Dassault a Airbus představily evropskou stíhačku šesté generace NGF

Dassault a Airbus představily evropskou stíhačku šesté generace NGF
Maketa budoucí evropské stíhačky NGF / Airbus (Zvětšit)

Na probíhající pařížské letecké show Paris Air Show 2019 společnosti Dassault Aviation, Airbus a MBDA ukázaly modely dvou klíčových systémů budoucího evropského leteckého bojového systému FCAS (Future Combat Air System). Šlo o model víceúčelové stíhačky šesté generace NGF (Next Generation Fighter) a o modely víceúčelových bezpilotních nosičů RC (Remote Carriers).

Podle současných plánů nové evropské taktické víceúčelové bojové letadlo NGF vstoupí do služby po roce 2040, tedy v době, kdy se počítá s postupným ukončováním provozu víceúčelových letadel Eurofighter Typhoon a Rafale. Podle Německa, Francie a nově i Španělska (viz dále) je program FCAS nutným předpokladem toho, aby Evropa dokázala obstát (především proti USA a Číně) na trhu s vojenskými leteckými systémy po většinu 21. století.

Vlastní cestu zvolila Velká Británie, která v minulém roce představila projekt víceúčelového bojového letadla Tempest. Není však zatím jasné, zda Velká Británie „vydrží“ jít vlastní cestou nebo dojde k začlenění projektu Tempest pod FCAS. Ostatně podle vedení Německa a Francie je nesmyslné, aby Evropa tříštila své síly.

V každém případě širší podporu získává program FCAS ‒ před maketou letounu NGF, za přítomnosti francouzského prezidenta Emmanuela Macrona, podepsali ministři obrany z Německa, Francie a Španělska rámcovou smlouvu o spolupráci na projektu FCAS.

Zdůrazněme však, že zatím nebylo rozhodnuto o začátku plnohodnotného vývoje NGF, v současné době běží „pouze“ koncepční práce, které mají definovat podobu NGF (resp. všech částí FCAS). Očekává se však, že NGF bude mít maximální vzletovou hmotnost do 30 tun, při délce mezi 15 až 20 metry. Půjde tedy letoun o výkonech a velikosti F-35A Lightning II nebo Eurofighter Typhoon.


Infografika FCAS; větší foto / Airbus

„Zahájení programu FCAS na dvoustranné bázi mezi Francií a Německem bylo důležité pro nastartování programu a jeho uvedení k životu. Nynější připojení Španělska je důvěryhodným krokem směrem k předpokládané europeizaci FCAS. Nejen, že je Španělsko jednou ze zakládajících zemí Airbusu, ale také jde o průmyslovou baštu pro vojenská letadla naší společnosti. Země je klíčovým přispěvatelem k obranným schopnostem Evropy, stejně jako jde o zkušeného a důvěryhodného partnera ve společných obranných programech. Takže nejsme jen rádi, že se Španělsko připojuje k FCAS, ale také věříme, že je to přirozený vývoj programu,“ komentoval připojení Španělska Alberto Gutierrez, šéf divize vojenských letadel v Airbus Defence and Space.

O technologiích letounu NGF se pochopitelně moc neví. Klíčové je, že budoucí pohonná jednotka vznikne ve spolupráci francouzské firmy Safran a německé MTU Aero Engines. Současně firma Safran získala kontrakt ve výši 115 milionů euro na další rozvoj proudových motorů M88 letounů Rafale. Díky novým žáruvzdorným lopatkám tah motoru M88 vzroste ze 75 kN na 90 kN. Samozřejmě výsledky vývoje Safran využije i pro pohonnou jednotku NGF.


Dvě verze dronů RC; větší foto / MBDA

Současná koncepční a demonstrační práce NGF v hodnotě 65 milionů euro potrvá do roku 2021. Do roku 2025 investice vzrostou na čtyři miliardy euro, přičemž Francie, jako vedoucí země programu, zaplatí 2,5 miliardy euro.

Technologické demonstrátory nové víceúčelové stíhačky NGF a dronu RC (od společnosti MBDA) poprvé vzlétnou v roce 2026. RC je v podstatě robotický dron–nosič, zřejmě nejlépe vystihnutelný anglickým pojmem „loyal wingman“. Jde tedy o evropskou odpověď na americké programy XQ-58A Valkyrie nebo americko-australský ATS (Airpower Teaming System). Proudové RC půjde vypouštět z bojových nebo nákladních letadel a poslouží k dopravě nejrůznějšího nákladu (bojového, průzkumného, elektronického atd.) do silně chráněné nepřátelské zóny.

Společnost MBDA přitom pro FCAS nevyvíjí jen nosič RC, ale také celou paletu nových zbraní vzduch-vzduch a vzduch-země. MBDA rovnaž pro FCAS nabízí vývoj antistřel, které ochrání letouny NGF před protileteckými střelami země-vzduch i vzduch-vzduch.

Zdroj: Reuters, Defence Blog

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Eurodron: Evropa představila vlastní bitevní dron

Na berlínské letecké výstavě Berlin Air Show trojice evropských firem Airbus, Dassault a Leonardo ...

Britové představili model stíhačky nové generace

Na letecké výstavě Farnborough Airshow 2018 průmyslový tým mezinárodních firem pod vedením britské ...

Budoucnost stíhaček Eurofighter Typhoon

Velká Británie a konkurenční francouzsko-německý tým pracují na konceptech stíhaček šesté generace. ...

Německo a Francie souhlasí s vývojem stíhačky nové generace

Francouzská ministryně obrany Florence Parly na svém twitterovém účtu 20. listopadu oznámila ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Pavel II
    10:02 21.06.2019

    Tyhle placaté roury jsou už prostě ošklivky. To takový De Havilland DH-98 Mosquito...

  • Tango23
    11:00 19.06.2019

    Kdyz si clovek uvedomi, jak exponencialne se zvysily naklady na vyvoj a provoz letounu 5. generace, nechci byt zlym prorokem, ale po 5+ mozna uz bude trend ciste v obranych objektech na objezne draze. Samozrejme to bude zalezitost predevsim upravy mezinarodnich dohod o vyuziti vesmiru, pokud se nepujde "pres mrtvoli", ale prijde mi to jako smysluplnejsi reseni, kdyz si uvedomime, ze "prehlednost" a "vcasne zachyceni, identifikace a pripadne sestreleni" bude vzdy prioritou a fyzika letu ve vzduchu a prehledove lokatory budou mit sve limity.

    • Jirosi
      11:37 19.06.2019

      "jak exponencialne se zvysily naklady na vyvoj a provoz letounu 5. generace"

      Z čeho čerpáte?

  • Tonotime
    07:23 19.06.2019

    Teší ma že aj v Európe pracujú na programoch vývoja stíhačiek a drónov nových generácii. Na veľkého brata sa nejde stále spoliehať. Momentálne prebieha veľká colná vojna USA s Čínou v stovkách miliárd. Zhoršujú sa vzťahy taktiež medzi EU a USA zatiaľ vyjadrené v desiatkach miliárd v clách. Ani posledné vyjadrenia Trampovcov na Európsku centrálnu banku, či na Francúzke vína nevyzerali priateľské. V USA EU začínajú vnímať ako nebezpečnú konkurenciu. Predpokladám že plochy stretou záujmov budú v blízkej budúcnosti len narastať. Nedá sa stále spoliehať na veľkého brata, že keď sme sú v NATO, nejaké embarga nebudú. Napríklad už padlo ultimatum strategickému členovi NATO Turecku na zastavenie dodávok F- 35 pre nákup ruských systémov PVO S-400. Ani Poľsko napríklad nepochodilo s nákupom drónov v USA, hoc napríklad F-35 a rakety Tomahawk im predajú. USA podmieňu predaj svojích najmodernejších drónov so súhlasom na ich mise.
    Ak máju teda vyvíjať v EU stíhačky nových generácii, určite to nebude lacná záležitosť. Kde teda ušetriť?
    Výpočtová technika neustále napreduje a riadne nám pozmení náš svet. Je len málo oblasti, kde by neprekonala ľudí. Vyvíjať teda stíhačky nových generácii schopné plniť rôzne misie s ľudskými pilotmi ako aj bez nich. Stíhačky schopné spolupracovať pri bojových misiách s drónmi. Nie pri všade potrebujeme poslať stíhačky na misie s ľudskými pilotmi. Niektoré misie sú pre ľudských pilotov príliš rizikové. Ide aj o možné strategické blafovanie. Ako bude nepriateľ vedieť, že daná stíhačka je riadená pilotom, alebo superpočítačom? Niektoré manevrovanie v preťažení, lepšie zvládnu superpočítače. Tie dnešné stíhačky sú limitované na akcie kde ľudský pilot môže prežiť, nestratí vedomie. Ani v dobe mieru nepotrebujeme toľko neekonomických misii s ľudskými pilotmi. Napríklad na niektoré hliadkové misie by nevzlietali dve - tri stíhačky s pilotmi, ale kombinované stíhačky s ľudskými pilotmi a drónmi podľa potreby. Znížené náklady na misie a servis by začali časom vraciať milióny naviac za nákup stíhačiek nových generácii aj menej bohatým štátom.

    • Jirosi
      10:04 19.06.2019

      Problém je, že my jsme Evropany, nebo kamarády USA jen v případě, že se za to nemusí nic platit. Ideálně dostaneme ještě "bonus"(dotace, celní politika USA).

