Dvouhlavňové minomety Mjölner ve švédské armádě

Dvouhlavňové minomety Mjölner ve švédské armádě
GRKPBV 90 / Felix Sundbäck; Försvarsmakten (Zvětšit)

V minulém roce švédská armáda získala všech 40 dvouhlavňových samohybných minometů GRKPBV 90 (GRanatKastarPansarBandVagn 90) Mjölner. Všechny minomety byly dodány čtyři roky po podpisu smlouvy.

Stockholm objednal 40 minometů Mjölner u firmy HB Utveckling v roce 2016. Firma je joint venture společností BAE Systems Bofors a BAE Systems Hägglunds. Celková hodnota smlouvy dosáhla 575 milionů švédských korun (ceny z roku 2016), což podle dnešního kurzu dělá 1,37 miliardy Kč.

Dosažení relativně nízké ceny bylo možné díky použití uskladněných podvozků bojových vozidel CV90. Tato vozidla švédská armáda získala již v letech 2003 až 2004 pro projekt švédsko-finského dvouhlavňového minometu AMOS. Projekt ale byl v roce 2008 zrušen.

HB Utveckling dodala první čtyři testovací minomety Mjölner na konci roku 2018 za účelem výcviku instruktorů a techniků. První předsériové minomety švédská armáda získala v lednu 2019 a v záři stejného roku začala první minometná četa (opět se čtveřicí minometů) s výcvikem. Firma dokázala dodávat čtyři minomety Mjölner každé dva měsíce.

Poslední minomety Mjölner byly švédské armádě dodány v létě minulého roku. Úkolem minometů je palebná podpora švédských mechanizovaných praporů.


Mjölner ve švédské armádě

Mjölner má dvouhlavňovou koncepci s poloautomatickým nabíjením. Ve věži vozidla Mjölner je dvojice minometů uložená do společné kolébky. Konstrukce obou minometů je totožná. Jde o zákluzové minomety s hlavní nabíjenou ústím. Každá hlaveň má svůj brzdovratný a nabíjecí mechanismus. Vozidlo obsluhuje čtyřčlenná posádka – řidič, velitel a dva nabíječi. Velitel současně působí jako střelec.

Maximální dostřel je více než 13 000 metrů, minimální 500 metrů. Pracovní rozsah náměru minometů je +40 až +85° (možná je tedy pouze nepřímá palba). Odměr věže je omezen na ±35° od podélné osy vozidla (některé zdroje uvádějí ±30°). Zajímavé je, že provádění odměru věže a náměru minometů lze pouze manuálně. Není zde žádná automatizace, aspoň tak mluvily informace z roku 2020.

Minomet střílí střídavě z pravé a levé hlavně, což umožňuje dosáhnout maximální rychlost palby 16 ran za minutu. Rychlost nepřetržité palby je šest až devět ran za minutu. Mimochodem hlavně pro minomety dodává slovenská firma KONŠTRUKTA-Defence a kabelové svazky česká Ray Service.


Propagační video minometu Mjölner

Hlaveň při palbě trvale zaujímá střeleckou polohu. K nabíjení se nemusí hlaveň vracet po výstřelu do nabíjecí polohy jak v odměru, tak náměru, což zvyšuje rychlost a přesnost střelby. Výhodou také je, že Mjölner vede střelbu standardním minovým nábojem (tj. bez nábojnice).

Nabíjecí ústrojí provádí nabíjení hlavně stejným principem, jaké je u ručního nabíjení klasických minometů. Nabíječ vyjme minu ze zásobníku, položí ji na nabíjecí lůžko zasouvacího mechanismu. Nabíjecí lůžko sevře minu a je pístnicemi vysunuto před ústí hlavně. Pak je nabíjecí lůžko spuštěno dolů tak, že osa miny se ztotožní s osou hlavně. Sevření miny v nabíjecím lůžku se uvolní a mina se vlastní tíhou zasune do hlavně. Prázdné nabíjecí lůžko se zvedne nad hlaveň a pak je stažené zpět do základní polohy k dalšímu nabití minou. Po stažení lůžka do základní polohy dojde k výstřelu.

