Vojenské novinky na Dubai Airshow 2017

Akrobatická letka Al Fursan (Rytíři) ze Spojených arabských emirátů předvádí s letadly Aermacchi MB-339NAT na Dubai Airshow 2017 své schopnosti; větší foto / STRATCOM   

V polovině listopadu se v Dubaji ve Spojených arabských emirátech (SAE) konal aerosalón, kde se kromě produktů pro civilní letecký trh objevilo i množství moderní vojenské techniky, včetně řady úplných novinek, které představí dnešní článek.

Italská společnost Leonardo na veletrhu představila Alenia Aermacchi M-346FA (Fighter Attack), bojovou variantu výcvikového letounu M-346 Master. Kromě výcviku může letoun plnit roli lehkého víceúčelového taktického bitevníku za mnohem nižší provozní náklady než frontové stíhače těžších kategorií.

M-346FA disponuje sedmi pylony pro externí výzbroj složenou z „hloupých“ i „chytrých“ bomb vzduch-země včetně protilodních střel, a raket vzduch-vzduch. Možná je i instalace kontejneru s 12,7mm kulometem nebo modulů elektronického boje.

Díky relativně nízké ceně 20 milionů dolarů (435,5 milionu Kč) za základní verzi a variabilitě výzbroje může jít o atraktivní variantu pro letoun pozemní podpory v protipovstaleckých operací nebo jiných konfliktech nízké intenzity.

Leonardo chce výcvikovou verzi M-346 Master (pod označením T-100) nabídnout Pentagonu v rámci programu T-X, v němž americké letectvo hledá nový dvousedadlový výcvikový letoun jako náhradu za obstarožní Northrop T-38 Talon.

Leonardo také spolupracuje s Boeingem na vývoji MH-139, potenciální náhradě za vrtulníky UH-1N Huey. MH-139 je militarizovaná verze vrtulníku Augusta Westland AW139.

Novinku v podobě ozbrojené verze CASA C295 ISR (Intelligence Survailance & Reconnaissance) představil Airbus. Letoun palebné podpory je možné vybavit širokou škálou výzbroje. Jeden nespecifikovaný zákazník si objednal stroj vyzbrojený dvěma 12,7mm kulomety. Další možností je lafetace automatického kanónu Rheinmetall BK 27 mm.

Jako další výzbroj Airbus nabídne protitankové řízené střely Roketsan L-UMTAS, laserem naváděné 70 mm rakety Roketsan Cirit nebo rakety Expal CAT 70 mm. I když C295 není vyzbrojen tak těžce jako Lockheed AC-130, půjde nepochybně o výrazně levnější platformu. Přesto se nabízí otázka, zda by levnějším řešením palebné podpory nebyla kombinace turbovrtulových a bezpilotních letounů. Připomeňme, že Česká republika provozuje čtyři letouny (s plánem koupit další dva stroje) v základní verzi C-295M.


Dubai Airshow 2017

Zajímavým exponátem byla i novinka v podobě ukrajinského víceúčelového přepravního letounu Antonov AN-70 se schopností krátkého vzletu i přistání (STOL). Podle výrobce dokáže s nosností 20 tun a doletem 3000 kilometrů vzlétnout a přistát z nezpevněné plochy dlouhé 600-800 metrů. Jde o jediné letadlo se schopností STOL svého druhu.

Nejvděčnějším zákazníkem aerosalónu byly jednoznačně SAE, které projevily zájem o modernizaci celé své flotily stíhaček. U Lockheed Martin si objednaly modernizaci všech 79 svých stíhaček F-16 E/F Block 60. V tiskovém prohlášení nebylo upřesněno, o jakou verzi mají SAE zájem. Ve hře může být i verze Block 70, kterou disponují i nejnovější F-16V Viper . Kontrakt na modernizaci 79 strojů má hodnotu 1,63 miliard dolarů (35,5 miliard Kč).

Modernizována bude i flotila 42 stíhaček Dassault Mirage 2000-9. Hlavním cílem je prodloužit životnost strojů, které SAE provozuje od roku 2003. Kontrakt má hodnotu 350 milionů dolarů (7,6 miliard Kč).

