Drony X-47B testují autonomní vzdušné tankování

-
21. 4. 2015
-
6 komentářů
-
Jan Grohmann
Program demonstrátoru bezpilotního vzdušného systému letadlové lodě UCAS-D (Unmanned Carrier Air System Demonstrator) se přesunul do závěrečné fáze. Dva testovací letouny X-47B poprvé v historii bezpilotních letadel provedly autonomní vzdušné tankování.
Vůbec k prvnímu vzdušnému tankování mezi bezpilotními letadly došlo v roce 2012. Americká agentura DARPA v tomto roce pokusně otestovala tankování mezi dvěma bezpilotními letadly RQ-4 Global Hawk.
V rámci posledních testů programu UCAS-D však došlo poprvé ke spojení bezpilotních letadel a klasického vzdušného tankeru. Vzdušné tankování letadel X-47B je součástí ambiciozního programu amerického námořnictva UCAS-D. Cílem programu je pochopit možnosti a schopnosti provozu bezpilotních letadel na letadlových lodích amerického námořnictva.
Námořnictvo plánuje zkušenosti z vývoje a provozu bezpilotních letadel využít při definování programu nového bezpilotního průzkumného a útočného letadla UCLASS (Unmanned Carrier-Launched Airborne Surveillance and Strike).
V současné době americké námořnictvo s výrobcem letadel X-47B firmou Northrop Grumman uzavřelo smlouvu ve výši 64 milionů dolarů k dodatečnému testování autonomního vzdušného tankování. Po skončení následujících testů v červnu letošního roku se přesunou obě letadla do muzea nebo skončí na slavném „pohřebišti" letadel na základně Davis Monthan Air Force Base v Arizoně.
Někteří kongresmani požadovali pokračování programu UCAS-D a následnou přímou transformaci do podoby budoucího operačně použitelného letadla UCLASS.
„Náš národ investoval značné prostředky do těchto letounů (X-47B – pozn. redakce) a oba prostředky využily jen zlomek předepsaných letových hodin," napsal republikánský senátor John McCain z Arizony. Rozpočet programu UCAS-D prozatím dosáhl 817 milionů dolarů.
Northrop Grumman X-47B
Námořnictvo ale prosazuje jiné představy o námořním letounu, než někteří členové amerického Kongresu. Námořníci požadují letoun s vynikajícími letovými vlastnostmi, schopnosti provádět dlouhodobý průzkum, bez možnosti tankování.
Naopak někteří členové Kongresu, jako jsou republikáni McCain a Randy Forbes chtějí využít platformu X-47B a vytvořit stealth námořní letoun, schopný útoku na pozemní cíle se schopností vzdušného tankování. Samozřejmě takové provedení letounu je výrazně dražší a komplikovanější, nejen na výrobu, ale i provoz, logistiku a údržbu.
Zatím však není podoba letounu UCLASS vyřešená. Podobu americké námořnictvo upřesní až na základě probíhajícího strategického hodnocení Pentagonu o budoucí podobě flotily bezpilotních letadel v Ozbrojených silách Spojených států.
Požadavky na letoun UCLASS, případně zda americké námořnictvo se do projektu vůbec pustí, americké námořnictvo upřesní v roce 2016. První stroje dorazí do výzbroje v roce 2022 nebo 2023.
O účast v programu projevují zájem čtyři zájemci. Northrop Grumman nabízí letadla vycházející z X-47B, Lockheed Martin letadla Sea Ghost odvozená od dronu RQ-180 Sentinel, Boeing Phantom Ray odvozený od X-45C a General Atomics námořní a proudovou verzi MQ-9 Reaper označovanou jako Avanger.
Zdroj: USNI, Defense-Update
Související články
X-47B poprvé na letadlové lodi
Na konci listopadu poprvé odstartoval pomocí katapultu bezpilotní palubní letoun X-47B. Ve stejné ...
-
11.12.2012
-
1 komentářů
-
Michal Polák
První přistání X-47B UCAS za pomocí brzdícího lana
Bezpilotní demonstrátor X-47B UCAS (Unmanned Combat Air System) má za sebou další významný ...
