Dánská armáda kupuje houfnice na podvozku české Tatry

-
16. 3. 2017
-
150 komentářů
-
Jan Grohmann
Francouzská firma NEXTER Systems dodá dánské armádě 15 kolových samohybných houfnic CAESAR 8×8 na tatrováckém podvozku řady TATRA FORCE. Jde o první případ, kdy vozy české značky Tatra zamíří do armád původních členů NATO.
Dánská armáda poptává nové houfnice prakticky již od roku 2006. Program výměny byl ale několikrát zrušen nebo odložen. V roce 2015 vyhrála izraelská firma Elbit Systems s houfnicí ATMOS 2000 - tendr byl ale anulován a opět spuštěn v květnu 2016.
Dodávka nových houfnic CAESAR 8×8 pro dánskou armádu začne v roce 2019 a skončí v roce 2020, tedy 14 let poté, co armáda projevila zájem o nové houfnice.
Významný je český podíl na programu houfnic CAESAR 8×8 pro dánskou armádu. Původně byla houfnice CAESAR umístěná na podvozcích Renault Sherpa 10 6×6 (pro francouzskou armádu) a Unimog U2450L 6×6 (pro export).
V minulém roce ale francouzská firma NEXTER Systems představila houfnici CAESAR 8×8 na podvozku od české firmy TATRA TRUCKS. Právě verzi CAESAR 8×8 na tatrováckém podvozku si zvolila dánská armáda.
„Podvozek TATRA nabízí vynikající jízdní stabilitu, nízko položené těžiště vozu a výjimečné schopnosti jízdy a pohybu v jakémkoliv terénu,“ říká ke spolupráci s českou automobilkou TATRA vedoucí prodeje dělostřeleckých systémů pro regiony Evropa a Jižní Amerika společnosti NEXTER Systems pan Olivier Brousmiche.
Kopřivnická Tatrovka dodává pro projekt CEASAR 8×8 čtyřnápravový podvozek obchodní řady TATRA FORCE s motorem, převodovkou a přídavnou převodovkou TATRA, pneumatickým odpružením všech náprav a pohonem všech kol.
Detail nabíjecího automatu; větší foto / Nexter
„Podvozek TATRA díky své nezaměnitelné a exkluzívní koncepci s tuhou nosnou rourou a nezávisle zavěšenými a odpruženými polonápravami nabízí projektu CEASAR a našim zákazníků zcela nové možnosti. Výrazným způsobem rozšiřuje využití zbraňového systému nejen v oblasti jeho mobility, ale též modularity konstrukce a možnosti využítí podstatně zvýšené užitečné hmotnosti při současném lepším poměru výkonu motoru a celkové hmotnosti vozidla. Zmíněné výhody byly rozhodují při našem výběru dodavatele podvozků: Svými technickými charakteristikami, vynikajícími, dlouhodobými zkušenostmi a referencemi značka TATRA vynikla nad ostatní konkurenci,“ říká k výběru dodavatele podvozků pan Alexander Penley, více prezident společnosti NEXTER Systems pro regiony Evropa a střední Asie.
Houfnice CAESAR 8×8 nahradí v dánské armádě 12 pásových samohybných houfnic M109A3 (ve výzbroji od roku 1965). Dánské ministerstvo obrany navíc s firmou NEXTER Systems uzavřelo opci na dalších 6 houfnic.
Dánové za samotné houfnice zaplatí 300 milionů dánských korun (1,09 miliardy Kč). Dále Dánové nákupují elektronické systémy řízení palby, náhradní díly, zajištění výcviku a servis na deset let. Celková cena za kompletní balík nebyla ale zveřejněna.
Díky větším rozměrům a nosnosti CAESAR 8×8 pojme více munice; větší foto / Nexter
CAESAR 8×8 je vybaven dělem ráže 155 mm o délce 52 kalibrů (8,06 m). Bojová hmotnost je 30 t a vozidlo měří na délku 12 m.
Hlavní výhodou podvozku 8×8 je lepší průchodivost terénem a větší nosnost. CAESAR 8×8 dokáže díky větší nosnosti a rozměrům převážet až 30 střel ráže 155 mm, oproti 18 střelám u verze 6×6. To snižuje mimo jiné nároky na doprovodná muniční vozidla.
