DITA – nový český příspěvek do rodiny houfnic ráže 155 mm

DITA – nový český příspěvek do rodiny houfnic ráže 155 mm
DITA / Excalibur Army (Zvětšit)

Česká republika patří mezi průkopníky na poli moderních kolových samohybných houfnic (ShKH). Typ DANA v mnoha ohledech předběhl dobu a jeho koncepce je vhodná i pro moderní bojiště 21. století. Proto šternberský podnik Excalibur Army pracuje na nové ShKH DITA, která z typu DANA vychází a také pokračuje v tradici označování ženskými jmény.

Firma Excalibur Army již dříve vytvořila konstrukce, které rozvíjely přednosti a výkony původní ShKH vz. 77 DANA (Dělo Automobilní Nabíjené Automaticky). Šlo o zbraňové systémy ShKH DANA M1 a ShKH DANA M2, které znamenaly kvalitativní posun jak v oblasti ovládání, tak řízení palby, ovšem při zachování zbraně ráže 152 mm. Ta není kompatibilní se spojeneckými armádami a také mnoho ozbrojených sil mimo Severoatlantickou alianci dává přednost „západní“ ráži 155 mm před „východní“ 152 mm. Faktem ale také je, že mezi kolovými samohybnými dělostřeleckými systémy není mnoho těch, které chrání osádku pancířem při přesunech i během bojové činnosti. Původní vz. 77 DANA i moderní DANA M1 a M2 k nim patří, a i díky tomu si našly své zákazníky. Pro některé potenciální zájemce však mohla být překážkou právě ráže 152 mm.

Tato skutečnost může mít vliv na to, že v Excalibur Army vedle typů M1 a M2 probíhá také vývoj nové kolové samohybné houfnice se zbraní ráže 155 mm, která dostala pojmenování DITA. V současné době je dokončován technologický demonstrátor tradičně postavený na podvozku Tatra se znakem náprav 8x8. V následujících měsících demonstrátor čekají náročné zkoušky, na jejichž základě vznikne sériové provedení.


DITA; větší foto / Excalibur Army

Demonstrátor houfnice DITA je vybaven, podobně jako předchozí typy DANA M1 a M2, moderním palubním řídícím systémem, který umožňuje velmi rychlé zaujetí palebného postavení, zahájení palby i opuštění palebného postavení. Hlavním rozdílem u houfnice DITA oproti předchozím konstrukcím (kromě ráže hlavní zbraně) je koncept modulárního řešení. To znamená, že věžová nástavba se zbraní i palebným průměrem může být instalována na různé, dílčím způsobem upravené, podvozky včetně pásových. Další a velmi významnou novinkou je fakt, že obsluhu houfnice obstarává pouze dvoučlenná osádka.

To je možné díky vysokému stupni automatizace ovládání celého zbraňového systému a schopnosti věžové nástavby fungovat v plně autonomním režimu. Osádku tak tvoří jen řidič a velitel, přičemž tato dvojice činnost houfnice řídí přímo z kabiny podvozku. Věžová nástavba je vybavena nouzovým pracovištěm, ale to je obsazeno jen při rektifikaci mířidel, nebo v případě nouzového ovládání. Hlavní kabina se vyznačuje nízkou siluetou, která přesto osádce poskytuje velmi dobrý výhled. Kabina je hermeticky utěsněná, přetlakovaná s balistickou a protiminovou ochranou úrovně 1 dle normy STANAG 4569. Nechybí výkonná klimatizace a topení i systém ochrany proti účinkům zbraní hromadného ničení.


DITA; větší foto / Excalibur Army

Interiér kabiny demonstrátoru splňuje požadavky na ergonomii moderních dělostřeleckých zbraní. Palubní řídící systém houfnice zahrnuje mimo jiné balistický počítač i subsystémy diagnostiky, inerciální navigace, automatického navedení zbraně, autonomního výpočtu střeleckých prvků a výběru munice. DITA díky řídícímu systému může vézt palbu různými způsoby – jednotlivé výstřely podle potřeby, kontinuální střelba s proměnlivými časovými prodlevami nebo metodická střelba s předvolenými časovými intervaly mezi výstřely. Palubní řídící systém i konstrukce zbraně s dopravníku umožňují i střelbu MRSI (Multiple Rounds Simultaneous Impact).

Zaměřování a nastavení zbraně do palebné pozice se děje plně automaticky pomocí elektronického naváděcího systému A.S.A.P. (Automatic Setting of Action Position). Díky použití systému A.S.A.P. a subsystému výběru munice se u houfnice DITA oproti předchůdcům výrazně urychlilo zaujetí a opuštění palebné pozice a zvýšila se celková účinnost zbraně. Osádka může houfnici DITA ovládat i manuálně.  V případě poruchy elektronických systémů lze zbraň zaměřovat i pomocí optického zaměřovače z nouzového pracoviště v levé části věžové nástavby.


DANA M2 a DITA; větší foto / Excalibur Army

Hlavní zbraň technologického demonstrátoru houfnice DITA disponuje hlavní kalibru 155 mm o délce 45 ráží, maximální deprese činí – 3°, maximální elevace hlavně dosahuje 70°. Se standardní municí NATO s dnovým generátorem plynů má dostřel až 39 km, přičemž vezený palebný průměr činí 40 kusů munice umístěné v dopravnících. Předpokládaná rychlost střelby během první minuty je 6 ran za minutu, při kontinuální palebné činnosti bude dosahovat úrovně 5 ran za minutu. Jde však o hodnoty, které budou ještě znovu ověřovány během certifikačních procesů a zkoušek technologického demonstrátoru.

Dostřel 39 km je v současné době velmi dobrou hodnotou i pro zbraně s delší hlavní, než je 45 ráží. Navíc odpovídá požadavkům současného i budoucího bojiště. Střelba neřízenou municí na vzdálenosti přesahující hranici zhruba 30 km je totiž neefektivní a se vzrůstající vzdáleností se významně snižuje její přesnost a účinek na cíl. V této souvislosti uveďme, že podle standardu STANAG 4635 (Error Budget Model) při střelbě municí ráže 155 mm na 20 kilometrů dosahuje průměr kruhové chyby CEP50 (Circle Error Probability 50) až 130 metrů.


DITA; větší foto / Excalibur Army

Podobně jako houfnice DANA i demonstrátor houfnice DITA využívá jako nosič věžové nástavby čtyřnápravový podvozek Tatra. Konkrétně je možné volit mezi modernizovaným podvozkem Tatra VP31 nebo Tatra Force s pohonem všech kol, centrální nosnou rourou a nezávisle zavěšenými polonápravami s koly osazenými pneumatikami rozměru R20 14.00 a systémem centrálního dohušťování. Maximální přípustná hmotnost celého demonstrátoru houfnice činí 29 t, na délku měří 13,02 m, na šířku 3,085 m a na výšku 3,122 m.

K pohonu slouží přeplňovaný vzduchem chlazený osmiválec Tatra T3C-928-90 o výkonu 300 kW napojený na automatizovanou převodovku Tatra 10TS210N, s nímž dokáže demonstrátor na zpevněné komunikaci dosáhnout rychlosti až 90 km/h, v náročném terénu pak 25 km/h. Díky osvědčenému tatrováckému podvozku DITA disponuje velmi dobrými jízdními vlastnostmi v náročné terénu i na silnicích, dokáže přebrodit bez přípravy vodní toky o hloubce až 1,2 m, překročí příkopy o šířce 2 m a překoná kolmé překážky o výšce 0,47 m. Stoupavost pak činí 30° a zvládá statický boční náklon 15°.


DITA; větší foto / Excalibur Army

Demonstrátor je vybaven i pomocnou energetickou a hydraulickou jednotkou (APHU) s vodou chlazeným motorem o výkonu 20 kW. Její ovládání je poloautomatické i automatické a je řízeno elektronicky. APHU slouží jako hlavní energetický zdroj pro zbraňový systém, činnost věžové nástavby i např. nezávislých systémů úpravy klimatu a ventilace kabiny. Pomocí ní může osádka kontrolovat dobíjení akumulátorových baterií, tlak v hydraulickém okruhu věže nebo také chlazení hydraulického oleje a chlazení prachových náplní.

