Dánská armáda kupuje houfnice na podvozku české Tatry

Samohybná houfnice CAESAR 8×8; větší foto / Nexter

Francouzská firma NEXTER Systems dodá dánské armádě 15 kolových samohybných houfnic CAESAR 8×8 na tatrováckém podvozku řady TATRA FORCE. Jde o první případ, kdy vozy české značky Tatra zamíří do armád původních členů NATO.

Dánská armáda poptává nové houfnice prakticky již od roku 2006. Program výměny byl ale několikrát zrušen nebo odložen. V roce 2015 vyhrála izraelská firma Elbit Systems s houfnicí ATMOS 2000 - tendr byl ale anulován a opět spuštěn v květnu 2016.

Dodávka nových houfnic CAESAR 8×8 pro dánskou armádu začne v roce 2019 a skončí v roce 2020, tedy 14 let poté, co armáda projevila zájem o nové houfnice.

Významný je český podíl na programu houfnic CAESAR 8×8 pro dánskou armádu. Původně byla houfnice CAESAR umístěná na podvozcích Renault Sherpa 10 6×6 (pro francouzskou armádu) a Unimog U2450L 6×6 (pro export).

V minulém roce ale francouzská firma NEXTER Systems představila houfnici CAESAR 8×8 na podvozku od české firmy TATRA TRUCKS. Právě verzi CAESAR 8×8 na tatrováckém podvozku si zvolila dánská armáda.

„Podvozek TATRA nabízí vynikající jízdní stabilitu, nízko položené těžiště vozu a výjimečné schopnosti jízdy a pohybu v jakémkoliv terénu,“ říká ke spolupráci s českou automobilkou TATRA vedoucí prodeje dělostřeleckých systémů pro regiony Evropa a Jižní Amerika společnosti NEXTER Systems pan Olivier Brousmiche.

Kopřivnická Tatrovka dodává pro projekt CEASAR 8×8 čtyřnápravový podvozek obchodní řady TATRA FORCE s motorem, převodovkou a přídavnou převodovkou TATRA, pneumatickým odpružením všech náprav a pohonem všech kol.

Detail nabíjecího automatu; větší foto / Nexter

„Podvozek TATRA díky své nezaměnitelné a exkluzívní koncepci s tuhou nosnou rourou a nezávisle zavěšenými a odpruženými polonápravami nabízí projektu CEASAR a našim zákazníků zcela nové možnosti. Výrazným způsobem rozšiřuje využití zbraňového systému nejen v oblasti jeho mobility, ale též modularity konstrukce a možnosti využítí podstatně zvýšené užitečné hmotnosti při současném lepším poměru výkonu motoru a celkové hmotnosti vozidla. Zmíněné výhody byly rozhodují při našem výběru dodavatele podvozků: Svými technickými charakteristikami, vynikajícími, dlouhodobými zkušenostmi a referencemi značka TATRA vynikla nad ostatní konkurenci,“ říká k výběru dodavatele podvozků pan Alexander Penley, více prezident společnosti NEXTER Systems pro regiony Evropa a střední Asie.

Houfnice CAESAR 8×8 nahradí v dánské armádě 12 pásových samohybných houfnic M109A3 (ve výzbroji od roku 1965). Dánské ministerstvo obrany navíc s firmou NEXTER Systems uzavřelo opci na dalších 6 houfnic.

Dánové za samotné houfnice zaplatí 300 milionů dánských korun (1,09 miliardy Kč). Dále Dánové nákupují elektronické systémy řízení palby, náhradní díly, zajištění výcviku a servis na deset let. Celková cena za kompletní balík nebyla ale zveřejněna.

Díky větším rozměrům a nosnosti CAESAR 8×8 pojme více munice; větší foto / Nexter

CAESAR 8×8 je vybaven dělem ráže 155 mm o délce 52 kalibrů (8,06 m). Bojová hmotnost je 30 t a vozidlo měří na délku 12 m.

Hlavní výhodou podvozku 8×8 je lepší průchodivost terénem a větší nosnost. CAESAR 8×8 dokáže díky větší nosnosti a rozměrům převážet až 30 střel ráže 155 mm, oproti 18 střelám u verze 6×6. To snižuje mimo jiné nároky na doprovodná muniční vozidla.

