Dodávky bojových letadel do ruského letectva v roce 2017

Su-30SM; větší foto / Korporace IRKUT

V roce 2017 ruský průmysl pokračoval v dodávkách bojových a cvičných letounů do ozbrojených sil Ruské federace. V roce 2017 pro ruské letectvo a leteckou složku ruského námořnictva bylo vyrobeno 43 bojových a šest cvičných proudových letounů.

Proudová bojová letadla

Ruské letectvo v roce 2017 převzalo 17 víceúčelových stíhaček Su-30SM, deset Su-35S a 16 taktických bombardérů Su-34. Mezi bojové letouny lze počítat i šest cvičně-bojových Jak-130. Su-30SM, Su-34 a Su-35S tvoří, a minimálně v následujícím desetiletí budou tvořit, páteř ruského letectva.

 

 

Irkutský letecký závod patřící pod Korporaci IRKUT dodal v roce 2017 ruskému letectvu 12 a letecké složce ruského námořnictva pět víceúčelových stíhaček Su-30SM. Irkutský závod, kromě všech verzí Su-30 (včetně verze “MKI” pro Indii), vyrábí civilní dopravní letadla Irkut MS-21, cvičně-bojový Jak-130 a vyvíjí vrtulový Jak-152.

 

Ruské letectvo Su-30SM přiřadilo k 14. gardovému stíhacímu leteckému pluku, 105. kombinované letecké divize, 6. letecké armády v Západním vojenském okruhu na základně Kursk — Vostočnyj.

 

Pět “námořních” Su-30SM dorazilo k 72. letecké základně baltského loďstva v Čerňachovsku (Kaliningrad). Na základně v Čerňachovsku již slouží šest Su-30SM.

 

Ruské letectvo v roce 2012 objednalo 88 a ruské námořnictvo 28 Su-30SM. Letectvo již provozuje 80 a námořnictvo 20 letounů. Su-30SM je proto nejpočetnější klasická víceúčelová stíhačka v ruském letectvu. Dalších šest Su-30SM bylo mezi roky 2015 až 2016 dodáno do Kazachstánu.

 

Taktický bombardér Su-34 vyrábí Novosibirský letecký závod V. P. Čkalova (NAPO). Kromě Su-34 NAPO vyrábí malé dopravní letouny An-38-100, provádí úpravy a modernizace taktických bombardérů Su-24 a dodává díly a sestavy pro civilní dopravní letoun Suchoj Superjet 100, který je sestavován v Komsomolskoamurském leteckém výrobním sdružení (KnAAZ; dříve KnAAPO).
 

Su-34; větší foto / Oleg V. Beljakov; CC BY-SA 3.0

 

V letošním roce deset vyrobených Su-34 obdržel 277. bombardovací letecký pluk, 303. kombinované letecké divize, 11. letecké armády na základně Churbá u města Komsomolsk na Amuru ve Východním vojenském okruhu. Pluk v roce 2016 získal 16 Su-34. S letošní dodávkou Su-34 tak pluk již kompletně dokončil přezbrojení z taktických bombardérů Su-24M2.

 

Dalších šest Su-34 převzal 2. gardový bombardovací pluk, 21. kombinované letecké divize, 14. letecké a protivzdušné armády na letišti Šagól (Čeljabinsk) v Centrálním vojenském okruhu. Su-34 na základně Šagól prozatím slouží vedle taktických bombardérů Su-24M2. Všechny Su-24M2 mají být ale do roku 2020 vyřazeny ze služby (možná později) a nahrazeny Su-34 a bitevníky Su-25M/M3.

 

Všech letos dodaných 16 Su-34 bylo součástí objednávky na 92 letadel z roku 2012 (zatím bylo dodáno 70 letadel z této objednávky). Na konci roku 2017 dosáhl celkový počet Su-34 v ruském letectvu (včetně sedmi předvýrobních modelů) 114 kusů. Su-34 se tak stala prvním post-sovětským bojovým letadlem vyrobeným pro domácího zákazníka, který překonal 100 vyrobených kusů.

 

Su-35; větší foto / KnAAPO

 

KnAAZ v minulém roce dodalo ruskému letectvu také deset víceúčelových stíhacích letadel Su-35S. Letouny jsou dodávány v rámci pětileté smlouvy (z roku 2015) na 50 Su-35S.

 

Deset Su-35S dodaných v roce 2017 (a deset z roku 2016) bylo přiřazeno k 159. gardovému stíhacímu leteckému pluku, 105. letecké kombinované divize, 6. letecké armády na letišti Besovec (Karélie) v Západním vojenském okruhu. Na základně Su-35S slouží vedle stíhaček Su-27 a Su-27SM.

 

První objednávku 48 stíhaček Su-35S z roku 2009 firma Suchoj realizovala mezi roky 2012 až 2016. Celkový počet Su-35S v ruském letectvu na konci roku 2017 dosáhl 68 letadel.

 

Irkutský letecký závod v roce 2017 předal ruskému letectvu šest cvičně-bojových proudových letadel Jak-130. Objednávku na 30 Jaků-130 podepsalo ruské ministerstvo obrany s korporací IRKUT v dubnu 2016 a všechny letouny mají být (podle zatím platných plánů) dodány do konce letošního roku.

 

Jak-130; větší foto / Korporace IRKUT

 

Na základě smlouvy z roku 2016 bylo dodáno 16 Jaků-130, které slouží na 200. letecké výcvikové základně nedaleko města Armavir v Krasnodarském kraji u pobřeží Černého moře. Dodávky Jaků-130 k ruskému letectvu se však dočasně zastavily (to vysvětluje pouze šest dodaných letounů v roce 2017). Podle blogu BMPD to je pravděpodobně způsobeno probíhajícími úpravami na letounu v souvislosti s dvěma leteckými nehodami Jak-130 v jediném dni (21. června 2017). Ruské letectvo k dnešnímu dni provozuje 95 Jaků-130.

 

V roce 2017 ruský letecký průmysl předal letectvu i další letouny, mimo jiné tři prototypy (ve finální konfiguraci - mimo motorů) stíhačky páté generace Su-57. Výrobní závod KnAAZ již vyrobil deset Su-57, resp. T-50. 

Co se týče exportu, v roce 2017 ruský průmysl dodal do zahraničí 33 bojových letounů – Egypt získal 15 MiGů-29M/M2, Alžírsko šest Su-30MKI(A), Kazachstán dvě Su-30SM, Čína deset Su-35 a Barma tři Jaky-130.

