Důvěra Rusů ve svou armádu prudce vzrostla

Důvěra Rusů ve svou armádu prudce vzrostla
Propagační den ruské armády ve městě Ussurijsk; ilustrační foto / město Ussurijsk, adm-ussuriisk.ru

Před Vánocemi ruské Centrum pro výzkum veřejného mínění (VCIOM), přední a nejstarší ruská společnost pro výzkum veřejného mínění, zveřejnila výsledky průzkumu o postoji Rusů ke své armádě. Podle VCIOM ruské armádě věří 61 % ruských občanů, což je 5,5× více než v roce 2013.

„Obraz ‚neporazitelné a legendární‘ armády, vytvořené sovětským kinem, se vrací do ruské reality. V předvečer 23. února, ke 100. výročí dne, který je ve veřejném mínění spojen se založením Rudé (sovětské) armády, stále více Rusů věří v tuto státní instituci, jako ve školu života a společenský výtah,“ napsal již v únoru 2018 ruský deník Vědomosti.

Podle VCIOM v současné době 61 % ruských občanů považuje stav ruské armády za dobrý nebo velmi dobrý, přitom v roce 2013 to bylo pouze 16 %. Naopak 6 % ruských občanů si myslí, že ruská armáda je ve špatném nebo velmi špatném stavu ‒ v roce 2013 mělo takto negativní postoj k armádě 31 % Rusů.

Podle únorového článku deníku Vědomosti přitom před 12 lety, po incidentu se zmrzačením vojína Andreje Syčjova, označilo stav ruské armády (podle Fondu pro výzkum veřejného mínění; FOM) za špatný 60 % Rusů, za uspokojivý 24 % Rusů a pouze 5 % za dobrý.

Podle (dle VCIOM) více než poloviny Rusů (58 %) se celková situace v armádě v posledních několika letech zlepšila a dle mínění 42 % ruských občanů v posledních dvou až třech letech vzrostla bojeschopnost ruské armády (lepší zbraně a vybavení). Opačný názor má pouze 6 % Rusů.

V případě informovanosti Rusů o ruské armádě je situace vyrovnanější ‒ 44 % Rusů si myslí, že má dobré nebo velmi dobré povědomí o situaci v ruské armádě, 54 % si myslí, že má špatné nebo velmi špatné. Podle VCIOM Rusové, kteří mají dobré povědomí o ruské armádě také výrazně lépe hodnotí stav ruské armády.


Stav ruské armády: 61 % dobrý a velmi dobrý, 27 % uspokojivý, 6 % špatný nebo velmi špatný. / VCIOM

Během šesti let také výrazně vzrostl (z 52 % na 65 %) podíl těch, kteří by v armádě rádi viděli jednoho ze svých příbuzných. Mladí Rusové naopak nechtějí sloužit v ruské armádě zejména kvůli hrozbě šikany (44 %) a kvůli strachu z vysoké fyzické námahy (41 %).

60 % Rusů (dle FOM) považuje práci v armádě za velmi prestižní, 17 % za středně prestižní a jen 11 % má prací v armádě za málo prestižní. Podle Vědomosti se tento údaj příliš neliší od Spojených států, kde práci v armádě považuje za prestižní 78 % Američanů.

Vědomosti si myslí, že je to dáno zejména „krizí a dlouhodobou ekonomickou stagnací v provinciích, zejména v malých městech a vesnicích, stejně jako na severním Kavkaze.“ Podle deníku Vědomosti obecně kladnější vztah ke službě v armádě mají lidé z vesnic a menších měst do 50 000 obyvatel.

Změnil se také názor na profesionální armádu. V roce 2006 podle centra Levada 68 % respondentů souhlasilo s přechodem na profesionální armádu, 32 % podpořilo zachování většinové branecké armády. V roce 2017 už bylo pro zachování branecké armády 58 % Rusů, oproti 37 %, kteří si stále přejí přechod k čistě profesionální armádě.


Názor Rusů na vojenskou hrozbu ze zahraničí: Existuje 66 %, neexistuje 29 %. / VCIOM


Připravenost ruské armády čelit vojenské hrozbě: Určitě ano 55 %, spíše ano 37 %, spíše ne 4 %, určitě ne 1 %. / VCIOM

Rusové také čím dál více schvalují aktivity ruské armády. Od roku 2013 do roku 2018 tento podíl narostl z 52 % na 87 %.

Dvě třetiny respondentů (66 %) se domnívá, že Rusko vojensky ohrožují jiné země. Celých 92 % Rusů však věří, že ruská armáda je schopna této hrozbě čelit, v roce 2013 to bylo jen 66 %.

Ruská armáda v každém případě od nástupu ruského prezidenta Vladimira Putina udělala obrovský skok vpřed, zejména ve smyslu přerodu ze sovětského vojenského molochu k moderní armádě „západního“ střihu. Výrazně se zlepšila nejen vybavenost a vycvičenost ruské armády, ale také platové a sociální podmínky ruských vojáků. Ruská armáda si také dobře vedla na Krymu a v Sýrii, což se samozřejmě odrazilo na rostoucí důvěře Rusů ve svou armádu.


