Dánská armáda kupuje houfnice na podvozku české Tatry

-
16. 3. 2017
-
150 komentářů
-
Jan Grohmann
Francouzská firma NEXTER Systems dodá dánské armádě 15 kolových samohybných houfnic CAESAR 8×8 na tatrováckém podvozku řady TATRA FORCE. Jde o první případ, kdy vozy české značky Tatra zamíří do armád původních členů NATO.
Dánská armáda poptává nové houfnice prakticky již od roku 2006. Program výměny byl ale několikrát zrušen nebo odložen. V roce 2015 vyhrála izraelská firma Elbit Systems s houfnicí ATMOS 2000 - tendr byl ale anulován a opět spuštěn v květnu 2016.
Dodávka nových houfnic CAESAR 8×8 pro dánskou armádu začne v roce 2019 a skončí v roce 2020, tedy 14 let poté, co armáda projevila zájem o nové houfnice.
Významný je český podíl na programu houfnic CAESAR 8×8 pro dánskou armádu. Původně byla houfnice CAESAR umístěná na podvozcích Renault Sherpa 10 6×6 (pro francouzskou armádu) a Unimog U2450L 6×6 (pro export).
V minulém roce ale francouzská firma NEXTER Systems představila houfnici CAESAR 8×8 na podvozku od české firmy TATRA TRUCKS. Právě verzi CAESAR 8×8 na tatrováckém podvozku si zvolila dánská armáda.
„Podvozek TATRA nabízí vynikající jízdní stabilitu, nízko položené těžiště vozu a výjimečné schopnosti jízdy a pohybu v jakémkoliv terénu,“ říká ke spolupráci s českou automobilkou TATRA vedoucí prodeje dělostřeleckých systémů pro regiony Evropa a Jižní Amerika společnosti NEXTER Systems pan Olivier Brousmiche.
Kopřivnická Tatrovka dodává pro projekt CEASAR 8×8 čtyřnápravový podvozek obchodní řady TATRA FORCE s motorem, převodovkou a přídavnou převodovkou TATRA, pneumatickým odpružením všech náprav a pohonem všech kol.
Detail nabíjecího automatu; větší foto / Nexter
„Podvozek TATRA díky své nezaměnitelné a exkluzívní koncepci s tuhou nosnou rourou a nezávisle zavěšenými a odpruženými polonápravami nabízí projektu CEASAR a našim zákazníků zcela nové možnosti. Výrazným způsobem rozšiřuje využití zbraňového systému nejen v oblasti jeho mobility, ale též modularity konstrukce a možnosti využítí podstatně zvýšené užitečné hmotnosti při současném lepším poměru výkonu motoru a celkové hmotnosti vozidla. Zmíněné výhody byly rozhodují při našem výběru dodavatele podvozků: Svými technickými charakteristikami, vynikajícími, dlouhodobými zkušenostmi a referencemi značka TATRA vynikla nad ostatní konkurenci,“ říká k výběru dodavatele podvozků pan Alexander Penley, více prezident společnosti NEXTER Systems pro regiony Evropa a střední Asie.
Houfnice CAESAR 8×8 nahradí v dánské armádě 12 pásových samohybných houfnic M109A3 (ve výzbroji od roku 1965). Dánské ministerstvo obrany navíc s firmou NEXTER Systems uzavřelo opci na dalších 6 houfnic.
Dánové za samotné houfnice zaplatí 300 milionů dánských korun (1,09 miliardy Kč). Dále Dánové nákupují elektronické systémy řízení palby, náhradní díly, zajištění výcviku a servis na deset let. Celková cena za kompletní balík nebyla ale zveřejněna.
Díky větším rozměrům a nosnosti CAESAR 8×8 pojme více munice; větší foto / Nexter
CAESAR 8×8 je vybaven dělem ráže 155 mm o délce 52 kalibrů (8,06 m). Bojová hmotnost je 30 t a vozidlo měří na délku 12 m.
Hlavní výhodou podvozku 8×8 je lepší průchodivost terénem a větší nosnost. CAESAR 8×8 dokáže díky větší nosnosti a rozměrům převážet až 30 střel ráže 155 mm, oproti 18 střelám u verze 6×6. To snižuje mimo jiné nároky na doprovodná muniční vozidla.
Rychlost palby je 6 až 8 ran za minutu. Francouzská houfnice umí střílet širokou škálou munice, jako je například BONUS Mk II (od NEXTER Systems), která je schopná bodově ničit obrněnou techniku na vzdálenost až 35 km.
