Dopravní letoun C295MW českých vzdušných sil poprvé ve vzduchu

Dopravní letoun C295MW českých vzdušných sil poprvé ve vzduchu
C295MW při svém druhém letu na letišti San Pablo Airport v Seville / Antonio Muñiz, copyright Armádní noviny (Zvětšit)

Dne 10. března poprvé vzlétl nový dopravní letoun C295MW Vzdušných sil Armády České republiky (VzS AČR). Dvě souběžně podepsané smlouvy ze 16. prosince 2019 počítají s výrobou dvou nových letadel C295MW a s modernizací čtyř stávajících C295M.

Původně se počítalo s dodávkou prvního C295MW českému letectvu ještě v roce 2020. Vzhledem k pandemii Covid-19 ale dodávka prvního letounu, jak Armádním novinám potvrdil španělský spotter a autor úvodní fotky Antonio Muñiz, proběhne až v první polovině letošního roku.

Dvě nově vyrobené C295MW mají nový pololesklý maskovací nátěr. Také u čtyř stávajících C295M, které v minulém roce prošly technickou revizí v polském opravárenském podniku PZL Warszawa-Okecie, byl původní matný nátěr nahrazen odolnějším pololesklým.

Za dvojici C295MW Ministerstvo obrany České republiky (MO ČR) zaplatí 1,945 miliardy korun bez DPH a za modernizaci čtyř stávajících 360,3 milionu korun bez DPH. Součástí dodávek je i další vybavení letounů, systémy pozemního zabezpečení, náhradní díly nebo školení. 

MO ČR původně plánovalo nákup nových C295MW až v roce 2022. Španělská společnost CASA ale nabídla české straně již dva prakticky vyrobené C295MW za mnohem výhodnějších podmínek – původně totiž MO ČR za dvě nové C295MW hodlalo utratit 2,29 miliardy korun bez DPH.

 „Díky urychlení akvizice a vyjednaným podmínkám letouny získáváme s úsporou přibližně půl miliardy korun oproti současným cenám. Navíc pokud bychom s akvizicí otáleli, první nový stroj bychom získali nejdříve v roce 2023,“ uvedl tehdejší náměstek pro řízení sekce vyzbrojování a akvizic Filip Říha.


Český C295M

Hlavním rozpoznávacím znakem C295MW jsou malé zahnuté aerodynamické plochy (winglety) na koncích křídel. Winglety a vylepšené turbovrtulové motory Pratt & Whitney Canada PW127G zvyšují nosnost C295MW o 900 až 1000 kg, což letoun využije zejména v horkém a/nebo vysokohorském prostředí. Zvýšenou nosnost lze využít pro přepravu nákladu nebo většího množství paliva. Díky nižšímu aerodynamickému odporu křídel rovněž poklesla spotřeba paliva o tři až čtyři procenta.

Další výhodou je lepší výškový dostup – C295MW s jedním motorem vystoupá o 460 metrů výše (4600 metrů) a se dvěma motory o 1400 metrů výše (10 500 metrů). Pokud letoun využije zvýšenou nosnost pro nesení více paliva, a zároveň zohledníme nižší spotřebu, teoretický dolet C295MW se prodlužuje o 10 až 15 %.

Nové letouny C295MW rozšíří přepravní kapacity současné flotily C295M a zároveň převezmou úkoly po již vyřazených letounech Jak-40.


C295 lze využít i jako letecký tanker.

Čtveřice C295M bude „elektronicky“ vylepšena na standard C295MW, ale bez úprav křídel za použití wingletů. Modernizace se dotkne komunikačních, navigačních a avionických systémů, systémů plánovaní letu, zástavby prostředků satelitní komunikace a datalinku. Součástí kontraktu je také dodávka náhradních dílů a pozemního vybavení.

VzS AČR letouny C295M aktivně nasazují především na Sinajském poloostrově v rámci mírové mise MFO (Multinational Force and Observers). V pořadí již 18. jednotka převzala štafetu 7. března letošního roku.

„Během čtyřměsíčního nasazení vojáci zajistili ve prospěch mise MFO celkem 96 letů, ve vzduchu strávili více než 160 hodin, přepravili 944 pasažérů a desítky tun materiálu,“ zhodnotil předchozí 17. jednotku velitel 8. úkolového uskupení AČR MFO Sinaj podplukovník Michal Vaverka.

Sinajská letecká jednotka C295M má 15 osob a působí na poloostrově vždy čtyři měsíce. Úkolem českých letců, jak uvádí český portál Czech Air Force, je zejména letecký průzkum, přeprava osob a materiálu mezi základnami MFO, Káhirou a Tel Avivem.

Zdroj: CAFarmy.czScramble

Nahlásit chybu v článku


Související články

Transportní letouny CASA C-295M v Armádě ČR; část 1.

Cílem následujícího šestidílného seriálu je posouzení prvního zhruba pětiletého období (2010 - 2015) ...

Transportní letouny CASA C-295M v Armádě ČR; část 2.

Cílem druhého dílu šestidílného seriálu Transportní letouny CASA C-295M v Armádě ČR je představit ...

Transportní letouny CASA C-295M v Armádě ČR; část 3.

Cílem třetího dílu seriálu Transportní letouny CASA C-295M v Armádě ČR je popsat působení dopravního ...

Transportní letouny CASA C-295M v Armádě ČR; část 4.

