Dánsko objednalo 309 obrněných vozidel Piranha V

Foto: Piranha V při testování v Dánsko v roce 2013. / Lars Bøgh Vinther
Piranha V při testování v Dánsku v roce 2013. / Lars Bøgh Vinther

Dánsko již v květnu letošního roku rozhodlo o nákupu švýcarských obrněných vozidel Piranha V od firmy General Dynamics Land Systems Europe (GDLS). Podle posledních informací celkově 309 vozidel Piranha V nahradí v dánské armádě ikonické transportéry M113.

V aktivní službě dánské armády slouží 450 pásových transportérů M113 - dánské označení PMV (Pansret Mandskabsvogn ). 246 vozidel je vylepšeno na standard M113G3. Modernizované verze se vyznačují především výkonnějším motorem a modernějším vnitřním vybavením.

Ve výzbroji dánské armády najdeme rovněž 133 kolových vozidel Piranha III v několika verzích - transportér, velitelské vozidlo, ambulance. Vozidla M113 a Piranha III jsou jedinými obrněnými transportéry (vyjma několika MRAPů) dánské armády.

Dánové již v roce 2011 spustili program výměny pásových transportérů M113, jejichž konstrukce spadá do 50. let minulého století. Mezi uchazeči byly jak pásová, tak i kolová vozidla. V květnu letošního roku se Dánsko rozhodlo pro kolové transportéry Piranha V.

Ke konci roku Dánsko rozhodlo o nákupu celkově 309 vozidel v nejrůznějších verzích za 662 milionů dolarů (16,4 miliardy Kč). V ceně je zahrnuta i podpora (servis, školení, atd.) od výrobce na 15 let.

První vozidla pro trénink získá Dánsko v roce 2018, poslední v roce 2023. Počátečních operačních schopností dosáhne první dánská jednotka s vozidly Piranha V v roce 2019. Dánsko si nechalo možnost doobjednat si 150 dalších vozidel v delší budoucnosti.

Podle dánské armády se M113 blíží své technické životnosti a je velmi obtížné je nasazovat do aktivní služby, případně dokonce do zahraničních operací. Do příchodu vozidel Piranha V proto bude část transportérů M113 vylepšeno na standard M113G4.

M113G4 vyniká delší korbou (6 pojezdových kol) umožňující přepravit další dva členy výsadku, výkonnějším motorem, lepším podvozkem (brzdy, zavěšení, atd.) a lepší pancéřovou ochranou podvozku i korby. Hmotnost M113G4 je 20 tun, o 6 tun více, než původní verze M113.

Dánský nákup kolových transportérů je zajímavý odklon od pásového podvozku ke kolovému. Pásový podvozek má bezkonkurenční jízdní vlastnosti (taktickou mobilitu) v terénu. Velitelé tak mohou provádět taktické manévry jednotek s pásovými vozidly prakticky bez ohledu na terén.

Nevýhodou pásového podvozku je velká hmotnost, velká cena, velké náklady na provoz, údržbu a servis, velká spotřeba paliva a také menší odolnost proti IED. Ze své podstaty je světlá výška pásového podvozku malá,  což se negativně projevuje v odolnosti proti minám nebo improvizovaným výbušným systémům (IED).

Kolový podvozek má své omezení v terénu, ale svými dalšími vlastnostmi pásový podvozek překonává. Kolové transportéry nebo bojová vozidla pěchoty se mohou například přesouvat po vlastní ose (strategická mobilita) na obrovské vzdálenosti. Vzhledem k velké spotřebě paliva i nárokům na servis jsou pásová vozidla přepravována většinou na podvalnících nákladních aut.

Nízká spotřeba paliva pak má doslova strategický rozměr. Armáda nemusí vynakládat při bojové akci takové úsilí (počet lidí, technika, čas) v zajištění dodávek paliva. To platí i v nižších nárocích na servis a opravy.

Zdroj: IHS Janes

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Kulomet M60E6 pro Dánsko

Dánské obranné síly (Forsvaret) si vybraly náhradu za svůj stárnoucí německý kulomet LMG m/62 ...

