Mali: Rusové přichází, Evropané odchází

-
2. 2. 2022
-
127 komentářů
-
Jan Feryna
V Mali se v posledních měsících zhoršuje bezpečností situace. Nedávný puč upevnil postavení junty vedené plukovníkem Assimi Goitou. Mezinárodní síly se v těchto měsících ocitají pod silným tlakem malijských autorit, které si na pomoc přizvali nechvalně proslulé ruské Wagnerovce. Hrozí tak, že dojde ke zhroucení veškerých mezinárodních aktivit v Mali a celém regionu západní Afriky.
Současná situace má kořeny ve dvou pučích, jenž v Mali následovaly relativně krátce po sobě. První velký převrat proběhl v srpnu 2020, kdy nynější vůdce malijské junty Assimi Goita sjednotil protestující proti tehdejšímu prezidentovi Mali Ibrahimu Boubacar Keitovi. Goita dosadil vlastního přechodného prezidenta a premiéra, jenž měli dovést Mali ke svobodným volbám. Ty se podle původního plánu měly konat letos v únoru.
O devět měsíců později však došlo k zatčení prozatímního prezidenta a premiéra jednotkami loajálními k Assimimu Goitovi a přesunu voleb přibližně do roku 2026.
Assimi Goita si na pomoc pozval nechvalně známou ruskou skupinu Wagner, jenž má částečně nahradit některé koaliční jednotky. Kromě výcviku malijských sil se Wagnerovci budou podílet na ochraně malijských činitelů a zabezpečení zlatých, uranových a hořčíkových dolů.
V případě nasazení Wagnerovců v Mali zřejmě poprvé došlo k oficiálnímu potvrzení existence ruských soukromých vojenských společností ze strany ruské vlády. Ministr zahraničí Sergej Lavrov potvrdil kontakt mezi malijskou vládou a „nejmenovanou“ ruskou soukromou vojenskou společností. Lavrov o bezpečnostní situaci jednal se svým malijským protějškem v září během zasedání Valného shromáždění OSN.
Dokument o nasazení evropských speciálních sil v rámci úkolového uskupení Takuba
Kontingent ruských žoldáků má čítat až 1000 mužů. První příslušníci skupiny se již na začátku ledna zapojili do bojů s malijskou odnoží organizace Nusrat al-Islam v malijském centrálním regionu Mopti. Kromě rozšíření vlivu v Africe a možného urychlení stahování koaličních sil z Mali umožní jejich nasazení ruskému režimu kontrolu těžby zlata, uranu a v Rusku momentálně nedostatkového hořčíku.
Reakce regionálního sdružení ECOWAS (Economic Community of West African States) na sebe nenechala dlouho čekat. Již 9. ledna sdružení uvalilo na Mali sankce týkající se finanční pomoci a ekonomické spolupráce. Došlo také k odvolání velvyslanců členských zemí sdružení z Mali a uzavření hranic. Malijské autority reagovaly prohlášením, ve kterém kritizují postup sdružení a dávají ho do souvislosti s tlakem nejmenovaných neafrických států. Malijské junty se zastali dva významní hráči na africké šachovnici – Rusko a Čína, jenž v Radě bezpečnosti OSN zablokovali text návrhu sankcí předložený Francií. Sankce přijaté společenstvím ECOWAS však komplikují působení koaličních sil nejen v Mali, ale celé oblasti Sahelu.
Malijská junta mezitím pokračuje v radikálních krocích, jejichž cílem je vyhnání koaličních jednotek ze země. Malijská vláda například obvinila německé letectvo z narušení malijského vzdušného prostoru při přeletu německého letounu Airbus A400M z Pobřeží slonoviny do malijského města Gao. Na konci ledna pak došlo k vyhoštění francouzského velvyslance.
V souvislosti s druhým převratem a upevněním moci plukovníkem Goitou pohrozil francouzský prezident Emanuel Macron úplným stažením francouzské armády ze země, pokud se junta nevrátí k procesu mírového předání moci.
Čeští vojáci v Mali; větší foto / Facebook Armády ČR
Francouzi se však tak jako tak z oblasti stahují. Emanuel Macron v minulém roce oznámil proměnu francouzské přítomnosti v Mali. Operace Barkhane končí a stane se z ní mezinárodní stabilizační operace, v níž Francie nebude klíčovým hráčem. Celkem se z oblasti Sahelu stáhne 2500 francouzských vojáků. Hlavní tíhu operací mají převzít země sdružené v úkolovém uskupení speciálních sil Takuba čítající až 600 mužů. Své speciální síly do tohoto uskupení poskytuje i Česká republika.
Malijská junta na Macronovo prohlášení reagovala jak jinak než radikálně. Francie prý Mali nechává na holičkách tváří v tvář rozmáhajícím se islamistickým bojůvkám v celém regionu. Ústup francouzských vojáků ze severu země v září 2021 podle malijské junty ponechal část teritoria bez jakékoliv ochrany.
Stahování francouzské armády z oblasti Sahelu souvisí také s francouzskou vnitropolitickou situací. V zemi se totiž blíží prezidentské volby. Současný prezident Emanuel Macron již při své první prezidentské kampani v roce 2017 mluvil o omezení velkých vojenských operací v zahraničí. Podle průzkumu veřejného mínění z ledna minulého roku podporuje francouzské snahy v Sahelu 49 % dotázaných. Naproti tomu v roce 2013 podporovalo francouzskou intervenci přes 70 % respondentů.
Od roku 2013 stála francouzská intervence životy 50 francouzských vojáků a jednu miliardu euro ročně. Z průzkumu také vyplývá, že francouzská veřejnost neví, jak tuto intervenci uchopit a jaké jsou její strategické cíle.
Zlatý důl Yanfolila Gold Mine v Mali. Země je třetím největším producentem zlata v Africe.
Na konci minulého roku sepsalo společenství států nasazujících jednotky v oblasti Sahelu prohlášení, v němž kritizují rozhodnutí malijských autorit týkající se dohody s Wagnerovci. Podle společenství toto rozhodnutí ohrožuje bezpečnost v celém regionu. Zároveň však v tomto prohlášení najdeme potvrzení závazku vůči Mali a dalším zemím v oblasti výcviku ozbrojených sil.
Podle posledních zpráv ze začátku února si Francie vzala 15 dnů „na rozmyšlenou“. Během této doby Francie rozhodne o přítomnosti v Mali a podobě protiteroristických snah v oblasti Sahelu. Bez silného mandátu Francie je prakticky nemožné dále pokračovat v nasazení úkolového uskupení Takuba.
Estonko, jako jedna ze zemí přispívající do úkolového uskupení Takuba již oznámilo stažení 95 svých mužů, pokud skutečně dojde k dohodě s ruskými žoldáky. K Estonsku se připojilo Dánsko, jenž však koná na základě žádosti malijské junty podané 24. ledna. Dánsko stáhne 60 příslušníků speciálních sil.
Budoucnost české účasti v Mali není jistá. Ministryně obrany Jana Černochová v rozhovoru pro Deník N zmínila společný brífink k situaci v Mali za účasti zástupců Vojenského zpravodajství, ministerstva obrany a ministerstva zahraničních věcí.
Zdroje: CT, Deník N, diplomatie.gov.fr, Institut Montaigne, Le Point, opex360, 2, 3 , USIP
Související články
Armáda ČR poprvé vede misi Evropské unie v Mali
Ve strategicky důležité sedmnáctimilionové republice Mali, kde působí rovněž česká vojenská mise, ...
-
02.09.2020
-
28 komentářů
-
Kristián Chalupa
PREMIUM Severní Afrika se bortí: Maroko a Alžírsko masivně zbrojí a mluví o válce
Již několik měsíců ožívá desítky let zamrzlý konflikt mezi Marokem a Alžírskem o území Západní ...
-
12.03.2021
-
5 komentářů
-
Jan Grohmann
Problémová oblast Sahelu: Džihádisté upevňují pozice
Bezpečnostní situace v oblasti Sahelu se navzdory přítomnosti mnohonárodních koaličních sil stále ...
