Dodávky bojových letounů do ruského letectva v roce 2018

Dodávky bojových letounů do ruského letectva v roce 2018
Su-34 / Oleg Beljakov; CC BY-SA 3.0 (Zvětšit)

Informace o dodávkách bojových letounů do ruských vzdušně-kosmických sil (VKS) přinesl moskevský think-tank CAST (Centre for Analysis of Strategies and Technologies). V roce 2018 VKS přijaly „pouze“ 36 bojových letounů a dodávky tak klesly na úroveň roku 2013.

V současné době ruské ministerstvo obrany provozuje tři programy bojových letadel ‒ víceúčelové stíhačky Su-30SM a Su-35S a stíhací bombardéry Su-34. Program víceúčelových stíhaček páté generace Su-57 je dlouhodobě zmražen a další objednávky se dají očekávat až v roce 2028.

Podle článku na blogu BMPD navíc Rusku chybí letecký personál pro provozování současných letadel a nemá tedy smysl pořizovat další bojové letouny.

Celkově tedy v roce 2018 ruské ozbrojené síly převzaly 36 nových bojových letounů ‒ 14 ks Su-30SM, 12 ks Su-34, deset Su-35S a 14 cvičně-bojových Jak-130.

Irkutský letecký závod patřící pod Korporaci IRKUT dodal VKS 14 letounů Su-30SM, z nichž 12 bylo postaveno na základě smlouvy z roku 2012. Další dva letouny převzala letecká složka ruského námořnictva. Zmíněných 12 Su-30SM převzal 14. gardový stíhací letecký pluk, 105. kombinované letecké divize, 6. letecké armády v Západním vojenském okruhu na základně Kursk — Vostočnyj. Zde letouny slouží se stíhačkami MiG-29SMT, které byly původně určeny pro Alžírsko. Pluk v roce 2017 obdržel stejnou dávku nových Su-30SM.

Dvě “námořní” Su-30SM převzala 72. letecká základna baltského loďstva v Čerňachovsku (Kaliningrad) ‒ na základně již slouží 13 víceúčelových stíhaček Su-30SM.

Celkově od roku 2012 ruské ministerstvo obrany objednalo 116 stíhaček Su-30SM s tím, že VKS převazaly 92 letadel a námořnictvo 22 letadel (celkem 114). V srpnu letošního roku v ruských médiích navíc proběhly zprávy o zájmu VKS do konce roku 2018 objednat dalších 36 stíhaček Su-30SM, ale zatím není známo, zda k uzavření smlouvy skutečně došlo.

Proč ruské letectvo pořizuje stíhačky Su-30SM, když konkurenční Su-35 je považován za vyspělejší letoun? Nákup Su-30SM má totiž udržet provozní linku (pracovní místa) v Irkutsku do roku 2022, kdy se závod přeorientuje na výrobu civilního dopravního letadla MS-21.


Su-30SM; větší foto / Vitalij V. Kuzmin; CC BY-SA 4.0

Programu dopravního MS-21, který má konkurovat letadlům Airbus a Boeing, však hrozí několikaleté zpoždění. MS-21 používá kompozitní křídla, ale použité kompozity dodávají firmy z USA a Japonska, na které se vztahují (údajně) protiruské sankce. Podle ruského deníku Kommersant se tak uvedení MS-21 do provozu může z roku 2020 přesunout až na rok 2025.

Korporace IRKUT má zásobu kompozitů pro deset MS-21 (zatím byly vyrobeny čtyři MS-21). Pokud jsou závěry deníku Kommersant správné, další letouny budou postaveny až se podaří v Rusku vyvinout potřebné kompozity. Případně je možné nakoupit čínské ekvivalenty, které jsou ale dvakrát silnější a těžší, než americké a japonské kompozity.

Každopádně pokud dojde k zdržení, Irkutský letecký závod se dostane do vážných problémů. Pokud bude chtít ruská vláda firmu zachránit, musí objednat výrobu dalších Su-30SM, a to s minimální objednávkou 12 letadel ročně (jako v roce 2017 a 2018). Tedy kromě očekávané objednávky 36 Su-30SM pro roky 2019 až 2022 „hrozí“ další objednávka 36 Su-30SM pro roky 2023 až 2025.

Taktický bombardér Su-34 vyrábí Novosibirský letecký závod V. P. Čkalova (NAPO). Všech 12 v roce 2018 vyrobených bombardérů Su-34 převzal 2. gardový bombardovací pluk, 21. smíšené letecké divize, 14. letecké a protivzdušné armády na letišti Šagól (Čeljabinsk) v Centrálním vojenském okruhu. Stejný pluk v roce 2017 převzal šest z 16 tehdy vyrobených Su-34.