Rychlost palby je 6 až 8 ran za minutu. Francouzská houfnice umí střílet širokou škálou munice, jako je například BONUS Mk II (od NEXTER Systems), která je schopná bodově ničit obrněnou techniku na vzdálenost až 35 km.
Nabíjecí mechanismus funguje v plně automatickém nebo poloautomatickém režimu. Posádku tvoří standardně pět vojáků, minimálně tři. Balistická ochrana kabiny dosahuje úrovně 2 (7,62×39 mm z 30 m) podle normy STANAG 4569. Ochranu lze zvýšit na úroveň 3, kdy pancéřové části odolájí puškovým střelám 7,62×51 mm (z 30 m) nebo střepinám dělostřeleckých granátů ráže 155 mm (z 60 m).
Vozidlo CAESAR 8×8 pohání tatrovácký vzduchem chlazený motor o výkonu 300 kW (410 koní) . Maximální rychlost je 90 km/h na pevné cestě, 50 km/h v terénu. Nádrže postačí na 600 km jízdy po zpevněných cestách.
Související články
Český nákladní dron CQ-100 Courier: Reálnější, než se zdá
Bezpilotní letecké prostředky UAV (Unmanned Aerial Vehicle) zažívají raketový rozmach. Poněkud ...
-
14.02.2017
-
5 komentářů
-
Radomír Sedláček
Československý 120mm samohybný minomet vz.85 – neprávem poražený šampion
120mm samohybný minomet vz.85 zavedený v Armádě ČR s projektovým názvem PRAM-S (PRAporní Minomet - ...
-
26.02.2017
-
17 komentářů
-
Milan Vašíček
České L-159 ALCA proti stíhačkám F-35B Lightning II
Americká firma Draken International poprvé nasadila česká letadla L-159 ALCA (Advanced Light Combat ...
-
05.03.2017
-
15 komentářů
-
Jan Grohmann
Izraelský tank Sabra pro Armádu České republiky?
Mezi roky 2020 až 2025 Armáda České republiky začne s výběrem nových tanků. Jedním z nabízených typů ...
-
14.03.2017
-
214 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Stirling, Nesher: Zrovna nedávno jsem tu Tatru pro minomet hledal, je to Tatra 815-7T3RC1. Vyšel o tom článek v ATM 2/2017. Pokud ale nejste předplatitelé, tak se to nedá moc ...Zobrazit celý příspěvek
Stirling, Nesher: Zrovna nedávno jsem tu Tatru pro minomet hledal, je to Tatra 815-7T3RC1. Vyšel o tom článek v ATM 2/2017. Pokud ale nejste předplatitelé, tak se to nedá moc zvětšit. http://www.vydavatelstvo-mps.s...
Vypadá to, že je to jen náhrada dosluhujících V3S. Na rozdíl od nich vozí minomet na korbě a pro střelbu je ho nutné rampou složit. Pokud se ale zamyslím nad střelbou z korby, tak z článku co tu nedávno byl vyplývá, že při výstřelu působí ohromné síly. Ty zachytí deformace půdy pod minometem, ale korba už by to neunesla. Muselo by se použít brzdovratné ústrojí a to bychom byli s přestavbou zase někde úplně jinde, hlavně co se finanční náročnosti týče. Prostě samohybný minomet to není.Skrýt celý příspěvekStirling Bohužel Vás s těmi tatrovkami trochu zklamu, je to takový kočkopes, trochu to připomíná motorizaci dělostřelectva ve 30. letech. Tehdy to armáda vyřešila tak (místo ...Zobrazit celý příspěvek
Stirling
Bohužel Vás s těmi tatrovkami trochu zklamu, je to takový kočkopes, trochu to připomíná motorizaci dělostřelectva ve 30. letech. Tehdy to armáda vyřešila tak (místo úpravy děl pro vlečení), že standardní dělo vyrobené pro hypomobilní přepravu naložila na náklaďák, odvezla na místo, tam to sundali a buď ručně nebo za pomoci pásového traktoru (jeden na četu) dotáhli na palebnou pozici. Fungovalo to, jen zaujetí palebné pozice a hlavně její opuštění trvalo dlouho.
