Dodávky bojových letounů do ruského letectva v roce 2020

Dodávky bojových letounů do ruského letectva v roce 2020
Výroba Su-35S v montážní dílně závodu Komsomolsk na Amuru (KnAAZ) / twitter.com/russiarmy (Zvětšit)

Moskevský think-tank CAST (Centre for Analysis of Strategies and Technologies) skrze svůj blog BMPD tradičně zveřejnil dodávky bojových letadel do ruských vzdušně-kosmických sil (VKS) za předchozí rok. V roce 2020 VKS přijaly mimo jiné deset víceúčelových stíhaček Su-35S a čtyři frontové bombardéry Su-34.

Podle CAST VKS minulý rok získalo nejmíň bojových letadel (nepočítaje Jak-130) za poslední dekádu. Hlavní událostí minulého roku se stalo přijetí první víceúčelové stíhačky páté generace Su-57. Kromě toho VKS převzalo dvě víceúčelové stíhačky MiG-35UG a čtyři cvičeně-bojová letadla Jak-130. Stejně jako v roce 2019 ale VKS nezískalo žádné Su-30SM.

Su-57

První zavedená sériová Su-57 (druhá vyrobená) s ocasním číslem „modrá 01“ (T-50S-2, sériové číslo 51002) postavená v leteckém závodu v Komsomolsku na Amuru J. A. Gagarina (KnAAZ; výrobní pobočka firmy Suchoj) byla dodána 929. středisku státních letových zkoušek v Achtubinsku. Letové zkoušky první dodané Su-57 začaly v říjnu 2020.

První dvě Su-57 (T-50S-1 a T-50S-2) Ministerstvo obrany Ruské federace (MO RF) objednalo na vojensko-technickém fóru Armija 2018. S dodávkami se počítalo v letech 2019 a 2020. První sériově vyrobený letoun Su-57 (T-50S-1) se ale 24. prosince roku 2019 zřítil. Důvodem nehody byla pravděpodobně porucha na řízení (výsledky vyšetřování nebyly oficiálně uvedeny). V důsledku ztráty prvního Su-57 (T-50S-1) došlo k výměně vedení společnosti Suchoj.

V roce 2019 během fóra Armija 2019 MO RF u společnosti Suchoj objednalo 76 sériových Su-57 (včetně dvou Su-57 objednaných v roce 2018). Termín plnění smlouvy je do roku 2027.

Podle smlouvy z roku 2019 KnAAZ dodá v roce 2021 dva letouny Su-57.


Su-57 je konečně tady

Su-34

V roce 2020 Novosibirský letecký závod V. P. Čkalova (NAZ; Suchoj) dodal VKS čtyři frontové bombardéry Su-34.

V červenci minulého roku VKS převzalo dva Su-34. Šlo o poslední letouny dodané na základě objednávky z roku 2012. První letoun dodaný v roce 2020 zamířil k 47. leteckému pluku, 105. letecké divize, 6. letecké armády na letišti Baltimore (Voroněž) v Západním vojenském okruhu. Druhý (poslední z objednávky z roku 2012) převzal 968. letecký pluk, 4. státního školicího střediska V.P. Chkalova v Lipecku.

V listopadu a prosinci 2020 MO RF získalo dva další bombardéry Su-34 vyrobené společností NAZ na základě dodatku ke smlouvě z února 2012. Oba letouny rovněž vstoupily do školícího střediska v Lipecku.

Na základě smlouvy z února 2012 (včetně dodatku) bylo vyrobeno 94 Su-34 a celkově (včetně sedmi experimentálních a předsériových) 138 frontových bombardérů Su-34. VKS ze 131 bojových Su-34 při nehodách ztratily dvě Su-34 (v lednu 2019 nad Tatarským průlivem) a další čtyři letouny byly staženy z výzbroje.  

Su-34 jsou ve výzbroji devíti letek čtyř leteckých pluků VKS (2., 47. a 277. a 559. pluky), jakož i ve výcvikových střediskách v Lipecku a Achtubinsku.

