Denel T5-52 Condor : Samohybná houfnice na podvozku Tatry

Foto: Houfnice T5-52 na podvozku Tatry. / Denel Land Systems
Foto: Houfnice T5-52 na podvozku Tatry. / Denel Land Systems 

Před několika dny se rozběhla na Armádních novinách živá debata o směřování dělostřelectva Armády České republiky. Mezi diskutujícími padly názory, aby si Armáda ČR pořídila samohybné houfnice využívající platformy vozidel Tatra. Inspirací by mohl být projekt jihoafrické/indické samohybné 155mm houfnice.

Indická společnost TATA představila na letošní výstavě Defexpo 2014 projekt indické samohybné houfnice 155mm Howitzer/Mounted Gun System. Jde o zbraňový systém koncepčně podobný švédské samohybné houfnici Archer nebo francouzské CAESAR.

Houfnici Indové na výstavě ukázali na podvozku indického nákladního vozu TATA. Indové však také zkoušeli houfnici umístit na české vozidla Tatra, které mají ve výzbroji.

Projekt indické houfnice však ve skutečnosti vychází z jihoafrické houfnice Denel T5-52 Condor. Jihoafrická firma Denel představila houfnici T5-52 instalovanou na podvozku českého nákladního vozu Tatra v roce 2012 na africké vojenské výstavě Africa Aerospace & Defence. Projekt nesl označení Condor a byl vyvinut především s ohledem na potřeby indického vojenského trhu.

Foto: Indové zkoušejí houfnici  T5-52  na podvozku Tatry i domácího nákladního vozu značky TATA. / India Today

Základem jihoafrické samohybné houfnice Denel T5-52 Condor je vozidlo Tatra T 815-790R99 8×8. Podvozek Tatry snese zatížení maximálně 38 tun, z toho 24,7 t připadá na užitečné zatížení – v tomto případě na jihoafrickou houfnici T5-52, munici a příslušenství. Pohon vozidla, hydrauliky i zbraně zajišťuje dieselový tatrovácký motor o výkonu 300 kW (355 koní).

Podle oficiálních stránek maximální rychlost Denel T5-52 Condor je 85 km/h a dojezd až 600 km. Důležitá je také možnost vybavit kabinu Tatry přídavným pancéřováním a zajistit posádce alespoň částečnou ochranu před odvetným útokem dělostřelectva protivníka.

Samotná houfnice T5 se vyrábí v ráži 155 mm, a to v délce 42 kalibrů (T5-42) nebo 55 kalibrů (T5-55). Dostřel se standardní NATO municí je 42,5 km, s poháněnou municí až 55 km. 

Denel T5-52 Condor Foto: Prototyp samohybné houfnice na starším voze Tatra. / Denel Land Systems

Náměr houfnice je -3 až 75° a odměr 360° - celokruhová možnost střelby se však v praxi nebude prakticky používat. Zbraň dokáže zasahovat cíle i přímou střelbou.

Posádka je šestičlenná. Velitel, řidič a čtyřčlenná obsluha houfnice. Od zastavení až po první výstřel neuběhne více než 60 sekund.

Houfnice dokáže pálit na cíl rychlostí až 8 ran za minutu. Ve vozidle je k dispozici 22 střel a 26 prachových náplní. Nabíjení je poloautomatické. Houfnice se však musí vždy natočit do správné polohy vůči kabině, aby se usnadnilo nabíjení.

Jelikož zpětný ráz by snadno poškodil podvozek vozidla, je Tatra vybavená trojicí mohutných hydraulických vzpěr. Ty stabilizují celé vozidlo a kompenzují zpětný ráz při výstřelu.

Zdroj: Denel Land Systems

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Nový lehký dělostřelecký systém z Ruska

Ruský Centrální výzkumný institut Burevestnik rozpracoval projekt nového lehkého dělostřeleckého ...