Nabíjecí mechanismus funguje v plně automatickém nebo poloautomatickém režimu. Posádku tvoří standardně pět vojáků, minimálně tři. Balistická ochrana kabiny dosahuje úrovně 2 (7,62×39 mm z 30 m) podle normy STANAG 4569. Ochranu lze zvýšit na úroveň 3, kdy pancéřové části odolájí puškovým střelám 7,62×51 mm (z 30 m) nebo střepinám dělostřeleckých granátů ráže 155 mm (z 60 m).
Vozidlo CAESAR 8×8 pohání tatrovácký vzduchem chlazený motor o výkonu 300 kW (410 koní) . Maximální rychlost je 90 km/h na pevné cestě, 50 km/h v terénu. Nádrže postačí na 600 km jízdy po zpevněných cestách.
Související články
Český nákladní dron CQ-100 Courier: Reálnější, než se zdá
Bezpilotní letecké prostředky UAV (Unmanned Aerial Vehicle) zažívají raketový rozmach. Poněkud ...
-
14.02.2017
-
5 komentářů
-
Radomír Sedláček
Československý 120mm samohybný minomet vz.85 – neprávem poražený šampion
120mm samohybný minomet vz.85 zavedený v Armádě ČR s projektovým názvem PRAM-S (PRAporní Minomet - ...
-
26.02.2017
-
17 komentářů
-
Milan Vašíček
České L-159 ALCA proti stíhačkám F-35B Lightning II
Americká firma Draken International poprvé nasadila česká letadla L-159 ALCA (Advanced Light Combat ...
-
05.03.2017
-
15 komentářů
-
Jan Grohmann
Izraelský tank Sabra pro Armádu České republiky?
Mezi roky 2020 až 2025 Armáda České republiky začne s výběrem nových tanků. Jedním z nabízených typů ...
-
14.03.2017
-
214 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
to JiriR: re pomer 33/17 je podle me jasny. Panove z Dejvic zamysleji 4 baterie ( 32 hlavni ) DANA M1 a 2 baterie ( 16 hlavni ) 155mm houfnic, rozdelene rovnomerne do dvou oddilu ...Zobrazit celý příspěvek
to JiriR: re pomer 33/17 je podle me jasny. Panove z Dejvic zamysleji 4 baterie ( 32 hlavni ) DANA M1 a 2 baterie ( 16 hlavni ) 155mm houfnic, rozdelene rovnomerne do dvou oddilu + od kazdeho typu jedno delo na vycvik ( VeV-VA?). Cili kazdy oddil naprosto shodna vyzbroj a pocty.Skrýt celý příspěvek
JiriR Ak došlo k zmene zo 100 na 105 a robili to izraelci tak s najväčšou pravdepodobnosťou tam bude L7... takto upgradovali aj svoje tanky Tiran
JiriR Ak došlo k zmene zo 100 na 105 a robili to izraelci tak s najväčšou pravdepodobnosťou tam bude L7... takto upgradovali aj svoje tanky Tiran
Cenzor:
Ešte aj keby sa vodiaci krúžok odstránil úplne, na kaliber granátu by to nemalo žiaden vplyv. :D
Keby sa dal do veže taký sústruh, už by sa tam nezmestil ani kanón. ;)Cenzor:
Ešte aj keby sa vodiaci krúžok odstránil úplne, na kaliber granátu by to nemalo žiaden vplyv. :D
Keby sa dal do veže taký sústruh, už by sa tam nezmestil ani kanón. ;)Jen taková vsuvka, DANA není československá kanónová houfnice s největším dostřelem (s klasickým ...Zobrazit celý příspěvek
Jen taková vsuvka, DANA není československá kanónová houfnice s největším dostřelem (s klasickým granátem)
http://www.delostrelectvocsarm...
Je úžasné vidět, kam jsme se za posledních 100 let posunuli :-)Skrýt celý příspěvekRase , na mainbattletanks je info od Ing. Martince ze oproti uvadene vymene L7 u T55S doslo ke zvetseni vyvrtu u puvodniho kanonu. Takto si to i pamatuju, ale kdovi jak to je. ...Zobrazit celý příspěvek
Rase , na mainbattletanks je info od Ing. Martince ze oproti uvadene vymene L7 u T55S doslo ke zvetseni vyvrtu u puvodniho kanonu. Takto si to i pamatuju, ale kdovi jak to je. Chlapi to s tou Danou berte jako vlnu kreativity nic vic.Skrýt celý příspěvek
JiriR, Rase: Proč to dělat tak složitě. Nejjednodušší by bylo dovybavit DANY malým soustruhem, na kterém by se granát 155mm stočil na 152mm. A možná by stačilo líznout jen ...Zobrazit celý příspěvek
JiriR, Rase:
Proč to dělat tak složitě. Nejjednodušší by bylo dovybavit DANY malým soustruhem, na kterém by se granát 155mm stočil na 152mm. A možná by stačilo líznout jen měděný vodicí kroužek. Vznikl by tak naprosto unikátní zbraňový systém schopný používat munici obou ráží. Nebál bych se je pak označit jako vz. 77 DANA M2M :-).