V srpnu 2020 podepsalo MO RF novou tříletou smlouvu na stavbu dalších 24 frontových bombardérů Su-34. První dva Su-34 této nové smlouvy jsou již vyrobené, ale zatím nebyly předány VKS.


Su-35S; větší foto / MO RF

Su-35S

V minulém roce KnAAZ dodal posledních deset Su-35S na základě pětileté smlouvy z prosince 2015. Smlouva počítala s dodávkou 50 Su-35S.

První čtyři Su-35S dodané v roce 2020 převzala ruská akrobatická skupina Ruští rytíři působící z letiště Kubinka v moskevské oblasti. Celkově „ruští rytíři“ provozují osm Su-35S.

Další tři Su-35S převzal 790. stíhací pluk, 105. divize, 6. letecké armády na letišti Chotilovo (Tverská oblast) v Západním vojenském okruhu. Na začátku let 2018 až 2019 tento pluk obdržel 12 letounů Su-35S, takže celkový počet strojů v 790. pluku dosáhl počtu 15.

Tři finální Su-35S v rámci loňských dodávek (a smlouvy z roku 2015) byly dodány v listopadu 2020. Dva letouny zamířily do střediska v Lipecku, třetí zůstal v Komsomolsku na Amuru (letiště Dzemgi) a stala se součástí 23. stíhacího pluku, 303. gardové letecké divize, 11. letecké armády ve Východním vojenském okruhu.

Včetně smlouvy z roku 2009 (48 letadel) VKS do těchto dní převzalo 98 sériových Su-35S, přičemž jedno letadlo bylo staženo z výzbroje.

V srpnu 2020 během fóra Armija 2020 MO RF objednalo u Sjednocené letecké korporace dalších 30 Su-35S. Prvních pět Su-35S podle této smlouvy KnAAZ dodá v letošním roce, zbývajících 25 letadel v letech 2022 až 2024.


MiG-35UB; větší foto / Sjendocená letecká korporace

MiG-35UB

V první polovině roku 2020 MO RF převzalo dva MiGy-35UB. Šlo o první dva stroje postavené na základě smlouvy z roku 2018. Smlouva počítá s dodávkou šesti MiGů-35 a MiGů-35UB do roku 2023. Letouny vyrobil Luchovický letecký závod P.A. Voronina (LAZ; výrobní pobočka letecké korporace „MiG“) z Moskevské oblasti.

V předminulém roce LAZ dodal dva předsériové testovací MiG-35 a MiG-35UB. Státní zkoušky MiGů-35 začaly v květnu 2018, ale dosud nebyly dokončeny.

Jak-130

Irkutský letecký závod v minulém roce předal čtyři Jaky-130, které byly vyrobeny na základě doplňkové smlouvy z roku 2019 na dodávku několika letadel (zřejmě čtyř).

Všechny čtyři Jaky-130 zamířily do Krasnodarské letecké školy A. K. Serova (KVVAUL). Krasnodarská škola provozuje Jaky-130 na čtyřech leteckých základnách – Kotelnikovo, Kuščevskaja, Armavir a Borisoglebsk.

Od roku 2009 MO RF obdrželo na základě různých smluv celkem 113 letadel Jak-130, z toho 12 vyrobil Nižněnovgorodský letecký závod Sokol, zbývajících 101 pak Irkutský letecký závod.

Během Armija 2020 MO RF objednalo dalších 21 Su-30SM pro letectvo ruského námořnictva a dalších 25 cvičně-bojových Jaků-130 s termínem dodání (Su-30SM i Jak-130) 2021 až 2025. Všechny letouny vyrobí Irkutský závod.


Jak-130; větší foto / Mil.ru, CC BY 4.0

Export ruských letounů v roce 2020

Podle informací CAST Rusko v roce 2020 dodalo do Egypta 40 nově postavených bojových letadel, včetně 22 Su-35S a deseti MiG-29M/M2. Dále došlo k zaslání osmi Su-30SM do Kazachstánu a šesti Jaků-130 do Myanmaru.

