Dopravní letoun C295MW českých vzdušných sil poprvé ve vzduchu

-
17. 3. 2021
-
70 komentářů
-
Jan Grohmann
Dne 10. března poprvé vzlétl nový dopravní letoun C295MW Vzdušných sil Armády České republiky (VzS AČR). Dvě souběžně podepsané smlouvy ze 16. prosince 2019 počítají s výrobou dvou nových letadel C295MW a s modernizací čtyř stávajících C295M.
Původně se počítalo s dodávkou prvního C295MW českému letectvu ještě v roce 2020. Vzhledem k pandemii Covid-19 ale dodávka prvního letounu, jak Armádním novinám potvrdil španělský spotter a autor úvodní fotky Antonio Muñiz, proběhne až v první polovině letošního roku.
Dvě nově vyrobené C295MW mají nový pololesklý maskovací nátěr. Také u čtyř stávajících C295M, které v minulém roce prošly technickou revizí v polském opravárenském podniku PZL Warszawa-Okecie, byl původní matný nátěr nahrazen odolnějším pololesklým.
Za dvojici C295MW Ministerstvo obrany České republiky (MO ČR) zaplatí 1,945 miliardy korun bez DPH a za modernizaci čtyř stávajících 360,3 milionu korun bez DPH. Součástí dodávek je i další vybavení letounů, systémy pozemního zabezpečení, náhradní díly nebo školení.
MO ČR původně plánovalo nákup nových C295MW až v roce 2022. Španělská společnost CASA ale nabídla české straně již dva prakticky vyrobené C295MW za mnohem výhodnějších podmínek – původně totiž MO ČR za dvě nové C295MW hodlalo utratit 2,29 miliardy korun bez DPH.
„Díky urychlení akvizice a vyjednaným podmínkám letouny získáváme s úsporou přibližně půl miliardy korun oproti současným cenám. Navíc pokud bychom s akvizicí otáleli, první nový stroj bychom získali nejdříve v roce 2023,“ uvedl tehdejší náměstek pro řízení sekce vyzbrojování a akvizic Filip Říha.
Český C295M
Hlavním rozpoznávacím znakem C295MW jsou malé zahnuté aerodynamické plochy (winglety) na koncích křídel. Winglety a vylepšené turbovrtulové motory Pratt & Whitney Canada PW127G zvyšují nosnost C295MW o 900 až 1000 kg, což letoun využije zejména v horkém a/nebo vysokohorském prostředí. Zvýšenou nosnost lze využít pro přepravu nákladu nebo většího množství paliva. Díky nižšímu aerodynamickému odporu křídel rovněž poklesla spotřeba paliva o tři až čtyři procenta.
Další výhodou je lepší výškový dostup – C295MW s jedním motorem vystoupá o 460 metrů výše (4600 metrů) a se dvěma motory o 1400 metrů výše (10 500 metrů). Pokud letoun využije zvýšenou nosnost pro nesení více paliva, a zároveň zohledníme nižší spotřebu, teoretický dolet C295MW se prodlužuje o 10 až 15 %.
Nové letouny C295MW rozšíří přepravní kapacity současné flotily C295M a zároveň převezmou úkoly po již vyřazených letounech Jak-40.
C295 lze využít i jako letecký tanker.
Čtveřice C295M bude „elektronicky“ vylepšena na standard C295MW, ale bez úprav křídel za použití wingletů. Modernizace se dotkne komunikačních, navigačních a avionických systémů, systémů plánovaní letu, zástavby prostředků satelitní komunikace a datalinku. Součástí kontraktu je také dodávka náhradních dílů a pozemního vybavení.
VzS AČR letouny C295M aktivně nasazují především na Sinajském poloostrově v rámci mírové mise MFO (Multinational Force and Observers). V pořadí již 18. jednotka převzala štafetu 7. března letošního roku.
„Během čtyřměsíčního nasazení vojáci zajistili ve prospěch mise MFO celkem 96 letů, ve vzduchu strávili více než 160 hodin, přepravili 944 pasažérů a desítky tun materiálu,“ zhodnotil předchozí 17. jednotku velitel 8. úkolového uskupení AČR MFO Sinaj podplukovník Michal Vaverka.
Sinajská letecká jednotka C295M má 15 osob a působí na poloostrově vždy čtyři měsíce. Úkolem českých letců, jak uvádí český portál Czech Air Force, je zejména letecký průzkum, přeprava osob a materiálu mezi základnami MFO, Káhirou a Tel Avivem.
Související články
Transportní letouny CASA C-295M v Armádě ČR; část 1.
Cílem následujícího šestidílného seriálu je posouzení prvního zhruba pětiletého období (2010 - 2015) ...
