Drel: Ruská odpověď na americké přesné pumy JDAM a JSOW

-
7. 11. 2018
-
60 komentářů
-
Jan Grohmann
Již v příštím roce ruské letectvo (VKS) zavede do výzbroje přesně naváděné pumy nové generace PBK-500U Drel. Podle ruských médií jsou pumy Drel odpovědí na americké pumy s koncovým navedením JDAM (Joint Direct Attack Munition) a především JSOW (Joint Stand Off Weapon).
Nejnovější informace o zavádění nových ruských pum Drel do výzbroje VKS přinesl ruský deník Izvestija. Ruský deník vývoj pumy Drel dává do souvislosti s vývojem amerických pum JDAM a JSOW, které vznikly v roce 1997 na základě zkušeností z operace Pouštní bouře (1991).
„Munice [Drel - pozn. red. ], která byla vyvíjena od roku 2015, je velmi nadějná ‒ je možné, že se Drel stane univerzální ‚ruskou reakcí‘ na americké bomby JDAM a JSOW,“ píše deník Izvestija v úvodu článku.
JDAM je vlastně klasická „hloupá“ puma rodiny Mark 80 s naváděcí sadou obsahující inerciální a satelitní navigační jednotku, aerodynamické stabilizační plochy a řídící plochy. JDAM lze vybavit bojovou hlavicí BLU (Bomb Live Unit) pro ničení odolných cílů.
JSOW je zbraň podobné kategorie jako JDAM, jde však o přesnou pumu originální konstrukce s rozkládacími křídly, které prodlužují dolet z 28 km u JDAM na více než 130 km. JSOW může navíc použít hned několik typů bojových hlavic a verze JSOW-C v koncové fázi používá k navedení navíc infračervené čidlo.
Podle deníku Izvestija americké letectvo od bombardování Jugoslávie v roce 1997, až po války v Iráku a Afghánistánu, v 80 % případů používá pumy s koncovým navedením. Například v případě americké invaze do Iráku americké letectvo shodilo 5500 až 6000 přesných pum, především rodiny JDAM a Paveway.
Používání přesných pum s inerciálním a satelitním naváděním proti statickým cílům má řadu výhod. Používání satelitem naváděných pum je možné jen na základě údajů z elektronické mapy, bez nutnosti při bombardování vizuálně najít, sledovat a zaměřit cíl. Například pumy JDAM, a to nejmenší GBU-38 (225 kg) i největší GBU-31 (900 kg), z výšky 5000 až 8000 metrů přesně zasahují plochu o rozměrech 5×5 metrů.
Rodina ruských pum KAB / ausairpower.net
Ruské přesné pumy rodiny KAB vyvíjené od počátku 70. let minulého století měly laserové nebo optické navádění. Ruský průmysl první satelitem naváděné pumy KAB-500S představil v roce 2003. KAB-500S má aerodynamické řídící plochy a přijímač ruské satelitní navigace GLONASS a americké NAVSTAR. Ruské ministerstvo obrany pumy KAB-500S začalo testovat v roce 2009.
Podle článku deníku Izvestija z roku 2012 ruské ministerstvo obrany pumy KAB-500S kvůli velké ceně a technickým potížím odmítlo, navíc se neobjevily žádné tiskové zprávy o zavedení těchto zbraní do výzbroje. Nicméně VKS, soudě podle televizních záběrů, pumy KAB-500S používá v Sýrii. Není ale jasné, kolik pum KAB-500S (resp. všech pum rodiny KAB) s koncovým navedením má VKS ve výzbroji.
Podle článku z roku 2012, který se odvolává na zdroj z hlavního velitelství VKS, jedna puma KAB-500S měla stát tři miliony rublů, tj. přes 45 000 dolarů v dnešních cenách. Avšak neurčitý počet pum KAB-500S (včetně dalších pum rodiny KAB) bylo vyvezeno do Indie, takže cena pumy by dnes měla být nižší. Na začátku letošního roku indické ministerstvo obrany oznámilo nákup dalších 240 ks ruských přesných pum za 196 milionů dolarů. Není však uvedeno, o jaké typy pum se jedná, zda rodiny KAB-500 nebo větší KAB-1500 (zřejmě kombinace obojího).