Cílem posledního dílu seriálu Transportní letouny CASA C-295M v Armádě ČR je popsat možnosti rozvoje ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • SeaWolf
    19:24 17.03.2021

    Na celém světě je hlad po velkokapacitní přepravě vojenského materiálu a jen v Evropě je několik společných projektů se sdílenou kapacitou dopravních letounů. Čistě z ...Zobrazit celý příspěvek

    Na celém světě je hlad po velkokapacitní přepravě vojenského materiálu a jen v Evropě je několik společných projektů se sdílenou kapacitou dopravních letounů.

    Čistě z ekonomického hlediska nechápu, proč AČR nezainvestuje do 2 - 3ks letadel typu C-130 a upřímně vzhledem k poptávce bych se nebál ani kategorie A400M nebo C-17 ( ukončena výroba ). S nadsázkou by celá flotila létala 365 dní v roce / 24h denně a investice se vrátila jako jedna z mála v rozumném horizontu.Skrýt celý příspěvek

    • SeaWolf
      19:30 17.03.2021

      Určitě si nedělám iluze, že by AČR potřebovala vlastní silou strategicky přepravovat například 30ks T-72 kamkoli po světě :-D

      Určitě si nedělám iluze, že by AČR potřebovala vlastní silou strategicky přepravovat například 30ks T-72 kamkoli po světě :-D

    • DolphinXXL
      20:19 17.03.2021

      Mě by se líbilo k současným Casám pořídit 2-3 KC-390 + být zapojen ve sdílených kapacitách A400/Antonov a tankovacích letadel a k současným dvěma A319, by se mi líbilo ještě ...Zobrazit celý příspěvek

      Mě by se líbilo k současným Casám pořídit 2-3 KC-390 + být zapojen ve sdílených kapacitách A400/Antonov a tankovacích letadel a k současným dvěma A319, by se mi líbilo ještě pořízení jedné A330, i klidně trochu olétané. No já vím, v současnosti bohužel jen vlhký sen :-/Skrýt celý příspěvek

    • cejkis
      20:38 17.03.2021

      AČR nemůže nabízet komerční služby. Když chtěli cvičit piloty z Afriky, tak na to založili firmu CLV.

      AČR nemůže nabízet komerční služby. Když chtěli cvičit piloty z Afriky, tak na to založili firmu CLV.

      • Miroslav
        00:23 18.03.2021

        V tom by som až taký problém nevidel. Aeroflot alebo Volga-Dnepr plnili a plnia komerčné účely, ale v podstate ide o zásobáreň leteckých síl v prípade krízy. Aj B-747 boli od ...Zobrazit celý příspěvek

        V tom by som až taký problém nevidel. Aeroflot alebo Volga-Dnepr plnili a plnia komerčné účely, ale v podstate ide o zásobáreň leteckých síl v prípade krízy. Aj B-747 boli od začiatku projektované tak, aby sa dali pomerne jednoducho prestavať na nákladné stroje pre USAF.

        Proste vláda by kúpila povedzme 2x A-400, založí štátnu leteckú cargo spoločnosť, lietadlá idú do komerčnej prevádzky a v prípade potreby sú armáde k dispozícii. Takto ich vyťažíš tak, že si na seba zarobia.Skrýt celý příspěvek

      • liberal shark
        12:05 22.03.2021

        Stačí založit účelovou státní firmu nebo letadla pronajmout civilnímu dopravci jako RAF.

        Stačí založit účelovou státní firmu nebo letadla pronajmout civilnímu dopravci jako RAF.

  • Jura99
    17:53 17.03.2021

    CASA je určitě nejlepší volba mezi malými transportními letadly. Má ekonomický provoz a vyhovující kapacitu. Možná by se dalo využít krize v leteckém průmyslu a koupit nějaký velký ...Zobrazit celý příspěvek

    CASA je určitě nejlepší volba mezi malými transportními letadly. Má ekonomický provoz a vyhovující kapacitu. Možná by se dalo využít krize v leteckém průmyslu a koupit nějaký velký dopravák. Sice se krize vojenských strojů moc nedotýká, ale hodil by se třeba i velký Airbus.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    12:43 17.03.2021

    Teda, kdy naposled tu byla nějaká zmíňka o zbrojním projektu v ČR, která by dostala v podstatě samý pozitivní reakce?

    Teda, kdy naposled tu byla nějaká zmíňka o zbrojním projektu v ČR, která by dostala v podstatě samý pozitivní reakce?

    • cejkis
      17:52 17.03.2021

      Už dlouho ne.

      Už dlouho ne.

    • Laci
      18:00 17.03.2021

      Myslíte reakce širší veřejnosti nebo reakce odbornější veřejnosti?

      Myslíte reakce širší veřejnosti nebo reakce odbornější veřejnosti?

      • logik
        19:20 17.03.2021

        Myslel jsem reakci tady :-) ta spadá kam? :-)

        Myslel jsem reakci tady :-) ta spadá kam? :-)

  • liberal shark
    10:29 17.03.2021

    Vypadá to na úspěšný projekt. Přeci jenom se šesti kousky se dá lépe hospodařit (čerpání životnosti, plánování oprav), než se čtyřmi. Navíc v situaci, kdy je jeden trvale v ...Zobrazit celý příspěvek

    Vypadá to na úspěšný projekt. Přeci jenom se šesti kousky se dá lépe hospodařit (čerpání životnosti, plánování oprav), než se čtyřmi. Navíc v situaci, kdy je jeden trvale v permanenci na blízkém východě.Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      17:17 17.03.2021

      Jako, že po 11 letech od původní objednávky možná konenčě dostane AČR éro, které se blíží původně deklarovaným technickýcm parametrům, které výrobce deklaroval? Alespoň, že počet ...Zobrazit celý příspěvek

      Jako, že po 11 letech od původní objednávky možná konenčě dostane AČR éro, které se blíží původně deklarovaným technickýcm parametrům, které výrobce deklaroval?

