Dánsko vybralo F-35A Lightning II

F-35
Dvojice F-35A Lightning. / Public Domain

Dánská vláda doporučila nakoupit 28 stíhaček F-35A Lightning II. O tom, zda Dánsko skutečně F-35 nakoupí, rozhodne následující debata v dánském parlamentu.

F-35A Lightning II v užším kole porazil evropskou stíhačku Eurofighter Typhoon a americkou F/A-18E/F Super Hornet. O přízeň se původně v Dánsku ucházel i nejnovější švédský stíhač JAS-39E/F Gripen. "Zajímavé" je (alespoň ve světle kritiky vůči F-35), že podle dánské vlády F-35A dominoval ve všech oblastech nad svými konkurenty - od ceny, přes bojovou hodnotu.

Dánsko hledá náhradu za své stíhačky F-16A/B prakticky od roku 2005. Původně chtěla skandinávská země nakoupit 48 nových stíhacích letadel. Později dánská vláda požádala tři finalisty, tedy Lockheed Martin (F-35), Boeing (F/A-18) a Eurofighter Jagdflugzeug (Eurofighter) k předložení nabídky na prodej 24,30 nebo 36 letadel.

Dánsko adepty hodnotilo podle čtyř hledisek - strategické aspekty, vojenské aspekty, ekonomické aspekty a průmyslové aspekty.

Ze strategického hlediska musí letadlo podporovat nebo plnit obranné a vojensko-politické cíle Dánska. Důležitý je také potenciál (ekonomické, vojenské, politické) spolupráce s dalšími zeměmi. Samozřejmostí je schopnost spolupráce vybraného kandidáta s letadly dalších zemí.

Mezi vojenské aspekty patří schopnost kandidátů provádět bojové mise a schopnost přežití na bojišti, a to dnes, i v budoucnu. Dále se jedná o možnosti udržování letadel technicky a operačně na výši v rámci očekávané životnosti (potenciál modernizace, nové zbraně, nové schopnosti).

Důležitá je samozřejmě ekonomická stránka věci. Dánsko plánuje za nakup 28 stíhaček F-35A (samozřejmě včetně kompletního zabezpečení, zbraní, atd.) vydat 20 miliard dánských korun (72 miliard Kč). Dánové však neposuzovali jen nákupní cenu, ale také odhadované náklady za celý životní cyklus (30 let) letadel nebo náklady na vyslání letadel do zahraničních operací (tedy např. sdílení logistiky s jinými státy).

Vojenské aspekty podle dánského hodnocení - schopnost přežití (Surviability), efektivnost bojové mise (Misson effectiveness), budoucí vývoj (Future development), možná rizika plynoucí z provozu (Candidate risk). / Public Domain

Podle dánské zprávy je F-35 nejlevnější letadlo z hlediska celkového a dlouhodobého zabezpečení národních bezpečnostních zájmů Dánska.

Podle zprávy Dánsko potřebuje například mnohem méně stíhaček F-35 k zajištění národní bezpečnosti, než při nákupu konkurenčních letadel. Podle propočtů dánských odborníků Dánsko potřebuje 28 stíhaček F-35, místo 34 Eurofighterů nebo 38 Super Hornetů.

Je to mimo jiné dáno i mnohem větší životností F-35 (8000 letových hodin) oproti dvou konkurentům (6000 hodin). Po odlétaných hodinách je nutná velmi drahá generální oprava. Dlužno dodat, že Dánsko počítalo s cenou po celou dobu životnosti provozu letadel (2020 - 2049). V případě kratšího období by možná z ekonomického hlediska vyhrálo jiné letadlo.

Z průmyslového hlediska dánskou vládu zajímala schopnost kandidátů podporovat dánské bezpečnostní zájmy prostřednictvím spolupráce s dánským obranným průmyslem. Posuzovalo se celé období zavedení a provozu letadel F-35A v dánských vzdušných silách .

Porovnání ceny - rizika (Risk), provoz (Sustainment) a nákup (Procurement). / Public domain

Poslední aspekt byl pro Dánsko klíčový, neboť skandinávská země se již na výrobě F-35 podílí. Dánsko dokonce přispělo částkou 110 milionů dolarů na vývoji stíhačky F-35. Lockheed Martin proto nabídl průmyslovou spolupráci v hodnotě 26,5 miliard dánských korun, Eurofighter 18,7 miliard dánských korun a Boeing s F/A-18 15 miliard dánských korun.

Dánsko je jednou z devítí zemí, která se podílí na vývoji stíhačky F-35. Pokud dánský parlament schválí doporučení vlády, stane se také jedenáctým provozovatelem stíhaček F-35.

