Díl č.1 - Problematika bojových vest zavedených v Armádě České republiky

vesty AČR
Foto: Quo vadis? Vojáci v popředí, zleva doprava - Warrior RICAS, VOP 2009 (SPM Liberec) , TBV (ALP ARMY) a znovu Warrior RICAS / army.cz

Od našich čtenářů jsme dostali mnoho dopisů a podnětů s přáním, abychom se podívali na problematiku bojových vest a tzv. nosičů plátů zavedených v Armádě České republiky. Nikomu, alespoň trochu znalému poměrů, nemohla uniknout soudní pře mezi firmami ALP ARMY pana Martina Hanuše a SPM Liberec pana RNDr. Štefana Novoty. Právě firma ALP ARMY je žalující stranou, která viní svého konkurenta z okopírování designů armádních batohů a také originální křížové vazby, která se používá na bojových vestách a nosičích plátů. Největší vášně přitom vzbuzují právě bojové balistické vesty/nosiče plátů. Nejde v ní totiž o nic menšího, než o životy vojáků, kteří jsou v současné době de facto obětí sporu obou firem.

Vesta ochranná pancéřová a Nosič panelů pancéřových

Nejprve si povězme pár slov o názvosloví, o kterém se v našem seriálu budeme bavit. Vesta ochranná pancéřová je jakýsi oficiální název, který Armáda České republiky používá pro balistické vesty ke zjevnému nošení na uniformě. Vesta je vybavená tzv. měkkou balistikou a je určena především na ochranu trupu vojáka. Dále je vybavena chráničem krku a límcem, chráničem ramen a paží, dále předním chráničem slabin a zadním chráničem beder.

V takovém provedení má vesta možnost vložit do předních a zadních kapes pancéřové panely SAPI nebo ICW v rozměrech 250×300 mm. U nejnovějších modelů, které AČR požaduje, je také možné vložit do bočních kapes menší pancéřové panely SAPI v rozměrech 200×150 mm.

VOP 2009

Foto: Vesta ochranná pancéřová VOP-2009 od firmy SPM Liberec byl Armádě v roce 2009 dodána v počtu 1350 ks (540 ks v zeleném potisku + 810 ks v béžovém potisku) prostřednictvím firmy LOPACO s.r.o. / SPM Liberec

Vesta ochranná pancéřová je požadována v balistické odolnosti dle US STD NIJ0101.04 stupeň III. A, což je nejvyšší odolnost pro tzv. měkký balistický panel. Odolnost, která se týká pancéřových panelů je také dle US STD NIJ0101.04 stupeň IV. Takto vybavený komplet v plné výbavě se všemi ochrannými prvky a vloženými panely zpravidla váží okolo 12,5 kg ve velikosti L.

Porovnání Vest ochranných pancéřových firem ALP ARMY, SPM Liberec a EAGLE Industries

Váha vesty - bez ochranných doplňků1 a pancéřových plátů

Váha vesty včetně všech ochranných doplňků1

Váha vesty včetně všech ochranných doplňků1 + vsunuté přední a zadní pancéřové pláty

Použité pancéřové pláty v jednotlivých vestách

ALP ARMY - TBV goldflex2

5,7 kg

10,6 kg

15,6 kg

SAPI plát NPP 06- 2,5 kg

ALP ARMY - TBV dyneema SB212

4,6 kg

8,6 kg

11,8 kg

Plát borkarbidový ICW plát 1,6 kg

ALP ARMY - TBV dyneema SB512

4,1 kg

6,9 kg

10,1kg

Plát borkarbidový ICW plát 1,6 kg

SPM Liberec,  LOPACO s.r.o.

3,6 kg

6,8 kg

11,8 kg

SAPI plát NPP 06- 2,5kg

EAGE CIRAS

4,6 kg

6,5 kg

11,5kg

SAPI plát NPP 06- 2,5kg

1 ) chránič krku, chránič ramen a paží, chránič klínu, chránič bederní části

2) goldflex, dyneema SB21, dyneema SB51 jsou speciální tkaniny, ze kterých je ušita měkká balistika vest

Vesta je provedena tak, že po celém jejím povrchu je našitá tzv. MOLLE vazba, což je soustava popruhů, do které je možné upevnit další výstroj a sumky, tak jak potřebuje uživatel. Vesta musí být také vybavena bezpečnostním (nouzovým) odhozem.