Toto řešení využívá více minometů, jako je například švýcarský RUAG Cobra Mowag nebo izraelský CARDOM 10 Elbit Systems A3MS. Mjölner je ale jediný minomet s věžovou lafetací, což se projevuje v lepším pracovním komfortu posádky (kryté před povětrnostními vlivy) a v lepší balistické ochraně.


RUAG Cobra Mowag

Celkový počet ve vozidle vezených min je 104, z nich je 56 uloženo v zadní části bojové věže. Tento počet odpovídá celodennímu palebnému průměru, a tak v bojové sestavě minometů nemusí být muniční vozidlo.

Mjölner může střílet tříštivo-trhavými minami HE-A1/A2 (12,8 kilogramů), HE-ER (15 kilogramů), MERHE (15 kilogramů), osvětlovacími MILL (14 kilogramů), kouřovými IR-SMK (14 kilogramů) a samonaváděcími STRIX.

Miny STRIX jsou delší než ostatní typy a pro jejich uložení je speciálně vyčleněno pouze šest pozic v korbě vozidla. STRIX má dostřel 4500 metrů, s přídavným pohonem až 7500 metrů. Mina má infračervený senzor umožňující přesné navedení na tank nebo jiné obrněné vozidlo. Mina dokáže ignorovat falešné cíle – například hořící obrněná vozidla.

Zdroj: Military Todayfmv.seFörsvarsmakten

Nahlásit chybu v článku


Související články

ANALÝZA: Minomet - trpaslík se silou obra

Minomet má mezi zbraňovými systémy unikátní postavení. Jedná se o velmi lehký a jednoduchý zbraňový ...

Československý 120mm samohybný minomet vz.85 – neprávem poražený šampion

120mm samohybný minomet vz.85 zavedený v Armádě ČR s projektovým názvem PRAM-S (PRAporní Minomet - ...

Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) patřící do holdingu Czechoslovak Group na akci ...

PREMIUM M120G RAK: Polský samohybný minomet na novém pásovém podvozku

První pohled klame – nový polský samohybný pásový minomet M120G RAK nevyužívá podvozkovou platformu ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • LAMP
    23:22 08.01.2022

    to nabíjení je fakt bizár

    to nabíjení je fakt bizár

    • Lukas
      09:46 09.01.2022

      I tak i nie... Tak na prawdę chodziło o to by "bezpiecznie" ładować moździerz "od przodu". (I to w każdym położeniu moździerza - czego np. AMOS nie może) A dlaczego "od ...Zobrazit celý příspěvek

      I tak i nie...
      Tak na prawdę chodziło o to by "bezpiecznie" ładować moździerz "od przodu". (I to w każdym położeniu moździerza - czego np. AMOS nie może)
      A dlaczego "od przodu"?
      Odpowiedź - amunicja. Bez żadnych modyfikacji można zastosować dowolną amunicje 120mm

      W przypadku moździerzy ładowanych "od tyłu" pocisk musi mieć dodatkowe metalowe denko - które "uszczelnia".
      https://zbrojni.blob.core.wind...
      Niby detal który niewiele kosztuje... (W taki sposób w PL masowo przerabiane są stare pociski OB843A i B)
      Ale widać Szwedzi wolą dostosować moździerz pod amunicje - niż amunicje pod moździerz...Skrýt celý příspěvek

  • The88
    17:31 08.01.2022

    Ten system nabijeni mi prijde takovej steampunk. Proste drbani levou nohou za pravym uchem. Na druhou stranu, to manualni ovaladani veze svoji logiku ma - minomet strili z mista ...Zobrazit celý příspěvek

    Ten system nabijeni mi prijde takovej steampunk. Proste drbani levou nohou za pravym uchem.

