Dopravní letadlo Iljušin Il-76MD-90A poprvé ve vzduchu

Iljušin Il-76MD-90A
První sériový Iljušin Il-76MD-90A. / Aviastar-SP

Před pár dny se dostalo poprvé do vzduchu ruské dopravní letadlo Iljušin Il-76MD-90A. Jedná se o první sériový stroj nejmodernějšího ruského strategického dopravního letadla. Společně s typem Il-76MD/MDM ponese hlavní tíhu odpovědnosti za strategickou vzdušnou dopravu ruské armády.

Rusko se potýká s jedním zásadním bezpečnostním problémem – obrovskou délkou hranic. Kolem dlouhých hranic se navíc nacházejí státy mocensky soupeřící s Ruskem. Kromě Spojených států a Evropské unie, to je především Čína a Japonsko. Stejně tak Rusko řeší bezpečnostní otázky na Kavkaze.

Ruská armáda si z výše popsaného důvodu udržuje schopnost dopravit na velké vzdálenosti velké množství lidí a techniky. Ostatně to je také důvod početných ruských výsadkových jednotek a početného dopravního letectva.

V současné době se ruské letectvo spoléhá na 25 strategických dopravních letadel An-124 s nosností až 150 tun nebo pět starších letadel An-22 s nosností 80 tun. Páteř ruského strategického dopravního letectva však tvoří 97 dopravních letadel Il-76MD s maximální nosností 48 t.

Od konce roku 2006 běží v Rusku rovněž vývoj „nového" víceúčelového letadla Iljušin Il-76MD-90A, konstrukčně vycházejícího z typu Il-76MD. Do současné doby vznikly tři prototypy, jeden pro pozemní statické testy, další dva jsou letové exempláře.

Slavnostní roll-out prvního letového prototypu se uskutečnil v polovině roku 2012. Výrobu letadla zajišťuje letecký závod Aviastar-SP z Uljanovska, člen ruské Sjednocené letecké korporace (OAK). Vývoj letadla zajistila konstrukční kancelář Iljušin, rovněž člen OAK.

Výrobní plány z roku 2013 počítají s dodáním 90 letounů typu Il-76MD-90A do roku 2020. Současně závod Aviastar-SP postaví okolo 55 exemplářů civilního modelu Il-76TD-90A. Patnáct civilních „iljušinů" zůstane v Rusku, zbytek poputuje zahraničním zájemcům.

Kromě dvou prototypů získá ještě letectvo 39 Il-76MD-90A v dopravní konfiguraci. Jeden z prototypů pak projde v konstrukční kanceláři TANTK G.M. Berjeva konverzí na prototyp letounu včasné výstrahy A-100 Premier.

Celkově 31 letadel vznikne v modifikace vzdušného tankeru Il-78MD-90A a dalších 18 sériových exemplářů letounu typu Il-76MD-90A projde, v prostorách TANTK G.M. Berjeva, konverzí na jmenovené letouny včasné výstrahy.

Hlavní odlišností Il-76MD-90A oproti straším verzím je instalace čtyř proudových motorů PS-90A-76  o výkonu 4×142 kN. Společně díky posílení křídel a podvozku vzrostla nosnost letadla na 60 tun.

Stejně tak o 15 % nižší spotřeba oproti jednotkám  D-30KP-2 použitých u letadel Il-76MD zajistila delší dolet. Maximální dolet činí 9 700 km (na místo 9 300 km). Il-76MD-90A náklad o hmotnosti 40 tun dokáže dopravit na vzdálenost 6 500 km, starší verze Il-76MD na vzdálenost 4 750 km.

Maximální startovací hmotnost letadla je 210 tun. Posádku tvoří 6 osob. V nákladovém prostoru najde místo 126 výsadkářů nebo 140 cestujících. Při zdvojení nákladového prostoru letoun přepraví až 225 osob.

Samozřejmostí je „skleněný" kokpit a nejnovější avionické, elektronické, navigační a komunikační vybavení.

Zdroj: IHS Janes, RUSLET

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Čínské kopie: Ruský problém nebo kalkul?

Čína dlouhodobě projevuje zájem o nákup ruských protivzdušných systémů S-400 a stíhaček Su-35. V ...

Nová letadla pro ruské letectvo

Ruské letectvo plánuje do roku 2020 získat 55 stíhaček Suchoj T-50. Informaci přednesl novinářům ...

NÁZOR: Porovnání ruských vojenských doktrín 2010 a 2014

Server On War | On Peace na svých stránkách přinesl porovnání ruských vojenských doktrín z roku 2010 ...