Podle všeho došlo také k přesunu bojových letadel z výzbroje ruského letectva (MiG-29 a Su-24M) do Sýrie a libyjské národní armády (LNA).

Pokud jde o dodávky nebojových letadel ruským ozbrojeným silám v roce 2020 – program sériové výroby vojenských dopravních letadel Il-76MD-90A společnosti Aviastar-SP (Uljanovsk) nadále trápí výrazné problémy. V minulém roce VKS proto nezískaly ani jeden Il-76MD-90A. Aviastar-SP sice loni zalétal tři stroje tohoto typu, ale do konce roku nebyl žádný z nich oficiálně předán MO RF.

Tři dosud nedodané Il-76MD-90A jsou pátým, šestým a sedmým vyrobeným letadlem na základě smlouvy z října 2012. Smlouva původně počítala s výrobu 39 Il-76MD-90A. Závod Aviastar-SP do dnešního dne vyrobil pouze 11 dopravních letadel Il-76MD-90A (včetně jednoho prototypu) a jeden prototyp tankeru Il-78M-90A.


Il-76MD-90A

Vzhledem k problémům s výrobou došlo v květnu 2020 k úpravě smlouvy. Na základě upravené smlouvy Aviastar-SP dodá 13 letadel. V letošním roce pak vstoupí v platnost nová smlouva, která počítá s dodávkou 14 letadel Il-76MD-90A do roku 2028.

V prosinci 2020 podepsalo MO RF smlouvu se společností Aviastar-SP na dodávku deseti nových tankerů Il-78M-90A.

Kromě toho VKS v roce 2020 obdržely další dvoumotorové cvičné letouny Diamond DA42T od Uralského závodu civilního letectví (UZGA) z Jekatěrinburgu. UZGA letouny složilo ze sad dodaných rakouskou společností Diamond Aircraft Industries. UZGA tak dokončil smlouvu na dodávku 35 těchto letadel pro počáteční letecký výcvik ruských pilotů dopravních letadel. O dodávkách se v posledních letech příliš nemluvilo, kvůli „politické citlivosti těchto dodávek s ohledem na současnou mezinárodní situaci.“

Během fóra Armija 2020 MO RF podepsalo smlouvu s UZGA na dodávku dalších 20 cvičných letadel Diamond DA42T počínaje rokem 2021.

Letošní dodávky do VKS byly sice nejslabší za poslední dekádu ale rozsah smluv podepsaných v minulém roce umožní v letošním roce opět zvýšit dodávky. V letošním roce VKS získají 21 nových bojových letadel (odhadem šest Su-30SM2, šest Su-34, pět Su-35S, dva Su-57, dva MiG-35S) a několik Jaků-130. V roce 2022 se rychlost dodávek bojových letadel do VKS ještě zvýší.

Dodávky bojových letadel ruským ozbrojeným silám v letech 2008 až 2020

 

2008

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018 2019 2020

MiG-29SMT

-

28

-

-

-

-

-

3

11

-

- - -

MiG-29UB

-

6

-

-

-

-

-

2

-

-

- - -

MiG-29KR

-

-

-

-

-

2

8

10

-

-

- - -

MiG-29KUBR

-

-

-

-

-

2

2

-

-

-

- - -
MiG-35S - - - - - - - - - - - 1 -
MiG-35UB - - - - - - - - - - - 1 2

Su-27SM(3)

-

-

4

8

-

-

-

-

-

-

- - -

Su-30M2

-

-

2

2

-

3

8

3

2

-

- - -

Su-30SM

-

-

-

-

2

14

21

27

19

17

14 - -

Su-34

1

2

4

6

10

14

18

18

16

16

12 8 4

Su-35S

-

-

-

-

2

8

24

12

12

10

10 10 10
Su-57 - - - - - - - - - - - - 1

Jak-130

-

3

6

3

15

18

20

14

10

6

14 - 4
 

1

39

16

19

29

61

101

89

70

49

50 20 21

Zdroj: BMPD

Nahlásit chybu v článku


Související články

Dodávky bojových letadel do ruského letectva v roce 2017

V roce 2017 ruský průmysl pokračoval v dodávkách bojových a cvičných letounů do ozbrojených sil ...

