Dopravní letadlo Embraer KC-390 poprvé ve vzduchu

Foto: Česká vlajka na tak elegantním letadle, jako je Embraer KC-390, potěší. / Embraer
Česká vlajka na tak elegantním letadle, jako je Embraer KC-390, potěší. / Embraer

V úterý, 3. února 2015, se uskutečnil prémiérový let prototypu brazilského dopravního letadla Embraer KC-390. Na vývoji letadla se podílí řada zemí, včetně České republiky. Armáda České republiky rovněž projevila předběžný zájem o dva letouny KC-390.

„KC-390 se stane páteří dopravního letectva brazilských vzdušných sil. Od Amazonky po Antarktidu bude flotila 28 letadel hrát klíčovou roli v rozmanitých projektech brazilského státu, od vědeckého výzkumu po udržení územní svrchovanosti," komentoval první let brigádní generál Nivaldo Luiz Rossat, velitel brazilských vzdušných sil.

Premiérový let trval hodinu a 25 minut. Během letu posádka vyzkoušela základní manévry pro zhodnocení letových vlastností letadla. Základním testováním prošly také elektronické systémy v letadle.

„KC-390 se chovalo poslušně a předvidatelným způsobem," uvedl po přistání novinářům kapitán Mozart Louzada. „Pokročilé ovládaní po drátě (fly-by-wire – pozn. redakce) a avionika nejnovější generace dělá látání snadné a umožňuje hladký a přesný let."

Embraer KC-390 se stane konkurencí především letadlům rodiny C-130 Hercules. / Embraer

Podle původních plánů mělo dopravní letadlo Embraer KC-390 zahájit letové zkoušky v minulém roce a do služby vstoupit v roce letošním. Zdržení vývoje však o rok posunuly let i zařazení do výzbroje.

„Program pokračuje kupředu, jak bylo plánováno a o KC-390 projevuje zájem několik zemí z celého světa," říká Jackson Schneider, prezident a generální ředitel divize pro obranu a bezpečnost společnosti Embraer. „Jsme opravdu hrdí na na naše závazky k vývoji tohoto letadla, které stanoví nový standard v kategorii taktické vojenské dopravy."

Embraer v současné době eviduje potenciální objednávky na 60 letadel KC-390. Brazílie získá 28 letadel, Kolumbie 12 letadel, Argentina, Chile a Portugalsko po šesti strojích a Česká republika projevila zájem o dva letouny KC-390.

Armádě České Republiky umožní, pokud se nákup uskuteční, získat kapacity ve strategické dopravě materiálů, především kontejnerů. "Chceme armádu mobilní, rychle nasaditelnou ve světě. Jsme si tam schopni přepravit alespoň nějaké kontejnery? Nejsme," uvedl před několika měsíci ministr obrany Martin Stropnický.

Premiérový let KC-390

Nákladní prostor KC-390 má rozměry 17,75×3,45×2,9 metrů. Uvnitř lze tak bez problému přepravovat například dva armádní kontejnery o délce 6,1 m (20 stop), případně jeden o délce 12,2 m (40 stop).

KC-390 je dvoumotorový transportní a tankovací letoun, který může být uzpůsoben pro řadu úkolů, například pro vzdušné tankování. S nákladem 23 tun KC-390 překoná vzdálenost 2593 km. S nákladem 13 tun pak KC-390 přeletí vzdálenost téměř 5000 km. Přeletová vzdálenost prázdného letounu je téměř 6000 km.

Připomeňme, že česká vlaječka na trupu letounu není náhoda. Na vývoji a výrobě KC-390 se významně podílí české letecká firma Aero Vodochody.  Pro letoun KC-390 Aero vyrábí zadní část trupu, nákladní rampu, všechny kabinové dveře a náběžnou hranu křídla. V případě náběžné hrany se Aero podílí i na vývoji.

Zdroj: Defense-Update, Aero Vodochody

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Dopravní KC-390 vzlétne na konci letošního roku

První let brazilského dopravního letounu Embraer KC-390 se uskuteční na konci letošního roku. ...