"Firma Lockheed Martin je potěšena, že dánská vláda potvrdila svůj závazek k programu F-35 a vybrala F-35 ve spravedlivé a otevřené soutěži," stojí v tiskovém prohlášení firmy Lockheed Martin. "F-35 Lightning II pomůže Dánsku zajistit národní bezpečnost a také zajistí dánskému průmyslu dlouhodobou práci během celé délky života programu." 

Zdroj: Breaking Defense

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích
Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Sorge-227
    13:14 21.05.2016
  • RiMr71
    12:19 16.05.2016

    Luky - Jo, Nizozemci, jsem zblblý. Z nějakého důvodu si ty dva národy furt pletu.

  • logik
    11:52 16.05.2016

    pajo: 57 milionů je cena z roku 2001. Dneska je vyšší. A hlavně u letadel neexistuje něco jako "cena za letadlo" - vždycky hodně záleží na tom, co všechno se kupuje kolem.
    To, že by šlo koupit vybaveného superhorneta za méně než 57 melounů je pak IMHO nesmysl, který celou tu informaci sráží.

    Ve studii, co sem postnul Shania, jsou ceny bohužel začerněné, takže se to nedá ověřit, nicméně i nezačerněné informace, cituji (str. 84):
    "Measured solely on URF-the price per aircraft is Super Hornet cheaper than the Joint Strike Fighter."
    jsou v rozporu s tím, co píšou v Breaking Defense......

  • Shania
    11:41 16.05.2016

    pajo: Tak ceny májí od Boeingu.

    Rozdíl je v tom jak to účtují URF (letadlo+ motory) u SH levnější než u F35. Jenže Dánové nekupují jen čisté stroje, ale i náhradní díly, výcvik, simulátory a jiné vybavení, atd. Tohle je v ceně (CPFH) u SH a EF, F35 má URF a ty další věci má v sustainment kategorii, takže tohle se u F35 nikam nevypařilo, je to jen v jiné kategorii a na výsledku se nic nezměni.

    Dál SH a EF mají životnost 6000h, takže aby mohli používat stroje po stanovenou dobu, musí nakoupit extra stroje* (nelze se spolehnout, že v té době bude k depozici prodloužení životnosti pro nedostatek náhradních dílu a podpory).

    Dál náhradní díly pro tyto typy musí Dáni nakoupit tradičně, držet si nějaké zásoby atd.

    F35 je stavěna na 8000h, na stanovenou dobu jim zbyde hodně letových hodin (takže je ani nevylítají na max) a náhradní díly jsou drženy globálně, takže k dispozici rychleji, mnohem levněji a podstatně menší riziko, že se přestanou vyrábět.

    *v tom není zahrnuta podstatně větší efektivita F35 a tím i potřeba mít určité množství strojů na daný úkol….


    Mimochodem v tom reportu mají vypočítané i varianty, kdy má F35 6000h a SH, EF 8000h a pár dalších variant, na věci to stejně nic nezměnilo.

    -------------------

    Austrálie např zaplatila v 2007 191mil usd za 1 SH a 2014 207mil za 1 F35, s inflací je to skoro stejné.

    ------------------

    Náklady na provoz se u F35 snižují, každý stát to ale počítá jinak, nejdražší to mají USAF

    Pro ukázku tady je SAR report F16 a F35, s rozepsáním co přesně co stojí.

    http://imgur.com/a/SBias...

    Takže celkem F16 stojí 25,5 tisic usd a F35 29,8k usd

    Ještě pár let zpět to bylo 25,5 vs 32,5

    (A-10 stojí cca 18k)

    http://i.imgur.com/8twmyyk.png...

    Australie např u F35A odhaduje 22k
    Dani myslím počítají s 18k
    Poláci provozují F16 C/D za 10k a Mig 29A/UB za 15k….

    A jen dodám, že např, odhozená přídavná nádrž prodraží bojový let o 10-20k usd.

  • Vrata
    10:51 16.05.2016

    Trener: jenom maly priklad ekonomiky dnesniho a minuleho rezimu.
    Probehla minuly tyden sdelovacimi prostredky zprava o priletu An224 Mrija na Ruzynske letiste. Jenom mimochodem, aby se vysvetlil duvod priletu, se referovalo, ze An224 priletelo pro tezky agregat z Ceska a ma ho dopravit do Australie.
    Za minuleho rezimu, alespon jak ja s nim mam zkusenosti, by sdelovaci prostredky v takovem pripade nekolik dni oslavovaly uspech socialistickeho prumyslu, ktery dodava i takove skvele veci na kapitalisticky zapad. Dnes je to bezne, takze se o exportech takovych veci z beznych sdelovacich prostredku nedovite. Za minuleho rezimu se take obcas exportovalo - vzpominam na CKD, ktere dodalo nejake nove dieselagregaty do Japonska ale nikde se to neoslavovalo a dokonce se to tajilo - prodalo se to totiz jako srot. Obecne, ja si nepamatuji, ze by za poslednich cca 10 let komunistickeho rezimu u nas odesla nejaka vetsi strojirenska zakazka na "vyspele zapadni" (tedy zapadni Evropa, USA, Kanada, Japonsko, J. Korea apod) trhy.