Su-35S; větší foto / Alan Wilson; CC BY-SA 2.0

Su-34 na základně Šagól slouží vedle taktických bombardérů Su-24M2. Všechny Su-24M2 ale do roku 2020 odejdou ze služby (možná později) a budou nahrazeny Su-34 a bitevníky Su-25M/M3. Stojí za zmínku, že Su-34 z 2. gardového pluku byly nasazeny v Sýrii.

Všech letošních 12 Su-34 vzniklo na základě smlouvy z února 2012. Tehdy ruské ministerstvo obrany objednalo 92 bombardérů Su-34 ‒ VKS zatím převzaly 82 letadel z této smlouvy. Na konci roku 2018 dosáhl celkový počet vyrobených Su-34 (včetně sedmi experimentálních a předvýrobních vzorků) čísla 126.

Komsomolskoamurský letecké výrobní sdružení (KnAAZ) dodalo v roce 2018 deset Su-35S podle smlouvy z roku 2015 na dodávku 50 stíhaček Su-35S. Čtyři Su-35S byly přiřazeny 159. gardovému stíhacímu leteckému pluku, 105. smíšené letecké divize, 6. letecké armády na letišti Besovec (Karélie) v Západním vojenském okruhu. 159. pluk již provozuje 24 Su-35S a dokončil tedy přechod od Su-27 a Su-27SM.

Zbývajících šest Su-35S převzal 790. stíhací pluk, 105. smíšené letecké divize, 6. letecké armády na letišti Besovec (Karélie) v Západním vojenském okruhu


Jak-130; větší foto / Dmitry Zherdin; CC BY-SA 3.0

První objednávku 48 stíhaček Su-35S z roku 2009 firma Suchoj realizovala mezi roky 2012 až 2016. Celkový počet Su-35S ve VKS na konci roku 2018 dosáhl 78 letadel. S 24 stíhacími letouny Su-35S postavenými v letech 2016 až 2018 pro čínské letectvo ruský průmysl již vyrobil 102 stíhaček Su-35S.

Nakonec zde máme dodávku 14 cvičně-bojových Jaků-130 od Irkutského leteckého závodu. Avšak pouze šest letounů Jak-130 bylo vyrobeno v roce 2018, zbývajících osm vzniklo v roce 2017 ale VKS si letouny převaly až v letošním roce.

Zmíněné letouny byly dodány podle smlouvy z roku 2016 na dodávku 30 letadel Jak-130. Zpoždění způsobily dvě letecké nehody Jaků-130, které si vynutily úpravu konstrukce letounu. V současné době Jaky-130 působí na Krasnodarské vysoké vojenské letecké škole (KVVAUL), konkrétně na leteckých základnách Kuščevskaja a Armavir v Krasnodarském kraji a Borisoglebsk ve Voroněžské oblasti.

VKS již převzaly 109 letounů Jak-130.

Dodávky bojových letadel ruským ozbrojeným silám v letech 2008 až 2018

 

2008

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

MiG-29SMT

-

28

-

-

-

-

-

3

11

-

-

MiG-29UB

-

6

-

-

-

-

-

2

-

-

-

MiG-29KR

-

-

-

-

-

2

8

10

-

-

-

MiG-29KUBR

-

-

-

-

-

2

2

-

-

-

-

Su-27SM(3)

-

-

4

8

-

-

-

-

-

-

-

Su-30M2

-

-

2

2

-

3

8

3

2

-

-

Su-30SM

-

-

-

-

2

14

21

27

19

17

14

Su-34

1

2

4

6

10

14

18

18

16

16

12

Su-35S

-

-

-

-

2

8

24

12

12

10

10

Jak-130

-

3

6

3

15

18

20

14

10

6

14
 

1

39

16

19

29

61

101

89

70

49

50

V roce 2018 probíhala samozřejmě i modernizace stávajících bojových letounů VKS. V roce 2018 bylo modernizováno 24 záchytných stíhaček MiG-31 na verzi MiG-31BM/BSM, plus několika letounů MiG-31DZ bylo přestavěno na verzi MiG-31K nesoucí raketový systém Kinžál.

Minulý rok VKS dokončily modernizaci jednoho strategického bombardéru Tu-160, čtyř strategických bombardérů Tu-95MSM, šesti stíhaček Su-27SM, čtyř útočných letadel Su-25SM a jednoho radarového letounu A-50U.

V roce 2018 byly sice provedeny letové zkoušky nově vyrobeného strategického bombardéru Tu-160M2, ten však zatím nebyl převeden do VKS. Jedná se o 35. postavený Tu-160 od roku 1981 a první nový Tu-160 od roku 2008. V prosinci 2018 rovněž začaly letové zkoušky prvního modernizovaného bombardéru Tu-22M3M.

Minulý rok VKS rověž převzaly tři osobní letadla An-148-100E a dva VIP letouny (v salonní úpravě) Tu-214PU-SBUS. V minulém roce však VKS nepřevzaly žádný z nově vyráběných strategických dopravních letadel Il-76MD-90A.