Embow: L-159 ALCA v akci

Naše letka se spolu s 211. letkou 21. základny taktického letectva Čáslav právě vrátila z ...

Rozbíhá se výroba dopravního letadla KC-390. Dočká se české letectvo?

Brazilská firma Embraer připravuje zahájení sériové výroby dopravních a tankovacích letounů KC-390. ...

AC-130J Ghostrider s laserovými zbraněmi

Velení amerického letectva pro speciální operace AFSOC (Air Force Special Operations Command) ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • kazd
    14:10 17.12.2018

    jen si to tu odložím:-)
    Jak jsem správně přepokládal :-) -Embraer+Boeing zveřejněno+první přesah do vojenské části Ebraeru.
    Abysme nakonec nekupovali gripen E/F a KC 390 jako přeznačkované Boeingy..a s částečnou montáží a servisem v Aero :-))

    Brazil’s Embraer said on Monday it had finalised the terms of a proposed deal to sell 80 percent of its commercial aviation business to Boeing, now valuing the division at $5.26 billion.
    As originally announced in July, the deal valued Embraer’s commercial division at $4.75 billion.
    The companies also agreed to another joint venture to promote and develop new markets for the multi-mission medium airlift KC-390. Embraer will own a 51 percent stake in the joint venture, with Boeing owning the remaining 49 percent. The transaction is targeted to close by the end of next year.

  • Nesher
    12:34 06.02.2015

    Tom90 Díky moc

  • Tom90
    12:03 06.02.2015

    Nesher: L 410NG - mrknete na airzone tv, je tam kratka reportaz o L410 NG, zabery v jakym je stavu atd. Projekt vali celkem pekne, datumy vzletu si dava vedeni spolecnosti, ale nepreflektuji prilis stav a nazor konstrukteru k realnosti toho data. Nicmene posledni odhady mluvi cca o letu 2015.

    Flanker.jirka: Co se tyce ztraty motoru u vicemotorovych letounu, neztratite jen ten dany pomer, tj. 50% pri vypadku motoru u dvoumotorovych, ale je to vice procent.

  • flanker.jirka
    11:37 06.02.2015

    Dva kusy jsou zoufale málo, éro je to pěkný, snad bude i dobrý, ale v téhle kategorii nedám dopustit na C 130 J 300, přece jen v případě problému s motorem,nebo po zásahu IR střelou herka přijde jen o 25% tahu a ne o 50%.

    A pokud by chtěl někdo vážne podpořit živořící Ukrajinu, tak dát jim zakázku třeba na AN 70, by nebylo marný, to už je ale jiná kategorie.

  • Nesher
    11:31 06.02.2015

    BTW , vím, že to není přímo k tématu, ale když už tu několikrát padla zmínka o L 410 NG, nevíte někdo jak to s tím projektem skutečně vypadá? Co jsem zjistil z otevřených zdrojů, prototyp měl vzlétnout buď konce loňského roku, případně počátkem letošního, ale stále nic.

  • kazd
    10:24 06.02.2015

    peníze, peníze
    je třeba posuzovat vždy celou situaci komplexně
    Aero dělá na KC, současně má zakázky od AČR, chce dělat L39 NG, současně má letiště ve Vodochodech co jim prodělává 30 mil. Kč ročně, protože low cost ve Vodochodech nikdy nebude atd...

    ta situace je mnohem komplexnější, nelze to hodnotit jako 2 ks je málo na 4 nemáme prachy.
    Je to o složitém jednání jestli tento typ a pak kolik kusů a kdy a za co.
    Oni v Brazílii taky nebudou chrlit 10 ks měsíčně a nějaké objednávky už mají.

  • Vrata
    10:06 06.02.2015

    Jeste k civilnimu uziti CASA C-235. Podle WIKI.en provozuji tento typ letadla ozbrojene slozky 26 statu prakticky na vsech kontinentech (vcetne USA) - mimo Australie a Antarktidy. Civilni uziti bylo u 11 operatoru, dnes jde o 4 operatory - 1 v JAR a 3 v USA, kteri dohromady vlastni 5 ks C 235.