Letectvo SAE za 250 milionů dolarů (5,4 miliard Kč) objednalo také pět transportních letounů CASA C-295W, které nahradí sedm starších strojů CASA CN-235.


Dubai Airshow 2017

Modernizace se dočká i vrtulníková flotila SAE v podobě 30 AH-64D/E Apache, přičemž starší verze D budou vybaveny výkonnějšími motory. Abu Dhabi a Boeing také údajně jednají o dodávce nových strojů AH-64E, ale konkrétnější počty nejsou známy. I přes stížnosti na výkon motorů AH-64 jsou se stroji letci SAE velmi spokojeni, zejména díky operačním schopnostem během nočních misí.

Jedním z hlavních důvodů intenzivního zbrojení SAE jsou obavy emirátů z Íránu a jím sponzorovaných teroristických skupin. Podle nejmenovaného vysokého představitele SAE Teherán dokonce představuje větší ohrožení míru a stability na Blízkém východě než al-Kájda nebo Islámský stát.

Za rok 2016 do obrany SAE investovaly 23,5 miliardy dolarů (510 miliard Kč), ale do tohoto rozpočtu se zpravidla nezapočítávají rozsáhlejší nákupy. Podle údajů SIPRI (Stockholm International Peace Research Institute) byly SAE během let 2012-2016 třetím největším importérem zbraní, hned po Saudské Arábii.

Zdroj: Quwa, Defense News

 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Nová Saúdská Arábie? Princ Mohamed bin Salmán a vize 2030

Ve středu 21.6. došlo ke změně v následnictví na saúdském trůnu. Jednaosmdesátiletý král Salmán ...

Protiraketové dilema Saúdské Arábie: S-400 nebo THAAD?

Historicky první návštěva saúdskoarabského krále v Moskvě byla velkou diplomatickou událostí sama o ...

Stíhačky F-35 Lightning II pro Spojené Arabské Emiráty?

Prezident Donald Trump souhlasil se zahájením diskuze se zástupci Spojených Arabských Emirátů (SAE) ...

Ruské a americké protivzdušné systémy S-400 a THAAD pro Saúdskou Arábii

Saúdská Arábie zvolila netradiční cestu modernizace své protivzdušné obrany (PVO). Saúdové projevili ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • gangut
    14:52 24.11.2017

    Matesaax
    Tak slováci nestáli o Migy 23, ale stáli o Su 7 o motory z Il 14 a podobný majetok? Majetok sa delil na základe dohody, a na dohodu musia byť vždy dvaja.Tie Migy 29 sa samozrejme museli uschopniť aby mohli preletieť.
    Akú diagnostiku myslíte?

  • Matesaax
    12:48 24.11.2017

    Slovensko dostalo 10 plně provozuschopných Migů ,ale kvůli tomu se museli vybrat díly z našich letadel,zejména jedna mašina byla docela vybrakovaná.Na Slovensko šla i diagnostika k tomuhle typu letadla.O Mig-23 Slovensko nestálo,věděli,že kromě verze ML jde o letadla na konci životnosti,navíc dost poruchové a provozně náročné stroje.
    U nás se podařilo postupně dát Migy-29 do kupy a před jejich vyřazením byly v provozu skoro všechny.

  • orgimoters
    23:32 23.11.2017

    Kaufen Sie echte Reisepässe (designerdesigner@yahoo.com) Visa, Führerschein, ID-Karten, Heiratsurkunden, Diplome

    NUR FÜR WHATSAPP >>>>>>>>>> + 447732429321

    Wir sind Profis mit langjähriger Erfahrung in
    Herstellung Pässe und andere Ausweisdokumente, wir sind am besten
    Hersteller von hochwertigen Echtdokumenten. Mit mehr als 12 Millionen
    Dokumente auf der ganzen Welt. Wir bieten nur originales Hoch
    Qualitäten von Pass, Führerschein, ID-Karten, Briefmarken,
    Geburtsurkunden, internationale gefälschte Diplome und andere Produkte für eine Reihe von Ländern wie: USA, Australien, Belgien, Brasilien, Norwegen
    Kanada, Italien, Finnland, Frankreich, Deutschland, Israel, Mexiko, Niederlande,
    Südafrika, Spanien, Vereinigtes Königreich.