Pokud jde o vývoz, v roce 2018 podle CAST ruský průmysl vyvezl 26 nových bojových letadel, včetně 12 stíhaček MiG-29M / MiG-29M2 do Egypta, čtyř stíhaček Su-30SM do Kazachstánu a deset Su-35S do Číny, plus čtyři letadla Jak-130 do Laosu. Navíc čtyři ex-indické Su-30K byly prodány do Angoly.

Zdroj: Kommersant, BMPD

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Víceúčelová stíhačka Su-35S oficiálně ve výzbroji

Tiskové oddělení ruského ministerstva obchodu a průmyslu 19. záři oficiálně oznámilo zavedení ...

Životní příběh ruské stíhačky Su-35

Francouzský časopis Air & Cosmos zveřejnil článek Tout sur le Su-35 popisující “životní příběh” ...

Dodávky bojových letadel do ruského letectva v roce 2017

V roce 2017 ruský průmysl pokračoval v dodávkách bojových a cvičných letounů do ozbrojených sil ...

Armija 2018: Dodávky ruských tanků Armata a stíhaček Su-57

Nedaleko Moskvy v těchto dnech probíhá tradiční mezinárodní vojensko-technické fórum Armija 2018. Na ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • danny
    23:49 22.01.2019

    A ještě jedna čerstvá novinka, opět sněhová bouře... https://www.rt.com/news/449404...

  • Slavoslav
    09:54 18.01.2019

    dve Su-34 si mozu skrtnut zo stavu

    https://svet.sme.sk/c/22031985...

  • Czertik
    01:13 17.01.2019

    No ja kdyz vidim kolik ze ruznych verzi at uz migu 29 ci sucek zavadeji a vyrabeji...nebylo by pro rusy z provozniho hlediska lepsi - a levnejsi - zavest min ruznych verzi ?
    Byt i za cenu ze "unifikovany" stroj by byl vyrobne o neco drazsi, pripadne by byy nutne jiste investice do zmeny vyrobni linky ?

    Ne nedarmo se rika ze nakupni cena je jen mensi cast toho kolik letoun prozere za svoji zivotnost.

  • rasto123
    00:32 17.01.2019

    "Problém je, že tí "olietaní" Amíci sú už generačne pomaly inde a okrem "vzácneho" F-22 sa masovo zavádza F-35 na ktorý Rusi nemajú a dlho nebudú mať žiadnu adekvátnu odpoveď. Ak uvážime, že Čína sa veľmi snaží o stroje novej generácie a určité výsledky bezpochyby má, tak pre Rusko to vychádza dosť neveselo. O takých 10 rokov bude svojou kvalitou bojového leteckého parku jednoducho druhá liga..."
    Dušan, nevieš čo bude za desať rokov. Ja si pamätám dobu, keď zavedenie väčšieho počtu nových bojových vrtuľníkov do Ruskej armády bol nepredstaviteľný čin a....dnes ich tam majú. Desať rokov je fakt dlhá doba. Rusko už teraz má minimálne v PVO a ochrane vojska slušnú obranu.

    • fenri
      07:57 17.01.2019

      Jakkoli jsem dalek toho, podceňovat Čínu, tak zrovna v letadlech Rusům neutečou ještě hodně, hodně dlouho.
      není to jen o tom, že nedokáží vyrobit motor pro letadlo 4. generace. Oni zatím nedali dokupy ani motor pro bitevní vrtulník. Ten jejich WZ-10 je zoufale podmotorovaný, oni to ví, ale to je vše.

      • Czertik
        11:50 17.01.2019

        Vtipne, jinde pises ze 10 let je velmi dlouha doba a za tu dobu se muze hodne zmenit...ale v tvoji logice to plati jen pro rusko, ale uz ne pro cinu :)
        Uzasne.
        Koho by pred 10 lety napadlo, ze cina nejen ze bude mit nejvetsi sit VRT trati na svete, ale dokonce je bude stavet po svete ? Asi malokoho.
        Ano, cinani maji problem vyrobit motory 4 generace, snaz se je vyrobit uz dlouho, ale casem je dokazi vyrobit. A nejspis i lepsi nez maji rusove.
        A nez si zacnes malovat jaci ze to sou rusove prebornici v motorech, uvedom si, ze rusove dodnes nemaji motor 5 generace, a ze uz ho vyvyjeji pres 20 let.
        A co se tyka motoru 5,5 ci 6 generace - tak si troufam tvrdit ze cinani ho budou mit driv a lepsi nez rusove.
        Ano, soucsny cinsky vrtulnikovy motor muze byt slaby, ale casem postavi lepsi.
        Jen tak pro info - jaky ze to (zcela) novy vrtulnikovy motor to rusove vyrobili za poslednich 20 ci 30 let ?
        Pokud nebudu pocitat posledni ruskou snahu za 4 roky, zpusobena tim, ze prisly o motory a podporu z ukrajiny.

