Druhá smrtelná srážka: Americká 7. flotila se topí v problémech?

Torpédoborec USS John S. McCaine po srážce. / US Navy

Před týdnem se v Malackém průlivu u Singapuru americký torpédoborec USS John S. McCain (DDG-56) ze 7. flotily (Seventh Fleet) srazil s tankerem Alnic MC. Srážka si vyžádala deset mrtvých amerických námořníků. V reakci na to velení amerického námořnictva (US Navy) odvolalo viceadmirála Josepha Aucoina, velitele 7. flotily.

Americká 7. flotila s domovským přístavem v japonském městě Jokosuka je největší bojovou formací US Navy. Velení flotily má pod sebou 60 až 70 lodí, 300 letadel/vrtulníků a 40 000 námořníků a členů námořní pěchoty. Flotila využívá přístavy v Japonsku, Jižní Koreji, Singapuru a na ostrově Guam.

Flotila působí v západním Pacifiku a ve východní části Indického oceánu - celkově jde o 124 milionů kilometrů čtverečních operačního prostoru.

Incident z 21. srpna byl jednou ze dvou smrtelných nehod v letošním roce, při kterých zemřelo 17 námořníků. Ve zmíněný den do boku torpédoborce USS John S. McCain třídy Arleigh Burke narazil 183 m dlouhý tanker Alnic MC plující pod vlajkou africké Libérie. Tanker v útrobách převážel 12 000 t paliva.

Tanker nebyl příliš poškozen, ale torpédoborec utrpěl vážné poškození boku. V důsledku nárazu zemřelo na palubě torpédoborce deset námořníků, které později našli potápěči v zaplavených sekcích lodě. Torpédoborec následně doplul vlastní silou na singapurskou námořní základnu Changi.

Dva měsíce dříve (17. června) se jihozápadně od japonského přístavu Jokosuka torpédoborec USS Fitzgerald (DDG-62) srazil s filipínskou kontejnerovou lodí ACX Crystal. Torpédoborec byl vážně poškozen na pravoboku, kapitánova kajuta byla zničena, došlo také k poškození trupu lodi pod hladinou a poblíž kýlu a loď nabrala značné množství vody. Při kolizi zahynulo sedm námořníků a velitel plavidla Bryce Benson byl těžce raněn.


Poškozený torpédoborec USS Fitzgerald (DDG-62). / US Navy

Dopravu lodě USS Fitzgerald do amerického přístavu zajistí houstonská loďařská společnost za 3,1 milionu dolarů. Náklady na opravu torpédoborce se odhadují na 500 milionů dolarů. V případě USS John S. McCain teprve skončily záchranářské práce - všechna těla námořníků se našly v pondělí.

Nešlo ale jediné nehody 7. flotily v letošním roce. V květnu letošního roku se východně od Korejského poloostrova srazil americký raketový křižník USS Lake Champlain (CG-57) třídy Ticonderoga s jihokorejskou rybářskou lodí. Incident se obešel bez ztrát na lidských životech.

V lednu letošní roku zase raketový křižník USS Antietam (CG-54) najel u japonského pobřeží na mělčinu - došlo k poškození lodních šroubů a k úniku paliva.

V reakci na sérii nehod velitel tichomořské flotily USPACFLT (United States Pacific Flee) admirál Scott Swift oznámil, že viceadmirál Joseph Aucoin, velitel 7, flotily, byl ve středu zbaven velení a že ho ve funkci s okamžitou platností nahradí kontradmirál Phil Sawyer. US Navy vydalo prohlášení, v němž uvádí, že viceadmirál Aucoin ztratil důvěru ve své velitelské schopnosti.


Záběry poničeného torpédoborce USS John S. McCaine.

Podle amerických médií jsou nehody výsledkem velkého operačního tempa 7. flotily, které se odráží na špatném výcviku posádek lodí a na nedostatečné údržbě. Již v roce 2015 americká auditorská a kontrolní komise Kongresu GAO (Government Accountability Office) varovala, že lodě 7. flotily jsou ročně o 42 dní déle na moři, než lodě operující z přístavů ve Spojených státech.

“GAO ... zjistila, že vysoké operační tempo, které námořnictvo nasazuje u lodí se zámořským domovským přístavem, omezuje předepsaný výcvik a údržbu. Ve výsledku je obtížné udržet posádku plně vycvičenou a loď udržovanou v dobrém stavu,” uvádí se ve zprávě GAO.