Nový indický dělostřelecký systém Catapult Mk.II

Indická armáda plánuje nakoupit moderní samohybné a tažené dělostřelecké systémy ráže 155 mm. Nové ...

Nový dělostřelecký systém z Německa

Německá firma Krauss-Maffei Wegmann (KMW) představila na pařížské výstavě Eurosatory 2014 novou ...

Spolupráce leteckých a dělostřeleckých návodčí

Přímá letecká podpora (Close Air Support – CAS) a její role na moderním bojišti už není žádnou ...

  • 24.07.2014
  • 0 komentářů
  • Bc. Miloš Hošek, Ing. Jana Skřivánková
Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • saracen
    22:02 17.08.2014

    Domnievam sa že 52 rážová dĺžka hlavne je dnes podľa môjho názoru skôr módny výstrelok nakoľko podľa toho čo som vyčítal na nete prináša v dostrele iba o 2 km viac ako 45 rážová hlaveň, ktorú majú slovenské Zuzany. Podľa mňa je dôležitejší objem nábojovej komory, aby mohla byť použitá aj nová presná munícia.

  • Lukas
    20:52 17.08.2014

    Kolego Petres!

    Po co Wam haubica 152,4mm L/52?

    Przecież do niej nie kupicie nowoczesnej amunicji - np. SMArt, Bonus...

    Ja rozumiem że macie pewnie zapasty amunicji 152,4 - ale przecięz ta amunicja nie jest nowa, a w dodatku możecie ją zużyc podczas szkolenia na starym sprzęcie (Przeciez trochę haubic wz. 77 macie)

    Generalnie moderniazacja do stanadrdu 155 L/52 to najlepsza opcja dla Was...
    Szanse na używane haubice są bardzo małe...
    A nowe - kosztują krocie... ( W Polsce szacuje sie, że kompletny dywizjion Krabów tj 24 haubice + wozy dowodzenia, wozy amunicyjne itp. kosztować bedzie ok. 250 mln $ )

  • petres
    16:33 17.08.2014

    Lukas
    Ale ZUZANA přeci není v ráži 152, ale 155 mm a myslel jsem, že se bavíme o prodloužení ráže 152 mm z L39 na 52.
    xawer
    díky za upozornění, na ONDAVU jsem zapomněl

  • Lukas
    16:22 17.08.2014

    petres - ale już to jest
    http://en.wikipedia.org/wiki/1...

    Więc ryzyko jest raczej nieduże...

    Inne alternatywy tanie nie są - z resztą w 1 kolejności kupiłbym używane M270... (lub nowe HIMARS)

  • xawer
    16:07 17.08.2014

    petres:
    Zvýšení dostřelu ráže 152 mm řešil projekt ONDAVA, který má délku hlavně 47 ráží a max. dostřel 30 km:
    http://forum.valka.cz/viewtopi...

  • petres
    15:53 17.08.2014

    Lukas
    Rozumím, o čem mluvíte. Zde vidím jeden zásadní problém. Jak píšete DANA má L39, takže na první pohled se nabízí prosté prodloužení hlavně na L52 a tím se automaticky zvedne dostřel. Na druhý pohled to není tak jednoduché. Prodloužením hlavně vzroste znatelně tlak (řešilo se to např. i u Leopardu při přechodu z 120mm/L44 na L55). A nejsem si jistý, že DANA má tak velké rezervy, že by to nevyžadovalo větší (čili nákladnější) konstrukční zásah. To samé je s municí. Je dost pravděpodobné, že by to znamenalo vývoj nové munice. Máte nějaký konkrétní příklad tak výrazného prodloužení hlavně u houfnice ráže 152 mm na L52, pokud ano, jaké jsou zkušenosti (pokud vím, ruská 2S19 MSTA-S 152 s cal 47 - 48 není přestavba a dostřel má znatelně menší než 155/52)? Bohužel DANA by potřebovala modernizovat kompletně, což bude finančně hodně náročné. Pak je riziko rychle vypracovaného projektu, který je spíchlý horkou jehlou pro výběrové řízení , který se pak roky dodělává (viz např. CZ 805 BREN). Má cenu tohle rizika podstupovat nebo volit již hotový a ověřený výrobek, který nebude výrazně dražší? V tom vidím ani ne tak problém ve výrobci či dodavateli, ale v zadavateli (v lepším případě nedůslednost).