Naproti tomu Nosič panelů pancéřových je pouze maskovací textilie, ve které je vložena antišoková vrstva. Textilie je ušitá do tvaru obdélníku tak, že se do ní dají vložit pouze tvrdé pancéřové panely SAPI, avšak již ne lehčí ICW pláty, které musí být použity společně s měkkou balistikou. Nosič panelů je po svém obvodu také vybaven MOLLE vazbou. Tato vesta nemá měkkou balistickou vložku, ale chrání svého uživatele pouze v místech kde je zasunutý SAPI panel. 

 

NPP - 2006 Foto: Nosič plátů pancéřových NPP-2006 od firmy SPM Liberec byl Armádě České republiky dodán v počtu 3044 kusů. Na obrázku jasně vidíme systém horizontálních a vertikálních popruhů, které jsou předmětem sporu mezi SPM Liberec a ALP ARMY. / SPM Liberec

Dá se říci, že jde o odlehčenou verzi, která váží celkem okolo 6 kg (včetně vložených SAPI plátů). Nutno podotknout, že nosič panelů pancéřových je sice 2× lehčí než ochranná vesta, má ale velmi malou krycí plochu a voják je v takové vestě daleko více zranitelný.

Zaměřeno na křížovou vazbu

Křížová vazba, tzv. čtyřcestná MOLLE vazba, je soustava vertikálních a horizontálních popruhů našitých na tělo balistické nebo jiné ochranné vesty, do kterých si může uživatel upevnit ve čtyřech směrech svou výstroj.

Tato vazba byla přihlášena jako užitný - průmyslový vzor (křížová vazba není patentována) firmou ALP ARMY. Aspoň tak tomu bylo ještě v polovině prosince minulého roku. Zmiňme, že užitný nebo průmyslový vzor je nižším stádiem ochrany a nejde porovnat s významem patentové přihlášky, ochrana je v porovnání nižší.

TBV a RICAS

Foto: Ač firma ALP ARMY nebo Warrior nikdy nedodala AČR žádnou vestu, čeští vojáci si jejich produkty kupují za vlastní peníze. Na obrázku TBV od ALP ARMY a Warrior RICAS / 2. Výsadková rota

Z pohledu běžného uživatele je využití čtyřcestné vazby minimálně diskutabilní. Přestože je čtyřcestná vazba na balistických vestách od roku 2008 firmou SPM Liberec našita (předmět sporu mezi ALP ARMY a SPM Liberec), dle samotných uživatelů - vojáků není tato vazba využívána a výstroj je připevněna pouze shora dolů. Ostatně tak jako je to běžné na jiných vestách s MOLLE vazbou ve světě, kterou používá např. britská nebo americká armáda.

 

Autorovi tohoto článku není známa významná armáda či jiná instituce, která čtyřcestnou vazbu používá. Důvod je možná ten, že autora článku nenapadá důvod umísťovat sumky na vesty jinak, než ve vertikálním směru - tedy shora dolů. Navíc, pokud voják přeci jen náhodou potřebuje umístit sumku na vestu ve vertikálním směru, může si pořídit redukci.

Čtyřcestná vazba je sice určitým zdokonalením, ale dá se říci, že toto zdokonalení je spíše jakýmsi tuningem než realistickou a užitečnou inovací. Nabízí se tak otázka, proč tedy čtyřcestná vazba vznikla? Na tuto otázku je opravdu těžké odpovědět, ale můžeme si dovolit trošku technicky spekulovat o jejím pravém významu.

TBV

Foto: Balistická vesta TBV od firmy ALP ARMY. Na vestě vidíme druhou generaci tzv. univerzální (křížové) vazby. Široké vertikální popruhy byly nahrazeny úzkými pásky. / ALP ARMY

Čtyřcestná vazba nevznikla na základě požadavku, který by přišel jako podmět pro zdokonalení balistických vest přímo od AČR, ale jde o originální nápad firmy ALP ARMY, která chtěla svůj potencionální výrobek zcela odlišit od ostatní konkurence.