-
23.05.2017
-
4 komentářů
-
Jan Grohmann
Transportní letouny CASA C-295M v Armádě ČR; část 2.
Cílem druhého dílu šestidílného seriálu Transportní letouny CASA C-295M v Armádě ČR je představit ...
-
30.05.2017
-
44 komentářů
-
Jan Grohmann
Transportní letouny CASA C-295M v Armádě ČR; část 3.
Cílem třetího dílu seriálu Transportní letouny CASA C-295M v Armádě ČR je popsat působení dopravního ...
-
06.06.2017
-
32 komentářů
-
Jan Grohmann
Transportní letouny CASA C-295M v Armádě ČR; část 4.
Cílem posledního dílu seriálu Transportní letouny CASA C-295M v Armádě ČR je popsat možnosti rozvoje ...
-
12.06.2017
-
25 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Na celém světě je hlad po velkokapacitní přepravě vojenského materiálu a jen v Evropě je několik společných projektů se sdílenou kapacitou dopravních letounů. Čistě z ...Zobrazit celý příspěvek
Na celém světě je hlad po velkokapacitní přepravě vojenského materiálu a jen v Evropě je několik společných projektů se sdílenou kapacitou dopravních letounů.
Čistě z ekonomického hlediska nechápu, proč AČR nezainvestuje do 2 - 3ks letadel typu C-130 a upřímně vzhledem k poptávce bych se nebál ani kategorie A400M nebo C-17 ( ukončena výroba ). S nadsázkou by celá flotila létala 365 dní v roce / 24h denně a investice se vrátila jako jedna z mála v rozumném horizontu.Skrýt celý příspěvekMě by se líbilo k současným Casám pořídit 2-3 KC-390 + být zapojen ve sdílených kapacitách A400/Antonov a tankovacích letadel a k současným dvěma A319, by se mi líbilo ještě ...Zobrazit celý příspěvek
Mě by se líbilo k současným Casám pořídit 2-3 KC-390 + být zapojen ve sdílených kapacitách A400/Antonov a tankovacích letadel a k současným dvěma A319, by se mi líbilo ještě pořízení jedné A330, i klidně trochu olétané. No já vím, v současnosti bohužel jen vlhký sen :-/Skrýt celý příspěvek
AČR nemůže nabízet komerční služby. Když chtěli cvičit piloty z Afriky, tak na to založili firmu CLV.
AČR nemůže nabízet komerční služby. Když chtěli cvičit piloty z Afriky, tak na to založili firmu CLV.
V tom by som až taký problém nevidel. Aeroflot alebo Volga-Dnepr plnili a plnia komerčné účely, ale v podstate ide o zásobáreň leteckých síl v prípade krízy. Aj B-747 boli od ...Zobrazit celý příspěvek
V tom by som až taký problém nevidel. Aeroflot alebo Volga-Dnepr plnili a plnia komerčné účely, ale v podstate ide o zásobáreň leteckých síl v prípade krízy. Aj B-747 boli od začiatku projektované tak, aby sa dali pomerne jednoducho prestavať na nákladné stroje pre USAF.
Proste vláda by kúpila povedzme 2x A-400, založí štátnu leteckú cargo spoločnosť, lietadlá idú do komerčnej prevádzky a v prípade potreby sú armáde k dispozícii. Takto ich vyťažíš tak, že si na seba zarobia.Skrýt celý příspěvek
CASA je určitě nejlepší volba mezi malými transportními letadly. Má ekonomický provoz a vyhovující kapacitu. Možná by se dalo využít krize v leteckém průmyslu a koupit nějaký velký ...Zobrazit celý příspěvek
CASA je určitě nejlepší volba mezi malými transportními letadly. Má ekonomický provoz a vyhovující kapacitu. Možná by se dalo využít krize v leteckém průmyslu a koupit nějaký velký dopravák. Sice se krize vojenských strojů moc nedotýká, ale hodil by se třeba i velký Airbus.Skrýt celý příspěvek
Teda, kdy naposled tu byla nějaká zmíňka o zbrojním projektu v ČR, která by dostala v podstatě samý pozitivní reakce?
Teda, kdy naposled tu byla nějaká zmíňka o zbrojním projektu v ČR, která by dostala v podstatě samý pozitivní reakce?
Myslíte reakce širší veřejnosti nebo reakce odbornější veřejnosti?
Myslíte reakce širší veřejnosti nebo reakce odbornější veřejnosti?