Podle nejnovějších informací deníku Izvestija pumy rodiny KAB, tedy včetně laserem naváděných KAB-500L nebo opticky naváděných KAB-500KR, ruské letectvo používá v Sýrii proti „zvláště důležitým pozemním cílům s vysokou prioritou.“ Ruské bojové letouny Su-27/30 a Su-34 mohou nést až šest pum KAB-500 nebo tři větší KAB-1500. Zdroj v ruském letectvu ruskému deníku prozradil, že pumy KAB-500S odhazované ze stíhacích bombardérů Su-34 „mají odchylku v cíli ne více než 4,5 až 5 metrů.“
KAB-500S má však dolet jen 10 km a schopnost ničit pouze stacionární cíle. Vědeckovýrobní sdružení Bazalt proto pro VKS vyvinul univerzálnější přesně naváděnou pumu PBK-500U Drel, která ničí stacionární i pohyblivé cíle. Drel má dolet 30 km a na cíl se puma navádí pomocí satelitní navigace GLONASS.
Délka pumy Drel je 3,1 m, průměr 0,45 m a hmotnost 540 kg. Maximální výška odhození 14 000 m. Odhoz pumy probíhá při rychlostech 700 až 1100 km/h.
Bojovou hlavici pumy Drel tvoří 15 kusů samostatně naváděné submunice SPBE-K, která se odděluje ve výšce 250 metrů a dokáže bodově ničit obrněnou techniku. Sumbumunice se na cíl navádí pomocí vlastního infračerveného a radiolokačního senzoru ‒ naváděcí systém je údajně převzat z protitankových řízených střel systému Chrizantema-S. Radarový kanál má navíc dotazovač vlastní-cizí, takže pumu Drel lze teoreticky svrhnout i do oblasti, kde jsou v dotyku nebo promíchané vlastní a nepřátelské mechanizované jednotky.
Drel se tak ve skutečnosti podobá více americké pumě JSOW ‒ verze AGM-154A JSOW obsahuje 145 kusů neřízené submunice a AGM-154B JSOW obsahuje 24 kusů samostatně (infračerveně) naváděné submunice. V budoucnu se dá ale očekávat vývoj i dalších bojových hlavic (průbojné, termobarické, atd.) pro pumy Drel.
Pumu Drel ruské VKS zavede do výzbroje v roce 2019. Otázkou je ale cena, a tedy i schopnost ruského ministerstva obrany pumy pořídit v dostatečném počtu, což je zase nutné k dosažení velké sériovosti výroby a tedy nízké jednotkové ceny. Bojová hodnota přesné munice (resp. jakékoliv munice nebo zbraňového systému) není jednoduše dána pouze takticko-technickými parametry, ale především schopnosti průmyslu vyrábět danou munici v požadovaném množství a za příznivou cenu, a to za všech podmínek.
Podle údajů stránek Global Security americké letectvo a námořnictvo vlastní již několik tisíc pum JSOW. Celkově námořnictvo nakoupí 8800 pum AGM-154A, 1200 ks AGM-154B a 3000 ks AGM-154C (proti odolným cílům) a americké letectvo 3000 ks AGM-154A a 3114 ks AGM-154B. I při tomto množství jednotková cena za verzi „A“ dosahuje 282 000 dolarů, za verzi „B“ 484 000 dolarů a za verzi „C“ 719 000 dolarů.
Zdroj: Izvestija, Izvestija, Global Security, Ausia Power
Související články
Nová americká taktická jaderná puma B61-12
Americké letectvo v rámci širokého programu modernizace amerického jaderného arzenálu představilo ...