  • Lukas
    12:06 17.08.2014

    Tu nie chodzi o kaliber - tylko długość lufy
    Dana ma lufe długości 39 kalibrów (L/39) - to był kiedyś standart...
    Dziś mamy lufy o długości 52 kalibry (L/52) - to one dają duży zasięg...


    Skoro Dana musi wymienić uzbrojenie na dłuższe - to warto zmienić kaliber na standardowy w NATO...

    Co do kosztów - cóż - dlatego wspominam o słowackiej Zuzanie - bo ta jest w zasadzie opracowana... (Zuzana -2 ma 155 L/52)

    Chorwacja kupiła 12 PzH 2000 za 50 milionów Euro!
    Myślę że za ta kwotę da się zmodernizować więcej niż 24 wz 77 Dana...

  • petres
    11:42 17.08.2014

    Ještě malý doplněk k porovnání ráží 152/155 mm.
    25 km/152 mm proti 30 - 40 km/155 mm, tím že např. Denel G6 má na 25 km MRSI
    5 výstřelů. To si myslím dává slušnou výhodu.

  • petres
    11:31 17.08.2014

    Reaguji na 2 příspěvky Lukas (včetně toho u tématu Schopnosti Armády ČR – Dělostřelectvo, nevím jestli jsem ho dostatečně pochopil, mám problém s přesným překladem).
    Zásadní problém v modernizaci ShKH 77 DANA je podle mne přechod na ráži 155 mm, což současné modernizace nenabízejí. Bez tohoto přechodu nemá modernizace smysl, pokud se ale do ní zahrne i změna ráže, nedovedu si představit, co to udělá v českých podmínkách s cenou, která se dostane tak vysoko (viz třeba modernizace T72M4, kde ráže zůstala, neskutečná blamáž a ostuda se systémem řízení palby TURMS-T od italské firmy Galileo Avionica), že se vyplatí nákup nového systému a nebo repasované PzH 2000. Ty mají ale nevýhodu nejen vyšší provozní náklady (podvozek Leopard), ale i pohyblibost a hmotnost. DANA/ZUZANA (cca 29 t) sice nejde transportovat s C-130 (cca 18,5 t), ale A-400 ano.
    Proč si myslím, že změna ráže na 155 mm je naprostá a smysluplná nutnost. Tou hodnotou je dostřel, když zaokrouhlím - 25 km/152 mm proti 40 km/155 mm naprosto výrazně zvýhodňuje dělostřelectvo na 155 mm ráži, protože se dostává s velkou rezervou mimo dostřel 152 mm houfnic i 122 mm salvových raketometů a je tím podstatně méně zranitelné, protože není v současném světě síly, která by si vynutila nad NATO leteckou převahu, zvláště nad jeho územím. Zbývají taktické rakety krátkého dosahu a k těm se ještě vrátím. Souhlasím s Lukas, že v případě AČR je reálný počet moderních houfnic z finačního hlediska 24 - 36 kusů. Jak vyzbrojit, ale druhý dělostřelecký oddíl, aby nebyla nepraktická kombinace ráží 152/155 mm opravdu nevím. Jako smysluplné se mi také jeví neustupovat (bohužel AČR je bez náhrady zrušila) od raketových systémů a mít ve výzbroji systém MLRS/ATACMS, kde nosiče nejsou relativně drahé (a 24 kusů nosičů je snad ufinancovatelné), munice naopak ano (v případě přesných ATACMS delšího dosahu až velmi).
    Co se týká těch zmiňovaných taktických raket, nejsem rád, že naše odpovědné nechává v klidu naše ne slabá, ale prakticky žádná možnost obrany proti moderním ruským střelám Iskander s jejích možností sofistikované dráhy letu, které mají dosah z kaliningradské oblasti až na území moravsko-slezského kraje a pokud jsou tendence z ruské strany obejít smlouvu o zákazu raket středního doletu (Američané již na začátku roku oficiálně protestovali) systémem R-500 máme velký problém.