  • Deutschmann
    09:03 06.02.2015

    Matesaax: Díky.
    Proč by nešlo vnitřek letounu vybavit pro VIP osoby?
    Hlavní rozdíl je dolet a spotřeba paliva.
    Já jsem jen běžný člověk a letecké technice moc neholduji (je to stroj jako každý jiný).

  • Left
    21:37 05.02.2015

    Pandur by se tam rozhodně měl se sklopenou RCWS-30 vejít, jelikož se tam nacpe (podle dostupných informací) LAVIII a další podobné IFV/APC - Pandur je stejně velký. Na délku by se tam možná nacpaly i dva, ale pak jsme někde na více než 40t, což je výrazně nad maximální nosnost - on už i ten jeden Pandur je jen tak tak pod limitem.

    Každopádně pouhé 2 plánované kusy (pokud vůbec) jsou opravdu žalostné. 4 už by bylo možné považovat za smysluplné.

  • Matesaax
    18:04 05.02.2015

    VIP verze KC-390 je for dne,nic mě tak nerozesmálo,jako tenhle nesmysl..jistě je možnost využít tento letoun pro dopravu osob,ale jsou role,kdy klasická A-319 je nepostradatelná.
    Navíc není vůbec jisté,že tohle letadlo vůbec naše armáda koupí,protože úvahy o dvou kusech jsou tu už roky,ale poslední dobou se objevilo v tisku,že na ně stejně nebudou peníze,takže jejich nákup není na pořadu dne.Takže i uvažované 2 kusy by byl obrovský úspěch.
    Neustále zminovaný Evektor opravdu nic neřeší,jednak armáda letouny téhle kategorie prakticky nepotřebuje a pokud ano,tak je tu osvědčený L-410NG.Navíc otázky výroby Evektoru je ve hvězdách.

  • Deutschmann
    16:42 05.02.2015

    Díval jsem se na to a těch 5 gripenů tankovalo max. 3000l paliva za letu, pokud měli vnější nádrže.

    KC-390 by toto zvládl + pár lidí na palubu by se ještě vlezlo.
    Si myslím že toto je nejdelší přelet který kdy naše letouny provedou.

  • Nesher
    16:33 05.02.2015

    Evektor je out hlavně proto, že by to byl další typ, nedává to smysl.
    To už je lepší L 410NG, armáda je na 410 zvyklá, prakticky nic by se nemuselo měnit (výcvik pilotů, techniků, většina ND) navíc prakticky veškeré komponenty včetně motoru jsou made in CZ.

  • kazd
    16:26 05.02.2015

    ano to je přece jasné, že tankovaly při přeletu
    my nepotřebujeme tankovací letadlo na tak dlouhé přelety, tak si půjčíme a na oplátku zase půjčíme naše KC390 na jejich práci - kulový blesk zvaný ATARES

    Evektor je pro mě out dokud si ho neobjedná aspoň tolik zemí jako KC 390 nerad bych zase platil analogii k 159

  • semtam
    16:11 05.02.2015

    CN-235 je z převážně používán uživateli v Africe a Asii. Menší počet uživatelů je v Latinské Americe. Letoun je samozřejmě určen hlavně pro vojenské úkoly. Cestu si našel k několika dopravním společnostem. Napočítal jsem 7 civilních dopravců.

    Nemyslím KC-390 mermomocí prosadit do role VIP letounu. Ale jak již tu zaznělo, pokud by úspory a další kladné body převýšili na užíváním Airbusu, tak se vážně nabízí otázka proč to tak neudělat. Pokud navíc vezmem v potaz, že Airbus by se pronajímal, tak by celkový provoz mohl být ekonomičtější. Tyto možnosti by letectvo mělo brát v úvahu, pokud nemá zkostnatělé myšlení.

    Otázka, proč Evektor je out?

  • Charlie
    16:06 05.02.2015

    Kazd: Italové tankovali při přeletu, přímo na Islandu tankování zmiňováno nebylo. KC-767 navíc mimo paliva vezla i náklad a nějaké příslušníky kontingentu od nás tam a pak i zpátky.