        • fenri
          12:53 17.01.2019

          Czertik:
          tak ještě jendou, pro mimořádně nedovtipné:
          1.) Čína stále neumí vyrobit ani motor pro bitevní vrtulník. To není 10 let ztráty.
          2.) Čína ani neumí OKOPÍROVAT končící generaci ruských motorů. Kdy budou kopírovat tu nastupující? A kdy vyvinou vlastní? Za 10 let nebudou mít vlastní motor pro 5. generaci. Maximálně budou kopírovat. Ale věřím, že už budou umět motor pro vrtulník.
          3.) V radarech jsou pozadu, v motorech jsou pozadu... Proč kupují ruské S-400 a Su-35, když mají svoje J-20 a kdovíco ještě? 20 let dělají klony Su-27, ale když chtějí ty klony někam posunout, stejně si musí koupit Su-35.

          • Czertik
            00:07 18.01.2019

            Fenri
            podruhe, pro jeste nedovtipnejsi :)
            1)umi vyrobit motor, jen s nim maji jeste jiste problemy, nebo snad chces abych podle toho jake mely rusove problemy s kvalitou motou ktere dodaly indum, abych naplas jednoznacny zaver ze rusove uz ani neumi vyrobit motor co umeli postavit pred 10 lety ?
            2) proc si myslis ze je to KONCICI generace ? Nikde sem nezaregistroval to, ze uz by rusove rozjistely vyrobu 5 generace, prinejlepsim budou mit uz o neco vykonejsi funkcni vzorky za 5 ci dokonce 10 let.
            2b) skutecne cti pecliveji, ja sem nenapsal ze cinani budou mit motor 5 gerenace driv nez rusove, ale to ze budou mit driv mtor 6 (ci 5,5) generace.
            2c) pred 10 lety cinani ani neumely vyrobit kvalitni auta, ale ty dnesni se kvaltou tem ruskym vyrovnaji, a verim i tady uz ty rusy brzo predezenou (byt budou stale za zapadem).
            3) proc si myslis ze sou v radarech pozadu ? Prave ze v elektrnice bych cinany nijak nepodcenoval, naopak bych se nedivil kdyby uz tam byly o nekolik ci dokonce desitku let pred rusy.
            Jen si vzpomen jak se tu relativne nedavno hloubkove rozebiral "prevratny" rusky procesor elbrus (ltery vyrabeji u cinanu, ironicke ze?) - aby se pak prslo na to, ze vykonove odpovida +- tomu co je v beznem mobilu.
            A ted se podrz - vezmi si cisnke mobily huavei a ostatni -- tam vse maji VLASTNI vyvoj, sice ne svetova spicka, ale blizi se ji daleko vic nez rusove.
            A proc cinani kupuji s-400 a su-35 ? Ze by treba proto, aby mohly porovnat kde sou rusove a kde sou oni.
            Byt jo, kdyz v nich (s-35) nachazeji i francouzkou a izraelskou elektroniku, tak jim to moc o stavu ruske nerekne :).

  • Rase
    16:23 16.01.2019

    Nemělo by smysl přezbrojit letectvo z MiG-29 na Su-30SM? Přeci jen typově jsou obdobné, Suchoj byl vždycky tak nějak lepší a konkurenční výrobce je už odepsaný (Suchoj má monopol). Unifikace by myslím byla prospěšná i pro letectvo RF. Nebo je nějaký problém?

    • HEKTOR
      16:45 16.01.2019

      Rase - nebude to prevádzkovanie migov z dôvodu,že keď to chceme predávať,musíme to aj používať...

      • Rase
        19:28 16.01.2019

        Je vlastně vymazlený MiG-29 / nový MiG-35 levnější než Su-30? Ať už na nákup nebo provoz. Teda z pohledu potenciálního zákazníka, který vybírá nový stroj - ne dárky placené servisem, nebo ojeté. Neumím to posoudit, ale přijde mi že Sůčka mají i lepší exportní úspěch i potenciál. Mig snad jen u států co MiG-29 již provozují a třeba jen dokupují další letouny

        • Matesaax
          20:22 16.01.2019

          Suchoj měl štěstí,že jeho Su-30 zaujala Indii a postupně i další státy a díky tomu byly peníze na další vývoj např. Su-35 či dokonce vývoj dopravního Superjetu 100.Oproti tomu Mig neměl co nabídnout,zkoušel různé inovace původniho Mig-29,což však bylo málo,jediný perspektivní Mig-29M zůstal u prototypu a nic jiného v nabídce nebylo.

    • StandaBlabol
      17:02 16.01.2019

      No oni skoro žádné Mig-29 nemají. Všechny staré vyřazují a ve verzi SMT mají hlavně ty, co jim nechtělo převzít Alžírsko. Migů-35 taky bude jen pár jako marketingy. Jednoznačně unifikují na řadu Su-27/30/34/35.