  • Lukas
    09:29 17.08.2014

    Polska nie będzie modernizowac Dany - wojsko chce lekkiego systemu o masie do 18 ton - takiego który bedize tańszy w zakupie i eksploatacji...

    Z resztą Słowacy nie postarali się o to by ktoś, w wojsku, się zaintersował tą opcją
    (A mieli doskonalą okazje niecałe 10 lat temu gdy wprowadzono Rosomaka... )

    Zamiast tego będzie "Kryl" - czyli ATMOS polskiej produkcji...
    W tym roku na MSPO będzie jego premiea
    Nawet mam fote podwozia - brzydkie - http://www.altair.com.pl/files...

    Dana przejdzie do rezerwy...
    Co ciekawe Kryl bez automatu ładowania ma taka samą szybkostrzelność co Zuzana - 6 RPM...


    Dla Was Czechów są tylko dwie drogi - albo modernizujecie 24-32 Dan do stanadardu Zuzana (155mm L55), albo szukacjie okazji do zakupu używanych PzH 2000

    Generalnie na nowe systemy was nie stać - więc musicie kupić używane, albo modernizować to co macie...

    Bo nie stać Was na nie posiadanie artylerii...
    Po prostu to sie nie opłaca... (i nie zadne holowane 105 czy 155 L/39)

  • BoudiSVK
    08:49 16.08.2014

    Tak čoi sa tyka dostrelu dany a zuzán, tma hravelku rolu dlžka hlavne. Dana ma 36 kalibrovu hlaven, Zuzana 2000 ( čo je vo vyzbroj ossr) ma 45 kalibrov, čo je štandard nato. A nová Zuzana 2/XA-1 (neviem ktory je oficialny nazov) ma 52 kalibrovu hlaven. Posledna by už ma dostrel viac ako 40 Km a teoreticky by vedela strielat aj Excalibur municiu.

  • KOLT
    00:48 16.08.2014

    flanker.jirka: Však jsem ale psal, že modernizace systému DANA by měl smysl jen v případě, že by se přešlo na ráži 155 mm. A ano viděl jsem ji, jen se jmenuje Zuzana ;-)

    Pokud bychom provedli modernizaci, jakou nabízí Excalibur, jednalo by se dle mého amatérského názoru o značnou chybu a v podstatě o vyhození peněz. Osobně bych, i s ohledem na malé množství momentálně vlastněné techniky, šel raději cestou nákupu nových systémů. Modernizovat se vyplatí něco, čeho mám buď hodně, nebo už odpovídající modernizace existuje. Jinak zpravidla skončíme u vysoké jednotkové ceny, za kterou nedostaneme odpovídající prostředek. Z toho mi vyplývá a) koupit nové kanónové houfnice nebo b) udělat z Dan Zuzany. Možná ještě c) – pokud budou chtít modernizovat i Poláci, připojit se k nim. Asi nemusím zdůrazňovat, že i s ohledem na zkušenosti s modernizacemi, jaké u nás proběhly, mi jako výrazně nejlepší varianta přijde A.

  • flanker.jirka
    23:52 15.08.2014

    pro KOLT: Už jste viděl Danu v jiné ráži než 152 mm? Co se týče parametrů, tak se podívejte na stránky firmy excalibur army.

    Ale pro úplnost, mezi Danou a Zuzanou existoval i vývoj houfnice s delší hlavní v ráži 152 mm údajně s dostřelem až 30 km, nesla název Ondava.

    http://forum.valka.cz/viewtopi...