    whatsapp >>>>>>>>>>>>>> + 447732429321

    Für weitere Informationen und zur Bestellung kontaktieren Sie uns per Email oder Telefon.
    KAUFEN echte britische Pässe (UK), Amerikaner, Kanadier
    echte Identität KARTEN ONLINE IN DEN VEREINIGTEN STAATEN, FAHRENDE LIZENZ
    Kaufen Sie ECHTE Geburtsurkunden
    KAUFEN SIE ECHTE FAHRLIZENZ

    +447732429321

    Allgemeine Unterstützung: >>>>>>>>>>>> designerdesigner@yahoo.com

    Schlüsselwörter:

    registrierte und nicht registrierte Ausweise kaufen
    registrierte und nicht registrierte Führerschein weltweit kaufen
    registrierte und nicht registrierte USA (USA) Pässe kaufen,
    registrierte und nicht registrierte australische Pässe kaufen,
    registrierte und nicht registrierte belgische Pässe kaufen,
    kaufen Sie registrierte und nicht registrierte brasilianische (Brasilien) Pässe,
    kaufen Sie registrierte und nicht registrierte kanadische (Kanada) Pässe,
    registrierte und nicht registrierte finnische (Finnland) Pässe kaufen,
    registrierte und nicht registrierte französische (Frankreich) Pässe kaufen,
    kaufen Sie registrierte und nicht registrierte deutsche (Deutschland) Pässe,
    kaufen Sie registrierte und nicht registrierte niederländische (Niederlande / Holland) Pässe,
    registrierte und nicht registrierte israelische Pässe kaufen,
    kaufen Sie registrierte und nicht registrierte UK (United Kingdom) Pässe,
    kaufen Sie registrierte und nicht registrierte spanische (Spanien) Pässe,
    kaufen Sie registrierte und nicht registrierte mexikanische (Mexiko) Pässe,
    kaufen Sie registrierte und nicht registrierte südafrikanische Pässe.
    registrierte und nicht registrierte australische Führerscheine kaufen,
    kaufen Sie registrierte und nicht registrierte kanadische Führerscheine,
    kaufen Sie registrierte und nicht registrierte niederländische (Niederlande / Holland) Führerscheine,
    kaufen Sie registrierte und nicht registrierte deutsche (Deutschland) Führerscheine,
    registrierte und nicht registrierte Führerscheine für den Vereinigten Königreich (Vereinigtes Königreich) kaufen,
    registrierte und nicht eingetragene Diplomatenpässe kaufen,