      Alespoň, že počet už bude lepší. 4 původní kusy znamenaly 1 na Sinaji, druhý jako záloha prvního, třetí v provozu, čtvrtý na servisu.
      Stále k tomu chybí opravdu vojenské přepravní letadlo.Skrýt celý příspěvek

      • skelet
        18:14 17.03.2021

        Které parametry nesplňovaly ?

        Které parametry nesplňovaly ?

      • Scotty
        18:33 17.03.2021

        C-295 opravdu je vojenské dopravní letadlo.

        C-295 opravdu je vojenské dopravní letadlo.

        • flanker.jirka
          20:36 17.03.2021

          Ano, zelené je, ale zkuste se na to podívat z jiného úhu pohledu. AČR staví výsadkový pluk. V tomto ohledu má konkurenční Spartan lepší možnosti na přepravu vozidel a lepší zálohu ...Zobrazit celý příspěvek

          Ano, zelené je, ale zkuste se na to podívat z jiného úhu pohledu. AČR staví výsadkový pluk. V tomto ohledu má konkurenční Spartan lepší možnosti na přepravu vozidel a lepší zálohu výkonu. Casa má nejen malý průřez trupu pro náklad, ale i malou únosnost podlah.Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            20:47 17.03.2021

            To není o barvě. CASA je od začátku vyvíjená jako armádní letadlo. Je vhodná zejména pro transport vojáků a nákladu. Pravda pro vozidla se nehodí, ale i vozidla co se vlezou do ...Zobrazit celý příspěvek

            To není o barvě. CASA je od začátku vyvíjená jako armádní letadlo. Je vhodná zejména pro transport vojáků a nákladu. Pravda pro vozidla se nehodí, ale i vozidla co se vlezou do Spartanu v podstatě nestojí za řeč. Na transport techniky se letadla téhle kategorie zkrátka nehodí.Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            22:07 17.03.2021

            Scotty
            Tak že Supacat HMT 400 nestojí za řeč?

            Scotty
            Tak že Supacat HMT 400 nestojí za řeč?

          • Miroslav
            00:29 18.03.2021

            Ani by som to nedefinoval tak, že to na nič, že do Spartanu vojde Hummer alebo LMV. Skôr je to na nič v našich podmienkach kde prejdeš krížom republiku za pár hodín

            Ani by som to nedefinoval tak, že to na nič, že do Spartanu vojde Hummer alebo LMV. Skôr je to na nič v našich podmienkach kde prejdeš krížom republiku za pár hodín

          • DolphinXXL
            01:27 18.03.2021

            CASA se pořizovala jako náhrada AN-26 a toto plní více než dobře, určitě lépe než některými protěžovaný "Spartan", ono i v něm je transport "větších" vozidel spíše z nouze cnost, ...Zobrazit celý příspěvek

            CASA se pořizovala jako náhrada AN-26 a toto plní více než dobře, určitě lépe než některými protěžovaný "Spartan", ono i v něm je transport "větších" vozidel spíše z nouze cnost, než způsob jeho plnohodnotného využití. Problém v působení letadel CASA v naší armádě není v tom, že by byla malá, s nedostatečným doletem, ale v absenci 2-3 o třídu větších transportních letadel. O tom, že CASA není vysloveně špatné letadlo svědčí například i fakt, že jich bylo vyrobeno 3x více než "Spartanů".Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            07:41 18.03.2021

            Dolphin XXL Jako náhrada AN26 je to dostatečné řešení které funguje. Problém byl v tom, ze realne srovnání Spartanu a Casy nebylo z politických důvodů možné. Pokud se budeme ...Zobrazit celý příspěvek

            Dolphin XXL
            Jako náhrada AN26 je to dostatečné řešení které funguje. Problém byl v tom, ze realne srovnání Spartanu a Casy nebylo z politických důvodů možné. Pokud se budeme bavit o letadlech vyšší kategorie pak by byl Spartan dohromady s C 130J mnohem lepším řešením z logistických důvodů.
            Taktickou technické parametry ma C27J lepsi nez C295, ale jak jste psal, jako náhrada AN26 to stačí.Skrýt celý příspěvek

          • Jura99
            07:49 18.03.2021

            flanker.jirka: cpát auta do malého transportního letadla je zoufalost, vlastně nouzovka, když armáda nemá větší letadlo. Ono se tam totiž vejde tak akorát to jedno auto, obvykle ...Zobrazit celý příspěvek

            flanker.jirka: cpát auta do malého transportního letadla je zoufalost, vlastně nouzovka, když armáda nemá větší letadlo. Ono se tam totiž vejde tak akorát to jedno auto, obvykle nenatankované, odstrojené a už nic jiného k tomu. To aby těch malých letadel bylo aspoň 20, aby se dala odvézt auta + vojáci. Smysl dává kombinace malého a středního letadla. Prodejní úspěch CASA vs. Spartan také dává určitou nápovědu, že zákazníci to vidí podobně.Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            09:09 18.03.2021

            flanker.jirka
            To že se tam vejde je fajn, ale na to aby se přesunul jeden Jackal s výsadkem a vybavením by musely letět dva Spartany. Což moc efektivní není.

            flanker.jirka
            To že se tam vejde je fajn, ale na to aby se přesunul jeden Jackal s výsadkem a vybavením by musely letět dva Spartany. Což moc efektivní není.