  • pajo
    10:06 16.05.2016

    Rase: Cisto ohladom ceny celeho programu po dobu 30 rokov je 110 mil. dolarov kvapka v mori (presnejsie pri odhade pre F-35 je to 1.7%), takze by to malo mat velmi maly vplyv na vyber. Mna skor zaujala cena za Superhornet - ked som si klikol na zdroj clanku, kde je nasledujuci update: "Leading aviation analyst Richard Aboulafia pointed to me that the procurement prices per plane are dodgy. The F-35A is priced at $80 million, which is the ambitious but no longer implausible target that program manager Lt. Gen. Chris Bogdan says the plane will reach around 2019. But the F/A-18F Super Hornet is priced at a whopping $122 million, when the Navy’s official figure is $57 million and prospective sales are often priced lower." Fakt by ma zaujimalo dokial maju dani cenu 122 mil. dolarov za Superhornet, ked us navy ho kupuje za 57 mil. Predpokladam, ze Dansko ako clen NATO by mohlo v najhorsom pripade nakupovat cez FMS za ceny us namornictva.

  • Trener
    19:24 15.05.2016

    A já bych zas "vypíchl" společnost JUTA a.s., která je výrobcem různých technických textilií, a která je jedna z mála textilních výrobců, kteří odolávají konkurenci z východu. Majitel v jednom "blogu" zajímavě popisuje "ne/jednotnost" evropského trhu, kdy, aby pronikl na trh nějaké země, potřebuje všemožné drahé certifikáty, za které mu prolezou celou fabriku až po záchody.

  • KóĎA
    17:28 15.05.2016

    Shal: vesměs souhlas, ale je třeba vypichovat i ty společnosti, které se obešly bez zahraničního kapitálu. Malý příklad z mého okolí http://www.beznoska.cz/o-firme...

  • Rase
    14:41 15.05.2016

    Vzhledem k tomu, že se Dánové podíleli na vývoji F-35, je jejich rozhodnutí logické. Pokud by vybrali jiné letadlo, tak by bylo těch 110 milionů dolarů, vyhozeno oknem. Lockheed Martin taky nabídl nejlepší podmínky. Spíš nechápu, proč Dánská vláda ztrácí čas obhajováním tohoto nákupu, když už od doby, kdy se do projektu přidali, bylo v podstatě jasné, že je stejně nakoupí.

  • Matesaax
    14:12 15.05.2016

    Bez ohledu na kvality F-35 myslím,že pokud by Dánsko koupilo místo nich 28 Eurofighterů či F-18,tak stejně obranyschopnost Dánska nijak narušena nebude.Jisté však je to,že pro řadu zemí včetně Dánska je prostě mimořádně lákavé mít ve výzbroji stroj,který přes dílčí nedostatky je prostě to nejlepší co dnes existuje.

  • cejkis
    12:10 15.05.2016

    Pod článkem o F35 jsem se dozvěděl, že míra rozkrádání v ČR v 90. letech nebyla moc veliká :D

    Krečířům, Mrázkům, Pitrům, Klausově PFF a dalším třikrát soudruzi zdar.

  • logik
    11:14 15.05.2016

    Trener:
    1) Právě u tatrovky se to nepodařilo, protože "nebyla prodána cizákům", ale v kuponovce, kde ji dostali lidi, který s ní vůbec nic neuměli. To jen dokládá, jaký je nesmysl nadávat na to, že jsme do podniků pozvali zahraniční partnery. Kdybychom tenkrát prodali i tatrovku někomu rozumnému, tak jsme mohli mít škodovky dvě....

    2) "A stejně ty banky a nevýhodně prodané firmy" - a copak západní státy měli takový státní majetek a mají z něj zisky, že to na to svádíš? V tom to fakt není....

  • shal
    10:21 15.05.2016

    Trener: Musíš si uvědomit, že ČR nebyla žádná vyjímka. Všechny postkomunistické státy dopadly prakticky stejně nebo hůř. Všechny si musely projít nutnou divokou postsocialistickou transformací.

    Bylo to dáno tím, že lidi neuměli většinou myslet sami za sebe. Neuměli podnikat a mít zodpovědnost za vlastní firmu. Na západě měly firmy historii. Schopný management a tradici výroby, existence na trhu a stabilní kulturní a právní prostředí. Tady z toho nebylo po hrůzovládě komunistů nic.