Web: dita.excaliburarmy.cz

Nahlásit chybu v článku


Související články

DANA M2 – nejnovější verze osvědčené houfnice se představuje

Dělostřelecké systémy jsou nedílnou součástí pozemních sil moderních armád a konflikty ...

Ukrajina nakoupí 26 českých samohybných houfnic DANA M2

Podle ukrajinských médií ukrajinský státní koncern Ukrspecexport objednal u české společnosti ...

Houfnice DANA M2 pro Ukrajinu: Původní objednávka zněla 66 houfnic

Podle nových informací ukrajinských médií ukrajinská společnost Ukrspecexport již v roce 2018 ...

Houfnice DANA M2: Nasazení na Ukrajině do deseti hodin

Ukrajinská média přinášejí další informace o nákupu českých samohybných kolových houfnic DANA M2. ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Jura99
    10:13 30.05.2022

    v ATM 6/2022 je v obsahu příštího čísla upoutávka na článek o demonstrátoru "nové české houfnice 155mm MORANA". Jak známo, EA pracuje na 155/L52 houfnici. Fotka k tomu pouze vývrt ...Zobrazit celý příspěvek

    v ATM 6/2022 je v obsahu příštího čísla upoutávka na článek o demonstrátoru "nové české houfnice 155mm MORANA". Jak známo, EA pracuje na 155/L52 houfnici. Fotka k tomu pouze vývrt hlavně, takže žádný náznak řešení patrný není. Zajímavý název, ale záležet bude na tisíci jiných okolnostech, především dotažení do produkčního stavu.Skrýt celý příspěvek

    • Rase
      20:48 30.05.2022

      Bude zajímavé sledovat, zda půjde jen o vylepšenou houfnici DITA s delší hlavní, nebo vozidlo zcela odlišného konceptu. Poslední dobou je trend v podobě velké kolové houfnice 10x10 ...Zobrazit celý příspěvek

      Bude zajímavé sledovat, zda půjde jen o vylepšenou houfnici DITA s delší hlavní, nebo vozidlo zcela odlišného konceptu. Poslední dobou je trend v podobě velké kolové houfnice 10x10 s autonomní zbraňovou části a asi i velkou zásobou munice uvnitř. Tedy klidně může zůstat DITA jen s krátkou hlavní a dostat většího brášku na pořádně dlouhém náklaďáku.

      MORAvská Nadrozměrná Autohoufnice :-DSkrýt celý příspěvek

      • Danik
        21:31 30.05.2022

        Nejdůležitější otázka zní: A vytočí Téčko??

        Pad dam tsss. I see myself out.

        Nejdůležitější otázka zní: A vytočí Téčko??

        Pad dam tsss. I see myself out.

        • Jura99
          22:16 30.05.2022

          jestli nebude trcet hlaven 5m pred kabinou, tak vytoci :-).

          jestli nebude trcet hlaven 5m pred kabinou, tak vytoci :-).

        • Ján Paliga
          21:50 31.05.2022

          Danik, ale to je najdôležitejšia otázka. To by si mal vedieť ;)

          Danik, ale to je najdôležitejšia otázka. To by si mal vedieť ;)

      • The Pale Emperor
        06:56 31.05.2022

        Vážně se omlouvám, ale asi třikrát jsem místo Nadrozměrná přečetl Nadržená. Asi může být obojí, hádám. :D Každopádně s nadšením očekávám Eurosatory, až se dozvíme, co to tedy je a ...Zobrazit celý příspěvek

        Vážně se omlouvám, ale asi třikrát jsem místo Nadrozměrná přečetl Nadržená. Asi může být obojí, hádám. :D Každopádně s nadšením očekávám Eurosatory, až se dozvíme, co to tedy je a jak to vypadá, líbí se mi, jak to drží v tajnosti, má to pak takový mysteriózní nádech trošku:)Skrýt celý příspěvek

    • liberal shark
      13:12 31.05.2022

      JJ, také jsem si všiml. Není tam ani info o typu platformy - kola nebo pásy. JInak Morana je cool název :-).

      JJ, také jsem si všiml. Není tam ani info o typu platformy - kola nebo pásy. JInak Morana je cool název :-).

      • Scotty
        16:55 31.05.2022

        Pásy určitě ne.

        Pásy určitě ne.

  • Moon
    12:05 05.02.2022

    Tak už kutěj houfnici s délkou 52 ráží

    https://www.czdefence.cz/clane...

    Tak už kutěj houfnici s délkou 52 ráží

    https://www.czdefence.cz/clane...

    • faraonamumu
      13:13 05.02.2022

      takže R.I.P. Konštrukta :D

      takže R.I.P. Konštrukta :D

  • Coldvel
    14:14 26.04.2021

    Video z natáčení promo videa pro Ditu: https://www.youtube.com/watch?...
    Ten operátor dronu se asi chtěl být stíhacím pilotem :¨)

    Video z natáčení promo videa pro Ditu: https://www.youtube.com/watch?...
    Ten operátor dronu se asi chtěl být stíhacím pilotem :¨)

    • Jura99
      15:30 26.04.2021

      jo to video je současně jako ukázka útoku kamikadze dronu :-)

      jo to video je současně jako ukázka útoku kamikadze dronu :-)

  • Coldvel
    23:23 07.03.2021

    Někteří diskutující naznačovali, že CSG nechce jít proti Nexteru... Podle jejich posledního příspěvku na sociálních sítích, to tak nevypadá... Cituji: "DITA je výjimečná ...Zobrazit celý příspěvek

    Někteří diskutující naznačovali, že CSG nechce jít proti Nexteru...

    Podle jejich posledního příspěvku na sociálních sítích, to tak nevypadá...

    Cituji: "DITA je výjimečná především vysokou mírou autonomie. Zatímco její starší sestry k obsluze standardně potřebují pět vojáků, podobně jako například francouzský CAESAR, DITA si vystačí pouze se dvěma."Skrýt celý příspěvek

    • Jan Grohmann
      09:40 08.03.2021

      Ditu nebudou nikdy obsluhovat dva vojáci. Jedná je věc minimální počet obsluhy, která je nutná k ovládaní houfnice, druhou věcí je počet obsluhy nutný k udržování houfnice ...Zobrazit celý příspěvek

      Ditu nebudou nikdy obsluhovat dva vojáci. Jedná je věc minimální počet obsluhy, která je nutná k ovládaní houfnice, druhou věcí je počet obsluhy nutný k udržování houfnice bojeschopné. Dokážete si představit dvoučlennou obsluhu čistící celou houfnici, čistící a konzervující vnitřní vývrt hlavně? Případně nedejbože řešící nějakou poruchu, výměnu kola atd.?
      V houfnici mohou být dva lidé, ale v oddíle nebo baterii bude počet lidí stejný nebo podobný, jako v oddíle / baterii s jinou houfnici.Skrýt celý příspěvek

      • Coldvel
        01:01 09.03.2021

        Dita je pouze demonstrátor, specifikace finálního produktu se mohou změnit....pokud to neskončí u demonstrátoru, snad ne. Ano, provádět celkovou údržbu a polní opravy pouze ve dvou ...Zobrazit celý příspěvek

        Dita je pouze demonstrátor, specifikace finálního produktu se mohou změnit....pokud to neskončí u demonstrátoru, snad ne.
        Ano, provádět celkovou údržbu a polní opravy pouze ve dvou lidech, asi nelze. Ovšem i v případě, kdy by bylo potřeba mít u 13. pluku dodatečný personál na tyto úkony, řekněme celkově 4 vojáci, včetně posádky na houfnici, tak je úspora 52 lidí lidí v rámci AČR a především 13. pluku dost znatelná.Skrýt celý příspěvek

      • flanker.jirka
        19:15 30.05.2022

        Mohou to v klidu obsluhovat dva a zbytek osob se přesune do logistiky dělostřelectva. Tam je jich zoufale málo na to, aby dokázali vést delší dobu bojovou činnost.

        Mohou to v klidu obsluhovat dva a zbytek osob se přesune do logistiky dělostřelectva. Tam je jich zoufale málo na to, aby dokázali vést delší dobu bojovou činnost.