-
07.07.2021
-
16 komentářů
-
Jan Feryna
PREMIUM Geopolitický souboj o Mali: EU zaklekla na Vagnerovce
Prozatímní vláda Mali čelí francouzskému ultimátu: buď pokračovat ve vzájemné spolupráci, nebo ...
-
15.12.2021
-
0 komentářů
-
Jan Buchar
Ako pozeram, ohlasene nasadenie 5.psu v Mali ocividne nie je iste.
Ako pozeram, ohlasene nasadenie 5.psu v Mali ocividne nie je iste.
Tak tímto výtokem mě pan Putin rozesmál:Ruský prezident Vladimir Putin po jednání s francouzským prezidentem Emmanuelem Macronem odmítl spojení Moskvy s ruskými žoldnéři z ...Zobrazit celý příspěvek
Tak tímto výtokem mě pan Putin rozesmál:Ruský prezident Vladimir Putin po jednání s francouzským prezidentem Emmanuelem Macronem odmítl spojení Moskvy s ruskými žoldnéři z Wagnerovy skupiny, kteří působí v západoafrickém Mali. Mali si podle něj může samo vybrat, jaké bezpečnostní síly si pozve, a Rusko to neovlivňuje. Ale Ukrajina už si nesmí vybrat,koho si pozve na svou ochranu.Skrýt celý příspěvek
Když Američané zlikvidovali velkoplánovače teroristických akci tak tady ruská pátá kolona ronila krokodýlí slzy nad zabitím, téměř svatého člověka. Přitom ten měl na rukách nepřímo ...Zobrazit celý příspěvek
Když Američané zlikvidovali velkoplánovače teroristických akci tak tady ruská pátá kolona ronila krokodýlí slzy nad zabitím, téměř svatého člověka. Přitom ten měl na rukách nepřímo krev velkého množství lidí.Když se do Mali má přesunout žoldácké vraždíci komando, které je vždy tam kde jsou zájmy diktátora Putina, tak stejní lidé málem jásají jako by přišli osvoboditelé.
Je pravdou, že podobni údajně osvoboditelé přišli v roce 45, vyrabovali nás, odvlékali naše občany do východnich koncentráků a naši zem přes 40 let vysávali. Dokonce nás znovu sprostě okupovali. Tomu prvnímu jsme říkali osvobození a tomu druhému nás nutili říkat internacionální pomoc.Skrýt celý příspěvekProsim, přečti si něco o působení agetur Frontier Services Grup nebo Aegis Defens Services.
A to nepíšu o profláknutém Blackwateru/Academi.Prosim, přečti si něco o působení agetur Frontier Services Grup nebo Aegis Defens Services.
A to nepíšu o profláknutém Blackwateru/Academi.Kde přesně měly tyhle okupační organizace u nás kasárna? V Milovicích, v Hranicích? Nemůžu to najít. Všude mi to ukazuje jenom Rusy.
Kde přesně měly tyhle okupační organizace u nás kasárna? V Milovicích, v Hranicích? Nemůžu to najít. Všude mi to ukazuje jenom Rusy.
Co je zas tohle za hloupost. Frontier SG působila nebo ještě působí v Číně,kde mohla být nasazena proti Ujgurům. Aegis DS zneužívala dětské vojáky,její zakladatel porušoval embargo ...Zobrazit celý příspěvek
Co je zas tohle za hloupost.
Frontier SG působila nebo ještě působí v Číně,kde mohla být nasazena proti Ujgurům.
Aegis DS zneužívala dětské vojáky,její zakladatel porušoval embargo na dovoz zbraní do Sierry Leone.
Co s tím mají společného Milovice.Skrýt celý příspěvek
Motate pate pres devate. U vesla je ted v Mali proti-francouzskej diktator, kterej vystridal pro-francouzskeho diktatora. Tzn. standardni zapadoafricke stridani u moci. No, a ...Zobrazit celý příspěvek
Motate pate pres devate. U vesla je ted v Mali proti-francouzskej diktator, kterej vystridal pro-francouzskeho diktatora. Tzn. standardni zapadoafricke stridani u moci. No, a jestli jednoho podporovala Francie, druhej samozrejme hledal na opacnem polu velmocenskeho spektra.Skrýt celý příspěvek
Tak to se mýlíte. Vláda před pučem byla zvolená ve svobodných volbách.
Tak to se mýlíte. Vláda před pučem byla zvolená ve svobodných volbách.
Nebyla. Byl to syn zemreleho diktatora.
Nebyla. Byl to syn zemreleho diktatora.
https://www.socialistinternati...
https://www.bbc.com/news/world...
https://theconversation.com/ib...
Fakt typický diktátor. A prosím o zdroj informace, že jeho otec byl diktátor, mně to ukazuje jenom státního úředníka.Skrýt celý příspěvek
Pánové, když o tom nic nevíte tak raději mlčte.
https://en.wikipedia.org/wiki/...Pánové, když o tom nic nevíte tak raději mlčte.
https://en.wikipedia.org/wiki/...
wagnerovci jsou opravdu komerční žoldnéři, bojují na smlouvu pro toho kdo platí,že většina pochází z ruska a na špinavou práci si je najímá i kreml neznamená že jim velí, na ...Zobrazit celý příspěvek
wagnerovci jsou opravdu komerční žoldnéři, bojují na smlouvu pro toho kdo platí,že většina pochází z ruska a na špinavou práci si je najímá i kreml neznamená že jim velí, na podobné účely není americká ani britská armáda určena, tyhle věci za ně dělají neoznačení bojovníci v žoldu CIA - ti se též neohlížejí na lidská práva, neúspěchy západních misí pramení ze snahy o implementaci amerického modelu demokratických hodnot do téměř středověkého kulturního prostředíSkrýt celý příspěvek
Wagnerovci nejsou rozhodně výjimka na trhu komerčních žoldnéřských agentur. Jsou jednou z mnoha. Ve všech postupně klesá podíl kontraktorů z vyspělých zemí a roste ze zemí Latinské ...Zobrazit celý příspěvek
Wagnerovci nejsou rozhodně výjimka na trhu komerčních žoldnéřských agentur. Jsou jednou z mnoha. Ve všech postupně klesá podíl kontraktorů z vyspělých zemí a roste ze zemí Latinské Ameriky, Afriky atd... https://ndupress.ndu.edu/Media...
Již v Iráku tvořili kontraktoři více než 50% personálu, a to jak na bojových, tak nebojových pozicích. V Afghánistánu dokonce přes 70%. Často je obtížné vůbec rozlišovat, kdo je kdo, když mají např. na starosti ostrahu základen a perimetru, doprovod konvojů, logistiku.
Neúspěchy bych spíš sváděl na mizernou strategii a odfláknutou definici cílů. Implementace modelu demokratických hodnot jsou kecy pro domácí publikum.Skrýt celý příspěvekMírumilovný ruský diktátor přece žádné žoldáky nemá. Jistě je platí CIA a zastřešuje Koudelka.
Mírumilovný ruský diktátor přece žádné žoldáky nemá. Jistě je platí CIA a zastřešuje Koudelka.
Moc nechápu smysl tohoto dětinského příspěvku. Mimo téma a navíc to ani není vtipné.
Moc nechápu smysl tohoto dětinského příspěvku. Mimo téma a navíc to ani není vtipné.
Což je samozřejmě nesmysl. Prigožin a Utkin, šéfové skupiny vagner, jsou blízcí puťkovi kámoši/podržtašky (nehodící se škrtněte), přičemž to klíčové v ruské politice jsou právě ...Zobrazit celý příspěvek
Což je samozřejmě nesmysl. Prigožin a Utkin, šéfové skupiny vagner, jsou blízcí puťkovi kámoši/podržtašky (nehodící se škrtněte), přičemž to klíčové v ruské politice jsou právě známosti a osobní vazby a ve všem klíčovém má vždy poslední slovo právě puťka. Je tedy hloupost předpokládat, že by žoldnéři z vagnerovy skupiny působili v Sýrii, na východní Ukrajině, v Mali a SAR či jinde bez puťkova vědomí nebo spíše z jeho vůle. Žádnou oficiální misi na východě Ukrajiny nebo v subsaharské Africe Rusko nemá, takže nemusí nikoho najímat na ochranu konvojů a hlídaní vězňů. Kdo je tedy najal a dal jim tu "smlouvu"? Snad nějaký tajemný cizinec? Nejjednodušší vysvětlení je pravděpodobně to správné. Najalo je ˇ(samozřejmě neoficiálně) rusko ovšem nikoli na hlídání konvojů.Skrýt celý příspěvek
Tak ono po Sýrii asi není velké překvapení, že se na Rusy začnou obracet další vlády v potížích. Moc mě nenapadá jiná taková úspěšná vojenská intervence v poslední době, minimálně ...Zobrazit celý příspěvek
Tak ono po Sýrii asi není velké překvapení, že se na Rusy začnou obracet další vlády v potížích. Moc mě nenapadá jiná taková úspěšná vojenská intervence v poslední době, minimálně za posledního čtvrt století. Zachovali se jako věrný spojenec a vyhráli, v ostrém kontrastu třeba s USA a Kurdy nebo Afghanistanem.