          • skelet
            09:39 18.03.2021

            Jak C-27, tak C-295 jsou dobrá letadla se svými klady i zápory. V zásadě se neudělá chyba s nákupem jednoho nebo druhého.

            Jak C-27, tak C-295 jsou dobrá letadla se svými klady i zápory. V zásadě se neudělá chyba s nákupem jednoho nebo druhého.

          • DolphinXXL
            10:08 18.03.2021

            flanker.jirka
            Když se budeme bavit o letadlech vyšší kategorie v souvislosti s naší armádou, tak mi přijde jako reálnější a efektivnější pořízení KC-390, než C-130J

            flanker.jirka
            Když se budeme bavit o letadlech vyšší kategorie v souvislosti s naší armádou, tak mi přijde jako reálnější a efektivnější pořízení KC-390, než C-130J

          • Miroslav
            10:34 18.03.2021

            DolphinXXL: Až tak by som ich do jednej kategórie nedával. Jeden je prúdový a druhý turbovrtuľový. Jeden dvojmotorový, druhý 4 motrový... Samozrejme prúdové lietadlo má vyššie ...Zobrazit celý příspěvek

            DolphinXXL: Až tak by som ich do jednej kategórie nedával. Jeden je prúdový a druhý turbovrtuľový. Jeden dvojmotorový, druhý 4 motrový... Samozrejme prúdové lietadlo má vyššie nároky na servis, PHM, životnosť atď. To určite treba zvážiť pri porovnávaníSkrýt celý příspěvek

          • Marcus
            11:39 18.03.2021

            flanker.jirka Přeprava vozidel pro výsadkový pluk z kategorie Lehká útočná vozidla (např.: Supacat HMT 400) v letounu CASA není na stole! A to samé by byla přeprava v letounu ...Zobrazit celý příspěvek

            flanker.jirka
            Přeprava vozidel pro výsadkový pluk z kategorie Lehká útočná vozidla (např.: Supacat HMT 400) v letounu CASA není na stole! A to samé by byla přeprava v letounu Spartan pokud by jím AČR disponovala....
            Pro výsadkový pluk se s letouny CASA počítá zejména s přepravou výsadku, nákladu a případně vozidel:
            1) Ultralehká výsadková vozidla - tato vozidla již pluk v omezeném počtu má a jejich přeprava se cvičí a je organizačné již zvládnuta (šestikolky Polaris a popř. čtyřkolky Bombardier)
            2) Lehká výsadková vozidla - s těmito vozidly se počítá do budoucna a jejich zástupcem je např.: Polaris MRZR Alpha a MRZR Diesel, popř. Polaris Dagor nebo GD Flyer.Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            13:44 18.03.2021

            Jura99 Když se podíváte na parametry vozidla které jsem uváděl, tak zjistíte, že má Spartan ještě rezervu skoro 4 tuny. Shodou okolností je o tomto vozidle take clanek zde na ...Zobrazit celý příspěvek

            Jura99
            Když se podíváte na parametry vozidla které jsem uváděl, tak zjistíte, že má Spartan ještě rezervu skoro 4 tuny. Shodou okolností je o tomto vozidle take clanek zde na armádních novinách.Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            13:52 18.03.2021

            Dauphlin XXL Nyní je KC 390 take řešení. Ale zkuste posoudit z hlediska rozhodování v době, kdy se tu na truc armádě protlačila CASA. První vyjádření tehdejšího NGŠ bylo o tom, že ...Zobrazit celý příspěvek

            Dauphlin XXL
            Nyní je KC 390 take řešení. Ale zkuste posoudit z hlediska rozhodování v době, kdy se tu na truc armádě protlačila CASA. První vyjádření tehdejšího NGŠ bylo o tom, že C 295 neplní představy armády, pak mu to bylo "politicky" vysvětleno a dockal se i trafiky v podobě místa ministra.Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            14:01 18.03.2021

            Marcus Tak jste si odpověděl sám, s Casou se pro vozidla vysadkoveho pluku počítá! A ne, že ne. Jen budou odkázáni na používání menších vozidel :-) a nemusíme se bavit jen HMT ...Zobrazit celý příspěvek

            Marcus
            Tak jste si odpověděl sám, s Casou se pro vozidla vysadkoveho pluku počítá! A ne, že ne. Jen budou odkázáni na používání menších vozidel :-) a nemusíme se bavit jen HMT 400. Do Spartanu v pohodě dáte dvě Toyoty Hilux upravené pro spec. Ops.Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            14:05 18.03.2021

            Marcus
            Další alternativou by bylo přesedlat na koně nebo jízdní kola.

            Marcus
            Další alternativou by bylo přesedlat na koně nebo jízdní kola.