Obrněný transportér Piranha V pro Dánsko

Dánská armáda získá několik stovek kolových obrněných transportérů Piranha V od švýcarské firmy ...

Carmel a Eitan: Nový izraelský tank a obrněný transportér

Izrael pracuje na několika projektech nových obrněných vozidel. Počítá se vývojem obrněného vozidla ...

Litva kupuje německé transportéry Boxer

Litva významně modernizuje své pozemní ozbrojené síly. Z Německa si pořídí obrněné transportéry, ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • KOLT
    21:09 04.01.2016

    pro Sgt Murphy: Máte pravdu, napsal jsem to blbě. Myslel jsem tím, že a) je dobře, že jsme Pandury pro bojové jednotky nakoupili jakožto plnohodnotná BVP, protože bez nich je mechna k ničemu; b) nepotřebujeme ani dnes dokupovat APC versi, neb stejná práce se dá udělat plnohodnotně levnějším strojem (Titus nebo jiná pancéřovaná záležitost na podvozku Tatry). U logistických aut není průchodnost terénem zdaleka tak limitujícím faktorem jako u IFV, takže k tomu klasický tatrovácký podvozek IMHO postačí.

  • skelet
    14:01 04.01.2016

    sgt Murphy: Tatrapan je pro AČR poměrně bezpředmětný. Byl by to prakticky třetí typ kolového obrněnce v jeho výzbroji. Jako klasické OT je tak lepší zvolit patřičnou verzi Panduru nebo Tituse. Pro speciální aplikace Tatra kabinu má nebo ji dodává výrobce nástavby (Avibras pro raketomety, respektive Soltam system pro houfnice). Oba dva výrobci ji dodávají rovněž v "dlouhé" variantě.

  • stirling
    11:05 04.01.2016

    t810 na to asi ideální není, ale kabinu kterou jsem myslel je právě ta kterou tatra prezentuje teď na 815-7 viz link, takovou kabinu můžeš osadit jak na 4x4 tak i na 8x8 a u tatry vlastně i na např. 10x10 atd. Prodloužená odolná kabina pro tatru je právě ve vývoji a nakoupí jí ačr pro minomety.

  • Sgt Murphy
    01:34 04.01.2016

    stirling: si tak trochu technicky mimo. Titus ani Vega podľa môjho názoru neposkytne dostatočne široké spektrum využitia podvozku a pancierovej kabíny.

    Tatry 810 určené do misií mali kabíny pancierované podľa stanag level 1. Tatra 815-7 pancierovú kabínu nemá (okrem spomenutého 4x4 HMHD s kabínou od Plasanu, úroveň 3/3b). Tá sa dá pancierovať prídavnými plátmi do level 2/2b. Napríklad taký Mercedes Benz Actros sa pancieruje na level 3/3b. Žiadne z nich však nenesú pancierovú nástavbu na prepravu osôb alebo ako veliteľské vozidlo.

    Tatrapan by mal poskytovať ochranu voči mínam podľa stanag level 2, kabína level 3.
    Kamaz Typhoon poskytuje úroveň voči mínam level 3b (8kg tnt), kabína aj nadstavba poskytuje ochranu level 4. Dokonca vydržala jednotlivé zásahy muníciou 30×165mm he.

  • stirling
    22:36 03.01.2016

    Příklad vega-titus jasně ukazuje, že je jen velice malá šance postavit něco lepšího než velká zbrojovka, která má s tím zkušenost. Navíc pokud to neumějí udělat levněji jako se to stalo s vegou, tak moc nechápu proč do toho vůbec investují.
    Tatra má jak jednoduchou tak dokonce už má před dokončením i prodlouženou pancéřovanou kabinu a to jako ochrana posádky např. pro nosiče minometu, houfnic atd. je asi dostatečné a nevidím moc místo pro další "tatrapan".

  • Sgt Murphy
    19:00 03.01.2016

    Myslím že taký "tatrapan II" by mal aj širšie využitie než napr. Titus. Vo verzii 8x8 nosič kontajnerov, ťahač, vyprosťovacie vozidlo, podvozok pre húfnicu, raketomet... všade tam kde treba pancier k ochrane posádky. Inšpirácia ešte tu...
    http://www.armadninoviny.cz/no...