Svět se kouká. Je to vše samozřejmě realpolitika, zájmy a peníze, ale krédo v Africe a Asii si Rusové zvedli velmi významně.Skrýt celý příspěvekNechápu ty palce dolů, vždyť je to pravda. Zatímco západ přešlapuje na místě a neví, jestli má či nemá nějakou stranu podpořit, Rusové předloží fakturu a když je zaplacena, jdou do ...Zobrazit celý příspěvek
Nechápu ty palce dolů, vždyť je to pravda. Zatímco západ přešlapuje na místě a neví, jestli má či nemá nějakou stranu podpořit, Rusové předloží fakturu a když je zaplacena, jdou do toho bez nějakých morálních zábran.
Kdybyste byli vládcem ohroženým ozbrojenou opozicí a potřebovali s ní zatočit, na koho byste se obrátili?Skrýt celý příspěvektipuju, že Rusové ještě nějaké peníze donesou, hlavně když vytěsní západní struktury. Wagnerovci nejsou nástroj byznysu, ale nástroj politiky.
tipuju, že Rusové ještě nějaké peníze donesou, hlavně když vytěsní západní struktury. Wagnerovci nejsou nástroj byznysu, ale nástroj politiky.
No, tady je spíše otázka, kdo je v Mali ten legitimní vládce, Wagnerovcům je to zjevně jedno, jak píšete. Ovšem pro nás platí, že rezignovat na zákonnost-legitimitu vlády- je ...Zobrazit celý příspěvek
No, tady je spíše otázka, kdo je v Mali ten legitimní vládce, Wagnerovcům je to zjevně jedno, jak píšete. Ovšem pro nás platí, že rezignovat na zákonnost-legitimitu vlády- je cesta do pekla.Skrýt celý příspěvek
Mě nějak připadá, že vždycky, když dostaneme na prdel, tak začneme vysvětlovat, že to je holt tím, že si nemůžeme dovolit rezignovat na hodnoty, zákonnost, legitimitu a že je to ...Zobrazit celý příspěvek
Mě nějak připadá, že vždycky, když dostaneme na prdel, tak začneme vysvětlovat, že to je holt tím, že si nemůžeme dovolit rezignovat na hodnoty, zákonnost, legitimitu a že je to tím, že jsme strašně hodní. Ukaž mi některou z posledních západních operací, které tyhle parametry splňují. ´Útok dronem v Kábulu, kde se napřed Amíci pochválili, jak zabránili dalšímu bombovému útoku, než se ukázalo, že byl cílem útoku zaměstnanec americké neziskovky a jeho děti? Dnes se John Kirby pochválil, že si speciální protiteroristické jednotky přišly včera večer pro džihádistu napojeného na Alkajdu. Někde v Idlíbu okupovaného Tureckem, přistálo v hustě obydlené oblasti několik vrtulníků a bez amerických ztrát při dvouhodinové přestřelce sundali mimo jiné 12 civilistů. Jestli trefili i džihádistu se neví. Co jiného, než regiznace snad úplně na vše, taková akce je (a ještě se tím chlubit..)?Skrýt celý příspěvek
Děláš si srandu? Tohle je v Africe běžný postup. Jde jenom o to, jestli jsou pučisté naši kamarádi nebo ne. Krystalicky čistě je Západ s jeho hodnotami vidět třeba v Egyptě. ...Zobrazit celý příspěvek
Děláš si srandu? Tohle je v Africe běžný postup. Jde jenom o to, jestli jsou pučisté naši kamarádi nebo ne.
Krystalicky čistě je Západ s jeho hodnotami vidět třeba v Egyptě. Demokratické volby, vítězství muslimského bratrstva, vojenský puč. A generál Sísí je přece teď náš velký kamarád, že? Kecy o hodnotách jsou čiročiré pokrytecví.Skrýt celý příspěvekPořád lepší generál, než muslimské bratrstvo.
Pořád lepší generál, než muslimské bratrstvo.
To nejsme ve při. Já jen, že ty naše zásadní evropské hodnoty jsou hooodně flexibilní a záleží na které straně ten který šmejd zrovna stojí. Jakmile se jimi začne někdo ohánět, je ...Zobrazit celý příspěvek
To nejsme ve při. Já jen, že ty naše zásadní evropské hodnoty jsou hooodně flexibilní a záleží na které straně ten který šmejd zrovna stojí. Jakmile se jimi začne někdo ohánět, je třeba si dávat sakra pozor.Skrýt celý příspěvek
Evropské hodnoty jsou flexibilní jenom do určité míry. Evropa nikdy Sísímu neposlala na pomoc ozbrojence k potlačení demonstrací, naopak, Sisího vyzývala k nepoužití síly. ...Zobrazit celý příspěvek
Evropské hodnoty jsou flexibilní jenom do určité míry.
Evropa nikdy Sísímu neposlala na pomoc ozbrojence k potlačení demonstrací, naopak, Sisího vyzývala k nepoužití síly. Španělsko nikdy nesrovná Barcelonu se zemí, pokud se pokusí odtrhnout, tak jako byl se zemí srovnaný Groznyj. USA nikdy neanektují kus Mexika, pokud se tam k moci dostane "nesprávná" strana.Skrýt celý příspěvekGlobe: lide uz si mnohokrat mysleli, ze historie zacala vcera a ted uz bude vsechno jiny. Ale nezacala a nebude, lide jsou stale stejni (respektive se meni mnohem mene, nez si ...Zobrazit celý příspěvek
Globe: lide uz si mnohokrat mysleli, ze historie zacala vcera a ted uz bude vsechno jiny. Ale nezacala a nebude, lide jsou stale stejni (respektive se meni mnohem mene, nez si nalhavame).Skrýt celý příspěvek
Lidé jsou pořád stejní, ale pravidla ne. Zákony, systémy se mění. V roce 1846 byl Napoleon po smrti teprve 35 let, v Rusko vládl car Mikuláš I., v Rakousku Ferdinand V. Bylo to ...Zobrazit celý příspěvek
Lidé jsou pořád stejní, ale pravidla ne. Zákony, systémy se mění.
V roce 1846 byl Napoleon po smrti teprve 35 let, v Rusko vládl car Mikuláš I., v Rakousku Ferdinand V. Bylo to před revolučním rokem 1848, před vznikem Společenství národů, před vznikem vůbec myšlenky na mezinárodní právo, na úmluvu o uznání hranic a další. V USA ještě 19 bude zákonné otroctví. Byla to doba vrcholného kolonialismu.
Od té doby se v mezinárodních vztazích změnilo hodně.
Ale v Moskvě to jaxi nedokáží vzít na vědomí - a jejich PR tým to taky nechápe.Skrýt celý příspěvekGlobe: Myslim, ze v Rusku by to 19.stoleti docela brali - 20. pro ne bylo horsi a doposud z nej nevybredli :) Ten zbytek ale zas tak idilicky neni - uz v te dobe byla ta valka ...Zobrazit celý příspěvek
Globe: Myslim, ze v Rusku by to 19.stoleti docela brali - 20. pro ne bylo horsi a doposud z nej nevybredli :)
Ten zbytek ale zas tak idilicky neni - uz v te dobe byla ta valka povazovana za zlocinnou a nespravedlivou. Presto byla dovedena do uspesneho konce.
