Dokonalá zbraň? 31 pilotů hodnotilo stíhačku F-35A

F-35 není jen letadlo, ale nesmírně komplexní bojový systém. Naprosto klíčové jsou prostředky pozemního zabezpečení, které udržují stíhačky F-35 letuschopné a především bojeschopné; větší foto / Public Domain 

Do dnešních dnů stíhačku F-35A Lightning II pilotovalo 174 pilotů amerického letectva (U.S. Air Force). Americký konzervativní think tank The Heritage Foundation vyzpovídal 31 těchto pilotů a položil jim několik jednoduchých otázek:”Jak hodnotíte stíhačku F-35A? Je lepší F-35A než vaše předchozí letadlo? S jakým letadlem chcete letět do boje?”

Americká stíhačka F-35 je mediálně zřejmě nejvíce kontroverzní letadlo všech dob, minimálně z důvodu značného nárůstu ceny. Kontroverze však vzbuzují i technické parametry letadla.

Technické hodnocení je však ošemetné, protože drtivá většina hodnotitelů nemá přístup k informacím o reálných možnostech stíhačky. Lze tak jen odhadovat možnosti radaru, komunikace, elektronického a kybernetického boje, snadnost pilotáže nebo schopnost pilota F-35 správně vyhodnocovat taktickou situaci kolem letadla (situační povědomí).

Americký think tank The Heritage Foundation proto anonymně vyzpovídal 31 pilotů F-35A (verze s klasickým startem a přistáním), kteří mají předchozí zkušenosti s letadly F-15C, F-15E, F-16C a A-10.

Hodnocení tedy nezahrnuje zkušeností pilotů s verzí F-35B (s krátkým startem a kolmým přistáním) a námořní verzí F-35C.

Klíčové poznatky reportu:

Všech 31 pilotů si téměř ve všech scénářích leteckého souboje vybere raději F-35A před svým předchozím letadlem - tedy zmiňovanými F-15C, F-15E, F-16C a A-10. Stíhačka F-35A má přitom kvůli pokračujícímu vývoji účelově omezenou schopnost provádět manévry s velkým přetížením a také sníženou citlivost odezvy na zásahy pilota do řízení.

Dlužno dodat, že především stíhací F-15C je určen k vedení vzdušného boje a k vybojování vzdušné nadvlády. Bývalý pilot F-15C však uvedl, že se stíhačkou F-35A dokázal v simulovaných vzdušných soubojích F-15C pravidelně porážet.

Podle bývalého pilota F-16C, absolventa kurzu instruktora zbraní slavné akademie Top Gun, F-35 provádí otáčení trvalou rychlostí až 28° za sekundu. Navíc po odstranění softwarového omezení (hlídající velké přetížení) bude F-35 schopna ještě rychlejších obratů. V současné době software F-35 omezuje provádět manévry s přetížením větším než 7 G.

Další tři instruktoři bojových letadel F-16CJ Wild Weasel - speciální verze F-16 určené k ničení protivzdušné obrany (PVO) protivníka - uvedli, že jeden F-35A dokáže ničit jedno stanoviště PVO protivníka účinněji, než tři spolupracující F-16CJ.

Osobní názory pilotů, kteří srovnávají manévrovací schopnosti svých předešlých letadel (F-15C, F-15E, F-16C, A-10) s manévrovacími schopnostmi F-35A. Instantaneous turn - neustálená zatáčka;  Sustained turn rate - rychlost zatáčení v ustálené zatáčce; Responsiveness at slow speeds - odezva letounu na zásahy pilota do řízení za nízkých rychlostí; Stack/scissors performance - výkon při “dogfight” manévrech typu “stack” a “nůžky”; Ability to recover aispeed - schopnost znovuzískání rychlosti (při leteckých soubojích). (0 - nejhorší, 5 - nejlepší). / The Heritage Foundation

Radar stíhačky F-35 typu AESA lze podle pilotů použít jako účinný prostředek elektronického boje - F-35 pomocí radaru umí rušit jiné radary stíhaček a PVO. Elektronický útok údajně probíhá takovým způsobem, že protivník ani nepozná, že je rušen.

Podle bývalého pilota A-10 díky výjimečnému situačnímu povědomí a bohaté senzorové výbavě je stíhačka F-35 v poskytování blízké pozemní podpory CAS (Close Air Support) stejné dobrá nebo lepší jako A-10. Pilot navíc zdůraznil, že F-35 je jediné letadlo schopné poskytovat CAS v protivníkem silně bráněném vzdušném prostoru.

Oproti stealth letounům jako B-2, F-22 a F-117, je speciální stealth povrch F-35 mnohem jednoduší na údržbu. F-35 proto dokáže (na rozdíl od jmenovaných letadel) provádět bojové nebo cvičné lety několikrát denně.

Piloti ale v rozhovoru také připomínali, že vývoj letadla není ještě ukončen. Problémy způsobuje software, který řídí zpracování, třídění a prezentaci dat ze všech senzorů do jediného taktického obrazu (tzv. "sensor fusion"). Podle pilotů software stále nepracuje správně a v některých případech zobrazuje chybné údaje.

Report se také zaobírá hodně diskutovanou cenou. Po rozjetí plné sériové výroby (2018) má údajně cena F-35A poklesnout pod úroveň letadel Eurofighter Typhoon, Rafale nebo F-15K Strike Eagle. Všechny tyto tři letouny 4,5 generace přitom F-35A překonává nejen v operacích vzduch-země, ale také ve vedení vzdušného boje.

Zdroj: The Daily Signal

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

F-35A Lightning II rozdrtil stíhačku F-15E Strike Eagle

Americké letectvo (U.S. Air Force) v rámci testování nasadilo stíhačky F-35A Lightning II proti ...

Ruské trápení se stíhačkou Suchoj T-50

Rusko se stále potýká s vývojovými a cenovými problémy nové stíhačky Suchoj T-50. Podle ruského ...