Záměr se tedy povedl, ale čtyřcestná vazba nemohla být chráněná patentovou ochranou. Proč, to je otázkou. Pravděpodobně se však jedná o příliš obecnou technologii, na kterou nelze uplatnit patentovou ochranu. Firma se tak rozhodla pro nižší stádium duševního vlastnictví, což byl v tomto případě průmyslový vzor.

Tkanina použitá na vestách - alfa a omega úspěchu

Tkanina určená pro použití na balistické vestě musí splňovat především mechanicko-fyzikální parametry, zdravotní nezávadnost a také hlavní podmínku a to, že musí splňovat ochranné maskovací vlastnosti v rozsahu spektra 400-1200 nm a další požadavky dle ČOS 108001 a ČOS 108003 platného vydání. Taková tkanina v základním provedení bez speciálního potisku se dá poměrně jednoduše vyrobit, ale zvládnout předepsaný potisk se všemi požadovanými vlastnostmi je skutečně technický oříšek.

Podobnou tkaninu, splňující všechny výše pospaná kritéria, vlastní pouze firma SPM Liberec. Zmiňme, že jmenovaná tkanina je vyrobena v České republice ve firmě Silk and Progress. Výhodou společnosti SPM Liberec je v tom, že má s firmou Silk and Progess uzavřenou smlouvu na dodání této specializované tkaniny a to takovým způsobem, že zmiňovanou tkaninu nemůže použít jiný výrobce.

Podobnou smlouvu má firma SPM Liberec uzavřenou i se společností Intercolor, která vytváří na tkanině speciální maskovací potisk. Pokud máte tkaninu splňující všechny parametry, můžete splnit zadávací podmínky a vesty dodat do Armády České republiky.  

V minulosti to opravdu plnila jen firma SPM Liberec a „spřátelená“ firma LOPACO s.r.o., která dodávala do armády zprostředkovaně produkty firmy SPM Liberec. Na rozdíl od svého konkurenta, firma ALP ARMY podobnou tkaninou nedisponovala. Do roku 2010 měla však firma ALP ARMY výjimku z tohoto nařízení a měla šanci vesty dodat s tkaninou, která nesplňuje parametry uvedené v úvodu. Přesto se firmě ALP ARMY zatím do Armády nepodařilo dodat jedinou ochrannou vestu nebo nosič plátů. Bohužel se nám nepodařilo zjistit, zda má firma ALP ARMY již k dispozici tkaninu, splňující výše uvedené parametry.

Na závěr snad dodejme, že v podmínkách Armády České republiky není možné nakupovat vícero typů vest, tak jak je tomu např. v americké armádě, kde pomalu každá jednotka má své vlastní vesty. Proto si také čeští vojáci kupují svoje vesty, ne protože by třeba nebyly současné vesty kvalitní, ale protože jim dle zařazení vyhovuje jiný model.

Pokračování se dočkáte za týden 8. 3. 2012…

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Modifikace CZ 805 BREN podle Armádních novin

Již nějaký ten pátek je v Armádě České republiky zavedena útočná puška CZ 805 BREN z produkce České ...

Modernizace dělostřelectva Armády České republiky

Dělostřelectvo v Armádě České republiky stojí na důležité křižovatce. V nejbližších letech musí ...

Nechtěný bitevník L-159 ALCA

České bitevní letouny L-159 ALCA jsou bezesporu moderní a svým způsobem výkonné stroje. Přesto se ...

Samopal CZ SCORPION EVO 3 A1

Minulý rok spatřil světlo světa nový uherskobrodský samopal CZ SCORPION EVO 3 A1. Přestože se nový ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:6h12h24h
  • patres
    22:24 26.04.2012

    Hlavni vyrobce teto vesty neni SPM liberec. ale PETRIS . SPM ji skopiroval kvuli bejvalemu spolumajitely petrisu. ktery se odtrhl a udelal firmu LOPACO :-)

    kazdej uz si to domysli jak to je.