Evropske/Americke/muslimske/pravoslavne a janevim jake hodnoty se pouzivaji do te doby, dokud je muzeme otloukat o hlavu svym protivnikum. V dusledku se ale svet stale ridi pravem silnejsiho.Skrýt celý příspěvek
Kolko je, Kefalin, v Afrike takych legitimnych vladcov?
Kolko je, Kefalin, v Afrike takych legitimnych vladcov?
Jako zkoušel jsem to spočítat, když jsem nahoře va vlákně odpovídal, ale přes prsty jedné ruky jsem se nedostal.
Jako zkoušel jsem to spočítat, když jsem nahoře va vlákně odpovídal, ale přes prsty jedné ruky jsem se nedostal.
Pro Rusko je Mali další výhodné políčko na šachovnici. Může tím Francii nutit, aby stáhla svoji podporu Ukrajiny. Vám vadí že jdeme do Sahelu a chcete aby jsme se odsud stáhli? ...Zobrazit celý příspěvek
Pro Rusko je Mali další výhodné políčko na šachovnici. Může tím Francii nutit, aby stáhla svoji podporu Ukrajiny.
Vám vadí že jdeme do Sahelu a chcete aby jsme se odsud stáhli? Nám zase vadí, že podporujete Kyjev proti nám. Co s tím uděláme?Skrýt celý příspěvekMali může být dobrá reference pro rozvoj lukrativního business modelu. Frantíci se tady s tím crcali x let a dosáhli akorát double puče a toho, že je dvě třetiny obyvatel nenávidí. ...Zobrazit celý příspěvek
Mali může být dobrá reference pro rozvoj lukrativního business modelu. Frantíci se tady s tím crcali x let a dosáhli akorát double puče a toho, že je dvě třetiny obyvatel nenávidí. My se vám nešroubujeme do politiky, ale zajistíme stabilitu a bezpečnost. Stejně, jako ve válce, držíme slovo i v businessu.
Navíc je docela možné, že se jim může podařit nabídnout díky vyšší efektivitě malijské vládní garnituře i rozpočtové úspory. Francouzi si za své služby nechávali také slušně zaplatit.Skrýt celý příspěvekS prominutím to nedává smysl. Rusko se vměšuje do Mali, aby se odtamtud Francie stáhla a měla víc kapacit pro hypotetickej konflikt na Ukrajině a posílení východního křídla NATO? ...Zobrazit celý příspěvek
S prominutím to nedává smysl. Rusko se vměšuje do Mali, aby se odtamtud Francie stáhla a měla víc kapacit pro hypotetickej konflikt na Ukrajině a posílení východního křídla NATO? Tam přímá spojitost nebude. Rusko, jako každá jiná země, rádo rozšiřuje svůj vliv/ovlivňuje dění kdekoliv se naskytne a převzetí vlivu po „nepříteli“ je bonus navíc. Kdyby v Mali bylo místo Francie např. Japonsko, taky by se tam Rusko vměšovalo. A proč? Protože může.Skrýt celý příspěvek
v Africe je vidět dvojjaká tvář západních států - na jednu stranu starost o demokracii a na druhou využívání radikálů když se to hodí k zastrašení málo spolupracujících místních ...Zobrazit celý příspěvek
v Africe je vidět dvojjaká tvář západních států - na jednu stranu starost o demokracii a na druhou využívání radikálů když se to hodí k zastrašení málo spolupracujících místních vůdců. Není to tak dávno co jižněji blokovali cestu fr. konvojům kvůli důvodnému podezření že jejich záměr není jen ten deklarovaný, oficiální. Až příliš často se tam stává že v patách evropských specialistů kráčí islámští radikálové. Tamní černoši jsou sice v myšlení pomalejší, ale postupně si věci dají dohromady takže se frantíci připravují svojí nekalou hrou o vliv sami, rusové jen využívají příležitosti. Kdyby to neudělali oni tak by mohl přijít nakonec číňan, byť už nemají v Africe pěknou reputaci. Výhoda Ruska je že v regionu nepáchala křivdy, tedy má čistější štít i než Peking.Skrýt celý příspěvek
Výhoda Ruska je že bez problémů postřílí kohokoli na koho momentální vláda ukáže. To je služba kterou neposkytne žádná západní pravidelná armáda. Jistě je jen pouhá náhoda že se v ...Zobrazit celý příspěvek
Výhoda Ruska je že bez problémů postřílí kohokoli na koho momentální vláda ukáže. To je služba kterou neposkytne žádná západní pravidelná armáda.
Jistě je jen pouhá náhoda že se v zemi začaly eskalovat protizápadní nálady zrovna ve chvíli kdy se začali zabydlovat Rusové....
Ostatně bez Francouzů by Mali dnes neexistovalo. To místní vláda naprosto selhává v boji se vzbouřenci.Skrýt celý příspěvekno přechod na kapitalismus, placené služby a tak. Navíc je ta výhoda že si černochy nikdy neznepřátelili a jsou tam zapsaní jako ochotná pomoc proti bývalým kolonizátorům - a to se ...Zobrazit celý příspěvek
no přechod na kapitalismus, placené služby a tak. Navíc je ta výhoda že si černochy nikdy neznepřátelili a jsou tam zapsaní jako ochotná pomoc proti bývalým kolonizátorům - a to se velice počítá...Skrýt celý příspěvek
Čína a Rusko kolonizují Afriku, ... tohle někdo říct před pár lety, tak se mu budeme smát. ... a civilizovaná část Evropy se jen dívá a myslí si, že další migrační vlny z Afriky ...Zobrazit celý příspěvek
Čína a Rusko kolonizují Afriku, ... tohle někdo říct před pár lety, tak se mu budeme smát.
... a civilizovaná část Evropy se jen dívá a myslí si, že další migrační vlny z Afriky se ji vyhnou :-)Skrýt celý příspěvekRusko určitě nikoho nekolonizuje - nemá politické požadavky jako USA - EU ani nevnucuje nevýhodné smlouvy jako Peking. To jim zajišťuje nejlepší reputaci ze všech mocností co se o ...Zobrazit celý příspěvek
Rusko určitě nikoho nekolonizuje - nemá politické požadavky jako USA - EU ani nevnucuje nevýhodné smlouvy jako Peking. To jim zajišťuje nejlepší reputaci ze všech mocností co se o Afriku zajímají. V tom je vidět že Moskva postoupila díky obratné diplomacii tam kde nepronikl ani tehdejší SSSR, jednají pragmaticky ale nevtíravě, jednají na principu rovnosti. Dá se říci že všichni ostatní se chovají k afričanům přes všechny mediální řeči přezíravě.Skrýt celý příspěvek
Ano, dělají to z čistoty slovanského srdce a potřeby pomáhat....
Ostatně to že někteří vůdci vojenské junty byli cvičeni v Rusku je jen shoda náhod...Ano, dělají to z čistoty slovanského srdce a potřeby pomáhat....
Ostatně to že někteří vůdci vojenské junty byli cvičeni v Rusku je jen shoda náhod...Obratná diplomacia Moskvy? No stačí sa pozrieť na tie výsledky obratnej diplomacie Moskvy a vidíme to na životnej úrovni občana RF.... Opak je pravdou...
Obratná diplomacia Moskvy? No stačí sa pozrieť na tie výsledky obratnej diplomacie Moskvy a vidíme to na životnej úrovni občana RF.... Opak je pravdou...
Scotty, Ján Paliga To že se někam "velmoci" rády derou a cpou je tu po celou známou historii. To, že se někdo chová méně demokraticky nežli my na tom nic nemění. Boj o zdroje tu ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty, Ján Paliga
To že se někam "velmoci" rády derou a cpou je tu po celou známou historii. To, že se někdo chová méně demokraticky nežli my na tom nic nemění. Boj o zdroje tu byl, je a bude.
Problém je v absolutní slabosti EU, která je schopná tak akorát šikanovat vlastní obyvatelstvo.
Na jedné straně se brečí nad tím jak jsou rusové agresivní a "jiní" a na druhé straně se zde brečí nad tím, že z komunistické Číny se zpozdí zboží a nelze tak budovat demokracii a humanismus v Evropě.