-
16.08.2016
-
28 komentářů
-
Jan Grohmann
Jak přesně bombardují české lehké bojové letouny L-159 ALCA v Iráku?
České lehké bojové letouny L-159 ALCA již více než rok používá irácké letectvo k úderům na pozice ...
-
27.09.2017
-
158 komentářů
-
Jan Grohmann
GBU-53/B: Americká puma pro stíhačky F-35 Lightning II
Téměř po deseti letech vývoje je americké letectvo (US Air Force) připraveno zavést do výzbroje ...
-
19.10.2017
-
2 komentářů
-
Jan Grohmann
Puma StormBreaker: Závěrečné testy ničitele tanků
Přesně naváděná malá puma GBU-53/B StormBreaker, dříve známá jako GBU-53/B Small Diameter Bomb II ...
-
24.07.2018
-
34 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Achjé... Zase slavný magický a tajemný SVK 24... Věnoval tomu zázraku někdo trochu studia? Asi ne. Nám RAŽům je to většinově asi jedno a Rusofilům zase stačí ujištění věrchušky, že ...Zobrazit celý příspěvek
Achjé... Zase slavný magický a tajemný SVK 24... Věnoval tomu zázraku někdo trochu studia? Asi ne. Nám RAŽům je to většinově asi jedno a Rusofilům zase stačí ujištění věrchušky, že to funguje a je to super.
Takže. Pro jaká letadla je systém určen? Primárně SU 24, SU 25, Mig 27. Proč právě tyto a ne SU 27/30/35 nebo Mig 29? Co mají společné letadla pro které je určen SVK 24? Nemají HUD ani MFD a naopak mají zastaralé balistické počítače. SU 25 ani balistický počítač nemá. Základní komponenty SVK 24 jsou právě HUD, MFD a balistický počítač. Vcelku jednoduchou úvahou se dá dojít k tomu, že SVK 24 není nic jiného, než systém umožňující bombardování v režimu CCIP/CCRP - průběžně počítaný bod dopadu/průběžně počítaný bod odhozu. Tedy systém, který Amíci používají už někdy od první poloviny osumdesátych let. Pro Rusy to samozřejmě taky žádná novinka není. Ovšem cílová skupina Ruské propagandy tohle neví a tak je nadšená z toho jak zase Ruský mužik vytřel zrak hloupým Amíkům a za pár kopějek dokáže totéž co Amíci hromadu dolarů.Skrýt celý příspěvekdanny ja si na tu diskusiu spominam celkom dobre a dost sa tam riesila dosahovana presnost kde kde kto veril tym 3-5 metrom (co je menej ako Rusi teraz deklaruju u ...Zobrazit celý příspěvek
danny
ja si na tu diskusiu spominam celkom dobre a dost sa tam riesila dosahovana presnost kde kde kto veril tym 3-5 metrom (co je menej ako Rusi teraz deklaruju u navadzanych).
Nie value for money u systemu ktory mali americania v 80 tych a chvalit sa nim teraz bolo trosku mimo
bolo tam aj par nadsenych ochkani ako rusi zas raz pouzili ceruzku tam kde USA vyvija pero pre beztiazovy stav (obrazne povedane) a finance vytreli americanov
gangut
no ona staci, len musis trafit a tam kde hodi jednu presnu hodis niekolko hlupych. Same o sebe to vyjde lacnejsie tak ci tak len tie vedlajsie skody a naklady ak musis let opakovat uz neratal nik.Skrýt celý příspěvekRiMr71: čekal bych od tebe chytřejší reakci. Matně si pamatuji tu diskusi, ale nějak už ne ty kecy, na které se odkazuješ. Pokud vím, většina zastánců zázračného SVP řešila value ...Zobrazit celý příspěvek
RiMr71: čekal bych od tebe chytřejší reakci. Matně si pamatuji tu diskusi, ale nějak už ne ty kecy, na které se odkazuješ. Pokud vím, většina zastánců zázračného SVP řešila value for money a argumentovala, že na ručníkáře dost dobrý.