  • psovod
    09:38 06.04.2012

    pokud se nepletu,tak zásobníky jsou v ačr nedílnou součástí zbraně,ale je možné,že to může nějak souviset třeba s uložením zbraní ve skříních,zatím jsou u nás ve starých po 58kách,nové skříně přijdou v nejbližších dnech a zbraně tam mají být uloženy vodorovně snad v pěti patrech nad sebou,takže je možné že potom nebude prostor pro uložení zásobníků,ale uvidíme

  • soldato
    06:11 06.04.2012

    ...i zásobníky? Vím že je to jen kus umělé hmoty, ale znám AČR a proto se mě to zdá divný a moc tomu nevěřím. Předpokládám Tábor...?

  • Uwe
    05:55 06.04.2012

    soldato: Cekal jsem, ze to bude jako u nas... mam je porad na veste, ve zbrojaku jen zbran... takze koukam, co utvar to jiny pristup...

  • Kofi
    20:53 04.04.2012

    co si kdo nekoupí za svoje to prostě nemá a tyto nerozumné činy na příděl nepochopitelné... ČSLA hadra..

  • soldato
    18:21 04.04.2012

    Uwe: ... Tak nevim. My Breny mame, a jsou ve zbrojaku spolecne se zasobniky a sumkami. Jen nejsou kozeny jako k 58... Tudiz tvoje domenka, ze mame sumky u sebe je mylna. Nevim, jak jsi na to prisel. A to jsem se dnes jeste dival do skrine, jestli mi je tam nahodou nekdo nedal...


    ... o premysleni hlavou nahore se radeji nebudeme bavit.

  • psovod
    17:27 04.04.2012

    naše rota breny dostane asi za měsíc,takže o sumkách ve skříni zatím nic nevím,je to tak 14 dní co jsem potkal kluky jak je vracejí do zbrojáku a sumky nesli s sebou,ale jak je to ted nevím,pokud by to bylo tak jak popisuješ tak dobrý,ale stejně je k ničemu sumka na 3 ks zásobníků,mnohem rozumnější je ta na 2 kousky

  • Uwe
    04:46 04.04.2012

    Kamil Slepica: Pokud by byl clanek napsan pred 10 lety tak ano... Vesta o ktere mluvite uz se daaaavno nenosi a US SF uz jsou materialove nekde jinde.

    K vestam v ACR - ne dekuji, dokud bude dodavat SPM ci nedejboze ALP, budu si kupovat svuj material radeji za svoje.

    psovod: Sumky a zasobniky na Brena uz mate u sebe a ne ve zbrojaku - nekdo nahore zacal premyslet hlavou....

  • Kamil Slepica
    23:35 03.04.2012

    "autorovy článku není známa žádná známější armáda nebo instituce která používá křížovou molle vazbu" zajímavé, to asi autor v životě neslyšel o tom co má ve výstroji americká special forces a jejich vesty SPEAR BALCS s křížovou molle vazbou

  • psovod
    20:13 03.04.2012

    jo a řešit odstíny barev na vestách je v současné době hodně ale hodně směšné,protože když se podívám v čem chodí vojáci tak vidím velkou paletu barev,co výrobce a dodávka jiný odstín,navíc ani nejsou na skladech,jestli by náhodou nebylo levnější nakupovat nějaký zavedený vzor -třeba multicam přímo z venku,protože když se podívám koilk stojí amerického vojáka maskáče-kalhoty kolem 30ti dolarů a našeho-téměř 1400kč tak nechápu proč se to vůbec u nás vyrábí

  • psovod
    20:08 03.04.2012

    alp nikdy žádné vesty do ačr nedodával,všechny co vojáci mají jsou koupené za vlastní peníze,to ale neznamená,že žádná vesta nemá kčm-tedy katalogové číslo materiálu,některé sumky i vesty kčm mají ale prostě se hromadně nenakoupily a batohy už nedodává,přesný přehled věcí s kčm je na stránkách výrobce v katalogu

  • Michal Uher
    19:05 03.04.2012

    Ještě doplním, že pokud nehodláme napadnout Slovensko nebo Německo, tak přesný odstín maskovacích barev je zcela nepodstatný problém. V jiných částech Evropy jsou jiné převládající barvy.

