Díl č.1 - Problematika bojových vest zavedených v Armádě České republiky

vesty AČR
Foto: Quo vadis? Vojáci v popředí, zleva doprava - Warrior RICAS, VOP 2009 (SPM Liberec) , TBV (ALP ARMY) a znovu Warrior RICAS / army.cz

Od našich čtenářů jsme dostali mnoho dopisů a podnětů s přáním, abychom se podívali na problematiku bojových vest a tzv. nosičů plátů zavedených v Armádě České republiky. Nikomu, alespoň trochu znalému poměrů, nemohla uniknout soudní pře mezi firmami ALP ARMY pana Martina Hanuše a SPM Liberec pana RNDr. Štefana Novoty. Právě firma ALP ARMY je žalující stranou, která viní svého konkurenta z okopírování designů armádních batohů a také originální křížové vazby, která se používá na bojových vestách a nosičích plátů. Největší vášně přitom vzbuzují právě bojové balistické vesty/nosiče plátů. Nejde v ní totiž o nic menšího, než o životy vojáků, kteří jsou v současné době de facto obětí sporu obou firem.

Vesta ochranná pancéřová a Nosič panelů pancéřových

Nejprve si povězme pár slov o názvosloví, o kterém se v našem seriálu budeme bavit. Vesta ochranná pancéřová je jakýsi oficiální název, který Armáda České republiky používá pro balistické vesty ke zjevnému nošení na uniformě. Vesta je vybavená tzv. měkkou balistikou a je určena především na ochranu trupu vojáka. Dále je vybavena chráničem krku a límcem, chráničem ramen a paží, dále předním chráničem slabin a zadním chráničem beder.

V takovém provedení má vesta možnost vložit do předních a zadních kapes pancéřové panely SAPI nebo ICW v rozměrech 250×300 mm. U nejnovějších modelů, které AČR požaduje, je také možné vložit do bočních kapes menší pancéřové panely SAPI v rozměrech 200×150 mm.

VOP 2009

Foto: Vesta ochranná pancéřová VOP-2009 od firmy SPM Liberec byl Armádě v roce 2009 dodána v počtu 1350 ks (540 ks v zeleném potisku + 810 ks v béžovém potisku) prostřednictvím firmy LOPACO s.r.o. / SPM Liberec

Vesta ochranná pancéřová je požadována v balistické odolnosti dle US STD NIJ0101.04 stupeň III. A, což je nejvyšší odolnost pro tzv. měkký balistický panel. Odolnost, která se týká pancéřových panelů je také dle US STD NIJ0101.04 stupeň IV. Takto vybavený komplet v plné výbavě se všemi ochrannými prvky a vloženými panely zpravidla váží okolo 12,5 kg ve velikosti L.

Porovnání Vest ochranných pancéřových firem ALP ARMY, SPM Liberec a EAGLE Industries

Váha vesty - bez ochranných doplňků1 a pancéřových plátů

Váha vesty včetně všech ochranných doplňků1

Váha vesty včetně všech ochranných doplňků1 + vsunuté přední a zadní pancéřové pláty

Použité pancéřové pláty v jednotlivých vestách

ALP ARMY - TBV goldflex2

5,7 kg

10,6 kg

15,6 kg

SAPI plát NPP 06- 2,5 kg

ALP ARMY - TBV dyneema SB212

4,6 kg

8,6 kg

11,8 kg

Plát borkarbidový ICW plát 1,6 kg

ALP ARMY - TBV dyneema SB512

4,1 kg

6,9 kg

10,1kg

Plát borkarbidový ICW plát 1,6 kg

SPM Liberec,  LOPACO s.r.o.