  • fenri
    08:02 16.01.2019

    Jen kdyby se to nechtělo někomu počítat, tak za těch 10 let zařadili do výzbroje:
    74 Mig-29 (různé verze)
    12 Su-27
    134 Su-30
    117 Su-34
    78 Su-35
    109 Jak-130
    Tedy celkem 415 bojových letadel a 524 spolu s cvičně-bojovými.
    Modernizace nepočítaje.

    Na jednu stranu to vypadá docela slušně (máme v tom i kus globální ekonomické krize a sankce a pád ceny ropy). Na druhou stranu je zřejmé, že jde jen o dohnání deficitu z minula a spíše aktualizaci a omlazení, byť celkem mohutné.

    • Jirosi
      08:16 16.01.2019

      Dík, tohle mi v článku chybělo.
      Bohužel, to ale ukazuje totální závislost na platformě Suchoje. V podstatě mají taky takovou svoji "F-35".
      Zajímalo by mně zda tento stín dokáží v budoucnu překročit.

      • Slavoslav
        08:27 16.01.2019

        vhladom na to, ze MiG ako samostatna konstrukcna kancelaria nefunguje a je pod Suchojom tazko.

        Ak nezacnu s masovejsou vyrobou Su-57 tak budu este dlhe roky vychadzat z 27 micky.

        Pripadne Mig 35 ak bude vo vacsich mnozstvach. Btw nemali minuly rok prevziat aj nejake 35tky? chybaju mi v tej tabulke

    • Pauli
      08:38 16.01.2019

      +modernizace 120 migů31 na verzi BM +12 na verzi K a vypadá to, že budou modernizovat další

    • Pepin Nešpor
      12:12 16.01.2019

      Fenri nevěř všemu co píší. Vždy měli vše skreslene.
      Vím jejich letectvo je potřeba dát do kupy,ale pořád opravdu moderních.
      stíhačů na velikost jijech země je to žalostně málo.
      Jinak oni ještě vyrábí miginy 29?? To je jen modernizují ne ? Avioniku atd i u su-27.
      Nelitaly náhodou na francouzské avionice???

      • Pauli
        14:31 16.01.2019

        Migy-29Smt.... Poslední byl vyroben v roce 2016 a Migy29Kub (námořní), ale ty už jsou hodně přepracované... Úplně nová větší příď, jiný kokpit a větší křídlo... To po vizuální stránce. Samozřejmě, že je v nich nová avionika atd.
        Egypt si taky objednal padesátku nových migů

        • HEKTOR
          16:52 16.01.2019

          Pauli - neboli náhodou nejaké reklamácie na novo dodávané migy .??

          • Czertik
            01:18 17.01.2019

            Byly , indove na ne nadavaly a dokonce zrusily i par kontraktu. A motoru rusum vratili vic nez polovinu.

            A schvalne sem se dival na vieo pristavajiciho migu 29....a to jak jim kmitala predni podvozkova noha...bylo neco desiveho. A pak se stacilo kouknout na amicke letouny - tam sedela jako pribita.

            Holt delat palubni letoun z "papiraku" s extremne kratkou zivotnosti draku asi nebyl nejlepsi napad.

      • fenri
        20:21 16.01.2019

        Máte přesnější údaje o nákupech VKS? Podle vás jsou to lži, tedy? Zdroj?
        Podle mě plácáte
        A 500 moderních letadel za 10 let je málo? Kolik jich koupila 5x větší Evropa?
        Uvědomte si, že nepotřebujete bránit permafrost v Sibiři, 1200 km od nejbližší jurty před zásahem JDAMem. Bráníte lidská obydlí, průmyslová cestra a komunikační uzly. A těch mají úměrně jejich počtu. Navíc jde o nákupy od roku 2008. Myslíte, že před rokem 2008 neměli letadla, nebo létali na kukuruznicích?

        • Czertik
          01:21 17.01.2019

          Ano, 500 letadel za 10 let je skutecne malo - jen se podivej kolik nakoupili za tech 10 let amici f-35. A to je letoun drazsi nez jakykoliv co rusove nakupovaly.
          A amici kupovali i jine letadla.

          • fenri
            08:00 17.01.2019

            Možná jste si nevšiml, ale USA mají 3x více obyvatel, než Rusko a mají základny po celém světě. Logicky potřebují "trochu" více letadel a mají "trochu" jiné zdroje.
            Je to stejné, jako kdyby AČR nakoupila 60 F-35 a vy jste to spláchl, že je to prd, že USA jich kupují víc.
            Zkuste porovnávat podobné potřeby a podobné zdroje. USA vojenský rozpočet je 10x vyšší, než ten ruský.