  • hurvo
    12:41 03.01.2016

    no ono prave kamaz tajfun sa silno "inspiroval" u tatrapanu.
    Ako vsetky vyvojove projekty na slovensku a v cesku aj vyvoj noveho tatrapanu by boli vyhodene peniaze za nieco co bolo uz vymyslene inde a lepsie.

    Na vozenie vojakov po ceste staci oshkosh M-ATV tak ako to spravili chorvati.
    Rosomak pre OSSR je skvely napad, ktory zase doje.. pardon znehodnotili slovenskou vezou a ruskou vyzbrojou, a absenciou akehokolvek situacneho prehladu z veze.

  • Sgt Murphy
    22:58 02.01.2016

    Slováci by mohli spraviť novú verziu Tatrapanu. Nový podvozok, nová pancierová kabína atď. niečo ako Kamaz Typhoon.

  • Rase
    22:42 02.01.2016

    Líbí se mi, že armáda Dánska i ČR je prakticky srovnatelná (počtem techniky i lidí). Jejich Piranhy V mají nahrazovat pásové APC M113. Nás bude čekat obdobné rozhodnutí, až budeme nahrazovat BVPčka, tak to bude taky minimálně 200 vozidel (BVP-1/2 máme více než 300). Finančně to bude nářez a patrně ve variantě IFV bude jen pár zozidel, zbytek APC. Vůle k nákupu pásové techniky je, ale to ještě nevíme jaká může být cena, a pokud budeme chtít ušetřit tak se může stát, že skončíme u kolových APC jako Dáni

  • Sgt Murphy
    21:11 02.01.2016

    Kolt, napísať že nepotrebujeme OT lebo máme BVP je trochu nerozumné nemyslíš? Preto moja poznámka k odlišnému určeniu vozidiel. OT v našich armádach chýba.

  • skelet
    19:29 02.01.2016

    Nějaký zdroj těch hmotností?
    Já všude nacházím jen prázdnou hmotnost 17tun a bojovou 23tun.
    Vnitřní objem je 14,4m3

  • KOLT
    18:08 02.01.2016

    V "základní versi" je Titus i lehčí než Pandur. Hlavně ale levnější! Takže pokud bychom chtěli něco na zásobování jednotek v poli, jak správně zmiňuje liberal shark, je Titus asi vhodnější kandidát než mnohem specializovanější Pandur.

    Mmchd, netušíte někdo, jaké jsou hodnoty vnitřního prostoru těch dvou aut?

  • skelet
    10:13 02.01.2016

    Titus je těžší a odolnější, než Pandur.

  • liberal shark
    08:52 02.01.2016

    Dovoluji si připomenout, že jedním z hlavních úkolů OT je zásobování jednotek v bojové zóně. Na rozdíl od nákladních aut totiž projedou dělostřeleckou palbou i palbou ručních zbraní. Vzhledem k enormní spotřebě zásob u jednotek je to možná důležitější, než doprava lidí. Proto čim více, tím lépe.

  • JardaBrum
    23:53 01.01.2016

    KOLT: Původně byl ve výběrovém řízení (pro AČR) přihlášen i MOWAG ale brzy odstoupil z rozhodnutí majitele, ten vlastní i Steyr-Daimler-Puch. :/ Tož tak.

  • KOLT
    22:14 01.01.2016

    pro Saracen: Souhlasím s tím, že pro armádu našeho typu a velikosti je zbytečné pořizovat OT velikosti a odolnosti Pandurů. Sice věže typu Samson stojí prakticky stejně, jako samostatné auto, ale s ohledem na limitující lidské zdroje je potřeba z takto drahých a velkých strojů vytěžit maximum. Pokud by nám šlo skutečně jen o přesun pěchoty ve vozidlech odolných proti menším střepinám a palbě z ručních zbraní, což je hlavní účel OT, můžeme na to koupit mnohem levnější a lehčí Titusy nebo i Iveca LMV.

