Dočká se Ukrajina amerických zbraní?

-
1. 9. 2017
-
145 komentářů
-
Michael Myklín
Od anexe Krymu a vypuknutí konfliktu na východní Ukrajině v roce 2014 Spojené státy Kyjev nepřetržitě politicky, ekonomicky a vojensky podporují. Vojenská podpora je zatím omezena na nesmrtící prostředky, ale nedávná návštěva amerického ministra obrany Jamese Mattise naznačuje, že by se ukrajinská armáda mohla dočkat i amerických zbraní.
Mattis na Ukrajině
Mattis Kyjev navštívil v druhé polovině srpna a během svého pobytu se mimo jiné setkal s prezidentem Petrem Porošenkem a ministrem obrany Stepanem Poltorakem. Během setkání zdůraznil podporu
Washingtonu a ubezpečil Kyjev, že dokud Rusko nezmění svůj postoj vůči Ukrajině, USA budou pokračovat v ekonomických sankcích.
Americký ministr obrany také prohlásil, že se aktivně přezkoumává možnost dodávat Ukrajině smrtící zbrojní systémy. V případě souhlasu prezidenta Trumpa ukrajinská armáda může získat například protitankové řízené střely (PTŘS) Jevelin, o které Kyjev žádal už v minulosti.
Nedávno Washington alespoň schválil dodávku “nesmrtícího” vojenského materiálu v hodnotě 175 milionů dolarů (3,8 miliardy Kč).
Návštěva se odehrála během ukrajinských oslav dne nezávislosti a vojenské přehlídky v Kyjevě se poprvé v historii země účastnilo i 24 amerických vojáků, kteří pochodovali spolu se svými ukrajinskými protějšky.
Americká podpora: hodně peněz za málo muziky
Tlak na podporu ukrajinského boje proti separatistům na Donbase formou dodávek zbraní není ničím novým. V minulosti ochotu pro vyzbrojení Ukrajinců aktivně vyjadřoval nejen Pentagon, ale také ministerstvo zahraničí a americký senát v roce 2015 dokonce schválil dodávku PTŘS.
Prezident Obama však rozhodnutí vetoval a zachoval americkou vojenskou podporu ve formě nesmrtících prostředků v podobě dělostřeleckých radiolokátorů, komunikačních systémů, přístrojů pro noční a termální vidění, dopravních vozidel a bezpilotních prostředků.
V zemi jsou také umístěni američtí vojáci a specialisté, kteří se starají o výcvik ukrajinských národních gardistů, aktivních vojáků, policistů a zpravodajců.
Od roku 2015 se Kyjev od USA dočkal vojenské pomoci v hodnotě 750 milionů dolarů (16,4 miliardy Kč). Několikrát se však ukázalo, že šlo spíše o danajské dary. Například část z dodaných vozů Humvee pocházela z 80. a 90. let a poskytovala minimální balistickou ochranu. Dodány byly také neprůstřelné vesty, které americká armáda vyřadila před více než deseti lety.
Video: Příslušníci americké armády cvičí ukrajinské bojové mediky. / YouTube
Dalším problematickým „darem“ je 72 malých průzkumných bezpilotních dronů RQ-11B, které jsou údajně velmi zranitelné prostředky elektronického boje, kterými proruští povstalci disponují a údajně byli „hacknuty“ a využity k lokalizaci pozic ukrajinských vojáků.
Jediná země, která Ukrajině zatím poskytla smrtící vojenské prostředky je Litva. Od roku 2015 Kyjev podpořila především vyřazenými sovětskými ručními zbraněmi a desítkami tun munice.
Psychologický význam americké podpory
Jak se k „ukrajinské otázce“ postaví prezident Trump zatím není zřejmé, takže i přes podporu senátu a Pentagonu se Kyjev zbraní dočkat nemusí. Otázkou však zůstává, zda je vyzbrojení ukrajinské armády americkými zbraněmi vhodným krokem.
Zatímco menší část odborníků věří, že zvýšení bojových kapacit „prodraží“ ruskou vojenskou přítomnost a odradí Moskvu od zásadnějších ofenzivních operací, druhá část se naopak obává eskalace konfliktu.
Důvodem k obavám může být zhruba sto tisíc ruských vojáků u ukrajinských hranic, vznikající nové ruské jednotky u ukrajinské východní hranice a také působivý arzenál separatistů.