No a za ušetřený peníz bychom si u OTO Melara nechali vyrobit pár podkaliberních granátů VOLCANO se sabotem upraveným pro ráži 152mm. S tím by DANA dostřelila těch požadovaných 40km a celá modernizace by byla dovedena k dokonalosti :-)Skrýt celý příspěvekStarlight Myslím, že ani racionálnějšího konce naše diskuze nemohla dospět. Díky za ní. Jen připomenu, že kdyby třeba Zuzana dostal elektroniku třeba od Nexteru či podobně, ...Zobrazit celý příspěvek
Starlight
Myslím, že ani racionálnějšího konce naše diskuze nemohla dospět. Díky za ní.
Jen připomenu, že kdyby třeba Zuzana dostal elektroniku třeba od Nexteru či podobně, tak se smazává vývoj. Toto řešení není nijak ve světě ojedinělé, spíše standartní.Skrýt celý příspěvekMaximus:
Ak sa OSSR rozhodnú pre Corsac, tak pandurácke podvozky určite potrebovať budeme, to by hádam aj šlo ...
... len či už dovtedy vyrobíte tie pre seba ... :(Maximus:
Ak sa OSSR rozhodnú pre Corsac, tak pandurácke podvozky určite potrebovať budeme, to by hádam aj šlo ...
... len či už dovtedy vyrobíte tie pre seba ... :(Prosím zapomeňte na překopání staré DANY na 155 mm. V počtech uvažovaných pro AČR by to stálo víc než nová Zuzana 2 a možná i AGM. Už ten projekt parciální modernizace DANY od CSG ...Zobrazit celý příspěvek
Prosím zapomeňte na překopání staré DANY na 155 mm. V počtech uvažovaných pro AČR by to stálo víc než nová Zuzana 2 a možná i AGM. Už ten projekt parciální modernizace DANY od CSG je na hraně.
Proč je pro mladou generaci tak těžko pochopitelná spolupráce se Slovenskem, když máme velký potenciál si navzájem pomoci a navázat na historické vazby nejen zbrojního průmyslu? Pokud by SK nakupovalo od nás v licenci vyráběné Pandury, BVP či jinou voj. techniku a my od nich třeba finální verzi EVY, tak by na tom vydělaly obě země. My snížíme jednotkovou cenu techniky a Slováci získají "zahraničního" zákazníka, což je důležité následně pro export do dalších zemí. Vše je jen o vzájemně výhodných dohodách na úrovni firem a států.
Nákupem zbraňových systémů se nejen řeší obrana země, ale i geopolitika, transfer technologií, ekonomické dopady do civilního sektoru,...Skrýt celý příspěvekwlko: je to možná naivní, ale ideově je to stejně pitomé, jako modernizovat samotné Dany a nechat jim ráži 152mm. S těmi ojetými hlavněmi ráže 155mm by byly alespoň kompatibilní s ...Zobrazit celý příspěvek
wlko:
je to možná naivní, ale ideově je to stejně pitomé, jako modernizovat samotné Dany a nechat jim ráži 152mm. S těmi ojetými hlavněmi ráže 155mm by byly alespoň kompatibilní s NATO a pořád za dobrou cenu. Už jsem to psal dřív, celá idea modernizace houfnic Dana mi nepřijde jako šťastná. Nová hlaveň by byla samozřejmě lepší, ale to pak můžeme nahradit celé vozidlo za cenu vyšší než nové. Výhoda nové modulové věže vidím v tom, že by je šlo nějakou dobu mít na podvozku původní Dany a pak je usadit na něco jiného.
Zdá se, že opravdu vyměnili D-10T ráže 100mm za L7 ráže 105mm:
http://www.army-guide.com/eng/... Skrýt celý příspěvekJiriR to o prevrtavaní hlavne ste ako myslel? ako prevrtať starú použitú hlaveň? Slovinci to tak robili? to ako fakt? Ja som si myslel že ten kanon proste iba vymenili za iný ...Zobrazit celý příspěvek
JiriR to o prevrtavaní hlavne ste ako myslel? ako prevrtať starú použitú hlaveň? Slovinci to tak robili? to ako fakt? Ja som si myslel že ten kanon proste iba vymenili za iný ...