    Navíc míra porevolučního rozkrádání nebyla zase tak velká jak si lidi myslí. To že skončilo spousta velkých podniků nebylo dáno ani tak rozkrádáním, ale spíše tím, že se jednalo o podniky bez jakékoliv hodnoty - prázdné schránky. Přezaměstnané firmy, které nebyly schopny přežít v tržním prostředí. Padlo RVHP a naše firmy zjistily, že jejich výrobky jsou neprodejné. Zastaralé a nekonkurence schopné. Jejich technologie výroby byla mnohdy desetiletí za západem. Firmy měly kvůli umělé socialistické zaměstnanosti často násobek zaměstnanců než jejich konkurenti. Takže i přes výrazně nižší mzdy byly jejich většinou horší výrobky dražší. A to se dalo řešit jenom dvěma způsoby. Buď se firma transformovala a začala masivně propouštět a tlačit na produktivitu práce, nebo prostě skončila.

    První způsob vyžadoval know-how, zkušenosti, schopný management a spoustu peněz na modernizaci. Tedy přesně to, co tu po revoluci nebylo. Jediný kdo to měl byly zahraniční firmy. Tedy jediný způsob jak zachránit co šlo, bylo prodat co možná nejvíce firem cizincům a doufat, že dokážou ty firmy transformovat. Ty, které se prodat nepovedlo, tak zkrachovaly.

    Nyní jsme v situaci, kdy u nás prosperují české firmy. Nejsou to obvykle velké průmyslové koncerny, ale rodinné firmičky, které založili Češi v 90. letech. Začaly s málem a když dokázaly přežít, tak rostly. Dnes po 25 letech opět mají nějakou historii, schopné vedení. Ale ještě nestačily vyrůst do obřích západních rozměrů, které byly budovány často celé staletí, protože nebyly nuceny si projít socialismem a zestátňováním.

  • Trener
    23:00 14.05.2016

    logik:
    1) S tou Škodovkou by to jinak ani nešlo, protože jsme to neuměli jako na západě, možná jestli to šlo, mohli jsme si nechat ten poslední 20% podíl. Ale třeba u Tatry a pardubické Tesly se to rozhodně nepodařilo.
    Z českých firem taky dobře prosperují ty, které ovládl jejich "managment", nebo "žraloci", kteří vyšli z nových poměrů. Teď možná někde nastává problém, že to nemají komu předat a radši to prodají "ven".

    2) Jo, tuhle odpověď beru, jen sem chtěl poukázat na to, že nejde srovnávat ekonomickou sílu zavedeného státu ze "západu" a toho z "východu". Ale stejně ty banky, za hubičku nevýhodně prodané firmy atd.

    Jo, a doufám, že nejsi příznivec ODS, protože ta mně fascinuje plnou pusou podpory malých podnikatelů, ale pořádný právní prostředí tady není nastavený. A můžou za to společně s ČSSD a KDU-ČSL.

  • logik
    21:28 14.05.2016

    Trener: "Laciné nesmysly"
    1) Z českých firem zdaleka nejlépe prosperují firmy, které jsme "prodali na západ", např. lídr českého průmyslu škodovka.

    2) Ekonomická transformace - při plném vědomí toho, kolik se při tom rozkradlo - byla úspěšná (byť často navzdory politikům, ne díky jim). V podstatě žádný průmyslový podnik z těch, co jsme měli, nebyl na normální (tedy ne RVHP) trhu konkurenceschopný. Dnes máme takových podniků poměrně dost. Určitě šla transformace udělat lépe, přišli jsme o některé podniky, které transformovatelné byly. Ale to nic nemění na tom, že výkonnost našeho hospodářství během ekonomické transformace významně stouplo.

    3) Jestli si myslíš, že jinde se nekrade, jen v ČR, tak seš naivní.

    Shania: +1 a další +1 za to, že na takovýto trolling bez argumentu dovedeš perfektně "věcně" odpovědět (teda se spíš zeptat).

  • Trener
    20:40 14.05.2016

    shal: souhlas, byli jsme a jsme ekonomicky slabší, díky těm 40 letům socialismu a těm excesům po "89".

  • shal
    20:15 14.05.2016

    Trener: Jestli to spíše nebude tím, že Dánové nebudovali 40 let socialismus.

  • Shania
    19:09 14.05.2016
    Oblíbený příspěvek

    sanityangel1: pro nás méně ekonomický zdatnější, můžeš upřesnit v čem byli ekonomické požadavky ušitý na míru F35?

  • orange
    18:02 14.05.2016

    We print and sell High Quality Euro Currency, and currently have a Tor sale going on: €3,000 in notes will only cost you €600. Our minimum is €400 for a sample order, for €1,400 (in all €50's). They are hand made, and can even be deposited into bank accounts and ATMs, without being traced. These bills are the 2002 edition.