Ale jinak je mě překvapuje, jak rusáky přeceňuješ. Jestli myslíš, že zvládli vyvinout a otestovat chytrou munici za rok, musej to být fakt frajeři.
Když si ale článek znovu přečteš, najdeš tam, že vývoj probíhal už dávno před r. 2003 a v r. 2012 bylo odmítnuto zavedení do výzbroje ze standardního důvodu, nedostatek peněz. To by ti zase mohlo zlepšit náladu:-)Skrýt celý příspěvekMíša -na jední straněmáte pravdu, že to spadlo u vchodu či zdi baráku, ale .... 500 kilo trhaviny je 500 kilo, a kdo ví, cos ním napáchala tlaková vlna...
Míša -na jední straněmáte pravdu, že to spadlo u vchodu či zdi baráku, ale .... 500 kilo trhaviny je 500 kilo, a kdo ví, cos ním napáchala tlaková vlna...
Jasně, že neřízená puma není tak přesná, jako řízená. Oni i Američani a další používají neřízené bomby shazované za pomoci přesných palubních zaměřovačů, ale výsledek... Viděli ...Zobrazit celý příspěvek
Jasně, že neřízená puma není tak přesná, jako řízená. Oni i Američani a další používají neřízené bomby shazované za pomoci přesných palubních zaměřovačů, ale výsledek... Viděli jste seriál Jetsteam o kanadských pilotech F-18? Nalétávají po přesně určené trajektorii, v přesně určené rychlosti, bombu shazují po přesném zaměření cíle a stejně oslavují rozptyl 20 metrů jako v podstatě bodový zásah.
A on to bodový zásah vlastně je, když si uvědomíte, v jaké rychlosti a v jaké výšce se letadlo pohybuje a jak strašlivý rozdíl v místě zásahu způsobí několikametrový rozdíl ve výšce odhození bomby.Skrýt celý příspěvekRiMr Ale to je pravda. Rusové zvládají to samé aj s hlúpymi pumami. Na zrovnenie baráku niekde v Sýrii im stačí aj hlúpa 500kg puma za pár dolárov :-D Samozrejme že rusi ...Zobrazit celý příspěvek
RiMr
Ale to je pravda. Rusové zvládají to samé aj s hlúpymi pumami. Na zrovnenie baráku niekde v Sýrii im stačí aj hlúpa 500kg puma za pár dolárov :-D
Samozrejme že rusi používajú tiež navádzanú muníciu. Od Smelčakov v Afganistane až po rozne rakety a bomby. Ale kvoli cene ich používajú len v nevyhnutných prípadoch.
RBK nie je puma. Je to jednorazový submuničný kontajner.Skrýt celý příspěvekSoudě, dle videa cíl nebyl vlastně zasažen, leda poškozen střepinami. Nemyslím si, že cílili na parkovací(vjezdovou) plochu. Tohle mi spíš připomíná Americké "chytré" pumy(1.gen.) ...Zobrazit celý příspěvek
Soudě, dle videa cíl nebyl vlastně zasažen, leda poškozen střepinami. Nemyslím si, že cílili na parkovací(vjezdovou) plochu. Tohle mi spíš připomíná Americké "chytré" pumy(1.gen.) z války ve Vietnamu. Ale on mi zde někdo "nakope zadnici" nějakým přesvědčivým argumentem.Skrýt celý příspěvek
Díky Funine, sebrals mi to z lopaty. TO bylo v diskuzi ohnivých keců, jak rusáci naváděné pumy nepotřebují, protože zvládnou to samé mnohem levněji s hloupými bombamo pomocí ...Zobrazit celý příspěvek
Díky Funine, sebrals mi to z lopaty. TO bylo v diskuzi ohnivých keců, jak rusáci naváděné pumy nepotřebují, protože zvládnou to samé mnohem levněji s hloupými bombamo pomocí zázračných zaměřovacích systémů. A ejhle, rok se s rokem sešel a "překvapivě" je to trochu jinak.