    Z prostého porovnání tabulkových kapacit (KC-390 34t paliva, 767 73t) bych řekl, že místo jednoho Boeingu by musely letět dva, možná i tři Embraery.

    Na druhou stranu, že KC nemá ráhno nám může být trochu jedno, protože Gripeny tankují z hadic (mají sosáček, nikoliv dírečku).

  • kazd
    15:36 05.02.2015

    já jsem narážel na naše JAS na islandu, kdy nám tankovaly Italové

    nejsem přesvědčen, že by to KC zvládla, ale nezkoumal jsem to

  • Deutschmann
    15:15 05.02.2015

    Kazd:
    KC-390 není 100% vzdušný tanker (nemá pevné ráhno)
    KC 135 je plnokrevný vzdušný tanker

    Ve finále je jedno z čeho náš Gripen natankuje. A pro jiné letouny se asi používat nebude.

    problém je v tom že tankerů je v Evropě celkem málo. A na východ od Aše je nikdo nemá. A ti na západ mají tankery i dopravní letectvo, takže se budou špatně sdílet naše letadla. Navíc na západě kupují A400M takže to bude ještě horší.

  • kazd
    14:55 05.02.2015

    "Provoz 2 ks A-319J + všechen personál okolo (piloti, mechanici, technici, cenu dílů na skladě atd ) + kolik bude stát provoz 3 ks KC-390 včetně personálu + letových hodin ve výcviku (létá se skoro nazdařbůh). A to vše na dobu 15 let. "

    jenže my nejsme v této situaci, poněvadž už ty 319 máme. takže do té rozvahy musíte připočíst "zbavení se 319"
    pak to bude vycházet jinak

  • kazd
    14:50 05.02.2015

    lehce nesmyslné je zaměňovat letadlo kategorie KC 390 s možností aerial refueling a tanker jako je KC 135.
    Rozdílná letadla a proto se mohou vhodně doplňovat a já nepíšu nic jiného.
    Je to stejné jako doplňování CASA +Spartanů + KC 390

  • Deutschmann
    14:37 05.02.2015

    Kazd: Nabízet KC-390 s funkcí vzdušného tankeru výměnou za vzdušný tanker je lehce nesmyslná.

    Vrata: poučný příspěvek.

    Aby bylo možné porovnat zda se to vyplatí tak je nutné brát v potaz asi toto:

    Provoz 2 ks A-319J + všechen personál okolo (piloti, mechanici, technici, cenu dílů na skladě atd ) + kolik bude stát provoz 3 ks KC-390 včetně personálu + letových hodin ve výcviku (létá se skoro nazdařbůh). A to vše na dobu 15 let.

    Proti

    5-6 ks KC-390 + všechno jako v předchozí variantě. A to vše na dobu 15 let.

    Poté je možné zhodnotit co je pro AČR nejlepší.
    Pokud já vím, tak pilot vždy lítá na jednom typu letounu a nesmí pilotovat jiný typ, aspoň v civilu tomu tak je. Takže při unifikaci není nutné mít tolik pilotů.
    Navíc se ušetří na výcviku běžného letu (to se bude provádět v rámci letu s VIP).
    A pak jsou tu další drobnosti.

    Jak zde někdo říkal v diskuzi tak nepořizujeme letadla,ale celý systém.

  • kazd
    14:12 05.02.2015

    trošku bych asi přidal na realismu.
    EV 55 je zcela out
    náhrada airbusů musí dávat především ekonomický smysl (je to přece jen pouhá přeprava na úrovni cvilního carga) a osobně si myslím, že to se stane až budou mít 319 tak 20 let
    Počet KC by se měl odvíjet od začlenění do přepravních kapacit NATO resp. dle přímé dohody s nějakou zemí (tak jako doposud létáme na výměnu naše CASY)
    Za mě by bylo logické udělat stíhače společně se slováky na bázi JAS a cargo na bázi KC390, CASA a jejich Spartany, rep. jinou zemí, která by nám za naše KC nabídla jejich tanker.
    Pak bychom mohli vůči NATO vystupovat s možností poskytnout plnohodnotné stíhací i dopravní letectvo.