-
07.05.2013
-
1 komentářů
-
Jan Grohmann
Bezpilotní prostředky amerického námořnictva
Americké námořnictvo (U.S. Navy) pokračuje ve vývoji vlastních bezpilotních prostředků. V různých ...
-
27.02.2015
-
7 komentářů
-
Jakub Harašta
LOCUST: Roj průzkumných bezpilotních letadel
Úřad pro námořní výzkum ONR (Office of Naval Research) amerického námořnictva před pár dny ...
-
17.04.2015
-
5 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Deortc - až nám jednoho krásného dne řekne terminátor "Hasta la vista, baby" :-)
Je to budoucnost, kterou budou humanisti blokovat a armády tajně vyvíjet.Deortc - až nám jednoho krásného dne řekne terminátor "Hasta la vista, baby" :-)
Je to budoucnost, kterou budou humanisti blokovat a armády tajně vyvíjet.Trochu mě to připomíná Cylon raidera z Battestar Galactica. :p Myslím, že tohle je jednoznačně budoucnost vojenského letectví - autonomní drony, které dostanou zadaný úkol a samy ...Zobrazit celý příspěvek
Trochu mě to připomíná Cylon raidera z Battestar Galactica. :p
Myslím, že tohle je jednoznačně budoucnost vojenského letectví - autonomní drony, které dostanou zadaný úkol a samy operativně na základě aktuální situace budou měnit taktiku boje tak aby úkol co nejefektivněji splnily. Stroj vydrží mnohem větší přetížení než člověk, odpadá podpora života a prostor pro pilota a příp. další členy posádky, atd....
Jak vzdálená je tohle budoucnost, to samozřejmě netuším.
Pak už to bude chtít "jen" plně automatizované výrobny a opravny a člověk v podstatě jen bude koukat jak technika za něj bojuje. :pSkrýt celý příspěvekParáda! George Lucas takový mašiny pracně animuje pro Star Wars a ono to bude za chvilku standardní vybavení amerického námořnictva. Vážně skvost.
Paráda! George Lucas takový mašiny pracně animuje pro Star Wars a ono to bude za chvilku standardní vybavení amerického námořnictva. Vážně skvost.
Tady jste myslím o způsob nasazení. USN chce průzkumný dron s vysokou vydrží, který nemusí tankovat. A senát chce utočný dron, který bude mít puncovnici a spoustu dalších ...Zobrazit celý příspěvek
Tady jste myslím o způsob nasazení.
USN chce průzkumný dron s vysokou vydrží, který nemusí tankovat.
A senát chce utočný dron, který bude mít puncovnici a spoustu dalších systémů navíc, takže tím dolet a vydrž značně klesne a tím pádem nebude vhodný na to co che USN.
817 milionu je pro RD poměrně malá částka.Skrýt celý příspěvekTohle je opravdu zajímavej program, až si jeden říká, jestli se u NAVY nezbláznili. Oni vyvinou letadlo, do programu nalijou skoro miliardu, a pak dva vyrobený kusy šupnou do ...Zobrazit celý příspěvek
Tohle je opravdu zajímavej program, až si jeden říká, jestli se u NAVY nezbláznili.
Oni vyvinou letadlo, do programu nalijou skoro miliardu, a pak dva vyrobený kusy šupnou do skladu - a začnou vyvíjet znova. A věřte tomu, že vývoj operačně nasaditelnýho stroje levnější nebude.
Navíc chápete tu logiku - NAVY nechce sofistikované drony se schopností tankování za letu, ale přesně to v tomhle programu vyvinuli - sofistikovanej dron se schopností tankování za letu. WTF?!?
Netvrdím že X-47 je to nejlepší co může námořnictvo dostat, ačkoliv určité předpoklady má (malé rozměry se složenými křídly, kompaktnost (hlavně proti MQ-9), ale proč tedy vyvíjeli takovýhle, pro ně nevhodný, demonstrátor?Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...