Dekáda vývoje u konce. Obrněné transportéry AMPV ve službě americké armády

Dekáda vývoje u konce. Obrněné transportéry AMPV ve službě americké armády
AMPV (březen 2022) při testování v tropických podmínkách v Panamě / U.S. Army Yuma Proving Ground (Zvětšit)

Americká armáda (US Army), konkrétně 1. obrněná brigáda (1st Armored Brigade Combat Team), 3. pěší divize (3rd Infantry Division), zavedla do operačního používání pásové obrněné transportéry (OT) AMPV (Armored Multi-Purpose Vehicle). AMPV v US Army postupně nahradí OT M113.

3. divize má jako první jednotka US Army plně modernizované obrněné brigády ABCT (Armored Brigade Combat Team) s nejnovějšími tanky M1A2 SEPv3 Abrams, bojovými vozidly pěchoty (BVP) M2A4 Bradley, houfnicemi M109A7 PIM (Paladin Integrated Management) a od nynějška pásovými OT AMPV.

Historie programu AMPV je dlouhá deset let – v březnu 2013 US Army zveřejnila žádost o nabídku RFP (Request For Proposals) ve věci náhrady OT M113. Nejlepší nabídku podala BAE Systems – ta v podstatě navrhla bez-věžovou verzi BVP Bradley.

Prototyp AMPV od BAE Systems byl představen na konci roku 2016, sériová verze v záři 2020.

BAE System pro vojskové zkoušky dodala 29 AMPV. Zevrubné testování vozidel armádou, včetně testování na poušti, v džungli a chladném podnebí, trvalo dva roky. Během tohoto období se výsledná podoba AMPV upravovala podle připomínek amerických vojáků.

Například při testování v džungli musel AMPV odolat intenzivnímu dešti, vlhkosti a všudypřítomné „dotěrné“ vegetaci (hrozba poškození senzorů a dalšího vybavení).


AMPV

Důvodem dlouhého vývoje byly také problémy technického rázu, pandemie Covid-19 a škrty v programu. Navíc AMPV je bez nadsázky nejdůležitější obrněné vozidlo US Army, což vyžadovalo jeho zevrubné otestování a vyladění před zavedením do výzbroje.

V rámci počáteční výroby LRIP (Low Rate Initial Production) Pentagon nakoupí 450 vozidel. Celkově ale US Army potřebuje nahradit více než 3000 OT M113, což představuje 30 % celkové flotily pasových vozidel US Army. BAE Systems hodlá během dvou let měsíčně vyrábět 16 AMPV. Cílem je ročně produkovat 197 AMPV, což stačí pro přezbrojení jedné a půl ABCT.

AMPV překonává M113 ve všech směrech. Je prostornější (o 80 % více než M113), má o třetinu větší nosnost, je odolnější, robustnější a spolehlivější. Má také mnohem lepší taktickou mobilitu, výkonnější zdroj elektrické energie a výkonné chlazení, což je klíčové pro instalaci velkého množství elektroniky (ta produkuje odpadní teplo a současně ke svému správnému fungování potřebuje odpovídající klima).

Obrovskou výhodou AMPV je shodnost velkého množství komponentů – zavěšení kol, torzní tyče, pojezdová kola, pásy, pohonná jednotky, transmise atd. – s BVP M2A4 Bradley, samohybnými houfnicemi M109A7, vyvíjenou samohybnou houfnicí M1299 ERCA, ale také s dělostřeleckým muničním vozidlem M992A3 nebo raketometem M270A2.


Ovládací a zobrazovací rozhraní JBC-P; větší foto / US Army

AMPV je certifikován na balistickou odolnost podle normy STANAG 4569 na úrovni 3. Tedy ochrání posádku proti průbojným střelám (AP) kalibru 7,62×51 mm a explozím dělostřeleckých granátů ráže 155mm na vzdálenost 60 a více metrů (dopadový úhel šrapnelů 0 až 30°).

Naprosto zásadní (a samozřejmé) jsou moderní komunikační a navigační systémy, včetně satelitní navigace. Jde především o digitální systém řízení a velení kombinovaný se systémem sledování polohy vlastních jednotek (Blue Force Tracking) – Joint Battle Command-Platform (JBC-P). Jde o klíčový nástroj posádky pro situační povědomí a chápaní bojové scény.

AMPV je nová víceúčelová pásová platforma. V budoucnu se dá proto očekávat vývoj celé řady nových verzí. US Army již nyní mluví o nových velitelských (náhrada M577, M1068), ženijních nebo technických variantách.