Podle Defense News vzhledem k rozpočtovým škrtům poklesl počet lodí US Navy během dvaceti let z 333 plavidel na současných 272 lodí. Počet lodí nasazených v akci přitom zůstal stejný (100 plavidel).

"Pokud tedy uděláte jednoduchou matematiku, znamená to, že každá z lodí v námořnictvu dělá o 20 procent více práce a je nasazena o 20 procent déle, než její předchůdci v roce 1998," uvedl v roce 2015 vojenský analytik Bryan Clark, bývalý poradce šéfa námořních operací admirála Jona Greenerta.


USS Fitzgerald

“Máslo na hlavě” má podle Defense News i současný ministr obrany James Mattis. Ten v letech 2011 až 2013, kdy velel americkým silám na Středním východě, požadoval po námořnictvu nasazení dvou útočných svazů letadlových lodí CSG (Carrier Strike Goup). Kromě letadlové lodě jsou v CSG minimálně čtyři bojové lodě, dvě ponorky a řada zásobovacích plavidel.

Mattis chtěl dvě CSG na Středním východě kvůli odstrašení Íránu, ale díky klesajícímu rozpočtu a malému počtu lodí muselo US Navy prodloužit nasazení lodí z typických 6 měsíců na 9 až 10 měsíců. Nakonec v roce 2013 kvůli celkovým rozpočtovým škrtům administrativy Baracka Obamy v oblasti Středního východu zůstala jen jedna CSG.

Pokud chce americké námořnictvo předejít podobným nehodám, musí buď snížit operační tempo - omezit tedy svou přítomnost v zájmových oblastech, nebo razantně zvýšit investice do údržby plavidel a výcviku posádek.

Jednou z možností je nespoléhat se na americké loděnice, které již nyní jedou na “plný” výkon, ale nakoupit lodě ze zahraničí. US Navy například zvažuje nákup zahraničních fregat, které mají mnohem nižší nároky na údržbu a výcvik posádky než torpédoborce třídy Arleigh Burke.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Britská letadlová loď HMS Queen Elizabeth poprvé na moři

V úterý nová letadlová loď Královského námořnictva HMS Queen Elizabeth (R08) poprvé opustila skotské ...

Fregaty Type 26: Ochránci letadlových lodí britského námořnictva

Ministerstvo obrany Velké Británie objednalo u BAE Systems stavbu prvních tří fregat Type 26. ...

“Elektromagnetický” start stíhačky F/A-18 z letadlové lodě USS Gerald R. Ford

Před několika dny stíhačka F/A-18F Super Hornet premiérově odstartovala z nové letadlové lodě USS ...

4000 Tomahawků pro americké námořnictvo

Firma Raytheon minulý týden slavnostně předala americkému námořnictvu (US Navy) 4000 střel s plochou ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • tctx
    23:29 29.08.2017

    Sorge:

    Tak si to tím Googlem přelož ať vidíš, jak popisuje běžnou denní rutinu posádky a co mu na to odpovídají ostatní diskutující a pak se zamýšlej, což?

  • simpanz
    22:19 29.08.2017

    odkaz, jak to vidí lidi od jachtingu
    http://www.lodninoviny.cz/Curi...
    -na posádkách v lodní dopravě se fest šetří, dělá kdo chce nejmíň. Výsledkem je že neni mimořádný když hlídka ve službě paří hry. Pak je malér jen otázka času.

  • PavolR
    22:18 29.08.2017

    pks_:
    Alebo to robí niekto tretí v štýle Tomorrow Never Dies. ;-) Každopádne by nestačilo iba pobabrať navigáciu, ale by sa to muselo stať v dostatočnom predstihu, lebo nutnosť náhlej zmeny kurzu by bola podozrivá. K tomu však treba poznať presnú polohu plavidla, do ktorého chcete nabúrať aby sa dalo vyrátať, kde sa budú ich trasy križovať. Celkovo vzato mi to nepríde veľmi pravdepodobné, ale rozhodne nie také uletené ako "greenpeace" verzia, čo tu odznela o niekoľko komentárov nižšie. :-D

  • pks_
    21:31 29.08.2017

    Mě osobně připadá podezřelé množství těchto nehod a stejný scénář.
    Ke dvěma americkým kolizím bych přidal ještě dubnové potopení ruské výzvědné lodě Liman v Černém moři.

    Připadá mi to, jako by Rusové pojali podezření, že jim Liman potopili Amíci (manipulací s GSM signálem pro civilní tanker) a teď jim to chtějí vrátit.

