Donald Trump „požehnal“ výrobě nových tanků M1A2C Abrams

Donald Trump „požehnal“ výrobě nových tanků M1A2C Abrams
Modernizované tanky M1A2C Abrams získají zpět zelenou kamufláž. / The Blade, Amy E. Voigt (Zvětšit)

Americký prezident Donald Trump ve středu navštívil jedinou americkou tankovou továrnu JSMC (Joint Systems Manufacturing Center) v Limě, Ohio. Trump přislíbil zachování továrny a nové zakázky. V současné době se v továrně rozbíhá modernizace tanků Abrams na standard M1A2C. Přestavba stovek tanků Abrams v dalších letech spolkne miliardy dolarů.

Americká armáda již závazně objednala 325 tanků M1A2C Abrams. Jde o nejnovější verzi tanku Abrams, která byla dříve označována jako M1A2 SEPv3 (M1A2 System Enhanced Package version 3).

Přestavba probíhá v továrně JSMC, kterou sice vlastní americké ministerstvo obrany, ale její provoz zajišťuje firma General Dynamics Land Systems (GDELS). Jde o poslední tankovou továrnu ve Spojených státech.

Výroba složitých zbraňových systémů je komplexní politický, vojenský, ekonomický a sociální fenomén. Masivní zbrojní produkce, například tanků, aktivuje obrovské finanční, materiální a lidské zdroje minimálně na několik desetiletí. Výroba tanků tak ovlivňuje bez nadsázky tisíce nebo desetitisíce lidí a je také mocným nástrojem (jako všechna zbrojní výroba) na přerozdělování zdrojů (peněz).

Tanková továrna JSMC v Limě byla otevřena již v roce 1941. V JSMC vznikly všechny tanky Abrams sloužící v americké nebo jakékoliv jiné armádě. Na konci studené války ale americká armáda přestala mít zájem o nové tanky Abrams – poslední nový tank Abrams opustil výrobní linku v roce 1996.

Po ukončení výroby tanků Abrams se JSMC soustředila na generální opravy a modernizace tanků. Kromě modernizace Abramsů (pro americkou armádu i zahraniční zákazníky) továrna JSMC vyrábí korby pro kolové obrněnce Stryker a izraelské transportéry Namer. Dále je JSMC odpovědná za výrobu věží pro námořní kanón Mk-46.


Tanky Abrams v JSMC; větší foto / GDLS

Továrna JSMC od roku 1990 neustále čelila snahám o uzavření – přesněji řečeno, uzavření továrny se bránila radnice 37000 města Lima. Továrna je pro město Lima zdrojem nejen zaměstnanosti a příjmů do městské pokladny, ale také zárukou toho, že město a okolí se nebude dále vylidňovat (v 70. letech žilo v Limě třikrát více obyvatel).

V 90. letech byly v oblasti uzavřeny jiné dvě vojenské továrny, což znamenalo ztrátu 8800 pracovních míst a 300 milionů dolarů ročně do místní pokladny.

V současné době JSMC zaměstnává 600 zaměstnanců a GDELS v souvislosti s projektem M1A2C počítá s náborem více než 400 nových zaměstnanců. Zájem je především o obsluhy CNC strojů, svářeče a inženýry. S tímto počtem zaměstnanců JSMC měsíčně generalkuje a vylepší 34 tanků Abrams.


Nový boční plát korby tanku Abrams (2012); větší foto /
Alan Chin, acingchange.org

„Byl jsem tady, když zde pracovalo 3804 zaměstnanců a i když jsme jich měli jen 281,” řekl George Jeffries, 63 letý inženýr kvality, který v továrně pracuje 36 let. Za zmínku také stojí, že 30 % zaměstnanců JSMC tvoří váleční veteráni.

V současné době modernizace jednoho tanku Abrams trvá pět měsíců a závod JSMC je schopen přepracovat osm tanků měsíčně. Ještě před několika lety to byl přitom pouze jeden tank měsíčně, a to jen z důvodu udržení výrobní linky v provozu.