  • Proxy
    19:27 18.06.2019

    Zajímalo by mě, jak velký rozdíl v ceně vývoje, výroby a provozu bude u "6. generace" a jestli bude mít význam levné řešení jako Gripen, vzhledem k tomu, že integrovaná pumovnice, senzory a protiopatření poženou rozměry a váhu nahoru. Ani Rafale, ani Typhoon nejsou zas tak velká a těžká letadla, takže pokud budou chtít zachovat podobnou nosnost, očekával bych růst váhy, rozměrů a ceny bez ohledu na veškerý další vývoj.

    Sice to byl vtip, ale možná je něco na tom u menších států adoptovat pouze bezpilotní wingmany 6. generace, protože nebude existovat cenově dostupný pilotovatelný model. Ani za 30 let mi nepřipadá moc reálné, že bychom měli servisně udržitelnou letku F-35ek a k tomu moderní prostředky ostaních složek armády, spíš bych čekal něco jako Gripen E/F s datalinkem, který dokáže komunikovat s wingmany 6. generace.

    • logik
      21:29 18.06.2019

      Když se podíváš na cenu kontraktu s Brazílií a na to, jak klesá cena F-35, tak je dosti možné, že za pár let bude Gripen E dražší, než F-35...

    • Jirosi
      21:48 18.06.2019

      Asi jako plánovat nákup "munice" bez děl...
      Gripen E/F je jako nákup statických houfnic, proti mobilním z radarem pro lokaci palby(5-6gen).

      • Proxy
        11:41 19.06.2019

        Mluvím o trendu, který jasně vidíme i u tanků – nejen cena nákupu, ale i údržby na kus roste takovým způsobem, že nakoupené počty klesají pod udržitelnou hodnotu. Pokud bychom si mohli dovolit koupit moderní tanky, bylo by to opravdu v minimálním množství.

        OK, prodejní cena Gripenu E/F je celkem velká oproti F-35, tak jako přiklad berme F-16 a F-35. Provozní cena F-35 je pořád výrazně vyšší, prodejní a provozní cena 6. generace bude zase někde jinde (letectví je notoricky známé růstem cen). A samozřejmě potřebujeme mít moderní všechno ostatní, ne jen nadzvuková letadla. Proto si myslím, že být „o generaci pozadu“ je a bude pro malé země realita, zvlášť u prostředků, kde nelze neustále snižovat celkový počet… :/

        • logik
          18:22 19.06.2019

          "F-16 a F-35. "
          A vůbec nevadí, že porovnáváš letadla jiné výkonnostní kategorie? F-35 je vahou i výkonem motorů ekvivalentní F-15, nikoli F-16.

          "Provozní cena F-35 je pořád výrazně vyšší,"
          Ano, je srovnatelná s podobně těžkými letadly. Což vzhledem k tomu, že do provozu (u USAF), počítají veškeré náklady na zavádění nového typu, vůbec není špatné číslo.

          • Proxy
            08:45 20.06.2019

            Ty jiné kategorie jsem už naznačoval. Jestli tomu rozumím dobře, s F-35 se počítá jako s náhradou i F-16, ačkoliv je blíže F-15 či 18.

            Pro nás by byla šikovná F-16 5. nebo 6. generace, ale nemyslím si, že bude existovat. Pokud jako důležité prvky beru pumovnici, integrované kontejnery, protiopatření, bezpilotní elektronika nebo dokonce laser, tak kategorie F-35 bude "nová" úsporná kategorie. U F/A-XX se tuším počítá s 18 tunami prázdné hmotnosti. No a do stroje pod 9 tun by se tyto nutné prvky těžce ládovaly...

          • Jirosi
            21:20 20.06.2019

            Proxy: Opět nastává problém co vše počítáš pro F-35 a co započítáváš do parametrů starších letounů..

        • Jirosi
          19:32 19.06.2019

          Proxy: Problém není rostoucí cena. Tu z většiny ukousne inflace. Problém jsou klesající rozpočty ozbrojených složek.

          Zkuste se podívat kolik techniky provozuje Izrael. Ano, není to ok dostává pomoc od USA. Ale i kdyby se to snížilo na 1/2 je to dostatečný počet.

        • Luky
          21:25 19.06.2019

          Jak velká je cena Gripenu E/F oproti F-35

          • Jirosi
            07:05 20.06.2019

            Lepší otázka je jaké bude cena Gripennu E/F z zaměřovacím kontajnerem a schránkami na rakety.

          • Luky
            08:05 20.06.2019

            Jaká bude cena Gripennu E/F z zaměřovacím kontajnerem a schránkami na rakety?

          • Jirosi
            21:21 20.06.2019

            Až ho někomu Saab tržně prodá uvidíme.

  • givicz
    17:07 18.06.2019

    Zajímavé foto a video z prezentace :

    Презентация "концептуального" макета перспективного европейского истребителя NGF программы FCAS
    https://bmpd.livejournal.com/3...

    • Jirosi
      21:25 18.06.2019

      To už to ani nebudeš překládat?

      • logik
        21:42 18.06.2019

        On "překládá" jen Ruskou propagandu.

      • Rase
        22:06 18.06.2019

        jsou tam jenom obecně známé informace o programu FCAS a celkem pěkné fotky. Nic proti ničemu.

        • logik
          00:23 19.06.2019

          Proto to taky ani nepřekládá :-)

          • TvojTatko
            13:30 19.06.2019

            Ved napisal, ze su tam pekne foto a video. Co chces prekladat?

          • logik
            18:10 19.06.2019

            Článek pod fotkami. Je tam hromada "reklamních keců", které by u ruských výrobků nezapomněl prohnat google translátorem a opatřit padesáti vykřičníky, např.

            Podle oficiálního prohlášení stran se FCAS stane víceúčelovým bojovým "systémem systémů" XXI. Století využívajícím umělou inteligenci a působící v "bojovém mraku" (Combat Cloud) a síti ("ekosystém") stávajících a budoucích systémů s posádkou a bez posádky, včetně různých typů bezpilotních systémů (dálkové nosiče) a řízené zbraně. Německé ministerstvo obrany označilo FCAS za největší a technologicky složitý evropský obranný program. Nyní francouzské a německé strany oficiálně nazývají slibné letadlo NGF "stíhačkou šesté generace." !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

            :-) :-)

            Vždyť bychom přišli o tak skvělé termíny jako "bojový mrak". Ještě že jsem Givitze zastoupil.

          • Jara
            23:20 19.06.2019

            Není třeba hned někoho pranýřovat logiku, vždyť v téhle diskuzi givicz akorát postnul zajímavé fotky

  • KoJaKCZE
    16:33 18.06.2019

    Hmm, nechci být hnidopich, ale pokud je toto maketa 1:1, přijde mi to taková hračka. F-22 i SU-57 jsou takové dospělácké stroje., pravda mají o 7, reps. 8tun větší maximální vzletovou.
    Nezdají se mi ani výkony motorů ... na 30tun prostě 2x 90kN je žalostně málo, když 5. gen analogy současnosti mají 2x 156kN, resp. 2x 176kN! To je prakticky skoro dvojnásobek plánovaného motoru M88 ... tak nevím.
    Fandím jim, konkurence je potřeba. Fandím jim zejména proto, že se konečně Evropa odlepila ( alespoň částečně ) od vlivu USA a jde si částečně svou cestou. Ale s těmito motory moc velkou díru neudělají ... tam budou muset řádně zamakat!

    • Jirosi
      21:38 18.06.2019

      Je to výkon motoru pro Rafale(24,5t). Zkuste se podívat kolik váží ty vaše analogy...

      • KoJaKCZE
        16:12 19.06.2019

        ANO. Je to výkon motoru pro RAFALE 24,5t což asi bude snad i OK, ale pro 30t NGF to fakt OK nebude, ani kdyby byl výkon natuněn na 120kN ...
        Jinak v komentáři píši, resp. pokud chápeš text a umíš počítat tak se z něj dozvíš, že váhu analogů znám ... je to 38t u SU-57 a 37t u F-22 ... pochopitelně maximálně vzletová. Tedy pokud si dáš poměr váha vs. tah, což je asi nejlepší ukazatel výkonnosti stroje, jsou hodnoty následné:
        Rafale: současné motory ( 75kN ) - 1.59, nové M88 motory ( 90kN ) - 1.36
        NGF - 1.63
        F-22 - 1.19
        SU-57 - motory Saturn AL-41F1 - 1.23, motory Izdělije 30 - 1.06
        ...
        a teď můžeš mudrovat ... já jsem si tu práci dal ti to přepočítat, aby jsi viděl reálná data.

        • logik
          18:20 19.06.2019

          Přečti si to ještě jednou pořádně a možná Ti dojde, že

          Jinak sis přepočítal výcuc z prstu
          1) výkon motorů F-22 není znám a tebou zmiňovaný výcuc je z requirments na ten motor, nikoli ze skutečného výkonu, který se ví, že je vyšší, jen se neví kolik
          2) jde o výkon na zemi za stoje, skutečný poměr výknů za 1M letu se může lišit o desítky procent.
          3) je nesmysl porovnávat tah při maximálním naložení, když to u různých letadel znamená různé množství paliva a tedy různý dolet - to tvoje "pochopitelně maximální vzletová" je pěkná blbost.