Aktivity ruské armády: schvaluje 87 %, neschvaluje 5 % / VCIOM (23. prosinec 2018)

„V očích průměrného občana se prestiž vojenské služby zvýšila díky úspěchu s připojením Krymu a kvůli bojům v Sýrii  ‒ s malými ztrátami. Podpora médií také ovlivnila vnímání lidí: běžní lidé vidí na svých obrazovkách silné, dobře vybavené a sebevědomé profesionály,“ cituje únorový článek deníku Vědomosti Grigorije Kertmana, analytika FOM.

„A konečně, armáda v podmínkách ekonomické stagnace a nízkých mezd se stává pro mnohé, zejména provinční obyvatele, kteří mohou jen s obtížemi vstoupit na prestižní univerzity, atraktivní společenský výtah, příležitost získat slušnou mzdu a prestiž ve společnosti. S přetrvávajícími riziky na trhu práce se zdá, že armáda je ostrov stability, kde můžete získat bydlení, slušnou lékařskou péči a další záruky“ dodává Kertman.

Zdroj: VCIOM, Vědomosti

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Puchov: Rusko válku s NATO nevyhraje

Ředitel moskevského Centra analýz strategií a technologií (CAST) Ruslan Puchov v rozhovoru pro deník ...

Ruslan Puchov: Náhled do ruského vojenského světa

Ruský vojenský analytik Ruslan Puchov je šéfem moskevského think-tanku CAST (Centre for Analysis of ...

Ruslan Puchov: Rozvoj ruských vojenských schopností do roku 2027

Ruský vojenský analytik Ruslan Puchov, šéf moskevského think-tanku CAST (Centre for Analysis of ...

Puchov: Prozápadní Putin je ideální vůdce Rusů

Americký magazín Defense News ve specializovaném vydání Outlook 2019 prezentoval názory světových ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

UPOZORNĚNÍ: Zeleně budou vždy označeny nejnovější příspěvky za 24 hodin. Podobu diskuze stále ladíme a snažíme se vyjít vstříc všem konstruktivním připomínkám.

  • fenri
    07:16 08.01.2019

    Trochu nevím, co tu politruci a Koniášové řeší:

    1.) Je to SOUKROMÝ web, kde autoři poskytují obsah ZDARMA. Pokud se vám nelíbí, tak si ku*wa udělejte sami a lepší. Brblat u piva na "vostatní" a sami udělat prd, je přesně co nám jde.

    2.) Na poslední stránce je 5 příspěvků věnováno USA, 4 Rusku a 3 ostatním.

    3.) Pokud se politrukům nelíbí články o ruské armádě, měli by si uvědomit jednu věc:
    Rusko je přeci náš nepřítel, ruský špion nespí, jde nám po krku (atd. zbytek pan Fendrych nebo Honimír Janda) a zásada moudrého muže je jasná - Know your enemy. S tímhle přístupem tu válku nevyhrajeme hoši.

    4.) Nikde není povinnost číst AN a nikde není povinnost číst všechny články v AN. pokud mě nezajímá Rusko tak články o něm co, Halík? Články o něm nečtu.

    • Jura99
      08:07 08.01.2019

      Souhlas. Jinak po přečtení ATM 1/2019 to vypadá, že tam se zase specializují na Čínu :-). Nutno říct, že to není nudné čtení, Číňani už nedělají kopie starých ruských strojů, zajímavé jsou šestikolové vozítka pro výsadkáře, s kanonem či minometem nebo automatický kanon ráže 76mm na kolovém podvozku s údajnou kadencí 300ran/min (!!) určený proti vzdušným a pozemním cílům. Taková potvora rozseká kdeco. V tomto kontextu vypadají naše pokusy o přezbrojení jako studentské cvičení, než se nějaká technika vyvine a zavede, tak uběhne desetiletí.

      • fenri
        08:59 08.01.2019

        Mimochodem články o Čínské technice mi tu trochu chybí. Na jednu stranu mě jejich technika nebaví, protože je to z velké části vykrádání Rusů a všech dalších, za další se mi motají ty jejich názvy... ale prostě rostou, rostou rychle a rostou hodně. Nelze je ignorovat.
        Za další vektor jejich budoucích zájmů nad zdroji jde momentálně více konfliktním směrem. Rusové si primárně hlídají svoje a "svoje" a nějaký významnější vektor jejich případné kompetice o zdroje jde primárně do Arktidy, kde víceméně nikdo nežije a kde mají zdaleka největší síly a technologie (ledoborce). Čína při expanzi (pokud si státy nekoupí, což je v řadě případů celkem reálný scénář) musí jít do konfliktu s řadou zemí, vč. částečně s USA a Ruskem (ale těm dvěma se bude vyhýbat - puma, vlk a medvěd se málokdy dostanou do konfliktu, bolí všechny), které jsou lidnaté a mají spojence. Prostě vojenská složka Číny bude stále zajímavější a důležitější.

    • Míša
      16:06 08.01.2019

      Rozhodně se sem hodí, protože nepřítele je lepší mít "přečteného" a čelně, než neznámého a za zády!

  • PavolR
    16:40 06.01.2019

    Je zaujímavé, že v rozpore so zvyšujúcou sa popularitou ruskej armády popularita ministra obrany Sergeja Šojgua medziročne o viac ako 1/3 klesla (z 30% na 19% k júlu 2018). Aj na jeho popularite sa odrazila celková vlna nespokojnosti po dôchodkovej reforme (z čelných politikov si troška polepšil iba Medveďev).