Legenda pokračuje: Stíhačky F-16 čeká zářná budoucnost

I přes příchozí stíhačku páté generace F-35 Lightning II pro mnoho zemí zůstane hlavním bojovým ...

Stíhačka F-35A amerického letectva připravená k boji

Americké letectvo (U.S. Air Force) deklarovalo dosažení bojové připravenosti s první letkou stíhaček ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • krllo
    20:53 19.11.2016

    Přeci neřeknou, že za ty prachy nic moc :-))

  • Shania
    21:51 16.11.2016

    Korbendalas: 31 pilotu USAF se vyjádřilo k tomu jak hodnotí svoje starý stoj vs jejich nový (F-35). Vzhledem k tomu, že je s F-35 lítají i bývalí piloti A-10, tak je tam taky.

    A-10 je navíc obratný stroj, aspoň tedy s lehkým nákladem a v nízké výšce.

    F-35 přímo nenahrazuje A-10, A-10 nejspíš zmizí časem úplně bez náhrady a jiné stroje jejich úkoly budou plnit jiným způsobem.

    V nosnosti munice, výdrži, identifikaci, ničení pohyblivých i stacionárních cílu a schopnosti přežít je na tom F-35A líp jak A-10C.

    Jaký reálný dogfigt s F-15? Jediný co víme o boji s F-15E je tohle cvičení
    https://theaviationist.com/201...
    A F-15E nedokázali sestřelit jedinou F-35A.

    U QF-4 se zase pleteš… bylo to první live test AIM-9X který dron zničila a pak vystřelila AIM-120C na další dron, bylo testováno jestli F-135 dokáže navést střelu, to proběhlo úspěšně a jak přešla do aktivního režimu, dostala příkaz k autodestrukci.

    Vládní komise je co: GAO nebo POGO? V GAO rozhodně žádní odborníci nejsou, a všechny data co mají jsou stejně z JPO. Jejich práce je dohlížet a mít co nejpesimističtější odhady, podle jejich odhadů např. USMC ani USAF neměli mít doteď IOC.

    Poměr servisních hodin k letovým je hodně dobrý, letadlo je velmi snadné na údržbu a to navíc mluvíme o stroji, kde se většina postupů teprve zavadí a zkouší, za práci let bude úplně někde jinde.

    Teď například když odpadla řada strojů pro problém s izolací bylo běžné, že stroje lítali neustále, provádělo se horké tankování (bez vypnutí motoru). Některé stoje měli 3 mise denně.

    Letová hodina je 29k usd vs 25k u F-16… roční náklady jsou o 10% vyšší než u F-16… Ale i kdyby byli 2-3x větší...

    když se pak podíváš o kolik F-35 potřebuješ na splnění úkolu a kolik F-16, pak kolik tankerů a dalších podpůrných prostředku musíš nasadit, rozdíly v efektivitě a ceně budou obrovské.

    Detaily jak se měnila izolace chodícího systému v nádržích (pěkné fotky)
    http://www.f-16.net/forum/down...

    Rozhovor s piloty https://youtu.be/QTgDTC8_PM0...
    Mimo jiné zmínka o doletu:
    Q: "How's the range of the aircraft from an operator perspective?"

    CAP: "I think people that say it doesn't have the range are someone that probably looks at a single-engine aircraft and think so it's just an F-16. It aint an F-16.

    I fly on a regular basis two training stories worth of training that I would do in an F-15C model with two external tanks on it. So I would go up go out and do one offensive push where we do basically one offensive strike into the area and out and hey I'm bingo I've got to go home on fuel with the F-15C.

    In the F-35 I'll go out and do two of those without any problem and one of the things that we found out in the exercise up in Wisconsin, was after we were done firing our weapons after we were done getting everybody into and out of the combat area, if we wanted to go on to keep fighting at that point they would ask us to stick around because of all the sensors we could provide and the data link we could provide to help the 4th gen aircraft who still had missiles on board. We still had fuel and the sensors to be able to provide that information form.

    So it's got legs, it's got really long legs."

  • korbendalas
    18:10 16.11.2016

    Nejde mi do hlavy jedna věc, proč u A-10 hpodnotí manevr pro dog fight když určení toho letadla je uplně nekde jinde a pokud se do tyhle situace dostane tak je v hajzlu proti každymu stíhači ato i proti stihači 3 generace. Pokud by měl F-35 nahradit A-10 měli by srovnávat v ukolech který jsou pro A-10 typický takže nostnost munice, utok na stacionární cíle na pohyblivý cíle , CAS jako takovej, tak porste F-35 nemuže konkurovat. a další jak mužou tvrdit že s F-35 jsou schopni pravidelně porážet F-15 když ani jedna vereze F-35 neobstála v reálným dofigt proti F-15 a dokonce QF-4 která sloužila jako cíl nebyla zničená ani dvouma raketama i AIM-120 AMRAAM vyjádření velitele cvičení nemělo za účel Phantom sestřelit, ale testovat schopnosti F-35 sledovat cíl a navádět raketu do té doby, než bude cíl zasažen. No a zasažen nebyl ani jednou raketou, tak to je někde fakt chyba. Docela zajímavý jak noviny hlaásí jak je to letadlo dokonalý a vládní komise složená z odborníku a vojáku kritizuje ten program kudy chodí. To letadlo by mělo nahradit vše od F-16 do F-18 a ještě hariera , přitom krom nějaky neviditelnosti většinu ukolu starší letadla zvladnou líp a levněji. a uplně strašnej je pomer servisních hodin k letovým hodinám a cena jedny letový hodiny. to je uplna tragedie

  • logik
    23:01 10.08.2016

    Iceman: může být, ale měl bych k tomu dvě připomínky

    1) v boji s vyspělým protivníkem bude střílet munici raptor, protože tam nic jiného než raptor (nebo popř. F35) nebude. Při průnicích na území bráněné vyspělou PVO nemají jiná letadla moc šanci

    2) málokdy se předváleční generálové trefí do toho, jak bude válka probíhat

    Nicméně souhlasím s tím, že F22 a F35 sice jsou schopné dogfightu, ale pokud se do něj zapletou, něco je špatně, protože v tím ztratí velkou část z výhod, které mají proti starším strojům.