Rychlost palby je 6 až 8 ran za minutu. Francouzská houfnice umí střílet širokou škálou munice, jako je například BONUS Mk II (od NEXTER Systems), která je schopná bodově ničit obrněnou techniku na vzdálenost až 35 km.

Nabíjecí mechanismus funguje v plně automatickém nebo poloautomatickém režimu. Posádku tvoří standardně pět vojáků, minimálně tři. Balistická ochrana kabiny dosahuje úrovně 2 (7,62×39 mm z 30 m) podle normy STANAG 4569. Ochranu lze zvýšit na úroveň 3, kdy pancéřové části odolájí puškovým střelám 7,62×51 mm (z 30 m) nebo střepinám dělostřeleckých granátů ráže 155 mm (z 60 m).

Vozidlo CAESAR 8×8 pohání tatrovácký vzduchem chlazený motor o výkonu 300 kW (410 koní) . Maximální rychlost je 90 km/h na pevné cestě, 50 km/h v terénu. Nádrže postačí na 600 km jízdy po zpevněných cestách.

Zdroj: FMIKrigern

Nahlásit chybu v článku


Související články

Český nákladní dron CQ-100 Courier: Reálnější, než se zdá

Bezpilotní letecké prostředky UAV (Unmanned Aerial Vehicle) zažívají raketový rozmach. Poněkud ...

Československý 120mm samohybný minomet vz.85 – neprávem poražený šampion

120mm samohybný minomet vz.85 zavedený v Armádě ČR s projektovým názvem PRAM-S (PRAporní Minomet - ...

České L-159 ALCA proti stíhačkám F-35B Lightning II

Americká firma Draken International poprvé nasadila česká letadla L-159 ALCA (Advanced Light Combat ...

Izraelský tank Sabra pro Armádu České republiky?

Mezi roky 2020 až 2025 Armáda České republiky začne s výběrem nových tanků. Jedním z nabízených typů ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Sorge-227
    12:10 18.03.2017

    Neviem ako sa to odborne povie, ale asi nemozu hybat s hlavnou do lava a do prava. Asi musia otacat s celym vozidlom...docela neprakticke. Inak si neviem vysvetlit ako mozu ...Zobrazit celý příspěvek

    Neviem ako sa to odborne povie, ale asi nemozu hybat s hlavnou do lava a do prava. Asi musia otacat s celym vozidlom...docela neprakticke. Inak si neviem vysvetlit ako mozu nabijat v inom uhlu.....alebo to tak nie je?Skrýt celý příspěvek

  • lemkin
    11:20 18.03.2017

    Tohle soustrojí, je tak trochu špatný vtip a nikoliv automatická houfnice. :D Je to poloautomat, kolem kterého navíc běhá 6 maníků, kteří nejsou nikterak krytí. Navíc ta ...Zobrazit celý příspěvek

    Tohle soustrojí, je tak trochu špatný vtip a nikoliv automatická houfnice. :D

    Je to poloautomat, kolem kterého navíc běhá 6 maníků, kteří nejsou nikterak krytí. Navíc ta podávací ramena......, no........., takové francouzské - tedy design až navrch hlavy a funkčně zcela nemožné - jsem zvědav jak by to podávalo, až to bude v poli obalené bahnem a ledem v -20°C.

    V tomhle směru je i stará DANA mnohem dál a promyšlenější. Obj. si myslím, že ČR vůbec nepotřebuje lehké expediční houfnice (EVA), ale klasické, plnotučné na 8 kolech (DIANA).Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    10:46 18.03.2017

    ještě dodám, že osádka jsou pouze 2 lidé ! tedy AGM strčí do kapsy snad všechny houfnice co jsou na trhu. Myslím tedy, že má smysl si třeba i připlatit, pokud se ušetří drazí lidé ...Zobrazit celý příspěvek

    ještě dodám, že osádka jsou pouze 2 lidé ! tedy AGM strčí do kapsy snad všechny houfnice co jsou na trhu. Myslím tedy, že má smysl si třeba i připlatit, pokud se ušetří drazí lidé na něco jiného.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    10:43 18.03.2017