  • danny
    10:23 04.01.2019

    Jan Grohmann: gratuluji k nominaci mezi proruské pucfleky. Vzhledem k deklarovanému zaměření Vašeho webu i mnou osobně vnímaného směřování tuto nominaci považuji za překvapivou, nicméně to krásně demonstruje vyhrocenost doby. Dnes stačí i malé nebo jen zdánlivé ideologické zakolísání, a už se to s člověkem veze:-)

    Nicméně k Vašemu níže položenému dotazu - ano, 50,- měsíčně jsem ochoten přispívat. Je to částka, která mě nezabije a když si měsíčně odpustím dvě piva, jen mi to prospěje.
    Jen to musí být připraveno uživatelsky přívětivě - když do kontaktů doplníte QR kód s připraveným trvalým příkazem k úhradě, tak ho rád použiji. Manuálně se mi ho ale určitě zadávat nechce.

    • Jan Grohmann
      13:41 06.01.2019

      To mám za pokus o snahu o objektivnost. Když se snaží být člověk objektivní (sem tam přinese to, jak to vidí druhá strana) tak štve všechny, když je na 100 % neobjektivní, štve jen polovinu lidí.

      Jaký je závěr? Lepší půlku, než všechny. :)

      • Gibon
        15:14 07.01.2019

        Zaver je uvedomenie, ze to nerobite aby Vas vsetci adorovali, nie?
        Pohlad do zrkadla je dolezitejsi, ako obdiv druhych.

  • kubo4747
    14:29 03.01.2019

    V tomto Rusom závidím... Aspoň majú nejakú úctu k armáde. Nie ako u nás na Slovensku. Tu len každý nadáva na všetko. Na čo sú nám stíhačky, prečo sme kúpili "staré" šroty, prečo sme nekúpili to a to, na čo sú nám vrtuľníky, pušky... Na čo nám je vôbec armáda. Mali by sme byť neutrálny. A podobné kecy. Žiaľ väčšina ľudí si zvykla na určitý komfort s pocitom, že nič sa nemôže stať. A obrana ich nezaujíma. Obrovská chyba! Čo je však horšie, že po výmene názorov s kolegom, známym a podobne, sa na vás bude už na vždy pozerať ako na idiota, čo sa tomu jednoducho nerozumie... Len pre iný názor. Už sa len čudujem, kedy ľudia začnú frflať, že na čo nám je polícia, hasiči...

    • dusan
      15:30 03.01.2019

      Ono sa nie je čo čudovať .... ešte nedávno sa náš expremiér Fico verejne vysmieval z toho, že by sme mali pridať do rozpočtu armády a, že si neplníme zmluvné záväzky .... a čakať "osvietenosť" od národa ak má premiér takéto názory je asi dosť ťažké.

    • Clanek
      15:31 03.01.2019

      "Na čo nám je vôbec armáda. Mali by sme byť neutrálny. "

      Na to se da krasne reagovat. Kdyz si nekdo chce hrat na Svycarsko, tak at se podiva jak si na Svycarsko hraje samotne Svycarsko, jakou ma tenhle 8mil statecek armadu atd. A treba az uvidi, ze staleti neutralni Svycarsko ma do dnes armadu vetsi nez CR+SR kombinovane, pak mu treba dojde, ze NEUTRALITA jeste vic nez clenstvi v alcianci NENI ZADARMO.
      Pokud by se nelibil priklad Svycarska smele nabidnout Svedsko, Singapur a dalsi.

    • PavolR
      20:02 03.01.2019

      Asi by som z toho zoznamu vynechal cielene šírenú nepriateľskú propagandu typu kúpili sme"staré" šroty a neutralita. To je súčasť vojny vedenej proti nám a nie prejavom vzťahu spoločnosti k armáde.

    • Falko
      12:23 04.01.2019

      Presne tak.No ešte horšie je ,že si neuvedomujú to ,že vo vedľajšom štáte je vojna.

  • analytic
    13:08 03.01.2019

    Těší mě, že důvěra české veřejnosti ve vlastní armádu je mnohem větší, než v Rusku. Náš problém jsou politici a jejich vztah k armádě a k zajišťování bezpečnosti obecně.

  • palo satko
    09:25 03.01.2019

    Rusky članok viac alebo menej zobrazuje optimisticky vztah Rusov k svojím ozbrojeným silam. Mnohých "vytočil" a preto diskusia vypoveda o pesimistickom vztahu Čechov a Slovakov k svojim ozbrojenym silam. Nazorne je to vidiet napr. v diskuiach o slovenskych F16: "Kolko za to mohlo byt nemocníc a aj tak všetko rozkradnu!"

    • Grull
      10:26 03.01.2019

      Tak je rozdíl v tom, když máš každý den v TV reportáže o tom co se armádě povedlo, než když se u nás sem tam něco objeví o té naší a většinou to není pozitivní :-)
      A že rusové můžou hlásit úspěchy, o tom se snad hádat nebudem.