  • Iceman8241
    21:50 10.08.2016

    marecino: Hledej termíny HOBS (High Off-BoreSight) missile a LOAL (Lock On After Launch), tj. střely schopné zaměření cíle odchýleného až 90° od podélné osy (AIM-9X Block III s vektorovatelným tahem) a se schopností LOAL - zaměření až po odpalu. V kombinaci s bezprecedentním situačním přehledem F-35, který je (historicky dáno) v 80% klíčem k úspěchu ve vzdušném souboji a přilbovým zaměřovačem 3. generace jde o poměrně slušný potenciál.

    logik: Nedávno jsem četl rohovor s generálem USAF, kde se jej ptali na to, co by se stalo, kdyby Raptor vystřílel všechnu AA munici a musel se uchýlit ke střelbě kanónem. Generál odpověděl ve smyslu, že Raptor bude střílet vlastní munici až jako poslední možnost. Do té doby bude sloužit hlavně jako senzor se schopností průniku do silně bráněné oblasti, zatímco se bude střílet z jiných platforem. Stejná doktrína bude imo platit i pro F-35.

  • logik
    14:29 10.08.2016

    markus: jasně, já troub a bloud :-)

  • markus223
    12:10 10.08.2016

    Logik: Pleteš si Koreu s Vietnamem.

  • Kruan
    10:51 10.08.2016

    Logik: "To, že dogfight je minulostí si mysleli už v Korei s Phantomama. Nebyla to pravda... "


    Jasně, a sám velký Kim osobně vyhubil hejna Phantomů a stáda Abramsů. Phantomy sundal srpem a Abramsy rozebral kladívkem.

  • logik
    01:51 10.08.2016

    To, že dogfight je minulostí si mysleli už v Korei s Phantomama. Nebyla to pravda... Dneska jsou rakety o dost dál a tvrdí se, že se letadla nedostanou ani na dohled, natož do dogfightu. Ale pouze skutečný konflikt ověří, jestli to je opravdu pravda, to žádná simulovaná cvičení nezjistí...

    A naopak stealth technologie snižují vzdálenost, na kterou se letadla uvidí a zaměří a dá se schovat do terénu, takže VWR boj v konfliktu bude mít své místo. Menší než dříve (obzvlášť při správné taktice), ale bude. A ve VWR boji je šance vymanévrovat raketu (obzvlášť tu poslanou "přes rameno") - tam ještě navíc snižuje šanci na zásah ztráta energie rakety a větší rozdíl rychlostí - takže šance na doghight.

    Takže v reálu to může dopadnout tak, že ten za ocasem sejme toho vpředu řekněme na 80%, zatímco ten vepředu bude mít PK (probability of kill) jen třeba 50% - ale kdoví, jak velká budou ta procenta v reálu. Mohou být od 100/100 (tedy že moderním raketám prostě neunikneš, ať je útočník střílí přes rameno, nebo dopředu) až po třeba 30% (dopředu) versus 10% (dozadu), kde odpal přes rameno nemá moc šanci se trefit, ale bude se používat spíše jako defenzivní taktika, aby útočník musel vymanévrovat raketu a byla šance se od něj odpoutat - a reálně sejmout protivníka půjde při střelbě dopředu.
    Reálně ta čísla budou někde mezi - ale kde, to IMHO nevědí ani piloti, to se dá otestovat jen na živo - a v posledních dobách se moc pilotů raketám nevyhýbalo.

    V každém případě určitě bude platit zlaté klasické pravidlo, že nejlepší - a hlavně nejdéle žijící - pilot není ten, kdo perfektně ovládá dogfight, ale ten, kdo perfektně ovládá schopnost se do dogfightu nezaplést....

  • marecino
    21:24 09.08.2016

    logik

    poviem ti pravdu, som neschopny si vygooglit si o tom nejake udaje ktore by mi vysvetlili preco to nefunguje tak ako ma :) tym myslim to ze keby to funguje tak by asi dogfight nebol ci nie? alebo teda len velmi kratky ale uplne iny ako ked sa musia locknut......ale teda asi pretrvávajú problemy ktore si vymenoval, ciže slaba raketa a radar len do urciteho uhlu do predu.......alebo nieco ine :D

  • logik
    19:30 09.08.2016

    marecino: odbornik na to nejsem, tak mě doplňte, opravte, ale
    - střílet rakety přes rameno se nějakou dobu umí (vygoogli si off boresight launch)
    - ale byl to dlouho problém, protože
    * radar letadla vidí jen dopředu. takže musíš mít nějakej způsob, jak locknout cíl bez radadru. Co vím, tak se používá radar druhýho letadla. T-50 má snad mít backward looking radar, jestli to jde pomocí jiných 360° senzorů nevím.
    * otočit raketu proti směru letadla znamená velkou ztrátu rychlosti rakety
    * no a pak (nejmenší problém) raketa v určitý fázi letu nebude mít proti vzduchu žádnou rychlost, takže ji nefungují řídící plochy. To se překonává např. vektorováním tahu rakety.

  • raziel87
    19:15 09.08.2016

    2 Arccos

    To už totiž můžem debatovat o tom, že vznikaly projektové dokumentace k F-117 v roli STÍHAČE - ano vznikaly, ale skončilo to u 100 stránkové studie, jako desítky jiných neśpěšných studií next generation.

