Dopravní letadlo Iljušin Il-76MD-90A poprvé ve vzduchu

-
5. 1. 2015
-
8 komentářů
-
Jan Grohmann
Před pár dny se dostalo poprvé do vzduchu ruské dopravní letadlo Iljušin Il-76MD-90A. Jedná se o první sériový stroj nejmodernějšího ruského strategického dopravního letadla. Společně s typem Il-76MD/MDM ponese hlavní tíhu odpovědnosti za strategickou vzdušnou dopravu ruské armády.
Rusko se potýká s jedním zásadním bezpečnostním problémem – obrovskou délkou hranic. Kolem dlouhých hranic se navíc nacházejí státy mocensky soupeřící s Ruskem. Kromě Spojených států a Evropské unie, to je především Čína a Japonsko. Stejně tak Rusko řeší bezpečnostní otázky na Kavkaze.
Ruská armáda si z výše popsaného důvodu udržuje schopnost dopravit na velké vzdálenosti velké množství lidí a techniky. Ostatně to je také důvod početných ruských výsadkových jednotek a početného dopravního letectva.
V současné době se ruské letectvo spoléhá na 25 strategických dopravních letadel An-124 s nosností až 150 tun nebo pět starších letadel An-22 s nosností 80 tun. Páteř ruského strategického dopravního letectva však tvoří 97 dopravních letadel Il-76MD s maximální nosností 48 t.
Od konce roku 2006 běží v Rusku rovněž vývoj „nového" víceúčelového letadla Iljušin Il-76MD-90A, konstrukčně vycházejícího z typu Il-76MD. Do současné doby vznikly tři prototypy, jeden pro pozemní statické testy, další dva jsou letové exempláře.
Slavnostní roll-out prvního letového prototypu se uskutečnil v polovině roku 2012. Výrobu letadla zajišťuje letecký závod Aviastar-SP z Uljanovska, člen ruské Sjednocené letecké korporace (OAK). Vývoj letadla zajistila konstrukční kancelář Iljušin, rovněž člen OAK.
Výrobní plány z roku 2013 počítají s dodáním 90 letounů typu Il-76MD-90A do roku 2020. Současně závod Aviastar-SP postaví okolo 55 exemplářů civilního modelu Il-76TD-90A. Patnáct civilních „iljušinů" zůstane v Rusku, zbytek poputuje zahraničním zájemcům.
Kromě dvou prototypů získá ještě letectvo 39 Il-76MD-90A v dopravní konfiguraci. Jeden z prototypů pak projde v konstrukční kanceláři TANTK G.M. Berjeva konverzí na prototyp letounu včasné výstrahy A-100 Premier.
Celkově 31 letadel vznikne v modifikace vzdušného tankeru Il-78MD-90A a dalších 18 sériových exemplářů letounu typu Il-76MD-90A projde, v prostorách TANTK G.M. Berjeva, konverzí na jmenovené letouny včasné výstrahy.
Hlavní odlišností Il-76MD-90A oproti straším verzím je instalace čtyř proudových motorů PS-90A-76 o výkonu 4×142 kN. Společně díky posílení křídel a podvozku vzrostla nosnost letadla na 60 tun.
Stejně tak o 15 % nižší spotřeba oproti jednotkám D-30KP-2 použitých u letadel Il-76MD zajistila delší dolet. Maximální dolet činí 9 700 km (na místo 9 300 km). Il-76MD-90A náklad o hmotnosti 40 tun dokáže dopravit na vzdálenost 6 500 km, starší verze Il-76MD na vzdálenost 4 750 km.
Maximální startovací hmotnost letadla je 210 tun. Posádku tvoří 6 osob. V nákladovém prostoru najde místo 126 výsadkářů nebo 140 cestujících. Při zdvojení nákladového prostoru letoun přepraví až 225 osob.
Samozřejmostí je „skleněný" kokpit a nejnovější avionické, elektronické, navigační a komunikační vybavení.
Související články
Čínské kopie: Ruský problém nebo kalkul?
Čína dlouhodobě projevuje zájem o nákup ruských protivzdušných systémů S-400 a stíhaček Su-35. V ...
-
18.11.2014
-
3 komentářů
-
Jan Grohmann
Nová letadla pro ruské letectvo
Ruské letectvo plánuje do roku 2020 získat 55 stíhaček Suchoj T-50. Informaci přednesl novinářům ...
-
21.12.2014
-
84 komentářů
-
Jan Grohmann
NÁZOR: Porovnání ruských vojenských doktrín 2010 a 2014
Server On War | On Peace na svých stránkách přinesl porovnání ruských vojenských doktrín z roku 2010 ...
-
30.12.2014
-
145 komentářů
-
František Šulc
Ruská armáda modernizuje tanky T-72
V současné době páteř ruských tankových vojsk tvoří typ T-72. Díky zpoždění se zaváděním nového ...