Vypadá to na úspěšný projekt. Přeci jenom se šesti kousky se dá lépe hospodařit (čerpání životnosti, plánování oprav), než se čtyřmi. Navíc v situaci, kdy je jeden trvale v ...Zobrazit celý příspěvek
Vypadá to na úspěšný projekt. Přeci jenom se šesti kousky se dá lépe hospodařit (čerpání životnosti, plánování oprav), než se čtyřmi. Navíc v situaci, kdy je jeden trvale v permanenci na blízkém východě.Skrýt celý příspěvek
Jako, že po 11 letech od původní objednávky možná konenčě dostane AČR éro, které se blíží původně deklarovaným technickýcm parametrům, které výrobce deklaroval? Alespoň, že počet ...Zobrazit celý příspěvek
Jako, že po 11 letech od původní objednávky možná konenčě dostane AČR éro, které se blíží původně deklarovaným technickýcm parametrům, které výrobce deklaroval?
Alespoň, že počet už bude lepší. 4 původní kusy znamenaly 1 na Sinaji, druhý jako záloha prvního, třetí v provozu, čtvrtý na servisu.
Stále k tomu chybí opravdu vojenské přepravní letadlo.Skrýt celý příspěvekC-295 opravdu je vojenské dopravní letadlo.
C-295 opravdu je vojenské dopravní letadlo.
Ano, zelené je, ale zkuste se na to podívat z jiného úhu pohledu. AČR staví výsadkový pluk. V tomto ohledu má konkurenční Spartan lepší možnosti na přepravu vozidel a lepší zálohu ...Zobrazit celý příspěvek
Ano, zelené je, ale zkuste se na to podívat z jiného úhu pohledu. AČR staví výsadkový pluk. V tomto ohledu má konkurenční Spartan lepší možnosti na přepravu vozidel a lepší zálohu výkonu. Casa má nejen malý průřez trupu pro náklad, ale i malou únosnost podlah.Skrýt celý příspěvek
To není o barvě. CASA je od začátku vyvíjená jako armádní letadlo. Je vhodná zejména pro transport vojáků a nákladu. Pravda pro vozidla se nehodí, ale i vozidla co se vlezou do ...Zobrazit celý příspěvek
To není o barvě. CASA je od začátku vyvíjená jako armádní letadlo. Je vhodná zejména pro transport vojáků a nákladu. Pravda pro vozidla se nehodí, ale i vozidla co se vlezou do Spartanu v podstatě nestojí za řeč. Na transport techniky se letadla téhle kategorie zkrátka nehodí.Skrýt celý příspěvek
Ani by som to nedefinoval tak, že to na nič, že do Spartanu vojde Hummer alebo LMV. Skôr je to na nič v našich podmienkach kde prejdeš krížom republiku za pár hodín
Ani by som to nedefinoval tak, že to na nič, že do Spartanu vojde Hummer alebo LMV. Skôr je to na nič v našich podmienkach kde prejdeš krížom republiku za pár hodín
CASA se pořizovala jako náhrada AN-26 a toto plní více než dobře, určitě lépe než některými protěžovaný "Spartan", ono i v něm je transport "větších" vozidel spíše z nouze cnost, ...Zobrazit celý příspěvek
CASA se pořizovala jako náhrada AN-26 a toto plní více než dobře, určitě lépe než některými protěžovaný "Spartan", ono i v něm je transport "větších" vozidel spíše z nouze cnost, než způsob jeho plnohodnotného využití. Problém v působení letadel CASA v naší armádě není v tom, že by byla malá, s nedostatečným doletem, ale v absenci 2-3 o třídu větších transportních letadel. O tom, že CASA není vysloveně špatné letadlo svědčí například i fakt, že jich bylo vyrobeno 3x více než "Spartanů".Skrýt celý příspěvek
Dolphin XXL Jako náhrada AN26 je to dostatečné řešení které funguje. Problém byl v tom, ze realne srovnání Spartanu a Casy nebylo z politických důvodů možné. Pokud se budeme ...Zobrazit celý příspěvek
Dolphin XXL
Jako náhrada AN26 je to dostatečné řešení které funguje. Problém byl v tom, ze realne srovnání Spartanu a Casy nebylo z politických důvodů možné. Pokud se budeme bavit o letadlech vyšší kategorie pak by byl Spartan dohromady s C 130J mnohem lepším řešením z logistických důvodů.