      • HEKTOR
        13:08 03.01.2019

        Grull - ake sú podľa vás tie úspech,ak sa smiem opýtať.??nemyslím to ako provokáciu,ale pýtam sa vážne.lebo neviem či myslíte otvorený konflikt na východe ukrajiny,alebo kerčský incident,prípadne "výťazstvo" v sýrii..?.
        lebo to su podľa mňa asi také úspechy ako dosiahla amerika v iraku a v afganistane...

        • Grull
          18:10 03.01.2019

          Hektor
          Ale ty jsi to napsal správně.
          Znovupřipojení Krymu, ochrana krajanů před Banderovci, zajetí lodi řízené cizí rozvědkou a záchrana přátelského státu před teroristy.
          Musíš se na to dívat z ruské strany.

          • Czertik
            16:35 04.01.2019

            Myslis z pohledu ruske propagandy a ne reality. Bud presny.

          • Grull
            20:16 04.01.2019

            Czertik
            Tak samozřejmě. Celou dobu je to debata o propagaci ruské armády v ruských médiích v Rusku. Je jasné, že "Modrý team" na tyto události bude mít odlišný názor. Jen jsem nevěděl, že to tam musím napsat. Sorry, moje chyba.

    • otecko
      19:11 03.01.2019
      • palo satko
        09:20 04.01.2019

        Na blbo položenu otazku dostanete blbu odpoved. Ked vam do prieskumu daju otazku: Komu doverujete najviac a napíšu: Vlada, parlament, armada, policia, Katolicka cirkev, ... tak čo asi zakruškujete? Ked tam budu hasiči, tak najskor hasičov, potom armadu, ... Kedy položili otazku, či obyčajny Čech, alebo Slovak veri, že ho armada ubrani, tak potom by bola na svete ina zaujimava odpoved. A taka tradična odpoved: Ved sme v NATO! Je prejav absolutnej nedôvery vo vlastnu armadu.

        • Jura99
          15:57 04.01.2019

          Kdepak, u Čechů má armáda a brannost obecně dlouhodobou přízeň obyvatel, s přestávkou v dobách totality, kdy tam sloužila kdejaká guma kdovíodkud. Nevím jak je to v SR, ale poslední zprávy o úvaze znovu zavádět povinnou službu, protože se do armády nikdo nehrne, nejsou zrovna pozitivní.

  • Jura99
    08:15 03.01.2019
    Oblíbený příspěvek

    To už je trochu rozmazlenost, chtít po poměrně úzce specializovaném webu, aby sypal originální a bezplatné články jeden za druhým, s vyčerpávajícími informacemi. Mě frekvence článků stačí bohatě, pokud jde o téma, Rusové mě sice taky moc nezajímají, ale je to v dnešní době velká bezpečnostní hrozba, není moc států, které vyhrožují světu jadernými zbraněmi a myšlením jsou v předminulém století. Jestli není problém v tom, že i kvůli šnečí modernizaci naší armády se mnoho témat recykluje prakticky stále dokola. Např. o tancích pro AČR tu diskutujeme pod každou zmínkou, že někdo někde nějaké nakoupil a o BVP už ani není o čem diskutovat. Já bych spíš popřál AN ať se daří, alespoň v dosavadní úrovni, v ČR jste určitě jednička.

    • Rase
      09:36 03.01.2019

      Máš pravdu, dost témat je už prakticky vyčerpaných a o novinkách u AČR se nedá psát, jelikož žádné nejsou... :( tak nezbývá nic než souhlasit

      • Czertik
        16:38 04.01.2019

        Neboj rusove se o zabavu postaraji, at uz tim ze se jim zas neco potopi ci ze zas udelaji neco buranskeho.

  • Packal
    07:21 03.01.2019
    • (2)
    Oblíbený příspěvek

    S výběrem článku bych to tak tragicky neviděl. Pokud mne nezaujme už titulek, článek nečtu (např. transportéry pro Srby, Ruské dopravní letectvo apod.). Nicméně tento poněkud nepříjemně potvrzuje informace o militarizaci ruské společnosti. Co se týká nacionalismu a obdobných tendencí, je to v současném Rusku vyostřenější, než kdysi za svazu. Denně se tam z TV valí informace o armádě, válce, zavádění nových zbraní, Putin dohlíží na zkoušky nových zbraní, patriarcha žehná nově nakoupeným tankům, kvantum ideologicky podbarvených dokumentů z Velké Vlastenecké války atd. K tomu masivní podpora vojensky zaměřených táborů (vč. her typu "výslech německého důstojníka" apod.), akcí, spolků jako je Putinova mládež atd. Poněkud znepokojivé tendence.

    • Tesil
      18:09 03.01.2019

      Packal
      To chceš vážně tvrdit,že druhá strana se chová jinak.

      • Czertik
        16:41 04.01.2019

        No ano, skutecne sem si nevsim toho ze by dnesni nemecko vyrabelo dokumenty kde by oslavovali hitlera, ospravedlnovali genocidu zidu a slovanu a dalsi podobne "srandicky" ktere rusove v posledni dobe vyrabeji o 106.
        Nebo slovaci/nemci/polaci provadeli hru, pojdme udelat zatah na zidy/cigany.