Testování AMPV v zimních podmínkách (prosinec 2021); větší foto / US Army

Prozatím existuje pět základní verzí AMPV:

M1283 General Purpose poskytuje vojákům balistickou / proti-minovou ochranu a palebnou podporu během manévrování na bojišti. Vozidlo lze použít pro zásobování, převoz materiálu a evakuaci zraněných. Kromě dvojčlenné posádky pojme standardně čtyři členy výsadku.

M1284 Medical Evacuation zajišťuje evakuaci zraněných z bojiště. Kromě trojčlenné posádky – včetně medika – vozidlo zajistí převoz čtyř zraněných na nosítkách nebo šesti ambulantních (sedících). Lze také kombinovat dva ležící a tři sedící zraněné.

M1285 Medical Treatment slouží pro přepravu vážně zraněných vojáků a poskytuje intenzivní péči. Je vybaveno moderním lékařským vybavením a přístroji, jako jsou resuscitační přístroje, monitorovací zařízení, infuzní pumpy, přístroje pro kyslíkovou terapii a další. V případě potřeby lze provádět také omezené chirurgické zákroky. Ve vozidle jsou čtyři členové posádky, včetně medika a chirurga jednotky, a místo pro přepravu jednoho těžce zraněného. Hlavním úkolem je stabilizovat stav těžce raněného vojáka a připravit ho na transport do zdravotnického zařízení.

M1286 Mission Command se stane základním prostředkem modernizace komunikačního / datového spojení ABCT v rámci iniciativy Network Modernization Strategy. Cílem je vytvořit moderní, integrovanou a odolnou komunikační síť pro rychlé, spolehlivé a bezpečné přenosy dat a informací mezi jednotlivými prvky ABCT. Tato varianta pojme dva členy posádky a tři operátory pracovních stanic. M11286 poskytuje plné schopnosti taktického velitelského stanoviště na úrovni brigády a praporu.

M1287 Mortar Carrier umožňuje okamžitou minometnou palebnou podporu jednotek ABCT při vedení rychlých útočných operací s využitím minometného systému M121 ráže 120 mm a systému řízení palby M95. M1287 pojme jednoho člena posádky a trojčlennou obsluhu minometu.

Zdroj: US Army

Nahlásit chybu v článku


Související články

Obrněné transportéry AMPV pro americkou armádu

Americká armáda (U.S. Army) získá 29 prototypů nových pásových obrněných transportérů AMPV (Armored ...

AMPV: Americká armáda testuje nástupce transportérů M113

Britská firma BAE Systems předala v rámci vývojové a inženýrské fáze (EMD) první testovací prototypy ...

AMPV: Tažný kůň amerických obrněných jednotek vstupuje do služby

Příští měsíc firma BAE Systems začne po několika letech testování sériově vyrábět nová víceúčelová ...

První obrněný transportér AMPV pro americkou armádu

Britský koncern BAE Systems oficiálně předal americké armádě první víceúčelové obrněné vozidlo AMPV ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • danny
    10:14 22.03.2023

    Deset let je potřeba na vývoj zavedení bezvěžového Bradley. Myslím, že je to dobrá ukázka, jak náročný úkol je přechod na nový typ obrněné techniky. A to se prakticky nemusí ...Zobrazit celý příspěvek

    Deset let je potřeba na vývoj zavedení bezvěžového Bradley. Myslím, že je to dobrá ukázka, jak náročný úkol je přechod na nový typ obrněné techniky. A to se prakticky nemusí vyvíjet žádná nová infrastruktura, o taktice nasazení atd... ani nemluvím.Skrýt celý příspěvek

    • Mortles
      12:28 22.03.2023

      Když jsem viděl s Chieftanem video, kde okolo toho běhali, tak bych neřekl, že by se jednalo o pouze bezvěžového Bradleye. Měl jsem dojem, že se snažili do toho nacpat co nejvíc ...Zobrazit celý příspěvek

      Když jsem viděl s Chieftanem video, kde okolo toho běhali, tak bych neřekl, že by se jednalo o pouze bezvěžového Bradleye. Měl jsem dojem, že se snažili do toho nacpat co nejvíc internetů a počítačů, co bylo možné, dokonce u dveří je velký panel kryjící asi 20 eternetových přípojek. Měl jsem dojem, že se snažili vytvořit vozidlo, které může být vhodnou "základnou" a "tažným koněm" na zasíťovaném bojišti.Skrýt celý příspěvek

      • Jirosi
        12:49 22.03.2023

        Tady se člověk ptá co bylo na začátku v plánu, a u čeho reálně skončily.