  • Jura99
    08:31 24.02.2021

    Podle informací z idnes o houfnici DITA na IDEXU se prý počítá s automatickým doplňováním munice do věže, což má zatím jen K9. Má to být (asi) řešené jako výměna celého zásobníku, ...Zobrazit celý příspěvek

    Podle informací z idnes o houfnici DITA na IDEXU se prý počítá s automatickým doplňováním munice do věže, což má zatím jen K9. Má to být (asi) řešené jako výměna celého zásobníku, což mi moc šikovné řešení nepřišlo, ale zřejmě v EA vědí co dělají.Skrýt celý příspěvek

  • Jilex
    13:13 21.02.2021

    Video zveřejněné firmou Excalibur Army dne 21. 2. 2021, ukazuje mj. automatické nabíjení houfnice DITA.
    https://www.youtube.com/watch?...

    Video zveřejněné firmou Excalibur Army dne 21. 2. 2021, ukazuje mj. automatické nabíjení houfnice DITA.
    https://www.youtube.com/watch?...

  • Jilex
    10:44 10.02.2021

    Připravuje se premiéra samohybné houfnice DITA, 21. 2. 2021 v 6:00 na YouTube.
    https://www.youtube.com/watch?...

    Připravuje se premiéra samohybné houfnice DITA, 21. 2. 2021 v 6:00 na YouTube.
    https://www.youtube.com/watch?...

  • Coldvel
    13:32 01.02.2021

    S největší pravděpodobností se nakoupí Cesary, tady CSG ujel vlak, ovšem v budoucnu se budou určitě nakupovat raketomety. Tady by CSG mohlo uspět, v podobě víceúčelového ...Zobrazit celý příspěvek

    S největší pravděpodobností se nakoupí Cesary, tady CSG ujel vlak, ovšem v budoucnu se budou určitě nakupovat raketomety.

    Tady by CSG mohlo uspět, v podobě víceúčelového raketometu vlastní konstrukce.

    Podvozek, kabinu, nabíjecí rameno a vrchní lafetu zvládnou. Koncepce raketometu, který může používat pouze rakety jedné ráže už je dnes zastaralá. Proto by musel používat přepravně nabíjecí kontejnery.

    MSM dělá 122 s dostřelem 40 km ovšem bez navádění, zde se nabízí možnost spolupráce s izraelci nebo srby, a co se týče raket s delším dostřelem nové ukrajinské konstrukce nebo izraelská Extra a Lora by byly ideální.
    Určitě by zde existoval i exportní potenciál jak v evropě tak asii a africe.Skrýt celý příspěvek

    • Razem
      13:50 01.02.2021

      Je zde otázka, zda CSG ujel vlak. AČR měla před léty zájem o modernizované houfnice DANA. CSG určitě chce a snaží se neustále rozšiřovat portfolio svých zbraní a získávat nové ...Zobrazit celý příspěvek

      Je zde otázka, zda CSG ujel vlak. AČR měla před léty zájem o modernizované houfnice DANA. CSG určitě chce a snaží se neustále rozšiřovat portfolio svých zbraní a získávat nové zákazníky.

      Pokud AČR zvolí vyčkávací taktiku a rozhodne se pro modernizaci houfnic DANA jako kdysi, což je v současné covidově-ekonomické krizi nejlevnější řešení a tím zároveň dá šanci českému průmyslu aby ukázal co dokáže nabídnout AČR v rámci houfnic 155mm.

      Souhlasím se zavedením raketometů v ráži 122mm+ větších ráží. Ovšem s jejich opětovným zavedením jsem trochu skeptický.Skrýt celý příspěvek

      • Jura99
        14:38 01.02.2021

        Smlouva na Caesar podepsaná není, ale Dita (až se z demonstrátoru stane produkční verze) nemá bojové ověření, při zahmouření všech očí by šlo vysledovat kontinuitu k Daně M1, která ...Zobrazit celý příspěvek

        Smlouva na Caesar podepsaná není, ale Dita (až se z demonstrátoru stane produkční verze) nemá bojové ověření, při zahmouření všech očí by šlo vysledovat kontinuitu k Daně M1, která ověření v boji má (obdobně Caesar 8x8 také nemá ověření v boji, má jej 6x6). Další podstatný detail je cena, pokud by se pohybovala kolem ceny Caesaru +/- 10%, pak fajn. Je ale velká otázka, jestli CSG vůbec má zájem Nexteru lézt do zelí a vyfouknout "vyhranou" zakázku, protože obě firmy spolupracují.Skrýt celý příspěvek

        • Razem
          14:50 01.02.2021

          Jura99 Ani Caesar 8x8 nemá bojové ověření a v podstatě se jedná také o prototyp. Pokud vás to zajímá, zde je článek o problematice ...Zobrazit celý příspěvek

          Jura99

          Ani Caesar 8x8 nemá bojové ověření a v podstatě se jedná také o prototyp. Pokud vás to zajímá, zde je článek o problematice Caesaru.
          https://www.armadninoviny.cz/k...

          Cena je otázkou, dokonce i celková cena Caesaru, viz odkaz výše.Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            16:56 01.02.2021

            Ovšem je zavedený v armádě NATO. To byla podmínka pro výběr. Navíc samotný dělostřelecký systém, v řekněme méně pokročilé verzi, samozřejmě bojově ověřen je.

            Ovšem je zavedený v armádě NATO. To byla podmínka pro výběr. Navíc samotný dělostřelecký systém, v řekněme méně pokročilé verzi, samozřejmě bojově ověřen je.

          • Razem
            17:03 01.02.2021

            Prosím, přečti si odkazovaný článek.

            Prosím, přečti si odkazovaný článek.

      • skelet
        15:24 01.02.2021

        hmmm.. takže CSG, které teď díky spolupráci s Nexterem se dostává do povědomí armád Dánska a Francie (ano, i Francie chce koupit tyto houfnice na podvozku Tatra), to všechno zahodí ...Zobrazit celý příspěvek

        hmmm.. takže CSG, které teď díky spolupráci s Nexterem se dostává do povědomí armád Dánska a Francie (ano, i Francie chce koupit tyto houfnice na podvozku Tatra), to všechno zahodí kvůli vlastní houfnici? Není nad to nakrknout zbrojařský gigant s kterým spolupracuju minimálně na dvou projektech.Skrýt celý příspěvek

        • Razem
          15:31 01.02.2021

          Co? Co by mělo zahodit?

          Co? Co by mělo zahodit?

          • skelet
            15:33 01.02.2021

            schválně co by mohlo zahodit, když by šla na domácí půdě proti Nexteru, s kterým spolupracuje a Nexter je tlačí i v jiných tendrech. Jestli oni na to přijdou..

            schválně co by mohlo zahodit, když by šla na domácí půdě proti Nexteru, s kterým spolupracuje a Nexter je tlačí i v jiných tendrech. Jestli oni na to přijdou..

          • Razem
            15:38 01.02.2021

            Kde by proti nim šli?

            Kde by proti nim šli?

          • Scotty
            16:53 01.02.2021

            Razem Pro Nexter nebude žádný problém zastavět Caesar na jakýkoli jiný podvozek 8x8. Takže pokud CSG půjde proti Nexteru v dodávkách pro AČR, tak do Francie nejspíš potom neprojí ...Zobrazit celý příspěvek

            Razem
            Pro Nexter nebude žádný problém zastavět Caesar na jakýkoli jiný podvozek 8x8. Takže pokud CSG půjde proti Nexteru v dodávkách pro AČR, tak do Francie nejspíš potom neprojí ani kolo.Skrýt celý příspěvek

          • Razem
            17:10 01.02.2021

            Vzhledem k tomu, že zákazník si vybírá platformu (náklaďák) na kterém bude osazen Caesar, tak Nexter na to nemá vliv. Leda, že by Francie uvalila na ČR embargo... Vzhledem k tomu, ...Zobrazit celý příspěvek

            Vzhledem k tomu, že zákazník si vybírá platformu (náklaďák) na kterém bude osazen Caesar, tak Nexter na to nemá vliv. Leda, že by Francie uvalila na ČR embargo...
            Vzhledem k tomu, že DITA bude k dispozici až za pár let, tak nyní nejde přímo proti Caesaru. Navíc CSG není součástí Nextru.
            Pokud bude Francie poptávat Caesar na podvozku 8x8 tak se nebudou dívat zda nějaká ČR koupila Caesary, ale co je pro ně výhodné.