V případě M1A2C jde o kompletní generální opravu, kdy je tank rozebrán do „posledního šroubku” a následně jsou opraveny nebo nahrazeny opotřebené díly. Poté je tank sestaven znovu, samozřejmě již s novými systémy a technologiemi.


Proslov Trumpa před zaměstnanci JSMC

Říkám vám, že nechám tohle místo otevřené. Říkali:,Zavřeme to.‘ A ja na to:,Ne, nezavřeme.‘ A teď máte rekordní obchody. Práci, kterou děláte, je úžasná. Jsem nadšen, že mohu tady v Ohiu být s pracovitými muži a ženami z Limy,” uvedl při návštěvě JSMC Donald Trump. Není divu, že v oblasti drtivá většina lidí volila právě Donalda Trumpa. Mimochodem, poslední prezident, George W. Bush, navštívil továrnu v roce 2003.

V probíhajícím fiskálním roce (FY) 2019 administrativa Donalda Trumpa vyčlenila 714 milionů dolarů na modernizaci tanků Abrams. Přestavba jednoho tanku na standard M1A2C vyjde na více než čtyři miliony dolarů.

V následujícím FY2020 administrativa plánuje na nákup 317 vojenských vozidel (Abramsy, Strykery), které se vyrábí v JSMC, vyčlenit 2,3 miliardy dolarů. Ve FY2020 (od 1. října 2019) se  podle Trumpa plánuje modernizovat více než 160 tanků Abrams.


Laserové svařování věže tanku Abrams (2012); větší foto / Alan Chin, acingchange.org

Kromě toho Tchaj-wan projevil zájem o více než 100 tanků M1A2X, které vychází z M1A2C. S největší pravděpodobností nepůjde o nové tanky, ale o přepracované tanky ze skladů americké armády. V pozemních silách Tchaj-wanu Abramsy nahradí tanky M60A3 Patton a CM-11 Brave Tiger (vychází z M48 Patton).

„Od roku 1941 tento závod vybudoval a opravoval tisíce tanků a vojenských vozidel, která poháněla americké síly skrze druhou světovou válku, Koreji, Vietnam, Pouštní bouři, Irák a Afghánistán. A tyto tanky jsou nejlepší na světě – lepší než kdykoliv předtím. Každý jeden tank Abrams, který existoval – ocelový a hliníkový válečný oř; jsou skutečnými válečnými oři amerických pozemních sil – byl postaven nebo udržován na těchto výjimečných místech díky vám. Lidi, díky vám,” uvedl Trump před zaměstnanci JSMC.

Podle Trumpa americká armáda v příštích třech letech na modernizaci tanků Abrams (včetně nejrůznějších modifikací, jako je instalace aktivních systémů ochrany Trophy nebo nákup nové munice) vyčlení šest miliard dolarů. Podle Trumpa je to skoro dvakrát více, než za celých osm let administrativy Baracka Obamy.


Zrezivělá korba tanku M1A1 čeká na opravu; větší foto / GDLS

„Naše investice navíc podporují tisíce dalších míst po celé naší zemi, aby vznikly tyto neuvěřitelné tanky Abrams. Motory jsou z Alabamy, převodovky z Indiany, speciální pancíř z Idaho a 120mm děla – a další části děl, jsou ze států New York a Pennsylvania. Skvělá místa. Jen v Ohio je téměř 200 dodavatelů dílů a materiálu, které putují do každého tanku vyjíždějícího z této továrny. Neuvěřitelné,” uvedl za potlesku zaměstnanců JSMC Trump.

Problém s každou továrnou na výrobu složitých zbraňových systémů je ten, že pokud ji ztratíte, přijdete o pracně a draze vybudovanou část zbrojního průmyslu. Stavba nové továrny je samozřejmě možná, ale jde o dlouhý a velmi drahý proces. Rozhodně nejde spustit výrobu tanků okamžitě, například v případě vypuknutí krize.