    liberal shark: Německá houfnice Donar, je kombinací Artillerie-Geschütz-Modul (AGM) s houfnicí Rheinmetall L/52 ráže 155 mm a upraveného podvozku BVP ASCOD 2 od General Dynamics. ...Zobrazit celý příspěvek

    liberal shark:
    Německá houfnice Donar, je kombinací Artillerie-Geschütz-Modul (AGM) s houfnicí Rheinmetall L/52 ráže 155 mm a upraveného podvozku BVP ASCOD 2 od General Dynamics. Obdobně by šlo upravit určitě i CV90, Pumu nebo jiné těžké BVP s dostatečnou nosností a bytelným podvozkem. Navíc Donar váží jen 35 tun (bojová hmotnost), dostřel 40 km a rychlost na silnici až 60 km/h

    http://www.military-today.com/... Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    10:39 18.03.2017

    nevypadá to, že by podvozek Ascod měl problémy s modulem AGM. Přeci jen je těžší, než BVP-1 a BVP-2 ;)

    nevypadá to, že by podvozek Ascod měl problémy s modulem AGM. Přeci jen je těžší, než BVP-1 a BVP-2 ;)

  • liberal shark
    10:30 18.03.2017

    To : semtam : Podvozek BVP je pro 155 mm houfnici moc maly a lehky. I 120 mm minomet uz je problem.

    To : semtam : Podvozek BVP je pro 155 mm houfnici moc maly a lehky. I 120 mm minomet uz je problem.

  • Trener
    09:02 18.03.2017

    Pardon doplnění předešlého příspěvku: Ten modul AGM na kolovém Boxeru se zdá opticky vysoký s vysokým těžištěm, ale když to tak nakonfigurovali, tak asi vědí co dělají. Ale nezdá ...Zobrazit celý příspěvek

    Pardon doplnění předešlého příspěvku: Ten modul AGM na kolovém Boxeru se zdá opticky vysoký s vysokým těžištěm, ale když to tak nakonfigurovali, tak asi vědí co dělají. Ale nezdá se mi, že by měl v terénu alespoň stejné vlastnosti, jako Dana/Zuzana. Takže ho spíš dát na pásový podvozek. Na Tatře by určitě byl níže, ale i tak se mi nelíbí.Skrýt celý příspěvek

  • Trener
    09:01 18.03.2017

    Ten modul na kolovém Boxeru se zdá opticky vysoký s vysokým těžištěm, ale když to tak nakonfigurovali, tak asi vědí co dělají. Ale nezdá se mi, že by měl v terénu alespoň stejné ...Zobrazit celý příspěvek

    Ten modul na kolovém Boxeru se zdá opticky vysoký s vysokým těžištěm, ale když to tak nakonfigurovali, tak asi vědí co dělají. Ale nezdá se mi, že by měl v terénu alespoň stejné vlastnosti, jako Dana/Zuzana. Takže ho spíš dát na pásový podvozek. Na Tatře by určitě byl níže, ale i tak se mi nelíbí.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    07:35 18.03.2017

    Zuzana 2 by musela projít hloubkovou modernizací, počínaje SŘP a tím strašným dizajnem kabiny konče. Za zmínku stojí, že ji dosud nikdo nekoupil, má být AČR první? Při zkouškách v ...Zobrazit celý příspěvek

    Zuzana 2 by musela projít hloubkovou modernizací, počínaje SŘP a tím strašným dizajnem kabiny konče. Za zmínku stojí, že ji dosud nikdo nekoupil, má být AČR první? Při zkouškách v Indii se u Zuzany údajně roztrhla hlaveň. EVA je demonstrátor, tak o něm nemá smysl se bavit vůbec.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    23:46 17.03.2017

    semtam: jsem velkým zastáncem AGM na podvozku budoucího BVP (a obecně pásových houfnic) ale vzhledem k tomu, že MO má muniční vozidla na podvozku 815-7 8x8 (ona nová posouvadla ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam:
    jsem velkým zastáncem AGM na podvozku budoucího BVP (a obecně pásových houfnic) ale vzhledem k tomu, že MO má muniční vozidla na podvozku 815-7 8x8 (ona nová posouvadla minometů PRAM), tak počítejme s tím, že stejně na tom budou u houfnice. Tedy kolový podvozek 815-7 8x8 + jakákoliv zbraňová část, čímž odpadají pásové houfnice... Tedy doufám, ale nevěřímSkrýt celý příspěvek

  • semtam
    23:25 17.03.2017

    Nevim, ale toto řešení houfnice se mi zdá dost zvláštní. Osobně tuto koncepci spíše vnímám jako houfnice do počtu. Jenže v poslední době se z nich stal hit. Pro potřeby AČR je ...Zobrazit celý příspěvek

    Nevim, ale toto řešení houfnice se mi zdá dost zvláštní. Osobně tuto koncepci spíše vnímám jako houfnice do počtu. Jenže v poslední době se z nich stal hit.