  • Vrata
    14:10 05.02.2015

    K pouziti KC-390 jako civilniho dopravniho letadla.
    Snad nikde na svete se neprosadila letadla kategorie "military transport aircraft", at uz "tactical transport" anebo "strategic airlift" jako plnohodnotna letadla pro civilni dopravu (pokud neuvazujeme IL-76 Severokorejskych aerolinii). CASA se kdysi pokusila s typem C-235 udelat letoun obojiho urceni ale myslim, ze naprosta vetsina jejich letadel skoncila v ozbrojenych slozkach (armady a policie) ruznych statu. Dnes C-235 pouzivaji tak asi 3 mali regionalni dopravci nekde v Africe nebo Jizni Americe, ostatni uzivatele (tedy silove slozky ruznych statu) se pocitaji na desitky.

    Duvodem je podle mne rada specifik techto letadel. ktera vyzaduji zesileni konstrukce, zvysuji vahu letadla, mozna zhorsuji aerodynamiku a tak zvysuji provozni naklady.
    Muze jit o:
    1. zesileny podvozek, zesileny trup v miste podvozku, i kvuli schopnosti pristavat a vzletat na "hrbolech".
    2. Hornoplosne usporadani nutne kvuli pristani v terenu zrejme take neni prilis ekonomicke z hlediska konstrukce.
    3. Schopnost kratkeho vzletu a pristani.

    Vsechny tri body musi ovsem splnovat i letadla pro regionalni dopravu, ta ale mivaji kapacitu do par desitek osob a nosnost do par tun (L-410) a nemusi splnovat nasledujici bod 4.

    4. Kategorie "tactical transport" vyzaduje otviraci nakladova vrata na zadi a soucasne schopnost vysazovat z nich vojaky a material za letu. To vyzaduje specielni konstrukci ocasni casti, ktera bude asi tezsi nez u bezneho letadla. Treba L-410 takovou ocasni cast nema. Dale letadlo musi byt schopno letet v rezimu vzdusneho vysadku, kdy se behem vterin az minut pronikave meni vaha letadla.

  • semtam
    12:12 05.02.2015

    Pokud by se uvažovalo i o verzi VIP. Tak celkový počet letadel by měl dosáhnout 6 kusů.

    Nevim proč u této myšlenky se objevili mínusové body. Buďto sem chodí nějaký politik, co se mu líbí, když si může svézt prdel v Airbusu, nebo nějaký zahořklý človíček, co se mu nelíbí, že by ČR měla mít tyto stroje.

  • Tom90
    12:07 05.02.2015

    Jen k te EV 55. Jako letadlo pro prepravu VIP mi to neprijde uplne vhodne, i v klasicke konfiguraci to pojme 9 lidi plus pilot, natoz v konfiguraci VIP kdy pocet mist pujde dolu. A povetsinou myslim delegace VIP neletaji ve 4 - 6 lidech, nehlede na nosnost toho letadla a co mam informace, tak podstatne problemy s unavovou zivotnosti. To uz by v pripade nakupu mensiho letounu bylo jednodussi koupit L410 NG, kde armada ma uz na to vycvicene lidi, zazemi a servis, ma to vetsi kabinu atd.

  • liberal shark
    11:41 05.02.2015

    to KOLT
    Myslím že už někde (ATM ?) byla prostorová studie a že se náš Pandur se sklopenou věží vejde do zadní části nákladového prostoru.

  • Deutschmann
    11:35 05.02.2015

    KOLT:
    Nákladový prostor je
    Délka: 17,75 m
    Šířka: 3,45 m
    Výška: 2,9m


    Pandur II CZ
    Délka: 7,5 m
    Šířka: 2,67 m
    Výška: 2,08 m (bez věže)

  • KOLT
    11:24 05.02.2015

    S tím nahrazením A-319 pro přepravu osob to asi není špatný nápad. Zvlášť pokud bychom chtěli nějaký Airbus ještě kupovat, jak někdo na MO navrhuje. Jednotková cena A-319 je cca 85 M$, KC-390 by mělo stát cca 50 M$. Otázkou jsou provozní náklady. Nicméně kompletním vyřazením Airbusů bychom ušetřili jeden typ, což je v nákladech dost znát.