„Toto není druhá světová válka, kde jsme byli schopni přeměnit výrobce automobilů na výrobce vojenských vozidel, která jsme potřebovali. Už to tak docela nefunguje. Potřebujeme specializovaná zařízení, jako je továrna na tanky v Ohiu, aby jsme mohli podobné věci dělat,” říká Dan Grazier, bývalý tankový důstojník americké námořní pěchoty a vojenský specialista v nezávislé výzkumné organizaci POGO (Project On Government Oversight).


Montážní linka tanků Abrams v JSMC; větší foto / GDLS

Grazier je ale zároveň jedním z kritiků modernizace. Podle Graziera jsou současné tanky Abrams příliš těžké a nákladná modernizace „zrezivělých a bojem opotřebených” tanků na verzi M1A2C ve skutečnosti nepřináší nic nového.

„Chystáme se utratit miliony dolarů na vylepšení tanku bez přidání skutečně nových schopností. Pořád to bude dělat to samé, co dělal Abrams od svého zavedení, jen to bude mnohem dražší. Stále to bude střílet na stejnou vzdálenost,” uvedl Grazier.

V každém případě modernizace tanků Abrams na standard M1A2C je realitou. Ve vzdálenější budoucnosti tanky Abrams nahradí nová bojová platforma, která je v současnosti označována jako Platforma s rozhodnou ničivostí DLP (Decisive Lethality Platform).

Zdroj: Defence-Blog, The Blade, Military.com, White House, White House

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Abrams M1A2 SEPv3: Nejmodernější tank U.S. Army

General Dynamics Land Systems (GDLS) na výstavě AUSA 2015 (Association of the United States Army ...

Budoucnost amerických obrněných vozidel: Od M1A3 Abrams po NGCV

Americká armáda (US Army) počítá s vývojem zcela nových bojových obrněných vozidel, od robotických ...

NGCV: Klíčové technologie pro budoucí bojová vozidla

Americká armáda (US Army) v rámci NGCV (Next Generation Combat Vehicle), jednoho ze šesti ...

Americký tank M1A2C Abrams s aktivní ochranou Trophy a přídavným pancířem

Na internetu se objevila fotografie nejnovější verze amerického tanku M1A2 Abrams. Modernizovaný ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • SofF
    14:03 23.03.2019

    tak odráží soustředění Států na námořnictvo a letectvo, u RF je to spíš pěchota a letectvo. Tohle mi přijde taková "hladová zeď" ale pořád lepší než nechat továrnu krachnout a ztratit důležitou schopnost. Jedna továrna se nezdá moc, ale i RF má vlastně již jen jeden "tankový" podnik - ikdyž se zabývá dalšími strojírenskými činnostmi.
    Úvahy nad novými tanky jsou hezké jenže už i ta nejmodernější verze stávajících je hodně drahá, navíc pořád dobře funkční. Takže ikdyby nakrásně naplánovali fungl nový tak kolik si jich budou moci dovolit? Určitě ne stovky ale spíš desítky. Něco podobného zjistili i v RF proto další kolo modernizací T-72/T-90. Přes tu vzdálenost řeší tankoví zbrojaři stejné problémy a evidentně došli i k podobným řešením.

    • dante1
      14:58 24.03.2019

      Dovolím si nesouhlasit.USA nemají nový tank ne z toho důvodu že by si ho nemohli finančně dovolit ale proto že Abrams je natolik nadčasová konstrukce že do něj zatím vždy zvládli nacpat co potřebovali.U RF je to jinak,ti modernizují T-72,T-90 ale i jinou techniku např BVP-2 atd. ne proto že by to byly tak nadčasové konstrukce ale proto že jim nic jiného nezbývá jelikož výroba těch nových které by je měli nahradit se topí v problémech.