    Pro potřeby AČR je myslím nevyhovující, důvody tu již zazněli, tak je nebudu papouškovat.

    AČR by mohla vybírat z kolových i pásových typů. Kolové typy, jednoznačně Zuzana či Eva. Pásové typy K9 Thunder či něco na způsob Diany, ale s podvozkem z K9.

    Zajímavým řešením by mohl být AGM na podvozku nového BVP. AČR by tím pádem měla společnou pásovou platformu. A to není zrovna k zahození. Navíc AGM má obsluhu jen 2 lidí.Skrýt celý příspěvek

  • tryskac
    22:57 17.03.2017

    v prednej kabine sa vezie len vodic, ostatna osadka je vezena vo vezi. to zuzenie sledovalo ciel zvysenia odolnosti, je uvadzana odolnost na urovni 4 podľa STANAG 4569. na druhej ...Zobrazit celý příspěvek

    v prednej kabine sa vezie len vodic, ostatna osadka je vezena vo vezi. to zuzenie sledovalo ciel zvysenia odolnosti, je uvadzana odolnost na urovni 4 podľa STANAG 4569. na druhej strane treba setrit hmotnost kde sa da, to si ludia mozno az tak neuvedomuju na prve zamyslenie. co by ma skor trapilo pri tychto konstrukciach, je znacne vysoko umiestnene tazisko celeho kompletu. aspon to tak na prvy pohlad posobi a verim, ze 8.2m dlha hlaven kalibru 155mm sama o sebe nieco vazi... to uz podvozok moze citit v nerovnom tereneSkrýt celý příspěvek

  • Padousek
    21:49 17.03.2017

    Tu jednomistnou kabinu u Zuzany 2 by mohli změnit na klasickou tří místnou nebo dvoumistnou, ten vzhled je strašný, ikdyž to není rozhodující aspekt.

    Tu jednomistnou kabinu u Zuzany 2 by mohli změnit na klasickou tří místnou nebo dvoumistnou, ten vzhled je strašný, ikdyž to není rozhodující aspekt.

  • Charlie
    19:41 17.03.2017

    Mě z toho prostě pořád vychází nejlíp Zuzana - 2: 1) NATO ráže (a má i hlaveň L52, čili max dostřel kolem 40km) 2) plně automatické nabíjení (s manuální zálohou) 3) posádka plně ...Zobrazit celý příspěvek

    Mě z toho prostě pořád vychází nejlíp Zuzana - 2:
    1) NATO ráže (a má i hlaveň L52, čili max dostřel kolem 40km)
    2) plně automatické nabíjení (s manuální zálohou)
    3) posádka plně pod pancířem (včetně OpZHN)
    4) výroba "doma" s potenciálem na export

    http://forum.valka.cz/topic/vi...

    Vývoj je hotový z kolika, 75 procent?Skrýt celý příspěvek

  • liberal shark
    15:59 17.03.2017

    to Honza H : Ta nová Tatrovka je jen dočasné řešení pro motorizaci minometných baterií manévrových brigád před dodáním skutečných samohybných minometů. Pak půjdou vozit ...Zobrazit celý příspěvek

    to Honza H : Ta nová Tatrovka je jen dočasné řešení pro motorizaci minometných baterií manévrových brigád před dodáním skutečných samohybných minometů. Pak půjdou vozit munici.

    Tuto kategorii SD nebudeme posílat do misí, na to je lepší M777, takže nemusíme bazírovat na jejich aeromobilitě.