3,6 kg

6,8 kg

11,8 kg

SAPI plát NPP 06- 2,5kg

EAGE CIRAS

4,6 kg

6,5 kg

11,5kg

SAPI plát NPP 06- 2,5kg

1 ) chránič krku, chránič ramen a paží, chránič klínu, chránič bederní části

2) goldflex, dyneema SB21, dyneema SB51 jsou speciální tkaniny, ze kterých je ušita měkká balistika vest

Vesta je provedena tak, že po celém jejím povrchu je našitá tzv. MOLLE vazba, což je soustava popruhů, do které je možné upevnit další výstroj a sumky, tak jak potřebuje uživatel. Vesta musí být také vybavena bezpečnostním (nouzovým) odhozem.

Naproti tomu Nosič panelů pancéřových je pouze maskovací textilie, ve které je vložena antišoková vrstva. Textilie je ušitá do tvaru obdélníku tak, že se do ní dají vložit pouze tvrdé pancéřové panely SAPI, avšak již ne lehčí ICW pláty, které musí být použity společně s měkkou balistikou. Nosič panelů je po svém obvodu také vybaven MOLLE vazbou. Tato vesta nemá měkkou balistickou vložku, ale chrání svého uživatele pouze v místech kde je zasunutý SAPI panel. 

 

NPP - 2006 Foto: Nosič plátů pancéřových NPP-2006 od firmy SPM Liberec byl Armádě České republiky dodán v počtu 3044 kusů. Na obrázku jasně vidíme systém horizontálních a vertikálních popruhů, které jsou předmětem sporu mezi SPM Liberec a ALP ARMY. / SPM Liberec

Dá se říci, že jde o odlehčenou verzi, která váží celkem okolo 6 kg (včetně vložených SAPI plátů). Nutno podotknout, že nosič panelů pancéřových je sice 2× lehčí než ochranná vesta, má ale velmi malou krycí plochu a voják je v takové vestě daleko více zranitelný.

Zaměřeno na křížovou vazbu

Křížová vazba, tzv. čtyřcestná MOLLE vazba, je soustava vertikálních a horizontálních popruhů našitých na tělo balistické nebo jiné ochranné vesty, do kterých si může uživatel upevnit ve čtyřech směrech svou výstroj.

Tato vazba byla přihlášena jako užitný - průmyslový vzor (křížová vazba není patentována) firmou ALP ARMY. Aspoň tak tomu bylo ještě v polovině prosince minulého roku. Zmiňme, že užitný nebo průmyslový vzor je nižším stádiem ochrany a nejde porovnat s významem patentové přihlášky, ochrana je v porovnání nižší.

TBV a RICAS

Foto: Ač firma ALP ARMY nebo Warrior nikdy nedodala AČR žádnou vestu, čeští vojáci si jejich produkty kupují za vlastní peníze. Na obrázku TBV od ALP ARMY a Warrior RICAS / 2. Výsadková rota

Z pohledu běžného uživatele je využití čtyřcestné vazby minimálně diskutabilní. Přestože je čtyřcestná vazba na balistických vestách od roku 2008 firmou SPM Liberec našita (předmět sporu mezi ALP ARMY a SPM Liberec), dle samotných uživatelů - vojáků není tato vazba využívána a výstroj je připevněna pouze shora dolů. Ostatně tak jako je to běžné na jiných vestách s MOLLE vazbou ve světě, kterou používá např. britská nebo americká armáda.

 

Autorovi tohoto článku není známa významná armáda či jiná instituce, která čtyřcestnou vazbu používá. Důvod je možná ten, že autora článku nenapadá důvod umísťovat sumky na vesty jinak, než ve vertikálním směru - tedy shora dolů. Navíc, pokud voják přeci jen náhodou potřebuje umístit sumku na vestu ve vertikálním směru, může si pořídit redukci.

Čtyřcestná vazba je sice určitým zdokonalením, ale dá se říci, že toto zdokonalení je spíše jakýmsi tuningem než realistickou a užitečnou inovací. Nabízí se tak otázka, proč tedy čtyřcestná vazba vznikla? Na tuto otázku je opravdu těžké odpovědět, ale můžeme si dovolit trošku technicky spekulovat o jejím pravém významu.