USA chápou to, že je snažší bránit své pobřeží, tím, že mají vliv na dění na tom protějším pobřeží. Evropa na to pomalu rezignovala.Skrýt celý příspěvekNaopak. Evropa se snaží nešikanovat nikoho a to je součást problému. Rusové tam přijeli plnit zadání místní vlády ať už bude jakékoli.
Naopak. Evropa se snaží nešikanovat nikoho a to je součást problému. Rusové tam přijeli plnit zadání místní vlády ať už bude jakékoli.
no a? Ruský reálkapitalismus. Určitě mají svoje pravidla a zadání třeba čistek by nevzali. Ale jsou pragmatičtí a už se neřídí ideologií ale penězi s vylepšováním reputace.
no a? Ruský reálkapitalismus. Určitě mají svoje pravidla a zadání třeba čistek by nevzali. Ale jsou pragmatičtí a už se neřídí ideologií ale penězi s vylepšováním reputace.
Oliver Ano, vysoký etický standard Wagnerovců je legendární... Jsou tam proto aby dělali to co Evropani nechtějí. Třeba občas vystřílet nějakou vesnici jen proto že si to junta ...Zobrazit celý příspěvek
Oliver
Ano, vysoký etický standard Wagnerovců je legendární... Jsou tam proto aby dělali to co Evropani nechtějí. Třeba občas vystřílet nějakou vesnici jen proto že si to junta přeje.Skrýt celý příspěvekTak zatím o žádných vystřílených vesnicích Wagnerovci není nic známo. O američanech a případně dalších kolonie ovládajících zemích se to až tak úplně říct nedá. Přesněji řečeno, ...Zobrazit celý příspěvek
Tak zatím o žádných vystřílených vesnicích Wagnerovci není nic známo. O američanech a případně dalších kolonie ovládajících zemích se to až tak úplně říct nedá. Přesněji řečeno, máslo na hlavě má kdekdo, Wagnerovci zatím ne.Skrýt celý příspěvek
Scotty No vidíte, třeba budou plnit i zadání v podobě budování demokracie a humanismu, když uvážíte, že elita obyvatel Mali má za sebou stipendia ve Francii a Británii. ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
No vidíte, třeba budou plnit i zadání v podobě budování demokracie a humanismu, když uvážíte, že elita obyvatel Mali má za sebou stipendia ve Francii a Británii.
https://www.france24.com/en/af... Skrýt celý příspěvekScotty
V Rusku zcela určitě :-) :-) :-) Ale co naplat, když od nich civilizovaný svět dal ruce pryč. Stále je to jen o tom, že Evropa se k tomu staví špatně.Scotty
V Rusku zcela určitě :-) :-) :-) Ale co naplat, když od nich civilizovaný svět dal ruce pryč. Stále je to jen o tom, že Evropa se k tomu staví špatně.
"Boj o zdroje tu byl, je a bude." No nejako sa ich nedostáva domácemu ruskému obyvateľstvu.... A ani Ukrajina nebojovala o žiadne zdroje.... Mimochodom, EU robí presne len to, ...Zobrazit celý příspěvek
"Boj o zdroje tu byl, je a bude."
No nejako sa ich nedostáva domácemu ruskému obyvateľstvu....
A ani Ukrajina nebojovala o žiadne zdroje....
Mimochodom, EU robí presne len to, čo jej umožňujú robiť členské štáty.... Nič viac, nič menej....Skrýt celý příspěvekVšak ty zdroje nejsou pro obyvatelstvo, všude vládne kapitalismus. Vlastnictví zdrojů není pro "svobodného občana." Ukrajina bojuje o svou existenci, ale ostatní se na Ukrajině ...Zobrazit celý příspěvek
Však ty zdroje nejsou pro obyvatelstvo, všude vládne kapitalismus. Vlastnictví zdrojů není pro "svobodného občana."
Ukrajina bojuje o svou existenci, ale ostatní se na Ukrajině angažují právě pro její zdroje.Skrýt celý příspěvek
Tak jestli jsou Wagnerovci rozeznáni jako PMC tak jsou to kontratoři a ne žoldáci.
Tak jestli jsou Wagnerovci rozeznáni jako PMC tak jsou to kontratoři a ne žoldáci.
Ona snad existuje nějaká ustálená terminologie? Pokud vím, tak se používá řada novotvarů, které mají pouze zakrýt označení, které může být v některých kruzích vnímáno pejorativně. ...Zobrazit celý příspěvek
Ona snad existuje nějaká ustálená terminologie? Pokud vím, tak se používá řada novotvarů, které mají pouze zakrýt označení, které může být v některých kruzích vnímáno pejorativně. Ale rozdíl je obvykle jen v názvu, ne náplni práce.Skrýt celý příspěvek
ano existuje ustalena terminologia, ktora sa stale vyvija aj ked v podstate ide o prekrytie povodneho oznacenia. nie ani tak kvoli onej pejorativite ale skor obchadzaniu zakonnych ...Zobrazit celý příspěvek
ano existuje ustalena terminologia, ktora sa stale vyvija aj ked v podstate ide o prekrytie povodneho oznacenia. nie ani tak kvoli onej pejorativite ale skor obchadzaniu zakonnych noriem - znacna cast krajin/vlad/vojenskych organizacii/tajnych sluzieb nemoze oficialne najimat zoldnierov, o "kontraktoroch ci bezpecnostnych konzultantoch" to ale uz neplati. Taky konzultant moze byt niekto kto dostane zakazku na udrzbu a prevadzku imigracneho centra, analyzuje rizika pre velku ropnu firmu, alebo aj ozbrojeny strazi ropne vrty niekde v iraku, ci posobi ako predlzena ruka niektorej krajiny v takej Libya ci Kongu.
Par prikladov okrem uz spominanych ruskych Wagnerovcov.
Ageis - UK
G4S - USA
Academi/znamejsi ako Blackwater - USA
SADAT IDC - Turecko
Paladin - Australia
Mikud - Izrael
a urcite je este par dalsich. Nie tak davno som niekde zacytil spravu ze investor z Dubaja sa snazi vytvorit PMC v Madarsku, s tym, ze by rad najimal exmilitary personal hlavne zo strednej europy.Skrýt celý příspěveklogaritmus- právě jsme chtěl napsat, že pro prosazování svých zájmů by i EU měla své kontraktory vytvořit :) . Hlavně pro Afriku, protože pokud budeme tak naivní, brzo se z té ...Zobrazit celý příspěvek
logaritmus- právě jsme chtěl napsat, že pro prosazování svých zájmů by i EU měla své kontraktory vytvořit :) . Hlavně pro Afriku, protože pokud budeme tak naivní, brzo se z té uprchlické vlny nevyhrabeme.Skrýt celý příspěvek
Znáš to, když nějakou vytvoří, bude to klasický bruselský produkt. Na jednoho combatanta brigáda administrativních pracovníků. Asi lepší spíš najmout nějakou existující:-) Jo, ale ...Zobrazit celý příspěvek
Znáš to, když nějakou vytvoří, bude to klasický bruselský produkt. Na jednoho combatanta brigáda administrativních pracovníků. Asi lepší spíš najmout nějakou existující:-) Jo, ale napřed si musíme určit, co chceme a jaké takové firmě dáme zadání.Skrýt celý příspěvek
Pane Feryno nemáte náhodou bližší informace, jak to s nasazením Wagnerovců v Mali aktuálně vypadá? Na Blistech jsem zaznamenal tvrzení, že se prý všechny jednotky z Afriky ...Zobrazit celý příspěvek
Pane Feryno nemáte náhodou bližší informace, jak to s nasazením Wagnerovců v Mali aktuálně vypadá? Na Blistech jsem zaznamenal tvrzení, že se prý všechny jednotky z Afriky urychleně stahují na Donbas.Skrýt celý příspěvek
Aj v Mali si všimli, že úlohu potláčať terorizmus najlepšie zvláda Rusko.Afriku si rozdelili koloniálne štáty a vyciciavajú ju naďalej.Mali bývalá Francúzska kolónia naďalej ...Zobrazit celý příspěvek
Aj v Mali si všimli, že úlohu potláčať terorizmus najlepšie zvláda Rusko.Afriku si rozdelili koloniálne štáty a vyciciavajú ju naďalej.Mali bývalá Francúzska kolónia naďalej vykorisťovaná Francúzskom cez tzv. Dekolonizačnú zmluvu.Skrýt celý příspěvek
Tak teď je budou vykořisťovat barbaři ze Severní Asie. Tedy na tom budou podstatně hůř. Neb jak kdysi napsal velký český básník "Raději budu zvracet s Francouzem než se obejímat ...Zobrazit celý příspěvek
Tak teď je budou vykořisťovat barbaři ze Severní Asie. Tedy na tom budou podstatně hůř. Neb jak kdysi napsal velký český básník "Raději budu zvracet s Francouzem než se obejímat s Rusem"Skrýt celý příspěvek
V Mali rozeznali že Rusové se neptají a zlikvidují každého na koho vláda ukáže. Tomu pochopitelně pravidelné evropské armády nemůžou konkurovat.