A tohle je podobné, to auto slouží jen jako nosič minometu a munice, střílet se z něj nedá, opět to dovezou na místo, pomocí zadního čela sundají, umístí na pozici a začnou střílet.Skrýt celý příspěvekCeasar, Atmos, T5-52 jsou krokem vpřed, ale i vzad. Dostřelem jsou určitě dál, než-li Dana, ale oproti Zuzaně už mají lepší "jen" SŘP, oproti AGM a Archeru, a i té Evě nepřinášejí ...Zobrazit celý příspěvek
Ceasar, Atmos, T5-52 jsou krokem vpřed, ale i vzad. Dostřelem jsou určitě dál, než-li Dana, ale oproti Zuzaně už mají lepší "jen" SŘP, oproti AGM a Archeru, a i té Evě nepřinášejí nic lepšího. Nemůžu si pomoct, ale tohle se hodí jen do oblastí, kde se nepočítá s protibaterijní palbou.
(ale proti M109A3 je to krok v před o tom žádná).Skrýt celý příspěvekHouby!! Vypada dobre je vykonna dostrel daleko vetsi!! Byla by to dobra volba. Vracet se jestli DANA CI ZUZANA je ztrata casu!! Jeto fakt dobra houfnice z dobrym vykonem a ...Zobrazit celý příspěvek
Houby!! Vypada dobre je vykonna dostrel daleko vetsi!! Byla by to dobra volba. Vracet se jestli DANA CI ZUZANA je ztrata casu!! Jeto fakt dobra houfnice z dobrym vykonem a vysledky!!Skrýt celý příspěvek
Velikost posádky je opravdu pro nás priorita, takže EVA nemusí být špatná, prostě ať udělají výběrko na věž (kde bude podmínka plné automatizace) a vyberou nejlepší poměr cena ...Zobrazit celý příspěvek
Velikost posádky je opravdu pro nás priorita, takže EVA nemusí být špatná, prostě ať udělají výběrko na věž (kde bude podmínka plné automatizace) a vyberou nejlepší poměr cena výkon, když to vyhraje EVA nevidím na tom nic špatného. Podvozek je stejně jasný, že to bude stejná tatra jako pro minomety (i když pokud bude posádka pouze trojčlenná tak bude stačit i krátká kabina) . Nenarazili jste někde na foto/nákres jak to má s tím minometem fungovat? zda se jen otevře střecha korby a bude se rovnou střílet?Skrýt celý příspěvek
KOLT: otestovat houfnici EVA by měl především stát původu, tj. SR. Nevím proč by AČR měla na sobě testovat zahraniční prototypy, stačí že testuje ty domácí. Jsem pro nákup západní ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT: otestovat houfnici EVA by měl především stát původu, tj. SR. Nevím proč by AČR měla na sobě testovat zahraniční prototypy, stačí že testuje ty domácí. Jsem pro nákup západní ověřené, byť drahé techniky nebo pro nákup české techniky i za cenu v podstatě profinancování jejího vývoje, ale financovat vývoj zahraniční firmě je nesmysl.Skrýt celý příspěvek
Pokud se vrátím k CAESAR 8×8, tak souhlasím s názory, že řešení nabíjení či počet vezené munice vzhledem k velikosti podvozku není nic světoborného. Na podvozek Tatry jde ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud se vrátím k CAESAR 8×8, tak souhlasím s názory, že řešení nabíjení či počet vezené munice vzhledem k velikosti podvozku není nic světoborného.
Na podvozek Tatry jde namontovat lecco a jen kvůli tomu si nevyberu systém, který je vzhledem k technickému řešení DANY/ZUZANY krokem zpět.
Pokud se dotáhne letos vývoj Evy do použitelného stavu, tak to bude mnohem lepší řešení pro naši armádu než toto.Skrýt celý příspěvekJá si nemůžu pomoct, ale mně se Caesar moc nelíbí. Posádka 5 - 6 lidí je na naší armádu moc, ochrana posádky při střelbě v podstatě nula, automatizace nic moc. Když to srovnám ...Zobrazit celý příspěvek
Já si nemůžu pomoct, ale mně se Caesar moc nelíbí. Posádka 5 - 6 lidí je na naší armádu moc, ochrana posádky při střelbě v podstatě nula, automatizace nic moc. Když to srovnám třeba s Archerem, tak ten má 3 - 4 lidi, plně automatická střelba z kabiny, takže posádka má daleko lepší ochranu. Přechod do palebné pozice u Caesara 1 min u Archera 0,5 min, a čas na opuštění pozice to samé. Proti ručníkářům je to asi jedno, ale proti vyspělému protivníkovi vybavenému střeleckými RL a schopností rychlé odvetné palby je to asi vcelku rozdíl. Odměr Caesara je 34°, u Archera podle wiki 75°. Takže pokud budu brát, že mohou na max. vzdálenost pálit v celém rozsahu odměru (no nevím, jestli to je možné), tak Archer v palebném postavení pokryje dvakrát vetší plochu.
