná houfnice DANA vz.77 (Dělo Automobilní Nabíjené Automaticky vzor 77), je jedním z prvních dělostřeleckých systémů, které spojily velkou palebnou sílu s relativně lehkým kolovým podvozkem, jenž nabízí vysokou mobilitu. Navíc u houfnice DANA jde o podvozek Tatra, takže tento zbraňový systém disponuje i vysokou průchodivostí těžkým terénem a zároveň jde o robustní, odolnou a spolehlivou platformu. Proto má houfnice DANA potenciál být účinným prostředkem palebné podpory i do budoucna. Koneckonců na Slovensku už od 90. let místní zbrojní průmysl koncept tohoto zbraňového systému stále rozvíjí, vylepšuje a dodává jej nejen domácím ozbrojeným silám, ale dosáhl s ním i exportních úspěchů.
Také v Česku se v souvislosti s úvahami o modernizaci dělostřelectva AČR začaly firmy zabývat modernizačními projekty zaměřenými na houfnici DANA. Vůbec prvním se stal projekt DANA M1 CZ společnosti Excalibur Army, která tuto modernizovanou houfnici představila v roce 2011. Vývoj modernizačního programu pokračoval dále, došlo na spolupráci Excalibur Army a Tatra Trucks, přidaly se i další firmy z holdingu Czechoslovak Group i mimo něj a vzniklo evoluční provedení DANA M1M. Celý modernizační proces zatím vyvrcholil letošní novinku označovanou jako DANA M2, která měla veřejnou premiéru na červnových Bahnech.
České podniky obranného průmyslu přišly s projektem modernizace houfnice DANA především proto, že je celkově finačně i logisticky velmi výhodná a zároveň nabízí moderní dělostřelecký systém s velkým palebným účinkem za zajímavou jednotkovou cenu. Zcela nové houfnice (často navíc neprověřené provozem a bojovým nasazením) stojí řádově mnohem více finančních prostředků a k tomu je nutné připočíst náklady na vytvoření logistického a servisního zázemí. To v případě modernizovaných houfnic DANA odpadá, protože velkou část stávající logistiky i existujících servisních kapacit je možné i nadále využívat.
České modernizační projekty houfnice DANA nabízejí české armádě domácí cestu zvýšení schopností jejího dělostřelectva, v současné době to ale vypadá, že armáda dává přednost nákupu nových houfnic ze zahraničí. Ovšem přechod na zcela nové zbraňové systémy nějakou dobu potrvá, a navíc původní houfnice DANA mohou sloužit jako záloha, popřípadě jako výzbroj aktivních záloh. V takovém případě by modernizační balíček zcela určitě potřebovaly.
Vedle české armády má ve své výzbroji houfnice DANA vz. 77 například i polská armáda. Ta s nimi počítá i do budoucna, dostaly dílčí vylepšení především v souvislosti s nasazením v zahraničních misích, ale velení armády uvažuje o jejich komplexnější modernizaci. Není proto divu, že Excalibur Army nejnovější verzi DANA M2 před pár týdny představil právě v Polsku na polygonu Ustka. Představuje totiž ucelený modernizační balík všech částí zbraňového systému i podvozku, což může být pro polskou armádu velmi zajímavé jak po finanční stránce, tak v oblasti zvýšení bojových a provozních parametrů i rychlostí a dostupností modernizace.
Na modernizaci DANA M2 se podílí několik českých podniků. Tatra Trucks má na starosti modernizaci podvozku, šternberská společnost Excalibur Army vyrábí nové části nástavby, kabiny a bojové věže. Pardubická RETIA, dodává do houfnice DANA M2 softwarové aplikace systému řízení palby a provádí integraci houfnic do operačně taktických systémů velení a řízení pozemních sil. Československý rozměr projektu DANA M2 přidává spolupráce se slovenskými společnostmi MSM Group respektive ZVS Dubnica nad Vahom, které vyvinuly a vyrábějí modernizovanou munici s prodlouženým doletem.
Houfnice DANA M2 získala nový modernější design kabiny; větší foto / Excalibur Army
Nová kabina, vybavení a počítač se systém řízení palby
Na první pohled je největší změnou u verze M2 oproti původní houfnici DANA vz. 77 (ale i M1 CZ či M1M) nový design kabiny řidiče a velitele. Nejde ale jen o design. Nová přetlaková kabina má především upravené uchycení k rámu podvozku a novou tepelnou a zvukovou izolaci. Balistická odolnost dosahuje úrovně Level 1 dle STANAG 4569, přičemž parametry byly ověřeny balistickými zkouškami na demonstrátoru kabiny. Nový design kabiny zahrnuje vetší prosklenou plochu, okna mají balistickou odolnost také úrovně Level 1 a jsou elektricky vyhřívána. Spolu s novými velkoplošnými zrcátky a kamerovým systémem přispívají k lepšímu pozičnímu přehledu posádky, a tím i bezpečnosti provozu například na běžných komunikacích.