          • KoJaKCZE
            19:27 19.06.2019

            Aaaaa došly argumenty, tak se ozve hnidopich ...
            Ano, všechny tvé "argumenty" pochopitelně platí pro všechny motory a veřejně dostupná data.
            S F-22 jsem ochoten souhlasit, že veřejně dostupná data o výkonu motoru se mi příliš nezdají a osobně bych je viděl někde poblíš výkonu motoru IZD 30...
            Zbytek jsou jen TVÉ nesmysly. Pochopitelně poměr je počítán při stejných jednotkách, tedy teoretický tah při plné forsáži v kg ( převedený z kN tahu ). A počítány byly maximální hmotnosti u všech strojů. U NGF vycházím, že udávaných 30t bude ona maximální, nikoliv operační hmotnost. Stejně tak jako těch 38t resp. 37t u analogů USA a RUS také není operační hmotnost a defacto oba tyto stroje za jistých podmínek dokáží zrychlovat v kolmém letu, protože tah jejich motorů je vyšší jako hmotnost stroje ... toliko k "výcucu" z prstu. Přečti si to ještě jednou ty, případně napiš své výpočty. Výsledek ale bude stále stejný, letovými výkony je a bude SU-57 a F-22 daleko před NGF, pokud ten neobdrží kvalitativně o řád lepší motory. Tečka.

          • Luky
            21:32 19.06.2019

            Já se omlouvám, že jsem to moc nezkoumal, ale rád si přečtu jakékoli výsledky, se kterými si někdo dal práci. Tady mě ale na první pohled zaujalo, že klesající hodnota je lepší. Mohlo by se to vydělit obráceně? On se vždy ten poměr dělal převrácený a 1 byl takový mezník k velmi vysokému poměru.
            Čili spoust letadel byla 0,8 a forsáže nad jedna byl v reálu celkem brutus.
            Nejlepší je ale stejně udělat elipsu do grafu, tam to ukazuje meze (nečekám, že by někdo dělal).

          • KoJaKCZE
            22:15 19.06.2019

            To LUKY:
            Ano dělil jsem to obráceně, bohužel EDIT zde není možný, uvědomil jsem si to až po odeslnání příspěvku. Tedy pokud se čísla hodí do obrácené hodnoty, je to tak, jak se tento poměr správně udává, s tím rozdílem, že nevím, s jakou hmotností se počítá, nejsem si jist, že s maximální vzletou. Spíše bych řekl, že na to budou nějaké tabulky průměrované ( 1/2 zatížení maximální, 1/2 nádrží .. třeba?? Skutečně nevím, nepátral jsem ).
            Ale F-22 skutečně umí stoupat a zrychlovat ve vertikálním stoupání, stejně jako SU-30 či SU-35 nebo SU-57, ale například i MiG-29 ... ty všechny letouny mají koeficienty 1,05 a více ... což znamená, že tah motorů je vyšší jako hmotnost letounu.

          • Luky
            22:36 19.06.2019

            kdysi jsem při debatě na téma TW + wingload něco zakreslil do tohoto grafu:
            https://i844.photobucket.com/a...

            Lehčí konfiguraci v originále měli 60% paliva + AA střely, další byla težší....MTOW mi vylezla z grafu. Takže pro přehlednost to nechce přehánět, ale nadruhou stranu vážit srovnatelné. Každopádně tenkrát jsem chtěl ukázat, že hodnota wing-load je odborníky udávaná hodnota, která započítává i vztlak trupu (nejen plochu křídel), o čemž jsem přesvědčen doteď.

            Nejlepší rychlý a i dostupný graf je tedy na jednu osu dát tah/váze a na druhou zatížení vztlakové plochy. Pro každý stroj nedat bod, ale např vybarvit oblast....

          • logik
            23:17 19.06.2019

            Právě, to, že námitky označuješ za hnidopišství prostě znamená, že věci s odpuštěním nerozumíš.

            " Pochopitelně poměr je počítán při stejných jednotkách, tedy teoretický tah při plné forsáži v kg ( převedený z kN tahu )."
            Jenže na hladině moře bez pohybu (tzn. SLS). Jakmile s tím motorem začneš hejbat a vyletíš do říkdké atmosféry, tak se Ti ty hodnoty začnou hejbat a ne o procenta, ale o desítky procent. Nemluvě o supersonickém režimu, kde ztráty tlaku na vstupu jsou ještě podsatnější.
            A protože nevíme, na jaké režimy je ten který motor vyladěný, jestli je dělaný na co jde maximální výkon nízko, nebo vysoko a popř. v jakých rychlostech, atd... tak je SLS výkon jen takové orientační číslo.

            Je to podobné, jako bys třeba porovnával druhoválečné stíhačky podle síly motorů ku váze a tvrdil bys, že Typhoon byl výborná stíhačka. Papírově podle parametrů na zemi - jistě. V reálu? Jako lowlevel interceptor byla nakonec poměrně úspěšná, ale kvality stíhače např. ve srovnání se Spitfirem stály za houby.

            Prostě to jedno číslo na udání výkonu nestačí ani náhodou. Stejně jako Ti např. nestačí maximální výkon motoru na to, abys porovnal zrychlení dvou aut: oturbený auto s plochou křivkou momentu bude ve skutečnosti agilnější i přes slabší nominální výkon. Stejnětak na porovnání leteckých motorů potřebuješ ne jedno číslo, ale celkovou chrakteristiku motoru (a tu Ti nikdo nedá).


            " počítány byly maximální hmotnosti u všech strojů. "
            A to je právě další blbina. Srovnávat se má při srovnatelném nákladu, tedy při množství paliva umožňující stejný dolet - tedy splnit stejnou misi. Když budu mít dvě letadla s tím samým motorem a aerodynamickým odporem a stejně těžkým drakem, ale jedno bude mít maximální nosnost o několik tun vyšší, tak přestože bude schopno podávat stejné výkony jako to druhé letadlo a k tomu něco navíc, Tvoje metodika ho označí za horší letadlo.
            A protože to evdentně není blbost toho letadla, tak je to blbost Tvojí metodiky.

            "Pokud ten neobdrží kvalitativně o řád lepší motory."
            Ale on samozřejmě má dostat jiný nový motor, jak bys pochopil, kdybys místo nesmyslné onanie nad nesmyslnejmá číslama si ten článek radši pořádně přečetl a třeba ještě pohledal další zdroje.
            Bude ho dělat Safran v kooperaci s MTU Aero engine - ale koukám, že to vlastně je i v článku napsané, takže reviduju - ono by úplně stačilo, kdyby sis jen pořádně ten článek přečet, ani bys další zdroje hledat nemusel.

          • logik
            11:36 20.06.2019

            Luky:
            No a Wing loading je podobně nepřesná až nesmyslná metrika. Protože dnes je nemalá část vztlaku generována prvky jako LERX, vortex generator a vůbec trupem, kde je proudění natolik komplexní záležitost, že generovaný vztlak není ani vzdáleně lineární funkcí půdorysu. Tadle metrika měla smysl u letadel typu trubka trup a křídlo. Ne u podstatně složitějších aerodynamických konstrukcí, co se dělaj dneska.

            Ono kdybys do toho grafu zakreslil třeba takovou Su-27, tak by byla někde v polovině grafu. Jak to, když to bylo údajně jedno z nejobratnějších ér vůbec?

            Fór je v tom, že wing loading má smysl u "tenkých křídel" - kde se dá opravdu mluvit o lineární závislosti vztlaku na ploše. U "tlustých" lift-body konstrukcí je věc ale podstatně složitější. Takže Tvůj argument je něco podobného, jako když svého času "vědci" přišli na to, že čmelák nemůže létat, protože má malá křídla. Kupodivu: létá.

        • Jirosi
          19:51 19.06.2019

          Ale oni nikde nepsali, že osadí NGF těmito motory... jen, že jejich výrobce bude spolupracovat z dalším na jejich vývoji.

          Ale vy už to víte, a do konce víte, že to nebude stačit....

          • KoJaKCZE
            22:10 19.06.2019

            Ale tak ano, pravda, nechal jsem se unést textem " Samozřejmě výsledky vývoje Safran využije i pro pohonnou jednotku NGF."
            V první myšlence takto napsané věty mi ihned utkví fakt, že tato jednotka bude použita i pro NGF ... ale samo, nemusí to být pravda. Stačilo tam doplnit "Samozřejmě výsledky vývoje Safran využije i pro VÝVOJ pohonné jednotky pro NGF." ... pak je ta věta, jak říkám já, "tupovzdordná".
            A ano stále si stojím za tím, že při 30t 2x 90kN je směšně málo ...

  • givicz
    16:13 18.06.2019

    Tak já se přiznám, že jim docela fandím... kéž by se jim to podařilo (kapacity na to mají ) podobně jako s megaprojektem Airbus, což je v současné době více než dobrý konkurent Boeingu... ikdyž cesta bude těžká a dlouhá s nejistým výsledkem... co tak do projektu zapojit ČR ???

    • Luky
      21:41 19.06.2019

      to bych určitě bral...na jakémkoli stupni

  • Kichot
    13:58 18.06.2019

    To sice jo:-) ale na druhou stranu já si taky v roce 1988 ve frontě na banány nedokázal představit , že za deset let budeme v NATO ;-)

    • Kichot
      14:00 18.06.2019

      Sorry to jde za RiMr71

    • Horny
      16:39 18.06.2019

      Stát se sice může všechno, ale ruská mentalita která
      1) způsobuje ruskou agresivitu vůči sousedním zemím, což je hlavní důvod existence NATO (ačkoli je myšlenka vstupu Ruska do aliance za účelem jejího rozložení zevnitř zajímavá, těžko se vysvětlí řadovým rusům)

      2) způsobuje, že se rusové stále považují za rovnocenného hráče s USA jako za dob sajuzu (jakkoli už to dávno neplatí) takže těžko uzavřou spojenectví s úhlavním nepřítelem

      • Jirosi
        21:22 18.06.2019

        Zapomínáš, že se bavíš o zemi co byla schopna uzavřít spojenectví z Nacistickým Německem. Pak tu máme, dohodu o neútočení z Japonskem.