Dodávky bojových letounů do ruského letectva v roce 2018

Informace o dodávkách bojových letounů do ruských vzdušně-kosmických sil (VKS) přinesl moskevský ...

Dodávky bojových letounů do ruského letectva v roce 2019

Moskevský think-tank CAST (Centre for Analysis of Strategies and Technologies) skrze svůj blog BMPD ...

Ruská Armija-2020: Miliardy za letadla a konec Armaty v roce 2040

Ruské ministerstvo obrany u státní korporace Rostec na probíhající vojenské výstavě Armija-2020 ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Laci
    19:34 23.01.2021

    Jinak počty dodávek letounů je jedna věc, ale má někdo nějaká čísla o počtech odepsanejch strojů? U tak věkově pokročilýho letectva, jako je to ruský, to musej bejt nezanedbatelný ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Jinak počty dodávek letounů je jedna věc, ale má někdo nějaká čísla o počtech odepsanejch strojů? U tak věkově pokročilýho letectva, jako je to ruský, to musej bejt nezanedbatelný čísla a nedivil bych se, kdyby přesahovaly počty nově zavedených.
    Skrýt celý příspěvek

  • Laci
    19:30 23.01.2021

    “ První čtyři Su-35S dodané v roce 2020 převzala ruská akrobatická skupina” - aneb to nejlepší co máme dáme komediantům, ať máme hlavně co ukazovat světu :D
    To mluví o směrování a ...
    Zobrazit celý příspěvek

    “ První čtyři Su-35S dodané v roce 2020 převzala ruská akrobatická skupina” - aneb to nejlepší co máme dáme komediantům, ať máme hlavně co ukazovat světu :D
    To mluví o směrování a efektivitě zavádění zbraňovejch systémů v Rusku za zhruba vše.
    Skrýt celý příspěvek

  • Pauli
    10:29 21.01.2021

    Tahle čísla jsem nikdy nesledoval ,ale autor má chybu minimálně u Migů35. Těch už bylo dodáno minimálně šest. A to s palubním číslem modrá 10 až 15 . ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Tahle čísla jsem nikdy nesledoval ,ale autor má chybu minimálně u Migů35. Těch už bylo dodáno minimálně šest. A to s palubním číslem modrá 10 až 15 . https://i.imgur.com/ZyDlUXE.jp...
    Skrýt celý příspěvek

    • madrabbit
      10:59 21.01.2021

      Čistě teoreticky, víte jak to měla Luftwaffe s He-100 :-)

      Čistě teoreticky, víte jak to měla Luftwaffe s He-100 :-)

    • Miroslav
      13:48 21.01.2021

      Nešli náhodou k akrobatom? A celkovo je ťažko odlíšiť čo kto označuje ako MiG-35 a MiG-29M1/M2. Rusi dodali do Egypta MiG-35 a tam lietajú ako MiG-29M1/M2

      Nešli náhodou k akrobatom? A celkovo je ťažko odlíšiť čo kto označuje ako MiG-35 a MiG-29M1/M2. Rusi dodali do Egypta MiG-35 a tam lietajú ako MiG-29M1/M2

      • Pauli
        13:59 21.01.2021

        Ne k akrobatům ne. Ta 35 má úplně jinou příď a kokpit, křídlo atd. Vlastně je to kastle z námořního migu. Si všimněte i těch velkých vztlakovek ;) To co je pod kapotou těch ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Ne k akrobatům ne. Ta 35 má úplně jinou příď a kokpit, křídlo atd. Vlastně je to kastle z námořního migu. Si všimněte i těch velkých vztlakovek ;) To co je pod kapotou těch egyptských strojů ani nevím, ale kastle je totožná. Ona stará 29 v dvousedadle neměla v čumáku ani radar. Tyhle nový migy jsou v jedno i dvousedadle stejný. Jen u jednosedadla je místo druhého pilota nádrž navíc.
        Skrýt celý příspěvek