Podle ukrajinské vojenské rozvědky mají mít k dispozici 34 tisíc domácích i zahraničních bojovníků, 478 tanků v operačním stavu, 1300 obrněných vozidel, 81 dělostřeleckých systémů a 95 raketometů.
Podle ukrajinského poručíka Andreje Michejčenka americké zbraně nebudou mít zásadní dopad na průběh bojových operací, ale budou mít “zázračný vliv” na morálku ukrajinských vojáků, kteří se obávají toho, že budou Západem opuštěni.
Zdroj: DefenceTalk
Související články
Ukrajina otestovala rakety Vilha s doletem 300 km
Před několika dny ukrajinská armáda otestovala novou taktickou raketu země-země Vilha s doletem 300 ...
-
31.08.2016
-
203 komentářů
-
Jan Grohmann
Ukrajinské dělostřelectvo pod ruským kyberútokem
Ukrajinští operátoři houfnic D-30 od roku 2013 používají nezávisle vyvinutou mobilní aplikaci ...
-
02.01.2017
-
30 komentářů
-
Jan Grohmann
Rusko: Velké ambice a zvláštní jednotka pro informační operace
Ruský ministr obrany Sergej Šojgu při svém týden starém projevu v ruské Dumě rozebíral stav ruských ...
-
01.03.2017
-
31 komentářů
-
Michael Myklín
Nové ukrajinské bojové vozidlo pěchoty Tur
Ukrajinská soukromá společnost Kort představila projekt bojového vozidla pěchoty (BVP) Tur. Vozidlo ...
-
09.08.2017
-
8 komentářů
-
Jan Grohmann
Tak jasně je to věci názoru... nicméně já ti garantuji, že na 1000% by v budoucnu (nebudu spekulovat zda za 5, 10,15,20 let)Rusové o Krymskou základnu přišli pokud by postupovali ...Zobrazit celý příspěvek
Tak jasně je to věci názoru... nicméně já ti garantuji, že na 1000% by v budoucnu (nebudu spekulovat zda za 5, 10,15,20 let)Rusové o Krymskou základnu přišli pokud by postupovali jinak... stejně tak v případě Donbasu, pokud by nepodpořili opolčence by přišli o nárazníkové pásmo ... dokonce tady zcela jistě nikdo nečekal (ani já), že Rusové budou schopni souběžně s Ukrajinskou krizí si postavit/rozšířit základny v Sýrii a za pouhé dva roky to tam zcela obrátit ve svůj prospěch....
Jinak dost mě zaráží, že Syrské opozici se sypou peníze, zbraně, bojovníci, jejich výcvik ze zahraničí (a to jsou většinou islamisti jak poleno) tak to tak nějak nikdo nekritizuji ale když v podstatě to samé dělá Rusko u svých hranic né na druhém konci světa tak to nikomu nevadí..Skrýt celý příspěvekArthur nějaký argument by nebyl ... :) PavolR souhlasím, že byť teoreticky i přes územní spory je vstup Ukrajiny do NATO možný, základny NATO tam již vznikají, vojáci NATO tam ...Zobrazit celý příspěvek
Arthur nějaký argument by nebyl ... :)
PavolR souhlasím, že byť teoreticky i přes územní spory je vstup Ukrajiny do NATO možný, základny NATO tam již vznikají, vojáci NATO tam již pobývají .. nicméně Krym je Ruský a díky tomu Černé moře mají Rusové vyřešené... Donbas je takové nárazníkové pásmo, které v případě porušení Minských dohod se může ještě zvětšit (viz článek, že tam USA budou ve větší míře dodávat sofistikovanější zbraně a to pokušení znova ovládnout Donbas bude veliké, kdy při pohledu, že takový Doněck má skoro milion obyvatel a Ukačka jak ho dobývají by mohlo i přes početní povahu být zajímavé)... takže bych to zatím viděl tak, že Rusové po převratu na Majdanu z minima vytěžili maximum ... s tou možností výměny/nevýměny bych souhlasil...Skrýt celý příspěvekgivicz: A ako by tomu asi tak zabránili? Keby NATO veľmi chcelo, obíde celú podmienku nemať územné spory zriadením neúplného členstva a Rusi by sa mohli obesiť. Ukrajina aj takto ...Zobrazit celý příspěvek
givicz:
A ako by tomu asi tak zabránili? Keby NATO veľmi chcelo, obíde celú podmienku nemať územné spory zriadením neúplného členstva a Rusi by sa mohli obesiť. Ukrajina aj takto môže NATO povoliť zriaďovať základne a povoľovať presuny, ak by bolo treba - nakoniec je predsa s Ruskom fakticky v nevyhlásenom vojnovom stave.