Taktickou technické parametry ma C27J lepsi nez C295, ale jak jste psal, jako náhrada AN26 to stačí.Skrýt celý příspěvekflanker.jirka: cpát auta do malého transportního letadla je zoufalost, vlastně nouzovka, když armáda nemá větší letadlo. Ono se tam totiž vejde tak akorát to jedno auto, obvykle ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka: cpát auta do malého transportního letadla je zoufalost, vlastně nouzovka, když armáda nemá větší letadlo. Ono se tam totiž vejde tak akorát to jedno auto, obvykle nenatankované, odstrojené a už nic jiného k tomu. To aby těch malých letadel bylo aspoň 20, aby se dala odvézt auta + vojáci. Smysl dává kombinace malého a středního letadla. Prodejní úspěch CASA vs. Spartan také dává určitou nápovědu, že zákazníci to vidí podobně.Skrýt celý příspěvek
flanker.jirka
To že se tam vejde je fajn, ale na to aby se přesunul jeden Jackal s výsadkem a vybavením by musely letět dva Spartany. Což moc efektivní není.flanker.jirka
To že se tam vejde je fajn, ale na to aby se přesunul jeden Jackal s výsadkem a vybavením by musely letět dva Spartany. Což moc efektivní není.flanker.jirka
Když se budeme bavit o letadlech vyšší kategorie v souvislosti s naší armádou, tak mi přijde jako reálnější a efektivnější pořízení KC-390, než C-130Jflanker.jirka
Když se budeme bavit o letadlech vyšší kategorie v souvislosti s naší armádou, tak mi přijde jako reálnější a efektivnější pořízení KC-390, než C-130JDolphinXXL: Až tak by som ich do jednej kategórie nedával. Jeden je prúdový a druhý turbovrtuľový. Jeden dvojmotorový, druhý 4 motrový... Samozrejme prúdové lietadlo má vyššie ...Zobrazit celý příspěvek
DolphinXXL: Až tak by som ich do jednej kategórie nedával. Jeden je prúdový a druhý turbovrtuľový. Jeden dvojmotorový, druhý 4 motrový... Samozrejme prúdové lietadlo má vyššie nároky na servis, PHM, životnosť atď. To určite treba zvážiť pri porovnávaníSkrýt celý příspěvek
flanker.jirka Přeprava vozidel pro výsadkový pluk z kategorie Lehká útočná vozidla (např.: Supacat HMT 400) v letounu CASA není na stole! A to samé by byla přeprava v letounu ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka
Přeprava vozidel pro výsadkový pluk z kategorie Lehká útočná vozidla (např.: Supacat HMT 400) v letounu CASA není na stole! A to samé by byla přeprava v letounu Spartan pokud by jím AČR disponovala....
Pro výsadkový pluk se s letouny CASA počítá zejména s přepravou výsadku, nákladu a případně vozidel:
1) Ultralehká výsadková vozidla - tato vozidla již pluk v omezeném počtu má a jejich přeprava se cvičí a je organizačné již zvládnuta (šestikolky Polaris a popř. čtyřkolky Bombardier)
2) Lehká výsadková vozidla - s těmito vozidly se počítá do budoucna a jejich zástupcem je např.: Polaris MRZR Alpha a MRZR Diesel, popř. Polaris Dagor nebo GD Flyer.Skrýt celý příspěvekJura99 Když se podíváte na parametry vozidla které jsem uváděl, tak zjistíte, že má Spartan ještě rezervu skoro 4 tuny. Shodou okolností je o tomto vozidle take clanek zde na ...Zobrazit celý příspěvek
Jura99
Když se podíváte na parametry vozidla které jsem uváděl, tak zjistíte, že má Spartan ještě rezervu skoro 4 tuny. Shodou okolností je o tomto vozidle take clanek zde na armádních novinách.Skrýt celý příspěvekDauphlin XXL Nyní je KC 390 take řešení. Ale zkuste posoudit z hlediska rozhodování v době, kdy se tu na truc armádě protlačila CASA. První vyjádření tehdejšího NGŠ bylo o tom, že ...Zobrazit celý příspěvek
Dauphlin XXL
Nyní je KC 390 take řešení. Ale zkuste posoudit z hlediska rozhodování v době, kdy se tu na truc armádě protlačila CASA. První vyjádření tehdejšího NGŠ bylo o tom, že C 295 neplní představy armády, pak mu to bylo "politicky" vysvětleno a dockal se i trafiky v podobě místa ministra.Skrýt celý příspěvekMarcus Tak jste si odpověděl sám, s Casou se pro vozidla vysadkoveho pluku počítá! A ne, že ne. Jen budou odkázáni na používání menších vozidel :-) a nemusíme se bavit jen HMT ...Zobrazit celý příspěvek
Marcus
Tak jste si odpověděl sám, s Casou se pro vozidla vysadkoveho pluku počítá! A ne, že ne. Jen budou odkázáni na používání menších vozidel :-) a nemusíme se bavit jen HMT 400. Do Spartanu v pohodě dáte dvě Toyoty Hilux upravené pro spec. Ops.Skrýt celý příspěvekflanker.jirka Ale já netvrdím, že se s přepravou vozidel pro potřeby výsadkového pluku nepočítá. Ale je dobré uvézt reálná data. 1) I kdyby AČR disponovala letounem Spartan misto ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka
Ale já netvrdím, že se s přepravou vozidel pro potřeby výsadkového pluku nepočítá. Ale je dobré uvézt reálná data.