...no a tak je to u nich se vším. S Armatami, Raptornými, letadlovkami...
Každopádně ty americké ceny JSOW jsou strašlivé, to si opravdu může dovolit jen pár zemí. Za dvě "Céčka" máte jeden BGM-109 Tomahawk...Skrýt celý příspěvekPilot: Ne, kobra stejně jako další únikové manévry co rusové cvičí se za normálních okolnostech neprovádějí nad povolené limity draku. A ty jsou u Su-35 hodně vysoké, konkrétně ...Zobrazit celý příspěvek
Pilot:
Ne, kobra stejně jako další únikové manévry co rusové cvičí se za normálních okolnostech neprovádějí nad povolené limity draku. A ty jsou u Su-35 hodně vysoké, konkrétně -5/+10 g. Pokud letadlo nepřekročí tyto limity (záznam v palubním záznamníku), tak neprovádí ani zvláštní inspekce kritických částí trupu.
Kobra je obvykle prováděna do rychlostí kolem 600km/h a rychlost se sníží na cca 350km/h během cca 3 sekund. Obvykle je tak špičkové přetížení pod 6g (pouze na počátku manévru).
Při odolnostech draku Su-35 vůči přetížení totiž je spíše problém v pilotovi. Ruské předpisy přikazují, že vystavení se 8g na déle než 1 sekundu znamená automaticky poletovou lékařskou prohlídku. Vystavení nad 10g pod dobu déle než 1 sekunda pak hloubkovou s automatickým odpočinkem na měsíc a následujícím opáčkem prohlídky. Vysoké přetížení totiž můžou na kardiovaskulárním systému člověka napáchat nehezké, avšak z počátku ne příliš viditelné škody.Skrýt celý příspěvekmadrabbit
Dá sa to ale brať aj ako marketing z druhej strany. Nemyslím, že treba mať navádzaný každý kus munície. Ide o výber cielov a efektivitu použitia.madrabbit
Dá sa to ale brať aj ako marketing z druhej strany. Nemyslím, že treba mať navádzaný každý kus munície. Ide o výber cielov a efektivitu použitia.Ano, Pilot, máš pravdu. Každé SU má predpísaný počet "kobier" po ktorých musí ísť na zošrotovanie. Aby piloti nezabúdali, počet "kobier" si značia zárezmi pod kabínou. Po naplnení ...Zobrazit celý příspěvek
Ano, Pilot, máš pravdu. Každé SU má predpísaný počet "kobier" po ktorých musí ísť na zošrotovanie. Aby piloti nezabúdali, počet "kobier" si značia zárezmi pod kabínou. Po naplnení počtu dostanú nové Súčko a všetko ide odznova. Ešte nejaké otázky???Skrýt celý příspěvek
Ahoj, off-topic. Koukal jsem na videa Su35 - s kobra manévrem. Je to zajisté velmi efektní a spektakulární figura. Mám ale dojem, že pár takových manévrů a letadlo může jít na ...Zobrazit celý příspěvek
Ahoj, off-topic.
Koukal jsem na videa Su35 - s kobra manévrem. Je to zajisté velmi efektní a spektakulární figura. Mám ale dojem, že pár takových manévrů a letadlo může jít na repas, ne-li do šrotu. Nebude zatížení křídel při tomto manévru enormní? Nesniží prudce životnost? Pletu se hodně? Prosím o názory.Skrýt celý příspěvekTvojTatko: berte to jako marketing a snahu ukázat, že i při zaostávání v těchto technologiích je Rusko lepší. Ano, SVP-24 určitě funguje, ale co nejde u něj ošéfovat jsou ...Zobrazit celý příspěvek
TvojTatko: berte to jako marketing a snahu ukázat, že i při zaostávání v těchto technologiích je Rusko lepší. Ano, SVP-24 určitě funguje, ale co nejde u něj ošéfovat jsou povětrnostní podmínky (snos větrem) a odchylky při výrobě bomby (aerodynamické nepřesnosti). Tohle dokáže korigovat jenom aktivní řízení.