 

Dodávky bojových letadel ruským ozbrojeným silám v letech 2008 až 2017:

 

2008

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

MiG-29SMT

-

28

-

-

-

-

-

3

11

-

MiG-29UB

-

6

-

-

-

-

-

2

-

-

MiG-29KR

-

-

-

-

-

2

8

10

-

-

MiG-29KUBR

-

-

-

-

-

2

2

-

-

-

Su-27SM(3)

-

-

4

8

-

-

-

-

-

-

Su-30M2

-

-

2

2

-

3

8

3

2

-

Su-30SM

-

-

-

-

2

14

21

27

19

17

Su-34

1

2

4

6

10

14

18

18

16

16

Su-35S

-

-

-

-

2

8

24

12

12

10

Jak-130

-

3

6

3

15

18

20

14

10

6

 

1

39

16

19

29

61

101

89

70

49

 

An-148-100E
 

Dopravní letadla

Pokud jde o dodávky nebojových letadel, v roce 2017 ruské letectvo převzalo od Voroněžské akciové letecké společnosti (VASO) pouze dva AN-148-100E a tři lehká výcviková letadla DA42T, které vyrábí Uralský závod civilního letectví (UZGA) podle licence od rakouské firmy Diamond Aircraft Industries. DA42T slouží k výcviku ruských pilotů dopravních letadel a ruské ministerstvo obrany u UZGA objednalo 35 letounů tohoto typu. V případě AN-148-100E ruské letectvo v roce 2013 objednalo 15 letadel, zatím bylo dodáno 12 letadel.

 

Na rozdíl od bojových letounů prakticky u všech projektů dopravních letadel pro ruské letectvo jsou problémy s vývojem a výrobou (Il-76MD-90A, An-148-100E, An-140-100).

 

Nejvíce letectvo tíží problémy s projektem transportních letadel IL-76MD-90A, které mají v budoucnu tvořit páteř ruského strategického letectva. V letech 2016 až 2017 firma  Aviastar-SP nedodala žádný IL-76MD-90A. V roce 2012 ruské letectvo objednalo 39 letounů IL-76MD-90A, ale prozatím v letech 2014 až 2015 získalo tři letouny úvodní výrobní šarže a jeden letoun ve finální konfiguraci. Vývoj IL-76MD-90A si Kreml objednal v roce 2006.

 

IL-76MD-90A

 

Současný výrobní plán počítá s výrobou všech 39 IL-76MD-90A do konce roku 2021 (o čtyři roky později, než bylo plánováno). Podle IHS Janes zpoždění způsobilo kompletní převedení výroby z uzavřeného Taškentského mechanického závodu v Uzbekistánu, který v roce 2010 vyhlásil úpadek, do leteckého závodu v Uljanovsku. Podle IHS Janes tak Aviastar-SP musel kvůli přesunu vyvinout “nové procedury statických testů” IL-76MD-90A.

 

Nicméně ruské letectvo IL-76MD-90A věří – Vladimir Benediktov, šéf ruského dopravního letectva, při návštěvě leteckého závodu v Uljanovsku oznámil, že ruské letectvo potřebuje do konce roku 150 až 200 dopravních letadel Il-76MD-90A.

 

Samarský závod Aviakor v roce 2017 nedodal žádné turbovrtulové letouny An-140-100 a nezdá se, že ruské ministerstvo obrany objedná další tyto letouny. Celkově Aviakor ruskému letectvu a letecké složce námořnictva v letech 2009-2016 dodal devět letadel tohoto typu.

 

A konečně Kazaňské letecké výrobní sdružení S. P. Gorbunova v roce 2017 dokončilo stavbu dvou dopravních letadel Tu-214PU-SBUS určených pro přepravu ústavních činitelů. V současné době jsou oba letouny v testovací fázi.

Zdroj: IHS JanesBMPD

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Ruská vojenská politika v roce 2018

Ruský politolog Pavel Luzin v článku Limity výkonnostních schopností představil svou prognózu ruské ...

Stíhačky F-35B Lightning II pro japonské a jihokorejské námořnictvo

Japonské a jihokorejské námořnictvo se zajímá o víceúčelové stíhačky F-35B Lightning II s krátkým ...

Ruský Rostech – současnost a plány zbrojního giganta

Ruský státní technologický holding Rostech je obří společnost sdružující nejvýznamnější ruské ...

Životní příběh ruské stíhačky Su-35

Francouzský časopis Air & Cosmos zveřejnil článek Tout sur le Su-35 popisující “životní příběh” ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • pjek
    11:28 17.01.2018

    Z článku (nejen) je nabíledni, že v RF jde navzdory sankcím a nutnosti řízení na vyšších prioritách o vojenskou produkci běžící jen mírně za plánem, zatímco civil trpí více a dopravní letadla i díky neschopnosti Rogozina a jemu podobných mají značné zpoždění. Ohledně toho, že ČR se podílela na vývoji KC-390, nechápu, že nespolupracuje účinně na zkouškách, při nichž se projevil problém se ztrátou tlaku kvůli námraze. Tohle je jako ložisko TBC poté, co byla prakticky vymýcena a téměř všichni jsou imunní. Přitom právě zdůraznění významu IL-76 MD-90A je zřejmé, že CASA bylo šlápnutí do trusu a Embraery, pokud se vyřeší problém se vztlakem za mrazu, jsou logickým a jistě i dostupným řešením, navíc s potenciálním hybridním vojenskocivilním využitím. Totéž se týká i vrtulníků, u nichž se opět potvrdilo politické diletantství, takže Šlechtová musí hasit požáry, které nezaložila. A takových je...

  • flanker.jirka
    19:25 15.01.2018

    Larry: to byla svatokrádež za bílého dne, pokud by AČR nyní potřebovala nový motor do Alcy, tak jej bude muset koupit dráž než za kolik to éro do USA prodala :-(

  • Larry
    10:19 15.01.2018

    To flanker.jirka
    "..... když se toho někdo zbaví tupě pod cenou, tak se to bere. "

    A nemusíme chodit daleko. Taková L-159 Alca pro Draken, to byl také "deal" :-(
    Holdt když se toho někdo zbaví tupě pod cenou, tak se to bere.....