            Navíc je přirozené, že armáda kupuje domácí výrobky. Nejsme protektorát.Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            17:13 01.02.2021

            kde by asi proti sobě sli, když chcete zavedení Dity do AČR, které si vybralo Caesary. To by Nexter vůbec nenakrklo. Fakt ne.

            kde by asi proti sobě sli, když chcete zavedení Dity do AČR, které si vybralo Caesary. To by Nexter vůbec nenakrklo. Fakt ne.

          • skelet
            17:18 01.02.2021

            Razem: Nexter nabízí houfnice Caesar 8x8 na podvozku Tatra, už od vzniku projektu Caesar 8x8. Francouzská armáda chce nakoupit houfnice Caesar 8x8 na podvozku Tatra. Tatra díky ...Zobrazit celý příspěvek

            Razem: Nexter nabízí houfnice Caesar 8x8 na podvozku Tatra, už od vzniku projektu Caesar 8x8. Francouzská armáda chce nakoupit houfnice Caesar 8x8 na podvozku Tatra.
            Tatra díky spolupráci s Nexterem má víceméně jistých 103 podvozků pod houfnice Caesar 8x8. Přičemž je pravděpodobné, že francouzská armáda bude nakupovat mnohem víc houfnic Caesar 8x8. (A to nemluvě o výrobě Titusu v Tatře pro Nexter)
            Tedy proč by CSG šla proti něčemu pro ni tak výhodnému?
            Kdyby o houfnice u nás měla takový zájem, tak ministerstvu obrany zavařilo jejím zveřejněním už před uzavřením výběru našich nových houfnic. Protože tou dobou už ten projekt musel běžet. Mlčeli jak ryby, ani slůvkem nenaznačili.Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            18:25 01.02.2021

            Scotty
            Tatru i Dánové vybrali před tendrem na houfnice v ČR. Pokud si má Tatra cestu najít, tak kvalitou.

            Scotty
            Tatru i Dánové vybrali před tendrem na houfnice v ČR. Pokud si má Tatra cestu najít, tak kvalitou.

          • skelet
            19:15 01.02.2021

            Nexter nabízí Caesar 8x8 na podvozku Tatra již od prototypu (jinými slovy, jiný podvozek je možný, ale zákazníku připlať si). Prostě je to pro oba výhodná spolupráce a symbióza. ...Zobrazit celý příspěvek

            Nexter nabízí Caesar 8x8 na podvozku Tatra již od prototypu (jinými slovy, jiný podvozek je možný, ale zákazníku připlať si).
            Prostě je to pro oba výhodná spolupráce a symbióza. CSG tedy nyní nebude lobbovat proti Nexteru. Není to v jejich zájmu.Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            20:57 01.02.2021

            Jak psal skelet Caesar 8x8 vznikal na podvozku Tatry v rámci spolupráce Nexteru a CSG. Ovšem pokud se Nexter nakrkne může tahle spolupráce rychle skončit. Přeci jen pro Francouze ...Zobrazit celý příspěvek

            Jak psal skelet Caesar 8x8 vznikal na podvozku Tatry v rámci spolupráce Nexteru a CSG. Ovšem pokud se Nexter nakrkne může tahle spolupráce rychle skončit. Přeci jen pro Francouze bude poněkud jednoduší nabízet Caesar na MANu (nebo čemkoli jiném), než pro Tatru přesvědčovat na vlastní pěst potencionální zákazníky aby zvolily právě jejich podvozek.
            Mimochodem spolupráce CSG a Nexteru byla dobře vidět na naprosto nulovém lobbingu za Evu ze strany CSG. Ačkoli v tomto projektu byli Strnadovci také výrazně zapojeni.Skrýt celý příspěvek

        • Márten
          21:10 01.02.2021

          Je otázka co by CSG zahodilo... Cena samotného podvozku bude s bídou desetina ceny Caesaru (pancéřová kabina není Tatra a pochybuji že dánové a frantíci chtějí tatrovácký motor a ...Zobrazit celý příspěvek

          Je otázka co by CSG zahodilo...
          Cena samotného podvozku bude s bídou desetina ceny Caesaru (pancéřová kabina není Tatra a pochybuji že dánové a frantíci chtějí tatrovácký motor a převodovku). Takže prodej kompletní houfnice je pro CSG určitě lukrativnější. Vždy je lepší být finálním dodavatelem, než subdodavatelem. Uz jen proto,že ke každé subdodávce si přihodí slušnou marži.
          Navíc licence na Titus už je podepsána a francouzská armáda ho určitě kupovat nebude, tak tam komplikace nehrozí.Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            21:23 01.02.2021

            Díky Nexteru má Tatra ve výhledu nějakých 100 podvozku. Předpokládám, že jeden si bude účtovat nějakých šest mega. Dobrý důvod, proč proti Nexteru nejít, navíc když všechny náklady ...Zobrazit celý příspěvek

            Díky Nexteru má Tatra ve výhledu nějakých 100 podvozku. Předpokládám, že jeden si bude účtovat nějakých šest mega. Dobrý důvod, proč proti Nexteru nejít, navíc když všechny náklady na propagaci má na svém triků Nexter. CSG nijak u nás nelobuje za Dana M2, nijak nelobuje za Dita, nijak nelobuje za Zuzanu nebo Evu. A to by tam dodávala i některé komponenty pro dělo samotné.
            Prostě to v současné době není v obchodním zájmu CSG.Skrýt celý příspěvek

          • Razem
            08:04 02.02.2021

            skelet Asi vám uniká, že CSG bude ve hře vždy, protože podmínkou armády a to klíčovou je podvozek Tatra 8x8. CSG počítala s tím, že se budou modernizovat houfnice DANA. CSG nemůže ...Zobrazit celý příspěvek

            skelet

            Asi vám uniká, že CSG bude ve hře vždy, protože podmínkou armády a to klíčovou je podvozek Tatra 8x8. CSG počítala s tím, že se budou modernizovat houfnice DANA. CSG nemůže jít proti Nexteru v současné době z jednoduchého důvodu, nenabízí žádnou vlastní houfnici 155mm, u vámi uváděné Evy je vlastnictví 50% v rámci skupiny MSM Group (slovenská větev CSG).

            CSG není státní firma a proto na rozhodnutí vlády nemá přímý vliv a naopak. Pokud ČR odloží nákup 155mm houfnic, jak se již de-facto stalo, tak CSG nemůže toto rozhodnutí nijak ovlivnit (běžnými cesty).

            CSG vyvíjí vlastní houfnici, kterou může nabízet čistě sama za sebe a tím nechává ZUZANU a EVU svému osudu protože obě dvě houfnice plně nevlastní.

            Vzhledem k velkým ekonomickým ztrátám, které naší ekonomiku poznamenali a ještě poznamenají a kvůli nim byl či bude nákup odložen se zvyšují šance na modernizaci či GO houfnic DANA a tím pádem v budoucnu zavést moderní českou houfnici jménem DITA.Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            08:32 02.02.2021

            Ne, mi to neuniká, ale Vám uniká vícerověcí. 1) Ano, CSG bude ve hře o české houfnice prakticky vždy 2) v případě nákupu slovenských houfnic by účast CSG v programu byla vyšší, ...Zobrazit celý příspěvek

            Ne, mi to neuniká, ale Vám uniká vícerověcí.
            1) Ano, CSG bude ve hře o české houfnice prakticky vždy
            2) v případě nákupu slovenských houfnic by účast CSG v programu byla vyšší, jak u francouzských houfnic. Přesto CSG za slovenskou nabídku nelobuje a ani nebrble proti francouskému výběru.
            3) o modernizaci českých DAN se nemluví od roku 2018. Maximálně se o tom mluví mezi diskutéry, ale žádné články formující mínění lidí se neobjevují. A když tak jednou za uherský rok v souvislosti s Azerbajdžánem, Ukrajinou apod. (Porovnejme to třeba s tlakem securitymagazinu na modernizaci BVP-1/2). CSG si tedy neplatí PR.
            4) Projekt DITA nevznikl v lednu 2021. Ten musel vzniknout minimálně o 12 měsíců dříve. Přesto se o tom CSG nijak nezmínilo, maximálně proběhla nějaká šuškanda o tom, že se něco chystá. Kdyby CSG oznámilo vývoj "české" houfnice , tak dostane Nexter a ministerstvo obrany ČR pod nepříjemný politický tlak. Nicméně nestalo se tak.