    Na druhou stranu, to manualni ovaladani veze svoji logiku ma - minomet strili z mista a jednou nastaveny namer a odmet bude maximalne malinko korigovat, podle oprav. Takze to zlevni celou srandu, oproti hydraulice je to bezpecnejsi a bojova hodnota moc neklesne.Skrýt celý příspěvek

    • Jura99
      08:21 09.01.2022

      jestli je namer/odmer skutecne pouze rucne, je tam prostor pro chybu a dost predpotopni moznost zapojeni do digitalizovaneho bojiste. Rovnez to nabijeni, u lehkeho koloveho ...Zobrazit celý příspěvek

      jestli je namer/odmer skutecne pouze rucne, je tam prostor pro chybu a dost predpotopni moznost zapojeni do digitalizovaneho bojiste. Rovnez to nabijeni, u lehkeho koloveho minometu bych nerekl ani slovo, ale toto je fakt technicky ubohe.Skrýt celý příspěvek

      • ARES
        10:16 09.01.2022

        Nahrazení ruční (manuálního) pohonu automatizací, resp. mechanizací, nemusí být vždy přínosem jednak pro zvýšení ceny systému v důsledku složitější konstrukce, zejména pak pro ...Zobrazit celý příspěvek

        Nahrazení ruční (manuálního) pohonu automatizací, resp. mechanizací, nemusí být vždy přínosem jednak pro zvýšení ceny systému v důsledku složitější konstrukce, zejména pak pro náročnější servis a především pro zvýšení míry poruch a závad. Čím složitější zamiřovací systém, tím větší pravděpodobnost chybného zamíření pokud není správně seřízen a kalibrován. A to je případ při bojovém nasazení. U minometu Mjolner proto považuji ruční pohon spíše za přednost než zápor, když není třeba při střelbě při nabíjení hlaveň ustavovat do nabíjecí polohy a zpět.

        Co se týče systému poloautomatického úsťového nabíjení. V současnosti se nabízí 8 konstrukčních řešení. Systém nabíjení u minometu Mjolner patří mezi ty zdařilejší. Navíc je to jediný samohybný minometný systém, který se nabízí s věžovou lafetací (vyšší ochrana osádky). Navíc poskytuje vysokou rychlost střelby a především bezkonkurenční výši 104 min přepravovaných v zásobnících.Skrýt celý příspěvek

      • SYN_
        19:11 09.01.2022

        No ubohé... funguje to, a může to používat absolutně standartní miny, což je fajn. Díky tomu by mohlo třeba i malé množství těchto minometů sdílet do značné míry logistiku s ...Zobrazit celý příspěvek

        No ubohé... funguje to, a může to používat absolutně standartní miny, což je fajn. Díky tomu by mohlo třeba i malé množství těchto minometů sdílet do značné míry logistiku s ostatními 120mm typy (tažené a/nebo "deklové" na KOT/KBVP) a tudíž bych se až tak nebál jich případně koupit menší množství (řádově 12-18) a počkat si jak se osvědčí (a případně dokoupit). Nemyslím si že by tam měly být nějaké senzory/sřp které by za 10-15 let už nebyly sehnatelné/nahraditelné, výrobu základní munice (HE, zadýmovací, osvětlovací, cvičná) předpokládám máme už teď v republice zvládnutou, takže celkem nic by nemělo bránit dlouhodobé použitelnosti typu.
        Jako největší problém bych viděl podvozek, dokud nebudeme vědět nabeton jaké BVP naše armáda (konečně, příliš mnoho na tom závisí dalšího) nakoupí, tak by byla hloupost kupovat věžový minomet na potenciálně jiném pásovém podvozku než "zbytek"...Skrýt celý příspěvek

        • SYN_
          19:12 09.01.2022

          Plus tedy předpokládám mechanizace podávání snižuje riziko zranění obsluhy, ať už v míru či ve válce...

          Plus tedy předpokládám mechanizace podávání snižuje riziko zranění obsluhy, ať už v míru či ve válce...

        • Scotty
          19:27 09.01.2022

          No a bude vůbec minomet na pásovém podvozku? Zautomatizovat se dá i Cardom vezený v Panduru, když na to přijde.
          https://www.facebook.com/10006...

          No a bude vůbec minomet na pásovém podvozku? Zautomatizovat se dá i Cardom vezený v Panduru, když na to přijde.
          https://www.facebook.com/10006...