1) I kdyby AČR disponovala letounem Spartan misto CASA, nic by to nezměnilo na tom že doktrinálně pro potřebu výsadkového pluku by byly ve Spartanu přepravovány pouze Ultralehká výsadková vozidla a Lehká výsadková vozidla, nikoliv Lehká útočná vozidla jako je Supacat HMT 400!
2) Letouny CASA byly nakupovány s předpokladem, že bude doplněn těžším transportním letounem. Z tohoto hlediska se ukázala volba lehčí CASY jako dobrá. Narozdíl od Slovenska, které s nákupem těžšího letounu nepočítá, kde je Spartan vhodnější. To že se žádný těžší letoun nepořídil, je otázka financí a priorit, ale letectvo je stále požaduje. V případě nákupu letounů Spartan, by armáda na požadavek těžšího letounu musela rezignovat.
3) Letouny CASA se nakonec ukázaly jako vhodnější a efektivní volba pro úkoly, které v naprosté většině v AČR plní.Skrýt celý příspěvekMarcus Jasně, ono AČR v době poptávky tohoto druhu letadel byla na cestě mezi květinové děti ve světovém míru a "na stole" tehdy nebylo ani aktuální budování vysadkoveho pluku ...Zobrazit celý příspěvek
Marcus
Jasně, ono AČR v době poptávky tohoto druhu letadel byla na cestě mezi květinové děti ve světovém míru a "na stole" tehdy nebylo ani aktuální budování vysadkoveho pluku jako takového. Otázkou je, zda místo dalších C 295 uz nemělo být pořízení dvojice větších letadel? Takhle armádě zavřou hubu tom, ze mají 6 C295.Skrýt celý příspěvekflanker.jirka Jak ty dvě auta s délkou přes pět metrů naložíte do nákladového prostoru o délce necelých 9,5 metru? To když kouknu čistě na rozměry, tak ty dvě Toyoty Hilux spíše ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka
Jak ty dvě auta s délkou přes pět metrů naložíte do nákladového prostoru o délce necelých 9,5 metru? To když kouknu čistě na rozměry, tak ty dvě Toyoty Hilux spíše narvete natěsno do Casy, i když nevím jak je to s hmotností armádních speciálů.Skrýt celý příspěvekDAUPHLIN xXL To se dělá tak, že máte poslední nápravu stát na rampě, podobně jako u C295, kde se na rampě da přepravovat take materiál. Jen jde o to ze obě auta musí být motorem ...Zobrazit celý příspěvek
DAUPHLIN xXL
To se dělá tak, že máte poslední nápravu stát na rampě, podobně jako u C295, kde se na rampě da přepravovat take materiál. Jen jde o to ze obě auta musí být motorem vpřed.Skrýt celý příspěvekflanker.jirka Toyoty Hilux upravené pro spec. Ops? 1) AČR používa dvě Toyoty Hilux pouze jako logistická vozidla, pro potřeby bojové podpory výsadkového pluku jsou nepoužitelná a ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka
Toyoty Hilux upravené pro spec. Ops?
1) AČR používa dvě Toyoty Hilux pouze jako logistická vozidla, pro potřeby bojové podpory výsadkového pluku jsou nepoužitelná a jako logistická podpora se budou transportovat v klidu nasmlouvanými veklokapacitními dopravci třeba i soukromých dopravců.
2) Nevím o tom že by Toyotou Hilux upravené pro spec. Ops AČR disponovala, plánovala jejich pořízení nebo že by je někdo AČR alespoň nabízel.
3) I kdyby někdo něco takového nabízel, po instalaci potřebného vybavení by taková Toyota Hilux upravená pro spec. Ops měla déklu k 6 metrům a hmotnost k 6 tunám. Přeprava takovýchto dvou "v AČR neexistujících" vozidel není možná ani ve Spartanu! Ani když připočtete nákladovou rampu! S nákladovou rampou je délka nákladového prostoru spartanu cca 11,5 metru!Skrýt celý příspěvekflanker.jirka To co popisuješ si samozřejmě představit umím, ale pokud tam naložíš tebou jmenovanou Toyotu, tak tu rampu díky nástavbě nezavřeš. Vím, že za určitých okolností je ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka
To co popisuješ si samozřejmě představit umím, ale pokud tam naložíš tebou jmenovanou Toyotu, tak tu rampu díky nástavbě nezavřeš. Vím, že za určitých okolností je možný let s otevřenou nakládací rampou, ale rozhodně bych nepoužil termín "v pohodě dáte".