        V Rusku není potřeba nic vysvětlovat. Prostě vydáš nové vidění světa, a systém jede dál. U nich běžná praxe. Jestli se tisknou knihy z pozměněnou historii ve verzi A, nebo B je pro běžného Rusa jedno.

        • Pavel II
          10:10 19.06.2019

          Tak dohoda o neútočení s Japonskem byla asi v poho. Nic proti ničemu, pokud chtěli nějak smysluplně uzavřít to nekončící kočkování na Dálném..., v tom devětatřicátém ještě s Japonci válčila jenom Čína a američtí ,,dobrovolníci" v Lítajících tygrech.

  • Takeda
    12:05 18.06.2019

    Dotaz: Uvažuje se v EU i o next. gen. jednomotoráku pro nás chudší?

    • Luky
      12:10 18.06.2019

      V rámci diskutovaného programu bohužel ne (leda nacpat sedačku do dronu)....ve Švédsku ano

      • Rase
        13:25 18.06.2019

        Švédi se chtějí připojit k britskému programu Tempest, což je zatím konkurent k FCAS, tak bych spíš věřil tomu, že i švédi přejdou na dvoumotorák (teda asi jako doplněk ke Gripenu E/F)

        • logik
          14:51 18.06.2019

          To je hodně pravděpodobnej scénář. Jednak SAAB je v podstatě "skoro BAE", jednak je vidět, že Švédi maj problém utáhnout i jen novou generaci Gripenu, což je furt 4+g letadlo (byť má mít některé vlastnosti 5.gen). Představa, že sami ufinancují 5. generaci (o dalších nemluvě) je dosti bláznivá - s tím má problémy i Rusko, které dává na armádu podstatně větší peníze, než Švédi.

        • Jirosi
          20:50 18.06.2019

          Sice to zní hezky, ale tím by poslali projekt Gripenu E/F rovnou na smetiště dějin ani ne po 20.letech.

          • logik
            21:46 18.06.2019

            No, já si myslím, že dřív či pozdějc to stejně budou muset udělat. Jak klesá cena F-35, tak bude mít gripen jen omezený množství zájemců - v NATO se bude kupovat F-35, nebo něco evropskýho společnýho, jestli vznikne,

            Navíc - pokud budu velkej optimista tak NGF se začne vyrábět ve čtyřicátých letech, tak je času dost ještě někde narvat úplatky, aby se pár gripenů prodalo a trochu zaplatil vývoj.

          • Rase
            22:12 18.06.2019

            pokud jim nevyjde Indie, tak to dopadne jen výrobou 60 kusů (v lepším případě) pro vlastní letectvo a konec. Brazílie je koupila kvůli budoucímu vývoji vlastní stíhačky. Švýcaři je z tendru prý vykopli že jde o nevyzkoušený / nezavedený stroj. Zbývá Rakousko a Finsko. Pak už jen chudé, úplatné státy - myšleno Indonésie, ČR a podobně, ty ale chtějí stejně jen pár kusů a to ještě co nejlevněji...
            I sami švédi to moc nevytrhnou, jelikož závazně chtěli 60 + snad dalších 60 někdy v budoucnu, ale to je nejisté. Osobně si myslím, že F-16V prodejnost Gripenů hrozně srazila a vlastně i přejela

          • Jirosi
            09:36 19.06.2019

            Podle vaší reakce, je tedy totální chybou v tomhle konceptu pokračovat v C/D. O nové E/F raději ani neuvažovat. Ale všichni víme jak to dopadne...

          • NeoXII
            12:45 20.06.2019

            Ano, presne tak to dopadne :-)

    • logik
      12:48 18.06.2019

      Pokud to EU s vývojem myslí vážně, tak by ve výsledku oběma stranám prospělo nikoli vývoj dvou různých typů - to je ekonomicky neutáhnutelné v podstatě jistě, ale nějaká forma subvence na nákup těch dvoumotoráků pro ekonomicky slabší regiony.

      Jediná šance, jak to letadlo udělat konkurenceschopné, je sekat ho ve velkejch sériích jak baťa cvičky - a to i za cenu toho, že ho budou občas prodávat pod výrobní cenou prvních sérií.

      • Horny
        16:29 18.06.2019

        Jak už zjistili sousedé v Rakousku, v případě dvoumotoráku není drahý nákup, nýbrž provoz. Přitom většinu jeho práce odvede i jednomotorák.
        Takže pokud nenavrhuješ aby němci a francouzi menším zemím dotovali provoz dvoumotoráků (což je dost nepravděpodobné), je to lichá myšlenka.

        • logik
          17:39 18.06.2019

          Jenže náklady na provoz eurofighteru nedělají zdaleka jen motory. Koneckonců koukni se na náklady za jaké provozují američané F-16 a F/A-18. A fór je v tom, že malosériový jednomotorák by nakonec stál v provozu podobně, jako velkosériový dvoumotrák. Veškeré náklady na vývoj by byl poloviční, a to už dnes dělá nemalou část jak z ceny letadla, tak i z ceny na další provoz (pokud teda letadlo chceme opravdu používat).

          • Horny
            18:51 18.06.2019

            Pokud vyjdu z tvé logiky, že malosériový jednomotorák je provozně dražší než velkosériový dvoumotk, musel by JAS-93 A/B a C/D být provozně dražší neź
            Hornety a Typhoony, neboť se jich vyrobilo podstatně víc.
            Soulasím s myšlenkou, že provozní náklady hodně ovlivňuje kdo konkrétně je provozovatelem.
            Nicméně nechápu, jakým způsobem náklady na vývoj přímo zvyšují náklady na provoz. Že je nutné rozpustit je do pořizovací ceny je jasné.
            Ona celá tahle debata je dost teoretická, velké evropské země se prostě snaží zachovat si vlastní produkci těžkého dvoumotoráku, ekvivalentu F-22 či Su-57.
            Pokud někdo chce provozně levnější jednomotorák, může si koupit F-35, F-16, nebo Gripen.

          • Jirosi
            21:13 18.06.2019

            Ten počet vyrobených kusů hraje roli. Ale musí tam být opravdu rozdíl. 200(gri):600(EF) není ten rozdíl co by měl ten efekt.

          • logik
            21:41 18.06.2019

            Jirosi: Hlavně EFT není tak drahý proto, že je to dovumotorák. Srovnej zas např. cenu F/A-18 a EFT. EFT je tak drahý, že to byl prostě nezvládnutý projekt.
            Mezi tranche byly takové změny, že jde v podstatě o (skoro) jiné letadlo.

            Jinak když se vývoj letadla zvládne, tak samozřejmě to, že je lehčí, provozní náklady sníží - a trochu i ty motory. Ale právě ty další faktory jako jak je zvládnutej vývoj atd... jsou pro výslednou cenu podsatnější.

            Další věc je, že 5+ gen éro musí mít interní pumovnici a interní nádrže, což dosti limituje minimální velikost stroje. Už nepůjde postavit takovej drobek, jako byl gripen C.

          • Jirosi
            09:29 19.06.2019

            "Jinak když se vývoj letadla zvládne, tak samozřejmě to, že je lehčí, provozní náklady sníží - a trochu i ty motory. Ale právě ty další faktory jako jak je zvládnutej vývoj atd... jsou pro výslednou cenu podsatnější."

            Což, ale nepopisuje vývoj pokročilého letounu. Spíše jednoduší stíhačky jako Gripen C/D, E/F.
            ¨To co si ty přeješ, je vývoj letadla z přelomu 70-80.let. Pak ho 20.let létat, aby se vychytali chyby draku. Potom ho digitalizovat, aby jeho jednotková cena vycházela hezky. Ideálně z jediným velkým zákazníkem 500+ks stejných, ke kterým se budou lepit série o 12-24ks pro ostatní.

          • logik
            11:17 19.06.2019

            "Což, ale nepopisuje vývoj pokročilého letounu. Spíše jednoduší stíhačky jako Gripen C/D, E/F."
            ???? V tomdle tvrzení (a následném vyvozování) není ani trochu logiky. Naopak čím pokročilejší letoun, tím větší část ceny je vývoj a menší část ceny dělá drak. Tedy čím pokročilejší letadlo, tím má sériovost větší potenciál srazit cenu, protože vývoj se dělá jen jednou.

            Pokud tedy mezi vlastnosti pokročilého letounu nepočítáš to, že mu během konstrukce zcela přepracují křídlo, jako se stalo u EFT. Ale to podle mne není vlastnost pokročilého letounu, ale právě nezvládnutého vývoje - což je faktor, který letadlo prodraží hodně.

          • Jirosi
            12:22 19.06.2019

            Žádný stroj nesjel z linky v dokonalém stavu...
            Ani první F-35, ani F-22, takže o kterém letounu se bavíš? Přitom jejich zkušenosti z danou výrobou sou poněkud jinde. Nebavím se o vývoji, ale o zkušenostech z produkce.
            I první F-35 se vyplatí, předělat...
            Do vývoje se dají vždy peníze dosypat. Limitem je čas. Více peněz do vývoje, vždy znamená pokročilejší a dražší výrobek.
            Teprve, až během výroby zjistíte jak to udělat levněji. Jen, k tomu ty kusy prostě musíte vyrobit.

          • logik
            19:02 19.06.2019

            "Žádný stroj nesjel z linky v dokonalém stavu..."
            Ale má smysl se bavit v jakym stavu
            "I první F-35 se vyplatí, předělat..."
            A to je právě to vývoj F-35, se všemi problémy, byl nakonec zvládnutej. I když některý F-35 bylo rozhodnuto zatím neupgradovat (protože je pro ně uplatnění i tak), pořád je v případě potřeby rozumný je upgradovat.
            Předělávka EFT Tranche 1 na 3A by stála tolik, že by se jich radši Rakousko rádo zbavilo.