            Sumasumárum je CSG milejší spolupráce s Nexterem , než se protlačovat do ČR.

            K tomu šetření. Do roku 2035 naše armáda utratí v investicích cca 120 až 150 miliard Kč (BVP, náhrada za Gripeny, náhrada za T-72, náhrada za Mi-171). A to do toho nepočítám houfnice, radary, systém shorad, vrtulníky UH-1, terénní automobily. Kam ty nákupy chcete odsouvat? Na to prostě není čas a ani peníze.Skrýt celý příspěvek

          • mikojan29
            19:50 02.02.2021

            Razem V pojektoch EVA a Zuzana nemá CSG žiadny vlastnícky podiel, to je záležitosť Konštruky Defence. CSG je maximálne ako subdodávateľ prostredníctvom MSM group - skupiny podvozku ...Zobrazit celý příspěvek

            Razem
            V pojektoch EVA a Zuzana nemá CSG žiadny vlastnícky podiel, to je záležitosť Konštruky Defence. CSG je maximálne ako subdodávateľ prostredníctvom MSM group - skupiny podvozku a má 50%-ný podiel v ZVS ako dodávateľa 155 mm munície pre ne.Skrýt celý příspěvek

      • Coldvel
        17:40 01.02.2021

        Diskuze o tom jestli modernizovat DANY, nebo kupovat Cesara nemá ani smysl komentovat, o tom se tu hádáte už dlouho. Jen bych přidal, že pokud jsme optimisti dotáhnout DITU do ...Zobrazit celý příspěvek

        Diskuze o tom jestli modernizovat DANY, nebo kupovat Cesara nemá ani smysl komentovat, o tom se tu hádáte už dlouho.

        Jen bych přidal, že pokud jsme optimisti dotáhnout DITU do použitelné podoby jim bude trvat 10... nebo 15 let, pokud to jen nezůstane u demonstrátoru.

        Za 10-15 let už budou poláci přezbrojení na 155 a dost možná i ukrajinci, pak budou naše 152 mm křápy z časů Varšavského paktu jen pro smích, což jsou už teď a básnit o nadčasovosti jejich konstrukce můžete jak chcete (což není myšleno přímo proti vám).Skrýt celý příspěvek

      • Trener
        11:59 03.02.2021

        CSG tu není odjakživa, ta vznikla v určitém roce a postupně nabírala na síle. Asi málokterá prosperující tuzemská firma má kontinuitu před rok 89, nebo po něm neprodělala znatelný ...Zobrazit celý příspěvek

        CSG tu není odjakživa, ta vznikla v určitém roce a postupně nabírala na síle. Asi málokterá prosperující tuzemská firma má kontinuitu před rok 89, nebo po něm neprodělala znatelný ekonomický otřes, nebo měla problémy.Skrýt celý příspěvek

      • Matesaax
        11:46 04.02.2021

        Dělostřelecký pluk v Jincích má dlouhodobě nedostatek personalu,tak pochybuju,že by byli schopni ještě postavit celý nový raketový oddíl.

        Dělostřelecký pluk v Jincích má dlouhodobě nedostatek personalu,tak pochybuju,že by byli schopni ještě postavit celý nový raketový oddíl.

  • Jura99
    08:58 01.02.2021

    Jinak vývoj vlastní houfnice u CSG asi nebude nějaký nahodilý marketingový tah, ale pokračování cílevědomého posilování v ovládání podniků s dělostřeleckým zaměřením. Podle ...Zobrazit celý příspěvek

    Jinak vývoj vlastní houfnice u CSG asi nebude nějaký nahodilý marketingový tah, ale pokračování cílevědomého posilování v ovládání podniků s dělostřeleckým zaměřením. Podle novinových článků z posledních let přibyly do skupiny CSG např. španělský výrobce dělostřelecké munice FMG nebo ZVL Snina, kde produkují pláště dělostřeleckých granátů nebo ZŤS Metalurg, kde produkovali výkovky dělostřeleckých hlavní. Když se to vše dá pod sebe, zřejmě už jsou či brzy budou schopni nabídnout svůj dělostřelecký systém, včetně své munice. Je také možné, že větší či menší část elektronického vybavení vozidla umí vyvinout a vyrobit sami. Jelikož to vše dělají za své soukromé peníze, daňový poplatník se může docela neutrálně dívat.Skrýt celý příspěvek

    • Ján Paliga
      22:32 01.02.2021

      ... Metalurgu "chcíp pes"... - https://www.webnoviny.sk/zts-m...

      ... Metalurgu "chcíp pes"... - https://www.webnoviny.sk/zts-m...

      • Jura99
        07:25 02.02.2021

        To ano, ale kdoví co bude, protože CSG v době uzavření Metalurgu měla šanci získat Vítkovice (a také zaměstnancům ZŤS Metalurg nabízeli zaměstnání ve Vítkovicích nebo Tatra ...Zobrazit celý příspěvek

        To ano, ale kdoví co bude, protože CSG v době uzavření Metalurgu měla šanci získat Vítkovice (a také zaměstnancům ZŤS Metalurg nabízeli zaměstnání ve Vítkovicích nebo Tatra Metalurgie), což se jim později získat nepodařilo, takže je třeba možné, že Metalurg začne dávat smysl provozovat. Ale to ví jen CSG, my si musíme jako diváci toho celého počkat.Skrýt celý příspěvek

  • lemkin
    21:52 30.01.2021

    Počítám, že se tendr na houfnice zruší. A bude se soutěžit znova. Tohle se mi opravdu líbí. Mě je jedno jestli bude na Tatře Francouzské a nebo Slovenske dělo. Ale tohle je prostě ...Zobrazit celý příspěvek

    Počítám, že se tendr na houfnice zruší. A bude se soutěžit znova. Tohle se mi opravdu líbí. Mě je jedno jestli bude na Tatře Francouzské a nebo Slovenske dělo. Ale tohle je prostě lepší koncepce - hlava a tělo jednou jsou. Ono taky z hlediska osádek.......2 v 5 maníků je sakra rozdíl. Ušetření vojáčci by mohli třeba nafasovat raketomety.Skrýt celý příspěvek

    • Scotty
      22:38 30.01.2021

      A bude se soutěžit co? Koncepce proti zavedeným houfnicím? To by byl výsměch, zvlášť vůči Slovákům.
      Caesar má jako obsluhu čtyři vojáky.

      A bude se soutěžit co? Koncepce proti zavedeným houfnicím? To by byl výsměch, zvlášť vůči Slovákům.
      Caesar má jako obsluhu čtyři vojáky.

    • Scotty
      22:50 30.01.2021

      Zkrátka kdyby se nesnažilo CSG prosadit do AČR modernizovanou Danu a radši začali pracovat na 155 mm houfnici mohli dnes dodávat. Takhle pravděpodobně po zásluze utřou hubu.

      Zkrátka kdyby se nesnažilo CSG prosadit do AČR modernizovanou Danu a radši začali pracovat na 155 mm houfnici mohli dnes dodávat. Takhle pravděpodobně po zásluze utřou hubu.