Marcus
Předpokládám, že flanker.jirka měl na mysli tohle. Ale nevím jestli se to ještě v naší armádě někde vyskytuje. http://www.sog.tode.cz/vozovy-... Skrýt celý příspěvekDolphinXXL Toto vozidlo bylo poplatné době prvních protiteroristických operací po roce 2001. Pro potřeby použití u výsadkového pluku je to naprosto nevhodný. Stačí se podívat na ...Zobrazit celý příspěvek
DolphinXXL
Toto vozidlo bylo poplatné době prvních protiteroristických operací po roce 2001. Pro potřeby použití u výsadkového pluku je to naprosto nevhodný.
Stačí se podívat na Toyotu LC 70 LRPV Kajman (který byl vyvynut jako náhrada za Kajmana) a na jeho TTD. Ani ten by se do Spartanu ve dvou nevešel.
A zejména vůbec nemám představu jakou nosnost má nákladová rampa Spartanu? Zda je vůbec schopná takovou zátěž unést?
Pro porovnání nakladová rampa letounu CASA má nosnost 800kg!Skrýt celý příspěvekNačo vlastne riešite koľko Hiluxov sa zmestí do Spartanu keď vy máte C-295 do ktorého sa nezmestí ani jeden? Áno, do Spartanu by sa mali vojsť 2 LMV alebo Hilux s tým, že jedna ...Zobrazit celý příspěvek
Načo vlastne riešite koľko Hiluxov sa zmestí do Spartanu keď vy máte C-295 do ktorého sa nezmestí ani jeden?
Áno, do Spartanu by sa mali vojsť 2 LMV alebo Hilux s tým, že jedna náprava stojí na rampe. Pokiaľ viem, počítalo sa s tým. Nie je to núdzové riešenie a rampa je na to stavaná. V každom prípade je to blbosť využívať to v domácich podmienkach.Skrýt celý příspěvekflanker.jirka: C-295 má větší přepravní kapacitu osob než má C27J, který má bachratější trup, ale zkrátka menší podlahovou plochu. Takže si vyber, buď budeš mít malé transportní ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka: C-295 má větší přepravní kapacitu osob než má C27J, který má bachratější trup, ale zkrátka menší podlahovou plochu. Takže si vyber, buď budeš mít malé transportní letadlo, kde budeš jednou za rok nouzově vozit 1-2 odstrojená auta a po zbytek roku méně lidí než by se dalo a nebo si na náklad koupíš tomu odpovídající letadlo a to malé budeš používat pro přepravu lidí.Skrýt celý příspěvek
Jura: kapacita cestujúcich v C-295 a C-27 súvisia s nie podlahovou plochou ale s rozdielne riešením usporiadania sedadiel. Keby si mal ako cestujúci letieť povedzme do Afganistanu, ...Zobrazit celý příspěvek
Jura: kapacita cestujúcich v C-295 a C-27 súvisia s nie podlahovou plochou ale s rozdielne riešením usporiadania sedadiel. Keby si mal ako cestujúci letieť povedzme do Afganistanu, tak ver, že Spartaneom by si cestoval radšej.
http://maxdefense.blogspot.com... Skrýt celý příspěvekMiroslav: do Afghánistánu bych nechtěl letět ani jedním z nich, to nejsou letadla na dlouhé tratě a létat je s nimi je podobné zoufalství jako v nich stěhovat auta. Když někam ...Zobrazit celý příspěvek
Miroslav: do Afghánistánu bych nechtěl letět ani jedním z nich, to nejsou letadla na dlouhé tratě a létat je s nimi je podobné zoufalství jako v nich stěhovat auta. Když někam letím, tak nevydržím víc než dvě tři hodiny v B737, cokoliv dál musí být velké letadlo.Skrýt celý příspěvek
Ja to len vysvetľujem, kde je ten rozdiel. CASA má lavice pozdĺž trupu. V Spartane sa dá sedieť vedľa seba ako v bežnom lietadle. Preto je tam rozdiel v počte osôb. Najväčší ...Zobrazit celý příspěvek
Ja to len vysvetľujem, kde je ten rozdiel. CASA má lavice pozdĺž trupu. V Spartane sa dá sedieť vedľa seba ako v bežnom lietadle. Preto je tam rozdiel v počte osôb. Najväčší problém CASA vidím skôr u vysadkarov ktorí nemôžu pomaly dvihnúť hlavu keď sú dvaja vedľa seba. V Spartane s tým problém nie je. Kdesi som aj videl taký diagram ako sa stojí v C-27 a ako v C-295Skrýt celý příspěvek
Miroslav V C-295 se dá taky sedět jako v běžném letadle. https://www.airplane-pictures.... Pokud už by letěl na podobně dlouho trať tak předpokládám že právě v ...Zobrazit celý příspěvek
Miroslav
V C-295 se dá taky sedět jako v běžném letadle.
https://www.airplane-pictures....