    Generalsupport: >>>>>>>>>>>>> + 447732429321

    registrierte und nicht registrierte USA (USA) Pässe kaufen,
    registrierte und nicht registrierte australische Pässe kaufen,
    registrierte und nicht registrierte belgische Pässe kaufen,
    kaufen Sie registrierte und nicht registrierte brasilianische (Brasilien) Pässe,
    kaufen Sie registrierte und nicht registrierte kanadische (Kanada) Pässe,
    registrierte und nicht registrierte finnische (Finnland) Pässe kaufen,
    registrierte und nicht registrierte französische (Frankreich) Pässe kaufen,
    kaufen Sie registrierte und nicht registrierte deutsche (Deutschland) Pässe,
    kaufen Sie registrierte und nicht registrierte niederländische (Niederlande / Holland) Pässe,
    kaufen Sie registrierte und nicht registrierte UK (United Kingdom) Pässe,
    kaufen Sie registrierte und nicht registrierte mexikanische (Mexiko) Pässe,
    kaufen Sie registrierte und nicht registrierte südafrikanische Pässe.
    registrierte und nicht registrierte australische Führerscheine kaufen,
    kaufen Sie registrierte und nicht registrierte kanadische Führerscheine,
    kaufen Sie registrierte und nicht registrierte niederländische (Niederlande / Holland) Führerscheine,
    kaufen Sie registrierte und nicht registrierte deutsche (Deutschland) Führerscheine,
    registrierte und nicht registrierte Führerscheine für den Vereinigten Königreich (Vereinigtes Königreich) kaufen,
    registrierte Diplomatenpässe und Führerschein, Ausweise usw.
    registrierte und nicht registrierte Duplikate und Führerschein, Ausweise usw. kaufen
    kaufen registrierte und nicht registrierte USA (Vereinigte Staaten) Pässe zum Verkauf,
    registrierte und nicht registrierte australische Pässe zum Verkauf kaufen und
    Führerschein, Ausweiskarten usw.
    registrierte und nicht registrierte belgische Reisepässe kaufen,
    kaufen Sie registrierte und nicht registrierte brasilianische (Brasilien) Reisepässe zum Verkauf usw.
    Camouflage-Pässe kaufen,
    Express-Arbeitserlaubnis
    IELTS Zertifikat, TOIC ETC
    kanadische Staatsangehörigkeitsdokumente ausdrücken
    verifizierte Ausweise
    Pass registriert
    Kanada Karten
    Vereinigte Staaten Karten
    Studentenkarten
    Internationale Karten
    Private Karten
    Annahme-Zertifikate
    Taufe Zertifikate
    Geburtsurkunden
    Todesurkunden
    Scheidungsurkunden
    Heiratsurkunden
    Benutzerdefinierte Zertifikate
    High-School-Diplome
    G. E. D. Diplome
    Home Schule Diplome
    Schulnoten
    Hochschulabschluss
    Handelsfähigkeitszertifikate
    Sozialversicherung
    Validieren der SSN-Nummer
    Führerschein

    Die meisten verfügbaren Dokumente Reisepass, Personalausweis, Karten, UK, verkaufen,
    Online, Kanadier, Britisch, Verkauf, Neuheit, Fälschung, Fälschung, Amerikaner, vereinigt
    Staaten, USA,
    Italienisch, Malaysia, Australien, Dokumente, Identität, Identifikation,
    Führerschein,
    Staatsbürgerschaft, Identität, Identifikation, Dokumente, Diplomatie, Nationalität usw.
    kaufen, Pass, Identifikation, britisches Honduras, Großbritannien, USA, US.
    USA, Kanada, Kanadier, International, Visum, Ausweise, Dokument, Karten, Ausland

    Kontakt: designerdesigner@yahoo.com

    WHATSAPP >>>>>>>>>> + 447732429321

  • Miroslav
    20:32 23.11.2017

    gangut: Ja som to čítal niekde takto. Že servisný komplet bol v Trenčíne a teda pri delení štátu ostával na Slovensku. ČR už nemal záujem riešiť tento problém a preto od prevádzky MiG-29 upustila. To síce dáva logiku ale zas netvrdím, že to tak aj bolo. Ja som pri delení ČSR nebol

  • Luky
    10:45 23.11.2017

    Gripen C je 4,5 generace a E je 4,876tá generace... :D
    fakt by to nebyla 4 za 4, protože exportní MiG-29A měl vlastně spoustu avioniky, která byla srovnatelná s pokročilou 3. generací
    Generace jsou taková hodně hrubá pomůcka, která nesnese bližšího srovnávání.
    Přeci jen Škoda 130 je někde jinde než nejnovější Fabie. A to šlo se 130tkou lítat 130+ po okreskách ... vozil mě tak kámoš do Prahy při studiích a tahle rychlost byla průměr na trase dlouhý 130Km.

  • mikojan29
    10:19 23.11.2017

    Popísaného už bolo veľa - F16V je dobrá voľba, zároveň Gripen ale E/F nie C/D je tiež dobrá voľba.
    Všetko je to len a len o politikoch! Peniaze sa vždy na takéto nákupy nájdu.

  • gangut
    09:49 23.11.2017

    Miroslav
    Čr sa nezbavila Migov 29, Tie sa delili v pomere 1:1 a ČR potom svoje Migy vymenila do Poľska za vrtuľniky. Delili sa tak, pretože si česi ponechali všetky Migy 23. Na tie mali mať rozbehnutý predaj niekde do Somálska alebo do Sudánu neviem presne. Z toho potom kvoli politickým problémom zišlo a tak im zostali na krku.V Trenčíne sa robili generálky zhruba do roku 2002, Potom prešli slovenské Migy na bezgenerálkovú prevádzku a podpísala sa zmluva na servis s MAPO Mig.