      • skelet
        00:13 31.01.2021

        Těžkou útěku hubu, když díky Caesarovi prohloubili spolupráci s Nexterem. Za vývojem vlastní houfnice bude spíš navázání kontaktů v zahraničí díky modernizaci Dan a obchodní ...Zobrazit celý příspěvek

        Těžkou útěku hubu, když díky Caesarovi prohloubili spolupráci s Nexterem. Za vývojem vlastní houfnice bude spíš navázání kontaktů v zahraničí díky modernizaci Dan a obchodní nepružnosti Konstrukty.Skrýt celý příspěvek

        • flanker.jirka
          09:03 31.01.2021

          skelet To je přesné, nikdo nebránil konstruktě nabídnout například posazenou Zuzanu2 na modernizovaném podvozku Dany tak, aby snížili celkovou cenu za houfnici. Evidentně, to asi ...Zobrazit celý příspěvek

          skelet

          To je přesné, nikdo nebránil konstruktě nabídnout například posazenou Zuzanu2 na modernizovaném podvozku Dany tak, aby snížili celkovou cenu za houfnici. Evidentně, to asi půjde, když se o to pokouší CSG.Skrýt celý příspěvek

          • martinko68
            09:59 31.01.2021

            Osobně se domnívám že jde o demonstrátor pro Azerbájdžán či Ukrajinu a pokud se bavíme o úspěchu vidím docela dobrou příležitost v Indii kde má Tatra vybudovanou výrobu a ještě ...Zobrazit celý příspěvek

            Osobně se domnívám že jde o demonstrátor pro Azerbájdžán či Ukrajinu a pokud se bavíme o úspěchu vidím docela dobrou příležitost v Indii kde má Tatra vybudovanou výrobu a ještě nadchnout pro věž místní podniky , přizvat je k kooperaci (vzhledem k výrobním podmínkám by šlo o výrobu ) , možná malinko v Polsku kde by šlo navázat na určité tradice , ale Polsko jde tvrdě jinou cestou a ta Indie spíše podlehne nadnárodním korporacím kde na to asi finančně nemáme .Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            21:35 31.01.2021

            martinko68
            Azerbajdžán? To snad ne :-D asi máte na mysli Izrael :-D

            martinko68
            Azerbajdžán? To snad ne :-D asi máte na mysli Izrael :-D

  • Jura99
    18:32 30.01.2021

    Ještě k názvu DITA. Je to sice detail, ale vůbec nebylo špatné, když název zněl jako jméno, ale ve skutečnosti byl zkratkou. Tak to má i např. Caesar (CAmion Équipé d'un Système ...Zobrazit celý příspěvek

    Ještě k názvu DITA. Je to sice detail, ale vůbec nebylo špatné, když název zněl jako jméno, ale ve skutečnosti byl zkratkou. Tak to má i např. Caesar (CAmion Équipé d'un Système d'ARtillerie) nebo Titus (Tactical Infantry Transport and Utility System) a měla to DANA (Dělo Automobilní Nabíjené Automaticky). DITA asi nic neznamená a zpětně vymýšlet co by znamenat mohla je dost těžké (co třeba Dělo Instalované na Terénním Automobilu ?)Skrýt celý příspěvek

    • faraonamumu
      20:39 30.01.2021

      Mohli by vytvořit anketu :) Trochu mi to připomíná dobu, kde se rozhodovalo, jak by se mělo pojmenovat nové BVP. Padaly celkem zajímavé názvy jako např. palcát atd.

      Mohli by vytvořit anketu :) Trochu mi to připomíná dobu, kde se rozhodovalo, jak by se mělo pojmenovat nové BVP. Padaly celkem zajímavé názvy jako např. palcát atd.

  • Lukas
    17:06 30.01.2021

    Widzę że pomimo wyboru haubicy Caesar temat haubic dla ACR wzbudza emocje. Ciekawe... Dla mnie wybór Caesar "ma swą logikę" ACR wybrała szybki i relatywnie tani sposób na ...Zobrazit celý příspěvek

    Widzę że pomimo wyboru haubicy Caesar temat haubic dla ACR wzbudza emocje.
    Ciekawe...
    Dla mnie wybór Caesar "ma swą logikę"
    ACR wybrała szybki i relatywnie tani sposób na pozyskanie haubicy 155 L/52 na krajowym nośniku (to ważne bo nośnik psuje się częściej niż działo )
    Osobiście jestem pozytywnie zaskoczony jeśli chodzi o ilość - 52 sztuk jak na realia Europy to dużo.
    Stąd pewnie lekka kołowa haubica.

    Dużo bardziej niż to kto będzie produkował lufy do haubic interesuje mnie kto dostarczy C3 i w jakim kierunku będzie rozwijany rozpoznanie i "targeting" w ACRSkrýt celý příspěvek

  • Márten
    16:52 30.01.2021

    Musím říct, že houfnice s nabíjecím mechanismem skrytým před vlivem počasí mi přijdou lepší. Co si budeme povídat, každý stroj vystavený současnému počasí bez ochrany trpí určitě ...Zobrazit celý příspěvek

    Musím říct, že houfnice s nabíjecím mechanismem skrytým před vlivem počasí mi přijdou lepší. Co si budeme povídat, každý stroj vystavený současnému počasí bez ochrany trpí určitě víc, než ten pod střechou (i když výrobce bude tvrdit opak).
    A když si představím, jak v dešti se sněhem budou vojáci tahat náboje venku, tak to určitě nebude odsejpat tak rychle jako na propagačních videích Cesara.
    A co zmoklé samospalitelné prachové náplně? Nevíte někdo jaký to bude mít vliv na přesnost či dostřel?Skrýt celý příspěvek

  • bredy
    10:57 30.01.2021

    Pravděpodobně se zapracovalo na systému nabíjení. Od prototypu se výsledek může lišit. Ale kadence 6 ran v první a 5 dlouhodobá. Je opravdu dobrá kadence.

    Pravděpodobně se zapracovalo na systému nabíjení. Od prototypu se výsledek může lišit. Ale kadence 6 ran v první a 5 dlouhodobá. Je opravdu dobrá kadence.

  • martinko68
    23:55 29.01.2021

    Tady se rozjela poměrně dobrá diskuze o hlavni 155 mm houfnice (nechápu označení dělo , tanky ,letadla - kanon) . Výroba těchto dílů je tak složitá že i USA v případě Abramsu u ...Zobrazit celý příspěvek

    Tady se rozjela poměrně dobrá diskuze o hlavni 155 mm houfnice (nechápu označení dělo , tanky ,letadla - kanon) . Výroba těchto dílů je tak složitá že i USA v případě Abramsu u jeho první modernizace (začínal s drážkovanou 105)koupily licenci pro hladký 120 mm kanon v Německu (Rheinmetall) . Bohužel skoro všechny podniky a nejen těžkého strojírenství v tkzv.českých rukách jsou zastaralé a bez kapitálu to s modernizací vidím bledě , tolik nejen k motorárně Tatra.Skrýt celý příspěvek

    • Jura99
      08:40 30.01.2021

      Dělo je hlavňová zbraň s ráží větší než je kulomet, tj. cca od 15mm. Houfnice je také dělo, ale střílí horní skupinou úhlů nepřímou palbou na cíl. Kanon střílí přímo. Dana je ...Zobrazit celý příspěvek

      Dělo je hlavňová zbraň s ráží větší než je kulomet, tj. cca od 15mm. Houfnice je také dělo, ale střílí horní skupinou úhlů nepřímou palbou na cíl. Kanon střílí přímo. Dana je kanonová houfnice, protože umí obojí. Mimochodem houfnice je mezinárodní výraz, který pochází od husitů, podobně jako pistole. Američani si koupili dizajn německého tankového kanonu, podobně jako Izraelci, Japonci a Korejci, je to prostě dobře navržený kanon. To ale neznamená, že uvedené státy neměli do té doby schopnost metalurgické a strojírenské výroby hlavně. Ani dělo v Daně není úplně čs. konstrukce, je to poupravená sovětská houfnice D-20. S tím despektem k českému průmyslu se nedá souhlasit, samozřejmě už se nekouří nad Kladnem jako dřív, ale vzniklo pár podniků, co dělají zajímavé věci a ani se o nich nemluví. Třeba Seko dělá lopatky do leteckých turbín, to není úplně práce, co udělá každý. No a samozřejmě CSG je velký úspěch v desetimiliardových řádech, ti mají nakročeno na opravdu velkou strojírenskou a zbrojní skupinu.Skrýt celý příspěvek

      • PetrTechnik
        09:41 30.01.2021

        Jen taková poznámka na okraj. Němci vyrábí děla a houfnice moderní konstrukce skoro 150 let bez přerušení kontinuity. Dokonce tam existují univerzitní obory, kde se konstrukce ...Zobrazit celý příspěvek

        Jen taková poznámka na okraj. Němci vyrábí děla a houfnice moderní konstrukce skoro 150 let bez přerušení kontinuity. Dokonce tam existují univerzitní obory, kde se konstrukce těchto výrobků vyučuje, takže se ani nedivím, že jejich kanony jsou na špičce.Skrýt celý příspěvek