  • KOLT
    17:15 15.08.2014

    flanker.jirka: 25.5 km je v ráži 155 nebo 152 mm? Jak jsem psal, zůstat u ráže 152 mm je nesmysl. Pokud je to dostřel v ráži 155 mm, čím je dáno, že má malý dostřel? Vždyť ten je při stejné ráži dán kombinací munice, výmetné náplně a délky hlavně – pokud jsou u dvou systémů stejné, není moc způsobů, jak dostřel jednoho systému oproti druhému výrazně prodloužit (to dokázala jen CZUB u CZ 805 ;-)).

  • petres
    12:24 15.08.2014

    Nevím kolik by stála modernizovaná DANA (U Excalibur ARMY se např. nic nepíše o modernizaci nabíjecího automatu a tím zvýšení rychlosti střelby), ale když přidám k tomu co píše flanker.jirka, že DANA má poloviční rychlost střelby než současné moderní houfnice s automatickým nabíjením (tj. stejná rychlost střely 2 DANY = jedna moderní, ta navíc s dvakrát delším dostřelem), co je ve skutečnosti při požadavku stejné palebné síly levnější?

  • flanker.jirka
    11:11 15.08.2014

    pro KOLT: Modernizace Dany s prodloužením dostřelu na 25,5 km nepřináší mnoho, zlepší se sice časy potřebné k zaujetí palebné pozice a zahájení palby, díky systému vedení palby, ale nikam to "nedoplivne"
    Při nasazení s teoretickými maximálními dostřely pak zjistíte, že jedna nová houfnice s dostřelem až 55 km při použití munice s pohonem pokryje v jedné polosféře práci dvou houfnic Dana a celokruhově nahradí 4 houfnice.

    Ale nemusíme se držet při zemi :-D US NAVY jde dále, sice by bylo asi oříškem udělat mobilní verzi systému LRAP, ale parametry při ráži 155 mm jsou úplně někde jinde, píší o dostřelu až 63 námořních mil, cca 110 km.
    http://www.lockheedmartin.com/...

  • KOLT
    09:25 15.08.2014

    Hlavní problém všech takovýchto řešení je, že trvá dlouho, než technika po výstřelu opustí stanoviště. Pokud má protivník kvalitní dělostřelecký radar, ví prakticky ihned po prvním výstřelu odkud střílíte a ihned na vás navádí vlastní palbu. Proto je při střetnutí s vyspělým protivníkem výhodou mít systém, který umí 1) sdílet data s vlastním dělostřeleckým radarem; 2) umí poslat co nejvíc střel v režimu MRSI; 3) má co nejvyšší kadenci v první půlminutě, maximálně minutě; 4) umí co nejrychleji po posledním výstřelu opustit stanoviště. Takové systémy jsou pochopitelně pěkně drahé na pořízení, takže si nedělám iluze, že by je naše politická repre koupila. Spíš to dopadne modernizací systémů DANA, což by nemusel být takový průser, pokud se změní ráže a dojde k vybavení moderním systémem řízení palby. Pokud se naopak provede modernizace ala Excalibur, tak to by snad bylo lepší dělostřelectvo zrušit úplně a za ušetřené peníze kouput munici a rakety Pandurům a pěchotě nějaké Javeliny...

  • Jenda
    08:51 15.08.2014

    Myslím, že hlavní nevýhodou této konstrukce oproti jiným lehkým samohybným houfnicím je velká výška, a tím problém s její přepravou vzduchem.

    Náhrada DANY má smysl, jen když se získá železo s výrazně větším dostřelem (hlavně větším než GRAD) za rozumnou cenu.

    Vidím jen dvě možné cesty. Nákup starší techniky z přebytků spojenců (jako to dělá třeba Polsko), nebo nové lehké samohybné houfnice za co nejnižší cenu (bez ochrany a aut. nabíjení).

