Drony X-47B testují autonomní vzdušné tankování

Foto: X-47B se připojuje ke vzdušnému tankeru; větší foto / U.S. Navy
X-47B se připojuje ke vzdušnému tankeru; větší foto / U.S. Navy

Program demonstrátoru bezpilotního vzdušného systému letadlové lodě UCAS-D (Unmanned Carrier Air System Demonstrator) se přesunul do závěrečné fáze. Dva testovací letouny X-47B poprvé v historii bezpilotních letadel provedly autonomní vzdušné tankování.

Vůbec k prvnímu vzdušnému tankování mezi bezpilotními letadly došlo v roce 2012. Americká agentura DARPA v tomto roce pokusně otestovala tankování mezi dvěma bezpilotními letadly RQ-4 Global Hawk.

V rámci posledních testů programu UCAS-D však došlo poprvé ke spojení bezpilotních letadel a klasického vzdušného tankeru. Vzdušné tankování letadel X-47B je součástí ambiciozního programu amerického námořnictva UCAS-D. Cílem programu je pochopit možnosti a schopnosti provozu bezpilotních letadel na letadlových lodích amerického námořnictva.

Námořnictvo plánuje zkušenosti z vývoje a provozu bezpilotních letadel využít při definování programu nového bezpilotního průzkumného a útočného letadla UCLASS (Unmanned Carrier-Launched Airborne Surveillance and Strike).

V současné době americké námořnictvo s výrobcem letadel X-47B firmou Northrop Grumman uzavřelo smlouvu ve výši 64 milionů dolarů k dodatečnému testování autonomního vzdušného tankování. Po skončení následujících testů v červnu letošního roku se přesunou obě letadla do muzea nebo skončí na slavném „pohřebišti" letadel na základně Davis Monthan Air Force Base v Arizoně.

Někteří kongresmani požadovali pokračování programu UCAS-D a následnou přímou transformaci do podoby budoucího operačně použitelného letadla UCLASS.

„Náš národ investoval značné prostředky do těchto letounů (X-47B – pozn. redakce) a oba prostředky využily jen zlomek předepsaných letových hodin," napsal republikánský senátor John McCain z Arizony. Rozpočet programu UCAS-D prozatím dosáhl 817 milionů dolarů.

Northrop Grumman X-47B

Námořnictvo ale prosazuje jiné představy o námořním letounu, než někteří členové amerického Kongresu. Námořníci požadují letoun s vynikajícími letovými vlastnostmi, schopnosti provádět dlouhodobý průzkum, bez možnosti tankování.

Naopak někteří členové Kongresu, jako jsou republikáni McCain a Randy Forbes chtějí využít platformu X-47B a vytvořit stealth námořní letoun, schopný útoku na pozemní cíle se schopností vzdušného tankování. Samozřejmě takové provedení letounu je výrazně dražší a komplikovanější, nejen na výrobu, ale i provoz, logistiku a údržbu.

Zatím však není podoba letounu UCLASS vyřešená. Podobu americké námořnictvo upřesní až na základě probíhajícího strategického hodnocení Pentagonu o budoucí podobě flotily bezpilotních letadel v Ozbrojených silách Spojených států.

Požadavky na letoun UCLASS, případně zda americké námořnictvo se do projektu vůbec pustí, americké námořnictvo upřesní v roce 2016. První stroje dorazí do výzbroje v roce 2022 nebo 2023.

O účast v programu projevují zájem čtyři zájemci. Northrop Grumman nabízí letadla vycházející z X-47B, Lockheed Martin letadla Sea Ghost odvozená od dronu RQ-180 Sentinel, Boeing Phantom Ray odvozený od X-45C a General Atomics námořní a proudovou verzi MQ-9 Reaper označovanou jako Avanger.

Zdroj: USNI, Defense-Update

Nahlásit chybu v článku


Související články

X-47B poprvé na letadlové lodi

Na konci listopadu poprvé odstartoval pomocí katapultu bezpilotní palubní letoun X-47B. Ve stejné ...

První přistání X-47B UCAS za pomocí brzdícího lana

Bezpilotní demonstrátor X-47B UCAS (Unmanned Combat Air System) má za sebou další významný ...