  • Flader
    09:28 23.11.2017

    MiGom nekončí životnosť, ale servisná zmluva s ruskou stranou. On ten servis ani teraz nie je nejaká sláva. Preto sa rieši prechod na "západný" stroj. Životnosť by mala byť cca do polovice dvatsiatych rokov.

  • Clanek
    09:06 23.11.2017

    Kdyz teda opomenu ze ano, vymena i jen z duvodu prechodu na NATO stroje by davala smysl, pak predevsim slovenskym MiGum konci zivotnost, takze se neco udelat bude muset tak jako tak. A pak taky neni 4gen stihac jako 4gen stihac. To je jako tvrdit ze F-16 z prvnich let produkce je stejne schopne letadlo jako F-16 Viper a jine moderni bloky s AESA radarem a "tunou" schopnosti navic. Ne, neni.
    Skok k 5. generaci je neco co si musi dobre rozmyslet sakra bohatsi staty nez je SR. Ne ze by na to pri nejlepsi vuli i SR financne nemelo. Nejspis melo, ale 1) nema tu vuli a za 2) dodavky by tak jako tak prisli nejdriv po roce 2025 => co je prilis pozde vzhledem na zivotnost slovenskych MiGu.

    Gripen E anebo F-16 (ziskana zadobre odnekud, a zmodernizovana na nektery z poslednich bloku), jedine reseni relativne dostupne jak casove, tak financne, tak i vyhledove schopne provadet pozadovane ukony pristich nekolik dekad.

  • Jonn
    08:47 23.11.2017

    ARGEL ak si myslíš ze ČR a SR budu riešiť v dohladnej dobe nákup stíhačiek 5 generácie tak to je hudba ďalekej budúcnosti.Ja keby som bol český daňový platca tak by som bol nespokojný s prenájmom Gripenov.Ked si zratas koľko vás stojí prenajom lietadiel za tie roky tak sa dostanes na riadnu sumu.

  • Argel
    08:25 23.11.2017

    Já být slovákem, tak bych byl nespokojený. Vám dochází náhradní díly na ty MiG-29? Nechápu logiku výměny 4. gen za jinou 4.gen. Jestli to je výměna jen z trucu, ať mají slováci "západní" stíhač, tak bych byl docela naštvaný daňový poplatník. A pro ty, co tu začnou tvrdit, že MiG je stará rachotina oproti všem západním strojům, tak prosím o zjištění faktů. Jiná doktrína, jsou požadované vlastnosti na ten stíhač. Tuto výměnu bych pochopil, kdyby byla pouze na přechodné období. A na to období by Slovákům dle mne stačila T-50(nebo jak se jmenuje ta ozbrojena verze, mluvim o SK letadlu).

  • Flader
    21:52 22.11.2017

    Uvidíme :)
    Snáď sa konečný výber dozvieme skôr ako v polovici roku 2018. Keďže sa nákup kolesovej techniky v podstate rozbehol tak snáď SNS prestane blokovať výmenu stíhačiek.

  • PavolR
    21:47 22.11.2017

    Flander: Súhlasím, ale zmestí sa zrovna Viper do tej ceny? A nepokúsia sa aj u stíhačiek ísť cestou slovenských komponentov? (nie, stále mi nejde z hlavy tá dvojmotorová F-16 :-D )

  • Flader
    21:39 22.11.2017

    PavolR Pokiaľ by to nebol Gripen E, ale tie ponúkané F-16V tak by to stále bol celkom dobrý výber.

  • PavolR
    21:35 22.11.2017

    Dovi: Na základe štúdie IHS Jane sa u Gripenu E skloňuje všade cena 4700 USD za letovú hodinu.
    Modliť sa síce môžeme ale bude nám to nakoniec figu platné, keď si na MO nakoniec dajú takú podmienku, ktorú Gripen nesplní, ani keby sa na hlavu postavil.