          • Marcus
            14:31 18.03.2021

            flanker.jirka Ale já netvrdím, že se s přepravou vozidel pro potřeby výsadkového pluku nepočítá. Ale je dobré uvézt reálná data. 1) I kdyby AČR disponovala letounem Spartan misto ...Zobrazit celý příspěvek

            flanker.jirka
            Ale já netvrdím, že se s přepravou vozidel pro potřeby výsadkového pluku nepočítá. Ale je dobré uvézt reálná data.
            1) I kdyby AČR disponovala letounem Spartan misto CASA, nic by to nezměnilo na tom že doktrinálně pro potřebu výsadkového pluku by byly ve Spartanu přepravovány pouze Ultralehká výsadková vozidla a Lehká výsadková vozidla, nikoliv Lehká útočná vozidla jako je Supacat HMT 400!
            2) Letouny CASA byly nakupovány s předpokladem, že bude doplněn těžším transportním letounem. Z tohoto hlediska se ukázala volba lehčí CASY jako dobrá. Narozdíl od Slovenska, které s nákupem těžšího letounu nepočítá, kde je Spartan vhodnější. To že se žádný těžší letoun nepořídil, je otázka financí a priorit, ale letectvo je stále požaduje. V případě nákupu letounů Spartan, by armáda na požadavek těžšího letounu musela rezignovat.
            3) Letouny CASA se nakonec ukázaly jako vhodnější a efektivní volba pro úkoly, které v naprosté většině v AČR plní.Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            14:41 18.03.2021

            Marcus Jasně, ono AČR v době poptávky tohoto druhu letadel byla na cestě mezi květinové děti ve světovém míru a "na stole" tehdy nebylo ani aktuální budování vysadkoveho pluku ...Zobrazit celý příspěvek

            Marcus
            Jasně, ono AČR v době poptávky tohoto druhu letadel byla na cestě mezi květinové děti ve světovém míru a "na stole" tehdy nebylo ani aktuální budování vysadkoveho pluku jako takového. Otázkou je, zda místo dalších C 295 uz nemělo být pořízení dvojice větších letadel? Takhle armádě zavřou hubu tom, ze mají 6 C295.Skrýt celý příspěvek

          • DolphinXXL
            14:42 18.03.2021

            flanker.jirka Jak ty dvě auta s délkou přes pět metrů naložíte do nákladového prostoru o délce necelých 9,5 metru? To když kouknu čistě na rozměry, tak ty dvě Toyoty Hilux spíše ...Zobrazit celý příspěvek

            flanker.jirka
            Jak ty dvě auta s délkou přes pět metrů naložíte do nákladového prostoru o délce necelých 9,5 metru? To když kouknu čistě na rozměry, tak ty dvě Toyoty Hilux spíše narvete natěsno do Casy, i když nevím jak je to s hmotností armádních speciálů.Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            15:02 18.03.2021

            DAUPHLIN xXL To se dělá tak, že máte poslední nápravu stát na rampě, podobně jako u C295, kde se na rampě da přepravovat take materiál. Jen jde o to ze obě auta musí být motorem ...Zobrazit celý příspěvek

            DAUPHLIN xXL
            To se dělá tak, že máte poslední nápravu stát na rampě, podobně jako u C295, kde se na rampě da přepravovat take materiál. Jen jde o to ze obě auta musí být motorem vpřed.Skrýt celý příspěvek

          • Marcus
            15:37 18.03.2021

            flanker.jirka Toyoty Hilux upravené pro spec. Ops? 1) AČR používa dvě Toyoty Hilux pouze jako logistická vozidla, pro potřeby bojové podpory výsadkového pluku jsou nepoužitelná a ...Zobrazit celý příspěvek

            flanker.jirka
            Toyoty Hilux upravené pro spec. Ops?
            1) AČR používa dvě Toyoty Hilux pouze jako logistická vozidla, pro potřeby bojové podpory výsadkového pluku jsou nepoužitelná a jako logistická podpora se budou transportovat v klidu nasmlouvanými veklokapacitními dopravci třeba i soukromých dopravců.
            2) Nevím o tom že by Toyotou Hilux upravené pro spec. Ops AČR disponovala, plánovala jejich pořízení nebo že by je někdo AČR alespoň nabízel.
            3) I kdyby někdo něco takového nabízel, po instalaci potřebného vybavení by taková Toyota Hilux upravená pro spec. Ops měla déklu k 6 metrům a hmotnost k 6 tunám. Přeprava takovýchto dvou "v AČR neexistujících" vozidel není možná ani ve Spartanu! Ani když připočtete nákladovou rampu! S nákladovou rampou je délka nákladového prostoru spartanu cca 11,5 metru!Skrýt celý příspěvek

          • DolphinXXL
            16:09 18.03.2021

            flanker.jirka To co popisuješ si samozřejmě představit umím, ale pokud tam naložíš tebou jmenovanou Toyotu, tak tu rampu díky nástavbě nezavřeš. Vím, že za určitých okolností je ...Zobrazit celý příspěvek

            flanker.jirka
            To co popisuješ si samozřejmě představit umím, ale pokud tam naložíš tebou jmenovanou Toyotu, tak tu rampu díky nástavbě nezavřeš. Vím, že za určitých okolností je možný let s otevřenou nakládací rampou, ale rozhodně bych nepoužil termín "v pohodě dáte".