Bezpilotní prostředky amerického námořnictva

Americké námořnictvo (U.S. Navy) pokračuje ve vývoji vlastních bezpilotních prostředků. V různých ...

LOCUST: Roj průzkumných bezpilotních letadel

Úřad pro námořní výzkum ONR (Office of Naval Research) amerického námořnictva před pár dny ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • KOLT
    23:39 22.04.2015

    Deortc: Dokud bude bojovat za něj, bude to ještě ta lepší varianta...Až půjde po něm, nastane průšvih.

    Deortc: Dokud bude bojovat za něj, bude to ještě ta lepší varianta...Až půjde po něm, nastane průšvih.

  • Jorlas
    13:00 22.04.2015

    Deortc - až nám jednoho krásného dne řekne terminátor "Hasta la vista, baby" :-)
    Je to budoucnost, kterou budou humanisti blokovat a armády tajně vyvíjet.

    Deortc - až nám jednoho krásného dne řekne terminátor "Hasta la vista, baby" :-)
    Je to budoucnost, kterou budou humanisti blokovat a armády tajně vyvíjet.

  • Deortc
    21:26 21.04.2015

    Trochu mě to připomíná Cylon raidera z Battestar Galactica. :p Myslím, že tohle je jednoznačně budoucnost vojenského letectví - autonomní drony, které dostanou zadaný úkol a samy ...Zobrazit celý příspěvek

    Trochu mě to připomíná Cylon raidera z Battestar Galactica. :p
    Myslím, že tohle je jednoznačně budoucnost vojenského letectví - autonomní drony, které dostanou zadaný úkol a samy operativně na základě aktuální situace budou měnit taktiku boje tak aby úkol co nejefektivněji splnily. Stroj vydrží mnohem větší přetížení než člověk, odpadá podpora života a prostor pro pilota a příp. další členy posádky, atd....
    Jak vzdálená je tohle budoucnost, to samozřejmě netuším.
    Pak už to bude chtít "jen" plně automatizované výrobny a opravny a člověk v podstatě jen bude koukat jak technika za něj bojuje. :pSkrýt celý příspěvek

  • Todomatch
    13:43 21.04.2015

    Paráda! George Lucas takový mašiny pracně animuje pro Star Wars a ono to bude za chvilku standardní vybavení amerického námořnictva. Vážně skvost.

    Paráda! George Lucas takový mašiny pracně animuje pro Star Wars a ono to bude za chvilku standardní vybavení amerického námořnictva. Vážně skvost.

  • Shania
    09:34 21.04.2015

    Tady jste myslím o způsob nasazení. USN chce průzkumný dron s vysokou vydrží, který nemusí tankovat. A senát chce utočný dron, který bude mít puncovnici a spoustu dalších ...Zobrazit celý příspěvek

    Tady jste myslím o způsob nasazení.

    USN chce průzkumný dron s vysokou vydrží, který nemusí tankovat.
    A senát chce utočný dron, který bude mít puncovnici a spoustu dalších systémů navíc, takže tím dolet a vydrž značně klesne a tím pádem nebude vhodný na to co che USN.

    817 milionu je pro RD poměrně malá částka.Skrýt celý příspěvek

  • Charlie
    08:10 21.04.2015

    Tohle je opravdu zajímavej program, až si jeden říká, jestli se u NAVY nezbláznili. Oni vyvinou letadlo, do programu nalijou skoro miliardu, a pak dva vyrobený kusy šupnou do ...Zobrazit celý příspěvek

    Tohle je opravdu zajímavej program, až si jeden říká, jestli se u NAVY nezbláznili.

    Oni vyvinou letadlo, do programu nalijou skoro miliardu, a pak dva vyrobený kusy šupnou do skladu - a začnou vyvíjet znova. A věřte tomu, že vývoj operačně nasaditelnýho stroje levnější nebude.

    Navíc chápete tu logiku - NAVY nechce sofistikované drony se schopností tankování za letu, ale přesně to v tomhle programu vyvinuli - sofistikovanej dron se schopností tankování za letu. WTF?!?

    Netvrdím že X-47 je to nejlepší co může námořnictvo dostat, ačkoliv určité předpoklady má (malé rozměry se složenými křídly, kompaktnost (hlavně proti MQ-9), ale proč tedy vyvíjeli takovýhle, pro ně nevhodný, demonstrátor?Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...