        Tady se člověk ptá co bylo na začátku v plánu, a u čeho reálně skončily.

  • Thorn
    08:42 22.03.2023

    Trochu těžkopádná mašina na muj vkus ale s velkou bojovou hodnotou až na ten výsadek

    Trochu těžkopádná mašina na muj vkus ale s velkou bojovou hodnotou až na ten výsadek

  • Sgt Murphy
    17:33 21.03.2023

    Nepodarilo sa niekomu dohľadať načo slúži tá kovová konštrukcia nad celým vozidlom (spodný obrázok v texte)? Našiel som to na viacerých fotkách AMPV vo verzii M1284 a M1286 ale ...Zobrazit celý příspěvek

    Nepodarilo sa niekomu dohľadať načo slúži tá kovová konštrukcia nad celým vozidlom (spodný obrázok v texte)? Našiel som to na viacerých fotkách AMPV vo verzii M1284 a M1286 ale prakticky nič k tomu na čo to je dobré.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    14:58 21.03.2023

    Ta kapacita základní verze 3+4 není to trošku málo?

    Ta kapacita základní verze 3+4 není to trošku málo?

    • zero1711
      18:56 21.03.2023

      V marcovom čísle ATM bolo 3+6, asi sa autor preklikol, nakoľko má mať AMPV o 80% väčší vnútorný priestor ako m113.

      V marcovom čísle ATM bolo 3+6, asi sa autor preklikol, nakoľko má mať AMPV o 80% väčší vnútorný priestor ako m113.

      • Sgt Murphy
        20:22 21.03.2023

        Sám výrobca píše 3+4 aj v materiáloch o vozidle.

        Sám výrobca píše 3+4 aj v materiáloch o vozidle.

    • Jan Grohmann
      20:12 21.03.2023

      Přímo na stránkách US Army píši čtyři osoby. Ale místa tam bude víc.
      Nevím, jak to budou řešit. Americké družstvo má devět osob. Možná 4+5.

      Přímo na stránkách US Army píši čtyři osoby. Ale místa tam bude víc.
      Nevím, jak to budou řešit. Americké družstvo má devět osob. Možná 4+5.

      • Jirosi
        20:25 21.03.2023

        Me jen zaráží ten poměr skoro 1:1 osádka:vojáci.

        Me jen zaráží ten poměr skoro 1:1 osádka:vojáci.

    • Klimesov
      07:14 22.03.2023

      Taky mě to trošku zarazilo. Nicméně vysvětlení může být, že AMPV nejsou BVP a jejich úkolem není jen přepravovat družstvo, ale i munici a další materiál. Od toho se může odvíjet to ...Zobrazit celý příspěvek

      Taky mě to trošku zarazilo.
      Nicméně vysvětlení může být, že AMPV nejsou BVP a jejich úkolem není jen přepravovat družstvo, ale i munici a další materiál. Od toho se může odvíjet to 3+4. 4 vojáci jako posila, zbytek prostoru vyplněn municí a materiálem.Skrýt celý příspěvek

      • markus223
        10:08 22.03.2023

        Jo to by dávalo smysl.

        Jo to by dávalo smysl.

  • Sgt Murphy
    12:27 21.03.2023

    V UK tiež došlo v posune projektu vozidiel Ajax. Po problémoch s hlukom a vibráciami by vozidlá Ajax mali dosiahnuť IOC v ...Zobrazit celý příspěvek

    V UK tiež došlo v posune projektu vozidiel Ajax. Po problémoch s hlukom a vibráciami by vozidlá Ajax mali dosiahnuť IOC v 2025.

    https://www.defensenews.com/la... Skrýt celý příspěvek

    • Sgt Murphy
      14:00 21.03.2023

      Zaujímavý je spôsob akým to vyriešili. Zmenili upevnenie sedačiek aby posádka necítila také intenzívne vibrácie samotného stroja a posádky tiež dostanú nové slúchadlá na tlmenie ...Zobrazit celý příspěvek

      Zaujímavý je spôsob akým to vyriešili. Zmenili upevnenie sedačiek aby posádka necítila také intenzívne vibrácie samotného stroja a posádky tiež dostanú nové slúchadlá na tlmenie hluku so zabudovaným komunikačným systémom.

      Zaujímalo by ma či je problém s vozidlami Ajax naozaj taký vážny, napr. porovnanie hlučnosti a vibrácií Ajax s inými typmi vozidiel tohto druhu. Alebo je to len problém nafúknutý intenzívnym lobbingom Rheinmetallu, ktorý navrhol pásové vozidlá Ajax nahradiť kolesovými vozidlami Boxer.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...