  • KOLT
    11:19 05.02.2015

    Jakožto neználek se zeptám: Vážně se do toho éra vejde Pandur (předpokládám, že bez věže)? Tím nemyslím velikost nákladového prostoru a nosnost, ale i velikost a konfiguraci nákladového otvoru. Do CASA se taky teoreticky vejde Kajman, ale tuším tam nedokáže ve standardní konfiguraci najet, neb mu něco někde překáží.

  • Deutschmann
    10:32 05.02.2015

    Semtam:
    Ono to má dva aspekty:
    1) propagace Českého průmyslu
    2) propagace všestrannosti letadla KC-390 (ať letíš kam letíš, tak děláš reklamu)

  • semtam
    09:59 05.02.2015

    Deutschmann

    Tohle není vůbec špatnej nápad. Airbusy by se mohli pronajímat a pro papaláše by byli k dispozici 2 KC-390 a EV-55. Oba dva typy by navíc propagovali Český průmysl.

  • semtam
    09:47 05.02.2015

    liberal shark

    JJ někde jsem viděl srovnání pro nezpevněné plochy letiště a CASA vedla nad C-27J několikanásobně. Doufá, že se KC-390 koupíme. A snad to bude bez korupce jako u CASA. Média na armádě nenechala nit suchou, tak snad se to již nebude opakovat. Souhlas ohledně vámi zmíněných počtů techniky. Takhle by to už dávalo smysl. Jinak, když už jsem zmínil tu korupci, tak zase v případě letectva i když některé věci by mohli být lepší armáda tolik načichlá není. Gripen celkem ok, modernizace Mi-171 proběhla tak nezištně a řadí se mezi špičku na světě. Casa až na pěnici není zlá volba a pokud hladce projde KC-390, tak s tou korupcí a vybavením nejsme na tom až tak zle.

  • liberal shark
    09:27 05.02.2015

    to semtam
    CASA-295M má ještě jednu málo známou výhodu - ze všech podobných letadel nejméně poškozuje nezpevněné přistávací dráhy, takže nerozjezdí polní letiště tak rychle jako jiné typy a lze je tak déle používat.

  • Deutschmann
    09:26 05.02.2015

    Já bych v rámci úspor provozních nákladů zrušil 2 ks A-319J a nahradil je 2 ks KC -390 ve verzi pro dopravu osob.

  • liberal shark
    09:14 05.02.2015

    To semtam,
    Souhlasím, myslím že minimální udržitelný počet je 3 kusy. Ideálně bych to viděl na 2 A-319CJ, 4 KC-390 a 4 CASA-295M plus pár Evektorů 55 pro VIP, kurýrní službu a možná i REB. Všechen ten ostatní šrot bych vyhodil. nebo prodal
    KC-390 má kromě schopnosti transportu standardních kontejnerů i další velmi užitečné a v evropském NATO nedostatkové schopnosti - transport vozidel až po Pandur a hlavně schopnost poskytovat tankování ve vzduchu. K tomu samozřejmě dopravu vojáků, výsadkářů, normálních cestujících a MEDEVAC. Prostě všestranně užitečné letadlo s vysokým využitím v míru i ve válce.

  • Charlie
    09:05 05.02.2015

    Jestli tohle éro fakt získáme, tak mi snad i přestane bejt líto, že nevyšly ty Antonovy...

  • semtam
    08:55 05.02.2015

    Počet 2 kusů je velmi málo. Když už tak aspoň 3 i když optimálně bych to viděl na 4 letadla. Nádherně to doplňuje CASA, která má nízké provozní náklady oproti C-27J, ale nemůže přepravit kontejner. KC-390 toto zvládne a proto se může volit, jaká přeprava bude ekonomicky výhodnější.