V Mali rozeznali že Rusové se neptají a zlikvidují každého na koho vláda ukáže. Tomu pochopitelně pravidelné evropské armády nemůžou konkurovat.
Soucasnou vladu Mali vynesl k moci odpor proti Francii. Takze pokud plati, ze tam Frantiky nechteji a zaroven plati, ze tam potrebujou expedicni silu, na koho se asi tak mohli ...Zobrazit celý příspěvek
Soucasnou vladu Mali vynesl k moci odpor proti Francii. Takze pokud plati, ze tam Frantiky nechteji a zaroven plati, ze tam potrebujou expedicni silu, na koho se asi tak mohli obratit?Skrýt celý příspěvek
A proč tam potřebují expediční sílu?
A proč tam potřebují expediční sílu?
Technicky proto, ze nedokazou porazit povstalce. Jasne, mozna by se s nima mohli domluvit, ale k tomu se asi zadna vlada v dohledne dobe chystat nebude.
Technicky proto, ze nedokazou porazit povstalce. Jasne, mozna by se s nima mohli domluvit, ale k tomu se asi zadna vlada v dohledne dobe chystat nebude.
Najsmiešnejšie na tom všetkom je, že som tu čítal argumenty, že ČR kúpila Caesar kvôli tomu, aby ste s ním mohli ísť pomáhať Francúzsku do Mali.
Najsmiešnejšie na tom všetkom je, že som tu čítal argumenty, že ČR kúpila Caesar kvôli tomu, aby ste s ním mohli ísť pomáhať Francúzsku do Mali.
Nerekl bych, ze je na ruske expanzi neco smesneho, ale zcasti s tebou souhlasim, houfnice Dana se mely digitalizovat a u toho pockat na vyvoj houfnice L52 od Excaliburu.
Nerekl bych, ze je na ruske expanzi neco smesneho, ale zcasti s tebou souhlasim, houfnice Dana se mely digitalizovat a u toho pockat na vyvoj houfnice L52 od Excaliburu.
Ono nejde tak ani o Rusov. Skôr o to, že sa kúpilo niečo čo sa nemuselo a argument o nasadení v Mali padol
Ono nejde tak ani o Rusov. Skôr o to, že sa kúpilo niečo čo sa nemuselo a argument o nasadení v Mali padol
Já si spíš myslím, že Caesary byly takovým poděkováním Francii za vývoj TITUSu a jeho nabízení potenciálním zákazníkům (pokud si matně vzpomínám, tak měl být nabízen snad i jako ...Zobrazit celý příspěvek
Já si spíš myslím, že Caesary byly takovým poděkováním Francii za vývoj TITUSu a jeho nabízení potenciálním zákazníkům (pokud si matně vzpomínám, tak měl být nabízen snad i jako tahač houfnic či co).Skrýt celý příspěvek
Tohle byl názor pouze redakce AN. Caesar sme koupili protože: - potřebujeme nová děla - Nexter pomohl dostat Tatru do západní Evropy a do Gulfu - Francie je v rámci EU velmoc a tu ...Zobrazit celý příspěvek
Tohle byl názor pouze redakce AN.
Caesar sme koupili protože:
- potřebujeme nová děla
- Nexter pomohl dostat Tatru do západní Evropy a do Gulfu
- Francie je v rámci EU velmoc a tu se občas hodí "potěšit "
- AČR chtěla systém na Tatře od silného dodavatele, který nabízí "jistotu"
Mali s tim nemá nic společnéhoSkrýt celý příspěvekMne to bolo jasné, že taký argument je ako vy hovoríte "ptákovina" a aj som sa k tomu neraz vyjadril. Ako vtipné som označil to, že sa to len potvrdilo. Rovnaká sprostosť je ...Zobrazit celý příspěvek
Mne to bolo jasné, že taký argument je ako vy hovoríte "ptákovina" a aj som sa k tomu neraz vyjadril. Ako vtipné som označil to, že sa to len potvrdilo. Rovnaká sprostosť je kupovať A-400 alebo iné veľké lietadlo kvôli potešeniu iných (rovnako sa uvádzal argument s Mali).Skrýt celý příspěvek
velké letadlo je docela zapotřebí, byla tu evakuace z AFG a momentálně třeba krize v UA, hodilo by se vozit munici do UA a odtamtud, pokud bude potřeba, lidi. Takových situací se ...Zobrazit celý příspěvek
velké letadlo je docela zapotřebí, byla tu evakuace z AFG a momentálně třeba krize v UA, hodilo by se vozit munici do UA a odtamtud, pokud bude potřeba, lidi. Takových situací se může přihodit hodně, sice uznávám, že vytížit to letadlo tak, jak třeba u soukromých dopravců, se nepodaří.Skrýt celý příspěvek
Frajerina je to síce pekná mať A-400 alebo A-330 ale myslím, že sú iné priority ako BVP či tanky. Riešiť budete nadzvukové letectvo. To budú ťažké miliardy eur ktoré potrebujete ...Zobrazit celý příspěvek
Frajerina je to síce pekná mať A-400 alebo A-330 ale myslím, že sú iné priority ako BVP či tanky. Riešiť budete nadzvukové letectvo. To budú ťažké miliardy eur ktoré potrebujete utratiť a utrácať za lietadlo ktoré ani nevyťažite. O nič iné nejde.Skrýt celý příspěvek
Armádní nákupy se nemají vždy vyplatit, je to investice státu do svých schopností. I kdyby ty Herculesy/Atlasy/Millenia byly využity za svou životnost jen občas na to, co by CASA ...Zobrazit celý příspěvek
Armádní nákupy se nemají vždy vyplatit, je to investice státu do svých schopností. I kdyby ty Herculesy/Atlasy/Millenia byly využity za svou životnost jen občas na to, co by CASA nezvládla, i tak se bude jednat o úspěšnou investici.Skrýt celý příspěvek
Miroslav: nákupy BVP spíš než peníze brzdí nemohoucnost lidí, kteří to mají na starosti. Všechno zlé je ale pro něco dobré, mě třeba opustilo nadšení pro německou techniku, ...Zobrazit celý příspěvek
Miroslav: nákupy BVP spíš než peníze brzdí nemohoucnost lidí, kteří to mají na starosti. Všechno zlé je ale pro něco dobré, mě třeba opustilo nadšení pro německou techniku, jakkoliv kvalitní. Také se o něco víc přikláním k domácí výrobě, tam kde to jde, takže bych to dal CSG, ať něco vykouzlí z ASCODa. Zbytek zbraní koupit u Američanů nebo Izraelců, rakety třeba od Ukrajinců.Skrýt celý příspěvek
Však také A 330 nikdo nekupuje. V AČR se mluví o kategorii C130/C390.
A znovu opakuji, to s tím Mali byl názor redakce AN, jak k tomu prišli, bůh suď.Však také A 330 nikdo nekupuje. V AČR se mluví o kategorii C130/C390.
A znovu opakuji, to s tím Mali byl názor redakce AN, jak k tomu prišli, bůh suď.