Rase: No krásna predstava ale dosť naivná. Samohybná húfnica na starom podvozku s hlavňou o dlžke 39 ráží...tá by bola zrelá na výmenu už ked by bola nová.Skrýt celý příspěvekPřevrtávání mi přijde zbytečné, nebo spíš moc drahé (byť neznám cenu). Co třeba sehnat nějaké starší houfnice ráže 155mm a jejich hlavněmi osadit Dany + upravit nabíjecí automat ...Zobrazit celý příspěvek
Převrtávání mi přijde zbytečné, nebo spíš moc drahé (byť neznám cenu). Co třeba sehnat nějaké starší houfnice ráže 155mm a jejich hlavněmi osadit Dany + upravit nabíjecí automat atd. Přeci jen třeba houfnice FH70 nebo podobné, sice jsou jen o málo lepší než ty stávající, ale mají už použitelnou ráži. Případně sehnat nějaké použité M777. Nové hlavně nemá smysl kupovat, ne pro modernizaci Dany.
Bylo by fajn překonstruovat onu věžovou část Dany, třeba zmenšit na úkor množství munice (30 je dnes standart, není potřeba 60). Zkrátka aby šla použít jako samostatný modul. Lehká otevřená konstrukce, jako má i Eva mi přijde málo univerzální.Skrýt celý příspěvekAd1) Napadlo tě uvažovat i v kontextu toho, že z SK úzce spolupracujeme a historicky byl náš zbrojní průmysl klíčově propojena vazby existují dodnes - viz CSG? Třeba úvahy typu vy ...Zobrazit celý příspěvek
Ad1) Napadlo tě uvažovat i v kontextu toho, že z SK úzce spolupracujeme a historicky byl náš zbrojní průmysl klíčově propojena vazby existují dodnes - viz CSG? Třeba úvahy typu vy nám prodáte houfnice, dálkově ovládané věže,... a my vám dodáme recipročně licenční BVP, Pandury, Bren 2, Viera NG,...
Ad3) :-)))Skrýt celý příspěvekZuzana je IMHO úplně jiné dělo.. 1) Není česká, proto mně z pohledu domácí podpory obr. průmyslu a daní nezajímá 2) Už Ondava vzhledem k typu munice bylo jiné dělo 3) DANA2- ale ...Zobrazit celý příspěvek
Zuzana je IMHO úplně jiné dělo..
1) Není česká, proto mně z pohledu domácí podpory obr. průmyslu a daní nezajímá
2) Už Ondava vzhledem k typu munice bylo jiné dělo
3) DANA2- ale to si fakt jenom vymýšlím….provrtat hlaveň ze 152 na 155 mm (podobně modernizoval Izrael Slovinský T55- ze 100mm na 105 mm). Zvětšit nábojovou komoru (uřezat starou a pomocí atomové metalurgie „přilepit“ novou, větší. Atom. metalurg…nechci rozebírat, to je na samostatnou diskuzi. Předělat nabíjecí automat- tohle by mi dávalo smysl.Skrýt celý příspěvekTo JiriR: Překopat starou DANU na 155 mm munici je nesmysl - použít nejde smysluplně vzhledem k nákladům nic. Kompletně překonstruovaná a nově vyrobená "DANA" v ráži 155 mm se ...Zobrazit celý příspěvek
To JiriR: Překopat starou DANU na 155 mm munici je nesmysl - použít nejde smysluplně vzhledem k nákladům nic. Kompletně překonstruovaná a nově vyrobená "DANA" v ráži 155 mm se jmenuje ZUZANA.
Pro mne osobně je "kočkopsík" právě tento Caesar 8x8Skrýt celý příspěvekNa Militarybox je skvělé video o Caesar, při jehož zhlédnutí mně napadá: Vidět Caesar svádí k použití vyšší míry automatizace nabíjení a ochrany osádky (min. zásobník na 8 ...Zobrazit celý příspěvek
Na Militarybox je skvělé video o Caesar, při jehož zhlédnutí mně napadá:
Vidět Caesar svádí k použití vyšší míry automatizace nabíjení a ochrany osádky (min. zásobník na 8 nábojů-problém s vel. náložek). Tyto věci by ale šly proti samotnému principu LEHKÉ houfnice a vznikl by opět kompromisně nesmyslný kočkopsík alá BVP120. Myslím, že plán Ačr na kombinaci DANA a asi Caesar/Eva není OK….1) proč poměr 33/17 ? Jeden prapor 13. Děl. br. má sloužit pro 4. br (asi Caesar/Eva) a jeden pro 7. br (asi Dana) – vyvážený poměr by byl 24/24.