    The €50 bills are much more popular (among customers) than the €100 bills, as it decreases any amount of stress (if one is the nervous type) when going out to use them. These bills pass ALL TESTS (marker, UV light, hologram, watermark)!

    We ship them in books with the middle gutted out, or for larger orders we ship them in pillows, computer towers, stereo monitors etc. You can customize your bills anyway you'd like; you can order aged or crisp bills, cut or uncut, custom serial numbers, and mixed orders. Also, once we have established a solid relationship with you, we even do face-to-face deals.

    We sell to shady store owners, drug cartels, shady churches, and just about any and everyone from all walks of life . I even have this big hedge fund financial adviser dude, that tells me scary shit about the Wordwide economy and how it's going to totally collapse soon, because of bitcoins rise in demand. He's buying up these bills by the ten's of thousands, and putting his real money into Swiss accounts and gold overseas. He says the Euro will become obsolete very soon, and that these bills are just shielding him and his family for what's to come.

    These bills are NOT WASHED, nor the computer printer scan-print method. Nor is the printing process or ink the same.

    These are made with EXACTLY the same techniques the Fed uses to make genuine currency.

    All bills are made from scratch. €50 bills are made the exact same way the Government makes genuine currency.

    YOU CAN CONTACT US AT MULTIPLE EMAILS. OUR SUPPORT WILL GET BACK TO YOU WITHIN LESS THAN 24 HOURS.

    EMAILS IN CURRENT USE:

    counterfeitindustry@outlook.com

    EMAIL US to place orders, and ask questions! Thanks! :)

  • sanityangel1
    14:03 14.05.2016

    Tak si ctu tu zpravu, kterou tady prilipl Shania. Tady presneji sekci 4 - economic conditions. To je neco, co si troufnu zhodnotit, ostatni sekce necham ostatnim odbornikum tady. A fakt nevim jestli se mam smat, nebo brecet. Hold kdyz je nekdo blby, tak je nekdo blby a neni mu pomoci.

    Je to asi jako kdyz PWC pripravovalo zpravu o vyhodnosti olympiady v Praze. Kdyz jsem se pak s par lidmi bavil, jak je mozne, ze jim to vyslo, tak jak jim to vyslo, tak odpoved byla: Zadani znelo jasne, zduvodnete proc je olympiada ekonomicky vyhodna pro Prahu.

    Rekl bych, ze Ti experti meli zhruba obdobnou ulohu.

  • juhelak
    11:40 14.05.2016

    taky je to o tom ze tam mají vse neskutecne drahe, takze vse co kupuji mimo dansko je pro ne o dost levnejsi nez pro nas :) když oni se tu smeji ze stoji pivo 30 a ne 250, je stejne jako když by cesi nakupovali na ukrajine kde diky inflaci a znehodnoceni meny zas vyjde všechno o polovinu levneji nez před konfliktem.
    Takze bych porovnaval HDP na osobu.
    Velky rozdil třeba bude az bude MO nakupovat techniku po ukonceni intervencí, nez kdyby to kupovali ted..na kazdym dolaru muzem usetrit 2-3 koruny.

  • crusader
    08:51 14.05.2016

    Jestli to hlavně nebude tím, že dánské ozbrojené síly mají na rozdíl od AČR nějakou koncepci, které se drží.
    I když výběr F-35 je jako z dílny MOČR. Taky bylo předem jasný kdo vyhraje a výběrové řízení tomu bylo přizpůsobené (ale ne tak okatě jako v ČR).
    Jinak kdyby netěžili ropu a plyn Severním moři tak si taky nic nekoupí.

  • Rase
    08:34 14.05.2016

    V první řadě, musí Dánové chránit svoje zájmy v Grónsku, různých ostrovech, ale v budoucnu i v Arktidě, což bez moderního letectva a námořnictva nejde. Nedávno nahrazovali své M113 Piranhami V. Financí mají očividně dost.
    Bez ropy by měli asi problém všechnu tu novou techniku utáhnout - i rakušané mají problém udržet Typhoony (radši bych porovnával možnosti AČR právě s rakouskou armádou, než s Dánskem).

  • Trener
    06:21 14.05.2016

    To Left: Asi je v našem státě a v Evropě něco špatně, protože já zas nechápu, že stát s 5 mil. obyv., který živí hlavně zemědělství a asi i přístavy, má takové možnosti. Dánsko prostě neprošlo v 90. letech ekonomickou transformací jako my, nepustilo svoje vlastnictví cizině, peníze odtamtud nemizení v cizině, nerozkrádalo se tam a předpokládám, že mají i podstatně vyšší dotace pro zemědělce, než mají ti naši.

  • gaunt
    05:45 14.05.2016

    Left: Podstatné je jak velký mají rozpočet, ne HDP.