-
02.01.2015
-
128 komentářů
-
Jan Grohmann
ILoveDarling: No ČR se teoreticky mohla připojit. Proč se tak nestalo to netuším (asi by nebylo všimné). Kromě toho že v roce 2009 kdy se jednalo o nákupu se tušilo že dříve jak v ...Zobrazit celý příspěvek
ILoveDarling: No ČR se teoreticky mohla připojit. Proč se tak nestalo to netuším (asi by nebylo všimné). Kromě toho že v roce 2009 kdy se jednalo o nákupu se tušilo že dříve jak v roce 2015 na nás řada nepřijde.
Nejsem si jist zda by z toho něco český průmysl měl. U KC 390 z toho něco mít bude.
Nemo:
Pronajímat jiným státům by to šlo, ale nejsem si jist jak se to daří ostatním státům.
Debata o zrušení tankového vojska je jen drobnost. Jednu chvíli někdo chtěl zavést debatu o zrušení AČR jako celku, či jejím maximálním omezení, ale to mu neprošlo.Myslím že to byly roky 2007-2009, ale to si nejsem jist.
A jak bych si přál kdyby se ledy pohnuli a v komunikaci se začalo něco dělat. Přiznejme si to je to nejméně nákladná věc. Pořádat besedy, představování apod. Jenže na to chce už odborníky, kteří na MO nesedí.Skrýt celý příspěvekDeutschman: jenže na momentální potřebu ve vojenství nelze hledět, tam je třeba mít na zřeteli dlouhodobý horizont. A přinejhorším by se kapacita dočasně nevyužívaných letadel ...Zobrazit celý příspěvek
Deutschman: jenže na momentální potřebu ve vojenství nelze hledět, tam je třeba mít na zřeteli dlouhodobý horizont. A přinejhorším by se kapacita dočasně nevyužívaných letadel mohla prodávat jako služba jiným státům. Takže by z toho byl i zisk.
Jenže v ČR je pořád protivojenský trend a lidem potřebu nějakého slušného vojska nikdo pořádně nevysvětlil. Dokonce to zašlo až tak daleko že se rozběhla debata o potřebnosti tankového vojska. K tomu už snad není co dodat.
Máte pravdu, komunikace je prakticky nulová, vojáci jsou prakticky neviditelní, maximálně jsou známá "Bahna" a akce jako jsou "Dny NATO" v Ostravě.Skrýt celý příspěvekNemo: Otázkou (a asi i zásadní) je zdali si tuto kapacitu můžeme dovolit provozovat i v dobách míru. A navíc by byl velký problém to naší většinové mase vysvětlit že je ...Zobrazit celý příspěvek
Nemo:
Otázkou (a asi i zásadní) je zdali si tuto kapacitu můžeme dovolit provozovat i v dobách míru.
A navíc by byl velký problém to naší většinové mase vysvětlit že je doopravdy potřebujeme.
Přeci jen jsem zastánce menších letounů.
V komunikaci s lidmi má MO dost velké mezery. Na ZŠ kde jsem před 20 lety chodil chtěli udělat besedu s vojáky, včetně představení proč máme armádu (je tam jedna velmi aktivní učitelka) a byl problém sehnat někoho kompetentního z MO kdo umí mluvit.Skrýt celý příspěvekDeutschman: ano, jde o velký stroj ale zase větší kapacita se v neklidných časech vždy hodí. Moc letišť by ho u nás nepojalo, to je fakt asi tak ještě Ostrava.
Deutschman: ano, jde o velký stroj ale zase větší kapacita se v neklidných časech vždy hodí. Moc letišť by ho u nás nepojalo, to je fakt asi tak ještě Ostrava.
Rusko v rámci deblokace dluhu nabízelo v polovině nultých let AČR místo původně dohodnutých An-70 letouny Il-76MF (verze s novou avionikou i motory a prodlouženým trupem, nakonec ...Zobrazit celý příspěvek
Rusko v rámci deblokace dluhu nabízelo v polovině nultých let AČR místo původně dohodnutých An-70 letouny Il-76MF (verze s novou avionikou i motory a prodlouženým trupem, nakonec se vyrobilo pouze několik strojů, které používá Jordánsko), česká strana ale nabídku odmítla, údajně pro nedostatečnou velikost nákladového prostoru.Skrýt celý příspěvek
Nemo, jako na jednu stranu je to dobrý stroj, ale tento letoun bych řadil mezi Airbus A-400M, C-17 Globemaster III. Casy nemůžeš s tímto obrem srovnávat. Je to jako srovnání ...Zobrazit celý příspěvek
Nemo, jako na jednu stranu je to dobrý stroj, ale tento letoun bych řadil mezi Airbus A-400M, C-17 Globemaster III.
Casy nemůžeš s tímto obrem srovnávat. Je to jako srovnání Octavie a Autobusu, Obojí jezdí, přepravuje lidi, ale liší se v rozměrech.
Dívám se na data a a do Il-76MD-90A a tento stroj by měl uvést dvě Casy.
Navíc si nejsem jist zda je AČR schopna plně tyto letouny využít. Aby nestáli na stojánce ve Kbelích. Přeci jen je to mastodont.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...