Jinak myslím, že bychom všichni ocenili, kdyby na téma samohybných houfnic sepsal nějaký článek pan Vašíček. Článek o minometech byl super.Skrýt celý příspěvekKrauss Maffei Wegmann nabízí autonomní věž umístitelnou na různé podvozky, třeba Tatra 8x8. Kanon 155 mm o délce 52 ráží, dostřel 56 km (zřejmě střely s odpařovací základnou), 30 ...Zobrazit celý příspěvek
Krauss Maffei Wegmann nabízí autonomní věž umístitelnou na různé podvozky, třeba Tatra 8x8. Kanon 155 mm o délce 52 ráží, dostřel 56 km (zřejmě střely s odpařovací základnou), 30 náplní a granátů ve věži. Komplet vychází z Panzerhaubitze 2000. Východní Ukrajina ukázala potřebu krátkého, ale intenzivního dělostřeleckého přepadu na dlouhou vzdálenost a pak rychlý ústup před protibaterijní palbou.
http://www.kmweg.de/home/artil... Skrýt celý příspěvekJura99, promiňte, ale s tím antislovakismem jste už trochu směšný ;-) Nic jsme nerozdali, jednalo se o strategické rozhodnutí, které mělo svoji nespornou logiku. Což nemění nic na ...Zobrazit celý příspěvek
Jura99, promiňte, ale s tím antislovakismem jste už trochu směšný ;-) Nic jsme nerozdali, jednalo se o strategické rozhodnutí, které mělo svoji nespornou logiku. Což nemění nic na tom, že jsme tím přišli o velkou část zbrojního průmyslu. Částečně odchodem za hranice, částečně tím, že v daných oblastech (ať už Slovensko nebo Morava, abych naštval i východ ČR :-) ) nebyly dostatečné lidské zdroje, takže šel do kopru vývoj i výroba (stačí srovnat kvalitu ČZ vs CZ aka Závody přibližného strojírenství) – ze záhumenkáře prostě obráběče neuděláte týdením zaškolovacím kursem, o inženýrovi ani nemluvě.Skrýt celý příspěvek
kazd: Avšak raketa/y kalibru 220mm a viac, vypálená/é na pozíciu batérie by už mohla/i byť celkom problém. Alebo ak protivník disponuje húfnicou podobných parametrov. Ale ...Zobrazit celý příspěvek
kazd:
Avšak raketa/y kalibru 220mm a viac, vypálená/é na pozíciu batérie by už mohla/i byť celkom problém. Alebo ak protivník disponuje húfnicou podobných parametrov.
Ale chápem, išlo Vám asi primárne o nákup Caesarov vs. modernizácia DANA. Ale to už možno radšej zaplatiť na doladenie EVA a následne kúpiť ju.Skrýt celý příspěvek"Chyby nasazení se bohužel stávají." Tak. A to nemluvím o tom, že nikdy nevíte, jestli nemáte v týlu nějaké výsadkáře či jinou verbež (Chrudim promine :-) ). Přiznám se, že v ...Zobrazit celý příspěvek
"Chyby nasazení se bohužel stávají." Tak. A to nemluvím o tom, že nikdy nevíte, jestli nemáte v týlu nějaké výsadkáře či jinou verbež (Chrudim promine :-) ). Přiznám se, že v dnešní době poloautomatické samohybné houfnice moc nechápu. Oproti automatickým prakticky jen samé nevýhody, rozdíl v ceně je marginální s ohledem na potřebu větší posádky, tzn. platíte po celou dobu životnosti systému víc vojáků. A pokud potřebujete něco levného nebo lehce přepravitelného, přijde mi lepší tažená houfnice. Ale tak třeba mě někdo z praxe vyvede z omylu.Skrýt celý příspěvek
Není ani trochu pravdy na tom, že "jde o první případ, kdy vozy české značky Tatra zamíří do armád původních členů NATO". To je blábol. Stovky vozidel Tatra sdědil po NVA ...Zobrazit celý příspěvek
Není ani trochu pravdy na tom, že "jde o první případ, kdy vozy české značky Tatra zamíří do armád původních členů NATO". To je blábol. Stovky vozidel Tatra sdědil po NVA Bundeswehr, ten je několik let používal, dokonce desítky T815, T813 a T148 předal US ARMY, která je intenzivně používala během operací Pouštní štít a Pouštní bouře. Mnoho z nich pak skončilo u řecké armády. Navíc řecká armáda nakoupila v 90. letech houfnice Zuzana ze Slovenska na tatrováckých podvozcích, ty časem předala na Kypre, kde slouží dodnes....Skrýt celý příspěvek
kazd: Modernizovat Danu na ráži 155 mm nemá cenu muselo by se upravit tolik věcí že mnohem lepší a téměř stejně drahé řešení je nákup nové houfnice. Ano 30 let stará Dana ...Zobrazit celý příspěvek
kazd:
Modernizovat Danu na ráži 155 mm nemá cenu muselo by se upravit tolik věcí že mnohem lepší a téměř stejně drahé řešení je nákup nové houfnice.