    2 KOLT
    teď to po sobě čtu - to je když chlap dělá dvě věci najednou a posere obě)) část textu nedává moc smysl. Stručně: poukázal jsem na hlasy, které volaly po obnově válečného loďstva spíše než upřednostnění programu JSF, důvod: v Kanadě jsem nebyl, normálně bych to nemohl vědět a dozvěděl jsem se to díky propírání jeho volební kampaně cca rok zpět. Trochu ti to setření nevyšlo, tvoje narážka totiž nedává smysl

  • marecino
    19:06 09.08.2016

    hosi je to trosku mimo temy ale vedeli by ste mi vysvetlit, preco nevedia lietadla v dnesnej dobe vystrelit v dof raketu hocikedy ale musia nosom priblizne sa nasmerovat na protivnika? to je problem v zamerani ciela? alebo musia udelit rakete rychlost v smere protivnika?

  • raziel87
    19:04 09.08.2016

    2 Arccos
    nesouhlasím - okamžitě to zamítli, už v roce 1991 - proto program A-X a dále A/F-X, který víc čerpal z F-14.

    2 KOLT

    je mi jasný, že jsem ti osinou v zadnici, protože jsem se tu párkrát navezl do tvých zpřízněnců na AN....ale ať přemýšlím sebeusilovněji, nevidím ve své zmínce o restrukturalizaci kanadského námořnictva jedinou stopu ke kanadskému premiérovi a jeho slibu upuštění od JSF. Ba naopak, právě díky jeho volební kampani VÍM, že hlasy nabádaly právě na to námořnictvo.....myslíš, že bych tu zprávu jinak pochytil? řešilo se to tak rok zpátky v jiných diskuzích, proto to vím. Ty trubkoslave :)

  • KOLT
    18:52 09.08.2016

    On toho raziel neví víc. Třeba že kanadský premiér šel do voleb se slibem zaříznutí účasti na JSF. Což mu ale nezabraňuje se k tomu vehementně vyjadřovat ;-)

  • Arccos
    18:02 09.08.2016

    Raziel: Tak si vygůgluj program NATF a pak se vrať. :)

  • raziel87
    14:44 09.08.2016

    mimochodem: redakční systém bohužel nedovoluje editovat stávající příspěvek.

    Prototyp YF-23 volací znak Grey Ghost dosáhl rychlost super cruise asi 1,45M ten druhý s jiným typem motoru volací znak nevím, nechci to teď hledat jak pako na netu tuším super cruise 1,8M. Nicméně když jsem to před 10 lety četl, tak bylo uvedeno, že se jedná o domněnku, nikdy to neodtajnili - teď v roce 2010+ už je to možná jinak.

  • raziel87
    14:35 09.08.2016

    Arccos napsal cituji "YF-22 vyhrál mimo jiné i právě kvůli velikosti. V té době se ještě stále uvažovalo o navalizované verzi a YF-23 byl zkrátka na letadlovku příliš velký."

    Arccosi, to mi přijde jako ptákovina - program Advanced Technology Fighter vzniknul primárně jako náhrada za F-15 - krycí název byl Senior Sky. Námořnictvo mělo úplně jiný program a to Advanced Tactical Aircraft - navíc vzniknul až o pár let později - tuším někdy okolo roku 1985. YF 23 měl zběžně řečeno lepší charakteristiky STEALTH a lepší výkony - Raptor vyhrál hlavně díky lepším vlastnostem v "dog fightu".

    Vážně myslíš, že v 80. letech plánovali nasadit (je jedno jestli YF-22 nebo YF-23 na paluby letadlových lodí? :) to asi ne, vzpomeň si, jaký byl obrovský problém s prvními generacemi RAM nátěrů a ty bys to éro šoupnul polikat hektolitry slané vody - dovolím si tvrdit, že se jedná jen o tvou subjektivní domněnku

  • Rase
    14:28 09.08.2016

    Taky tak nějak doufám, že se Northrop vrátí a ukáže konkurenci, jak se dělá letoun 6.generace. Přeci jen samokřídla a i ten YF-23 byly parádní. Všiml jsem si, že se ani nezapojili do nějakého ze zahraničních projektů letounů 5.generace

  • Charlie
    14:18 09.08.2016

    Tom Morgenfeld to v tom videu pěkně shrnuje - Northrop postavil přesně takový letadlo, jaký USAF chtělo. My (Lockheed) sme postavili to, o čem snili :)

    A upřímně řečeno, pokud by teď hned chtěli náhradu za Strike Eagla, tak něco na bázi framu YF-23 s avionikou F-35 a nějakým obrradarem by bylo asi to nejlepší, co by mohli mít.

    Shania: hledal jsem hledal a tenhle týpek lítal Orla, Zmiji a hlavně Fulcruma (východoněmeckýho) - schválně si přečtěte, co tam o něm říká. Víceméně tu samou věc co psal ten východoněmeckej pilot - v BVR na prdlačku, dolet k ničemu, ale jak došlo na Dogfight, tak na kanony skvělý a když přišlo na R-73, tak protivníkum zbyly oči pro pláč.

    http://foxtrotalpha.jalopnik.c...

  • Arccos
    13:28 09.08.2016

    YF-22 vyhrál mimo jiné i právě kvůli velikosti. V té době se ještě stále uvažovalo o navalizované verzi a YF-23 byl zkrátka na letadlovku příliš velký.

  • stirling
    13:21 09.08.2016

    O velikosti se nedávno psalo i u f22, že z pohledu nosnosti a reálného zapojení dnes měl vyhrát YF-23, ale že v tu dobu by to bylo moc revoluční a proto vyhrál více konvenční YF-22. U budoucího stíhače 6gen se asi bude počítat i s nesením dronů a asi dokonale spolupráce s drony podobné kategorie (vybavuji si jeden přihlouplý film, ale asi tak nějak to bude vypadat - jeden pilotovaný letoun letí spolu s drony stejné kategorie). S novou generací motorů se při nízké cestovní rychlosti i ze stíhačů stanou letadla s obrovským doletem.
    F35 opravdu bude více než náhradou za f16 a potvrzují se slova jejich obhájců (netvrdím, že s v projektu neudělalo spoustu chyb a utratilo se určitě více než mělo, ale tak to většinou dopadá vždy). Až si vše sedne a klesne cena, tak letadla typu (f16,18, gripen atd. - ruská vynechávám nechci se dohadovat) budou v hodně velké defenzivě, otázka je jak si povedou nové generace levných letadel z číny.