  • Michal Uher
    19:03 03.04.2012

    K plnění norem - samozřejmě, že je musí plnit všichni. Zde je však třeba uvést, že současná výstroj obecně nesplňuje platné normy. Je to dáno tím, že maskovací vz.95 vznikal ve své době, kdy neplatily současné normy. Maskovací vzor 95 byl tištěn tehdejšími výrobci látek v ČR podle toho jak se jim to povedlo, aby to splnilo tehdejší normy. Proto je také místo tmavě zelené barvy na maskáčích khaki, ačkoliv tam nemá co dělat. Dle tehdejších norem to však bylo v pořádku. Po zavedení norem NATO Stanag se však zjistilo, že většina produkce je mimo. Došel na to i ALP, protože když si zadal výrobu látky u renomovaného zahraničního výrobce, tak mu došla úplně jinak vypadající látka. Někteří vojáci dodnes používají batohy z této látky. Podle norem byla v pořádku. Problém byl však v tom, že výstroj vypadala jinak než původní výstroj. Proto bylo rozhodnuto, že bude výstroj dodávána vědomě s vadou barev. Pokud tedy míní tvůrce článku tuto výjimku, tak jde o tento problém. Pokud by se striktně požadovaly dodávky výstroje přesně podle norem, tak na maskáčem a další výstrojní součástky může AČR s klidem zapomenout. V ČR není výrobce, který by přesný potisk materiálu na maskáče zvládnul. Pokud by chtěla AČR batohy či jinou výstroj od ALPu přesně podle norem, tak ji firma dodá ve správném provedení. SPM tvrdí, že správné provedení má. Zajímavé je však to, že barvy u SPM také úplně neodpovídají odstínům černá, tmavě hnědá, tmavě zelená a světle zelená jak jsou definovány v předpisech. Osobně bych rád protokoly o zkouškách v viděl.

  • P4T3jl
    17:43 03.04.2012

    Je zajímavé že ALP dodává do AČR především taktické vesty a batohy... ty předpokládané normy na maskování plnit nemusí...?

  • hurvo
    17:12 03.04.2012

    V slovenskej armade je zavedeny kompletny system phoenix od alp. Vesta TBV absolutne ziaden problem : vak na vodu system odhadzovania vesty a krizova vazba. V afganistane sa zatial ovedcila, uvidi sa ake budu pripomienky zilincanov po bojovom nasadeni.
    Standardne zavedeny nosic platov pre vojakov doma na slovensku, taktiez ziaden problem, teda az na velitelov ktori si vyzaduju jednotne ulozenie sumiek ktore je vacsinou absolutne nepohodlne.
    Bezne vyuzivame vertikalnu cast krizovej vazby, dokonca na pistol niekedy aj sikme ulozenie.
    Nosic platov je standardne dodavany s krizovymi popruhmi na chrbat a taktiez s bojovym opaskom , ktory je sice privelky pre 99 percent vojakov ale to je chyba objednavatela.

    Staci sa inac pozriet na batohy ktore ponukli obe firmy pre OSSR a je jasne kto od koho kopiroval.

  • psovod
    11:56 03.04.2012

    npp by nebylo špatné,zvlášt když se ted zavádí nová cz805,takže sumky by se dali použít,ale už vidím,jak jdu do zbrojáku,vyzvednu sumky a potom je cpu na vazbu,není to otázka 2-3 minut,do misí celotělová balistika-souhlas,doma nám stejně zůstane mns a plechové přilby

  • Kofi
    11:25 03.04.2012

    SPM - ALP každá ta firma má něco do sebe co se jedná vest tak rozhodně ALP jsou lehčí lépe padnou na tělo. Ohledně nosičů rozhodne SPM NPP dělá se ve 3 velikostech. Chestrig od ALPu se dělá pouze v jedné velikosti tak menší lidem se nosí nepohodlně. V oblasti celotělové balistiky snad TBV ale obávám se že ani jedna s firem nepředstihne CIRAS. Firemní politika přesně jak psal Psovod dostat něco od ALPu to je za trest (nevím jak je to teď pač už jsem od nich přes rok neobjednával právě kvůli neschopnosti komunikace a dodacích lhůt). do armády bych asi plošně zavedl NPP ušetří se za nákupy vest a ještě k tomu nosičů do misí rozhodně nějakou celotělovku.