Rase:
Aj výmena územia je legitímna možnosť, ale tak, ako ste to nadhodili to má dve háčiky. 1) Prečo by vymieňala Ukrajina svoje územie za iné svoje územie, 2) Čím by ruský režim vysvetlil obyvateľstvu, že vymieňa akékoľvek územie za územie, o ktorom im nahovoril, že je už vlastne ich.Skrýt celý příspěvekPavolR: Putin to udělat nemůže, ztratil by tvář, ale jeho nástupce? Proč by ne. Udělá "chybu", za kterou ho Putin pokárá a díky ní se bude muset opět vrátit do velké politiky. ...Zobrazit celý příspěvek
PavolR: Putin to udělat nemůže, ztratil by tvář, ale jeho nástupce? Proč by ne. Udělá "chybu", za kterou ho Putin pokárá a díky ní se bude muset opět vrátit do velké politiky. Následkem čehož nástupce prohraje volby, zatímco se Putin stane prezidentem Ruska :))Skrýt celý příspěvek
Rase a díval jsi se vůbec na mapu ??? jak daleko je od Dombasu do Volgogradu, nebo do Moskvy ??? to jako Rusové mají nechat Ukrajinu v klidu vstoupit do NATO, nechat na hranicích ...Zobrazit celý příspěvek
Rase a díval jsi se vůbec na mapu ??? jak daleko je od Dombasu do Volgogradu, nebo do Moskvy ??? to jako Rusové mají nechat Ukrajinu v klidu vstoupit do NATO, nechat na hranicích vybudovat PVO s raketami a dát na modlení, že někdy v budoucnu nebudou napadeni ????Skrýt celý příspěvek
skelet: patrně ano, přeci jen ty sousedské vztahy nemůžou být rozhádané napořád - škodí to obchodu. Otázkou ale bude, s kým bude moct Ukrajina jednat a jaká politická situace bude ...Zobrazit celý příspěvek
skelet:
patrně ano, přeci jen ty sousedské vztahy nemůžou být rozhádané napořád - škodí to obchodu. Otázkou ale bude, s kým bude moct Ukrajina jednat a jaká politická situace bude u Východního souseda. Vlastně bych se ani nedivil, pokud by Rusové chtěli vyměnit Doněckou a Luhanskou republiku oplátkou za uznání Krymu pod Ruskem. Obávám se ale, že tyto dvě republiky budou horkým bramborem který nebude chtít ani jedna strana. Ukrajina by patrně chtěla kvůli politické prestiži, ale na obnovu nebude mít finance.Skrýt celý příspěvekgivicz:
Pozor, hovoríme tu o tom Rusku, ktoré vo svojich najnovších dejinách kolabuje a rozpadá sa častejšie, než ako sa stíha vracať Halleyho kométa. :-pgivicz:
Pozor, hovoríme tu o tom Rusku, ktoré vo svojich najnovších dejinách kolabuje a rozpadá sa častejšie, než ako sa stíha vracať Halleyho kométa. :-pPavolIR to že Slovensko neuznalo Kosovo je jenom ke cti této země já chválím bohužel Česká republika díky Trautunberkovi se tak nezachovala a bohužel ne jenom Česká republika... ...Zobrazit celý příspěvek
PavolIR to že Slovensko neuznalo Kosovo je jenom ke cti této země já chválím bohužel Česká republika díky Trautunberkovi se tak nezachovala a bohužel ne jenom Česká republika... takže máslo má na hlavě hlavně západ...