      • rasto123
        23:49 27.03.2019

        USA zaplatili kvantum USD za Krusaider pred cca 20 rokmi. Nič nebolo a stálo to veľa. Rusko niečo predviedlo a USA zase platia veľa za niečo čo bude na nič. Abrams nie je nadčasový . Keď prišiel Abrams tak ZSSR malo malé silne obrnené T-64/ T-80 s automatom nabíjania a raketami a SRP. Ideme ďalej, deriváty tankov T-72 prežijú Abramsy . Skúste si nájsť koľko je vo svete derivátov T-72 a BVP a koľko Abramsov a Bradley. Najprv hľadám, potom vyhodnotím a potom píšem.

        • dante1
          16:27 28.03.2019

          Ano tanků T-72 a jejich derivátů je rozhodně víc než tanků Abrams to ale rozhodně neznamená že je to lepší konstrukce.Je to jednoduše tím že T-72 je propastně levnější než Abrams nebo celkově západní tanky.T-72 používají hlavně země které si drahou západní techniku nemůžou dovolit a těch je dost a dost.I samotní rusové by svoje T-72 raději nahradily tanky Armata ale kvůli finančním i jiným problémům se jim to nedaří.Proto plánují další kolo jejich modernizace,je to prostě jak se říká z nouze ctnost .Myslet si že modernizovaný T-72 bude mít stejnou bojovou hodnotu jako Abrams je nesmysl a vědí to moc dobře i sami Rusové.

    • Clanek
      07:44 25.03.2019

      Muj skromny tip je ze jde o prosty propocet pomeru cena/vykon, a to i na zapade. Jednoduse I kdyz je vice nez jasne, ze novy Leo3 nebo next gen Abrams by byl kvalitativni posun dale (precijen by se nahrazovala 50 leta konstrukce), tak kdyz se secte potreba vybudovat novou linku, nove zazemi, preskolit personal, po dobu 1-2 dekady provozovat 2 ruzne platformy (plati zvlaste u americanu, Nemci by ty sve pocty nepocty svedli nahradit komplet a jiste driv) a nakonec to furt bude mit konvencni kanon (ten muze nafasovat i soucasny MBT), modernejsi pancir (i soucasny MBT), pasivni a aktivni prvky ochrany (i soucasny MBT) atd. atd. atd., jednoduse neni nic, krom hmotnosti (a tim strategicke prepravitelnosti) a budouciho modernizacniho potencialu, cim by nova konstrukce dnes mohla zasadne odskocit hloubkove modernizovanym Leo2, Abramsum atd.
      Jo az se na zapade povede vyladit railguny, nebo energeticke zbrane obecne, ktere ale nic ze starych tanku nebude schopno zasobovat dostatkem energie, a prece se nepristoupi na vyrobu novych tanku, zcela novych konstrukci... pak se muzeme zacit bavit o tom ze i zapad musi setrit. Zatim bych ale hledal duvody proste jinde.

      • Rase
        08:44 25.03.2019

        V Evropě jde i o to, že výroba Leopardu pořád běží, ale už jen ve Španělsku a Řecku. Byť se z Německa pořád vozí hodně dílů, už to není tak zajímavý byznys. S tím jak začíná být ve světě zájem o nové tanky a skladovky z časů Studené války rychle dochází, je potřeba zákazníkům nabídnout něco moderního. Hlavní problém vidím právě v exportu, jelikož Francouzi prodají komukoliv cokoliv ale Němci jsou v tomhle mnohem skoupější a nemají problém z politických důvodů zrušit i velmi velké / drahé zakázky.

        Jo a to jsem ani nezmínil, že Bundeswehru ty staré Leopardy taky nevydrží věčně, nové od Španělů/Řeků nikdy nekoupí a budovat si novou linku na tak starý tank nemá smysl. Jsem fakt zvědavý jak bude výsledek jejich práce vypadat.