  • psovod
    10:44 03.04.2012

    vesty od alpu jsou k vidění dost často,ale především v běžném provedení,to jsou typy bvp,sa58,tl98,nemají nic společného s balistikou,vestu balistickou dělá alp vlastně jenom jednu-tbv,její cena pro vojáka je 8000 s vakem na vodu,největší problém firmy alp je to,že neumí obchodovat s běžným člověkem,znám řadu lidí,kteří si tuhle vestu chtěli koupit,ale na stránkách výrobce je dáno,že je neprodejná,přitom je na skladě a voják si ji může koupit,podobný přístup tuto firmu silně poškozuje a obírá ji o zákazníky,já osobně jsem za posledních několik let nakoupil velké množství výstroje z obou firem-alp i spm liberec a v souboji obchodníků jasně spm válcuje alp právě kvůli přístupu k zákazníkovi,pokud srovnám vestu tbv a vestu pancéřovou spm-obě mám doma-jednoznačně preferuji alp tbv kvůli možnosti nastavení na šířku a systému odhozu,musí se sice oblékat přes hlavu,ale pokud jdete na patrolu tak ji ráno dáte na sebe a když se vrátíte tak ji sundáte,takže je to jedno,nevýhodou je standartní šití pouze pro praváky-umístění odhozu,zavěšení zbraně a její opření pouze na jedné straně

  • Mike
    00:20 03.04.2012

    Tady asi spoustu pisatelů nechápe , že nejde o nic jiného než o prachy obou firem, které se snaží prodat svoje zboží do armády a především zisk je to jediné co je zajímá...proto ty vesty vypadají tak jak vypadají...kdyby měl EAGLE tkaninu v AČR potisku tak jsou tyto vesty nejspíše zavedeny dávno a Novota s Hanušem by oba dva utřely... proto ty jejich vesty některými prvky vychází z vesty CIRAS...snažily se zavděčit tak aby uspokojily aspoň částečně požadavky AČR. Je jedno jestli je křížová vazba toho nebo toho...ten Hanuš to udělal ( ochranu )jen proto aby si zajistil zcela odlišný prvek na vestě kterou mu potom konečně dali do zadávací dokumentace...koncem minulého roku zadala AČR v SEPO tržišti poptávku na vývoj nových vest a kdo to četl najde tam vlastně vestu ALPu a to jistě není náhoda. Prostě si to Hanuš ošéfoval tak aby mu to tam dali a tím eliminoval další konkurenty v případném soudním sporu. Jemu nejde o tom jestli to vyhovuje nebo ne, prostě si chtěl zajistit vítězství. Nikdo si toto asi neuvědomuje co tím chtěl a asi chce autor říci, nečtete mezi řádky...a s tou nevýznamnou armádou ? No to napsal správně BW není významná armáda čtete někdo někde o hrdinných členech BW v misích ?? Nebo čtete, že padlo tolik a tolik Američanu nebo Britů a proč asi. Už od skončení války je jejich armáda jen trpěná a Američani je potřebovali jen jako nárazník pro Varšavské smlouvě, kdyby tohle nebylo tak jsou Němci dneska jen agrární stát a ne průmyslová velmoc, které se nás nepodařilo porazit vojensky tak to dělá ekonomicky, tak jak se tady Němci chovali před 68 lety tak se dnes chovají stejně arogantně a povýšeně....Takže ta jejich armáda může být vůbec ráda že existuje...Souhlasím s autorem.

  • soldato
    21:50 02.04.2012

    Takže milý pane Bradley. V současné době jsou v misi ISAF k dispozici čtyři typy oficílně zavedených vest ( jak už jsem ale psal). O soukromých investicích se vůbec nebavím. A neni to žádné tajemství, ví to každý. Vlastě jak vidím, tak skoro každý...