    Některé zdroje mluví o kybernetickém útoku (https://www.usatoday.com/story...

    Existují zprávy o incidentu v Černém moři, kdy GPS několika lodí u ruského pobřeží udávaly souřadnice, které patří na pevninu (http://maritime-executive.com/...

    Manipulace s GPS signálem je prokazatelně možná, zejména pro civilní plavidla. Vojenské lodě USA určitě využívají GPS v režimu Precise Positioning Service, kdy je manipulace obtížnější (lze ale pozdržet originální packet). Už jen podvržení civilních souřadnic by umožnilo, aby vojenské lodě měly správnou polohu a civilní lodě špatnou --> možná kolize. Rusové možná jeli přesně podle svého Glonassu ...

  • Luky
    19:01 29.08.2017

    nemám nic proti tomu, že je to chyba Amíků, ale na horním obrázku má nabořený levobok...a na dolním taky (to je asi ten samý Burke).. Harpoony bývají na zádi

  • fred
    18:40 29.08.2017

    Na 99 % jde o chybu US plavidel. Na moři platí zásada "Chraň si svůj pravý bok.". V podstatě se pluje vždy vpravo a druhé lodi se při vyhýbání nastavuje levý bok. Oba američani mají nabořený pravobok. Při křížení loď odbočuje za záď druhého plavidla, obzvlášť když je to 200 m tanker, který nějakou extrémní pohyblivostí nevyniká ...

  • infi
    18:15 29.08.2017

    To je samy stealth, odhalovani nepritele na tisice na kilometru,elektronicky boj, protiraketova obrana a ve finale se neumeji vyhnout tankeru VELKEMU JAKO KRAVA.

  • Cenzor
    16:54 29.08.2017

    Na mě to působí tak, že se US Navy snaží v daném regionu zasahovat do obchodních tras a brání některým lodím v plavbě. Moc bych se nedivil, kdyby to vypadalo jako když se Grenpeace snaží blokovat velrybáře....no a občas se holt nějaký riskantní manévr nepovede...tomu by odpovídalo i to, že to dostali od tankeru v podstatě kolmo do boku...

  • Sorge-227
    16:12 29.08.2017

    tctx: No ale aj tak je to k zamysleni. Je to bojova jednotka, ktera ma byt nasazena v extremnych podminkach. To je vacsia disciplina na vyrobnej linke vo Volkswagenu. Tam urobi niekto niaku chybu a uz ma postich a tez robia nepretrzite, niekedy 16 hodin denne. A tamto su profici a troska sa im ztazi alebo navyssi tempo a padaju na hubu? Co budu robit az bude USA ve valce s rovnocenym superom. Neni tam disciplina. Kapitan a dostojnici nerobia svoju pracu.

  • tctx
    16:01 29.08.2017

    Sorge:

    Dá se to přeložit Googlem, ale v podstatě tam námořník USN popisuje, jak kvůli směnám a dlouhodobému provozu "na krev" doslova padají na hubu, případně už vidí a slyší věci, které tam nejsou.

    Takže bych byl opatrný s nějakým kategorickým vylučováním.

  • CerVus
    14:36 29.08.2017

    Tohle je prostě lidská chyba. Na moři ta lépe manévrující loď dává přednost té hůře manévrující.
    Hlavně mě zaráží, že i menší plavidla dnes mají systém varující před kolizí. (edit: tak Amíci ho prý velice často vypínají)
    Závěry minulého vyšetřování to dokazují. Byla to chyba jak hlídky na můstku, tak i hlídky v CIC. Obě ztratily přehled o situaci okolo a nekomunikovaly mezi sebou. Velící směn i kapitán byli následně odejiti.
    Četl jsem článek, kde ex kapitán bitevní lodě připouští, že se mu to kdysi také stalo. Prostě to dlouho vypadá, že je spousta času a najednou už není místo. Ještě víc to komplikuje fakt, že obchodní lodě často plují na autopilota.

  • Sorge-227
    14:22 29.08.2017

    tctx...necetl..zas tak anglicky neviem dobre

  • Sorge-227
    14:20 29.08.2017

    Takato bojova lod musi neustale hladat skrytu hrozbu okolo seba, ktora ju moze znicit, ohrozit. Aj to patri k cviceniu, ze posadka monitoruje svije okolie. Nezda se mi ze by isli iba podla radaru. Ked vedeli v ciernom mori ze prichadzaju ruske stihacky a este ich natacali. Ale taku velku kravu ako tanker, aby si to nevsimli...