  • syncro
    09:28 23.03.2019

    Jak píše Rase ta cena 4 mega za tank skutečně velká, ale jedna z příčin bude , že vež prodloužená o zhruba 10 cm. Jináč řečeno ,zvětšeno pancéřování na přídí věže. https://pbs.twimg.com/media/D2...

    • Starlight
      20:27 23.03.2019

      @syncro

      Rase o 4 miliónech ni nepíše, protože ví, že to by bylo z levného kraje.
      US ARMY pořizuje jeden modernizovaný M1A2C (neboli M1A2 System Enhancement Package Version 3 (SEPv3) (ECP 1A) za 12,8 mil USD (weapon system cost, FY2018), respektive 11,3 mil USD (FY2019)! ECP = Engineering Change Proposal.

      Více v diskusi pod článkem: https://www.armadninoviny.cz/m...

      • Rase
        15:00 25.03.2019

        V případě modernizace Abrams M1A3 je zmiňována cena 8 a čtvrt mil dolarů za kus, otázkou ale je, co do ní počítají a co ne. Zde ale již má být změna hodně razantní - pokles hmotnosti o 20 %, nový pancíř, menší věž, kompaktní nabíjecí automat od firmy Meggitt, lehčí kanon XM360E1, novou munici a lehký automatický kanón proti dronům. Je tedy vidět, že změn je mnohem víc než u M1A2C, přesto nižší cena. No uvidíme co z toho bude. Osobně si myslím že jde o odhad ceny při sériové výrobě.

  • Gloton
    02:02 23.03.2019

    Pane Grohmane, upravte si popisky u fotek.
    Ta bočnice na fotce není z Abramsu, ale ze Strykera, a to laserové svařování věže také není s fotkou věže Abramse, ale je to věž z Kanadské Piranhy LAV III.

  • UnionPacific
    17:03 22.03.2019

    Dobrý deň priatelia. Mám otázku: o koľko by sa zvýšila cena západných tankov ( merkava,abrams a leopard) keby boli vyrobené z titánu ? Lebo vzhľadom na jeho hustotu v porovnaní s oceľou by ich hmotnosť klesla pod 50 ton a to je cieľ o ktorý všetci usilujú- silne pancierovaný,vysoko mobilný,prepraviteľný tank so zníženými nákladmi na údržbu.

    • balm
      17:33 22.03.2019

      To byste musel neúměrně připlatit a vyřešit klíčové nevýhody Titanu, respektive jeho slitin. Od nepoměrně náročnější technologiie po několika násobně vyšší náklady. A potom vlastnosti, které nejsou zrovna vhodné pro tank. Jen obrábění je alchýmie a hodinářská práce, nemluvě o dalších negativních vlastnostech např.: absorbce kyslíku, dusíku způsobuje zkřehnutí povrchové vrstvy titanové slitiny. Těch problémů a nároku je celá řada, ... i takové "blbosti" jako tuhá maziva a chladicí média budou problém, protože mazání a chlazení nezmenšují tření slitiny a dochází k povrchovému přehřívání - prostě se nataví na nástroje, včetně těch, které jsou vyrobené z karbidu wolframu a kobaltu. K tomu připočítejně pružnost 115 GPa ... a nemožnost dalších dodatečných úkonů. Skutečnost, že Titan v podstatě reaguje se všemi možnými plyny (sice až od 600°C a více), ale reaguje, za to bodíky také nedostane.

      Titan (respektive slitiny) jsou tím nejméně vhodným materiálem pro tank.

      • UnionPacific
        18:58 22.03.2019

        Pan Balm,nič z toho nevadí pri použití v letectve ? Pokiaľ viem,tak všetky dopravné lietadlá majú titánový podvozok. A niektoré lietadlá majú drak celý z titánu ( SR 71, B1 Lancer, Tu 160). Predpokladám že rakety Sojuz takisto. Pri podvozku vzniká trenie v ložiskách,u lietadiel zase vysoké teploty pri ktorých by mal povrch degradovať. A ono to nejako predsa len funguje. Dokonca aj rusi to zvládli. Tak snáď by si s tým američania poradili. Vyššia cena by snáď u takého tanku bola akceptovateľná,pokiaľ sa rovnako zvýšila bojová hodnota . Pre porovnanie, US Air Force už dnes očakáva cenú 300 mil. USD za kus u stíhača 6. Generácie.