  • flanker.jirka
    20:34 14.01.2018

    logik: obecně by byl mig výhodný pouze pro státy, které buď nemají na dražší mašiny nebo k nim nemají přístup na trzích.
    Výhodnost používání v Polsku je jasná, když se toho někdo zbaví tupě pod cenou, tak se to bere.
    Další hledisko výhodnosti by se dalo najít v tom, že 29 je stavěna jako jedna z komponent PVOS, na to ty mašiny stačí, prostě jednoúčelový stíhač, pokud s tím člověk nemá v úmyslu lítat na křížové tažení přes půl planety, kdyby to byl nepřekonatelný problém, tak by ty Migy nedávali na airpolicing v Litvě v době, kdy už měli bojovou připravenost F 16.
    Ohledně neustálého prodlužování životnosti bych si dovolil nesouhlasit, draky budou olétané a díly na ně prostě mít nebudou, tam to opravdu už končí, v roce 2030 budou ty mašiny přes 40 let staré, to je na dogfighter dost, museli by volit provoz se značným omezením na počet manevrů s vyšším přetížením.
    Typickým příkladem opačného používání techniky zvolili na slovensku, tam nějaká pomazaná hlava za ruské dluhy vzala Migy 29 a náhradní díly na tehdy používané migy 21, výsledek byl takový, že 21 vyřadili a zbyly jim plné sklady, místo aby si vzali do skladů díly na 29. Ale to je už z jiného soudku.

  • logik
    17:08 14.01.2018

    Flanker: jasně, v podstatě se vším bych souhlasil. Akorát právě to, že Němcům stálo za to 29 vyřadit, a naopak to, že Poláci všechny migy, co měli dostali výhodně, podle mně nijak neukazuje na výhodnost Migu obecně; to, že je Polsko používalo dlouho bylo právě proto, že jakákoli jiná letala by darem nedostali.

    A k výměně 29 společně s 22 to právě spěje - a to před dolétáním 29. Ty by měli životnost až cca do roku 30 (nehledě na to, že když se chce, tak životnost jde prodloužit, že...).

    Takže právě na Německopolských mizích nějak nevidím tu výhodnost provozu Migu29 (pokud teda - (pozor nadsázka :-)) - nebereš jako výhodnost to, že je to takovej klumpr, že Ti ho každej dá zadarmo či za hubičku... anebo za sokola :-)).

  • flanker.jirka
    14:36 14.01.2018

    logik: Poláci byli spokojeni jak želvy, za minimum získali stroje s dobrým resursem, na které už měli zázemí, protože je používali, měli vycvičený personál. Němci je měli po zařazení Typhoonu do služby jen do počtu, porovnávat pak provozní náklady je zbytečné. Pro ně je otázka prestiže mít své stíhačky.
    Tornáda nepočítám, nemaji stíhací verze, na rozdíl od Britů.
    Co stojí hubičku a co majlant pak vědí asi sami lépe, provoz Typhoonu asi levný moc nebude, Rakousko se jich chce zbavit.

    Případ Polska je takový, že na airpolicing je mig postačující, přišly u nich upgrady. Mají zázemí, vycvičený personál, zbraně. Jediné co by možná bylo levnější je pouze nahrazeni za F 16 stejné verze jaké už mají, vše ostatní bude náročnější. Osobně si myslím,cze 29 se jim vyplatí nahradit až za náhradu společně s nahrazením i SU 22, tam už by to mohla být F 35. Tak že než na krátké mezidobí nahrazovat 29 za F 16, to vyjde lépe počkat a využít zbývajícího resursem 29.

  • logik
    13:33 14.01.2018

    flanker: Ale já jsem se neptal na výhodnost pro Německo, ale pro výhodnost pro Polsko, což jsou dvě naprosto nesouvisející věci. Může být obchod, který je výhodný pro obě strany, stejně jako obchod, který není výhodný ani pro jednoho.
    (btw. tebou ražená nevýhodnost pro Německo je naopak argument, který mluví proti Migu - zbavovat se za nevýhodných podmínek budu daleko spíše letadla, které stojí na provozu majlant, než letadla, která bych mohl dál provozovat za hubičku).

    V době darování 29tek do Polska pak není pravda, že Německo mělo jen F4. Kromě Tornád (což jsou pravda letadla, která si příliš nekonkurují) už dostávali první Eurofightery (dodávky začaly 2003), takže šlo o nahrazení za pokročilejší letoun, nikoli o vyřazení bez náhrady (byť celkové počty letadel v Luftwafe v tu dobu šli dosti dolů).

    To, že Mig-29 je lepší než nic, to je snad jasné. Takže argument, že ho Poláci nevyřadí bez náhrady nic nedokazuje. Otázka, kterou řešíme je: Je Mig-29 lepší než konkurence (alespoň pro některé okolnosti)? A vyplatí se provozovat Mig-29, nebo se spíše státům vyplatí jiný letoun?

    To, že jak Německo se 29tek zbavilo předčasně a Polsko plánuje totéž, o nějaké výhodnosti Mig-29 příliš nesvědčí.

  • flanker.jirka
    00:39 14.01.2018

    logik: názor na výhodnost nebo nevýhodnost z mé strany byl odpovědi na váš dotaz ;-)
    Pokud zminujete mig 35 tak to nemá smysl pro nikoho kdo má přístup k západnímu trhu.

    Údržbu a provoz 20 zavedených letadel se vyplácel, měli pouze poslední verze F4. Migy měli zavedené a westrenizovane, je jasné, že pokud zavadeli nový typ tak starší nahradí, pokud je nutně nepotřebuji. Na trhu to mělo rozhodně větší cenu než jedno euro. I cena šrotu nebo do muzeji by byla větší. Nemoznost další modernizace a limitovaný dolet je jen to co jsem psal o tom, že to byla prapůvodní verze, kterou ani rusové nepoužívali dlouho.

    Polaci evidentně potřebu stíhačů na airpolicing vítají i dnes, nebo jim snad vysvětlíte, že se toho mají zbavit, nejlépe už včera?

  • logik
    22:47 13.01.2018

    flanker: Zaprve (ne)výhodnost pro německo je tady jaksi offtopic -.i kdyby to bylo nakrásně nevýhodné, tak to o výhodnosti koupě 29/35 neříká nic.