  • logik
    11:34 09.08.2016

    Rase: Nesměšoval bych víceúčelovost (tedy defakto F35 měla být F/A35) a schopnost přistávat na letadlovkách a "vrtulníkových lodích" (STOVL :-)). Od víceúčelovosti se IMHO neustoupí, ta se povedla, to co se od toho letadla asi nebude chtít je navalizace.

    Pokud by to byl návrat ke stíhacímu speciálu, tak by to pak navíc ani nemohlo nahradit Strike Eagla.

    Ohledně dvou motorů a doletu, tak ty maj výhodu v tom, že v nouzi se doletí i na jeden, ale jinak jeden velkej a silnej motor je hospodárnější (jak k nákladům na výrobu, tak na spotřebu doletu) než dva malý, jen se ho musí umět vyrobit. Což se u F35 povedlo - jeden motor F35 má větší tah, než dva F/A-18.
    Požadavek na dva motory mělo tradičně nejvíce námořnictvo, které si už zvyká na jednomotorák. Na druhou stranu - jak píše Shania, novej stroj bude asi supertěžké letadlo (na stíhače) a tam možná jeden motor stačit nebude.

    Shania: Jak to myslíš s tím, že u F35 neplatí víceúčelovost? Myslels jednoúčelovost, nebo něco jiného? (Třeba pořádného buřta? :-))

  • Shania
    09:37 09.08.2016

    Paradní vyprávění test pilota LM - lítal se spoustou strojů, včetně Mig-23

    https://www.youtube.com/watch?...

    Rase: koncepce víceúčelových strojů tak jak to známe u 4 generace už tak nějak neplatí u F-35 a u 6gen už nebude existovat vůbec.

    Tipnu si, že ten nový stroj bude velký, unese hodně munice a daleko a bude mít senzory o kterých se teď F-35 ani nesnilo a bude supercruiser minimálně jako F-22.

    To na co si netipnu je že bude lítat standardně přes mach 2.

  • Rase
    08:27 09.08.2016

    Logik:
    Mno nějakou dobu se na tom stroji již pracuje a hlavně se nemá jednat o multifunkční stroj. Údajně se poučili z F-35 a nebude se tlačit na to, aby byl jeden stroj pro všechny složky. V podstatě to bude něco mezi F-22 a F-35, můžou tedy využít poznatků z jejich vývoje nebo i některé komponenty, které se musely třeba pro F-35 složitě vyvíjet. Hlavní je že, bude mít dva motory (větší dolet, výkony) patrně to bude i nový typ motorů. Především prvky typické pro letouny 6.generace: schopnost letu s pilotem nebo bez, trup bez ocasu atd.

  • Starlight
    23:33 08.08.2016
    Oblíbený příspěvek

    Pro autora. Dovolil bych si doporučit pár upřesňujících terminologických vylepšení, tak jak jsou zvykem v české odborné terminologii:

    Instantaneous turn – neustálená zatáčka

    Sustained turn rate – rychlost zatáčení v ustálené zatáčce

    Responsiveness at slow speeds – odezva letounu na zásahy pilota do řízení za nízkých rychlostí

    Stack/scissors performance - to je skutečně „cimrmanovský překladatelský oříšek“. Zejména výraz „Stack“. V současné české praxi se totiž používá jen angličtina. Ostatně ani žádné české termíny neexistují.

    Oba termíny skutečně patří do oblasti základních manévrů pro manévrový vzdušný boj, zejména pro útočnou fázi. V realitě pak oba výše uvedené manévry na sebe plynule navazují. Zatímco manévr „Scissors“ (nůžky) je zpravidla typickým manévrem v horizontále, kde se nejvíce projeví obratnost/řiditelnost okolo podélné osy („křidélka“), tak manévr „Stack“ je zase ve vertikále. Jeho cílem je „v mžiku“ získat přiměřený výškový odstup od protivníka (nad ním nebo i pod ním), aby nedošlo buď k předletění cíle, nebo aby pilot získal situační rozhled, anebo se vytvořil prostor pro další navazující manévr. Klíčem k tomuto manévru je mimo jiné i dobrá obratnost/ řiditelnost letounu okolo příčné osy („výškovka“).

    Američany vybraných 5 srovnávacích parametrů/oblastí se skutečně velmi dobře hodí k subjektivnímu porovnávání letounů v podzvukovém manévrovém boji s velkými ztrátami energie. Za hodnocenými oblastmi jsou totiž schovány kombinace různých exaktních parametrů. Například aerodynamická účinnost, plošné zatížení, poměr tahu ke hmotnosti, obratnost (řiditelnost vs. stabilita) okolo hlavních os a za nízkých rychlostí.

    Tyto parametry se sami o sobě také často používají při srovnání výkonů různých letounů. Nicméně použití jednotlivých izolovaných parametrů má nevýhodu v tom, že nedávají dobrý obraz o skutečných výkonech a vlastnostech, které ovlivňuje vždy různorodá směsice těchto parametrů.

  • logik
    22:06 08.08.2016

    Shania: otázka je, jestli pro strike účely (tedy na místo F15E) bude mít na výběr. Schopnosti PVO se zvyšují a F15 se nemá (oproti F35) čím "bránit" - ať už jde o prostředky REB, nebo VLO.

    Samozřejmě, představa je, že F15 nahradí 6. generace, ale vzhledem k tomu, jak dlouho trval a trvá vývoj 5., tak je to dosti optimistický scénář. Zas na druhou stranu, v dnešní politické situaci se na vývoj 6. generace asi bude tlačit více, než se tlačilo v první dekádě na 5.