    Rychlost, automatické nabíjení a ochrana posádky jsou klíčové. Proč tedy neposadit EVU nebo jinou autonomní věž s dělem 155 d52 na podvozek Tatra 8x8 ?Skrýt celý příspěvek

  • stirling
    15:57 17.03.2017

    Deutschmann: Máš pravdu asi je to běžné, ale musíš mít lepší minomet viz video: https://www.youtube.com/watch?...

    Deutschmann: Máš pravdu asi je to běžné, ale musíš mít lepší minomet viz video: https://www.youtube.com/watch?...

  • Hyena
    14:42 17.03.2017

    Podla mna velmi zla volba pre Dansko: - populacia cca 5,6 miliona, cize ako Slovensko - osadka jedneho stroja 5-6 ludi vs 3 ludia u Zuzana 2 ci Eva - cize plytvanie ludskymi ...Zobrazit celý příspěvek

    Podla mna velmi zla volba pre Dansko:
    - populacia cca 5,6 miliona, cize ako Slovensko - osadka jedneho stroja 5-6 ludi vs 3 ludia u Zuzana 2 ci Eva - cize plytvanie ludskymi zdrojmi
    - poloautomaticke nabijanie vs plne automaticke nabijanie u Eva a Zuzana 2
    - podvozok tatra 8x8 - naco? hmotnost 30t, tazky transport na zahranicne misie oproti 6x6 Eva. Co idu zdolavat s 8x8 doma ked nechcu 6x6 s expedicnym potencialom? najvyssi vrch Danska ma iba 171m.n.m.
    - vezena municia iba 30ks vs Zuzana 2 s 40ks
    -pravdepodobne by aj cena vysla lepsie u Zuzany 2 ci Evy

    No a teraz mi vysvetlite v com je Eva zla pre Dansko ci ACR? Myslim, ze sa to tu bohuzial toci viac okolo designu nez okolo vykon/cena. Ceasar oproti Eve ci Zuzane 2 neobstoji a ano, Archer moze byt vizualne krajsi ale ako je na tom ked sa porovna cena s hufnicami zo Slovenska? Eva v 2015 bol iba prototyp a nez by ACR nejake odobrala (2020) uz bude niekde dalej. A v pripade, ze nepotrebujete 6x6 tak je tu stale Zuzana 2 ci nebodaj Diana.Skrýt celý příspěvek

  • Deutschmann
    14:18 17.03.2017

    stirling: zde je odkaz na tento stroj co jsi chtěl: http://www.palba.cz/viewtopic.... Půjčeno od Raseho Udělali to tak že mají ...Zobrazit celý příspěvek

    stirling:
    zde je odkaz na tento stroj co jsi chtěl:
    http://www.palba.cz/viewtopic....

    Půjčeno od Raseho

    Udělali to tak že mají brzdovratné ústrojí (jako houfnice). Rozloží počáteční sílu do delšího času a pak není namáhání tak velké.
    Je to stejný princip jako u PRAM na podvozku BVP (pokud se nepletu).

    Cena obyčejného minometu je zlomková proti minometu s brzdovratným ústrojím.Skrýt celý příspěvek

  • stirling
    13:16 17.03.2017

    Nesher,HonzaH: díky za info podle označení jsem našel i něco málo na http://forum.valka.cz/topic/vi... Jinak je to škoda, ...Zobrazit celý příspěvek

    Nesher,HonzaH: díky za info podle označení jsem našel i něco málo na
    http://forum.valka.cz/topic/vi...
    Jinak je to škoda, pokud by to mělo normální plechovou korbu s otevírací střechou, tak by se jen vysunuli vzpěry otevřela střecha a mohlo se střílet, tuším, že jsem něco takového viděl u amíků, kteří měli takto minomet na strykeru a tuším, že i bez vzpěr (ale nevím co to bylo za ráži). Vzpěry přece nemůžou být tak drahé, zase jeden dobrý nápad který není dotažen do konce...Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    12:47 17.03.2017

    PetrC:
    Aj Zuzana má autonómnu vežu a jej predĺžená verzia Himalaya (na podvozku T-72) uvezie 40ks munície. Vo veži Zuzana2 je už 40ks munície bez predlžovania veže.

    PetrC:
    Aj Zuzana má autonómnu vežu a jej predĺžená verzia Himalaya (na podvozku T-72) uvezie 40ks munície. Vo veži Zuzana2 je už 40ks munície bez predlžovania veže.

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 8