    Zadruhé - němci nakupovali přest sto eurofighterů, které avionikou byly o dost jinde, než 29. Proč by měli držet dvacet dalších stíhacích letadel, v mnoha ohledech horších než EFT (byť manévrovatelností se mu vyrovnali), a tedy držet celou logistiku pro tento typ? 29 Luftawfe byly rané verze 29 a jejich schopnosti bez modernizace byly poměrně omezené, především co se týče avioniky (navigace, radar, situation awareness) a především doletu (combat range byla i s centerline droptankem 100-150nm)?

    V okamžiku, kdy měli Eurofighter, tak by buďto museli do 29 narvat mraky peněz - a živit další typ letadla - anebo se ho zbavit, což bylo ve výsledku daleko rozumnější. Obzvlášť, když koupí EFT podporovali i domácí průmysl.

    Poláci pak nezačínají s úvahami. Poláci se jich chystají zbavit, a to v kratším horizontu, než kdy jim vyprší životnost. Svědčí to nějak o spokojenosti Poláků s těmito letadly?

  • flanker.jirka
    17:49 13.01.2018

    logik: nevýhodné to bylo pro Němce. Poláci dělají dobře, že už začínají s úvahami o výměně již teď.

  • logik
    17:05 13.01.2018

    flanker: Příliš nechápu Tvůj odstavec ohledně toho zadarmo - tvrdíš, že odběr těch Leopardů byl nevýhodný? 120 leopardů za 243 milionů dolarů? Co bychom teď za takový kauf dali. Stejnětak tak deal za Sokoly podle mne považuješ za velmi výhodný. Takže tady se shodneme, že ty 29 mělo Polsko "za hubičku", ne?

    S tím, že polské F16 jsou novější - souhlas. Přesto však podle mne nejde o Polských mizích říct, že se jich drží. Obzlášť když narozdíl od F16 např. jsou schopni dělat overhaul motorů sami, což by jim mělo snižovat cenu za letovou hodinu, a životnost 29 byla prodloužena na čtyřicet let (někam k roku 2030) tak náhradu hledají už teď a nesnaží se Mig-29 "využít do mrtě". Pokud by to bylo tak levné letadlo na provoz, tak by to přeci udělali (i když vím, zrovna u Polska se to politikou opravdu odůvodnit dá). Proto IMHO se nedá Polsko brát jako důklaz vhodnosti Mig-29 pro malé státy.

    A to, že u Banánistánů jde často o úplatky? Opět souhlasím. Přesto ale bych čekal, že pokud by byl provoz Mig-29/35 tak výhodný, tak se najde více zemí, které budou v jejich provozu pokračovat. Obzvlášť pokud byl Mig v takovém srabu a tedy potřeboval prodávat za každou cenu. Pokud ale některé země nahrazují 29 suchojem, tak to se nedá moc odůvodnit ani těmi úplatky.

  • flanker.jirka
    16:21 13.01.2018

    logik: srovnávat náhradu 29 v Polsku s ponecháním si F 16 je trochu divné, dělí je od sebe nějakých 25 let od výroby. Vše má svou zivotnost, tak i 29 a i SU 22 budou nahrazeny.
    Moc zadarmo všechny migy neměli, Němci se jich zbavili z důvodu zavedení Typhoonu, ale za to že je dostali za 1 euro se Polsko zavázalo odebrat i tehdy nepotřebné leopardy. Od nás je zadarmo dostali i s náhradními motory skladem náhradních dílů a výzbroje. Vrtule místo nich měli sotva cenu motoru na migu.
    Problémem exportu migu bylo tehdy i to že rusové vyváželi verzi, kterou sami nepoužívali.
    O tom jak v té které zemi rozhodují o pořízení nové techniky se pak více rozhoduje uplacenim, pardon lobbingem. Porovnávat tak banánové republiky východní Evropy je potom těžké.

  • logik
    16:05 13.01.2018

    fenri: s tím, že Mig-35 a Mig-29 je jiné letadlo, to bych i souhlasil.... ale podle toho, co se myslí tou 29. Oproti Mig-29s (většinově provozovaný model) to je opravdu letadlo někde jinde (totéž se ale dá říci o F16 - A/B je proti F16-V "úplně jiné letadlo"). Oproti nejnovějším modifikacím (MiG-29K/KUB) ale těch odlišností zas tolik není - liší se především v avionice, která ovšem má malý vliv na maitenance cost, motory (na které si indie dosti stěžuje, viz:
    https://www.defensenews.com/na...
    ) mají stejné a drak se také příliš neliší.

    fakty: Nepochopil jsi argument. Ono to není tak, že některé státy staré 29 vyřazují, jiné modernizují. To, co ukazuju je, že právě většina států, co Mig-29 provozovala, nemá o jejich modernizaci či nákup stejného typu zájem. A to i když pokračují v nákupu ruských letounů, takže se to nedá hodit na politiku, nebo když jejich letouny nejsou zas tak staré (Malajsie).

    A těch pár států, které nakoupili Mig-29/35 (Alžír, Indie, Malajsie) v poslední době, tak s ním příliš spokojení nejsou. To je pravda dané svrabem, ve kterém Mig byl - a to by se sloučením se Suchojem mělo zlepšit - ale budeš to riskovat u akvizice za miliardy?

  • logik
    14:07 13.01.2018

    flanker: jo, ale ty migy co Polsko provozuje, tak povětšinou dostali zadarmo. Pak na provozní náklady tak nekoukáš - koupě nových stíhaček je přecijenom o dost dražší.

    I tak ovšem Polsko začalo hledat za 29ky náhradu, ač si chce podle Vás horší či dražší F16 nechat. Ač uznávám, že pro Polsko se teď snaží co nejvíce ruské techniky zbavit i z politických důvodů - tak kdyby byl provoz 29tek tak levnej, jak tvrdíte, tak by je nevyřazovali, ale např. nechali jako druhosledové jednotky apod, stejně jako si např. nechává některé vrtulníky Mil. Stejnětak mělo maďarsko 29ky v rezervě a radši je prodává, že se mu nevyplatí je dále udržovat letuschopné.