2) Celkově modernizovat DANA…cílem modernizace je obvykle kompatibilita (ne-152 mm) + soudobý ničivý efekt (DN1CZ 25,3 Km- to je tak na hraně). Problémem je za mně více ta kompatibilita. Navíc pokud se DN1CZ nedá využít jako modul na prodloužení dostřelu stávající munice, absurdita DANAm1cz narůstá…Zvážit výrobu DANA2, to samé, ale 155, delší hlaveň a větší nábojová komora, co se dá repasovat-repasovat, zbytek nové, že seš najednou u nového děla – souhlas (ale s minimem vývoje).
3) Francouzi mají takový zvláštní (něco jako kaizenovský) smysl dotáhnout někam netradičně dílčí vlastnosti jejich zbraní, není to nějaké Britské zásadní přehodnocení (reengeneerig)- celkově, když nad jejich produkty přemýšlím.Skrýt celý příspěvekProblém AGM bude patrně i cena, byť má být výrazně nižší než PzH 2000 (patrně nová). Vzhledem k tomu, že součástí projektu MCGS (Leopard 3) má být i houfnice na stejném podvozku, ...Zobrazit celý příspěvek
Problém AGM bude patrně i cena, byť má být výrazně nižší než PzH 2000 (patrně nová). Vzhledem k tomu, že součástí projektu MCGS (Leopard 3) má být i houfnice na stejném podvozku, tak jsem hodně zvědavý s čím příjdou. Doufám, že to bude nějaká věž s vlastnostmi minimálně jako AGM, ale s lepším tvarováním (nižší a klidně delší).
Hodně se mi ještě líbí Italská houfnice Centauro 155/39LW "Porcupine". Sice je to krátká houfnice, jen L/39, ale věž váží jen 7,4 t a dostřel až 60 km ! V tomhle vidím budoucnost i pro AČR
http://www.military-today.com/...
https://aw.my.com/en/forum/sho... Skrýt celý příspěvek1) @ KOLT: Ano, německý Artillery Gun Module (AGM) je bezosádkový plný automat. https://www.youtube.com/watch?... KMW s ním zkouší štěstí na trhu už od roku ...Zobrazit celý příspěvek
1)
@ KOLT:
Ano, německý Artillery Gun Module (AGM) je bezosádkový plný automat.
https://www.youtube.com/watch?...
KMW s ním zkouší štěstí na trhu už od roku 2004 na různých podvozcích (MLRS, ASCOD 2, Boxer) a zatím nic. Proto jsem ho do výčtu nedával. Do dánského tenderu ani nešli. Možná proto, že KMW už je v holdingu s NEXTERm a možná už začali racionalizovat produktové portfolio.
Navíc je tu podezření, že podobu tohoto systému původně definovala spíše snaha výrobce navázat na námořní studijní program Modular Naval Artillery Concept (MONARC) a uplatnit věže AGM s kanóny ráže 155 mm do tehdy projektovaných fregat nové třídy F125.
2)
Úhly odměru a náměru:
CAESAR 8 X 8 - odměr ± 30°, náměr +72°/ -3,5 °
CAESAR 6 X 6 - odměr ± 17° při náměru +17° až + 66° (nepřímá střelba) nebo odměr -21° (doleva)/ +27° (doprava) při náměru +10° až - 3° (přímá střelba)
ATMOS 2000/52 - odměr ± 25°, náměr až +70°Skrýt celý příspěvekWóz amunicyjny K10 to nic nowego - amerykanie od M109 mieli podobny Tyle że dziś idzie się w innym kierunku - lżejszych i tańszych wozów które maja szybko dostarczyć amunicje ...Zobrazit celý příspěvek
Wóz amunicyjny K10 to nic nowego - amerykanie od M109 mieli podobny
Tyle że dziś idzie się w innym kierunku - lżejszych i tańszych wozów które maja szybko dostarczyć amunicje do wozu i odjechać.
I tak haubica ni wystrzeli więcej niż 8-10 pocisków podczas zadania - czyli ma amunicji na kilka zadań
Rosjanie przy okazji 2S35 Koalicja myślą o takim wozie
http://s9.uploads.ru/mOaNI.jpg...
A w Caesar masz takie proste rozwiązanie
https://encrypted-tbn2.gstatic... Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...