  • Shania
    21:57 08.08.2016

    I kdyby je f-35 dokázala 100% nahradit, USAF to neudělá, pokud bude mít na výběr, budou je chtít nahradit, jak pise rase přímý dvoumotorovym nástupcem.

    F35 ale muže docasne nahradit nektere f15 pokud dojde ke zpoždění tohoto nastupce, takže je třeba doufat, že ten program poběží bez problémů, nezpozdi se nebo ho nezruší.

  • Rase
    21:24 08.08.2016

    F-15 má nahradit až (vyvíjený) letoun 6.generace. F-35 je v základu lehčí (jednomotorový) multifunkční stroj, který možná může zastat nějaké úlohy F-15, ale není to tak nutné. Tento těžší dvoumotorový stroj časem nahradí i F-22.

  • logik
    21:07 08.08.2016

    Shania: na tom nahrazení by nebylo nic až tak divného, imho se tak dřív či pozdějc stane. V podstatě to jsou obě letadla ke stejnému účelu: útočný éro plně schopné AtA souboje. Až se F35 dostane do plné operační způsobilosti, tak bude pro amíky dražší udržovat dva typy pro jeden účel.

    I když je asi pravda, že se jim plně vrátí zaříznutí F22, protože těch pár raptorů jim nebude stačit, a pokud nedostanou nějakou gen 6. stíhačku, tak budou asi chtít mít víc mach 2+ stíhačů, takže F15 asi vyřadit nebudou moct.

  • Vorian
    20:37 08.08.2016

    A co teprve až svoje F35 poladi Izraelci a zalétají jejich piloti.

  • Shania
    19:32 08.08.2016

    Strategist: nemá, ale vyloučit že se tak nakonec z různých důvodů nestane...

    E jsou z F15 nejmladší a i starší C se ve službě udrží ještě dlouho

    http://www.janes.com/article/6...

  • Strategist
    19:00 08.08.2016

    Shania: díky prostuduju si to. A má F 35 nahrazovat i F15E nebo ne?

  • Shania
    17:12 08.08.2016
    Oblíbený příspěvek

    Strategist: piloti hodnotili vzdušný boj.

    F-35 má lepší senzory, má jich víc a je podstatně líp propojená s dalšími stroji.

    Na F-35 můžeš navěsit přibližně stejnou výzbroj jako na F-15E, ale externě a bude to mít velký dopad na dolet a výkony, což má i u F 15E.

    Proto je to něco, co v operačním nasazení nikdy neuvidíš, víc pak níže pod čarou.

    Dost pochybuji, že max AG vyzbroj bude překračovat u F-35 6x 500/1000 lb (2 v pumovnici, 2 externe) bomby a 4 AA rakety (2 v pumovnici, dve externe). Obzvlášť když s SDBI a II kde na jeden závěsník navěsíš 4...



    -------------------------

    tady máš teoreticky co unese F-15E

    http://www.f-15e.info/joomla/e...


    Tady je realisticky nesená výzbroj v reálných operacích....
    http://www.f-15e.info/joomla/w...

    Tady je teoreticky co unese F-35 ( je problém vůbec navěsit výzbroj která by překročila váhový limit) a i A-10

    http://www.f-16.net/forum/down...

    http://4.bp.blogspot.com/-bQ6m...

    V realu A-10 lítají dost na lehko, s 2x mavericky 2x 500lb bombami, raketnicí a pody a případně sidewindery.... a to se A-10 tady bere jako stroj, co toho unese hodně.....

  • Klimesov
    15:17 08.08.2016

    No jak vidno, z ošklivého a nechtěného káčátka, pomalu ale jistě vyrůstá krásná a majestátní labuť. :-)

  • Strategist
    15:17 08.08.2016

    Přijde mi divné, že F 15E by měla být podle hodnocení horší než F 35. F 15E je přece jednoúčelový stroj zaměřený přímo na bombardování a pozemní útoky, unese víc munice, má lepší zaměřování na pozemní cíle atd. a F 35 v tomto ohledu je víceúčelový takže nemá takové specifikace. V tomto ohledu(bombardování) si myslím, že by F 15E měla mít navrch i když je starší

  • Shania
    14:02 08.08.2016

    Luky: proč by to mělo být divný? E mají CFT s MAU, to je spousta odporu a váhy navíc. Tak je jasný, že téměř čistá C bude akcelerovat a manévrovat líp.

    Na co upozorňuji je že se ty tabulky nedají vzít přímo na porovnání C s E, ty stroje nejsou ani ve stejné konfiguraci.

    Sundej z E CFT nebo je dej na C a velké rozdíly tam nebudou. I když C asi bude v některých oblastech lepší...

    Tady jsou nějaké detaily:

    Interní palivo C: 13771lb
    E: 13432lb + 2x 5650 v CFT

    Ne že by šli do BFM s plnými nádržemi, spíš tak s 50% paliva.

    Konfigurace těch strojů pro BFM:

    [23] “Combat configuration” refers to an aircraft with stores that remain after pilots drop or jettison everything they can drop or jettison before going to a merge. For the F-16, this would leave the Harm Targeting Pod (HTS), IR Targeting Pod, ECM pod, MAUs, rails, and air-to-air missiles; for the F-15C, the fuel tank racks; for the F-15E, the Targeting Pod, MAUs, rails, and air-to-air missiles; for the A-10, the IR Targeting Pod, ECM pod, and enough racks and rails from which to hang a city’s worth of meat.

    [24] Combat configuration for the F-35A: 13,000 pounds of fuel to replicate retaining internal munitions and roughly half internal fuel. The F-35A will have no external stores during any anti-access, high-threat environment.

    Takže F15C: pouze pilony (vypadá to že odhodili i AA rakety..)
    F-15E: Targeting Pod, MAUs (http://www.f-15e.info/joomla/w... rails, and air-to-air missiles


    Tady je kompletní report z kterého ten článek vychází

    http://www.heritage.org/resear...