    Schválně jsem si teď procházel země, které mají 29, kdo z nich hodlá provozovat dál. Když pominu malé země, které jich mají pár z druhé ruky a na nové moc nemají, tak drtivá většina migů v provozu jsou "staré mig29s", a většina zemí, co je má, s jejich další modernizací a provozem nebo koupí Mig-35 dále nepočítá. A ty co počítají, tak nijak nadšeně:

    Bangladéš - ta je možná bude kupovat, ovšem poté, co jim USA zamítlo prodej F16
    Indie - provozovat je bude (protože ta musí provozovat snad každé letadlo, co se dá koupit :-)), ale poměrně si stěžuje na kvalitu těchto stíhaček.
    Írán - tomu moc nikdo jiný letadla neprodá
    Země se silnou vazbou na Rusko (SNS, a např. Peru) - tam je to otázka politiky
    Alžír - který ovšem nové 29ky vrátil a radši koupí Suchoje
    Sudán - dostal ovšem od Ruska staré za 10milionů za kus. Nové kupuje Su-35
    Malaisie - zbavuje se jich a dělá výběrové řízení, ve kterém Mig29 nejsou.
    atd....

  • dusan
    10:24 13.01.2018

    KóĎA

    Ak Tu-160M či Tu-160M2 len obletí trebárz i zemeguľu tak sa to s bojovým nasadením nedá zrovnať. Ak čo i len na kratší čas zvýši rýchlosť nad nadzvuk tak je samozrejme spotreba úplne nikde inde ... a možno predpokladať, že i klesne aby mal väčšiu šancu sa vyhnúť prostriedkom PVO. To, že má strely s dlhým dosahom ešte neznamená, že by si nemal nechať čo najväčší odstup .... i protivník má napr. AWACS či "neviditeľné" stroje F-22, ktoré môžu operovať ďaleko od bránenej oblasti. Keby potrebovali len podzvukový nosič, tak im stačí Tu-95MSM ... nepotrebujú Tu-160M2.

    A väčší tanker jednoducho má omnoho väčšie možnosti (65 ton vs 40 ton je dosť veľký rozdiel). Mimochodom i technicky je vhodnejší tanker na základe dolnoplošného civilného lietadla pre nižší aerodynamický odpor pri vyšších rýchlostiach. Transportné stroje musia byť hornoplošníky pre nakladanie nákladu čo je pre nich samozrejme priorita.
    Ak som však správne pochopil, tak nebol ani tak problém so samotným vývojom ... ale s predpokladanými strojmi pre úpravu na tankovacie. Myslel som, že chcú vyrobiť nové stroje a oni chceli prestavať len staršie. Komerčne je totiž Il-96 prepadák a s tankerom Il-96TZ sa prišlo v čase, keď ich už Aeroflot plánoval vyradiť (2010) - vyradené boli v roku 2014. Jeden z plánovaných strojov zhorel na zemi pri nehode ... a ostatné odstavené (nie len od Aeroflotu) neboli zrejme v dostatočne dobrom technickom stave a tým celá akcia stratila zmysel.

  • flanker.jirka
    00:09 13.01.2018

    logik: asi těžko můžete čekat jiné doporučení od amíka, každý si chválí své. Poláci moc dobře vědí proč si Migy drží, na airpolicing a východní hrozbu to stačí, získali je levně jak z Německa a praktický zadarmo od nás. Již přešli od klasického způsobu údržby na systém "podle stavu" tak že se náklady snížily na únosnou míru. Upgrade radaru provedla Ukrajina a i na motory mají díly od nich. To je ostatně největší problém, mezioperační resurs a životnost původních verzi motorů. Při rozpočtu na 15 let provozu je na tom F 16 lépe. Náklady na provoz radaru jsou pak nesrovnatelné, na jedné straně odeslání bloku do USA na straně druhé technik v dílně přímo na letce oprav na místě.
    Výsledkem je provozování 29 v Polsku minimálně do roku 2026, i pár českých má tento resurs před sebou.

  • logik
    23:21 12.01.2018

    robaizz: letovou hodinu v kterém letectvu a za jakých podmínek? Čísla, co se běžně "válí" po netu maj v podstatě nulovou vypovídající hodnotu: i pokud bys vzal letadla z jedné armády (teď mě napadá Polsko, kde maj F16 a 29 najednou), tak jde o letadla jiného stáří (a tedy nutnosti údržby), jinou mírou "priority" a tedy i péče, jinými počty letových hodin atd...

    Jediný, podle čeho je relevantní se orientovat je to, v kolika zemích se snaží udržet Mig29 při životě a v kolika zemích se jich zbavujou. To potvrzujou i piloti, který lítali jak se západníma érama, tak s 29, např. Fred Clifton (americkej "agresor pilot", první emerickej, co lítal 29tku): “You don’t see further foreign sales. Who’s bought it? Nobody.” As to the wisdom of upgrading the Fulcrum into a modern, data-linked, multi-role fighter, Clifton says, “Go buy an F-16. It would be more economical, and it’s a better airplane.”
    A to jinak 29 nijak nehanil, tvrdil o 29, že je to co se týče manévrovatelnosti "“great machine".

    Nebo co tvrdil ministr obrany Malaisie: “Malaysia bought the MiG-29s at a relatively low price, but later on the RMAF had to contend with higher expenses in spare parts replacement and maintenence work,”
    přitom 29 nahrazovali právě Sučkama, takže nešlo o žádnou politiku...

  • Robaizz
    19:04 12.01.2018

    Logik

    Jen tak pro zajímavost, můžete uvést náklady na letovou hodinu pro zmíněná letadla, tedy MiG35 , gripen, F16, DR?

    Proč by se výkonný stroj s AESA radarem na vlastním, tedy radarově a ideálně PVO chráněném území, nemohl měřit se světovou špičkou? (máte na mysli předpokládám raptory). Popřípadě tedy, letectva států využívající primárně stroje jako grippen a f-16 se tedy nemohou měřit se světovou špičkou? :D

    Tohle už je opravdu slovíčkaření, nemá smysl v tom pokračovat... :)

  • logik
    17:08 12.01.2018

    Robaizz: To asi bude, ale furt bude o dost výš než letová hodnota srovnatelného jednomotoráku.
    IMHO buďto chceš co nejlevnější stíhačku především na airpolicing, popř. "levného pracanta" pro protizemní údery - tedy kategorii Gripenů/F16, nebo chceš stíhačku pro air superiority.

    Mig-35 je něco mezi tím. Dražší než levné, ale se špičkou se měřit nemůže.

  • KóĎA
    17:06 12.01.2018

    Dusan: pořád nerozumím, čím by měl větší Ilujšin přispět k větší efektivnosti nasazení Labutí. Zejména těch "lepších". Vždyť i bez dotankování, společně s maximálním doletem jím nesených střel je to pořád úctyhodné číslo. Srovnání s Vulcanem a jeho nesenou výzbrojí neobstojí.

