Dánská armáda kupuje houfnice na podvozku české Tatry

Samohybná houfnice CAESAR 8×8; větší foto / Nexter

Francouzská firma NEXTER Systems dodá dánské armádě 15 kolových samohybných houfnic CAESAR 8×8 na tatrováckém podvozku řady TATRA FORCE. Jde o první případ, kdy vozy české značky Tatra zamíří do armád původních členů NATO.

Dánská armáda poptává nové houfnice prakticky již od roku 2006. Program výměny byl ale několikrát zrušen nebo odložen. V roce 2015 vyhrála izraelská firma Elbit Systems s houfnicí ATMOS 2000 - tendr byl ale anulován a opět spuštěn v květnu 2016.

Dodávka nových houfnic CAESAR 8×8 pro dánskou armádu začne v roce 2019 a skončí v roce 2020, tedy 14 let poté, co armáda projevila zájem o nové houfnice.

Významný je český podíl na programu houfnic CAESAR 8×8 pro dánskou armádu. Původně byla houfnice CAESAR umístěná na podvozcích Renault Sherpa 10 6×6 (pro francouzskou armádu) a Unimog U2450L 6×6 (pro export).

V minulém roce ale francouzská firma NEXTER Systems představila houfnici CAESAR 8×8 na podvozku od české firmy TATRA TRUCKS. Právě verzi CAESAR 8×8 na tatrováckém podvozku si zvolila dánská armáda.

„Podvozek TATRA nabízí vynikající jízdní stabilitu, nízko položené těžiště vozu a výjimečné schopnosti jízdy a pohybu v jakémkoliv terénu,“ říká ke spolupráci s českou automobilkou TATRA vedoucí prodeje dělostřeleckých systémů pro regiony Evropa a Jižní Amerika společnosti NEXTER Systems pan Olivier Brousmiche.

Kopřivnická Tatrovka dodává pro projekt CEASAR 8×8 čtyřnápravový podvozek obchodní řady TATRA FORCE s motorem, převodovkou a přídavnou převodovkou TATRA, pneumatickým odpružením všech náprav a pohonem všech kol.

Detail nabíjecího automatu; větší foto / Nexter

„Podvozek TATRA díky své nezaměnitelné a exkluzívní koncepci s tuhou nosnou rourou a nezávisle zavěšenými a odpruženými polonápravami nabízí projektu CEASAR a našim zákazníků zcela nové možnosti. Výrazným způsobem rozšiřuje využití zbraňového systému nejen v oblasti jeho mobility, ale též modularity konstrukce a možnosti využítí podstatně zvýšené užitečné hmotnosti při současném lepším poměru výkonu motoru a celkové hmotnosti vozidla. Zmíněné výhody byly rozhodují při našem výběru dodavatele podvozků: Svými technickými charakteristikami, vynikajícími, dlouhodobými zkušenostmi a referencemi značka TATRA vynikla nad ostatní konkurenci,“ říká k výběru dodavatele podvozků pan Alexander Penley, více prezident společnosti NEXTER Systems pro regiony Evropa a střední Asie.

Houfnice CAESAR 8×8 nahradí v dánské armádě 12 pásových samohybných houfnic M109A3 (ve výzbroji od roku 1965). Dánské ministerstvo obrany navíc s firmou NEXTER Systems uzavřelo opci na dalších 6 houfnic.

Dánové za samotné houfnice zaplatí 300 milionů dánských korun (1,09 miliardy Kč). Dále Dánové nákupují elektronické systémy řízení palby, náhradní díly, zajištění výcviku a servis na deset let. Celková cena za kompletní balík nebyla ale zveřejněna.

Díky větším rozměrům a nosnosti CAESAR 8×8 pojme více munice; větší foto / Nexter

CAESAR 8×8 je vybaven dělem ráže 155 mm o délce 52 kalibrů (8,06 m). Bojová hmotnost je 30 t a vozidlo měří na délku 12 m.

Hlavní výhodou podvozku 8×8 je lepší průchodivost terénem a větší nosnost. CAESAR 8×8 dokáže díky větší nosnosti a rozměrům převážet až 30 střel ráže 155 mm, oproti 18 střelám u verze 6×6. To snižuje mimo jiné nároky na doprovodná muniční vozidla.