Miroslav: je mi jasné, že chceš slyšet, že AČR měla koupit Z2 místo Caesara, navíc když se do Mali třeba nepůjde. Možná na tom něco bude, ale aby se to líbilo i mě, museli byste tu ...Zobrazit celý příspěvek
Miroslav: je mi jasné, že chceš slyšet, že AČR měla koupit Z2 místo Caesara, navíc když se do Mali třeba nepůjde. Možná na tom něco bude, ale aby se to líbilo i mě, museli byste tu věž na Z2 posunout dozadu :-). Mimochodem také EZ vyvíjí houfnici s L52, jelikož má být "snadno" umístitelná na jakýkoliv podvozek, docela tipuju, že ji na náklaďáckém podvozku dají dozadu, nikoliv hned za kabinu :-).Skrýt celý příspěvek
Nesmeroval som týmto smerom. Pre mňa to nie je mantra tá Zuzana. Skôr som narážal na ten katastrofálny akvizičný proces ktorý doprevádzal Caesara
Nesmeroval som týmto smerom. Pre mňa to nie je mantra tá Zuzana. Skôr som narážal na ten katastrofálny akvizičný proces ktorý doprevádzal Caesara
v tom mas nepochybne pravdu, trvalo to dlouho, od modernizace Dan k primemu nakupu novych houfnic, kde se ale poradi vitezu urcovalo podle neplatnych cen.
v tom mas nepochybne pravdu, trvalo to dlouho, od modernizace Dan k primemu nakupu novych houfnic, kde se ale poradi vitezu urcovalo podle neplatnych cen.
Miroslav Pořizování vojenské techniky v dobách hlubokého míru se stává čím dál častěji pouze politickou záležitostí. Jak jinak si vysvětlit, že u některých systémů požaduje armáda ...Zobrazit celý příspěvek
Miroslav
Pořizování vojenské techniky v dobách hlubokého míru se stává čím dál častěji pouze politickou záležitostí. Jak jinak si vysvětlit, že u některých systémů požaduje armáda typ zavedený v armádě NATO a u jiných nikoli? Tyto požadavky si vojáci jistě nestanovili.Skrýt celý příspěvekRozdílné systémy rozdílné požadavky. Co je na tom divného?
Rozdílné systémy rozdílné požadavky. Co je na tom divného?
"Rozdílné systémy rozdílné požadavky. Co je na tom divného?" To jako vážně? Tak snad se snažíme v rámci NATO o co největší míru unifikace a příbuznsti systémů pro případné společné ...Zobrazit celý příspěvek
"Rozdílné systémy rozdílné požadavky. Co je na tom divného?"
To jako vážně? Tak snad se snažíme v rámci NATO o co největší míru unifikace a příbuznsti systémů pro případné společné nasazení.
Určitě není výhodné mít radary pro NATINAMDS a PVO ze státu mimo NATO a Evropu, když si uvědomíte, že NATINAMDS musí fungovat 24 hodin denně.
Oproti tomu děla, která většinu času stráví v garážích musela být už zavedeného typu v armádě NATO.
Z vojenského hlediska v tom logiku nenajdete, jde pouze o politiku.Skrýt celý příspěvek
Nechvalně proslulí Wagnerovi.
Zatímco ostatní podobné agentury jsou chvalně proslulé a proto raději některé z nich mění jména.Nechvalně proslulí Wagnerovi.
Zatímco ostatní podobné agentury jsou chvalně proslulé a proto raději některé z nich mění jména.Jo. Tesile. Teď mi řekni, kdo posílá do cizích zemí žoldáky kvůli nerostným surovinám, he? Rusácko nemá hořčík a hle, máme Wágnerovce v Mali...
Jo. Tesile. Teď mi řekni, kdo posílá do cizích zemí žoldáky kvůli nerostným surovinám, he? Rusácko nemá hořčík a hle, máme Wágnerovce v Mali...
Je jasné, že všechny ostatní země nasazují žoldáky jen z toho důvodu, že by dobro, které kolem sebe šíří, mohlo erodovat pověst armády, coby party drsných chlapů. Takže na ně ...Zobrazit celý příspěvek
Je jasné, že všechny ostatní země nasazují žoldáky jen z toho důvodu, že by dobro, které kolem sebe šíří, mohlo erodovat pověst armády, coby party drsných chlapů. Takže na ně pochopitelně outsourcují rozdávání lízátek, sázení kytiček a péči o opuštěná koťátka.
Problematika je trochu složitější.vNapř. fungování žoldáků americké právo prakticky neošetřuje: https://warontherocks.com/2021...
Zde máš vysvětlení, proč na zahraničních misích tvoří často nadpoloviční podíl celkově nasazeného personálu - jde, překvapivě, o peníze a image. Náklady na kontraktory neschvaluje kongres, jako v případě nasazení armády, takže vykazované náklady operace působí přijatelněji. Zároveň se v případě kontraktorů nevykazují ztráty, zvláště, pokud se nejedná o americké občany. Operace tak na domácí publikum působí poněkud přijatelněji. https://www.washingtonpost.com...
No, ale v čem máš pravdu, určitě tam nejsou vysíláni, aby chránili americké národní zájmy (např. ekonomického charakteru. Jsou tam vysíláni jen kvůli ryzímu altruismu, v němž se jejich nájemci snaží podělit o blaho pramenící z přijetí jejich chápání hodnot.Skrýt celý příspěvekJeště jsem si vzpomněl na jedno dobré, byť trochu obsáhlejší čtení. Pěkně zasazuje fungování žoldáků do historického kontextu. Není to dostatečně ideologicky ukotvené, tak už se ...Zobrazit celý příspěvek
Ještě jsem si vzpomněl na jedno dobré, byť trochu obsáhlejší čtení. Pěkně zasazuje fungování žoldáků do historického kontextu. Není to dostatečně ideologicky ukotvené, tak už se těším na mínusy. Za každý předem děkuji:-D https://ndupress.ndu.edu/Media... Skrýt celý příspěvek
"Zde máš vysvětlení, proč na zahraničních misích.." A rusácko snad má v Mali, SAR, Libyi, Mosambiku a jinde nějakou oficiální zahraniční misi, nebo nemá? Pokud je B) správně tak ...Zobrazit celý příspěvek
"Zde máš vysvětlení, proč na zahraničních misích.." A rusácko snad má v Mali, SAR, Libyi, Mosambiku a jinde nějakou oficiální zahraniční misi, nebo nemá? Pokud je B) správně tak opravdu ale opravdu nejde o "optické snižování nákladů" nebo o "kamuflování ztrát před domácími médii" (samozřejmě nemluvě o tom, že rusácký totalitní režim, který zcela zlikvidoval nezávislá média a na hraní si na vojáčky má dostatečný rozpočet, který žádný opoziční senátor nebo kongresman nebude kontrolovat ani kritizovat) ale o něco úplně jiného. Například z hlediska puťky může jít o získání politického vlivu v surovinově bohaté zemi přes komerční firmu, se kterou se můžu tvářit, že nemám nic společného (i když každý ví, že ta firma patří kamarádíčkovi, který není ani tak kamarádíček jako spíš poslušná podržtaška, která udělá vše co mi na očích vidí jen aby nepřišel o kšeft případně o svobodu a život). A já dodávám, že to se puťkovi jako představiteli státu, který tak rád zapírá nos mezi očima, může hodit o to víc, když dochází na nějaké to loupení, znásilňování a vraždičky v místě působnosti. https://www.bbc.com/news/world... Skrýt celý příspěvek
Prečo vlastne tolerujú niekoho, kto sa dostal k moci nelegálne? Pučistov postrieľať, vrátiť moc voleným zástupcom a keď budú Rusi robiť prieky, pustiť sa aj do nich. Ich terajší ...Zobrazit celý příspěvek
Prečo vlastne tolerujú niekoho, kto sa dostal k moci nelegálne? Pučistov postrieľať, vrátiť moc voleným zástupcom a keď budú Rusi robiť prieky, pustiť sa aj do nich. Ich terajší kontrakt s pučistami vyhlásiť za neplatný a dať im voľbu pracovať za žold pre nás, lebo inak už nikdy pre nikoho pracovať nebudú.Skrýt celý příspěvek
A jak myslite, ze se k moci dostal ten predchozi (francouzskej) kun? Nechci zabredavat do paralel z nedavny historie, tak to radsi shrnu takhle: chovat se tak, jak popisujete, muze ...Zobrazit celý příspěvek
A jak myslite, ze se k moci dostal ten predchozi (francouzskej) kun? Nechci zabredavat do paralel z nedavny historie, tak to radsi shrnu takhle: chovat se tak, jak popisujete, muze leda okupacni sprava vuci nejakemu protektoratu.Skrýt celý příspěvek
/A jak myslite, ze se k moci dostal ten predchozi (francouzskej) kun?/
Na rozdíl od současné junty byl zvolen ve volbách./A jak myslite, ze se k moci dostal ten predchozi (francouzskej) kun?/
Na rozdíl od současné junty byl zvolen ve volbách.