            "Do vývoje se dají vždy peníze dosypat. Limitem je čas."
            Čas s penězma souvisí, a to hned několikrát.
            Zaprve, čas jsou peníze :-). Když máš víc peněz, můžeš vyvíjet rychleji.
            Zadruhé, vývoj zastarává - čím víc se Ti vývoj protahuje, tím se prodražuje, anebo je hotový výrobek zastaralý.
            Takže sice máš pravdu, že limitem je čas, ale ten si můžeš koupit právě jen penězi.

            "Teprve, až během výroby zjistíte jak to udělat levněji. Jen, k tomu ty kusy prostě musíte vyrobit."
            Ale jde o to, kolik jich vyrobíte a kdy to zjistíte. Když to zjistíš až po vyrobení čtvrtiny finálního počtu strojů - tak je něco špatně.

          • Jirosi
            20:02 19.06.2019

            F-35 se nevyplatí stejně jako se nevyplatí ty EFT. Jen je F-35 příliš nová, aby se to řeklo na plnou hubu.
            Vždy je lepší si chybu přiznat, než dál vyrábět zmetky. Ona F-35 má asi stejně špatných letadel jako EFT, jen EFT se ještě nenaseklo dalších 2000. To by totiž stejně jako u F-35 ty špatné marginalizovalo.

            Jsou věci ve vývoji, co mají svůj čas a nedokážeš je urychlit, bez ohledu na finance. Finance ti jen umožní prověřit všechny možnosti. Ale nikdo ti nezaručí, že stejně nebudeš čekat na "nápad"...
            Jenže nápady jsou závislé na lidských zdrojích. A když zvýšíte financovaní projetu na 2x, nikde najednou nevypadne dvojnásobek ing. z 30.letou zkušeností.

          • logik
            23:35 19.06.2019

            "F-35 se nevyplatí stejně jako se nevyplatí ty EFT."
            co vím, tak je tam těch strukturálních změn podstatně méně, než bylo u EFT. Co jsem četl, tak cena za upgrade na stávající blok 3F by byla 20 melounů na letadlo.
            Cenu za upgrade jsem nenašel, ale Němci radši kupovali nové eurofightery, než aby upgradovali své jedničky, což ukazuje na cenu podstatně vyšší: za dvacet melounů by po letadle skočil každý....

            Jinak samozřejmě, kdyby se nasekalo EFT 2000 kousků, tak by ty první dvě stovky zmetků tolik nevadily, to souhlas.

            "na 2x, nikde najednou nevypadne dvojnásobek ing. z 30.letou zkušeností."
            To sice je pravda, ale když nemáš dost peněz, tak si neudržíš ani ty Ing, co už máš, protože je jinde přeplatěj. A to byl dosud daleko větší problém, než sehnat lidi. Koneckonců, Balma znáš - a kde teď pracuje....
            Sehnat lidi začíná bejt problém až teď, kdy se konečně přestalo s osekáváním výdajů. A to ještě spíš v ČR, v zahraničí je nezaměstnanost daleko vyšší.

          • Jirosi
            07:19 20.06.2019

            Logic: Ano, podseknutý vývoj ti to ještě umocní. Ale prostě neomezené prostředky nejsou řešením.

            "Cenu za upgrade jsem nenašel, ale Němci radši kupovali nové eurofightery, než aby upgradovali své jedničky,"

            USA zase kupuje nové F-35, než by ty staré "uprage". Neříkám, že ta chyba byla stejná. Dvě chyby bývají málo kdy stejné. Ale i projekt z daleko lepší základnou potřebuje podstatné opravy!
            Takže, to není jen specialita EFT, tohle se děje skoro u každého letounu.

          • Jirosi
            07:28 20.06.2019

            Ono nemusíme chodit ani do Rakouska, Německa. Stačí se podívat na náš vlastní letoun, kde se také ve vývoji rozhodli raději ověřenou metodou. Proto stále čeká na nové(mokré) křídlo. Pokud by se jela druhá dávka sním, ostatní by se rázem staly zastaralé z pohledu výkonů.

          • logik
            14:12 20.06.2019

            "Ale prostě neomezené prostředky nejsou řešením."
            To já nikde netvrdím. Co tvrdím je, že alespoň dostatečné prostředky jsou pro úspěch projektu nutností, a že např. u EFT dostatečné prostě nebyly.
            "USA zase kupuje nové F-35, než by ty staré "uprage".
            Ale staré nezahazují. Prostě je nemají potřebu upgradovat, protože pro výcvik stejně nějaká letadla potřebují a tam je jedno, jestli jsou nebo nejsou upgradované.
            "Takže, to není jen specialita EFT, tohle se děje skoro u každého letounu."
            Ale samozřejmě, že problémy u vývoje se dějí +- mínus podobně u všech letadel. Jde o to v jaké míře. A prostě u EFT byla míra těch problémů bohužel velká.

            "Stačí se podívat na náš vlastní letoun, kde se také ve vývoji rozhodli raději ověřenou metodou. Proto stále čeká na nové(mokré) křídlo. Pokud by se jela druhá dávka s ním"
            Druhá dávka nejela s mokrým křídlem, protože ho nikdo nezaplatil. Jeho vývoj zaplatil až novej investor. V podstatě je to stejná pohádka jako EFT:
            nedostatečné peníze lité do dalšího vývoje zpomalily vývoj typu natolik, že se ze slibné konstrukce stal průšvih.

            V podsatě to je největší rozdíl mezi F35 a EFT/Alkou - nestačí nalít peníze jen na vývoj, aby letadlo vzletělo. Teprve následné upgrady a rozvoj typu
            a to, zdali se využijou všech předností konstrukce rozhoduje o tom, jestli letadlo bude úspěšné.
            A vlastně největší blbost je nalít peníze do "základního letadla" a pak šetřit na tom rozvoji.

      • Jirosi
        20:54 18.06.2019

        Tu máš jeden zásadní problém...
        Ti co chtějí jednomotorový letoun 5. gen si v roce 2020-2030 opatří F-35.
        Kdo tedy má být těmi velkými zákazníky pro nový Evropský 5-6 gen jednomotorák? (Čína?, Rusko?)

        • Jirosi
          22:10 18.06.2019

          Dodaný v roce 2040

        • logik
          11:25 19.06.2019

          Zaprve zdaleka ne všichni - např. Slovensko jen tak F-35 kupovat nebude, Polsko sice jo, ale výhledově pak bude nahrazovat starší F-16 atd.... ale to je vlastně irelevantní.

          Jsou prostě dvě možnosti. Buďto se Evropa dokáže dohodnout a vytvořit patřičný trh pro svá letadla. Anebo nedokáže, a pak buďto může na vývoj letadel zapomenout, anebo se holt náklady na vývoj takového letadla se jí nikdy nevrátí.

          Pokud to bude fungovat tak jako dosud - že polovina států z projektu zdrhne a druhá polovina sníží objednávky na polovinu, dopadne to zas tak, jak s Eurofighterem - ač třeba skvělá konstrukce, tak letadlo přijde pozdě a bude drahé.

          • Jirosi
            12:43 19.06.2019

            Do SR ještě ani nepřiletěli nové stroje a vy už plánujete jejich výměnu?
            Kdy to bude 2023+40? To se míjí jen o "20" let.
            Polsko sice spadá do kategorie, ale to pokud nakoupí F-35, půjde navyšováním počtu=>sražení ceny. Dnes mají 48x F-16, takže tím velkým odběratelem bude optimistických 32x pro Polsko?

            EFT se vyrobilo 558ks(93%)... a je to podle vás málo... tedy o řád více.
            "Koncept Eurofighteru vznikl před 25 lety s tím, že jeho zakladatelské státy
            koupí potenciálně přes 600 stíhaček." (2009)

            F-22 původní požadavek 750 / škrty 338 (1997)/ skutečně vyrobeno 195(26%)+ prototypy

          • logik
            19:13 19.06.2019

            "Kdy to bude 2023+40? To se míjí jen o "20" let."
            No a to je právě úkol pro unijní vyjednavače, aby nabídli Slovensku takové podmínky, že pro ně bude výhodné prodat F-16 a koupit nové letadlo.....
            Dál jde třeba přesvědčit Rakousko, aby ještě přetrpělo EFT, Švédsko by měli přesvědčit o zapojení do programu, Španělsko, Portugalsko atd. atd. atd....

            A i země, které teď kupují F-35 - i ty jednou dolétají, takže pokud se u nich podaří zajistit odbyt za 40 let, tak se akorát výroba naváže. Takže i kdyby Slovensko žádné F-16 neprodalo, furt má smysl o něm uvažovat jako o potenciálním zájemci.

            A ad F-22 - také to je skvělé éro, ale šíleně drahé - právě pro ty škrty v počtech.
            A je vidět, jak ze strategického pohledu to seškrtání byla pořádná blbina, stejně jako ty škrty počtů EFT.

          • Jirosi
            20:21 19.06.2019

            A kdo takovou věc bude dotovat... Nebylo by lepší koupit víc těch dvou motoráků?

          • logik
            17:22 20.06.2019

            "Nebylo by lepší koupit víc těch dvou motoráků?"
            Čekat dvacet let na holuba na střeše?

            "A kdo takovou věc bude dotovat... "
            Jak znám Evropu, tak bohužel nikdo. Ale třeba Evropě dojde, že je třeba na společné bezpečnosti v Evropě pracovat.