          • Czertik
            11:58 17.01.2019

            To, ze amiku je 3x vic nez rusu..je rusky problem, ne muj. Pred 80 lety bylo rusu stejne jako amiku (a to skutecne pocitam samotne rusko a ne sssr).
            A ty pocty beru z pohledu velmoci, ne financni reality. nebo nejsi to snad ty, co tady porad basni o tom ze rusko je velmoc a ne jen velmi silna regionalni mocnost ?
            A jiste kdyby cesko nakoupilo 60 f-35, tak bych je logicky neporvanal s amiky, ale s podobnymy trpasliky - slovenskem, rakouskem, svycarskem, madarskem apod.
            Napis ze rusko je je jen silny regionalni hrac a budu ho srovnat s podobnymy - nemci, frantiky, brity, italy.

          • fenri
            13:01 17.01.2019

            Aha, takže proto, že Rusů bylo před 80 lety stejně jako Američanů, tak dnes potřebují mít letadla, která kryjí 3x více sídel a průmyslu a základny po celém světě? Říká vám něco poměr cena/výkon?
            Rusko potřebuje pokrýt svoje aglomerace a strategické body. Logicky potřebuje pokrýt cca 3x menší počet/plochu cílů (počet a rozloha důležitých cílů se plusmínus odvíjí od populace). K tomu mají poměrně nadstandardně silnou PVO.
            500 letadel/10 let/145 milionů obyvatel mi přijde naprosto OK. Srovnejte to s Německem, třeba. Má o něco více, než polovinu obyvatel, než Rusko, PVC nestojí za řeč a nakoupili za posledních cca 10 let zhruba 250-300 letadel? A to je na rozdíl od Rusů chtějí přepadnout Rusové :-)
            Mám pokračovat s Británií, Francií atd.? Nijak bledě na tom nejsou a navíc je přeci zbytečné, aby kupovali vojenskou techniku, když jejich zdroje přeci nikdo nechce.

          • Czertik
            00:20 18.01.2019

            Fenri, fenri, tady nekdo zapomel pocitat...nebo se pletu ?
            Amici skutecne tim, ze maji 3x vic obyvatel nez pred 80 lety nepotrebuji pokryvat 3x vic mest a jinych cilu apod...jednoduse proto ze jim rostla mesta - a to mesto musich chranit at z 5 nebo 15 mil lidmi :).
            Skutecne se tam nova mesta nezakladala (alespon ne ve velke mire, max par desitek).
            A ne, skutece amici nepotrebuji mit extra sily na kryti svych zamorskych zakladen, krome par blatoslapu primo na zemi :).
            Nebo si snad myslis ze kdyby nekdo chtel zautocit na amickou zakaldnu - a jedno jestli leteckou, tankovou ci jinou - ze by si to ona hostitelska zeme nechala jen tak libit a nevyhlasila utocniku valku, ci uz s nim nebyla rovnou ve valce ?
            Protoze jaksi prepokladam, ze si nemel na mysli teroristicke utoky.

            A proc by terba nemci apod meli nakupovat nejak vetsi pocty letadel ci jinych kramu ? Rika ti neco NATO ?
            No a kdyz ma nato v evrope vic letadel a jinych kramu nez cele rusko - tak proc jeste vic zvysovat pocty ? K cemu ?

            A ta posledni veta byla ukazkova, ano napsal si to velmi presne - vsichni chcou ruske zdroje, protoze rusko krome nich nemuze nabidnou vubec nic - zadne technologie, ci cokoliv podobneho.

      • rasto123
        00:40 17.01.2019

        Málo na čo ? Ideme do vojny ? Proti Rusku ? Prečo riešime Rusko ?

        • fenri
          08:00 17.01.2019

          Protože nás přepadne. Nejpozději včera.
          Jsou všude...všude
          :-)

  • dusan
    22:25 15.01.2019

    Rozsahom obnovy bojových lietadiel môžu Rusom závidieť i Amíci ... okrem časti bombardovacích strojov, ťažkých prepadových strojov MiG-31 a útočných strojov Su-25 Rusi vlastne vymenili všetky bojové stroje a čo nevymenili doteraz ("staré" Su-27 a "staré" MiG-29) tak nahradia určite do pár rokov.

    Problém je, že tí "olietaní" Amíci sú už generačne pomaly inde a okrem "vzácneho" F-22 sa masovo zavádza F-35 na ktorý Rusi nemajú a dlho nebudú mať žiadnu adekvátnu odpoveď. Ak uvážime, že Čína sa veľmi snaží o stroje novej generácie a určité výsledky bezpochyby má, tak pre Rusko to vychádza dosť neveselo. O takých 10 rokov bude svojou kvalitou bojového leteckého parku jednoducho druhá liga...

    • The88
      23:34 15.01.2019

      To je mozna az prislis pesimismu - napriklad co se Ciny tyce, je otazkou, jak na tom bude bojovou hodnotou jejich 5. generace oproti 4+ ruskym strojum. Ono, strizlive vzato, s konvencnim konfliktem mezi USA, Cinou a Ruskem (asi v libovolne kombinaci) urcite nikdo nepocita, takze skutecnym protivnikem budou vzdy nejaci mensi regionalni rivalove (v pripade USA pak ne nezbytne regionalni). A tam bude ta 4-4,5 generace jeste tak 20 let stacit. Samozrejme, druha vec je pozice na trhu vojenskych letadel, tam budou muset rusove hodne slapnout do pedalu.