  • Left
    00:29 14.05.2016

    Stát s 5 miliony obyvateli obyvatel pořídí 28 F-35, zatímco pro nás, 10 milionový stát, je uživení 14 JAS-39 na hranici sil....Nota bene ani nejsou naše.
    Tzn. 4x víc kousků na jednoho obyvatele. A to ani neřeším vyšší bojovou hodnotu F-35 proti JAS-39, což je doufám něco, na čem se shodnu i s tvrdými kritiky F-35.

    HDP na obyvatele mají o 40% vyšší, ale letadel pořizují o 400% víc...

    Jo, jo. Bezpečnost je jen otázka priority.

    -------

    Ta oranžová F-16 na Dnech NATO byla skutečně Nizozemska, nikoli Dánska.

  • logik
    19:48 13.05.2016

    Luky, obrana neznamená jen vzdušná obrana. Znamená to např. i obranu proti cizí pozemní armádě, zajištěné patřičnou PVO - a přesně k tomu F35 je.

    Nehledě na to, že nejlepší obrana je útok...

    Mít čistě "obrannou armádu" je blbina, na té si každý, když na to přijde, smlsne. Ač fakt nechci, aby ČR někam útočila, tak kdybychom na to měli, tak bych také radši bral F35 než Gripeny (byť vzhledem k tomu, kolik na to máme nejsou Gripeny zas tak špatnou volbou).

  • Luky
    17:09 13.05.2016

    Když půjdeš do koupelnovýho studia, tak ti taky naúčtujou návrh, ale cenu pak škrtnou, když objednáš kachliky a sanitu :D

    Dánsko je takový malý ocásek docela v centru Evropy, takže kdyby chtěli stíhačku k obraně, vybírali by jinak, než když jsou vlastně koloniální velmocí, která poptává univerzální, technologicky pokročilý STEALTH letoun pro dálkové mise nad mořem i pevninou. Od toho se odvíjí ostatní...

    F35 "eyeball Mk. sci-fi" bude samozřejmě pecka, otázka jak moc zblízka a uvidíme zda nebude potřebovat při dogfajtu restart (žertuju). Pro běžnou centrální, evropskou zemi asi nic, na čem by stál svět. Pro zemi s ambicemi na čtvrt zeměkoule zásadní fíčura.

  • Shania
    15:41 13.05.2016

    ten report stal 23m usd, tři nezávislí konzultanti (asi společnosti).

    Upřimně hodně těžko by hledali scenáře, kde by F35 neměla navrch. I v té ekonomické prostě silně benefituje z toho, že se jich budou vyrábět tisíce a konkurence jen desítky (navíc jsou T3 partner v programu JSF), ve světě bez F35, kde by se dělali velké serie F16/F18 by to bylo zas jinak.

    Gripen se toho ani neúčastnil, ve švýcarském výběrovém řízení byl hodnocen (nevím jestli to byla C/D nebo NG, ale ten stejně ještě nelítá) jako nejhorsi z F18C/D,Rafale,EF. myslím že to porovnání s F16 je v pohodě, je to prostě trochu lepší F5(v podstatě F20), takže v lehké konfiguraci exeluje v dogfightech, v těch ostatních misích by se asi na novější bloky F16 nedotáh.

    Na provoz je ale určitě nejlevnější, je to lehký stroj, malý motor, dobře řešená konkurence se snadným přístupem, takže věřím tomu že sortie rate udrží vysoko. Ale v tomhle je F35 taky řešena dobře, podle USMC je 10x snadnější na udrbu než Hornet (ten si nebyl v tomhle ohledu nic moc) a letadlo si diagnostikuje svůj stav samo (za předpokladu že to funguje dobře) se zkrátí značně čas na běžnou udržbu.

    Luky: pak tě bude nejspíš zajímat tohle vlákno, kde máš i nějaké drobky od pilotů.

    http://www.f-16.net/forum/view...

    na str 4 velmi zajimavý post od jbgator

  • Matesaax
    14:55 13.05.2016

    Ted už ani Nizozemci,nicméně dánská F-16 na letecké dny také létala.Ale souhlasíms Lukym,že už byli dávno rozhodnutý pro F-35,ale na oko řešili i jiné nabídky.

  • Luky
    14:35 13.05.2016

    Nelítají s oranžovou šestnáctkou spíš Nizozemci?

  • RiMr71
    14:19 13.05.2016

    Tak snad to přiklepnou.
    Dáni lítají na Dny NATO (a parádně, jejich display pilot s F-16 létá opravdu skvěle!) - už se těším na oranžovou F-35 :)

  • Luky
    13:40 13.05.2016

    Těd jsem doroloval k poslednímu scénáři na Grónsku. Tím se to vše vysvětluje.