        • Miroslav
          14:56 21.01.2021

          Čo sa toho Egyptu týka, tam to vôbec nie je jasné. Niekde sú označované ako MiG-35 a niekde ako MiG-29M1/M2. Niekde len dokonca ako 29-M2. Každý zdroj udáva niečo iné

          Čo sa toho Egyptu týka, tam to vôbec nie je jasné. Niekde sú označované ako MiG-35 a niekde ako MiG-29M1/M2. Niekde len dokonca ako 29-M2. Každý zdroj udáva niečo iné

  • Tommy
    17:53 20.01.2021

    Pokud by se stal zázrak a dodalo se všech su 57, tak zkloubit to v jeden funkční systém s celkem armády je úkol daleko složitější. Letadlo pro obranu státu musí vyrábět špičková ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Pokud by se stal zázrak a dodalo se všech su 57, tak zkloubit to v jeden funkční systém s celkem armády je úkol daleko složitější. Letadlo pro obranu státu musí vyrábět špičková sériová výroba s odbytem i pro jiné státy ( f22 ) a to je pro Rusko zatím mimo realitu. USA si programy jako Raptor, B2 dovolit mohou jen pro sebe, Rusko ani náhodou.
    Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      18:36 20.01.2021

      Tá modelová rôznorodosť v ruskom letectve je šialená. Len v stíhacom letectve majú SU-24/25/27/30/33/34/35 a teraz už aj 57 + MiG-29/31/35. To je proste dlhodobo neudržateľné. Aj ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Tá modelová rôznorodosť v ruskom letectve je šialená. Len v stíhacom letectve majú SU-24/25/27/30/33/34/35 a teraz už aj 57 + MiG-29/31/35. To je proste dlhodobo neudržateľné. Aj oveľa bohatšie USA sa snažia unifikovať leteckú techniku na niekoľko typov ktoré pokryjú celé spektrum požiadaviek. F-35 by mali nahradiť F-16/18 aj A-10. Pre vybojovanie vzdušnej nadvlády je dosť možné, že F-15 nahradí aj F-22. Teoreticky by USAF mohlo mať časom len 2 typy
      Skrýt celý příspěvek

      • logik
        04:28 21.01.2021

        F-15 neslouží u USAF primárně pro vybojování vzdušné nadvlády. Ale jako buďto útočné stroje (Strike Eagle), nebo interceptory.

        F-15 neslouží u USAF primárně pro vybojování vzdušné nadvlády. Ale jako buďto útočné stroje (Strike Eagle), nebo interceptory.

        • madrabbit
          11:00 21.01.2021

          Tak původně F-15 byl čistý stíhač, a i dnes to IMHO zvládne.

          Tak původně F-15 byl čistý stíhač, a i dnes to IMHO zvládne.

      • Klimesov
        09:37 21.01.2021

        No ono ani tak nejde o počet. USA má těch letounů taky celkem dost. Jde spíše o samotné rozdělení.
        Jako Mig-31 chápu, Su-24 a Su-34 taky chápu, Su-25 taky. Jsou to svým způsobem ...
        Zobrazit celý příspěvek

        No ono ani tak nejde o počet. USA má těch letounů taky celkem dost. Jde spíše o samotné rozdělení.
        Jako Mig-31 chápu, Su-24 a Su-34 taky chápu, Su-25 taky. Jsou to svým způsobem specializované stroje, přesně určené k provádění jistých druhů bojových operací.
        Ale ten zbytek Su-27, Su-30, Su-33, Su-35, Su-57 MiG-29 a MiG-35, to už je celkem solidní sbírka strojů, které prakticky všechny slouží k jednomu a tomu samému. Operační úkoly těchto strojů jsou totožné a v tom je největší problém. Kombinace několika strojů se stejným operačními úkoly ovšem s velkými technologickými rozdíly, musí být obrovská zátěž na logistiku a výcvik.
        Skrýt celý příspěvek

        • omacka
          11:06 21.01.2021

          Tak ale zase hodit Su-27, Su-30, Su-33, Su-35, Su-57 MiG-29 a MiG-35 do jednoho pytle je trošku nelogické, jednak ty stroje musíte generačně rozdělit (z jednoúčelových na ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Tak ale zase hodit Su-27, Su-30, Su-33, Su-35, Su-57 MiG-29 a MiG-35 do jednoho pytle je trošku nelogické, jednak ty stroje musíte generačně rozdělit (z jednoúčelových na víceúčelové) a hlavně taktické a frontové stíhací letouny.