      • RiMr71
        00:33 16.01.2019

        ...a čím by do těch pedálů šlapali?

      • Packal
        07:36 16.01.2019

        "...s konvencnim konfliktem mezi USA, Cinou a Ruskem (asi v libovolne kombinaci) urcite nikdo nepocita..."
        Tím bych si nebyl tak jistý. Podle Hodgese (býv. vrchní velitel US vojsk v Evropě) US strana očekává střet s Čínou do 15 let s těžištěm v Jihočínském moři. Současně s tím předpokládají i ruské akce v Evropě (avšak nikoli v kooperaci, spíš rusové jenom využijí situace) - něco na způsob osvobození utlačované ruské menšiny v Pobaltí... Vzhledem k současným kapacitám US ozbrojených sil - vést 1,5 války (tj. 1 velký plnohodnotný konflikt + 1 malý, policejní zásah) - se bude muset v takovém případě Evropa postarat sama o sebe a US nás budou maximálně podporovat. (Za Studené války měly kapacity na vedení 2,5 války.) To jen drobná noticka k nepředpokládanému konfliktu ;-)

        • Jirosi
          11:36 16.01.2019

          Packal: Nemyslíš, že Čína si to napřed vyzkouší na někom menším nebo případně v zástupné válce?
          Tedy, že Čínské tanky, letadla napřed uvidíme jezdit někde po Asii nebo Africe.

      • Czertik
        12:09 17.01.2019

        At je to jak chce, tak cinani s letouny 5. generace NEMUZOU dopadnout hur nez samotni rusove, ve srovani s ruskymy letouny 4+. gen.
        Takze asi tak.
        Cinani muzou byt pripadne jen a jen lepsi.

    • Jirosi
      06:26 16.01.2019

      Dusan: Ono je to asi jedno, i kdyby někde schrastily peníze a za použití technologii Su-57 vyrobily jeho jednomotorový derivát. Cena bude stále znamenat značnou redukci leteckých sil.
      V podstatě si sami podřežou větev, pokud masivně nepozvednou ekonomickou efektivitu.

    • palo satko
      10:16 16.01.2019

      Adekvatnu odpoved na čo, Na F-35 o ktoreho realnych bojovych schopnostiach sa neda povedat nič, čo by sa dalo podložit realnou vojenskou operáciou, Rusi ešte aj ten hokus-pokus Su57 realne vyskušali v Syrii. Ak sa Izraelcom podari učinne použit F-35 nad Syriou a nie odpalovat rakety a puštat bomby z Libanonu, bude možne uvažovat o tom, že treba najst adekvatnu odpoved. Uvažovat o tom, že F35 je prva liga je bez bojovych skusenosti naozaj predčasne. Zatial je F35 len "prva liga" v problemoch a nakladoch.

      • HEKTOR
        11:07 16.01.2019

        palo satko - no nechcem spochybňovať su-57 a sýriu ako bojisko... ale príde mi to ako nasadenie f-22 v afgánistane...a už sa dá povedať že má za sebou reálne bojové nasadenie...
        asi iba izrael dokáže momentálne viac menej reálne nasadiť a overiť leteckú techniku...

      • Jirosi
        11:21 16.01.2019

        palo satko - Vyzkoušeli a odložily na rok 2028...
        Jaký by byl tvůj komentář kdyby USA přestala na 10.let vyrábět F-35?

        • HEKTOR
          16:59 16.01.2019

          Jirosi - no niektorí moji "východne" orientovaní známi tvrdia,že to bolo preto,lebo vraj napr. su-35 je tak dobrý že zavádzať su-57 vlastne ani nemá ešte význam...a samozrejme to isté platí aj tankoch na platforme armata...tam to odložili vraj preto,lebo zase majú špičkové tanky t-90... :)

      • RiMr71
        13:21 16.01.2019

        "Zatial je F35 len "prva liga" v problemoch a nakladoch."

        Téhle problematické "prvé ligy" bylo už vyrobených víc kusů, než Rusové nakreslili powerpointů o Raptorném... trochu soudnosti by to chtělo...

      • StandaBlabol
        13:29 16.01.2019

        Dva prototypy Su-57 se na pár dní objevily v Sýrii. Oproti tomu F-35 byl bojově nasazen v Aghánistánu. Izrael už je používá na Blízkém Východě, což je vlastně jedna velká bojová zóna. Jsou vyrobeny stovky kusů a ve velkém měřítku se nasazuje na cvičeních typu Red Flag a podobně. To máš vážně pocit, že uživatelé o jeho provozních a bojových schopnostech nic neví?