Rychlost palby je 6 až 8 ran za minutu. Francouzská houfnice umí střílet širokou škálou munice, jako je například BONUS Mk II (od NEXTER Systems), která je schopná bodově ničit obrněnou techniku na vzdálenost až 35 km.

Nabíjecí mechanismus funguje v plně automatickém nebo poloautomatickém režimu. Posádku tvoří standardně pět vojáků, minimálně tři. Balistická ochrana kabiny dosahuje úrovně 2 (7,62×39 mm z 30 m) podle normy STANAG 4569. Ochranu lze zvýšit na úroveň 3, kdy pancéřové části odolájí puškovým střelám 7,62×51 mm (z 30 m) nebo střepinám dělostřeleckých granátů ráže 155 mm (z 60 m).

Vozidlo CAESAR 8×8 pohání tatrovácký vzduchem chlazený motor o výkonu 300 kW (410 koní) . Maximální rychlost je 90 km/h na pevné cestě, 50 km/h v terénu. Nádrže postačí na 600 km jízdy po zpevněných cestách.

Zdroj: FMIKrigern

Nahlásit chybu v článku


Související články

Český nákladní dron CQ-100 Courier: Reálnější, než se zdá

Bezpilotní letecké prostředky UAV (Unmanned Aerial Vehicle) zažívají raketový rozmach. Poněkud ...

Československý 120mm samohybný minomet vz.85 – neprávem poražený šampion

120mm samohybný minomet vz.85 zavedený v Armádě ČR s projektovým názvem PRAM-S (PRAporní Minomet - ...

České L-159 ALCA proti stíhačkám F-35B Lightning II

Americká firma Draken International poprvé nasadila česká letadla L-159 ALCA (Advanced Light Combat ...

Izraelský tank Sabra pro Armádu České republiky?

Mezi roky 2020 až 2025 Armáda České republiky začne s výběrem nových tanků. Jedním z nabízených typů ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Rase
    15:57 16.03.2017

    Chápu modernizaci houfnic DANA, minimálně pro případ nouze jako uloženka, ale proč se neobjedná rovnou cca 50 moderních houfnic nebo kolik to je potřeba v ráži 155mm. Navíc když to ...Zobrazit celý příspěvek

    Chápu modernizaci houfnic DANA, minimálně pro případ nouze jako uloženka, ale proč se neobjedná rovnou cca 50 moderních houfnic nebo kolik to je potřeba v ráži 155mm. Navíc když to vychází na jednotky miliard, co by se stejně vrátily do rozpočtu...

    Ony ty houfnice CAESAR vypadají hodně dobře i pro AČR, ale bylo by fajn, kdyby krom podvozku od Tatry, byly využity i ty nové čtyřdveřové kabiny co byly použité pro nové tatry, které slouží pro transport PRAMů. Přeci jen v blízké budoucnosti se s nimi počítá i pro převoz munice jak pro automatické minomety, tak i pro houfnice. Vyříznout do věže vykrojení pro houfnici (jako má kabina od Nexteru) by nebyl problém. Tedy aby z Caesara zůstala jen zbraňová část - osobně mi to přijde jako lepší volba než Eva, která je pořád nedokončená. Navíc podpořit vazby Tatry s Nexterem mi přijde vhodnější (viz Titus, Caesar 8x8). Byť je Eva zajímavá, opakování "samo-domo" řešení bych se radši vyvaroval.Skrýt celý příspěvek

  • stirling
    15:46 16.03.2017

    Deutschmann: to video tam máš přímo v článku, je to takový poloautomat, je škoda, že to nedotáhli úplně. Jinak tatra super, člověk až žasne jak to najednou jde a před tím to ...Zobrazit celý příspěvek

    Deutschmann: to video tam máš přímo v článku, je to takový poloautomat, je škoda, že to nedotáhli úplně.
    Jinak tatra super, člověk až žasne jak to najednou jde a před tím to nešlo...Skrýt celý příspěvek

  • Laci
    15:46 16.03.2017

    Doufejme, že brzy jíž také v AČR!

    Doufejme, že brzy jíž také v AČR!