  • petres
    08:46 15.08.2014

    Modernizace DANY od Excalibur ARMY má podle mne jeden zásadní problém a to, že zachovává ráži 152 mm. Vzhledem k tomu, že modernizace dělostřelectva neprobíhá zas tak často a je velmi nákladná, má smysl zakonzervovat na dlouhá léta tento stav a nemít standardní ráži NATO 155 mm?

  • Jura99
    07:59 15.08.2014

    BoudiSVK: moderizaci DANY nabízí i český Excalibur ARMY. Nic proti Zuzaně, ale už to není nejnovější výstřelek techniky, exportní úspěchy taky žádné a roztržená hlaveň při předvádění zákazníkovi je prvotřídní průšvih, bez ohledu na příčinu (ta jde vždy na vrub výrobce, který střelbu či test schválil).

  • petres
    07:08 15.08.2014

    Dík za informaci, také jsem se dopátral, že problémem měla být munice.

  • BoudiSVK
    22:29 14.08.2014

    Petres : Vybucha jej hlaven, ale problem bola municia tie zbran. Inak sutaž bola zrušena a neskor sa snazila nejaka indicka firma licencovat zuzanu (neviem ako to dopadlo).

  • petres
    21:23 14.08.2014

    Pokud je řeč o Zuzaně, co je pravdy na tom, že její nejmodernější verze Zuzana 2 měla problémy právě v Indii, kde je chtělo Slovensko prodat ( a uspěl právě Denel)?

  • petres
    21:21 14.08.2014

    flanker.jirka
    souhlas s "hlavní investici bych viděl do palebného systému a co nejefektivnějšího přenosu palebných informací." Současné dělostřelectvo není jenom o "hlavních"
    Co se týká tažených houfnic přepravitelných i pod vrtulníkem, také mám podobný názor viz můj příspěvek do diskuze Schopnosti Armády ČR – Dělostřelectvo - např. 105 mm L118 Light Gun , které umí Britové efektivně využít (ale argumentu liberal shark o zavádění další ráže rovná se problém pro logistiku rozumím).

  • BoudiSVK
    21:17 14.08.2014

    Glváč pred par tiždnamy hovoril že polsko chce modernizovat Dany a on ide do polska lobovat za modernizaciu na slovensku, ktora by ich dostala na uroven Zuzany. Ak by sa niečo take podarilo asi by to bola naj volba aj pre AČR.

  • flanker.jirka
    21:12 14.08.2014

    Krásná práce, ale lepší by bylo mít obsluhu chráněnou a mít automat na nabíjení, hlavní investici bych viděl do palebného systému a co nejefektivnějšího přenosu palebných informací. Na železe tolik nezáleží, po světě jezdí spoustu takto upravených houfnic D 30. Mimochodem mít alespoň jeden typ tažených houfnic přepravitelných i pod vrtulníkem by nemuselo být k zahození, navíc při použití v asymetrických konfliktech a ochraně základny přesun z místa na místo nehraje takovou roli.
    V systému hlavního palebného směru vzad vidím spíše výhodu, protože při zaujetí pozice o vás většinou nepřítel neví, až když se prozradíte výstřelem, takto je vozidlo už nasměrováno přímo na to, aby odjelo a nemuselo se otáčet. A pokud už bude zapotřebí střílet přímou palbou, tak to už bude něco hodně špatně, jak takticky na bojišti, tak pro absolutně nechráněnou obsluhu při nabíjení.

    Tak že ve výsledku to osobně vidím na volbu samohybné houfnice a kdybych si mohl hodně vymýšlet, tak bych jich pár nechal udělat i na pásových podvozcích třeba T 72, ale to už možná u nás nepůjde :-D výhodně jsme se přebytečné techniky zbavili.