Zásadní změny se také odehrály v interiéru kabiny a v oblasti ergonomie a ovládání. Palubní desky řidiče i velitele jsou zcela nové, byla změněna ergonomie i charakter všech ovládacích prvků, aby odpovídaly současným požadavkům. Byla digitalizována ovládací rozhraní, řidič má k dispozici vlastní palubní počítač s digitálním displejem a elektronickými mapovými databázemi. Počítač také monitoruje některé systémy vozidla a je schopen řidiči poskytovat diagnostické údaje. Řidič může využívat tři přehledové kamery, jednu zadní a dvě boční, jejich obraz lze rovněž promítat na displej.
Velitel má k dispozici nový balistický počítač, s ním spojené digitalizované ovládací rozhraní a digitální displej integrovaný do palubní desky. Balistický počítač disponuje novým systémem řízení palby, který zahrnuje několik podsystémů. Jde především o podsystém autonomního výpočtu prvků střelby, podsystém navigace (inerciální i GPS), podsystém automatického zamíření zbraně, podsystém přípravy munice a vedení palby a také podsystém diagnostiky stavu zbraně, který monitoruje počet a pozici munice a umožňuje výběr jejího typu, kontroluje počet výstřelů, proces nabíjení, náměr a odměr zbraně, teplotu náplní nábojek apod. Systém A.S.A.P (Automatic Setting of Action Position) a systém řízení munice zásadně zrychluje možnosti nasazení houfnice i její efektivitu při bojové činnosti.
Oproti původní houfnici se DANA M2 vyznačuje větším dostřelem, který činí 25,5 km s municí DN1CZ. Přesnost a účinnost palby zbraně ráže 152 mm zajišťuje již zmiňovaný balistický počítač a elektronický systém řízení palby, který může spolupracovat s digitálními systémy řízení a velení (C4I systémy). Palba tak může být vedena autonomně nebo na základě digitálních údajů ze systému řízení a velení, který je získává například z dělostřeleckých radarů nebo od předsunutých dělostřeleckých pozorovacích systému. Rychlost střelby činí během první minuty 5 ran za minutu, při souvislé dlouhodobé palbě pak 4 výstřely za minutu. Množství vezené munice se pohybuje od 40 do 60 kusů v závislosti na využití vnějších přepravních schránek na podvozku.
Přístrojová deska kabiny posádky; větší foto 1, větší foto 2 / Excalibur Army
DANA M2 dostala také nový vnější i vnitřní komunikační systém umožňující i přenos dat, a novou datovou schránu. V kabině řidiče a velitele jsou umístěny nové polohovatelné ergonomické sedačky s dvoubodovými bezpečnostními pásy, nové sedačky dostala i osádka věže, ty jsou navíc i otočné. Zaměřovač na pozici mířiče byl doplněn o elektronickou libelu a okno je opatřeno odmlžovacím a odmrazovacím zařízením. Do interiérů kabin přibyly držáky výbavy a útočných pušek. Na přední části kabiny jsou nová vyprošťovací a vlečná oka, výstupy elektrického připojení a vzduchotechniky.
Kabina řidiče a velitele i obě kabiny v levé i pravé části věže mají nový a výkonnější systém závislé klimatizace a nezávislého naftového teplovodního topení. Nová je i nezávislá klimatizace a rozvody vzduchu. Nová filtroventilační jednotka splňuje požadavky na soudobé prostředky kolektivní ochrany pro vozidla. Ve všech vnitřních prostorech pro osádku jsou umístěny detektory CO2, které vizuálně a akusticky upozorňují na dosažení jeho maximální přípustné koncentrace. V případě překročení této meze řídící jednotka automaticky přepne ventilaci na plný výkon.
Vozidlo je opatřeno moderním vnitřním i vnějším LED osvětlením a Blackout osvětlením. Obě poloviny věže jsou doplněny vrhači dýmových granátů ovládánými velitelem v módu jednotlivě (po dvojicích) nebo salvou. Na pravé části věže je umístěna upravená lafeta pro velkorážový kulomet NSV 12,7 mm s možností aretace při střelbě. Původní nouzové ruční ovládání zbraně zůstalo zachováno.
Vylepšený podvozek, motor a vyšší provozní výkony
Úprav se dočkal i rám vozidla, a to nejen kvůli novému uchycení kabiny. Konstruktéři do modernizované samohybné houfnice integrovali odlišný systém řazení i řízení, pohonná soustava je opatřena novým typem kardanu a přibyla i pomocná energetická jednotka. Na zádi se nachází nový nárazník s integrovanými světly a zadní kamerou, stejně jako na přídi jsou i zde vyprošťovací a tažná oka a také vývody eklektického i vzduchového a hydraulického okruhu pro přívěsy či vlečená vozidla.