  • Luky
    13:37 13.05.2016

    Dík za odkazy, když bude čas, počtu si.
    A mám tu ještě jeden "AA" graf :)
    http://i844.photobucket.com/al...

    Jinak s tou F-16 si nejsem vůbec tak jistý. A rozhodně tenkrát při posuzování sortie-rate Gripen všem utekl s obrovským náskokem - což má na efektivitu dopad nemalý. No je hezký, že má Dánsko v plánu provádět hloubkové mise nad Rusko nebo Indii.

    Jinak jak už jsem řekl, nic proti jejich rozhodnutí, můžou tak Evropě poskytnout slušný útočný potenciál - ale osobně si myslím, že se rozhodli už předtím a podle toho koncipovali porovnání.

  • Shania
    13:27 13.05.2016

    Tady je víc těch misí pěkně pohromadě.

    http://nytkampfly.dk/archives/...

  • Shania
    13:24 13.05.2016

    Luky: třetí post zde http://www.f-16.net/forum/view...

    nahled na scenar pro hloubkový nálet.

    http://nytkampfly.dk/wp-conten...

    Air Interdiction-scenariet:

    Air Order Of Battle:

    – Six SU-30MK. Four aircraft are expected to be airborne. The remaining two aircraft are on “ready state 15” at the Echo Zulu air base. The aircraft are armed with four AA-11 infrared air-to-air missiles, four PL-12 active radar missiles, SAP-518 self-protection jammer pods.

    – Six MiG-29 SMT. All aircraft can be expected on “ready state 30” at Echo Zulu air base. The aircraft are armed with: Four AA-11 infrared air-to-air missiles, four PL-12 active radar missiles, Gardenia jammer pod.



    Missile Order Of Battle:

    Radio-frequency seeking SAMs:

    – Unknown number of SA-8. The SA-8s are expected to be widely distributed and are unlocated throughout the adversary territory.

    – Three SA-10. Accurate locations are unknown.

    – Four SA-11. Accurate locations are unknown.

    – Unknown number of SA-15. The SA-15s are expected to be widely distributed and are unlocated throughout the adversary territory.

    Infrared seeking SAMs:

    – Unknown number of SA-14,

    – Unknown number of SA-18,

    – Unknown number of SA-24.

    The Infrared seeking SAMs are expected to be widely distributed and are unlocated throughout the adversary territory.

  • Shania
    13:20 13.05.2016

    Luky: SH je v AA horší jak EFT

    Gripen by byl někde okolo F-16, ve většině AG asi horší.

  • Shania
    13:16 13.05.2016

    http://www.f-16.net/forum/down...

    Jinak od strany 50-73 je mimo těch grafů co jsme postnul to stejné v tabulkách rozdělený pro jednotlivé typy a hodnotí se kategorie - na den/den-oblačnost/noc/pruměr

    Takže fine se kouknout jak spatné počasí/noc ovlivňuje efektivitu.

    Níže je to vykopírované, lepší je to v tom pdf.

    Mission Effectiveness – Joint Strike Fighter
    Mission NTISR SCAR CAS DCA AI S/DEAD
    Delkarakter – day 5 4 4 4 5 5
    Delkarakter – night 5 4 4 4 5 5
    Delkarakter – cloudy 3 2 3 3 5 5
    Average score 4.3 3.3 3.6 3.6 5.0 5.0

    Mission Effectiveness – Super Hornet
    Mission NTISR SCAR CAS DCA AI S/DEAD
    Delkarakter – day 4 4 4 2 2 2
    Delkarakter – night 4 4 4 2 2 2
    Delkarakter – cloudy 2 1 2 2 2 2
    Average score 3.3 3.0 3.3 2.0 2.0 2.0

    Missionseffekefficacy – the Eurofighter
    Mission NTISR SCAR CAS DCA AI S/DEAD
    Delkarakter – day 3 3 3 3 2 2
    Delkarakter – night 3 3 3 3 2 2
    Delkarakter – cloudy 2 1 2 3 2 2
    Average score 2.7 2.3 2.7 3.0 2.0 2.0

    characters of survivability in the evaluated emission scenarios

    Overlevelsesevne – the Eurofighter
    Mission NTISR SCAR CAS DCA AI S/DEAD
    Delkarakter – day 5 4 3 3 1 2
    Delkarakter – cloudy 5 5 4 3 1 2
    Average score 5.0 4.5 3.5 3.0 1.0 2.0

    Survivability-Joint Strike Fighter
    Mission NTISR SCAR CAS DCA AI S/DEAD
    Delkarakter – day 5 5 5 5 4 4
    Delkarakter – cloudy 5 5 5 5 4 4
    Average score 5.0 5.0 5.0 5.0 4.0 4.0