  • petres
    21:03 14.08.2014

    Padousek mi vzal slova z úst (a to takřka doslova). I když pořizovací cena houfnice s autoloaderem je vyšší (u švédského Archeru se uvadí rozpočítaná jednotková cena z již uzavřených obchodů cca 6 mil. USD, osádka 3 - 4), u Denel T5 155 mm s poloautomatem (kolem 4,5 mil. USD, osádka 6) ta cena není zas o tolik menší, aby se během provozu nevyrovna díky nižším nákladům na menší osádku. Bojová rychlost střelby kolem 8 ran/s je obdobná. MRSI u Archeru je 5- 6 nábojů, jak jsou na tom ostatní nevím.
    Jinak jsem rád, že je tu zmíněný jihoafrický Denel, jeho kanónové houfnice mají zajímavé parametry (např. G6 s podivným podvozkem Rhino, ze kterého se tuším prodává samostatně věž T6 s autoloaderem, 155 mm/52 cena údajně přes 3,5 mil. USD), jenže je to zbrojovka vzálená přes půl zeměkoule, což by v případném konfliktu nebylo ideální.
    Poslední odstavec xawer souhlas.

  • xawer
    20:53 14.08.2014

    liberal shark:
    "...Jakýkoliv zelený mužíček..."
    :-)))

    Padousek:
    Ano, máte pravdu v tom, že "TCO" v kombinaci s "TTD" by měly být rozhodujícími parametry při výběru a ne pořizovací cena.

    Autor:
    "...Jde o zbraňový systém koncepčně podobný švédské samohybné houfnici Archer nebo francouzské CAESAR..."

    Právě, že jenom podobný. Nevěřím údaji o prakticky použitelném odměru 360°, všechny dostupné fotografie ukazují jako hlavní palebný směr "dozadu" do protisměru pohybu vozidla. I konstrukce lafet napovídá, že hlavní palebný směr je dozadu. Při odměru hlavně ve směru pohybu vozidla je náměr -3° až 75° neproveditelný. Z fotografii je též patrné, že nabíjení bude prakticky proveditelné jen z "ložné plochy" vozidla, což znovu vylučuje praktickou střelbu ve směru pohybu vozidla, což je vážná taktická slabina. Když dorazí do palebného prostoru, musí se otočit do protisměru, což na předváděcích střelnicích někde na "Doupově" nevadí, ale v případě konfliktu se bude spíše pohybovat po lesních cestách, kde bude problém hledat místo k otočení do "správného" směru. Archer / CAESAR / ATMOS tento problém nemají, vedou palbu po "směru jízdy".

  • GAVL
    19:45 14.08.2014

    Souhlasím s výhodou automatu, ale nespatřoval bych ji přímo v platech. Spíše jde o to kolik nás reálně je a jak jsme schopni nahrazovat ztráty. Tento potenciál není nikterak vysoký.
    Pak další věc nulová ochrana obsluhy i slabej plech je lepší než žádnej plech. Přikláním se k zavedení Zuzany a jejího zdokonalování či se od ní odpíchnout k vývoji zcela nového prostředku stejné koncepce.

  • liberal shark
    19:34 14.08.2014

    Určitě máte pravdu, ale v míru by jich stačilo provozovat tak 24-36 ks. Ostatní ShKH by byly uloženy v mobilizačních skladech.

  • Padousek
    18:33 14.08.2014

    Když nějakou houfnici, tak s nabíjecím automatem. Hlavní výhodou je menší počet obsluhy (většinou 4 osoby oproti 6). Ono se to nezdá, ale 2 vojáci navíc musí mít plat (2 x 300 000 kč ročně), dále náklady na výcvik, stravování, vybavení, osobní zbraně, uniformy atd... Takže náklady se pohybují v řádech milionů ročně u jedné houfnice a přepočítejte si to na 30 let životnosti houfnice... Jedná se o desítky milionů.

  • liberal shark
    16:59 14.08.2014

    To je přesně ono, to bychom potřebovali :-). Dvě stovky takových ShKH, pořádnou zásobu moderní munice 155mm, k tomu 100 raketometů typu HIMARS a máme na 30 let vystaráno ! Jakýkoliv zelený mužíček, který by se objevil u našich hranic, bude během minuty transformován na mastný flek !