            Marcus

            Předpokládám, že flanker.jirka měl na mysli tohle. Ale nevím jestli se to ještě v naší armádě někde vyskytuje. http://www.sog.tode.cz/vozovy-... Skrýt celý příspěvek

          • Marcus
            16:30 18.03.2021

            DolphinXXL Toto vozidlo bylo poplatné době prvních protiteroristických operací po roce 2001. Pro potřeby použití u výsadkového pluku je to naprosto nevhodný. Stačí se podívat na ...Zobrazit celý příspěvek

            DolphinXXL
            Toto vozidlo bylo poplatné době prvních protiteroristických operací po roce 2001. Pro potřeby použití u výsadkového pluku je to naprosto nevhodný.
            Stačí se podívat na Toyotu LC 70 LRPV Kajman (který byl vyvynut jako náhrada za Kajmana) a na jeho TTD. Ani ten by se do Spartanu ve dvou nevešel.
            A zejména vůbec nemám představu jakou nosnost má nákladová rampa Spartanu? Zda je vůbec schopná takovou zátěž unést?
            Pro porovnání nakladová rampa letounu CASA má nosnost 800kg!Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            18:28 18.03.2021

            Načo vlastne riešite koľko Hiluxov sa zmestí do Spartanu keď vy máte C-295 do ktorého sa nezmestí ani jeden? Áno, do Spartanu by sa mali vojsť 2 LMV alebo Hilux s tým, že jedna ...Zobrazit celý příspěvek

            Načo vlastne riešite koľko Hiluxov sa zmestí do Spartanu keď vy máte C-295 do ktorého sa nezmestí ani jeden?

            Áno, do Spartanu by sa mali vojsť 2 LMV alebo Hilux s tým, že jedna náprava stojí na rampe. Pokiaľ viem, počítalo sa s tým. Nie je to núdzové riešenie a rampa je na to stavaná. V každom prípade je to blbosť využívať to v domácich podmienkach.Skrýt celý příspěvek

          • Jura99
            08:18 19.03.2021

            flanker.jirka: C-295 má větší přepravní kapacitu osob než má C27J, který má bachratější trup, ale zkrátka menší podlahovou plochu. Takže si vyber, buď budeš mít malé transportní ...Zobrazit celý příspěvek

            flanker.jirka: C-295 má větší přepravní kapacitu osob než má C27J, který má bachratější trup, ale zkrátka menší podlahovou plochu. Takže si vyber, buď budeš mít malé transportní letadlo, kde budeš jednou za rok nouzově vozit 1-2 odstrojená auta a po zbytek roku méně lidí než by se dalo a nebo si na náklad koupíš tomu odpovídající letadlo a to malé budeš používat pro přepravu lidí.Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            13:30 19.03.2021

            Jura: kapacita cestujúcich v C-295 a C-27 súvisia s nie podlahovou plochou ale s rozdielne riešením usporiadania sedadiel. Keby si mal ako cestujúci letieť povedzme do Afganistanu, ...Zobrazit celý příspěvek

            Jura: kapacita cestujúcich v C-295 a C-27 súvisia s nie podlahovou plochou ale s rozdielne riešením usporiadania sedadiel. Keby si mal ako cestujúci letieť povedzme do Afganistanu, tak ver, že Spartaneom by si cestoval radšej.

            http://maxdefense.blogspot.com... Skrýt celý příspěvek

          • Jura99
            14:10 19.03.2021

            Miroslav: do Afghánistánu bych nechtěl letět ani jedním z nich, to nejsou letadla na dlouhé tratě a létat je s nimi je podobné zoufalství jako v nich stěhovat auta. Když někam ...Zobrazit celý příspěvek

            Miroslav: do Afghánistánu bych nechtěl letět ani jedním z nich, to nejsou letadla na dlouhé tratě a létat je s nimi je podobné zoufalství jako v nich stěhovat auta. Když někam letím, tak nevydržím víc než dvě tři hodiny v B737, cokoliv dál musí být velké letadlo.Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            14:43 19.03.2021

            Ja to len vysvetľujem, kde je ten rozdiel. CASA má lavice pozdĺž trupu. V Spartane sa dá sedieť vedľa seba ako v bežnom lietadle. Preto je tam rozdiel v počte osôb. Najväčší ...Zobrazit celý příspěvek

            Ja to len vysvetľujem, kde je ten rozdiel. CASA má lavice pozdĺž trupu. V Spartane sa dá sedieť vedľa seba ako v bežnom lietadle. Preto je tam rozdiel v počte osôb. Najväčší problém CASA vidím skôr u vysadkarov ktorí nemôžu pomaly dvihnúť hlavu keď sú dvaja vedľa seba. V Spartane s tým problém nie je. Kdesi som aj videl taký diagram ako sa stojí v C-27 a ako v C-295Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            15:23 19.03.2021

            Miroslav V C-295 se dá taky sedět jako v běžném letadle. https://www.airplane-pictures.... Pokud už by letěl na podobně dlouho trať tak předpokládám že právě v ...Zobrazit celý příspěvek

            Miroslav
            V C-295 se dá taky sedět jako v běžném letadle.
            https://www.airplane-pictures....
            Pokud už by letěl na podobně dlouho trať tak předpokládám že právě v téhle konfiguraci.Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            15:35 19.03.2021

            Miroslav
            Co se týče výsadkářů neřekl bych že mají jakýkoli problém.
            https://www.youtube.com/watch?...

            Miroslav
            Co se týče výsadkářů neřekl bych že mají jakýkoli problém.
            https://www.youtube.com/watch?...