    Málo lidí si totiž uvědomuje, že zatímco ještě v dobách ČSLA bylo potřeba mít pro tento účel vozidla velikosti SKOTu, dnesk stejnou míru ochrany nabízejí mnohem lehčí a pohyblivější vozidla. Stačí si vzít nové káry, které nakupují Amíci a Ausíci jako základní taktická vozidla pěchoty. Nebo již zmíněné Titusy, Iveca LMV a jiná podobná.

  • KOLT
    21:53 01.01.2016

    Mno, nějak jsem si nevšiml, že by si tu někdo pletl IFV/BVP s APC/OT. Myslím, že všichni chápeme rozdíl. Zato "Jeho určením je bojová činnosť po boku s mbt..." je, s odpuštěním, pěkný nesmysl. IFV je definované poskytováním palebné podpory výsadku, s tanky to nemá žádnou spojitost. Ano, jsou IFV používané jako doprovod tankových jednotek (pak se pochopitelně jedná o pásové stroje), ale to neznamená, že každé IFV je určené pro operování s tanky. Právě naše Pandury ve versi KBVP jsou jednoznačně IFV, operování spolu s tanky se ovšem rozhodně nepředpokládá.

    U Strykerů je chybějící IFV verse skutečně dosti limitující. JPP: z AČR prosáklo, že při výběru našich kolových obrněnců chtělo docela dost lidí právě Stryker. Jeho výrobce se ovšem do VŘ nepřihlásil. Možná se mu prostě nechtělo vyvíjet IFV versi pro tak malý tendr.

  • cejkis
    18:53 01.01.2016

    Mimochodem, pro přesun záloh je mnohem efektivnější DURO IIIP od MOWAG GDLS.

    V ČR by byly zálohy přesouvány na korbě Tatry s plachtou. Tedy jedna dávka od drbana a bylo by to zkrvavené od přídě po záď.

  • Sgt Murphy
    22:08 31.12.2015

    Niekto si tu mýli určenie jednotlivých kategórií obrnených vozidiel, taktiež napísať že v us army je kritizovaný striker pre malú palebnú silu je hlúposť.

    Ifv - inflary fighting vehicle, po našom bvp (bojové vozidlo pechoty) je kategória obrnených vozidiel pre prepravu pechoty a jej palebnú podporu a boj s obrnenou technikou nepriateľa väčšou s výzbrojou väčšou než 20mm kanón. Jeho určením je bojová činnosť po boku s mbt - preto bývajú zväčša pásové, aby si na bojovom poli udržali mobilitu mbt. Tiež sa využíva na prieskum v oblasti kde sa očakáva stret obrnenej techniky alebo podpora pechoty ťažkou výzbrojou. Pásová aj kolesová technika má svoje klady aj zápory, preto sa na niektoré druhy bojovej činnosti hodí skôr kbvp (kolesové bojové vozidlo pechoty).

    APC - armoured personel carrier (obrnený transportér) je vozidlo určené na prepravu pechoty na bojovú líniu/v oblasti bojov. Zaručuje pechote vysokú mobilitu, ochranu voči strelným zbraniam, mínam a účinkom bojových látok. Výzbroj má len na vlastnú obranu. Do tejto kategórie sa zaraďujú aj vozidlá mrap.

    Príde mi ekonomickejšie nasadenie apc s palebnou podporou ifv ak je potreba.

    V USA nieje kritizovaný Stryker za malú výzbroj (12,7mm), ale skôr neexistujúca verzia s ťažšou výzbrojou u jednotiek ktoré ju potrebujú.

  • saracen
    20:22 31.12.2015

    To že nemáte Pandury vo verzii APC je len dobre, pretože podľa mňa ide o palebnú silu vozidiel a tú verzia APC neposkytuje, i keď za podstatne väčšie peniaze. Aj USA Striker brigády kritizujú nedostatočnú palebnú silu a testujú strikera s vežou s 30 mm kanónom. Takže palec hore bratia.