        • balm
          18:26 25.03.2019

          Nebudu ztrácet čas, protože odpovědi evidentně nečtete.

  • palo satko
    16:57 22.03.2019

    Čista krasna politika veduca k druhemu zvoleniu. Presne toto slubil a dobre to robi. Vratil normalnu pracu normalnym ludom za peniaze danoveho poplatnika. Vždy lepšie ako platit bandu lenivych itečkarov, ktori desat rokov robia software aby to čudu lietalo, potom desat rokov riešia aby strielalo z kanonu, potom pät rokov integruju raketu a ked ta funguje tak nefunguje kanon, ....

  • Kichot
    15:36 22.03.2019

    Nebo ještě jinak , když ti chčije do střechy nebudeš kupovat nové auto... A vzhledem k plánovaným investicím do IVF , vrtulníků, radarů, aut, Titusů atd. se na nové tanky hned tak nedostane... A lepší vrabec v hrsti než leo na střeše

  • apache
    11:12 22.03.2019

    Jen drobná technická - na foto "Nový boční plát korby tanku Abrams (2012)" je ve skutečnosti boční plát Strykeru.

    • dusan
      13:55 22.03.2019

      Dík, o jednu moju záhadu v živote menej : ) .... nejako som nemohol prísť na to čo by to mohlo byť...

  • Rase
    09:02 22.03.2019

    V reálu je ten Abrams docela malý a kompaktní, osobně vidím do budoucna nevýhodu v tom, že korba je hodně nízká a není možné tak osádku vměstnat do ní (použít bezosádkovou věž). V tomhle je na tom lépe Leopard s vyšším stropem korby a pokud si dobře vzpomínám, tak Rheinmetall má v plánu takto leo upravit (osadit bezosádkovou věží s kanónem ráže 130 mm). U Abramsu a vlastně i Leclercu něco takového možné není, nebo spíš by neměla přestavba smysl.

    Pokud jde o modernizaci M1A2C tak je sice fest drahá, ale přestavují se tanky co jsou v nejhorším stavu a práce je na tom hodně. Američané na to ale mají, lidi mají práci tak o v pohodě. Bylo by ale fajn, kdyby co nejdřív začali vyrábět tank, který Abrams nahradí. Nové je vždycky tak nějak lepší, byť Abrams má očividně ještě hodně slušný potenciál - jak na bojišti tak exportně.

    • Kichot
      09:29 22.03.2019

      Stejně je zajímavé, že jak Usa tak GB tak Rusko jde cestou modernizace. T14 nepočítám, bo reálně to bude něco jako su57... Jestli by nakonec nestálo za to zkusit ty naš t72 zmodernizovat..Asi na nižší úrovni než m4cz , něco jako mělo být m3cz...

      • Rase
        10:13 22.03.2019

        Osobně si myslím, že bysme měli začít řešit pořízení fungl nových tanků, nemodernizovaný exportní T-72M je už opravdu hodně mimo a růstový potenciál zkrátka nemá. Leopard je taková evropská klasika, byť už dost fousatá zájem je (Maďarsko), ale takový K2 by nemusel být vůbec špatný jelikož korejci jsou docela aktivní pokud jde o prodej zbraní (viz úspěch jejich houfnic v Evropě). cca stovka by byla skvělá. T-72M4CZ má smysl dál lehce modernizovat, což se ostatně i děje, ale moc bych na ně nespoléhal, jelikož jejich počet bude postupně klesat a nové nikdo nevyrobí. Tak jak tak z nich bude jen takové "vozidlo palebné podpory" pro AZ, nic víc.