  • Luky
    13:04 08.08.2016

    A to ti jako nepřijde zajímavé, že zatímco u jednoho je dojem takový, že točí ustáleně i okamžitě líp než F35, akceleruje po ztrátě rychlosti taky líp než F35, zatímco u novější verze E je to o tolik horší 2 vs 4 body...to myslíš že nemá výpovědní hodnotu a že je to daný patosem..?

    takže já tu zase roky upozorňuju na to, že na hmotnosti i čistotě záleží...

  • Shania
    12:43 08.08.2016

    Luky: USAF F-15C nelítají s CFT (conformní nadrže)a jsou trochu lehčí, v BFM to budou o něco lepší. Hod na ně CFT a budou s E +/- vyrovnané.

    Ta tabulka je porovnání dojmu pilotů určitého stroje vs F-35A.

    Takže se taky nedá vzít výsledky jaké dostalo C a porovnávat to s výsledky E nebo F-16.

    Pilotů E bylo taky víc a C jen dva.

    Co je na tohle článku asi nejdůležitější je to, že tu roky bojuji za to, aby se z F-35 nedělala neobratná tlustá kráva.

    Tohle jasně ukazuje to, že i v dogfigtu na kanony si povede dobře.

    Další věc pro lidí co neví jak US piloti myslí, jejich první stoj na kterém lítají je prostě nej, když se podíváte do minulosti, piloti co přecházeli na nové stroje si většinou svůj první cenili nejvíc. To že většina pilotů volí F-35A (100%) u BVR a 80% u BFM jasně ukazuje kvality nového stoje.

  • Shania
    12:25 08.08.2016

    Put_in: kdyby tomu tak bylo, tak by nebylo v planu mít odemknutou kompletní obálku (včetně 9g) až ve verzi 3F (což je v podstatě 1.0), která bude k dispozici za rok.

    Testovací stroje už s ním lítají a dávno v testech přesáhli 9g na hranicích letové obálky (mach 1,6). Letadla v OT a operační stroje jsou ale něco naprosto jiného a mají řadu omezení, dokud není vše otestováno a certifikováno.

    Donedávna měli ty co jsou teď operační omezení 3G, než vyměnili palivové ventily, uprava s kterou operační F-35B lítají už rok.

  • Luky
    12:11 08.08.2016

    ..se mi moc líbí, že když člověk upozorní na výkonovou propast mezi F-15C a E, tak začne dostávat od JSF zamilovanců mínusy, protože nechápou o čem je řeč :)

    Jinak tady co si třeba myslí F-16 žokejové o F-15E a dvoumístných letadlech (jsem jak Shania, je to z F16.net :)
    ...... The belief is that a 2-man crew is inherently flawed. When you divide the duties up like they do, both folks tend to take a "he's got it" mentality. Conversly, when you know deep down that you are the only person in this cockpit, and you are going to get killed if you dont do something right....it tends to focus ones thoughts. Thus split second decisions dont have to go eyes-brain-mouth-ear-brain-controls. There is a reason the air force doenst produce 2-man fighters anymore. The only reason I would want someone else in my airplane is to have more eyeballs, but thats not worth the trade off in the quality of my single seat wingman. IMHO

    ...při dálkových misích a některých BFM se ale dvě kebule dost hodí, o tom žádná

    I second deadseal's comments and I know at least a half dozen Mudhen pilots that would agree as well. I've personally gone 1v2 several times for ACM and owned both of them even when starting from a position of disadvantage (I was in a 2 tank, ECM, TGP, HTS configuration for reference). Further, the crew concept is inefficient for fighter operations. In a CAS war the pilot ends up being the chauffer and the GIB does all the work. For Air-to-Air, the GIB does most of the work but the pilot actually shoots which leads to delayed shots. For BFM and ACM, the GIB's sole job is to look behind the jet and tell the pilot when to jink but in my experience, their calls are delayed and they lose sight often (their used to a Strike Eagle size adversary and the Viper tends to disappear). We will probably hear some Mudhen drivers disagree but it takes very little time to get a Strike Eagle down to the floor and out of energy.
    ------------------
    ...jinak pro pochopení výkonostní kritiky by se měla F-35 hlavně porovnávat s F-16C, tam je základ reptání..

  • Charlie
    11:56 08.08.2016

    Ono se to nezdá, ale porovnávat to s těma typama na obrázku je na jednu stranu v pořádku, ale na druhou stranu trochu nefér, protože ačkoliv to jsou všechno aktivní stroje, zároveň to jsou stroje notně "vousaté" - všechny mají na krku dva křížky a některé i tři (třeba A-10).

    F-15 - první let 1972, zavedena 1976, Céčko 1978 (nezdá se to, že jo?), Ečko 1988
    F-16 - první let 1974, zavedena 1978, C block 52 prvně v roce 1991 (taky už dvacítka, ten čas letí)
    A-10 - první let 1972, zavedení 1977, od tý doby téměř beze změny (létaj stále původní draky, až nedavno se měnily křídla a dostalo novou avioniku, i tak je to pořád ale těžkej analog).

    Je to asi jako kdybych porovnával F-16 s F-86.

    Mimochodem, to porovnání s éčkem je asi nejazjímavější: Éčko je větší a těžší letoun (o tunu), zase má ale víc tahu (cca 30kN bez forsáže) a větší plochu křídel (14m2). Oproti F-35 nám nabízí míň STEALTH, ale větší nosnost (o skoro 4 tuny) a hlavně má dva členy posádky, což je v určitém profilu misí výhoda a je otázka, jestli toho druhého člena dokáze vykompenzovat pokročilejší avionika F-35.

    Porovnání s A-10 je sice zajímavé, ale jen do okamžiku, než si uvědomíme pro jakou válku jsou ty letadla určený.