TBV

Foto: Balistická vesta TBV od firmy ALP ARMY. Na vestě vidíme druhou generaci tzv. univerzální (křížové) vazby. Široké vertikální popruhy byly nahrazeny úzkými pásky. / ALP ARMY

Čtyřcestná vazba nevznikla na základě požadavku, který by přišel jako podmět pro zdokonalení balistických vest přímo od AČR, ale jde o originální nápad firmy ALP ARMY, která chtěla svůj potencionální výrobek zcela odlišit od ostatní konkurence.

Záměr se tedy povedl, ale čtyřcestná vazba nemohla být chráněná patentovou ochranou. Proč, to je otázkou. Pravděpodobně se však jedná o příliš obecnou technologii, na kterou nelze uplatnit patentovou ochranu. Firma se tak rozhodla pro nižší stádium duševního vlastnictví, což byl v tomto případě průmyslový vzor.

Tkanina použitá na vestách - alfa a omega úspěchu

Tkanina určená pro použití na balistické vestě musí splňovat především mechanicko-fyzikální parametry, zdravotní nezávadnost a také hlavní podmínku a to, že musí splňovat ochranné maskovací vlastnosti v rozsahu spektra 400-1200 nm a další požadavky dle ČOS 108001 a ČOS 108003 platného vydání. Taková tkanina v základním provedení bez speciálního potisku se dá poměrně jednoduše vyrobit, ale zvládnout předepsaný potisk se všemi požadovanými vlastnostmi je skutečně technický oříšek.

Podobnou tkaninu, splňující všechny výše pospaná kritéria, vlastní pouze firma SPM Liberec. Zmiňme, že jmenovaná tkanina je vyrobena v České republice ve firmě Silk and Progress. Výhodou společnosti SPM Liberec je v tom, že má s firmou Silk and Progess uzavřenou smlouvu na dodání této specializované tkaniny a to takovým způsobem, že zmiňovanou tkaninu nemůže použít jiný výrobce.

Podobnou smlouvu má firma SPM Liberec uzavřenou i se společností Intercolor, která vytváří na tkanině speciální maskovací potisk. Pokud máte tkaninu splňující všechny parametry, můžete splnit zadávací podmínky a vesty dodat do Armády České republiky.  

V minulosti to opravdu plnila jen firma SPM Liberec a „spřátelená“ firma LOPACO s.r.o., která dodávala do armády zprostředkovaně produkty firmy SPM Liberec. Na rozdíl od svého konkurenta, firma ALP ARMY podobnou tkaninou nedisponovala. Do roku 2010 měla však firma ALP ARMY výjimku z tohoto nařízení a měla šanci vesty dodat s tkaninou, která nesplňuje parametry uvedené v úvodu. Přesto se firmě ALP ARMY zatím do Armády nepodařilo dodat jedinou ochrannou vestu nebo nosič plátů. Bohužel se nám nepodařilo zjistit, zda má firma ALP ARMY již k dispozici tkaninu, splňující výše uvedené parametry.

Na závěr snad dodejme, že v podmínkách Armády České republiky není možné nakupovat vícero typů vest, tak jak je tomu např. v americké armádě, kde pomalu každá jednotka má své vlastní vesty. Proto si také čeští vojáci kupují svoje vesty, ne protože by třeba nebyly současné vesty kvalitní, ale protože jim dle zařazení vyhovuje jiný model.

Pokračování se dočkáte za týden 8. 3. 2012…

Nahlásit chybu v článku


Související články

Modifikace CZ 805 BREN podle Armádních novin

Již nějaký ten pátek je v Armádě České republiky zavedena útočná puška CZ 805 BREN z produkce České ...

Modernizace dělostřelectva Armády České republiky

Dělostřelectvo v Armádě České republiky stojí na důležité křižovatce. V nejbližších letech musí ...

Nechtěný bitevník L-159 ALCA

České bitevní letouny L-159 ALCA jsou bezesporu moderní a svým způsobem výkonné stroje. Přesto se ...