        • ARES
          12:47 30.01.2021

          PetrTechnik Nemáte povědomí o tom, že u nás má univerzitní obor zbraňových systémů 70 letou tradici. Od roku 1951 při vzniku VTA Brno (Vojenská technická akademie) až do současné ...Zobrazit celý příspěvek

          PetrTechnik
          Nemáte povědomí o tom, že u nás má univerzitní obor zbraňových systémů 70 letou tradici. Od roku 1951 při vzniku VTA Brno (Vojenská technická akademie) až do současné University obrany. Studium je nejen pro potřeby AČR, ale i pro civilní zájemce. Její absolventi nejenže slouží v AČR, ale i pracují obranného průmyslu. Jsou za všemi zbraňovými systémy vyvíjenými a vyráběnými v období ČSR a ČR.Skrýt celý příspěvek

          • martinko68
            13:21 30.01.2021

            Pro ty dříve narozené , kdy T 55 AM1 Kladivo přestřílel v přesnosti T 72 "větší díra " s diktátem SSSR to těžce nesla . Jo v té době loby která by vyhrožovala že má někde ...Zobrazit celý příspěvek

            Pro ty dříve narozené , kdy T 55 AM1 Kladivo přestřílel v přesnosti T 72 "větší díra " s diktátem SSSR to těžce nesla . Jo v té době loby která by vyhrožovala že má někde kamaráda a vysvleče Vás z uniformy měla jednostranné řešení , tady poroučí generální tajemník v Kremlu. I v SSSR si někdy vjeli soudruzi do vlasů , souboj mezi zbraní pro BVP 2 je legendární , kdy po ostřelování nízkotlakým kanonem řidič značně unavené pětapadesátky několikrát zasažené v klidu nastoupil , nastartoval a odjel do autoparku :-))))Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            13:22 30.01.2021

            To že se na UNOB vyučuje nějaká obecná teorie neříká o reálné schopnosti našeho průmyslu vůbec nic. Kdy naposled nějaký náš podnik (tedy na území současné ČR) vyrobil hlaveň větší ...Zobrazit celý příspěvek

            To že se na UNOB vyučuje nějaká obecná teorie neříká o reálné schopnosti našeho průmyslu vůbec nic. Kdy naposled nějaký náš podnik (tedy na území současné ČR) vyrobil hlaveň větší ráže? Možná naposled zkrachovalá zbrojovka Vsetín pro kanóny Plamen, ale to už je taky pěknejch pár let.Skrýt celý příspěvek

          • logik
            13:24 30.01.2021

            To nic nemění na tom, že v současné době na to uděla "z ničeho dobrou hlaveň" s největší pravdpěodobností nemáme. Respektive, asi máme, ale nikoli za tržně akceptovatelnou ...Zobrazit celý příspěvek

            To nic nemění na tom, že v současné době na to uděla "z ničeho dobrou hlaveň" s největší pravdpěodobností nemáme. Respektive, asi máme, ale nikoli za tržně akceptovatelnou cenu.

            Na co bychom měli, tak je "restartovat" výrobu hlavní, kdyby se podařilo někde koupit licenci. Úroveň našeho průmyslu je dobrá a schopné inženýry rozhodně máme, ale u takto high-tech oborů jsou třeba specifické znalosti a zkušenosti, které nám teď chybí.Skrýt celý příspěvek

          • Jura99
            17:48 30.01.2021

            martinko68: s Kladivem je to vzdálená analogie s modernizací Dany na verzi M1,M2. Když se starému dělu přidělá moderní řízení palby, klidně to přestřílí fungl nové moderní dělo. ...Zobrazit celý příspěvek

            martinko68: s Kladivem je to vzdálená analogie s modernizací Dany na verzi M1,M2. Když se starému dělu přidělá moderní řízení palby, klidně to přestřílí fungl nové moderní dělo. Kladivo mělo myslím už mikroprocesor i8080, tedy jeho tesláckou nelegální kopii, žádné sovětské elektronky :-). Naši měli ve výzkumáku (myslím v A.S.Popova) odladěný postup odbrušování pouzdra kapitalistického integrovaného obvodu a jeho okopírování.Skrýt celý příspěvek

          • Coldvel
            12:56 31.01.2021

            ARES..Scotty, Bohužel se současným počtem studentů a profesorů oproti minulému režimu, víc než jen obecnou teorii učit ani nelze. Aspoň tu školu s tímto zaměřením máme, na rozdíl ...Zobrazit celý příspěvek

            ARES..Scotty,
            Bohužel se současným počtem studentů a profesorů oproti minulému režimu, víc než jen obecnou teorii učit ani nelze.
            Aspoň tu školu s tímto zaměřením máme, na rozdíl od slováků.Skrýt celý příspěvek

          • PetrTechnik
            16:08 31.01.2021

            ARES: Přečtěte si můj příspěvek ještě jednou nebo několikrát a snad zjistíte,že nezpochybňuji schopnost českého průmyslu vyvinout hlaveň k houfnici 155mm. Je pravděpodobné ,že by ...Zobrazit celý příspěvek

            ARES:
            Přečtěte si můj příspěvek ještě jednou nebo několikrát a snad zjistíte,že nezpochybňuji schopnost českého průmyslu vyvinout hlaveň k houfnici 155mm.
            Je pravděpodobné ,že by se to nakonec podařilo, ovšem za těžko odhadnutelné náklady a s téměř jistě nerentabilní výrobu. Více než 30.let se v ČR nevyrobilo víc než hlavně k ručním zbraním, to je hodně, a výrobu by jsme stejně museli zadat v zahraničí (možná SR), pochybuji,že by do toho někdo šel.Skrýt celý příspěvek

          • Sergej7490
            18:35 31.01.2021

            Coldvel:
            Balistika delovych hlavni a pribuzne obory sa u nas stale ucia, nemaj strach :-)

            Coldvel:
            Balistika delovych hlavni a pribuzne obory sa u nas stale ucia, nemaj strach :-)

        • Jura99
          15:28 30.01.2021

          Hned za německým Kruppem bývala Škoda Plzeň. Bohužel dostala tři rány, první německá okupace, kdy vlastní vývoj nahradila produkce podle německých projektů, poté prakticky totéž se ...Zobrazit celý příspěvek

          Hned za německým Kruppem bývala Škoda Plzeň. Bohužel dostala tři rány, první německá okupace, kdy vlastní vývoj nahradila produkce podle německých projektů, poté prakticky totéž se sovětskými a nakonec jsme sami zbrojní výrobu z Plzně převedli do Pováží, tedy do dnes cizího státu a tam v podstatě zanikla.Skrýt celý příspěvek

          • Draculos
            16:13 30.01.2021

            Jura99: nebola náhodou produkcia zo Skoda Plzeň premiestnena na Považie okolo roku 1937 z dôvodu ochrany závodov pred okupáciou Nemeckom? Asi to tak bolo. Vy teraz možno smútiťe že ...Zobrazit celý příspěvek

            Jura99: nebola náhodou produkcia zo Skoda Plzeň premiestnena na Považie okolo roku 1937 z dôvodu ochrany závodov pred okupáciou Nemeckom? Asi to tak bolo.
            Vy teraz možno smútiťe že ach, ot by bolo keby sme si všetko vedeli vyrobiť sami, aj dela aj všetko, ale co by ste vraveli začiatkom 90rokov,keby sa odberateľa ké reťazce zrútili, nebolo pre koho produkovať a tie závody mali tisíce zamestnancov? Ja neviem prečo stále pozeráte na SK produkciu cez prsty, kedy reálne sa v SR vyrába top kvalitná produkcia vo svetovom meradle. Napr jedny z najpodstatnejšich závodov na výrobu ložísk na svete ležia práve v SR, aj s vývojom, to ste vedeli?Skrýt celý příspěvek

          • Jura99
            17:18 30.01.2021

            Draculos: určitě se na slovenskou produkci nedívám skrz prsty. např. v Bratislavě vyrábíte luxusní slovenská auta počínaje Tuaregem, přes Q7, Cayenne a Bentleym konče. Toto umíte, ...Zobrazit celý příspěvek