DANA M2 z bočního pohledu; větší foto 1, větší foto 2 / Excalibur Army
Pro sledování stavu dělostřeleckého kompletu i podvozku, údržbu, logistiku i servisní zásahy slouží integrovaný diagnostický systém. Data jsou získávána pomocí soustavy čidel a snímačů s CAN-bus sběrnicemi, následně jsou shromažďována a spravovávána buď počítačem velitele (data vztahující se k věži, zbrani, systému řízení palby, poloze atd.) nebo řidiče (data z čidel na podvozku, motoru, pomocné energetické jednotce atd.). Ovládání vozidla je mnohem snazší díky novému dvouokruhovému řízení s posilovačem a monoblokem, nový je i volant a pedálová jednotka. Především se ale ve voze nachází modernizovaná převodovka s poloautomatickým řazením Tatra-Norgren a nová tatrovácká přídavná převodovka.
Změn se dočkal i motor. Jde sice o původní pohonnou vzduchem chlazenou dvanáctiválcovou jednotku Tatra řady T3-930 o výkonu 265 kW, dostala však modernizační balíček. Byl změněn průběh točivého momentu tak, aby výkonová maxima byla dostupná při nižších otáčkách, původní dvojíce turbodmychadel byla nahrazena jedním s mezichladičem stlačeného vzduchu. Hydraulické ovládání dodávky paliva je nově nahrazeno elektronicky řízeným. Úprav a vylepšení se dočkalo sací i výfukové potrubí i systém filtrace paliva a vzduchu. Nová spojka SACHS MFZ 430 disponuje větším průměrem lamely a umožňuje spolehlivější přenos točivého momentu od motoru. Tyto úpravy mají za následek ekonomičtější provoz, snížení hlučnosti, lepší ovladatelnost i jízdní výkony vozidla.
Dojezd vozidla činí 600 km, DANA M2 může dosahovat na zpevněných komunikacích rychlosti až 80 km/h, v terénu pak 25 km/h při hmotnosti těsně přes 30 tun. Nápravy včetně brzd a odpružení zůstaly koncepčně zachovány, kola nově používají pneumatiky o rozměru 14,00 R20 se systémem dohušťování (CTIS) a novými vzduchovými rozvody. Brodivost bez přípravy má hodnotu 1,4 m, stoupavost 30 stupňů a statický příčný náklon 15 stupňů. Vozidlo dokáže překonat okopy o šířce 2 m a překážky s výškou do 0,5 m.
DANA M2 je vybavena dnes již nezbytnou pomocnou elektrickou energetickou a hydraulickou jednotkou (APHU) o výkonu 4,3 kW, která je schopna bez běžícího hlavního motoru napájet všechny komunikační a datové systémy a v případě nouze i elektrické a hydraulické systémy vozidla včetně nezávislé klimatizace. Konstruktéři inovovali i hydraulický systém, zvýšili těsnost jednotlivých hydraulických prvků i vylepšili čištění oleje a přidali nové čerpadlo hydrauliky i jeho pohon. Výsledkem všech úprav je zrychlení vysouvání a zasouvání stabilizačních podpěr o polovinu, a tím zkrácení času potřebného pro zaujetí palebné pozice i jejího opuštění.
Související články
Armáda ČR získá 20 speciálních Pandurů a 6 polních velitelství
Včera, 30. 1. 2017, byla podepsána mezi Ministerstvem obrany ČR a výrobním podnikem TATRA DEFENCE ...
-
31.01.2017
-
56 komentářů
-
Tisková zpráva
Houfnice Dana a raketomety Vampir v Ázerbájdžánu
Ázerbájdžánská armáda před několika dny ukázala svou nejnovější pozemní techniku. Na zveřejněném ...
-
22.09.2017
-
42 komentářů
-
Jan Grohmann
KOMENTÁŘ: Dělostřelectvo nesmí opustit tanky a pěšáky v boji
Efektivnost dělostřelecké palby na pozemní cíle závisí především na tom, zda palba je pozorovaná či ...
-
01.03.2018
-
63 komentářů
-
Milan Vašíček
Houfnice DANA české armády mohou být modernizovány podle standardů NATO
Není žádným tajemstvím, že modernizace dělostřelectva české armády je více než nutná, protože jeho ...
-
02.03.2018
-
229 komentářů
-
Redakce AN
Komentáře
Tohle je pěkné, pro Polský tendr již dostatečně nové/vylepšené. Stejně tak pro další zákazníky po světě jako modernizace. Mě by se to líbilo i pro nás - v počtu alespoň 50Ks by nám ...Zobrazit celý příspěvek
Tohle je pěkné, pro Polský tendr již dostatečně nové/vylepšené. Stejně tak pro další zákazníky po světě jako modernizace. Mě by se to líbilo i pro nás - v počtu alespoň 50Ks by nám to koupilo asi 20 let času a mohl by se za rozdíl peněz zavést třeba Vampir. :)
Pokud by se tak nestalo, tak raději nové a ty staré neukládat ani pro výcvik - raději odprodat Strnadovi aby je mohl vesele vyvézt někam kde se střílí.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...