  • HonzaH
    15:43 16.03.2017

    Každopádně mám velikou radost z úspěchu TATRY v zahraničí. A nakonec z toho všeho, co jsem psal níže, vyjde jako vítěz zrovna ten Nexter.

    Každopádně mám velikou radost z úspěchu TATRY v zahraničí. A nakonec z toho všeho, co jsem psal níže, vyjde jako vítěz zrovna ten Nexter.

  • HonzaH
    15:41 16.03.2017

    liberal shark: Ono to není zase tak jednoduché. Řeší třeba to, aby to bylo dle zákona. Také řeší, aby na to byly peníze (chápu, že na AN někdo nechápe, že jsou u nás i takoví lidé, ...Zobrazit celý příspěvek

    liberal shark: Ono to není zase tak jednoduché. Řeší třeba to, aby to bylo dle zákona. Také řeší, aby na to byly peníze (chápu, že na AN někdo nechápe, že jsou u nás i takoví lidé, kteří by armádní rozpočet nejraději co nejvíce ořezali nebo dokonce armádu zrušili úplně. Ale věřte, i takoví se najdou a mají volební právo, stejně jako my). Aby náklady na provoz byly přijatelné, aby servis a náhradní díly nezruinovaly státní rozpočet. Aby z toho náš průmysl získal co nejvíce.
    Také to, že to dostřelí 40 km a má to ráži 155 ještě neznamená, že to splňuje všechny požadavky. Kolik lidí potřebujete na obsluhu a kolik jich potřebuje konkurence, kolik času potřebuje na rozložení a hlavně na složení (aby to mohlo včas zmizet). Kolik ran za minutu to vystřelí a s jakou přesností. Jak si to bude rozumět se systémy velení v AČR, jakou to má životnost, jakou to má spolehlivost... A dále: jsou důležitější houfnice nebo vrtulníky nebo BVP nebo radary nebo téměř cokoli jiného v naší zanedbané armádě. Fakt to není jednoduché.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    15:23 16.03.2017

    Drobné upozornění - Tatra nevyrábí ŽÁDNÝ kapalinou chlazený motor, vyrábí pouzem VZDUCHEM chlazené motory. Plus mám za to, že dodavatel motorů není v tomto kontraktu ještě znám. ...Zobrazit celý příspěvek

    Drobné upozornění - Tatra nevyrábí ŽÁDNÝ kapalinou chlazený motor, vyrábí pouzem VZDUCHEM chlazené motory. Plus mám za to, že dodavatel motorů není v tomto kontraktu ještě znám. Tatra pro svou řadu Force nabízí motory Tatra, Cummins a Deutz. (nejsem si jist jestli i Paccard a Caterpillar)Skrýt celý příspěvek

  • JP--
    15:15 16.03.2017

    15 za 1,09 mld kurňa vyřaďte Dany hned a za 5 mld je vyřešeno 3x15 houfnic 2 mld na munici dany do úložek a je na 25 let vystaráno.

    15 za 1,09 mld kurňa vyřaďte Dany hned a za 5 mld je vyřešeno 3x15 houfnic 2 mld na munici dany do úložek a je na 25 let vystaráno.

  • Deutschmann
    14:45 16.03.2017

    Nemáte náhodou někdo video toho jak funguje nabíjení?
    Na youtube jsem našel pouze předchozí ručně nabíjenou verzi.

    Nemáte náhodou někdo video toho jak funguje nabíjení?
    Na youtube jsem našel pouze předchozí ručně nabíjenou verzi.

  • CerVus
    14:35 16.03.2017

    Tak řeší co z toho bude mít ANO.

    Tak řeší co z toho bude mít ANO.

  • liberal shark
    14:31 16.03.2017

    Nevim co Stropnicky porad resi - delostrelecky pluk by mel mit 36 Nexteru, 18 M777 a 24 Himars na podvozku Tatra. Tim bychom meli delostrelectvo na 40 let z krku.

    Nevim co Stropnicky porad resi - delostrelecky pluk by mel mit 36 Nexteru, 18 M777 a 24 Himars na podvozku Tatra. Tim bychom meli delostrelectvo na 40 let z krku.

Načítám diskuzi...

Stránka 8 z 8