          • Scotty
            17:07 19.03.2021

            Miroslav Očividně to není tak katastrofické jak to podávají propagační materiály konkurence ...Zobrazit celý příspěvek

            Miroslav
            Očividně to není tak katastrofické jak to podávají propagační materiály konkurence ;)
            https://www.facebook.com/10732... Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            18:29 19.03.2021

            V CASA som ešte nebol, takže to neviem kvalifikovane posúdiť do akej miery je to relevantné. V každom prípade je ten komfort určite väčší v Spartane. Ja mám 1,9 m + topánky + ...Zobrazit celý příspěvek

            V CASA som ešte nebol, takže to neviem kvalifikovane posúdiť do akej miery je to relevantné. V každom prípade je ten komfort určite väčší v Spartane. Ja mám 1,9 m + topánky + bľembak a už som na dvoch metroch a neviem či by mi tam bolo príjemne.

            Všetko má však svoje plusy aj mínusy. Ako už ktosi písal vyššie ,,Ani jedna možnosť (Spartan vs CASA) nie je vyslovene zlá". Záleží len od toho, ktorý nedostatok vadí viac a ktorý menej a naopak. Osobne som však prekvapený, že AČR si nezvolila Spartan práve pre budovaný výsadkový plukSkrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            14:55 20.03.2021

            Marcus S tím jak rostou požadavky na hmotnost vozidel pro výsadkáře se pomalu dostáváte na hmotnost BVP 1. Pokud má někdo problém s Kajmany, tak jim mají místo toho dát staré UAZ ...Zobrazit celý příspěvek

            Marcus
            S tím jak rostou požadavky na hmotnost vozidel pro výsadkáře se pomalu dostáváte na hmotnost BVP 1.
            Pokud má někdo problém s Kajmany, tak jim mají místo toho dát staré UAZ 469, aby si LR více vážili.Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            15:03 20.03.2021

            Miroslav Spíše než luxusem bych to nazval lidštějšími podmínkami. Nízký strop je jen detail, který pro nastoupení a vystoupení není problémem. S vaší postavou by jste spíše ocenil ...Zobrazit celý příspěvek

            Miroslav
            Spíše než luxusem bych to nazval lidštějšími podmínkami. Nízký strop je jen detail, který pro nastoupení a vystoupení není problémem. S vaší postavou by jste spíše ocenil širší sedačky ve Spartanu. Šířka sedaček je pak více znát v případě plné obsazneosti vojáků s kompeltní výstrojí.
            Zase trochu lidštější prostředí je pak v Case, díky oknům, které Spartan nemá, ve Spartanu je to závislé na umělém osvětlení.Skrýt celý příspěvek

  • Kichot
    10:26 17.03.2021

    Výborná zpráva a těch není nikdy dost... A i když jsem při výběru více fandil Spartanům, tak musím uznat, že se časem ukázala Casa jako velice dobrý nákup. Teď ještě doplnit 2ks ...Zobrazit celý příspěvek

    Výborná zpráva a těch není nikdy dost... A i když jsem při výběru více fandil Spartanům, tak musím uznat, že se časem ukázala Casa jako velice dobrý nákup. Teď ještě doplnit 2ks něčeho většího..Skrýt celý příspěvek

    • liberal shark
      10:33 17.03.2021

      Přesně tak. CASA bude pro takové to každodenní létání efektivnější než Spartan. A současně se s COVID krizí ukázalo, jak moc nám chybí pořádné dopravní letadlo. Dva kousky KC-390 ...Zobrazit celý příspěvek

      Přesně tak. CASA bude pro takové to každodenní létání efektivnější než Spartan. A současně se s COVID krizí ukázalo, jak moc nám chybí pořádné dopravní letadlo. Dva kousky KC-390 Millenium jak v Maďarsku by byly ideální.Skrýt celý příspěvek

      • Kichot
        10:47 17.03.2021

        Vidím to stejně.. I když sám nevím jestli víc fandit osvědčené , zavedené C130J nebo KC-390 , či snad větší A400M? Ono to stejně asi nebude v dohledné době. Teď je třeba se hlavně ...Zobrazit celý příspěvek

        Vidím to stejně.. I když sám nevím jestli víc fandit osvědčené , zavedené C130J nebo KC-390 , či snad větší A400M? Ono to stejně asi nebude v dohledné době. Teď je třeba se hlavně věnovat pásům a PVOSkrýt celý příspěvek

      • flanker.jirka
        17:19 17.03.2021

        liberal shark Pro "každodenní létání" si armáda rovnou mohla pořídit civilní ATR a ušetřila by ještě více. Pokud buduje ČR armádu pro "každodenní létání" tak to může jednou špatně ...Zobrazit celý příspěvek

        liberal shark
        Pro "každodenní létání" si armáda rovnou mohla pořídit civilní ATR a ušetřila by ještě více. Pokud buduje ČR armádu pro "každodenní létání" tak to může jednou špatně skončit.Skrýt celý příspěvek

        • skelet
          18:15 17.03.2021

          Je to divné, ale transportní letectvo se používá pro "každodenní létání".

          Je to divné, ale transportní letectvo se používá pro "každodenní létání".

          • flanker.jirka
            20:39 17.03.2021

            skelet
            Vojenská letadla sice létají skoro každý den, ale účel jejich pořízení je přece odlišný než převoz koní.

            skelet
            Vojenská letadla sice létají skoro každý den, ale účel jejich pořízení je přece odlišný než převoz koní.

          • Scotty
            20:49 17.03.2021

            /než převoz koní/
            Což je naprostý zlomek letů naších C-295.

            /než převoz koní/
            Což je naprostý zlomek letů naších C-295.