Kdo tohle v diskuzích zmiňoval, byl označován za blbce s tím, že SVP-24 je geniální mašinka (levná munice, ...) - evidentně má své limity a je potřeba mít naváděcí systémy na konkrétním kusu munice.Skrýt celý příspěvekTvojTatko za prve hlupe bomby daleko neodletia a lietadlo musi priamo nad ciel ako ho chce zasiahnut za druhe ta teoreticka presnost je pekna, ale v praxi budu tak na 10 ...Zobrazit celý příspěvek
TvojTatko
za prve hlupe bomby daleko neodletia a lietadlo musi priamo nad ciel ako ho chce zasiahnut
za druhe ta teoreticka presnost je pekna, ale v praxi budu tak na 10 nasobku. Kto chce nech si najde clanok o posobeni Irackych ALCAch ktore maju pdoobny zameriavac ako to je s ich prensostouSkrýt celý příspěvekA čo SVP-24, o ktorom autor písal 19.1.2016? "Rusové v Sýrii nasazují do bombardováni především modernizovaná letadla ze sovětské éry. I přes okrajové použití přesných zbraní ...Zobrazit celý příspěvek
A čo SVP-24, o ktorom autor písal 19.1.2016?
"Rusové v Sýrii nasazují do bombardováni především modernizovaná letadla ze sovětské éry. I přes okrajové použití přesných zbraní jsou Rusové schopni provádět velmi přesné útoky. Důvodem úspěchu je nový letecký zaměřovací systém SVP-24".
"Podle ruských médií se přesnost hloupých zbraní díky SVP-24 blíží přesnosti přesně naváděných zbraní. Kruhová odchylka v cíli, při odhozu z 5000 m, má být za ideálních podmínek 3 až 5 m."
"Ač pumy JDAM jsou přesnější za širších meteorologických podmínek, efektivita leží nepochybně na ruské straně. Vždyť jedna puma JDAM stojí 25 000 dolarů. Cenu FAB-250 není snadné dohledat, ale obdobná americká puma Mark 82 (Mk 82) stojí (údaj z roku 2001) přibližně 2000 dolarů. Rusko však nemusí hloupé pumy vyrábět - ve skladech jich má ruské letectvo ohromné množství."
"SVP-24 tak při přesnosti blížící se "chytrým" zbraním (ruským i západním) umožňuje provádět letecké bombardovací operace minimálně o řád levněji, než dokáží západní letectva. Navíc údržba a logistika je u hloupých pum neporovnatelně jednoduší, což dále snižuje náklady."Skrýt celý příspěvekv článku se píše: Podle článku z roku 2012, který se odvolává na zdroj z hlavního velitelství VKS, jedna puma KAB-500S měla stát tři miliony rublů, tj. přes 45 000 dolarů v ...Zobrazit celý příspěvek
v článku se píše:
Podle článku z roku 2012, který se odvolává na zdroj z hlavního velitelství VKS, jedna puma KAB-500S měla stát tři miliony rublů, tj. přes 45 000 dolarů v dnešních cenách. Avšak neurčitý počet pum KAB-500S (včetně dalších pum rodiny KAB) bylo vyvezeno do Indie, takže cena pumy by dnes měla být nižší. Na začátku letošního roku indické ministerstvo obrany oznámilo nákup dalších 240 ks ruských přesných pum za 196 milionů dolarů.
to mi nějak ty sumy nesedí, jedna puma za 45K a 240 pum za 196M je trošku nepoměr. Sice se píše, že může jít i o pumy KAB-1500 ale i tak, že by menší stála 45K a vetší témeř milion?Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...