  • Kichot
    10:40 18.06.2019

    Ještě nedávno jsem si říkal, že by v Eu neměli plýtvat silami na něco co stejně moc neumí a hle dnes kdy jeden člen NATO nedodá už domluvenou techniku jiném členu NATO z politických důvodu, mi najednou ten vývoj stíhačky NG dává mnohem větší smysl ;-) I když upřímně větší logiku má, aby v Nato bylo třeba Rusko nám kulturně bližší, než-li Turecko....

    • RiMr71
      12:04 18.06.2019

      Hu, slušný guláš... :)

  • liberal shark
    08:26 18.06.2019

    Jak dopadly podobné společné projekty v minulosti ? Alpha-jet, Jaguar, Typhoon, A-400 ? Jsem skeptikus.

    • Luky
      09:04 18.06.2019
      Oblíbený příspěvek

      Dopadly jako funkční stroje.
      A-400 se ještě ladí.
      Když se ladí F-35 je to tak skvělé, že to skvělejší být nemůže, je to vlastně nejskvělejší v historii.
      Když se ale v Evropě ladí nějaký projekt, je to hned megaproblém?

      To spíš v Americe řádí šlendrián...v civilním letectví přestávali stíhat, tak začali podvádět a obcházet...a už se jimm to vrací. Ale to zdejší fanklub USA ani nezaznamená...

      • Poly
        09:53 18.06.2019

        Sorry ale ono je to přesně naopak. O F-35 mele kolo propagandy pořád jak je na hov..o a jak to vyrobili bazmek, který je třeba alespoň zprovoznit a vlastně stejně nefunguje. Kdy jsme slyšeli o Typhoonu? Drtivá většina populace ani neví co to je a ani tady ho skoro nikdo nezmiňuje. Naopak F-35 pořád, hlavně když mají trolové směnu.

        • Luky
          11:35 18.06.2019

          Tak záleží, co čteš....

          • Poly
            12:20 18.06.2019

            Ne, záleží na tom, co čte většina. Většina pak rozhoduje.

    • skelet
      10:19 18.06.2019

      Alpha jet, Jaguar, Typhoon... dost exportované stroje, v čem je problém?

      • liberal shark
        10:25 18.06.2019

        Vleklý vývoj, spory mezi partnery i odchody uprostřed projektu, nízké tempo výroby, spousta přechodových verzí s omzezenými bojovými možnostmi, žádné velké exportní úspěchy, špatný poměr cena-výkon.

        • skelet
          10:48 18.06.2019
          Oblíbený příspěvek

          a vše dobře hodnocené konstrukce.
          A vzhledem k tomu, jak vypadal trh lze mít nad neúspěchem exportu dosti zapochybovat.

        • Poly
          12:30 18.06.2019

          Tak třeba Alpha Jet měl hlavně smůlu kvůli zavedení Hawku 128 prakticky ve stejnou dobu. Částečně si dozajista konkurovaly.

          • logik
            12:58 18.06.2019

            poly:
            Ale to je právě ono - F-35 se vyrábí pro Ameriku a hafo dalších států. Pokud má být evropská výroba letadel konkurenceschopná, tak je potřeba zajsitit podobně velkej trh. A to se zatím nikdy rozhádaným Frantíkům s Angličanama nepovedlo.

            (Btw. to je právě jeden z důvodů, proč Rusko tak sabotuje integraci EU. Protože mu současný stav národních států, kdy každej hájí svůj "národní zájem", takže chcípne koza všem, parádně vyhovuje.)

            skelet:
            "a vše dobře hodnocené konstrukce. "
            Na poměry 4. gen rozhodně. Jenže právě průtahama ve vývoji se reálně dokončil v době, kdy už nastupovaly 5. gen éra. V devadesátých letech to bylo perfektní letadlo. V 2010 je to bohužel EFT letadlo se zastarávající kostrukcí (není VLO), kde navíc především pro různé politické příčiny se ani nedaří udržovat avioniku na špičce.

            "A vzhledem k tomu, jak vypadal trh"
            Trh netrh, podstata problému je, jak se k tomu postavili politické reprezentace doma. Kdyby byla vůle to letadlo dotánout včas a pořádně, tak je z EFT úplně jiné letadlo. Takhle lítá v málo kusech, takže je provozně drahý, a furt se ještě vlastně dodělávají věci, které už měl dávno mít (AESA radar atd...).

            Konstrukce není všechno, bohužel o kvalitě letadla z větší části rozhoduje to, jak a za jaké peníze se povede rozjet sériová výroba a jestli je dostatek uživatelů, kteří zaplatí další modernizace a vývoj letadla. Letadel s dobrou konstrukcí, které politici a/nebo ekonomika zabili nebylo málo (koneckonců, i naše ALCA).

          • skelet
            14:59 18.06.2019

            logik: bavím se o všech letadlech, které liberal vypsal.

          • Jirosi
            20:42 18.06.2019

            Logic: " V 2010 je to bohužel EFT letadlo se zastarávající kostrukcí (není VLO)"

            Vyjmenuje letadla které byla zavedena do toho roku, a plnila tento požadavek?
            Stačí ty co se dali ještě vyráběli...

          • logik
            11:20 19.06.2019

            "Vyjmenuje letadla které byla zavedena do toho roku, a plnila tento požadavek?"
            F-22 létala a F-35 v prototypech také a zavedena byla jen o chvíli později. To nestačí?
            Draky se konstruují na čtyřicet let dopředu. To, že EFT Tranche 2 vylétl 2008, tedy to stihli ještě pár let před F-35, na věci něco mění?

          • Jirosi
            20:24 19.06.2019

            Takže do té doby to byla jen F-22, děkují... po tom zatím jen F-35... v pohodě...

          • Jirosi
            20:28 19.06.2019

            "Draky se konstruují na čtyřicet let dopředu"

            Takže drak Su-57 měli v Suchoji, už v roce 1980?

  • RiMr71
    00:42 18.06.2019

    Nevěřím tomu, že to dotáhnou a když, tak kusová cena bude taková, že hystericky i zde tak často kvílená cena F-35 a F-22 proti tomu bude lidovka pro plebs...
    Vždyť kolik že stojí poslední verze Rafalle a EF-2000 a to je čtvrtá gen.? Dejme tomu, dobrá, za zpěvu Marseillaisy a Deutschland Deutschland über alles, 4,5. gen.?

    • Jirosi
      06:30 18.06.2019

      I když je cena EF, Raf poměrně vysoko. Cena F-22 je ještě krapet výše, a přitom ta série byla obrovská.

      • liberal shark
        08:26 18.06.2019

        Srovnáváte jablka s hruškami ...

        • Jirosi
          20:26 18.06.2019

          Oba letouny slouží stejnému účelu a byli zaváděny v podobnou dobu.
          Jeden je pokročilejší, dražší... Druh dva nejsou, tak pokročilé. Ale zase jsou levnější.

          • logik
            11:42 19.06.2019

            Série F-22 nebyla obrovská. 195 letadel je právě hodně málo. Proto také stála F-22 tolik, co stála.

          • Jirosi
            20:30 19.06.2019

            Kolik jiných letadel mělo sérii 195 stejných kusů, v jednom zátahu?

    • Luky
      09:45 18.06.2019

      Že by někdo upíral nejnovějším modelům Eurodelt 4.5 generaci nebo ji podmiňoval pochodovými songy, s tím jsem se ještě nesetkal.
      Eurodelty jsou cenově konkurenceschopné a pro leckterého uživatele mají výhody nad 5 gen F-35.
      Takže nechápu v čem je problém.

      • logik
        10:33 18.06.2019

        "a pro leckterého uživatele mají výhody nad 5 gen F-35."
        A pro kterého? Kdo si je reálně koupil - když pominu domácí země (a i ty od EFT často uhnuly)?
        Nechci Evropský letadla nějak hanit, je dobře, že máme vývoj, ale realita je taková, že Rafalle se prodalo pár kousků do indie a jinak nic.

        Srovnej to se zájmem o F-35. A neobstojí "výmluva", že srovnávám jednomotorák s dvoumotorákem: EFT je váhově i tahem motorů výkonově letadlo s F-35 přesně srovnatelný,
        jen prostě na stejnej výkon má dva motory (což je právě jeden z těch problémů, protože na stejný výkony je provozně dražší).

        Rimr:
        Celý záleží na tom, kolik toho koupí "domácí státy". Jak je vidět na F-35, cena začne lízt dolů, až se prodají řádově stovky kusů. Takže jde o to, jestli to Německo s Franciií myslí vážně, nebo rozjednou společně vývoj a pak budou vychytrale čekat, že to za ně zaplatí ten druhý...
        Pokuddo toho ty peníze nalejou, tak to má šanci bejt dobrý letadlo.

        • Luky
          11:47 18.06.2019

          Já už Rafal viděl lítat v Egyptě a Kataru...a EFT je v dalších devíti státech....

          A k tomu motoru - kolikrát můžou být ekonomičtější dva slabší motory, než jeden supersilný. Tohle není žádný dogma.
          Pokročilá čtvrtá gen. má některé výhody nad pátou...týkají se zejména provozu.
          F-22 docela peklo (navíc nekoupitelná), F-35 ...zatím jen wishfull pindy nebo prognózy.
          Neříkám, že je špatná, ale každýmu nemusí vyhovovat a každý na ni nedosáhne...někdo ani nesmí.