    Já si myslím, že tankovací letadla RF jsou momentálně nejvíce potřebná pro provoz letadel PVO - momentálně Migů 31 a AWACS.

  • flanker.jirka
    16:43 12.01.2018

    RaSe: Mig 31 má i dost specifické vlastnosti, které asi jen tak nový Su 57 nepřekoná, mít bojový dolet 720 km se 4 raketami při rychlosti 2,35 Mach v 18 000 metrech výšky je úctyhodný parametr pro jeho způsob použití v systému PVOS.

  • flanker.jirka
    16:38 12.01.2018

    Grohman: osobně se domnívám, že tempo modernizace a výstavby letectva nemají ani ze čtvrtiny hotové, tak že určitým tempem bude výroba pokračovat. Pokud ropa vyskočí zase někdy výše s cenou, tak asi už nebudou tolik riskovat a cpát to vše pouze do armády. Jaderné síly mají na postačující úrovni, v tomto oboru budou spíše chtít stabilizovat jejich počet a provozní náklady na udržení systému.
    Udělali chybu již v 90. letech, kdy opustili všechny projekty a používané stroje s jednomotorovou koncepcí, posledním vyvinutým "jednomotorovým" letounem byl JAK 141, uvádím to v uvozovkách, protože na kolmý start a přistání měl dva zdvihové motory. Přitom hlavní letový motor na tehdejší dobu neměl vůbec špatné parametry, na forsáži dával 152 kN.

  • dusan
    16:14 12.01.2018

    Robaizz

    Slovensko nekupuje žiadne ruské "Tigre" ... ak možno nejaké tak tie usurijské : )

    KóĎA

    Všetko sa dá ... ale s Il-96 by bolo treba možno len polovicu či tretinu vzletov .... bolo by to lacnejšie i spoľahlivejšie .... lebo to tankovanie je zložitá "reťaz" kedy tankuje nie len bombardér, ale musia i tankovacie stroje ... pri ich nižšej nosnosti paliva sa náročnosť zvyšuje - násobne viac ako je rozdiel nosností ... stačí si pozrieť ako tankovali anglické Vulcany za vojny o Falklandy ...

  • Robaizz
    16:03 12.01.2018

    Logik

    I kdyby cena za komplet avioniku, radary atd. byla úplně stejná u MiGu a Súčka, tak bude furt ten MiG levnější co se týče výroby, spotřeby, letové hodiny atd.

    Prostě a jednoduše, pro menší politicky neutrální státy může být MiG 35 levnější volbou (a v mnohém i lepší) oproti konkurenci ze Saabu, GD (F-16) či Dassault Rafale...

    Nechci se s Vámi dohadovat, je to jen můj (laický) názor a jak již psal raziel níže, nemá smysl donekonečna probírat již stokrát probrané...

  • KóĎA
    15:35 12.01.2018

    dusan: I se starými tankery dokázala "stará" Labuť obletět v rámci bojového letu celou kontinentální Evropu. Společně s odhadovaným doletem CH-101 (5000 km+) - v čem by byl ten bonus v podobě tankovacího IL-96? Jeho existenci bych viděl jako positivum u jiných typů - zejména letadel PVO.

  • raziel87
    15:26 12.01.2018

    2 clanek

    tohle fungovat nebude, tady má pár expertů potřebu nás poučovat a prezentovat nám svoje "znalosti" VEŘEJNĚ - které, ruku na srdce, nikoho nezajímají - protože ti lidi, co sem denně chodí, stejně roky odebírají ATM, chodí na Palbu, Válku, AK, F16.net, genesis, ruslet atd. atd. atd.

    Já to od určité doby dělám tak, že některé nicknamy prostě z principu nečtu, nedozvěděl jsem se od nich nic přínosného 2 roky, počítám, že se od nich nic nového nedozvím ani teď a ani v budoucnu.

    Ať můj příspěvek moderátor smaže, netýká se tématu - stejně jako analýzu kolik stojí vývoj Migu 29 a kolik jsou jeho náklady a v čem se liší a neliší od F-16. Všechno se to tisíckrát probíralo. Tyhle přiblblý příspěvky zbytečně provokují další názorový oponenty, kteří chtějí reagovat, oponovat a uvádět věci na pravou míru.

    Nemáš nic k tématu? smazat.....po stopadesátý chceš objevovat a detailně popisovat, že ho*no smrdí? smazat. Nebo si vyměňte e-mailové adresy a piště si soukromě, ale to by Vás nebavilo.....protože by Vás nehřálo u srdce, že si Váš briskní úsudek a olbřímí vojensko-politické znalosti nečtou ostatní veřejně

  • logik
    14:25 12.01.2018

    robaiz:
    1) Mig 29 a 35 je co se týče typu stejné letadlo, neliší se od sebe více než např. jednotlivé bloky F16

    2) Nejde o výrobní cenu, ta je samozřejmě u většího Suchoje podstatně větší. Podstatnou - a s každou generací letadla se zvětšující - částí ceny letadla je ovšem cena za vývoj, testování, integraci zbraní, avioniku atd..... A tato cena je stejná nezávisle na velikosti letadla.
    Takže to, že drak Migu 35 jde vyborbit za polovinu ceny draku Su 35 ještě neznamená, že výsledná prodejní cena bude poloviční. Naopak s rostoucíma nárokama na avioniku atd... se cena těchto letadel bude přibližovat a tedy pro zákazníka nebude důvod nakoupit levnější migy.

    Obzvláš s tou perspektivou, že Suček létá po světě daleko více než migů, takže se dá čekat, že případné modernizace avioniky atd... budou ve výsledku levnější pro Sučko, než pro Mig.

  • Clanek
    13:49 12.01.2018
    Oblíbený příspěvek

    @Admin
     
    Na jednu stranu vam dam za pravdu, kdyz sem clovek nakoukne a vidi X stran (staci 1 strana) o tom o cem se tu uz napsalo stovky stran, debata dvou lidi napul OT, pak celou diskusi jednoduse preskocim, nezajima me jestli nekde uprostred napsal nekdo neco zajimave (nebo rovnou otravuje).
     