            Draculos: určitě se na slovenskou produkci nedívám skrz prsty. např. v Bratislavě vyrábíte luxusní slovenská auta počínaje Tuaregem, přes Q7, Cayenne a Bentleym konče. Toto umíte, ale zbraně jsou bída, ty se zasekly v osmdesátkách. Zuzana měla projít minimálně takovým vývojem, jako nyní Dita, pak by se dalo mluvit o pokroku.Skrýt celý příspěvek

          • HEKTOR
            21:30 30.01.2021

            Jura99 - tie autá nevyrábame,len ich montujeme... a čo sa týka zbrojárskej výroby,u nás a aj u vás je niekoľko príkladov,že malá krajine neprelobuje väčšiu,aj keby mala neviem ako ...Zobrazit celý příspěvek

            Jura99 - tie autá nevyrábame,len ich montujeme...
            a čo sa týka zbrojárskej výroby,u nás a aj u vás je niekoľko príkladov,že malá krajine neprelobuje väčšiu,aj keby mala neviem ako kvalitný výrobok...Skrýt celý příspěvek

          • martinko68
            09:36 31.01.2021

            To stěhování skutečně začalo už za první republiky , neb se předpokládalo že naším protivníkem bude Německo a ubránit celé uzemí ČSR nešlo , počítalo se že ztráta území bude až po ...Zobrazit celý příspěvek

            To stěhování skutečně začalo už za první republiky , neb se předpokládalo že naším protivníkem bude Německo a ubránit celé uzemí ČSR nešlo , počítalo se že ztráta území bude až po řeku Moravu a tam se počká na spojence a vypukne druhá fronta na západní hranici Německa . Málokdo si dnes uvědomuje že hranice Německa skutečně končily u Slezska a dnes jsou o 200km posunuté na západ . Stejně za komančů kdy už se nepočítalo ani se západem Čech , předpokladem bylo že západní okraj zemí Varšavské smlovy a východ zemí NATO ( třeba i Bavorsko) bude zcela zničené a zamořené od chemických a jaderných zbraní - těch taktických , u těch strategických tam je to jasné . Bohužel se nepřenášela jen výroba , ale i peníze vydělané podniky na západě ČSSR a investice směřovaly do východu tehdejší ČSSR , jak to dopadlo víme . Dodnes je slyšet nářek nad utlumením těžké výroby po r.1989 na Slovensku .Bohužel pravda je taková že bez peněz celé tehdejší ČSSR byla tato výroba zcela orientovaná na sovětské licence a ty byly vždy min.o generaci starší než měl SSSR a také si Svaz nechal právo veta kam se bude vyvážet . Po roce 89 nevím o úspěšném programu ČR či SR kde by se vojenské výrobky napůl středního a těžkého průmyslu výrazně prosadily , není to jen o té hlavni ale i ekonomice .Vůbec se nedomnívám že by třeba T 72 CZ4 či Alca byly špatné , ale těžko je protlačíte jako malý stát v dnešním světě obřích korporací , můžeme snít ale ekonomicky jsou takové projekty nerealizovatelné (mam obavy že sem spadá i Dita).Skrýt celý příspěvek

          • padre
            12:26 31.01.2021

            Největší ranou pro výrobu děl ve Škodě Plzeň byl rozpad Rakousko Uherska ,prakticky ukradení fabriky rodině Škodů ,na to navazující předání důležité výroby lodních děl koncernu ...Zobrazit celý příspěvek

            Největší ranou pro výrobu děl ve Škodě Plzeň byl rozpad Rakousko Uherska ,prakticky ukradení fabriky rodině Škodů ,na to navazující předání důležité výroby lodních děl koncernu Schneider ,zastavení výroby moždířů a později převedení Škody na akciovou společnost.Na konci 1. světové války mela Škoda Plzeň 40 tisíc zamestnanců.Skrýt celý příspěvek

      • ARES
        12:34 30.01.2021

        Jura99 Prokazujete neznalost historie čs. zbrojního průmyslu. Dana je zcela původní čs. konstrukce v tradicích plzeňské Škodovky. S D-20 má společnou pouze munici ráže 152 mm, tak ...Zobrazit celý příspěvek

        Jura99
        Prokazujete neznalost historie čs. zbrojního průmyslu. Dana je zcela původní čs. konstrukce v tradicích plzeňské Škodovky. S D-20 má společnou pouze munici ráže 152 mm, tak jak bylo specifikováno požadavky VS v rámci unifikace výzbroje. Navíc Dana s čs municí OFd má maximální dálku střelbu delší o 1700 m než sovětská D-20 s municí OF540 (20 277/18 566 m).

        Předběžný projekt ShKH Dana byl Konštruktou Trenčín předložen v roce 1969. Vývoj začal v roce 1970 a první prototyp dokončen v roce 1972. Konečné rozhodnutí o zavedení do výzbroje bylo po zkouškách vydáno v roce 1977 jako 152 mm ShKH vz.77. Prodleva mezi roky 1972 a 1977 měla příčinu i v tom, že v počátku byla Dana odmítána sovětské stranou pro nedůvěru ke kolové platformě. Sériová výroba začala v roce 1979 v závodě ZTS Dubnica n/Váhom. Celkem bylo vyrobeno za 10 roků 858 kusů. Tedy žádná poupravená sovětská houfnice D-20.Skrýt celý příspěvek

        • martinko68
          13:30 30.01.2021

          no právě ta tradice a investice , kvalita a loby . O plzenské Škodovce si můžeme hodně vyprávět , ale realita je že bez dotací EU a neuvěřitelné loby (či lobby) by to byla jen a ...Zobrazit celý příspěvek

          no právě ta tradice a investice , kvalita a loby . O plzenské Škodovce si můžeme hodně vyprávět , ale realita je že bez dotací EU a neuvěřitelné loby (či lobby) by to byla jen a jen historie. Bohužel někdy si připadám že v době kdy se mění "práce" za "práci" a neobchoduje se penězi prostě vítězí stát velký a bohatý , který dokáže poskytnout 100 a více procent jako protivýrobu.Skrýt celý příspěvek

        • Jura99
          15:17 30.01.2021

          ARES: nechci se s vámi přít, protože se obvykle pletete jen asi tak v každém druhém příspěvku. Dana jako zbraňový komplet je pochopitelně originální konstrukcí a výrobkem ...Zobrazit celý příspěvek

          ARES: nechci se s vámi přít, protože se obvykle pletete jen asi tak v každém druhém příspěvku. Dana jako zbraňový komplet je pochopitelně originální konstrukcí a výrobkem socialistického zbrojního konglomerátu v Pováží, ale zbraň samotná, tedy ta hlaveň a větší či menší část závěru a brzdovratného mechanismu, je podle řady zdrojů vývojovou úpravou sovětské D-20. Dovolil bych si raději věřit té řadě zdrojů, než vám.Skrýt celý příspěvek

      • martinko68
        12:40 30.01.2021

        označení " dělo " nějak nemohu strávit . Rozdělení je přesně podle ráže a zejména která polovina uhlů se používá . Třeba v Afgánistánu Sověti radši používali T 55 než T72 nejen ...Zobrazit celý příspěvek

        označení " dělo " nějak nemohu strávit . Rozdělení je přesně podle ráže a zejména která polovina uhlů se používá . Třeba v Afgánistánu Sověti radši používali T 55 než T72 nejen kvůli jednoduchosti ale i kvůli větší elevaci hlavně kanonu a možnosti střelby v horách . Co se týče hlavně jde skutečně o mistrovské dílo , zejména vzhledem k přesnosti , ale nejsem odborníkem na houfnice . U problematiky tankových kanonů jsem vcelku doma a přechod z drážkovaných hlavní na hladké bylo odůvodněno střelbou podkaliberních střel , popř. PTŘS či jiné raketové munice. Třeba Britové si prosadili drážkovaný vývrt 120 mm i proti zásadě sjednocení munice NATO , jejich Challenger 2 drží rekord na zásah vozidla i když se jednalo o munici OF.Skrýt celý příspěvek

        • Jura99
          15:18 30.01.2021

          Dělo je množina, houfnice a kanon jsou podmnožinou děla.

          Dělo je množina, houfnice a kanon jsou podmnožinou děla.

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 3