          • logik
            12:41 18.06.2019

            "Já už Rafal viděl lítat v Egyptě a Kataru."
            Takže 3 státy za víc než dvacet let existence éra
            " EFT je v dalších devíti státech."
            Jo, pět z toho jsou domácí výrobci a čtyři ropné republiky, co si koupí letadel dělají politické body. Jediný zákazník, u kterého se dá čekat, že si opravdu kupoval letadlo pro jeho schopnosti a ekonomickou výhodnost je Rakousko -
            a co si tam o tom letadle myslej víme.
            Máš pravdu, že v tom že "jinak nic" jsem trochu přestřelil, ale podstata - že reálného rozumného zákazníka ta letadla shánějí velmi těžko, Tebou zmiňované údaje jen potvrzují.

            "kolikrát můžou být ekonomičtější dva slabší motory, než jeden supersilný. "
            Evidentně, kdo umí silné motory, tak je nenahrazuje více slabšími. Fyziku neokecáš. Je to dosti podobné, jako kdyby ses snažil u houfnice nahradit ráži počtem hlavní - to, že objem spalovací komory roste s třetí mocninou, zatímco povrchy jen s druhou, to prostě nijak nezměníš.
            Ono se koneckonců stačí kouknout na civilní éra, kde je ekonomika provozu v podstatě jediné kritérium. Kdo dneska koupí čtyřmotorového dopraváka?

            "Pokročilá čtvrtá gen. má některé výhody nad pátou...týkají se zejména provozu."
            Ano? Ty máš nějaká relevantní srovnávací data? Jediná data jsou z USAF, kde se porovnává zaběhnutá flotila s právě zaváděnou flotilou (což je hromada nákladů navíc), u které se navíc do nákladů dává i trénink dalšího personálu pro ještě nedodaná letadla.
            A např. podle posledních čísel je cena flying hour F-35 i tak srovnatelná s flying hour F-15, což je letadlo jak podobně těžké (jak empty weight, tak max výkon motorů se liší o pár procent).

            Výhoda 4. gen letadel je čistě v tom, že se porovnávají menší s většími (Gripen a F16 versus F35 a F22). Jenže jak je vidět i na vývoji a zvětšování Gripenu, malá letadla jsou prostě malá na zástavbu všeho potřebného. Další letecká kosntrukční škola - Rusové - pro jistotu letadlo v takové kategorii radši nevyrábí vůbec.

          • Jirosi
            20:34 18.06.2019

            Logic: Tady trošku ohýbáš fyziku ty.
            O kterých státech se ve skutečnosti bavíš, že plánovali zavést EF/Raf a přešli na F-35?
            Většina států co přešla na F-35 před nimi provozovala F-16 ! O dvou motorovém stroji F-15, F-18, EF, Raf se ve skutečnosti vůbec neuvažovalo.

          • logik
            11:41 19.06.2019

            Nějak nechápu, co mám ohýbat. Které mé kontrétní tvrzení napadáš?

            "O dvou motorovém stroji F-15, F-18, EF, Raf se ve skutečnosti vůbec neuvažovalo."
            A proč by o těchto strojích uvažovali, když F-35 jim nabídne větší výkony za často menší cenu?

            Jinak nemáš pravdu v tom, že F-35 nahrazuje jen malou jednomotorovou F-16, často nahrazuje právě i F/A-18 a to nejen na letadlovkách (např. Austrálie), nebo Tornádo (např. Itálie). EF nebo Rafalle může nahrazovat těžko, když to jsou skoro současníci.

            A naopak, např. německo právě vybíralo mj. mezi F35 a EFT a Luftwafe chtělo F35 atd...

          • Jirosi
            20:54 19.06.2019

            Jak Austrálie, tak Itálie jsou partnery programu... Takže, kde byl ten výběr mezi F-35 a jinými letadly?

            Jediným, kdo nebyl v programu a uvažoval byli Němci. Ale ani tam k nahrazení nedojde. Pak tu máme zase Kanadu co odešla...

            Na letadlových lodích nahrazuje F-18, F/A-18 budou sloužit do příchodu nových letadel.

        • Jirosi
          22:08 18.06.2019

          "Jak je vidět na F-35, cena začne lízt dolů, až se prodají řádově stovky kusů."

          Z jiného článku:
          "firma Lockheed Martin dodala zákazníkům 400 letadel F-35 všech třech verzí, konkrétně 283 letounů s klasickým startem a přistáním F-35A, 87 strojů s krátkým vzletem a kolmým přistáním F-35B a 30 námořních strojů F-35C"

          F-35/400, EFT/558, Rafale/175 Nebo máš jiná čísla?

          "A pro kterého? Kdo si je reálně koupil - když pominu domácí země (a i ty od EFT často uhnuly)?"

          I z F-35 státy odešli... Říká to něco o tom, zda je nebo není ok?

          • logik
            11:28 19.06.2019

            "F-35/400, EFT/558, Rafale/175 Nebo máš jiná čísla?"
            ?????
            A to nevíš, tě těch 400F-35 je z LRIP? Tedy že srovnáváš celkovou produkci jednoho letadla s předprodukční testovací sérií druhého?

            "I z F-35 státy odešli... Říká to něco o tom, zda je nebo není ok?"
            O kolik se snížil plánovaný počet F-35 a o kolik se snížil plánovaný počet EFT?
            Přijde Ti to srovnatelné?

          • Jirosi
            20:42 19.06.2019

            Bavíme se o cenně F-35 po výrobě 400ks, a o ceně EFT po vyrobení 558ks.
            K datu udání toho čísla to byla celková produkce F-35. I USAF, objednává postupně.

            Až, se ukončí výroba můžeme si popovídat. U obou letadel, výroba ukončena nebyla. Z pohledu skluzu ve výrobě F-35, je tam slušný nevyrobený počet co už měl být dnes.

  • Rase
    22:16 17.06.2019

    Osobně jsem spíš tak nějak zklamaný, byť jsem překvapený, že ukuchtili takto velkou maketu. Pokud jde o vzhled, tak původní aerodynamický modýlek (ten kovový) bez směrovek nebo výškovek, mi přišel mnohem zajímavější. Tady zadek připomíná YF-23 nebo britský Tempest. Ten špidlatý čumák zas připomíná řešení přídě hypersonických letounů - konkrétně myslím demonstrátor XB-1 Baby Boom navrhnutý společností Boom Technology (viz obrázek)

    https://www.aerospace-technolo...

    Uvidíme ale, jak a kdy vznikne alespoň létající prototyp. Zatím nemá smysl cokoliv řešit. Tohle je ale opravdu ošklivé :-D

    • Jirosi
      22:55 17.06.2019

      Rase zajímavé je spíše jak se liší maketa, od letáku!

      • Rase
        08:55 18.06.2019

        Tak na letáku je návrh letounu od Airbusu, který chtěli nabídnout německému letectvu jako náhradu za Tornada. Tedy taková dvoumotorová F-35. Ale ten modýlek byl od Dassaultu, který vede projekt FCAS, tak jsem čekal větší podobnost. Jinak podobný stroj létal i na videu od Dassaultu (pěkná vizualizace, jak startuje z letadlové lodi atd.)

    • dexnom
      00:32 18.06.2019

      jj...aerodynaika je strasna svina, vubec nebere ohledy na lidske esteticke citeni!
      hlasuju za zabanovani aerodynamiky v cele budoucnosti lidstva..MRCHA!

    • GlobeElement
      10:40 18.06.2019

      To je jen PR akce, aby politici nezapomněli na evropské výrobce a nezačali přemýšlet o zavedení amerických strojů.

  • Miroslav
    20:12 17.06.2019

    Nejak nie som stotožnený s tým, aby sa tlieskalo niekomu kto ukáže čo možno raz kedysi urobí. To je ako s ruskou lietadlovkou 100k+ pod sklom. Kým sa to neodlepí od zeme, nemá cenu sa tým ani zaoberať. Hlavne keď dnes ešte vôbec nie je jasné kto budú zákazníci a v akých počtoch prebehne výroba. Ekonomická efektivita je totiž rovnako dôležitá ako letové schopnosti. Iste, aj Európa by chcela mať vlastný symbol vojenskej a ekonomickej sily. Ale má vôbec zmysel predstavovať takéto bezduché makety v tejto chvíli? Nech sa krajiny EÚ dohodnú a zaviažu, že odoberú minimálne 1 ks na 500k obyvateľov. Potom môže mať zmysel aj takéto predstavenie ničoho, aj keď len ako marketingový ťah

    • Jirosi
      20:22 17.06.2019
      Oblíbený příspěvek

      Evropa, tedy Ger/FRA je koupí. Ono není moc na výběr. I ty EF/Raf jednou dolétají.

      Bez LL jde fungovat, nemá ji většina států světa. Ale bez stíhacího letectvo to jde těžko.

      • Miroslav
        20:47 17.06.2019

        Otázne je či to bude finančne efektívne. Konieckoncov, Eurofighter či Rafale sú toho dôkazom keď ich jednotkové ceny vysoko prevyšujú kvalitatívne porovnateľné stroje. Ak do projektu nepôjdu od začiatku všetci tak to skončí ako s A-400. Kvôli malej výrobnej sérií bude vysoká cena, tá spôsobí, že pôvodné objednávky sa znížia na polovicu čo opäť len zvýši konečnú cenu. Taká špirála ekonomickej samovraždy. Výrobok zákazník nechce lebo je drahý a výrobok je drahý lebo ho zákazník nechce. Niečo podobné, ako keď Homer Simpson navrhoval rodinné auto v továrni jeho brata. Ak Európa chce byť protiváhou USA, tak musí postupovať jednotne. Aj vo vývoji superjetov. V opačnom prípade takéto predstavenie ďaleko neubieha od "Roll outu" iránskej stíhačky snáď 7. generácie

        • Jirosi
          20:52 17.06.2019

          Jaká byla finanční efektivita programu F-22.. Tak o jaké efektivitě se tu bavíš?
          To letadlo při dobré konstelaci hvězd bude dokončené v roce 2040. Pokud dnes nezačnou, nedokončí ho nikdy... Nikdo na ně čekat nebude.