  • Dovi
    21:32 22.11.2017

    Flader:
    To je bohužel pravda... je otazkou jestli i přesto nebude k dispozici dřív než F35. A jak je to s dostupností verze C netuším, byla by škoda pořizovat starší verzi, ale i to by byl krok vpřed... Pak už jen F16

  • Miroslav
    21:17 22.11.2017

    Dovi: Tak nejak. Ono treba pozerať aj na tú prevádzku. Zázemie niečo stojí. Napríklad aj ČR sa pri delení zbavila všetkých MiG-29 lebo jediný servisný komplet bol v Trenćíne a teda pripadol SR.

  • Flader
    21:17 22.11.2017

    Ono stále sa skloňuje Gripen E. Len ich sériová výroba stále nezačala.

  • Dovi
    21:12 22.11.2017

    okobec:
    F35 je finančně opravdu náročná na provoz. Cena za jednu letovou hodinu se udává v rozmezí 35-42 tisíc dolarů. Letová hodina Gripenu C je okolo 3600 euro. To je sakra rozdíl :) Nevím kolik bude stát letová hodina Gripenu E,nejspíš to bude víc, ale být slovákem, tak modlím právě za ečkového Gripena. Výcvikové zázemí v čechách je jen další případná úspora.

  • Miroslav
    21:02 22.11.2017

    okorec: Reálne je cena F-35 ešte stále dosť vysoká, cca 100 mil. za kus. Postupne bude klesať s výrobou a návratom počiatočných nákladov ale to ešte potrvá. Vraj podľa predpokladov sa cena má postupne dostať niekde na úroveň 50 mil. Dajme tomu, že na to máme finančne aj teraz, máme zázemie, vycvičených pilotov... Aj tak ich nedostaneme lebo prednosť majú štáty ktoré majú dlhodobé objednávky ale hlavne kooperovali na financovaní. Myslím, že okrem USA to bolo ďalších nejakých 10 krajín (plus mínus) z Európy.

  • okorec
    20:46 22.11.2017

    Ďakujem za odkaz na článok. Má logiku, čo píšete. Nie je však potom lepšie ísť rovno na F-35? Veď z toho vyplýva, že nech to budú akékoľvek stíhačky, tak do doby, keď budú vyradené migy, aj tak nebudú nové pripravené do plnej služby a musíme hľadať prechodné riešenie tak či tak. Tak prečo neísť rovno do moderných strojov?

  • Jonn
    18:35 22.11.2017

    Ak si niekto myslí ze poziadame susedov o stráženie nášho vzdušného priestoru a ty to budú robiť zadarmo je na veľkom omyle.Nadzvukové letectvo by malo ostat
    zachované.Podla poslednych informácií jednaju naši s USA o výrobe nových F-16V a tie budu v prevadzke do roku 2048.A to je ešte pekne ďaleko.

  • Miroslav
    17:34 22.11.2017

    Okorec: Ja síce nie som profesionál ale môj názor je taký, že Slovensko by si jednoznačne malo nadzvukové letectvo zachovať. A nejde len o akúsi prestíž. Slovensko zas nie je tak chudobná krajina aby sme si to nemohli dovoliť. Dánsko ktoré je počtom obyvateľov rovnako veľké ako my a rozlohou ešte menšie kupuje 3 letky F-35. Dosahujeme viac cca 80% výkonu ekonomiky EÚ, takže nevidím dôvod aby sme si my nemohli kúpiť 1 letku nových supersonikov (12+2), hoci aj obstarožných F-16, Gripenov alebo MiG-35. Skôr si myslím, že kupovať bojové podzvuky a bojové vrtuľníky súčasne je trochu luxus. Skôr by som k letke supersonikov doplnil 1 letku viacúčelových cvično-bojových strojov (L-159 alebo v článku spomínaného Leonarda). Mimochodom, našej letke L-39 sa končí životnosť tuším v roku 2020. K tomu samozrejme stredné dopravné vrtuľníky (9+9). V prípade väčšieho konfliktu nám to síce nepomôže, ale pomôže nám to vydržať pár týždňov kým nepríde pomoc spojencov. Keď sa nepriateľ preženie krajinou, už nám nepríde na pomoc nikto. Nikto nebude oslobodzovať už obsadenú krajinu V prípade lokálneho konfliktu sa zas budeme musieť spoliehať len na seba a to už bude neskoro. Si zober, že maďari už po vplyvom udalosti v Katalánku vyhlásili, že opäť rozbehnú snahy o autonómiu. A čo keď ten blázon Orbán povie, že tu utláčame maďarov? Kto nám potom príde na pomoc? Nikto... To už bude neskoro. už nám nikto nepredá ani prak, o výcviku ani nehovoriac.