  • tctx
    14:15 29.08.2017

    Něco mi říká, žes nic z toho odkazovaného nečetl... :)

  • Sorge-227
    14:11 29.08.2017

    Unava posadky je zcela vyloucena. Urcite pracuju na smeny. Skor je to nedbalost, Kapitana a jeho dostojniku nastolit disciplinu. Je to ich vizitka, nevedia si tam spravit poriadok na palube. Ked vacsina namaronych dostojniku nevie pracovat so sextantom..je to dost trapne. Hold asi im vladne na lodi demokracie. A to po utoku Usama biin Ladina na ich zakotvenu lod s lodou plnou vybusniny ma byt zvysena ochrana lodi USA NAVY aj za pouziti zbrani, ked akakolvek lod sa k nim priblizi. Maju tam pekny bordel.

  • tctx
    13:40 29.08.2017

    Spíš bych to viděl na únavu posádky:

    https://np.reddit.com/r/navy/c...

    https://my.nps.edu/web/crewend...

  • Clanek
    13:07 29.08.2017

    Gavl, pokud neco realne delate neznamena to ze se zdokonalujete ve vsem co jinak potrebujete. Kdyz toho v aute najedete spoustu po dalnici jeste neznamena, ze se to kladne projevi na vasi schopnosti podelne zaparkovat.Tady posadky travi zjevne premiru casu na mori kde je ten provoz precijen klidnejsi, a asi i na ukor toho zanedbavaji trenink pohybu u pristavu nebo obecne na mistech s hustym provozem.

    Pretezovani lidi se casem vzdycky projevi a tady jsem jen zvedavy co s tim novy velitel udela. Pokusit se rozprostrit zatez rovnomerneji mezi lode sidlici v americkych a mimoamerickych pristavech se nabizi jako prvni, to ale nepoleci pricinu, jen (castecne) resi nasledky.

  • jarpe
    12:47 29.08.2017

    Gavl:
    Budu přehánět. Pokud denně mačkají jedno tlačítko, tak je to vycvičí jen v mačkání tlačítka. V případě, že natane situace na kterou nejsou zvyklí, nastane zmatek a najede do vás tanker. Netuším, jak to chodí, ale asi když jsou nasazení na akci, tak se žádnej větší výcvik nekoná. Asi čas určený pro výcvik posádky byl nahrazen větším nasazením a výsledk se dostavil.

  • GAVL
    12:11 29.08.2017

    No tak srážky na moři nebudou asi vina obchodních a jiných plavidel. Najetí na mělčinu, no což záleží na tom kde to bylo, jak to byli náročné vody. Je jasné , že flotila , která vypluje s loděmi jednou za rok udělá kolečko v domácích vodách a za týden je doma , tak má menší pravděpodobnost nehody.

    Nepřijde mi logické to s tou nevycvičeností. Přeci pokud něco reálně dělám tak se v tom zdokonaluji. Ty posádky by měli být elitou a ne pohromou. Spíše bych operoval s přetažeností a nedostatkem odpočinku.

  • PavolR
    11:42 29.08.2017

    Na vine v nejakej miere určite sú, lebo pokiaľ ich tie lode zámerne zákerne netaranovali - čo asi nie - posádka vojnovej lode by mala mať dostatočné situačné povedomie na to, aby si všimla, že niektorá loď v okolí nepláva tak, ako by mala, rovnako tak by mali dokázať okamžite zareagovať urobeným príslušných manévrov a zároveň s tým vydať posádke varovanie pred možným nárazom v danej časti.
    Ako v prípade Titanicu, aj tu sa pár vecí proste muselo zanedbať. Majú šťastie, že to neboli loďky naložené trhavinami.

  • lorgarius
    11:23 29.08.2017

    eh no pokial to vidim spravne tak v tych poslednych dvoch stretoch, to niekto do americkych lodi napalil, tak neviem ci su na vine. Je jasne ze lod nezabrzdi na 10 metroch a aj po zapnuti spatnych otacok sa mazo kludne niekolko sto metrov klzat vpred. Je teda otazne kto komu nedal "prednost v jazde", neprisposobil rychlost, pripadne manevroval tak, ze doslo k zrazke.

  • Sorge-227
    10:48 29.08.2017

    Nechapem ako sa to moze stat. A ze su malo vycviceni? A ze maju velke operacne tempo? Co by robili keby bola skutocna valka...ake je potom ruske, europske,...lodstvo