          Reálně se vám to smrskne na verze Su-27SM, Su-33 jsou defakto vyřazené, Su-30SM/2, Su-35S mají potenciál s kterým se počítá do daleké budoucnosti, o Su-57 se nemá cenu bavit, to bude pilíř VSK spolu s Ochotnikem na dalších 50 - 60 let, z kterých budou vycházet další nové konstrukce, jako to bylo u Su-27.. Těch pár sloužících MiGů-29 Izd 9-13 a izd 9-13S je také vyřazováno, část jich odešla z leteckého pluku v Astrachani formálně přes syrské letectvo v noname konfiguraci při přeletu k Haftarovi, MiG-29SMT je také za svým zenitem, MiG-35 je moderní frontový stroj, ale ten slouží jen na překlenutí 15-20 let a udržení Mykojana než se začne s výrobou nového lehkého frontového stíhače PFI, co definitivně nahradí tuto zastaralou konstrukci pocházející z MiGu-29.
          Skrýt celý příspěvek

          • omacka
            11:12 21.01.2021

            Překlep VSK > VKS

            Překlep VSK > VKS

          • Klimesov
            14:02 21.01.2021

            V podstatě máte pravdu. A připomínka správná. Ale tady nejde o stroje jako takové, ale o jejich účel.
            Když se to veme kolem a kolem.
            Mig-31 je potřebný stroj. Rusko je obrovská ...
            Zobrazit celý příspěvek

            V podstatě máte pravdu. A připomínka správná. Ale tady nejde o stroje jako takové, ale o jejich účel.
            Když se to veme kolem a kolem.
            Mig-31 je potřebný stroj. Rusko je obrovská země, která je řídce osídlena. Proto potřebuje stroj, který bude schopen efektivně a rychle zasahovat na velkém území. To Mig-31 je, proto mít ho ve výzbroji dává smysl.
            Su-24 a Su-34. Stroje pro útoky na taktické a strategické cíle a nepřátelskou PVO. V armádě mají smysl. Takže opět jo.
            Su-25. Stroj pro přímou palebnou podporu pozemním jednotkám. Něco co se zatím stále potřebuje, takže taky jo.

            Ale ten zbytek?
            I když je všemožně rozdělíme. Pořád jsou to stroje s podobnými letovými vlastnostmi a výkony a pořád všechny ty stroje se dají aspoň teoreticky operačně nasadit na to stejné. Jsou to prostě více účelové dvoumotorové stroje.
            Prakticky ruské ekvivalenty k americké F-18.
            Což je v pohodě, ale ten počet tipů je prostě problém. Rusko je velká země a velká armáda a v podstatě jí chybí stroj na vybojování vzdušné nadvlády. Něco jako F-22, kde primárním úkolem bude vzdušný souboj a útoky na pozemní cíle jen takový bonus.
            Dále jim chybí jednomotorový dříč. Který v případě potřeby můžou nasadit na podporu jakéhokoli stroje a jeho úkolům co jsem popsal výše.
            Rusové prostě mají organizační kombinaci Evropského letectva s USAF a letectvem USMC doplněné o speciály které potřebují.
            Organizačně je z toho prostě kočkopes, a logisticky a výcvikově tohle zabezpečovat musí být docela složité a těžké.
            Tím netvrdím, že Rusové mají špatné letectvo. Jen nějaké to zjednodušení by si myslím bylo spíše ku prospěchu. Nahradit dvoumotoráky, jednomotorovými stroji v jednotkách, které mají plnit všeobecné úkoly, a dvoumotoráky nechat na čistě vybojování vzdušné nadvlády.
            Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            15:52 21.01.2021