  • Jirosi
    17:18 22.11.2017

    Je to asi na úrovni jako nakoupit dálniční policii "fabie 1.2".

    Největší problém je ten, že ty pohotovostní stroje stojí na zemi výška 0-200m, a mají rychlosti 0km/h. Zatím to co ten proti komu mají zasahovat se pohybuje ve výšce 10km, a rychlost kolem 900km/h..

    Dnes se zbavíme nadzvukového letectva, zítra policie, a pozítří odevzdáme i vládu...
    Tvrzení "Slováka" o tom že by Slovensko lépe postražily Češi nebo Maďaři je poněkud úsměvné...

  • KOLT
    17:11 22.11.2017

    Deutschmann, souhlasím. Pouze bych měl jednu poznámku – v Evropě je i teď jedna válka, pouze momentálně v mírně zamrzlém stavu (a to nepočítám Moldávii a Podněstří). Předchozí horká byla před ani ne dvaceti lety, další nějakých pět let před ní. Za těch 72 let od konce 2 sv. bylo (Česko)Slovensko na pokraji války v letech 1948, 1968 a 1989, ačkoliv si to málokdo uvědomuje. Rok 1993 naštěstí byl od války daleko, za což bychom si dodnes měli navzájem gratulovat! Zvlášť, když vezmeme do úvahy to, co se momentálně děje ve Španělsku nebo co se dělo v Jugoslávii.

    Ještě chce někdo budovat armádu pro mírové doby?

  • Deutschmann
    16:23 22.11.2017

    okorec

    na toto téma se tu i na jiných webech s vojenskou tématikou vedou velké debaty.

    Je to tom jestli se dimenzovat na mír, nebo se nějak připravovat na válku nebo nějaký problém.
    Pokud si pořídím jen ty cvičné stroje tak to v míru tak akorát dostačuje na požadované úkoly, ale v případě války jsou téměř nepoužitelné, protože nejsou schopny čelit lepšímu nepříteli.

    Pokud si pořídím sofistikované stroje, tak ty jsou v případě míru předimenzované ale ve válce je mohu využít podle toho jak potřebuji.

    Pak je otázka na co stavím letectvo. Jestli na ten mír či na tu případnou válku. To že v Evropě nebyla válka už 70 let je celkem unikátní jev. Ono se časem něco stane, otázkou je kdy a co.

  • petres
    16:19 22.11.2017

    okorec
    jde je podrobněji:
    http://www.armadninoviny.cz/ce...

  • Deutschmann
    16:12 22.11.2017

    okorec
    Fungování je jednoduché:
    pokud se letadlo při vstupu do vzdušného prostoru neohlásí (nebo mění svůj kurz bez ohlášení), tak je vyhlášen tzv Alfa scramble a startují pohotovostní stíhačky, které letoun dostihnou a upozorní jej že se něco děje. Často na to piloti dopravních letadel zapomenou nebo blbě nastaví kanál na kterém mají komunikovat.

    Ano je možné se domluvit s okolními státy, ale bude se za to tvrdě platit a než letoun doletí, tak to bude dlouho trvat.

    Další věcí je prestiž. Letectvo bez nadzvukového stíhacího letectva je téměř zbytečné. Slovensko není zase tak chudá země aby si to nemohla dovolit.

    Různé cvičné nadzvukové stroje jsou také možnosti, ale pak je zde otázka zda se to vyplatí. Finanční úspora není zase až tak velká a snížení schopností letectva je dost velké.