Ruská armáda modernizuje tanky T-72

V současné době páteř ruských tankových vojsk tvoří typ T-72. Díky zpoždění se zaváděním nového ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Deutschmann
    15:30 07.01.2015

    ILoveDarling: No ČR se teoreticky mohla připojit. Proč se tak nestalo to netuším (asi by nebylo všimné). Kromě toho že v roce 2009 kdy se jednalo o nákupu se tušilo že dříve jak v roce 2015 na nás řada nepřijde.
    Nejsem si jist zda by z toho něco český průmysl měl. U KC 390 z toho něco mít bude.

    Nemo:
    Pronajímat jiným státům by to šlo, ale nejsem si jist jak se to daří ostatním státům.

    Debata o zrušení tankového vojska je jen drobnost. Jednu chvíli někdo chtěl zavést debatu o zrušení AČR jako celku, či jejím maximálním omezení, ale to mu neprošlo.Myslím že to byly roky 2007-2009, ale to si nejsem jist.

    A jak bych si přál kdyby se ledy pohnuli a v komunikaci se začalo něco dělat. Přiznejme si to je to nejméně nákladná věc. Pořádat besedy, představování apod. Jenže na to chce už odborníky, kteří na MO nesedí.

  • Nemo
    15:07 07.01.2015

    Deutschman: jenže na momentální potřebu ve vojenství nelze hledět, tam je třeba mít na zřeteli dlouhodobý horizont. A přinejhorším by se kapacita dočasně nevyužívaných letadel mohla prodávat jako služba jiným státům. Takže by z toho byl i zisk.
    Jenže v ČR je pořád protivojenský trend a lidem potřebu nějakého slušného vojska nikdo pořádně nevysvětlil. Dokonce to zašlo až tak daleko že se rozběhla debata o potřebnosti tankového vojska. K tomu už snad není co dodat.
    Máte pravdu, komunikace je prakticky nulová, vojáci jsou prakticky neviditelní, maximálně jsou známá "Bahna" a akce jako jsou "Dny NATO" v Ostravě.

  • ILoveDaring
    15:00 07.01.2015

    Jen taková otázka, proč se ČR nepřipojí k A-400M a neodebereme je, 2 bysme dostali za cenu CASA.

  • Deutschmann
    14:46 07.01.2015

    Nemo:
    Otázkou (a asi i zásadní) je zdali si tuto kapacitu můžeme dovolit provozovat i v dobách míru.
    A navíc by byl velký problém to naší většinové mase vysvětlit že je doopravdy potřebujeme.

    Přeci jen jsem zastánce menších letounů.

    V komunikaci s lidmi má MO dost velké mezery. Na ZŠ kde jsem před 20 lety chodil chtěli udělat besedu s vojáky, včetně představení proč máme armádu (je tam jedna velmi aktivní učitelka) a byl problém sehnat někoho kompetentního z MO kdo umí mluvit.

  • Nemo
    14:30 07.01.2015

    Deutschman: ano, jde o velký stroj ale zase větší kapacita se v neklidných časech vždy hodí. Moc letišť by ho u nás nepojalo, to je fakt asi tak ještě Ostrava.

  • fulcrum
    14:25 07.01.2015

    Rusko v rámci deblokace dluhu nabízelo v polovině nultých let AČR místo původně dohodnutých An-70 letouny Il-76MF (verze s novou avionikou i motory a prodlouženým trupem, nakonec se vyrobilo pouze několik strojů, které používá Jordánsko), česká strana ale nabídku odmítla, údajně pro nedostatečnou velikost nákladového prostoru.

  • Deutschmann
    14:07 07.01.2015

    Nemo, jako na jednu stranu je to dobrý stroj, ale tento letoun bych řadil mezi Airbus A-400M, C-17 Globemaster III.

    Casy nemůžeš s tímto obrem srovnávat. Je to jako srovnání Octavie a Autobusu, Obojí jezdí, přepravuje lidi, ale liší se v rozměrech.
    Dívám se na data a a do Il-76MD-90A a tento stroj by měl uvést dvě Casy.

    Navíc si nejsem jist zda je AČR schopna plně tyto letouny využít. Aby nestáli na stojánce ve Kbelích. Přeci jen je to mastodont.

  • Nemo
    13:31 07.01.2015

    skvělý stroj, takový by se hodil nám místo těch poruchových bazmeků co koupila armáda za přemrštěný peníz.