          • skelet
            20:52 17.03.2021

            Flanker: převoz koni bylo pár letu za těch 11let. A proč by to mělo shazovat to letadlo nebo kbeláky netuším. Letadla této kategorie jsou určeny pro každodenní provoz. Jsou to ...Zobrazit celý příspěvek

            Flanker: převoz koni bylo pár letu za těch 11let. A proč by to mělo shazovat to letadlo nebo kbeláky netuším.
            Letadla této kategorie jsou určeny pro každodenní provoz. Jsou to rozvážkové dodávky.Skrýt celý příspěvek

          • Kichot
            09:42 18.03.2021

            Jiříčku ještě přidejte tu o Fabii a vyřazenejch Pandurech. Nevzali Vás do Armády , nebo co?

            Jiříčku ještě přidejte tu o Fabii a vyřazenejch Pandurech. Nevzali Vás do Armády , nebo co?

          • flanker.jirka
            14:46 18.03.2021

            Kichot To máte trochu pomatené. Když už shark posuzuje letadla z hlediska ekonomické efektivity, tak je s nadsázkou ATR lepsi nez C295. Co to má společného s tím, že pár řidičů ...Zobrazit celý příspěvek

            Kichot
            To máte trochu pomatené. Když už shark posuzuje letadla z hlediska ekonomické efektivity, tak je s nadsázkou ATR lepsi nez C295. Co to má společného s tím, že pár řidičů Pandurů neumí řídit a jeli rychleji než jejich myšlenkové pochody?Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            08:39 19.03.2021

            a ona má ATR zadní nakládací rampu?
            Všichni chápeme, že nemáš rád C295, ale tohle už je až dětská zarputilost.

            a ona má ATR zadní nakládací rampu?
            Všichni chápeme, že nemáš rád C295, ale tohle už je až dětská zarputilost.

        • liberal shark
          12:20 22.03.2021

          Zatím se vozí menší skupiny lidí a drobnější náklady. Na tatrovky, BVP, Pandury a ISO kontejnery si stejně musíme pronajmout C-5, C-17, Ruslana nebo Mriju. Něco takového nemá v ČR ...Zobrazit celý příspěvek

          Zatím se vozí menší skupiny lidí a drobnější náklady. Na tatrovky, BVP, Pandury a ISO kontejnery si stejně musíme pronajmout C-5, C-17, Ruslana nebo Mriju. Něco takového nemá v ČR smysl živit. Maximum co se bude chtít vozit vlastním letadlem během příštích 20 let bude komando výsadkového pluku, jejich buginy a auta, nebo třeba letecký motor. Na to nám kombinace C295 + KC390 (nebo C-130J) bohatě postačí.Skrýt celý příspěvek

      • cejkis
        17:51 17.03.2021

        COVID ukázal, že sdílené A330MRTT s garantovanou dostupností je vhodná cesta. Myslím, že cesta vede skrze přebytky A400M v Německu. Ovšem s ohledem na rozpočet nás čeká spíše ...Zobrazit celý příspěvek

        COVID ukázal, že sdílené A330MRTT s garantovanou dostupností je vhodná cesta.

        Myslím, že cesta vede skrze přebytky A400M v Německu. Ovšem s ohledem na rozpočet nás čeká spíše devalvace měny.Skrýt celý příspěvek

        • flanker.jirka
          14:49 18.03.2021

          Nemci budou ještě rádi, že si je vezmeme. I kdyby to byl leasing, jako u Gripenu tak v rámci využití pro přepravu spojenců se to vrátí.

          Nemci budou ještě rádi, že si je vezmeme. I kdyby to byl leasing, jako u Gripenu tak v rámci využití pro přepravu spojenců se to vrátí.

  • Marcus
    09:38 17.03.2021

    Pro upřesnění:
    V Polsku ale dostaly pololesklý nátěr pouze první tři CASY. Poslední CASU už armáda raději poslala pro nátěr do Španělska a to i za cenu zdržení a prodražení....

    Pro upřesnění:
    V Polsku ale dostaly pololesklý nátěr pouze první tři CASY. Poslední CASU už armáda raději poslala pro nátěr do Španělska a to i za cenu zdržení a prodražení....

    • Nesher
      09:44 17.03.2021

      Ano, to je pravda. Nátěr udělaný v PL totiž začal velmi rychle oprýskávat.

      Ano, to je pravda. Nátěr udělaný v PL totiž začal velmi rychle oprýskávat.

      • liberal shark
        10:37 17.03.2021

        Někdo nedodržel technologický postup ? A co reklamace ?

        Někdo nedodržel technologický postup ? A co reklamace ?

        • Nesher
          10:57 17.03.2021

          To nevím, byla o tom pouze krátká zmínka v L+K.

          To nevím, byla o tom pouze krátká zmínka v L+K.

          • Eliot
            00:43 20.03.2021

            prosím o vysvětlení, proč je nátěr tak zásadní záležitostí? pololesk vs. mat? jak je možné takovou "banální" záležitost zpackat? nerozumím...

            prosím o vysvětlení, proč je nátěr tak zásadní záležitostí? pololesk vs. mat? jak je možné takovou "banální" záležitost zpackat? nerozumím...

  • SYN_
    09:34 17.03.2021

    Tak zvětšení nosnosti/doletu Casám docela pomůže...

    Tak zvětšení nosnosti/doletu Casám docela pomůže...

Načítám diskuzi...