  • Snownomad
    23:45 02.01.2019

    VŽDYŤ JE TO JEN ČLÁNEK Z RUSKÝCH ZDROJŮ JAK RUSOVÉ VIDÍ SVOU ARMÁDU!
    Co tady zas blbnete, že ruské AN.
    Fungujou vám mozky?

    Mě osobně tento článek přijde stokrát zajímavější než že Lotyšsko uvažuje o nějakém finském vozidle. To je absolutně okrajová zpráva, pro čechy nezajímavá.

    LOTYŠSKO UVAŽUJE O FINSKÉM VOZIDLE. OMG! To není námět na článek.

    • Rase
      06:44 03.01.2019

      Přesto je zcela na úrovni článku o zavádění vozidla Lazar III srbskou armádou. Někoho zájem o techniku, druhý o armádu. Mě zas treba nezajímá proč rusové nedávno přešli z ovinovaček na ponožky, nebo proč naši vojaci nemají nátělníky

  • Jan Grohmann
    20:02 02.01.2019
    • (4)
    Oblíbený příspěvek

    Berte tenhle članek s nadhledem, jako všechny ostatní. Tenhle článek má být jen malá část mozaiky o světě. Přečtětě, zamyslete, souhlasíte, nesouhlasíte-
    Nebo opravdu podobné články ohrožují vaší názorovou integritu? To snad ne:
    Tady jasně několik let stojí uvedeno, kdo jsme: https://www.armadninoviny.cz/o-webu.html

    • Gibon
      11:30 03.01.2019

      Je mi velmi sympaticke, ze na kritiku odpovedate a zaroven sa necitite urazeny aby ste odpovedali utocnymi odpovedami.
      Berte to teda prosim cele, len ako vox populi.

      20kč mesačne je celkom smiešna suma a vytvoriť odbornejšiu sekciu stoji teda za uhavu. Cast ludi by si ju urcite predplatila.
      Ci by vsak diskusiu pod člankami tiež nezničili rusky trollovia... je vo hviezdach. (aj ked trochu tusim spravnu odpoved)

      • Jan Grohmann
        11:53 03.01.2019

        Kvalitní článek stojí 2000 Kč a více. Pokud jich chcete 10 měsíčně, to je 20 000 Kč jen za tyto konkrétní články. Tzn. 1000 čtenářů si musí lepší články předplatit, aby to vyšlo šul-nul.
        Co se týče diskuze, vypadá to, že půjdeme cestou uzavřené komunity, protože útoků trollů na diskuzi přibývá.

        • Rase
          14:03 03.01.2019

          s těmi trolly je to dost otravné a normálnější čtenáře jejich angažmá dost odhání. Vlastně to ani není dobrá vizitka pro web. Pokud bude v plánu přechod na jiný režim diskuze, tak by možná nebylo špatné zrušit ono bodování diskuze. Mnoho zdaru při práci .)

          • Gibon
            14:20 03.01.2019

            Na jednom mnou nastevovanom diskusnom webe maju prave zaujimavu prax. Ak prispevok dostane dostatok negativnych reakcii (palec dole) tak sa prispevok automaticky skryje (staci na to rozdiel 5x palec dolu) Kazdy si ho moze kliknutim odokryt, ak si chce takyto negativny komentar.
            jednoduchy text : "Príspevok je skrytý z dôvodu udeleného výrazne záporného hodnotenia ostatnými používateľmi. [Odkryť]"
            Je to taka mala autocenzura diskutujucich, s tym ze pluralita je pre kazdeho jednotlivca zachovana, ak chce citat aj iny nazor a diskutovat.

        • Tesil
          18:23 03.01.2019

          Grohmann
          Někoho zajímá technika,jiného vojensko-politické vztahy.
          Každý si svobodně může rozhodnout co bude číst,hodnotit,komentovat.Proti výběru článků nelze nic namítat.
          Horší je to s lidmi,kteří se cítí povoláni reagovat vždy a na vše.Tím sami trollům nahrávají.Takže chyba může býti právě zde.

  • bobby
    19:39 02.01.2019
    • (10)

    obraz o neporazitelnej a legendarnej Ruskej armade vytvoril Napoleon, hitler a im podobní .... ty kino grohmannne

    • PavolR
      20:17 02.01.2019
      • (7)
      Oblíbený příspěvek

      Napoleon tú neporaziteľnú ruskú armádu porazil 16x, raz remizoval a sám utrpel iba dve porážky. :-D A všetci bez rozdielu vieme, že cesta Wehrmachtu k Moskve bola lemovaná prakmi tisícov ruských tankov a miliónovými zástupmi ruských vojakov zajatých v prehratých bitkách. V oboch prípadoch nekoniec Rusi legendárne udolali súperov s pomocou silných spojencov.

      • Czertik
        16:51 04.01.2019

        A da se rict je jejich nejvetsim spojencem jak proti napoleonovi tak i hitlera byl naprosto neprekonatelny vojevudce, pri jehoz vysloveni se pesaci budili i po 40 letech s hruzou, protoze ma takove hrozne jmeno, jenz zni DEDA (tatka) MRAZ.