Ano 30 let stará Dana nemá takový dostřel jako nový Caesar. Ale Zuzana 2 (dá se říci vrstevník Caesara) už takový dostřel má.
Chyby nasazení se bohužel stávají.Skrýt celý příspěvekPokud se jakýkoliv derivát DANY neposune vývojem k NATO ráži a moderní munici, pak to bude mít vždy těžké i přes nespornou výhodu automatiky a kabiny. Posádka Caesaru tam sice ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud se jakýkoliv derivát DANY neposune vývojem k NATO ráži a moderní munici, pak to bude mít vždy těžké i přes nespornou výhodu automatiky a kabiny.
Posádka Caesaru tam sice stojí jako mouchy snězte si mě, nicméně stojí několik kilometrů za dostřelem DANY .
Pokud bude nasazen tento typ houfnice tak, že nepřítel ho může ostřelovat minometem, RPG, atd tak je to chyba nasazeni, nikoli zbraně.Skrýt celý příspěvekMyslím, že přesun části Škodovky (původně asi sklad) do Pováži se začíná datovat ohrožením republiky na konci třicátých let. Během studené války asi byla důvodem blízkost železné ...Zobrazit celý příspěvek
Myslím, že přesun části Škodovky (původně asi sklad) do Pováži se začíná datovat ohrožením republiky na konci třicátých let. Během studené války asi byla důvodem blízkost železné opony k Plzni. ČZ se zase přestěhovala ze Strakonic do Uherského Brodu.
Pro info, myslím, že Dana veze až 60 nábojů.Skrýt celý příspěvekCelkem rád bych věřil v domácí (českou) konstrukci nové ShkH s tím, že modernizace DANy dá čas asi tak pět let na vývoj. Kromě CSG je tu STV Group, která i na modernizované DANě má ...Zobrazit celý příspěvek
Celkem rád bych věřil v domácí (českou) konstrukci nové ShkH s tím, že modernizace DANy dá čas asi tak pět let na vývoj. Kromě CSG je tu STV Group, která i na modernizované DANě má dělat generálku věže, CSG jen podvozek a řízení palby. STV generálkuje DANy i pro Polsko (měli to dělat Slováci výměnou za zakázku na Scipio) a věřím že STV, kdyby chtěla, navrhne a vyrobí nějaký derivát Ondavy s moderními parametry. Přesun zbrojní výroby a zejména přesun konstrukčního oddělení plzeňské Škody do Trenčína byl tragický omyl. Jen Češi jsou takoví altruisti, že dobrovolně zruší a rozdají svého času jednu z nejvýznamnějších zbrojovek na světě a přesunou ji do oblasti bez strojařských a zbrojních zkušeností.Skrýt celý příspěvek
V skutocnosti vyhral sutaz ATMOS 2000 este par rokov dozadu, ale kvoli urcitej casti obyvatelstva bolo rozhodnute opakovat sutaz a vybrat spravneho dodavatela.
V skutocnosti vyhral sutaz ATMOS 2000 este par rokov dozadu, ale kvoli urcitej casti obyvatelstva bolo rozhodnute opakovat sutaz a vybrat spravneho dodavatela.
Načítám diskuzi...