            Klimesov
            Rusové se na konci 90. let rozhodli vyřadit jednomotorové letouny a dále v nich nepokračovat, i když je k tomu ekonomika možná znovu dotlačí. Ale platformy na bázi SU 27 ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Klimesov
            Rusové se na konci 90. let rozhodli vyřadit jednomotorové letouny a dále v nich nepokračovat, i když je k tomu ekonomika možná znovu dotlačí. Ale platformy na bázi SU 27 jim dali dost dobrý drak pro vytrvalost a dolet, jednomotoráky s takovými parametry neměli a i původní Mig 29 byla mašina u které zapomněli na nádrže pro palivo.
            Skrýt celý příspěvek

          • logik
            12:03 22.01.2021

            Klimešov: Ani Su-24 a Su-34 nejsou úplně opodstatněné. Podobné stroje už snad všechny zahraniční armády vyřazují nebo vyřadili (např. Aadwark, Tornado). Ještě tak trochu smyslu by ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Klimešov: Ani Su-24 a Su-34 nejsou úplně opodstatněné. Podobné stroje už snad všechny zahraniční armády vyřazují nebo vyřadili (např. Aadwark, Tornado). Ještě tak trochu smyslu by měli v armádě bez bombardérů.

            Přinejmenším Su-24 je plně nahraditelný Tu-22M. O Su-34 se můžeme bavit: teoreticky ještě USAF plánuje dlouhodobě používat F-15E(X) což se zdá ekvivalent, jenže ten je zároveň naprosto plnohodnotný stíhač. Zatímco radar Su-34 je ještě starý PESA, s dosahem na stíhač nic moc.

            IMHO armádě velikosti Ruska by úplně stačila sestava
            Su-35, Su-57 jako air superiority stíhače a fighter-bombery. Ok, možná ještě Su-30, protože ho prostě mají.
            Možná Mig-31 jako interceptor, ale je otázka, jestli by na to nestačil také Su-35. Rusko je sice rozlehlé, ale není tam toho zas moc co bránit. A stejně ho nemaj pokrytý radarem.
            Tu-22M jako střední bombardér stačí. Proč ještě živit Su-24? Na průniky nepřátelstkou obranou se dnes používají multipurpose stroje (Su-35).
            Tu-95/Tu-160 těžký bombardér
            a možná Mig-35 jako palubní letoun, ale to by museli mít letadlovku....
            A možná dolétat Su-25, ale je otázka, jestli nemá větší smysl ho vyřadit hned a peníze narvat do dronů.

            Problém je, že Rusové chtějí udržet zbrojní výrobu ve všech továrnách, a tak kupují od každého kusu kousek. Takže ještě v roce 18 kupovali Su-27 a Su-30, doteď nakupují Su-34, kupují Mig-27/35 v různých verzích....
            Skrýt celý příspěvek

        • Kichot
          12:31 21.01.2021

          Verze Su30-35 jsou v podstatě modernizace a varianty Su27. Asi jako transche u Eurofighteru, blocky u F18, nebo různé verze F35. Jen Rusové označením dotáhli marketing (hlavně pro ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Verze Su30-35 jsou v podstatě modernizace a varianty Su27. Asi jako transche u Eurofighteru, blocky u F18, nebo různé verze F35. Jen Rusové označením dotáhli marketing (hlavně pro domácí koblihy) na jiný level.
          Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            13:42 21.01.2021

            Zásadným rozdielom SU-30/35 oproti SU-27 je doplnenie spôsobilosti stíhacieho bombardéra. Iný nejaký zásadný posun tam nie je. Alebo?

            Zásadným rozdielom SU-30/35 oproti SU-27 je doplnenie spôsobilosti stíhacieho bombardéra. Iný nejaký zásadný posun tam nie je. Alebo?

  • krllo
    17:41 20.01.2021

    Hrozba z Východu ?

    Hrozba z Východu ?

  • dusan
    15:47 20.01.2021

    Ruské letectvo nemá problém dnes ... ale v budúcnosti ...