  • semtam
    15:58 02.01.2019

    Rase

    Plně souhlasím, už ty různé články o ruské armádě jsou monotématické a zrovna o vozidle SISU GTP 4x4 bych se třeba taky rád dozvěděl více a také třeba to, proč o něj má Lotyšsko zájem a jak ho hodlá využívat namísto neustálých článků ohledně otřepaného Ruska. To už je i důvod, proč AN moc nenavštěvuji, protože nenabízí již nic zajímavého co bych nenašel jinde. Ještě štěstí, že existuje ATM, jinak by česká scéna byla bídná. Militarybox sice přináší zajímavé články i zprávy, ale velmi poskrovnu.

    A diskuze pod těmito články již ošoupaná klasika, pár lidí vypustí ventil, zanadává si na Rusko a toť vše. Vlastně to funguje jako za socíku, rádo se upozorňuje na problémy druhých (i když informovanost o problémech může být nevalné kvality) a o našich problémech se vůbec, ale vůbec nemluví. Až mrazí v zádech, když někdo kritizuje někoho druhého ve smyslu, že nic neumí vyrobit, armáda odčerpává kvalitní lidi, sociální systém, životní prostředí a u nás je vše v nejlepším pořádku asi. Pro mě jsou tyto diskuze už trapné a nezapojuji se do nich.

    • Jakub2
      16:32 02.01.2019

      Taky pár lidí vypustí ventil a zanadává si na "útočné" NATO, "imperialistické" USA a na drahou vodku.

      Tu poslední větu jste psát neměl, nebude trvat dlouho a někdo ji použije proti vám.

    • bobby
      20:11 02.01.2019

      Rase povedz to narovinu ze sa tu razi v spolupraci s trolmi ako dushmann paľoR hektos jákob II atd (prepacte ak som vas mnohych vynechal , to neznamena ze nieste rovnako bezvyznamí ako vasi kolegovia) ideologicka ,slepo jednostranne zamerana propaganda najubohejsieho sortu , az mi je luto tych idiotov co to pisu aj komentuju

      • Pepin Nešpor
        20:51 02.01.2019

        Hele ty trole zalez chrápat někde do jeskyně pod tatrama a nevylizej! Když jsme utoho že má někdo svůj názor není idiot. Je to o respektu k druhému názoru ale hold jestli otom něco víš tak by jsi toto neříkal.

      • HEKTOR
        22:14 02.01.2019

        bobby - a píšeš a komentuješ tu aj ty...takže ti môže byť ľúto aj samého seba...a ja iba ľutujem človeka čo ľutuje sám seba...lebo to už o niečom hovorí...

    • Jan Grohmann
      23:39 02.01.2019

      ATM jsou jasně nejlepší vojenské noviny v ČR a SR a srovnávat AN s ATM je naprosto mimo. Z hlediska rozpočtu, spolupracovníků, kontaktů i zaměření. AN se změřují na popularizování vojenské techniky mezi širokou veřejností.
      Chcete TOP pomazlené články? Je ochota platit 20 Kč měsíčně za obsah?

      • dusan
        15:26 03.01.2019

        Neviem ako pre ostatných .... 20 Kč je smiešna suma ... skôr je otrava to prihlasovanie, heslá ...a pod. ...

      • J.Vraja
        10:33 10.01.2019

        Já jsem ochoten za kvalitní články i platit jako důchodce i 50,-Kč.

  • Jura99
    15:31 02.01.2019
    • (5)
    Oblíbený příspěvek

    Ruská armáda je nepochybně silná kvůli množství zbraní a munice (sice často letitých), kvůli jadernému arzenálu a kvůli občanům smířeným umřít za cara nebo za takzvanou vlast. Paradoxně tato jejich vlast si v minulosti vyžádala nejvíc mrtvých vlastních občanů, ať už kvůli hladomorům, justičním či stranickým vraždám nebo bezohledným plýtváním životů vlastních vojáků. Je ale také zřejmé, že ruské armádě ujíždí vlak a předjíždí ji Čína. Rusové mají problém zafinancovat letectvo, námořnictvo, ale i tanky a BVP. Těch pár prototypů je pouze ukázkou toho, co by mohlo být ve výzbroji, kdyby byly peníze.

    • PavolR
      15:51 02.01.2019

      S tým umieraním za "cára a vlasť" by som to nepreháňal, lebo sa to týka období, kedy Rusko disponovalo nevyhnutnou ideológiou, ktorú dnešná RF proste nemá. Bez potrebného ideologického pozadia môže cár skončiť v hasenom vápne a vlasť rozdelená medzi znepriatelené bojovky, ktoré majú každá inú predstavu, čo (kto) je pre ňu najlepšie ...

    • Pauli
      16:01 02.01.2019

      Letectvo ,námořnictvo, atd....
      Ale k čemu by Rusku bylo tisíc stíhaček ,když nemá základny různě po světě ,ale krom jedné v Sýrii, Tadžikistánu a možná ještě někde je má všechy doma ?

  • HEKTOR
    15:29 02.01.2019
    • (10)

    tak,tak...máme holú riť,ale dobili sme späť krym a oslobodili sme sýriu...a preto sme hrdý národ...