Samopal CZ SCORPION EVO 3 A1

Minulý rok spatřil světlo světa nový uherskobrodský samopal CZ SCORPION EVO 3 A1. Přestože se nový ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Bradley
    21:39 02.04.2012

    Pro soldato a ostatní...naše informace vychází z oficiálních zdrojů MO které nám zaslalo počty vesty a typy které byli dodány v posledních letech, a je pravda, že je tam více typů, ...Zobrazit celý příspěvek

    Pro soldato a ostatní...naše informace vychází z oficiálních zdrojů MO které nám zaslalo počty vesty a typy které byli dodány v posledních letech, a je pravda, že je tam více typů, jenže důvod je ten že se vždy koupil nějaký model, ten se zavedl a protože na něj byli negativní ohlasy zadal se další, a tak to pokračovalo...a to že v misích je více typů vest to je pravda, ale ten důvod je ten že si to kluci kupují sami, ne protože bych jich bylo tolik ve skladu...jaký bych asi měl důvod koupit si vlastní vestu, kdybych tedy byl spokojen s tou kterou jsem nafasoval...bavíme se tady hlavně o vestách které jsou oficiálně zavedeny...tak kolik jich tedy je VOJÁKU ?Skrýt celý příspěvek

  • Lucas
    21:32 02.04.2012

    Na otázku jaká by měla být ideální vesta, se dá jen těžko odpovědět, protože ani sami řadoví vojáci se na tom zcela neshodnou... Vesta by měla být určitě hodně univerzální, měla ...Zobrazit celý příspěvek

    Na otázku jaká by měla být ideální vesta, se dá jen těžko odpovědět, protože ani sami řadoví vojáci se na tom zcela neshodnou...
    Vesta by měla být určitě hodně univerzální, měla by mít možnost dle potřeb uživatele více typů doplňků tak aby si je před akcí mohl sám jednoduše připnout nebo připojit, a zase odpojit v základu by mohla klidně vypadat jako CIRAS, protože to je jistě vesta, která je hojně používaná nejen ve světě, ale i u nás. A pak by se k této vestě mělo udělat několik chráničů v různém provedení, jiné tvary a typy chráničů krku ( ten ale v drtivé většině případů nikdo nenosí ) jiné chrániče zad, nebo jiné typy chráničů slabin a paží. Někdo chce aby měla vesta kapsu na vodní zásobník, jiný si ho připne na molle vazbu. Myslím si, že jeden typ vesty nemůže všechny uspokojit. Určitě by glorifikovaná 601 mohla mít jinou vestu než parágáni v Chrudimy už kvůli tomu aby se mohli hoši hodně odlišit a ti by se nechali uspokojit vestou od ALPu, protože tam má pan Hanuš skoro "přechodné" bydliště. Mám dokonce dojem, že kdybych potkal nějakého vojáka z 601 tak by mu jistě trčely ze zadku Hanušovi nohy. Tím nechci tuto jednotku nijak urazit, ale je veřejné tajemství, že to tam má pan Hanuš opravdu dobře zmáknuté....takže je logické, že z Prostějova má až do Prahy silnou podporu...Skrýt celý příspěvek

  • soldato
    21:20 02.04.2012

    Jak píše Michal Uher - celý článek obsahuje dost nepřesností, a nemá cenu se nyní k němu celému vyjadřovat. Jen mě zarazil poslední odstavec... Pokud dobře počítám, tak v AČR ...Zobrazit celý příspěvek

    Jak píše Michal Uher - celý článek obsahuje dost nepřesností, a nemá cenu se nyní k němu celému vyjadřovat. Jen mě zarazil poslední odstavec...
    Pokud dobře počítám, tak v AČR je mnohem víc vest, než jen jedna. Takže tvrzení , že " není možné nakupovat vícero typů vest" je nepravdivé. Jen v zahraničních operacích se používají minimálně čtyři...
    ... a čeští vojáci rozhodně neutráci svoje peníze proto, že by nafasovali kvalitní vesty. Z toho je vidět, že autor nemá moc reálných zkušeností, jinak by tohle nikdy nenapsal.Skrýt celý příspěvek