          • Miroslav
            20:56 17.06.2019

            F-22 bol extrémne drahý Technologický demonštrátir. To si uviedol dobrý príklad. Postavili 200 strojov a potom zistili, že je to také drahé, že radšej oživia z klinickej smrti F-15

          • Miroslav
            21:03 17.06.2019

            Mimochodom, ja som nikde a nikdy netvrdil, že Európa si nezaslúži postaviť taký stroj. Práve naopak. Ja však tvrdím, že Európa si nezaslúži mať dobrý produkt ktorý je nepredajný z dôvodu vysokej ceny. A tomu sa dá zabrániť len ak do projektu vstúpia všetci. V opačnom prípade mám obavu, že takto o 20 rokov uvidíme ako Nemci so škrípajúcimi zubami kupujú 50 kusov za 10 miliárd aby celý projekt nepôsobil ako totálne fiasko.

          • Jura99
            21:24 17.06.2019

            F-22 neni zadny technologicky demonstrator ale seriovy stroj vyrobeny pouze pro USA a z toho prameni mnozstvi cca 200ks. Co je drahe, je pripadne obnoveni vyroby, kdyz linka uz neexistuje.

          • Jirosi
            21:28 17.06.2019

            Nic proti, ale F-22 nebyl technologický demonstrátor. Ale normálně funkční stíhací letoun. Zastavení nemělo nic společného z cenou, ale z politikou.

            V demokracii jsou nejdéle co 4 roky volby. Takže predikce toho co bude za 20+ let, je utopie. Je jedno co by dnešní vláda naslibovala, stejně u kormidla bude jiná a bude se rozhodovat jak to bude v tu chvíli pro ni výhodné.

            V tuhle chvíli ani jedna ze dvou hlavních zainteresovaných stran nestojí o samostatný vývoj a výrobu. Do budoucna se toho moc u nich nezmění. Rozhodující počet strojů nakoupí tyhle dvě vlády.
            Ostatní si koupí buď to samé, nebo mírně upravené, ale jinak to nejde. Přesně proto, aby se vyhnuli problémům.

          • Miroslav
            21:31 17.06.2019

            A prečo neexistuje? Lebo jednotková cena za mašinu bola taká vysoká, že ďalšia výroba neprípadala do úvahy. A áno, F-22 je technologický demonštrátor ktorý doteraz udáva a ešte dlho bude udávať ďalší vývoj USAF. Prečo asi je F-22 chránený a jeho vývoz zakázaný?

          • Jirosi
            21:39 17.06.2019

            Nikdo jiný v době výroby B-2, F-22 nedosahoval jejich technologii. Jen hlupák by takto pokročilé stroje prodával dál. Ten zisk by opravdu nestál za peníze nalité do vývoje.

            Výrobu zastavil Obama z vizí míru. Nikoliv z vizí peněz v rozpočtu. Letectvo požadovalo původní stroje a do dnes nedostalo odpovídající náhradu. Což je tolik omílané dokupovaní nových F-15....
            Pokud by byla důvodem cena, koupily by se levnější stroje. Ale oni nekoupily nic...

      • liberal shark
        08:28 18.06.2019

        Zatím jsou Rafaly i Eurofightery tak v polovině životního cyklu ..

        • Jirosi
          20:14 18.06.2019

          Dnes je ale 2019, a u tohoto stroje se bavíme o termínu 2040. Dalších 10.let bude trvat výroba dostatečného počtu kusů pro nahrazení.

    • dusan
      20:25 17.06.2019

      Ak sa majú krajiny EÚ dohodnúť ... snáď musia vedieť na čom.

      I tá "trápna" maketa jednoducho musí byť, lebo vývoj bude stáť miliardy a bude trvať desiatky rokov !!! .. .nie sme pred prvou svetovou vojnou, kedy si niekto v garáži postavil lietadlo a potom sa ho už hotové pokúšal využiť či prípadne predať ...

      • Miroslav
        21:11 17.06.2019

        A keby som bol obchodník tak sa spýtam, čo dokáže táto maketa za tie miliardy čo mám do toho dať. To by ma skutočne zaujímalo ako táto maketa presvedčí vládu ČR a SR aby na to uvoľnili stovky miliónov eur. Také rozhodnutie sa totiž nerobí na krúžku modelárov ale za stolom pri ktorom sedia prezidenti a premiéri

        • Jirosi
          22:06 17.06.2019

          Vládu CR / SR přesvědčí maximálně peníze přímo do kapsy.
          Oni, ale nepotřebují přesvědčit vládu CR / SR.
          Ale ukázat občanům Fra, Ger, Spa, že jich vlády myslím na budoucnost.

  • UnionPacific
    19:38 17.06.2019

    Je zaujímavé,že práve 2 krajiny,ktoré pravdepodobne neodoberú F35,rovno preskočia o generáciu vyššie,bez skúseností s vývojom 5 gen.
    1.Nie je jedným zo znakov 6gen absencia zvislých manévrovacích plôch ?
    2. Bude stíhač s dvomi 90 kN motormi výkonmi stačiť Tempestu,ktorý je designovaný na rýchlosti mach 3+ ,keď ešte treba nechať rezervu pre 1 MW laser?

    • strikehawk
      20:05 17.06.2019

      90 kN se týká modernizované M88 pro vylepšenou verzi Rafale nikoliv pro NGF. Ten bude mít zcela nový motor min 120 kN

      • UnionPacific
        20:38 17.06.2019

        Nuž ok,ale stále sa to nevyrovná ani ruským Saturnom,ktorým sa každý smeje.
        A Američania uvádzajú ,že motory programu ADVENT ťahom len začínajú na 200 kN aby mala 6gen rezervu pre laser a mikrovlnne zbrane

        • Jirosi
          20:44 17.06.2019

          Proudový motor není dán jen maximálním výkonem... Ale chápu, že o Ruských motorech se raději další čísla na veřejnost nedostanou. Protože, statní tajemství.

        • logik
          20:53 17.06.2019

          "Nevyrovná" je blbost. Je to motor cílenej na jinou výkonnostní třídu a zrovna např. eurojet vůbec nebyl špatnej motor - u proudovjech motorů je určitá "úspora z velikosti" a eurojet, ač malej, měl perfektní SFC a další parametry.

          Druhá věc je, že Evropa zatím neměla potřebu vyrábět vysokovýkonné proudové motory, i EFT byl sice dvoumotorovej stíhač s perfektním poměrem T/W, ale dost lehkej - takže uvidíme, jak se povede ty motory zvětšovat.

    • Jirosi
      20:10 17.06.2019

      Bude mít nový stíhač stejné motory jako dnešní "Rafale", kdy je jich modernizace uvedena jako příklad...

    • logik
      20:49 17.06.2019

      96. gen je buzzword, kde nikdo neví co znamená.

      A Evropa nic reálně nepřeskakuje. Evropa bude dohánět - i kdyby tomu dala nálepku třeba 8. gen.

  • SofF
    19:34 17.06.2019

    paráda jen aby výsledky byly lepší jak se stávajícím Eurofighterem. 5 generace se rozumně vypouští neb její účel patří do konce minulého století. Ostatně i v Rusku přemýšlí nad šestou, v podstatě se dá říci že SU-57 bylo jen aby něco měli na reprezentaci.
    Evropa pohodlně vystačila s modernizovanou čtvrtou která je velký držák, po modernizaci jediné v čem znatelně zaostává je maskovací funkce a síťování.
    Teď je otázka kdo to bude používat, Británie přechází na F-35 takže hlavními odběrateli budou zmíněné Fr, N a Španělsko. Otázka je jak se potom rozloží cena. My bychom mohli vydržet do té doby s Gripeny a pak by se mohlo koupit rovnou tohle euroletadlo.
    P.S: jen je poněkud smutné že nepočítají s větší spoluprací s Antonovem, tu firmu už asi nic dobrého nečeká...

    • Poly
      20:04 17.06.2019
      Oblíbený příspěvek

      No tak jasné, my si po Gripenu pro nuzáky pořídíme hypermoderní mašinu pro ty nejbohatší. Nechápu jak do toho zapadá Antonov. To jako že by svoje know-how turbovrtulových motorů, různých dopravních letounů a kluzáků uplatnil při vývoji NGF? Asi jako kdyby Karosa radila Ferrari jak vyrábět monoposty...

    • Jirosi
      20:07 17.06.2019
      Oblíbený příspěvek

      "My bychom mohli vydržet do té doby s Gripeny a pak by se mohlo koupit rovnou tohle euroletadlo."

      Pokud nemáme na F-35, tak tohle by nás finančně položilo...

    • dante1
      20:15 17.06.2019

      No my do té doby s Gripeny asi těžko vydržíme ,když má tohle vstoupit do služby až někdy po roce 2040 a to už je hodně dlouhá doba.Pronajímat si Gripeny dalších cca 20 klidně a víc let je nesmysl hlavně z finančního hlediska.Ostatně původně měl být ten pronájem jen nouzové řešení než se pořídí nové stroje ale nakonec to dopadlo tak jak to dopadlo :-D Pokud vím tak pronájem byl prodloužen až do roku 2027 a osobně doufám že už se znovu prodlužovat nebude a nakoupí se konečně nové stroje.

  • Luky
    18:11 17.06.2019

    Pěkné, pěkné....má to o dost placatější ocásek, než na staré vizošce...