Pre dennik postoy.sk sa minister Naď nedávno vyjadril, že cit. "Predpokladám, že do Mali nasadíme vojakov aj my." zdroj: ...Zobrazit celý příspěvek
Pre dennik postoy.sk sa minister Naď nedávno vyjadril, že cit. "Predpokladám, že do Mali nasadíme vojakov aj my."
zdroj: https://www.postoj.sk/97505/du... Skrýt celý příspěvekKeď už je reč o ministrovi obrany... Včera zverejnil, že konečnú ponuku na pásové BVP poslali 4 krajiny. Konkrétne Poľsko (asi Borsuk), Švédsko (CV-90), Španielsko (asi Ascod) a ...Zobrazit celý příspěvek
Keď už je reč o ministrovi obrany... Včera zverejnil, že konečnú ponuku na pásové BVP poslali 4 krajiny. Konkrétne Poľsko (asi Borsuk), Švédsko (CV-90), Španielsko (asi Ascod) a Maďarsko (licencovaný Lynx?)Skrýt celý příspěvek
z toho bych bral CV90 nebo Ascod. K Lynxu asi Nemcum nikdo neporadil, ze SK od HU nejspis nic nekoupi. Ale Nemce bych stejne vyradil, kvuli postojum k Rusku.
z toho bych bral CV90 nebo Ascod. K Lynxu asi Nemcum nikdo neporadil, ze SK od HU nejspis nic nekoupi. Ale Nemce bych stejne vyradil, kvuli postojum k Rusku.
tak kromě Pumy tam je asi tak všechno, co se v Evropě nabízí. A jako bonus ten Borsuk. Dost možná může mít nakonec ve V4 každý stát úplně jiné BVP, to je celkem škoda.
tak kromě Pumy tam je asi tak všechno, co se v Evropě nabízí. A jako bonus ten Borsuk. Dost možná může mít nakonec ve V4 každý stát úplně jiné BVP, to je celkem škoda.
Lynx si myslím je mimo hry ako si správne poznamenal. Podľa mňa škoda. V tejto chvíli je horúcim kandidátom podľa mňa CV-90. Švedi si platia v slovenskej tlači aj platené PR, takže ...Zobrazit celý příspěvek
Lynx si myslím je mimo hry ako si správne poznamenal. Podľa mňa škoda. V tejto chvíli je horúcim kandidátom podľa mňa CV-90. Švedi si platia v slovenskej tlači aj platené PR, takže asi to myslia celkom vážne. Ale ani ten Borsuk by som úplne nevylúčil. Síce nie je zavedený ani v samotnom Poľsku, ale ak by prišlo k dohode s vežou a prípadnou výrobou na Slovensku, tak až také sci-fi to byť nemusí. Poľsko vraj chce vyrobiť a prevádzkovať minimálne 1000 ks. To dáva nejaké možnosti na spoluprácu. Čas ukáže...Skrýt celý příspěvek
Jura99 tiez nechapem, preco na urovni V4 alebo aspon na urovni CZ+SK nie je možne spojit nakup aspon tych BVP, logicky pri je pri vacsom pocte mozne dohodnut lepsie podmienky, ...Zobrazit celý příspěvek
Jura99
tiez nechapem, preco na urovni V4 alebo aspon na urovni CZ+SK nie je možne spojit nakup aspon tych BVP, logicky pri je pri vacsom pocte mozne dohodnut lepsie podmienky, zdielat servisne kapacity, spolocne cvicit a vytvarat spolocne utvary...
Sedliackym rozumom sa ponuka moznost jednoduchej dohody - kompletacia a servis vybranych BVP na Slovensku a naoplatku napr. nakup Pandurov alebo brenov.
Raz som nieco v tom zmysle napisal v diskusii priamo Naďovi a odpovedal mi, že uplne suhlasi, ale skutek utek :DSkrýt celý příspěvekmoudry.udrzbar, pjaro I kdyby ta vůle byla, tak si to v reálu nedovedu představit. Jen sladit technické požadavky, CZ osadková věž, SK Turra, obě strany požadují montážní linku, ...Zobrazit celý příspěvek
moudry.udrzbar, pjaro
I kdyby ta vůle byla, tak si to v reálu nedovedu představit. Jen sladit technické požadavky, CZ osadková věž, SK Turra, obě strany požadují montážní linku, pro jednu stranu je dulezit tohle, pro druhou zase něco jiného. Každá strana by tlačila v max. míře své výrobce a komponenty. Výsledkem by stejně byla dvě velmi odlišná vozidla a nešetřilo by se vůbec nic.Skrýt celý příspěvekpjaro77 (21:35 02.02.2022) Presne tak, ale čo čakáme od štátov, ktoré ani v 1938 a ani 1968 sa nebránili a to sme mali armády úplne niekde inde ako AČR + OSSR dokopy... Takí Fíni ...Zobrazit celý příspěvek
pjaro77 (21:35 02.02.2022)
Presne tak, ale čo čakáme od štátov, ktoré ani v 1938 a ani 1968 sa nebránili a to sme mali armády úplne niekde inde ako AČR + OSSR dokopy...
Takí Fíni v princípe rozložili svoje BVP cca na polovicu 102 ks BVP CV9030 FIN a ďalších cca 100 ks zmodernizovali BMP-2 na štandard BMP-2MD za 35 mil EUR a zároveň majú 62ks Patria BOV 8x8 APC a ďalších 18ks v minometnej verzii.
Potom sa nečudujme, že realokovali rozdiel finančných prostriedkov do iných spôsobilostí ako sú tanky, lietadla atď.Skrýt celý příspěvek
Mali upřednostnilo Rusko před Evropou. Nejvtipnější na tom je, že z přítomnosti Wagnerovců nebudou mít vůbec nic, akorát je Rusové hezky vysají. Neříkám, že by to stejné neudělala ...Zobrazit celý příspěvek
Mali upřednostnilo Rusko před Evropou. Nejvtipnější na tom je, že z přítomnosti Wagnerovců nebudou mít vůbec nic, akorát je Rusové hezky vysají. Neříkám, že by to stejné neudělala i Francie, ale aspoň by tam něco málo investovala (podobně se investovalo v Afghánistánu a lobbovalo se za to, aby se tam investoři nebáli). Rusko má rozpočet sotva pro sebe, to nedá ani niklák. Suma sumárum, Mali na tomto rozhodnutí ztratí možnost navázat užší styky s Evropou, které by pozvedly význam země v Africe.Skrýt celý příspěvek
Vůbec nic z toho nebudou mít obyčejní Malijci. Docela se ale vsadím, že panu plukovníkovi a jeho vybraným věrným za nehty zůstane nějaké pěkné "všimné". Prostě další africký ...Zobrazit celý příspěvek
Vůbec nic z toho nebudou mít obyčejní Malijci. Docela se ale vsadím, že panu plukovníkovi a jeho vybraným věrným za nehty zůstane nějaké pěkné "všimné".
Prostě další africký diktátor, tohle patří k místnímu koloritu.Skrýt celý příspěvekCo je horsie, francie dala 1 miliardu rocne na zabezpecenie bezpecnosti a isto aj s vidinou pristupu ku zdrojom a nakoniec sa 8ch zmocnia rusi. To je ten retardovany pristup ...Zobrazit celý příspěvek
Co je horsie, francie dala 1 miliardu rocne na zabezpecenie bezpecnosti a isto aj s vidinou pristupu ku zdrojom a nakoniec sa 8ch zmocnia rusi. To je ten retardovany pristup zapadu, ze davame iba podporu a nenarokujeme si aj politicke smerovanie. Preto sa zavreli dvere v afgane bez nicoho. Nechali sme volit ľudí, ktorí ešte den do zadu nemali zachod a sekali si ruky.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...