  • okorec
    15:57 22.11.2017

    Ako to vôbec funguje? Predpokladám, že ak je na radare nebezpečné dopravné lietadlo lietadlo, tak skôr než sa dostane do nášho vzdušného priestoru, tak už sú pri ňom maďarské/rakúske/české/poľské/ukrajinské stíhačky. Ak to nebezpečné lietadlo nejde vyslovene smer Z-V, tak nad našim územím bude pri rýchlosti 800 km/h tak 10 minút (dokonca aj v to Z-V smere to bude maximálne 30 minút). Nie je výhodnejšie sa dohodnúť so susedmi/spojencami, aby v takom prípade radšej pokračovali v úlohe ich stíhačky (samozrejme za poplatok) aj v našom priestore namiesto toho, aby štartovali naše?

    V prípade, že by nebezpečené lietadlo prišlo z ukrajinského priestoru, tak je to samozrejme trochu inakší problém, ale počul som o tom, že aj takéto služby si napríklad Švajčiari objednávali od Francúzov a Rakúšania zas od Švajčiarov, čiže nedalo by sa to vyriešiť podobne dohodou s Maďarmi, Poliakmi, Čechmi?

    Ďalšie dve otázky, ktoré mi okamžite napadajú s týmto. Ako často je nebezpečným lietadlom dopravné lietadlo idúce 800 km/h a ako často je to niečo menšie (vrtulníky, malé lietadlá a pod.)? Aká je pravdepodobnosť, že ak by aj nastala situácia s nebezpečným dopravným lietadlom, ktoré by chcelo robiť nejaké nebezpečné veci, že by ich chcelo robiť na území SR a nie len tadiaľto preletieť?

    ide mi len o to, či to nie je zbytočný luxus a ešte aj nedostatočne splnený účel modernizácie.

    Ak teda nie M-346, čo také KAI TA-50 (alebo prípadne FA-50)? Nestačili by?

  • Deutschmann
    14:14 22.11.2017

    okorec:
    Nestačilo. Dopravní letadla jsou jen o kousek pomalejší než M-346FA. 800 vs 1000 km/h.

    Na Air policing musí být nadzvukový stroj (běžně dostupná rychlost minimálně 1,4M nebo více).

    Izrael to kupuje pouze na výcvik a maximálně na bombardování ručníkářů. Na Air policing mají F15, F16 a teď i F35.

  • vozik
    14:06 22.11.2017

    okorec
    ako moze robit airpolicing lietadlo, ktore je len o nieco malo rychlejsie ako dopravne lietadla ku ktorym by malo lietat?

  • gangut
    13:43 22.11.2017

    okorec
    Mohlo byť. Ešte za Mečiara sa nad tým uvažovalo, samozrejme v ešte povodnej podobe Jaku 130. Lietal vtedy s motormi DV-2 vyrábanými licenčne v Považských strojárňach.
    Predvádzali ho na letisku v Trenčíne a lietal skutočne pekne. Škoda že to nevyšlo.

  • okorec
    13:25 22.11.2017

    Chcem sa znalejších opýtať. Nestačili by nám namiesto migov zatiaľ takéto podzvukové M-346FA? Na výcvik, lietanie hodín a na air-policing by to stačilo nie? A uvoľnili by sa tým prostriedky na modernizáciu ostatných zložiek armády, keďže by to bolo neporovnateľne ľacnejšie ako gripeny aleco F-16tky. Navyše M-346 sú pokiaľ viem dosť moderné stroje, ideálne na tréning na F-35 (však aj izrealci to tak robia a tí asi niečo o armáde vedia). A následne, keď budeme mať na to prostriedky a strategický súlad, tak by sa mohli obstarať F-35. Modernizácia na stíhačky 4+ generácie mi príde taká "polomodernizácia" a vyhadzovanie peňazí na niečo, čo vlastne ani nepotrebujeme/nevyužijeme, ak nechceme tie stíhačky seriózne aj používať na príslušné účely. F-35 je síce drahší stroj, ale keď sa to rozráta na roky, ktoré môže slúžiť ako moderný stroj, tak to možno výjde aj lacnejšie ako kupovať gripeny/F-16, ktoré ak budeme chcieť seriózne využívať (nie len air-policing), tak za chvíľu aj tak budú potrebovať ďalšiu modernizáciu.