  • Bradley
    21:39 02.04.2012

    Pro soldato a ostatní...naše informace vychází z oficiálních zdrojů MO které nám zaslalo počty vesty a typy které byli dodány v posledních letech, a je pravda, že je tam více typů, jenže důvod je ten že se vždy koupil nějaký model, ten se zavedl a protože na něj byli negativní ohlasy zadal se další, a tak to pokračovalo...a to že v misích je více typů vest to je pravda, ale ten důvod je ten že si to kluci kupují sami, ne protože bych jich bylo tolik ve skladu...jaký bych asi měl důvod koupit si vlastní vestu, kdybych tedy byl spokojen s tou kterou jsem nafasoval...bavíme se tady hlavně o vestách které jsou oficiálně zavedeny...tak kolik jich tedy je VOJÁKU ?

  • Lucas
    21:32 02.04.2012

    Na otázku jaká by měla být ideální vesta, se dá jen těžko odpovědět, protože ani sami řadoví vojáci se na tom zcela neshodnou...
    Vesta by měla být určitě hodně univerzální, měla by mít možnost dle potřeb uživatele více typů doplňků tak aby si je před akcí mohl sám jednoduše připnout nebo připojit, a zase odpojit v základu by mohla klidně vypadat jako CIRAS, protože to je jistě vesta, která je hojně používaná nejen ve světě, ale i u nás. A pak by se k této vestě mělo udělat několik chráničů v různém provedení, jiné tvary a typy chráničů krku ( ten ale v drtivé většině případů nikdo nenosí ) jiné chrániče zad, nebo jiné typy chráničů slabin a paží. Někdo chce aby měla vesta kapsu na vodní zásobník, jiný si ho připne na molle vazbu. Myslím si, že jeden typ vesty nemůže všechny uspokojit. Určitě by glorifikovaná 601 mohla mít jinou vestu než parágáni v Chrudimy už kvůli tomu aby se mohli hoši hodně odlišit a ti by se nechali uspokojit vestou od ALPu, protože tam má pan Hanuš skoro "přechodné" bydliště. Mám dokonce dojem, že kdybych potkal nějakého vojáka z 601 tak by mu jistě trčely ze zadku Hanušovi nohy. Tím nechci tuto jednotku nijak urazit, ale je veřejné tajemství, že to tam má pan Hanuš opravdu dobře zmáknuté....takže je logické, že z Prostějova má až do Prahy silnou podporu...

  • soldato
    21:20 02.04.2012

    Jak píše Michal Uher - celý článek obsahuje dost nepřesností, a nemá cenu se nyní k němu celému vyjadřovat. Jen mě zarazil poslední odstavec...
    Pokud dobře počítám, tak v AČR je mnohem víc vest, než jen jedna. Takže tvrzení , že " není možné nakupovat vícero typů vest" je nepravdivé. Jen v zahraničních operacích se používají minimálně čtyři...
    ... a čeští vojáci rozhodně neutráci svoje peníze proto, že by nafasovali kvalitní vesty. Z toho je vidět, že autor nemá moc reálných zkušeností, jinak by tohle nikdy nenapsal.

  • Bradley
    21:16 02.04.2012

    V žádném případě ten článek neměl znít tak, jako bychom měli nějak pozdvihnout vesty od SPM, osobně se domnívám, že vesty SPM nejsou dobré, ale ne nekvalitní. Ty vesty splňují to co mají splnit a vesty od ALP jsou zase více přetechnizované aby bylo co psát do zadávací dokumentace ... čtenář se rozčiluje zbytečně, protože oba dva typy vest nestojí za nic a na každé se něco najde co uživateli nevyhovuje...je potřeba si uvědomit, že vesty jsou provedením balistické odolnosti stejné, v tomto bodě se vlastně neliší, co se týká kryté plochy těla ta je také srovnatelná, ale jinou vestu bude volit řidič, jinou střelec a jinou třeba operátor Karla Gustava.
    Obě dvě firmy se snaží proti sobě bojovat, což je vidět i dle soudních sporů, jenže jeden se neustále směje protože vydělává a ten druhý je zoufalec, protože dělá všechno možné a pořád ne a ne do AČR prorazit...takže něčím to asi bude a určitě to není tím že by mělo SPM lepší lobby u AČR....

  • Luboš Bláha
    21:12 02.04.2012

    Jaká by podle vás byla ideální vševojsková vesta pro AČR?