    Na druhou stranu jsem takhle reagovat nucen jen na tomhle servru, protoze forma diskuse zustala, a ted ruku na srdce, zapomenuta nekde 15 let zpet. Vsude jinde lze podobne "excese" resit dalece elegantneji, formou zvlast vlaken (eventuelne uzamykatelnych) a zbytek smysluplne diskuse muze vesele pokracovat dal zatimco "ti dva" si to vyrikavaji ve svem vlakne (a nakonec, je fajn ze na to maji prostor).
     
    Rozhodne by format diskuse v roce 2018 (!) mohl vypadat jinak, lepe. Vam by to usetrilo nervy s mazanim a napominanim, celkove by se posunula kvalita platformy a troufnu si rict ze nasledne i vase prijmy z ni.
     
    Co se týče podoby diskuze, máte pravdu. Tento formát je už déle neudržitelný. Admin.

  • Marthy
    13:21 12.01.2018

    Logik
    Ve starším článku v AN o Mig-35 je uvedeno že výrobní cena letounu je poloviční než u Su-35,stejně jako náklady na provoz a údržbu,to určitě bude pro případné zájemce důležitý faktor.A to že má Mig-35 dva motory neznamená jen nevýhody,ale také nějaké výhody.

  • Robaizz
    12:45 12.01.2018

    Logik

    Politiku bych do toho nezatahoval, ta je víceméně jasná - státy NATO ruskou techniku kupovat nebudou a pokud výjimečně něco ano (Slovesko - tigry), nebude to nic takhle sofistikovaného, jako stíhači...

    Naprostou pravdu byste měl v případě devětadvacítky... o tom žádná...
    Ovšem MiG 35 neberu jako nejlevnější možný (i když ve výsledku možná bude...), ale jako perfektní stroj v poměru cena/výkon právě i proto, že jde o dvoumotorák, který má ideální poměr váhy a tahu, neuvěřitelně obratný a disponuje spoustou dalších vlastností, co západní konkurence postrádá (např. možnost startu a přistání z ne zcela upravené letištní plochy atd, drobosti). Navíc s novými motory enormně klesly náklady na spotřebu a údržbu, tak i letovou hodinu...

    Pro samotné ruské letectvo tohle éro zase až takový význam nemá, jelikož pro ně je opravu výhodnější a rozumnější investovat do dražších a lepších súček. Ale spousta států (zejména ty, co provozují/valy MiG 29) si raději pořídí relativně šikovný a výkonný dvoumotorák, než aby za ty stejné peníze např. lítali s pronajatýma gripenama...

  • logik
    12:25 12.01.2018

    Robaizz:
    Odhlédnu-li od "politických" otázek, tak Mig35 má jako "levný stíhač" dva problémy.
    Zaprve je dvoumotorový, což ho diskvalifikuje jako levného stíhače defakto diskvalifikuje - cena za údrržbu dvoumotoráků se nikdy nemůže dostat na cenu jednomotoráků.
    Ruská technika je sice levnější, ale to zas vyváží kratší doby pro resursy pro ruské motory.

    Druhá věc, která hodně snižuje exportní možnosti Migu je pak jeho pověst, kdy poslední dodávka (Alžír) byla vrácena pro nízkou kvalitu. To se sice pod Suchojem pravděpodobně dosti zlepší, ale ta pachuť tam zůstane dlouho.

    Ve výsledku - pokud chci šetřit, tak koupím něco jednomotorového (gripena, nebo i F16, které se teď nabízejí v podstatě "pod cenou", protože budou nahrazovány F35).

    Pokud jsem (politicky) ochotnej koupit ruskou techniku a mám na dvoumoráka, pak nevidím důvod, proč nekoupit Sučko, které nebude stát o tolik víc a za danou cenu je to výborný stroj který Mig35 převyšuje a zároveň v minulosti netrpěl tak závažnými technickými problémy, takže je jeho koupě "jistější".

    Z tědle důvodů pro Mig-35 na trhu příliš prostoru nevidím - obzvlášť poté, co Rusko dokončí vývoj Su-57 a Su-27/30/35 se přesune stejně jako F16 do "výprodejové" kategorie.

  • Slavoslav
    11:53 12.01.2018

    p. Grohman

    Sranda je, že to skôr rozoberal fenri z inými.

    Ale OK, aj toto je spôsob ako sprehľadniť diskusiu miesto povedzme usporiadania do vlákien.

  • Jan Grohmann
    11:42 12.01.2018

    Pane Slavoslavi, pokud se diskuze změní v zaseknutý monolog mezi dvěma diskutujícími o neexistujícím problému, kolik je hodně nebo málo vyrobených letadel, tak raději o ničem.
    Diskuze má poskytnout prostor pro co nejvíce čtenářů, aby položili zajímavé dotazy nebo informace, a umožnili rozšířit informační hodnotu článku. O dohadování, zda je Rusko dobré nebo špatné, nemám na AN zájem.

  • KOLT
    11:38 12.01.2018

    Ono to tentokrát kupodivu bylo vcelku k tématu. Nicméně mám podezření, že pan Grohmann už je drobet alergický na ty vaše žabomyší spory. A ani se mu nedivím...

  • Slavoslav
    11:34 12.01.2018

    p. Grohman

    Myslím, že sme sa tu normálne a slušne bavili. Naviac k téme článku. O čom sa tu má teda diskutovať?

    Nejak som teraz prestal chápať existenciu diskusie pod článkom

  • Jan Grohmann
    11:28 12.01.2018

    Diskuze promazána od flame-warre pana Feriho a Slavoslava o tom, kolik je hodně nebo málo letadel. 

  • dusan
    20:50 11.01.2018

    Sokrates

    Ešte minulý rok:

    https://www.ainonline.com/avia...

    Dosť ma to prekvapuje, lebo by sa im hodil k strojom Tu-160M2. Il-78 bude mať nižšie výkony ako tanker i keď má byť použiteľný ako transportný stroj, čo je istá výhoda.

  • Sokrates
    20:39 11.01.2018

    Dušan, ale veď vývoj Il-96-400TZ nebol zrušený. Ak si dobre spomínam, tak v priebehu minulého roka ešte Rusi informovali o tom, že na základ zmluvy z roku 2015 by mali byť vyrobené prvé dva prototypy. Malo to byť hotové v roku 2017 alebo 2018, ak sa nemýlim. Nezachytil som, že by ten projekt úplne pochovali.