    Survivability – Super Hornet
    Mission NTISR SCAR CAS DCA AI S/DEAD
    Delkarakter – day 5 4 4 3 1 1
    Delkarakter – cloudy 5 5 5 3 1 1
    Average score 5.0 4.5 4.5 3.0 1.0 1.0

  • Luky
    13:14 13.05.2016

    Tak to jo, na ten uzlík jsem se vlastně díval už včera. Škoda, že neznáme kritéria - takových grafů už bylo a vyšlo to jinak. Já mám rád třeba tenhle.. :
    http://i844.photobucket.com/al...
    ..jasně, tady z toho se dají spíš vyčíst dispozice pro manévrový boj a těžiště je dnes BVR. Tam ale vybavený Typhoon zaostávat taky nebude. A rozhodně ne za SuperslowHornetem. Domaloval jsem tam narychlo ještě prázdnějšího a více prázdnějšího Gripena, protože jsem fanda ....a je jasný, že na něho nemá nikdo :)

    Ale chápu Dány, že preferují jednomotorák 5. generace. Jen ten randál jim nezávidím. Teda já ho mám rád, ale vím, jak dokážou být lidi vzteklý.

  • Shania
    13:08 13.05.2016

    KOLT: operační EFT AESA nemájí a asi to ještě potrvá

    https://www.flightglobal.com/n...

  • Shania
    13:03 13.05.2016

    They said that they evaluated single-seat Tranche 3 model of Eurofighter. It's unclear if this is 3A or 3B or if they evaluated with AESA radar for example.

    Super Hornet was Block 2 F-model for some reason.

  • KOLT
    12:51 13.05.2016

    pro Shania: Myslel jsem, že Britové s AESA už létají.

  • Shania
    12:42 13.05.2016

    KOLT: asi trenche 2 pro EFT, trenche 3 s AESA radarem bude ještě hodně daleko.

    SH líta s AESA už dlouho a ostatní avionika na tom nebude o nic hůř. Kinematicky na EFT ale určitě nemá.

  • KOLT
    12:39 13.05.2016

    Musím přiznat, že to srovnání Typhoonu a F/A-18 mě taky dost překvapilo. Nějak se mi to nechce zdát, ale ono krom konkrétních kritérií záleží asi i na tom, v jaké konfiguraci se to porovnávalo.

  • Shania
    12:20 13.05.2016

    Luky: je lepší ve všem, překvápko jak jen na tom SH.

    Viz ty dva linky, DCA je pro defensive counter air.

    graf efektivnosti v různých misích

    http://www.f-16.net/forum/down...

    A tady to stejné, akorát šance na přežití

    http://www.f-16.net/forum/down...

  • Luky
    12:03 13.05.2016

    @Shania
    kde se píše, že je F-35 lepší v AA, než Typhoon?

  • jj284b
    11:18 13.05.2016

    prekvapilo by ma ak by to dopadlo inac... ziaden 4gen nema sancu vyrovnat sa 5gen stroju...

  • Shania
    10:36 13.05.2016

    Repost s aktualizacemi, tady se to hodí víc.
    Těší mě že i v AA roli je F35 lepší jak Typhoon, jak mi tu někteří nechtěli uvěřit.


    Doporučuji jit přímo sem, tady bude vše dostupné

    http://www.f-16.net/forum/view...

    Tady jen výběr:

    graf efektivnosti v různých misích (F35A, F18E, Typhoon, F16)
    NTISR Non-Traditional Intelligence, Surveillance, and Reconnaissance?
    CSAR (SCAR) - combat search and rescue
    CAS - blízká podpora
    DCA - Defensive Counter Air - defenzivní Air to Air
    AI - Air Interdiction - hloubkový nálet
    S/DEAD - SEAD/DEAD - potlačení/ničení PVO

    http://www.f-16.net/forum/down...

    A tady to stejné, akorát šance na přežití

    http://www.f-16.net/forum/down...

    Tady ceny



    Tady se musí říct, že F35 je počítano na 8000h a EF/SH na 6000, takže potřebují víc strojů na stejné období (tohle myslím nezahrnuje to, že F35 je efektivnější 1ku1 než konkurence). V reportuji mají i vypočty jak by se to změnilo kdyby měli všichni 6k a 8k. Takže lepší na ty porovnání kouknout přímo do reportu.

    Calculated the estimated costs for each aircraft in US dollars.

    Procurement cost per aircraft:
    F-35: 84 million
    Typhoon: 127 million
    Super Hornet: 125 million

    Sustainment costs per aircraft:
    F-35: 136 million
    Typhoon: 165 million
    Super Hornet: 108 million

    Total costs per aircrat:
    F-35: 221 million
    EF Typhoon: 291 million
    Super Hornet: 233 million

    Tady přeložený celý report do ENG překladačem
    http://www.f-16.net/forum/down...