Pokud už by letěl na podobně dlouho trať tak předpokládám že právě v téhle konfiguraci.Skrýt celý příspěvekMiroslav
Co se týče výsadkářů neřekl bych že mají jakýkoli problém.
https://www.youtube.com/watch?...Miroslav
Co se týče výsadkářů neřekl bych že mají jakýkoli problém.
https://www.youtube.com/watch?...Miroslav Očividně to není tak katastrofické jak to podávají propagační materiály konkurence ...Zobrazit celý příspěvek
Miroslav
Očividně to není tak katastrofické jak to podávají propagační materiály konkurence ;)
https://www.facebook.com/10732... Skrýt celý příspěvekV CASA som ešte nebol, takže to neviem kvalifikovane posúdiť do akej miery je to relevantné. V každom prípade je ten komfort určite väčší v Spartane. Ja mám 1,9 m + topánky + ...Zobrazit celý příspěvek
V CASA som ešte nebol, takže to neviem kvalifikovane posúdiť do akej miery je to relevantné. V každom prípade je ten komfort určite väčší v Spartane. Ja mám 1,9 m + topánky + bľembak a už som na dvoch metroch a neviem či by mi tam bolo príjemne.
Všetko má však svoje plusy aj mínusy. Ako už ktosi písal vyššie ,,Ani jedna možnosť (Spartan vs CASA) nie je vyslovene zlá". Záleží len od toho, ktorý nedostatok vadí viac a ktorý menej a naopak. Osobne som však prekvapený, že AČR si nezvolila Spartan práve pre budovaný výsadkový plukSkrýt celý příspěvekMarcus S tím jak rostou požadavky na hmotnost vozidel pro výsadkáře se pomalu dostáváte na hmotnost BVP 1. Pokud má někdo problém s Kajmany, tak jim mají místo toho dát staré UAZ ...Zobrazit celý příspěvek
Marcus
S tím jak rostou požadavky na hmotnost vozidel pro výsadkáře se pomalu dostáváte na hmotnost BVP 1.
Pokud má někdo problém s Kajmany, tak jim mají místo toho dát staré UAZ 469, aby si LR více vážili.Skrýt celý příspěvekMiroslav Spíše než luxusem bych to nazval lidštějšími podmínkami. Nízký strop je jen detail, který pro nastoupení a vystoupení není problémem. S vaší postavou by jste spíše ocenil ...Zobrazit celý příspěvek
Miroslav
Spíše než luxusem bych to nazval lidštějšími podmínkami. Nízký strop je jen detail, který pro nastoupení a vystoupení není problémem. S vaší postavou by jste spíše ocenil širší sedačky ve Spartanu. Šířka sedaček je pak více znát v případě plné obsazneosti vojáků s kompeltní výstrojí.
Zase trochu lidštější prostředí je pak v Case, díky oknům, které Spartan nemá, ve Spartanu je to závislé na umělém osvětlení.Skrýt celý příspěvek
Výborná zpráva a těch není nikdy dost... A i když jsem při výběru více fandil Spartanům, tak musím uznat, že se časem ukázala Casa jako velice dobrý nákup. Teď ještě doplnit 2ks ...Zobrazit celý příspěvek
Výborná zpráva a těch není nikdy dost... A i když jsem při výběru více fandil Spartanům, tak musím uznat, že se časem ukázala Casa jako velice dobrý nákup. Teď ještě doplnit 2ks něčeho většího..Skrýt celý příspěvek
Přesně tak. CASA bude pro takové to každodenní létání efektivnější než Spartan. A současně se s COVID krizí ukázalo, jak moc nám chybí pořádné dopravní letadlo. Dva kousky KC-390 ...Zobrazit celý příspěvek
Přesně tak. CASA bude pro takové to každodenní létání efektivnější než Spartan. A současně se s COVID krizí ukázalo, jak moc nám chybí pořádné dopravní letadlo. Dva kousky KC-390 Millenium jak v Maďarsku by byly ideální.Skrýt celý příspěvek
Vidím to stejně.. I když sám nevím jestli víc fandit osvědčené , zavedené C130J nebo KC-390 , či snad větší A400M? Ono to stejně asi nebude v dohledné době. Teď je třeba se hlavně ...Zobrazit celý příspěvek
Vidím to stejně.. I když sám nevím jestli víc fandit osvědčené , zavedené C130J nebo KC-390 , či snad větší A400M? Ono to stejně asi nebude v dohledné době. Teď je třeba se hlavně věnovat pásům a PVOSkrýt celý příspěvek
liberal shark Pro "každodenní létání" si armáda rovnou mohla pořídit civilní ATR a ušetřila by ještě více. Pokud buduje ČR armádu pro "každodenní létání" tak to může jednou špatně ...Zobrazit celý příspěvek
liberal shark
Pro "každodenní létání" si armáda rovnou mohla pořídit civilní ATR a ušetřila by ještě více. Pokud buduje ČR armádu pro "každodenní létání" tak to může jednou špatně skončit.Skrýt celý příspěvekJe to divné, ale transportní letectvo se používá pro "každodenní létání".