  • Míša
    20:29 11.01.2018

    Největší strach by měli mít sousední země, pro ně je tato zásilka novinek určena především, západní a snad i střední Evropa, pokud tady nevyhrají "tupá referenda" o výstupu z čehokoliv zůstávají stranou a pro ně bude pouze modernizován jaderný arzenál, který v rámci snahy zachování vlastní existence nebude snad použit. Doufám, že jim ještě zbyde na penze(hrozí jinak další migrační vlna, tentokráte z východu)

  • Robaizz
    20:15 11.01.2018

    Pan Grohman

    Je-li vydán článek o počtech dodávaných letadel do RF, je logické, že to diskutéři budou porovnávat s jinými státy.. absolutně nechápu, proč se čertíte...
    (nic ve zlém)

    Jinak zcela souhlas se Sokratesem. Vyrábí a dodávaj tak, jak jim to aktuální rozpočet a okolnosti umožňují...

    Jinak abych přispěl svojí troškou do mlýna, neviděl bych tak černě exportní potenciál MiGu-35... Pro malé státy celého světa (přirozeně bez nás a ostatních členů EU a NATA) je to ideální éro poměr cena/výkon... Pro bránění malého, radarově a PVO chráněného území (alespoň nějak) ideální stroj.

  • Kozlus
    20:14 11.01.2018

    Heleme se, dusan prisel a opet se prekonal. Prispevek totalne OT, ale hlavne ze si kopl do Ruska.

  • dusan
    20:11 11.01.2018

    Sokrates

    To boli pravdivé informácie ... ale nie o Il-78, ale o Il-96. Skrachoval vývoj druhého typu. Neviem či by vôbec vznikol Il-78M-90A keby bol úspešne ukončený vývoj tankovacieho stroja na základe Il-96.

  • Luky
    20:06 11.01.2018

    dusan - no měl jen štěstí, že to neprásklo
    ty další zásahy se pak blížily a u konce přeletí nad kameramanem nějaká "šlupka od brambor", kdoví jak dopadli...
    Se koukni na některou mapu z bojů, jak se to u Idlibu řeže, to si piš, že je co ostřelovat - v pozadí jezdí technika (sami předtím zblízka filmovali přijíždějící vojenské vozidlo), navíc to všechno nemusí být jen od letectva, taky se můžou činit ze země

  • Double
    20:04 11.01.2018

    Mig a Suchoj potrebuju priebezne zakazky. Rusi by sice mohli naraz objednat 10x tolko lietadiel (zvysili by kapacitu vyroby co by ich nieco stalo, ale zaroven by sa znizila jednotkova cena), lenze po 5 rokoch by Suchoj a Mig nemal co vyrabat a dostali by sa do stavu, v ktorom sice maju vyssie kapacity vyroby a zamestnavaju viac ludi, ale nemali by pre koho vyrabat (a nikto nebude zamestnavat x tisic ludi len tak pre nic za nic, ani stat).

    Dusan, skor to je fake.

  • Rase
    19:56 11.01.2018

    Clanek:
    k tomu ruskému jednomotoráku jak popisuješ, mě napadl čínsko-pákistánský letoun JF-17. Pokud by před pár lety přišel Mig s něčím podobným, tak nemuseli dopadnout tak jak dopadli. teď už je pozdě. Není to žádní hitparáda, ale jako levná alternativa k F-16 nebo i Gripenu, pořád v pohodě. Patrně i provoz by byl výhodnější než u dvoumotorového Migu 29.

  • dusan
    19:48 11.01.2018

    https://www.liveleak.com/view?...

    Niečo na pobavenie : )

    Ale rád by som od niekoho počul čo vlastne Rusi bombardujú a akým spôsobom?
    Nejako mi to nedáva zmysel .... nevidno samotné stroje, určite ich bolo viac, ale ak bo bolo to bombardovanie s pomocou zameriavača na SPV-24 tak by som čakal viac bômb pohromade .... ak to bolo kobercové, tak sériu bômb za sebou ... toto mi pripadá úplne náhodné raz sem - raz tam .... daktoré bomby stovky metrov od hocičoho .... narátam chudáka reportéra, asi nebol cieľom ....

  • Sokrates
    19:46 11.01.2018

    Celkom mi uniká zmysel toho, prečo sa tu vedú zase žabo-myšie spory o tom, či ruské letectvo dostáva moderné bojové lietadlá v rýchlom alebo pomalom tempe. Celé je to predsa záležitosť perspektívy, akú človek zvolí. Na jednu stranu by Rusko potrebovalo obmeniť cca 400 zastaraných stíhacích lietadiel, ale nemá na to prostriedky. Preto postupuje rýchlosťou, akú mu obranný rozpočet umožňuje. Na druhú stranu všetky uzavreté objednávky prebiehajú presne podľa plánu a termíny sú dodržané. Navyše popri dodávkach vlastným vzdušným silám dodáva Suchoj lietadlá aj Kazachstanu a Číne. Do roku 2019 - 2020 budú všetky kontrakty vyplnené a s najväčšou pravdepodobnosťou sa objednajú ďalšie Su-30SM, Su-35S a Su-34 (niektoré už možno aj modernizované).
    Niekde tu zazneli aj nepravdivé údaje o tom, že sa nedarí pri vývoji Il-76, resp. že stroskotal vývoj tankovacieho lietadla. Podľa údajov v článku nižšie sú už prvé dve Il-76MD-90A vyrobené a prototyp nového tankovacieho lietadla Il-78M-90A je už hotový a pripravený na letecké skúšky:
    http://www.leteckymagazin.sk/l...

  • fenri
    18:54 11.01.2018

    Jirosi, s ALCOU by šel možná srovnat Jak-130, který ale, logicky, v počtu 43 "ostrých" strojů započítat není. A to i přesto, že jde o stroj citelně výkonnější a dražší, než ALCA.

  • fenri
    18:51 11.01.2018

    Jirosi, ALCA není plnohodnotná stíhačka ani bombardér. Jistě cítíte drobný rozdíl mezi Su--34 či Su--35 a ALCOU a to jak v ceně, nákladech tak bojovém potenciálu. Armáda jich 72 nikdy nezavedla, to si pletete. Gripeny jsme nekoupili, to si také pletete.

  • Jirosi
    18:41 11.01.2018

    Fenri: Samostatná CR za 25. let nakoupila 72+14, tak to máme 3,44.

Stránka 1 z 2