  • KOLT
    16:26 31.12.2015

    Proč jsme nekoupili Pandury ve versi APC bychom se asi museli zeptat někoho z armády, jejich použití je doktrinální záležitost. Když to tak ale vezmu, kdo by je vlastně používal? Při velikosti naší armády potřebujeme co největší palebnou sílu v přepočtu na vojáka. Je proto logické, že mechanizované prapory používají versi IFV. Výsadkářům by takovéhle hebedo bylo vcelku k ničemu. Zůstává tedy jen motorizovaná pěchota, v rámci 4. brn 44. prapor, který ovšem vznikal v době, kdy se Pandury objednávaly, takže se obávám, že se s nimi pro něj buď nepočítalo nebo přišli zkrátka v rámci snížení dodávky. Nicméně dneska tuším jedna rota jimi vyzbrojená je. A je otázka, zda má smysl, aby jich vůbec měli víc, to neumím pousoudit.

    Pokud bychom někdy potřebovali nasadit Pandury v misi, kde by kupříkladu směli být nasazani pouze s kulomety (nějaká "mírová" mise), vymění se Samsony za Mini Samsony s M-2 nebo M-240 a fertig. Takže mám dojem, že nám ty APC až tak moc nechybějí.

  • juhelak
    15:04 31.12.2015

    Tak na to popojíždění bude třeba až titus :) i kdyz je to jina kategorie

  • Matesaax
    11:59 31.12.2015

    Taky mě vždy překvapovalo,že naše armáda nekoupila na některé úlohy levnější a menší šestikolové Pandury,nebo jednodušší verze čistě OT,bez drahé věže,např. Portugalsko podobnou verzi také využívá.

  • Rase
    09:38 31.12.2015

    Spicializovaná vozidla mají těch 90 Piranha III. Tohle budou asi jen osekané varianty vyzbrojené maximálně velkorážním kulometem (dost možná ovládaným ručně). Něco extra (než jen transport pěchoty) bych za tu cenu taky nečekal. Nám by se podobně osekané Pandury (jen na převoz pěchoty, záloh atd.) taky hodily.

  • KOLT
    18:08 30.12.2015

    Je to čistě můj dohad, neb nemám čas si o nákupu hledat podrobnosti, ale s ohledem na cenu bude asi hodně vozidel ve variantě APC.

  • leviathan
    16:07 30.12.2015

    I ked v clanku nie je nic o zbranovych systemoch, ta cena cca 2 mil Eur na auto je vzhladom na Svajciarsko- Americky voz vyborna.

  • JardaBrum
    12:04 30.12.2015

    Pepos: v lepším případě zjistíš skutečnou potřebu a nakoupíš.
    V horším případě nakoupíš tolik na kolik máš (schválený rozpočet).
    V každém případě ti bude buď chybět nebo přebývat.

  • pks_
    11:54 30.12.2015

    Když nakoupí sněhové řetězy, tak je snad budou schopni nasadit i v Grónsku :-)

  • liberal shark
    11:37 30.12.2015

    Moudré rozhodnutí. Soustavný nákup moderních kolových obrněných transportérů je věc, která se vždy vyplatí a kde se prakticky nedá udělat chyba. KOT mají uplatnění ve většině typů ozbrojených konfliktů.

  • Pepos
    11:32 30.12.2015

    Ja len jeden dotaz. Ako dôjdu nákupcovia k číslu 309 . Prečo nie 300 ? ,al. 310 ?

  • Rase
    11:25 30.12.2015

    Dánové mají velice dobře vyzbrojenou armádu.
    25 000 aktivních vojáků, 57 tanků Leopard 2A5, 45 bojových vozidel CV9035, 90 kolových vozidel Piranha III (různé specializované varianty), 91 vozidel MOWAG Eagle 4x4 a spoustu různých podpůrných vozidel (na mise i zázemí). Můžeme asi jen závidět.
    Letectvo má 60 stíhaček F-16A, různé helikoptéry a další letouny.
    Námořnictvo je také moderní a poměrně početné

  • Adanedhel
    11:00 30.12.2015

    Tleskám. Malé Dánsko bere zbrojení velmi vážně. 309 je slušný počet. Jistě nakonec tyto obrňáky nebudou osamocené.