  • Bradley
    21:16 02.04.2012

    V žádném případě ten článek neměl znít tak, jako bychom měli nějak pozdvihnout vesty od SPM, osobně se domnívám, že vesty SPM nejsou dobré, ale ne nekvalitní. Ty vesty splňují to ...Zobrazit celý příspěvek

    V žádném případě ten článek neměl znít tak, jako bychom měli nějak pozdvihnout vesty od SPM, osobně se domnívám, že vesty SPM nejsou dobré, ale ne nekvalitní. Ty vesty splňují to co mají splnit a vesty od ALP jsou zase více přetechnizované aby bylo co psát do zadávací dokumentace ... čtenář se rozčiluje zbytečně, protože oba dva typy vest nestojí za nic a na každé se něco najde co uživateli nevyhovuje...je potřeba si uvědomit, že vesty jsou provedením balistické odolnosti stejné, v tomto bodě se vlastně neliší, co se týká kryté plochy těla ta je také srovnatelná, ale jinou vestu bude volit řidič, jinou střelec a jinou třeba operátor Karla Gustava.
    Obě dvě firmy se snaží proti sobě bojovat, což je vidět i dle soudních sporů, jenže jeden se neustále směje protože vydělává a ten druhý je zoufalec, protože dělá všechno možné a pořád ne a ne do AČR prorazit...takže něčím to asi bude a určitě to není tím že by mělo SPM lepší lobby u AČR....Skrýt celý příspěvek

  • Luboš Bláha
    21:12 02.04.2012

    Jaká by podle vás byla ideální vševojsková vesta pro AČR?

    Jaká by podle vás byla ideální vševojsková vesta pro AČR?

  • Willi
    20:15 02.04.2012

    Většina vojáků (co znám) si vlastní vesty kupuje hlavně proto, že vesty pro AČR ještě ani neviděli a nebo je mají, ovšem shledali jejich nošení životu nebezpečným. Viz úpravy ...Zobrazit celý příspěvek

    Většina vojáků (co znám) si vlastní vesty kupuje hlavně proto, že vesty pro AČR ještě ani neviděli a nebo je mají, ovšem shledali jejich nošení životu nebezpečným. Viz úpravy "nových" vest používaných v Afganistánu pomocí elektrikářských plastových stahovacích pásků. Pokud se voják předklonil došlo k rozlepení suchých zipů na vestě.Skrýt celý příspěvek

  • Jan Grohmann
    20:02 02.04.2012

    Tak teda opravdu poslední věc, co jsme si mysleli je, že nás bude někdo obviňovat z nadržování SPM nebo ALPu.

    Tak teda opravdu poslední věc, co jsme si mysleli je, že nás bude někdo obviňovat z nadržování SPM nebo ALPu.

  • Michal Uher
    19:57 02.04.2012

    Autor by se měl zamyslet. Je tam spousta nepřesných informací a obecných tvrzení. Pro mne to vypadá stejně jako články o SPM v ATM - na objednávku.

    Autor by se měl zamyslet. Je tam spousta nepřesných informací a obecných tvrzení. Pro mne to vypadá stejně jako články o SPM v ATM - na objednávku.

  • zzz
    16:48 02.04.2012

    nosic od ALPa aj nosic od SPM vlastnim a dle mojho nazoru je ALP lepsi :)

    nosic od ALPa aj nosic od SPM vlastnim a dle mojho nazoru je ALP lepsi :)

  • NEXT
    13:21 02.04.2012

    Němci křížovou vazbu vymysleli takže to Hanuš okopíroval od nich. A Německá armáda není významná to je možné ale technologiemy překračuje celou slavnou Britskou a i tu ...Zobrazit celý příspěvek