    • Pauli
      16:10 02.01.2019
      • (3)
      Oblíbený příspěvek

      Tak u nich to mají těžší děcka na vesnicích a u nás zase ve městech ,protože musí do 30 žít u rodičů ,jelikož nemají na vlastní bydlení a místo rodiny si koupí psa ,. A jak je to na Slovensku netuším . I když co jsem četl ,tak nové stíhačky leží hodně lidem v žalůdku ,protože nejsou starobince, nebo některé krajské nemocnice už vizuálně připomínají Bělehrad v 99roku . o holé riťi bych tak raději pomlčel

      • HEKTOR
        17:09 02.01.2019

        Pauli - no o holej riti nemusím pomlčať,nakoľko som nehodnotil samotnú životnú úroveň...subjektívne som to zhodnotil ako svoj názor na bývalú veľmoc ktorá sa snaží o zašlú slávu a masturbuje si ego na krajinách ako napr. ukrajina...a hlúpi ľudia majú potom pocit že aspoň niečo ich národ znamená...

        je to podobné ako u nás,keď sú zdarma vlaky...je to síce zdarma,ale zaplatia to všetci...

        a stíhačky nemajú nič spoločné so stavom napr. zdravotníctva...podobne ako v rusku, na slovensku hlúpi ľudia zase neriešia prečo to tak je,ale sk´ôr to,prečo sa nakupuje nová voj. technika...a keďže rezort obrany nevytvára žiadne hodnoty a vojaci sú darmožráči a nič nerobia,tak obrana nepotrebuje ani žiadne investície...

        • bobby
          20:01 02.01.2019

          citat kolko hluposti vies natesnat do par viet je naozaj zarzajuce.

          • HEKTOR
            21:33 02.01.2019

            bobby - tak sorry potom...beriem späť...ruská armáda je naj,naj,naj...a rusko je zaslúbená zem...a teraz som tam natesnal len samú pravdu...

            vtipné stále je,že keď niekto kritizuje rusko tak je hlúpy...a vyznávač ameriky...mám v p..i jedných a aj druhých,lebo oni maju v p..i nás...
            a ty sa môžeš uspokojovať s nejakou slovanskou svornosťou a ako nám bolo dobre pred rokom 89 atď...a ako sa rusko postará o naše ružové zajtrajšky....možno by si si mal konečne vytiahnuť hlavu z riti!!!

    • Tesil
      17:28 02.01.2019
      Oblíbený příspěvek

      Češi nebo Slováci mají či nemají holou řiť?To záleží na tom s kým se budeme srovnávat.Ale více mne zajímá na co můžeme být hrdi.

      • HEKTOR
        17:44 02.01.2019
        Oblíbený příspěvek

        Tesil - to ste napísali úplne presne...a možno ešte hlúpo nenaletieť vláde ktorá zakrýva ekonomické neúspechy a rôzne kauzy pseudo úspechmy-to plátí pre všetký štáty...

  • PavolR
    15:18 02.01.2019

    Tak hej, posledná štátna inštitúcia, ktorej ešte v Rusku možno dôverovať.
    Každopádne ma prekvapuje, že sa popri Kryme (ktorý bol skôr prácou jednotiek GRU, nespadajúcich pod armádu) a Sýrii napadla reč aj o Gruzínsku, ktoré podrobilo komplexné schopnosti ruskej armády podstatne väčšej skúške. Ľudia majú buď príliš krátku pamäť, alebo sklon hodnotiť viac podľa subjektívneho a relatívneho prínosu.

  • liberal shark
    14:53 02.01.2019

    Teď už jen zbývá, aby jim ta skvělá armáda pomohla financovat důchody ...

    • Jakub2
      15:23 02.01.2019

      A taky bránit životní úroveň obyvatelstva...

    • Tesil
      17:32 02.01.2019
      Oblíbený příspěvek

      liberal shark
      O financování důchodů by se měli zajímat třicátníci i v ČR.

      • Rase
        18:28 02.01.2019

        proč? žádný důchod nás nečeká...

        • Tesil
          19:55 02.01.2019

          Rase
          Tím hůř.

  • dusan
    14:44 02.01.2019
    • (4)
    Oblíbený příspěvek

    Ak niečo v Rusku funguje tak je to armáda. Okrem toho je masívne propagovaná, takže tie čísla mi ešte pripadajú ešte skromné. Problém je v tom, že armáda nie len, že "vysáva" veľké zdroje z ruského rozpočtu, ale i najlepších ľudí. A Rusko dnes nepotrebuje akútne riešiť problémy s vonkajšou bezpečnosťou (napriek propagande), ale vnútorné s katastrofálnym stavom životného prostredia, zdravotníctva či zaostalého priemyslu a pod.

    Obyčajne je vo vyspelom svete problém v tom, že vojaci "utekajú" do komerčnej sféry, kde prispievajú k rastu ekonomiky a väčšina armád má personálne problémy ..... problém to je hlavne u pilotov.

    • Jakub2
      15:26 02.01.2019
      Oblíbený příspěvek

      Předimenzovaná armáda znemná snížení pracovního kapitálu v zemi. Lidi v armádě chybí v průmyslu a službách. 10 let a ani zamýšlená ruská penzijní reforma nebude stačit na ufinancování ruského státního rozpočtu. A potom budou Rusi zase někde válčit, protože to zlepšuje morálku a zavírá pusu opozici.