        • Kichot
          11:46 22.03.2019

          Řekl bych, že bude typicky české řešení "nechat to vyhnít"... K2 je technicky zajímavá, ale z hlediska logistiky v Nato a Evropě má nejvíc smysl Leo. Úplně bych netvrdil , že T72 nemá modernizační potenciál viz Ruské b3 nebo naše m4. A vytuněný Scarab má větší smysl než stávající stav 7 funkčnich m4. Minimálně pro zálohy, ale stejně budem rádi max. za nové bvp

          • dusan
            13:58 22.03.2019

            B-čkové T-72 je o niečom inom ako A-čka. Už v základe má podstatne silnejšie pancierovanie.

            Ide samozrejme o to na čo chce armáda dané tanky používať a hlavne na akom bojisku. Niekde v Afrike je pre miestnych "odborníkov" lepší jednoduchší tank, lebo moderný a na údržbu zložitý by rýchlo skončil ako kopa šrotu ...

          • Rase
            14:29 22.03.2019

            jak už bylo zmíněno, ty naše T-72M se nedají moc srovnávat s těmi ruskými, už v základu jsou lepší než ta naše osekaná exportní verze - přízvysko "Monkey" nemá jen tak. Osobně si myslím, že Scarab sice nevypadá špatně, ale jde primárně o exportní záležitost, jelikož většinu problémů neřeší (elektronika, couvání). Řešil je T-72M4CZ, ale těch je hrozně málo a nejsme schopní je ani poslat na tankovou soutěž... byť sme se do ní přihlásili.

          • Kichot
            15:11 22.03.2019

            Vzhledem k tomu co se děje kolem rozpočtu by nakonec i Scarab mohl být maximem možného. Další variantou je zánik tankového vojska. Osobně tedy považuji Leo za nejlepší řešení... No ,ale když si i pořádné boty musí kluci pořád kupovat ze svého tak nevím....

          • Kichot
            15:22 22.03.2019

            Přijde mi to jako když soused má starou oktávku, ale místo toho aby vyměnil prahy a vstřiky na motoru bude pořád něco mluvit o novém Bmw. To , že je na pracáku jaksi nebere na zřetel

          • Scotty
            19:35 22.03.2019

            Než vyhazovat peníze za nesmysl jako Scarab to už radši nakoupit BVP s tankovým kanonem.

        • PavolR
          13:52 22.03.2019

          Ohúrenie maďarskými nákupmi úplne prekrylo fakt, že asi mesiac pred nimi si objednali 60 ks Leopardov2 aj Rumuni. ;-)

          • Rase
            14:11 22.03.2019

            To by byl nářez, našel jsem nějaký odkaz, ale nevím, zda opravdu kupují Leopardy 2A5 (jeté?) nebo nové. V tom případě bych spíš čekal 2A7 jako mají v plánu Maďaři. Jisté je, že to má být 54 kusů + 6 výcvikových. Ještě jednou díky za zajímavost (!)

            https://www.armyrecognition.co...

  • dante1
    21:59 21.03.2019

    Zajímavé že rozhodli pro tu zelenou kamufláž.Že by se už počítalo s jejich umístěním v Evropě?

  • Molle
    17:16 21.03.2019

    Když už kupujeme americké vrtulníky,BVP. Koupíme i tanky? ;)

    • Scotty
      17:20 21.03.2019

      Nechci vám brát iluze, ale myslím že americké BVP určitě nenakoupíme....

      • Molle
        17:36 21.03.2019

        Scotty.
        To byl vtipek :)
        P.s:nevyrabi Ascod odnoz GDELS?

        • Scotty
          17:42 21.03.2019

          To sice ano, ale původem je to čistě evropské vozidlo.

    • Pauli
      18:40 21.03.2019

      Drahý, drahý a drahý :D

    • lorgarius
      06:25 22.03.2019

      CR a SR asi nie, ale cca 100ks by vraj rad nakupil Tchajwan.