    Němci křížovou vazbu vymysleli takže to Hanuš okopíroval od nich. A Německá armáda není významná to je možné ale technologiemy překračuje celou slavnou Britskou a i tu (žabožroutskou) Francouzskou armádu, navíc je to první armáda která jako první zařadila do bojových misí program vojáka budoucnosti. A až se něco semele ve světě tak německé tankové divize budou řešit hodně problému. Tvrzení že německá armáda je nevýznamná mi příjde podceňující našeho nejbližšího spojence v rámci NATO. Souhlasím s tím že křížovou vazbu užije minimum vojáků ja jí používám jenom kvůli tomu že jsem levák a proto jsou pro mě sumky lépe přístupné (né nadarmo se říká že někdo má obě ruce levé...to je můj případ)Skrýt celý příspěvek

  • Bradley
    12:53 02.04.2012

    Možná se někoho dotknu, ale Německou armádu v dnešní době nepovažuji za významnou, její význam skončil společně se studenou válkou....významné jsou jen Německé zbrojovky a jejich ...Zobrazit celý příspěvek

    Možná se někoho dotknu, ale Německou armádu v dnešní době nepovažuji za významnou, její význam skončil společně se studenou válkou....významné jsou jen Německé zbrojovky a jejich produkty....
    Zcela souhlasím s tím, že se jistě najde někdo kdo potřebuje pro výkon své funkce křížovou vazbu, ale dotazoval jsem se osobně některých vojáků kteří byli v misích a tuto vazbu nepovažovali za podstatnou, nebo klíčovou pro umístění výstroje.....dalo se čekat, že tato vazba bude mít svoje zastánce, kteří ji uvítají na vestách nebo jiné podobné výstroji....článek nemá primární úlohu řešit statisticky kolik mám křížová vazba fandů...Skrýt celý příspěvek

  • Zbyněk
    12:35 02.04.2012

    Ano na vestách BW je tato křížová vazba, ale autor asi nepovažuje Německou armádu za podstatnou , což se mu nedivím, protože přestože jsou Němci v misích tak se o tom zase tolik ...Zobrazit celý příspěvek

    Ano na vestách BW je tato křížová vazba, ale autor asi nepovažuje Německou armádu za podstatnou , což se mu nedivím, protože přestože jsou Němci v misích tak se o tom zase tolik nemluví... německá výstroj se nedá moc srovnávat s ostatníma, nestojí za nic..Francouzi to nemají, Angličané taky ne, Američané ne, Rusové ne atd. Napadá mne otázka, proč se ten Hanuš s Němci nesoudí taky ??Skrýt celý příspěvek

  • NEXT
    11:55 02.04.2012

    Chtěl bych autora opravit z omylu. Křížovou vazbu používá německý Bundeswehr na vestách typu IDZ. Sám tuto vestu vlastním a křížovou vazba je užitečná pro mne na bocích vesty kde ...Zobrazit celý příspěvek

    Chtěl bych autora opravit z omylu. Křížovou vazbu používá německý Bundeswehr na vestách typu IDZ. Sám tuto vestu vlastním a křížovou vazba je užitečná pro mne na bocích vesty kde si mohu umístit zásobníkové sumky horizontálně a ne jenom vertikálně. Pro mne jsou tyto sumky lépe dosažitelné.Skrýt celý příspěvek

  • Milan S.
    09:58 02.04.2012

    Hned na začátku je uvedeno, že se jedná o první díl, takže to asi bude pokračovat. K nějakému srovnání se asi dostanou...Hojně se dají srovnat vesty od Eagle, nebo od SPM a ostatní ...Zobrazit celý příspěvek

    Hned na začátku je uvedeno, že se jedná o první díl, takže to asi bude pokračovat. K nějakému srovnání se asi dostanou...Hojně se dají srovnat vesty od Eagle, nebo od SPM a ostatní vesty které si jednotlivci kupují, ale vesty od ALP ARMY nejsou moc vidět v AČR, protože jak autor píše nejsou zavedeny možná jich pár bude u 601.Skrýt celý příspěvek

  • Karel Vlček
    07:00 02.04.2012

    Nevidím žádné porovnání nebo tak něco, tohle si můžu přečíst na stránkách výrobců.

    Nevidím žádné porovnání nebo tak něco, tohle si můžu přečíst na stránkách výrobců.

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2