      • Czertik
        17:02 04.01.2019

        Jenze kde by se mohl rus vyradit ? Vsechny male zeme v okoli uz prepadl a zavalcil si tam, na ukrajine se jim darilo jen proto ze na tom byly jeste mizerneji nez oni, na finsko si rus netroufne.
        Tak koho prepadnout a kde si zavalcit ?
        Spojenecke belorusko a kazachstan asi ne.
        Cili kde valcit ? V syrii uz to taky konci a na dal od hranic rusko nema jak penize tak schopnosti.

    • Tesil
      17:35 02.01.2019
      Oblíbený příspěvek

      dusan
      To chceš tvrdit,že v našich armádách slouží jen ti,co se jinde nechytnou?Tak teď jsem konečně klidnej.

      • dusan
        18:27 02.01.2019

        U nás to je bohužial naozaj tak ... chýba skoro 5 tis. vojakov ....

        Našťastie sa "hore" spamätali a idú rýchlo navyšovať platy skôr ako sa naša armáda úplne rozpadne : (

        • Tesil
          19:59 02.01.2019
          Oblíbený příspěvek

          dusan
          Neboj,Gajdoš už na tom pracuje.

        • HEKTOR
          23:00 02.01.2019

          dusan - neviem či ste robili nejaký oficiálny prieskum,keď tvrdíte že v ossr sú len ľudia ktorí sa inde neuplatnia...ale neni to podľa mňa pravda...poznám dosť vojakov a väčšina išla do armády preto,že mali vzťah k armáde...preto možno aj prehliadali niektoré problámy ktoré boli/sú...a mladí ktorí tam idú teraz,idú naozaj len preto že majú ten kladný vzťah,lebo istoty ktoré aspoň boli v minulosti skončili...

          ale možno len stretávam ludí s kladným vzťahom k armáde...

  • Rase
    14:42 02.01.2019

    Občas mi to tady přijde spíš jako "Ruské armádní noviny"

    • Gibon
      15:20 02.01.2019

      click, click, click - a diskusia frci na plne obratky.....

      • Rase
        15:37 02.01.2019

        To je bohužel pravda. Lotyšský zájem o finská vozidla SISU GTP 4x4 nevzbudí takový zájem jako články o ruské armádě, ruských superzbraních, ruských "šroubovácích", F-35 a Číně .(

        • Jakub2
          16:28 02.01.2019

          Free-to-view weby jsou živy z clickbaitových témat. Nebo chcete za články platit?

          • Rase
            16:54 02.01.2019

            To je hodně zjednodušující, jsou i slušné free weby. Spíš jde o to, jaké má vlastník ambice. Bulvár samozřejmě vždycky líp prodává. Hodně tady chodím hledat technické informace ze starších článků, tak dobře vím jak se tady psalo dřív a o čem. Byť šlo o komornější web než dnes, lákal trochu jinou sortu čtenářů

          • Gibon
            17:37 02.01.2019
            Oblíbený příspěvek

            Musim s Rase-m uplne suhlasit. Starsie clanky a diskusie su studnicou mudrosti stale.
            Dnes je to tu o hadani sa na diskusiach.
            A pritom uplne rozumiem potrebe zarobit na chod webu + slusny zisk.
            V poslednom case su clanky o inom ako Rusku, 24 hodin predtym na palbe a je to jednoduchy preklad cudzieho clanku bez snahy o analyzu a iny pohlad.
            Je to skoda a cesta do pekiel.
            Nakoniec ti co maju vedomosti postupne oddidu a zostanu len...

          • bobby
            19:52 02.01.2019

            a zostane len grohmannn jeho jednostranne podavane bludy a jeho g. i . joe´s

          • Rase
            20:22 02.01.2019

            bobby:
            myslím že webů informujících o dění z ruského pohledu je v tuzemsku víc než dost

        • Czertik
          17:05 04.01.2019

          No a pritom by sem ten clanek klidne mohli dat...s tim ze zdroj by byl atm ci cokoliv jineho.
          byt ano, taky bych tady rad uvital vic technickych clanku (klidne i o modernizaci cinskych/ruskych lodi) nez jen o politice.
          Na politiku muzu do hospody :).

    • Jakub2
      15:29 02.01.2019

      Co si čtenáři přejí, to dostanou. Pro ostatní (náročnější) je tady ATM nebo rovnou Jane's Defence Weekly.

      • Jan Grohmann
        23:25 02.01.2019

        Bylo by fajn, aby se ve vojenských otázkách orientovala i Vámi opovrhovaná masa "nenáročných" a tedy nejen ti, kteří četli Clausewitze v orginále. Cílem AN je popularizovat vojenské otázky mezi širokou veřejnosti, jak to máme ostatně několik let napsáno zde: https://www.armadninoviny.cz/o-webu.html

    • Tesil
      17:37 02.01.2019

      Rase
      Tak založ Americké AN.

      • Rase
        18:27 02.01.2019

        myslím že už teď píšu článků / textů víc než dost.

        • Tesil
          20:29 02.01.2019

          Radku,však my víme.Jak píše Grohmann,je třeba brát to s
          nadhledem.

        • Czertik
          17:07 04.01.2019

          A zadarmo. Holt ruskove se svoji trolli farmou sou opet dal :).

      • bobby
        19:48 02.01.2019

        ved toto je americke an