        • palo satko
          15:47 16.01.2019

          Mne to vychadza tak, že dostaneš lepšie lietadlo než F16. nakoniec za tie peniaze by sa aj patrilo. Dokonca dostaneš lietadlo, ktore bude mat zaisteny servis na dalšich 50 rokov. To je logika nakupu pre Izrael, Japonsko, Britaniu, atd. Proste trochu viac si priplatíš a naš lietadlo na dalšie roky. Otazka je či dostaneš aj zazarčne lietadlo na vojnu. Podla mna nedostaneš "zazračne" lietadlo, ktore by odrovnalo z oblohy dnešne lietadla 4+ generacie Rafale alebo Su 35. Keby to tak bolo, tak Francuzi zošrotuju svoje letecke tovarne a nakupia F-35 a Nemci nevahaju ani minutu a nešpekuluju s europskym lietadlom.

          • RiMr71
            16:31 16.01.2019

            Ty vaše důvody proč chtějí Němci a Frantíci vlastní éra vyvinuté a vyrobené vlastním průmyslem - to jste opravdu tak mimo nebo to jen hrajete?

          • kisam
            16:46 16.01.2019

            Pre RiMr: on je naozaj tak mimo.

          • palo satko
            17:19 16.01.2019

            RiMr71 to si naozaj mysliš, že by Nemci nekupili lietadlo, ktore ma prevahu minimalne 10:1 a snažili sa vyvynut vlastne a vyrabat ho za rovnaku alebo vyššiu cenu? To naozaj su dnes racionalni Nemci taki trotli? Proste ta deklarovana prevaha F35 asi nebude taka za aku sa vydava.

          • Jirosi
            19:19 16.01.2019

            palo satko: Pokud to posuzuješ optikou výkonů/propagandy kolem Su-57, pak to dává smysl.

  • The88
    18:33 15.01.2019

    "Celkově tedy v roce 2018 ruské ozbrojené síly převzaly 36 nových bojových letounů ‒ 14 ks Su-30SM, 12 ks Su-34, deset Su-35S a 14 cvičně-bojových Jak-130."

    Ja teda vidim 50 letounu: 14+12+10+14 = 50

    • Slavoslav
      19:15 15.01.2019

      no ved sa tam doslovne pise 36 bojovych (Su30/34/35) a 14 cvicne-bojovych (JAK)

      • The88
        23:22 15.01.2019

        "Celkově tedy v roce 2018 ruské ozbrojené síly převzaly 36 nových bojových letounů ‒ 14 ks Su-30SM, 12 ks Su-34, deset Su-35S ‒ a 14 cvičně-bojových Jak-130."

        • Slavoslav
          05:02 16.01.2019

          no mne to stale vychadza :)

          doslovne je tam napisane 36 bojovych (14ks Su30 + 12 ks Su34 + 10 ks Su35 = 36) a 14 CVICNE-bojovych Jak 130

          Spolu prevzali 50 lietadiel ako si spravne zratal a z toho bolo 36 bojovych a 14 cvicne-bojovych

          • The88
            15:16 16.01.2019

            Ale jo, ono taky pulka myho textu z nejakyho duvodu vypadla. Je to jenom stylisticky spatne napsany a Cecha to prasti do oci. Navic, treba i v tabulce pocitaji ty Jaky mezi bojova letadla. Proste je to takovy nekonzistentne napsany. Ale je to samozrejme prkotina :)

  • HEKTOR
    16:59 15.01.2019

    suchoje sú krásne stroje,ale tá su-34 sa im dizajnovo fakt podarila ..!.

    • Miroslav
      20:05 15.01.2019

      No tí dizajnéri sa zas až tak nenarobili. V podstate je to SU-27/30 s inou kabínou.

      • Pauli
        08:33 16.01.2019

        No to ale není vůbec pravda ;) mrkni do kabiny, na avioniku, přepracovaný podvozek a celá příď +prepracovaný ocas s tím velikým žihadlem... Výbavou nemá se su27 vlastně moc společného. Su30sm je taky něco jiného....to je jako říct že Hornet a superhornet je v zásadě furt stejné letadlo

        • Jirosi
          09:09 16.01.2019

          Ano, je to letadlo k určené k jiným misím. Je rozšířené, tedy jisté úpravy muselo prodělat. Ale..
          http://www.ausairpower.net/XIM...

        • Miroslav
          10:06 16.01.2019

          SU-34 je derivát SU-27/30 čo myslím je aj oficiálne uvedené. Zmeny sa prakticky týkali kabíny ktorá je usporiadaná pre dvoch pilotov vedľa seba a nie za sebou, tým pádom im tam vznikol priestor pre nástupný tunel a dokonca vraj aj malá kuchynka by tam mala byť v zadnej časti kabíny. Rusi budú recyklovať podarenú konštrukciu SU-27/30 ešte pekne dlho. Ale ani to nejde donekonečna.