Jinak srovnávat zastupitelstvo nějaké obce v nějakém státě s autonomní republikou Krym a jejím řádně zvoleným parlamentem to je panečku argumentace (podobně jako s těma Sudetama :))
A tvůj vlhký sen (fakt by mě zajímalo kam na ty názory chodíš), že je otázkou času, kdy se Rusko bude muset stáhnout z Krymu, že jako předá tuto nepotopitelnou loď díky které si nikdo na Černém moři pomalu ani neprdne je fakt úsměvné :)Skrýt celý příspěvekCelú záležitosť okolo Krymu by som zhrnul nasledovne: Rusi urobili absolútne školácku chybu, že si nezabezpečili uznanie anexie Ukrajinou, kým sa tá stihla ako tak skonsolidovať. ...Zobrazit celý příspěvek
Celú záležitosť okolo Krymu by som zhrnul nasledovne: Rusi urobili absolútne školácku chybu, že si nezabezpečili uznanie anexie Ukrajinou, kým sa tá stihla ako tak skonsolidovať. Okrem Krymu mali poslať neoznačené jednotky aj do Kyjeva, ešte kým tam mali Janukoviča, jeho vládu a parlamentnú väčšinu. A potom by ich už nemuselo zaujímať čo ďalej.
Pre porovnanie - Rakúsko-Uhorská monarchia sa krátko po anexii Bosny dohodla s Tureckom na odškodnení a tým to bolo urovnané. Ukrajinci však nie sú nijako nútení čokoľvek Rusom odsúhlasiť, čiže medzinárodnoprávne to ostáva okupáciou.
Robaizz: Tak nejako som to tušil. ;-)Skrýt celý příspěvekPavolR: Plačeš na nesprávnom hrobe giviczko, alebo mám skôr povedať, že ako papagáj opakuješ naučené mantry? Slovensko totiž konzistentne neuznáva ani Kosovo ani Krym. ...Zobrazit celý příspěvek
PavolR:
Plačeš na nesprávnom hrobe giviczko, alebo mám skôr povedať, že ako papagáj opakuješ naučené mantry? Slovensko totiž konzistentne neuznáva ani Kosovo ani Krym. Punktum.
Aj v tvojej obci sedí zastupiteľstvo s platným mandátom a predsa si nemôžete vypísať referendum o odtrhnutí sa od Čiech. Resp. môžete, len vieš, čo vám to bude platné. :-)
Kosovo sa legálne stane samostatným štátom v okamihu, kedy ho Srbsko uzná a to je, či sa páči alebo nie, iba otázka času.
Krym naproti tomu suverenitu nezíska, lebo si Ukrajina užíva podpory medzinárodného spoločenstva, nie sú na ňu vyvíjané žiadne tlaky aby tak urobila, takže je iba otázkou času, kedy bude Rusko nútené stiahnuť sa - tak ako Nemci zo Sudet.Skrýt celý příspěvekPavolR: :D :D Opravdu jsem se pobavil... takže když si navolíme strany do parlamentu a následně do něj pustíme jen poslance za úsvit a komunisty a ostatní zmydlí hned u ...Zobrazit celý příspěvek
PavolR:
:D :D
Opravdu jsem se pobavil...
takže když si navolíme strany do parlamentu a následně do něj pustíme jen poslance za úsvit a komunisty a ostatní zmydlí hned u vstupu maskovaná komunistická mládež s kalachem v levé a ocelovou tyčí v pravé ruce, bude to dle Vás standardní politický boj?Skrýt celý příspěvekPavolR bože ty tvé argumenty... :) napíšeš cituji: "Čo sa otázok legitimity v Ukrajine týka, tak parlament fungoval a sedeli v ňom poslanci s platným mandátom" Já ti zase ...Zobrazit celý příspěvek
PavolR bože ty tvé argumenty... :) napíšeš cituji:
"Čo sa otázok legitimity v Ukrajine týka, tak parlament fungoval a sedeli v ňom poslanci s platným mandátom"
Já ti zase napíšu V Krymský parlament fungoval a seděli v něm poslanci s platným mandátem a ti odhlasovali nejprve vyhlášení referenda a posléze i žádost o připojení Krymu do Ruské federace..
Dále píšeš cituji:
"Právo na odtrhnutie sa je v oboch prípadoch totožné - teda žiadne bez súhlasu štátu, ktorého sú súčasťou. "
Nevím jestli se mám smát nebo brečet ... a odtržení Kosova od Srbska proti jeho vůli bylo co ??? zdá se že tohle demokratům nevadí
Spojené státy ve svém zájmu intervenují po celém světě a nic se neděje... po převratu na Ukrajině byla vážně ohrožena bezpečnost Ruské federace ... Rusko efektivně a řekl bych přímo učebnicově provedlo operaci na Krymu, která by ovšem nešla provést, kdyby na straně Ruska nebyla drtivá většina obyvatelstva včetně řádně zvoleného parlamentu autonomní republiky Krym...Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...