Je to divné, ale transportní letectvo se používá pro "každodenní létání".
Flanker: převoz koni bylo pár letu za těch 11let. A proč by to mělo shazovat to letadlo nebo kbeláky netuším. Letadla této kategorie jsou určeny pro každodenní provoz. Jsou to ...Zobrazit celý příspěvek
Flanker: převoz koni bylo pár letu za těch 11let. A proč by to mělo shazovat to letadlo nebo kbeláky netuším.
Letadla této kategorie jsou určeny pro každodenní provoz. Jsou to rozvážkové dodávky.Skrýt celý příspěvekKichot To máte trochu pomatené. Když už shark posuzuje letadla z hlediska ekonomické efektivity, tak je s nadsázkou ATR lepsi nez C295. Co to má společného s tím, že pár řidičů ...Zobrazit celý příspěvek
Kichot
To máte trochu pomatené. Když už shark posuzuje letadla z hlediska ekonomické efektivity, tak je s nadsázkou ATR lepsi nez C295. Co to má společného s tím, že pár řidičů Pandurů neumí řídit a jeli rychleji než jejich myšlenkové pochody?Skrýt celý příspěvek
Zatím se vozí menší skupiny lidí a drobnější náklady. Na tatrovky, BVP, Pandury a ISO kontejnery si stejně musíme pronajmout C-5, C-17, Ruslana nebo Mriju. Něco takového nemá v ČR ...Zobrazit celý příspěvek
Zatím se vozí menší skupiny lidí a drobnější náklady. Na tatrovky, BVP, Pandury a ISO kontejnery si stejně musíme pronajmout C-5, C-17, Ruslana nebo Mriju. Něco takového nemá v ČR smysl živit. Maximum co se bude chtít vozit vlastním letadlem během příštích 20 let bude komando výsadkového pluku, jejich buginy a auta, nebo třeba letecký motor. Na to nám kombinace C295 + KC390 (nebo C-130J) bohatě postačí.Skrýt celý příspěvek
COVID ukázal, že sdílené A330MRTT s garantovanou dostupností je vhodná cesta. Myslím, že cesta vede skrze přebytky A400M v Německu. Ovšem s ohledem na rozpočet nás čeká spíše ...Zobrazit celý příspěvek
COVID ukázal, že sdílené A330MRTT s garantovanou dostupností je vhodná cesta.
Myslím, že cesta vede skrze přebytky A400M v Německu. Ovšem s ohledem na rozpočet nás čeká spíše devalvace měny.Skrýt celý příspěvekNemci budou ještě rádi, že si je vezmeme. I kdyby to byl leasing, jako u Gripenu tak v rámci využití pro přepravu spojenců se to vrátí.
Nemci budou ještě rádi, že si je vezmeme. I kdyby to byl leasing, jako u Gripenu tak v rámci využití pro přepravu spojenců se to vrátí.
Pro upřesnění:
V Polsku ale dostaly pololesklý nátěr pouze první tři CASY. Poslední CASU už armáda raději poslala pro nátěr do Španělska a to i za cenu zdržení a prodražení....Pro upřesnění:
V Polsku ale dostaly pololesklý nátěr pouze první tři CASY. Poslední CASU už armáda raději poslala pro nátěr do Španělska a to i za cenu zdržení a prodražení....Ano, to je pravda. Nátěr udělaný v PL totiž začal velmi rychle oprýskávat.
Ano, to je pravda. Nátěr udělaný v PL totiž začal velmi rychle oprýskávat.
Někdo nedodržel technologický postup ? A co reklamace ?
Někdo nedodržel technologický postup ? A co reklamace ?
To nevím, byla o tom pouze krátká zmínka v L+K.
To nevím, byla o tom pouze krátká zmínka v L+K.
prosím o vysvětlení, proč je nátěr tak zásadní záležitostí? pololesk vs. mat? jak je možné takovou "banální" záležitost zpackat? nerozumím...
prosím o vysvětlení, proč je nátěr tak zásadní záležitostí? pololesk vs. mat? jak je možné takovou "banální" záležitost zpackat? nerozumím...
Načítám diskuzi...