    V čase, keď už veľa štátov zaraďuje do výzbroje stroje 5.generácie a pripravuje 6.generáciu, tak Rusko ani nemá ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Ruské letectvo nemá problém dnes ... ale v budúcnosti ...

    V čase, keď už veľa štátov zaraďuje do výzbroje stroje 5.generácie a pripravuje 6.generáciu, tak Rusko ani nemá zaradený stroj 5.generácie a dlho nebude mať (dnešné "sériové" Su-57 sú len v štádiu testovania a vzhľadom na pripravovanú výmenu motora a systému riadenia dlho ani v sériovej podobe nebudú) ...

    Ale horšia situácia je v transportnom letectve, kde je väčšina strojov zastaralých a náhrada prichádza len v malých počtoch ....

    Som zvedavý či ruské letectvo udrží v službe An-124, lebo Volga-Dneper po havárii motora musela svoju flotilu uzemniť ...
    Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      18:40 20.01.2021

      Keby to s SU-57 mysleli smrteľne vážne, tak by neobjednávali v takých počtoch SU-30/35. SU-57 má podľa mňa skôr slúžiť na to, aby ako tak udržali technologický krok s konkurenciou

      Keby to s SU-57 mysleli smrteľne vážne, tak by neobjednávali v takých počtoch SU-30/35. SU-57 má podľa mňa skôr slúžiť na to, aby ako tak udržali technologický krok s konkurenciou

      • Sokrates
        08:12 22.01.2021

        Nejak mi uniká logika tohto výroku. To akože keď Rusko objedná viac ako 70 stíhačiek Su-57, tak to s nimi nemyslia vážne? Zatiaľ čo keď objednajú 21 lietadiel Su-30 a 30 kusov ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Nejak mi uniká logika tohto výroku. To akože keď Rusko objedná viac ako 70 stíhačiek Su-57, tak to s nimi nemyslia vážne? Zatiaľ čo keď objednajú 21 lietadiel Su-30 a 30 kusov Su-35, tak to s nimi myslia smrteľne vážne?
        Ak ma pamäť neklame, tak za posledných 30 rokov Rusko neobjednalo žiaden typ stíhacieho lietadla v takom počte ako teraz Su-57.
        Ruský problém sa vôbec nevolá Su-57, ale ako je aj na konci článku naznačené: Il-76MD-90A a Il-78M-90A.
        Skrýt celý příspěvek

        • logik
          12:06 22.01.2021

          Zaprve Tě paměť klame, např. Su-34 objednali přes stovku, Su-35 také. Možná rozložené do více objednávek, ale v podobném časovém horizontu, jako Su-57.

          Zadruhé, Su-57 je teď ve ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Zaprve Tě paměť klame, např. Su-34 objednali přes stovku, Su-35 také. Možná rozložené do více objednávek, ale v podobném časovém horizontu, jako Su-57.

          Zadruhé, Su-57 je teď ve stavu, že nemá ani prototyp. Takže narozdíl od ostatních objednávek jde daleko spíš o "preobjednávku". Kdoví, jak to s ní ve skutečnosti dopadne.
          Skrýt celý příspěvek

          • Sokrates
            07:14 23.01.2021

            Su-34 nie je stíhacie lietadlo, ale skôr taktický bombardér, čo je úplne iný typ s iným určením. Ale aj tak tých vyše 100 kusov nebolo objednaných naraz, ale bolo rozdelených do 3 ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Su-34 nie je stíhacie lietadlo, ale skôr taktický bombardér, čo je úplne iný typ s iným určením. Ale aj tak tých vyše 100 kusov nebolo objednaných naraz, ale bolo rozdelených do 3 objednávok. Su-35 tiež boli objednávané na 2-krát, tuším 50 a 48 kusov.
            Tým chcem poukázať na to, že v Rusku je úplný štandard objednávať lietadlá postupne, častokrát najskôr v jednotkách a až neskôr v desiatkach kusov. Z prvej alebo druhej objednávky sa absolútne nedá vyvodzovať, aký význam má daný typ pre ruské letectvo.
            Skrýt celý příspěvek