  • Willi
    20:15 02.04.2012

    Většina vojáků (co znám) si vlastní vesty kupuje hlavně proto, že vesty pro AČR ještě ani neviděli a nebo je mají, ovšem shledali jejich nošení životu nebezpečným. Viz úpravy "nových" vest používaných v Afganistánu pomocí elektrikářských plastových stahovacích pásků. Pokud se voják předklonil došlo k rozlepení suchých zipů na vestě.

  • Jan Grohmann
    20:02 02.04.2012

    Tak teda opravdu poslední věc, co jsme si mysleli je, že nás bude někdo obviňovat z nadržování SPM nebo ALPu.

  • Michal Uher
    19:57 02.04.2012

    Autor by se měl zamyslet. Je tam spousta nepřesných informací a obecných tvrzení. Pro mne to vypadá stejně jako články o SPM v ATM - na objednávku.

  • zzz
    16:48 02.04.2012

    nosic od ALPa aj nosic od SPM vlastnim a dle mojho nazoru je ALP lepsi :)

  • NEXT
    13:21 02.04.2012

    Němci křížovou vazbu vymysleli takže to Hanuš okopíroval od nich. A Německá armáda není významná to je možné ale technologiemy překračuje celou slavnou Britskou a i tu (žabožroutskou) Francouzskou armádu, navíc je to první armáda která jako první zařadila do bojových misí program vojáka budoucnosti. A až se něco semele ve světě tak německé tankové divize budou řešit hodně problému. Tvrzení že německá armáda je nevýznamná mi příjde podceňující našeho nejbližšího spojence v rámci NATO. Souhlasím s tím že křížovou vazbu užije minimum vojáků ja jí používám jenom kvůli tomu že jsem levák a proto jsou pro mě sumky lépe přístupné (né nadarmo se říká že někdo má obě ruce levé...to je můj případ)

  • Bradley
    12:53 02.04.2012

    Možná se někoho dotknu, ale Německou armádu v dnešní době nepovažuji za významnou, její význam skončil společně se studenou válkou....významné jsou jen Německé zbrojovky a jejich produkty....
    Zcela souhlasím s tím, že se jistě najde někdo kdo potřebuje pro výkon své funkce křížovou vazbu, ale dotazoval jsem se osobně některých vojáků kteří byli v misích a tuto vazbu nepovažovali za podstatnou, nebo klíčovou pro umístění výstroje.....dalo se čekat, že tato vazba bude mít svoje zastánce, kteří ji uvítají na vestách nebo jiné podobné výstroji....článek nemá primární úlohu řešit statisticky kolik mám křížová vazba fandů...

  • Zbyněk
    12:35 02.04.2012

    Ano na vestách BW je tato křížová vazba, ale autor asi nepovažuje Německou armádu za podstatnou , což se mu nedivím, protože přestože jsou Němci v misích tak se o tom zase tolik nemluví... německá výstroj se nedá moc srovnávat s ostatníma, nestojí za nic..Francouzi to nemají, Angličané taky ne, Američané ne, Rusové ne atd. Napadá mne otázka, proč se ten Hanuš s Němci nesoudí taky ??

  • NEXT
    11:55 02.04.2012

    Chtěl bych autora opravit z omylu. Křížovou vazbu používá německý Bundeswehr na vestách typu IDZ. Sám tuto vestu vlastním a křížovou vazba je užitečná pro mne na bocích vesty kde si mohu umístit zásobníkové sumky horizontálně a ne jenom vertikálně. Pro mne jsou tyto sumky lépe dosažitelné.

  • Milan S.
    09:58 02.04.2012

    Hned na začátku je uvedeno, že se jedná o první díl, takže to asi bude pokračovat. K nějakému srovnání se asi dostanou...Hojně se dají srovnat vesty od Eagle, nebo od SPM a ostatní vesty které si jednotlivci kupují, ale vesty od ALP ARMY nejsou moc vidět v AČR, protože jak autor píše nejsou zavedeny možná jich pár bude u 601.

  • Karel Vlček
    07:00 02.04.2012

    Nevidím žádné porovnání nebo tak něco, tohle si můžu přečíst na stránkách výrobců.