    F-35 je totiž v určitém směru slečinka z města, to éro má špičkový výkony, ale je pro něj nutný mít i odpovídající zázemí, a navíc se nepočítá, že by základny, ze kterých operuje, dostaly nějakej zásah.

    A-10 je oproti tomu takovej traktor, kterýmu stačí rovná louka za lesem a stodola se základním nářadím, žádný super letiště nejsou třeba, protže se počítalo s tím, že jich většina dostane zásah a těch pár provozuschopnejch bude potřeba pro stíhačky a bombardéry.

    Pětatřicítka je sice vybavená interním diagnostickým systémem, kterej by měl být schopnej průběžně monitorovat stav letadla a posílat požadavky na náhradní díly, jenže oproti tomu díry v A-10 zalátáte kusem plechu nebo troskama jiný A-10. Prostě - u A-10 se počítalo s ím, že budou ztráty, a nemalý, a tomu to letadlo odpovídalo. U F-35 se předpokládá, že žádný ztráty nebudou.

  • fenri
    10:45 08.08.2016

    Put_in: zapomínáte, že možnosti F-35 rostou "každým dnem". Potenciál toho letadla je podstatně větší, než byl třeba před rokem, dvěma, kdy se objevily vámi zmíněné názory. De facto se srovnává jiné letadlo.

  • Luky
    10:44 08.08.2016

    Jinak poslední odstavec poněkud odporuje zbytku článku.

  • pificek
    10:33 08.08.2016

    F-35 není asi nejlepší bojové letadlo všech dob.
    Je to stroj s tím nejlepším co dokáže technika první poloviny 21. století poskytnout.
    Jako u každého stroje je to otázka kompromisů -fyzikálně / vojenských -tj. co nám fyzika a technika umožní a finančních.

    I nejmodernější letadlo, třeba za 50 let se bude nechat sundat flakem z 2. světové. Je to otázka jestli budu vědět v jaké výšce, jak rychle a kdy přes to údolí poletí.

    Pokud bychom chtěly dokonalý nezničitelný stroj, vyjdou nám nekonečné rozměry, hmotnosti a ceny. Takže na pořadu dne jsou kompromisy.
    A jestli mají zákazníci dost peněz, je to nádherné pro nepřítele hodně nebezpečné éro,

  • Pepin Nešpor
    10:16 08.08.2016

    Apache: souhlasím. Musíme počkat až vychytaji muchy jeto složité supermoderní letoun který teprve dozrává a chvíli to ještě bude trvat.

  • Luky
    10:15 08.08.2016

    ..jináč je to hezký, ale pokud tam mají limit 7G a finální letadlo má ambice(?) být stíhačkou s 9G, tak zatím není co srovnávat. Takto do testu zahrnuli A-10 a průměr jim pak vyšel přijatelně, ale co piloty musí sakra pálit je ten druhý řádek vs F-15C a F-16C.

  • Luky
    10:09 08.08.2016

    nakonec dává to asi smysl i kdyby všechny měly PW229 - v tom testu se asi nepočítalo s možností nabírat rychlost po boji střemhlavým letem (jelikož se často končí u země)....a v horizontálním letu je na vysokým úhlu náběhu ta hmotnost zase dost znát

  • Faolan
    10:09 08.08.2016

    No někdo nahoře už se evidentně chytil za nos a řekl si, že vrátí část peněz co měly jít na letadlo a ne na letní ranch v Texasu :).
    Nemám pochyb, že na konci vývoje konkurenty F-35 spočítá na prstech i nešikovný pyrotechnik... ono ostatně USA má tendenci všechno lehce "přetestovávat" (viz. tanky Abrams a jejich nulové ztráty na životech v prvním ostrém konfliktu proti čtyřnásobné přesile). Jejich armáda není nakreslená a vysněná na papíře.
    Každopádně je fajn vidět, že se jim projekt začíná dařit.

  • Luky
    10:02 08.08.2016

    ...ty výsledky u F-15C a E hezky ukazují, co udělá tuna hmotnosti na letadle a ani nepomůžou silnější motory...
    ..ale celkem překvapí to mizerný nabírání rychlosti u E (jestli to není tím, že spousta Éček ještě lítá s F100-PW-220 a nedostaly 229...?

  • apache
    09:29 08.08.2016
    • (4)
    Oblíbený příspěvek

    Stupidní to není. Abyste mohl jít až na hranu možností letounu - hardwaru, musíte vychytat software, jinak riskujete naprosto zbytečně ztrátu stroje a hlavně zkušeného testovacího pilota.

    Jinak někdy před rokem jsem u článku nějakého bezejmenného pilota, který v souboji dostal na prdel od F-16, říkal, že až se s tím naučí, tak bude mluvit jinak. A v zásadě je to tu.

  • Put_in
    09:14 08.08.2016
    • (17)

    Není to tak dávno, kdy si mnozí piloti F-16 na F-35 dost výrazně stěžovali a prohlásili, že by raději zůstali na agilnějších F-16. Výsledek této ankety naprosto chápu. US Army si jistě pojistila, aby její zaměstnanci už nikdy nevypustili do světa informace o tom, jak problémovou zbraň to mají. Testovací řidič nějaké automobilky by si jistě také určitě nedovolil říci, že nový model jejich značky je kus šrotu. Druhý den by už byl na pracáku. A co se týče omezených vlastností F-35 z důvodu ještě probíhajícího vývoje - to je asi nejstupidnější poznámka, kterou jsem tu četl. Proč to autor nerozvede do detailů, nebo o tom nic neví? Toto by nikdo dobrovolně neudělal. Ba naopak, během vývoje se zkouší, kam až lze technicky zajít. Vlastnosti F-35 nejsou nikterak záměrně omezeny, jen její tvar je aerodynamicky vysoce nestabilní a v současnosti se vývojářům ještě nepodařilo vyvinout avioniku, která by letounu umožnila větší agilitu. A kdo ví, jestli se to vůbec kdy nějak výrazněji vylepšit podaří.