          • SYN_
            20:17 09.01.2022

            Rozhodně to jde, ale tady máte na jednom vozidle hned dvě hlavně... mi to připadá jako slušná výhoda... plus o něco vyšší ochrana a průchodnost BVP... Na počet bych to pak dolnil ...Zobrazit celý příspěvek

            Rozhodně to jde, ale tady máte na jednom vozidle hned dvě hlavně... mi to připadá jako slušná výhoda... plus o něco vyšší ochrana a průchodnost BVP...
            Na počet bych to pak dolnil nečím neautomatizovaným (ale přesto motorizovaným), něco jako
            https://newatlas.com/automated...
            samozřejmě se stejnou municí, pokud možno i hlavní...
            S tím by asi pasoval dohromady Titus, ať už zbraň vevnitř (i při střelbě, ale to by asi musela být zákluzová?) nebo takto vyklápěcí...Skrýt celý příspěvek

          • Lukas
            21:31 09.01.2022

            Pro SYN_ Moździerz Mjolner nie da się zaadaptować na platformę kołową (Pandur Titus) Dlaczego tak uważam? 1. wymiary platformy - CV jest jednak szerszy (to ma znaczenie - ...Zobrazit celý příspěvek

            Pro SYN_
            Moździerz Mjolner nie da się zaadaptować na platformę kołową (Pandur Titus)
            Dlaczego tak uważam?
            1. wymiary platformy - CV jest jednak szerszy (to ma znaczenie - szeroka kołyska z 2 lufami i zespołem ładującym musi mieć miejsce) - https://www.armedconflicts.com...
            https://www.armedconflicts.com...
            Myślę, że Pandur jest zbyt wąski...
            2. masa amunicji - 104 pociski to 2 tony...
            3. ogólna masa systemu - trzeba platformę o podwyższonym stropie (amunicja, swoboda pracy ładowniczych) + układ "podwójnego" moździerza

            Co innego system z 1 lufą...Skrýt celý příspěvek

          • SYN_
            21:40 09.01.2022

            Lukas: v pořádku, já nic takového nepředpokládám, ale jak tu kolega Scotty uvádí tak jednohlavňový automatický Cardom na Panduru zcela jistě jde... na Titusu na 95% taky... výška ...Zobrazit celý příspěvek

            Lukas: v pořádku, já nic takového nepředpokládám, ale jak tu kolega Scotty uvádí tak jednohlavňový automatický Cardom na Panduru zcela jistě jde... na Titusu na 95% taky... výška pokud vím v palebné poloze se řeší "deklem" = otevírací strop (tím pádem místo na automatické i ruční nabíjení), v přepravní poloze (zavřený dekl) se řeší sklopením laufu...Skrýt celý příspěvek

      • Jura99
        09:32 10.01.2022

        ARES: právě, že bych věžový pásový minomet pro 21.století viděl jako plně automatický, pouze s řidičem či velitelem, pokyny k palbě získávané přes datalink z vozidla řízení palby ...Zobrazit celý příspěvek

        ARES: právě, že bych věžový pásový minomet pro 21.století viděl jako plně automatický, pouze s řidičem či velitelem, pokyny k palbě získávané přes datalink z vozidla řízení palby nebo z různých bodů digitálního bojiště. Dva chlapi, kteří berou granáty zleva/zprava, ukládají je do mechanismu a posunují dál, mi přijdou jako naprosto zbytečné potenciální oběti při zásahu vozidla a také jako plýtvání vojáky. Jejich práci umí zastat automat a také doplnění granátů do vozidla by šlo řešit nějakým automatem ala K9/K10. U tažených, vezených nebo lehkých kolových samohybných minometů bych neřekl ani slovo, že se nabíjejí ručně. Ten poněkud komicky vyhlížející způsob zasunování miny ústím hlavně jsem taky schopen odpustit, ale ti dva "zbyteční" chlapi uvnitř věže, těch je tam škoda.Skrýt celý příspěvek

        • Lukas
          10:04 10.01.2022

          Zautomatyzowany system ładowania moździerza to nie jest "prosty temat". Po pierwsze "rozmiary" pocisków moździerzowych są różne... Po drugie (i ważniejsze) amunicja stosuje różne ...Zobrazit celý příspěvek

          Zautomatyzowany system ładowania moździerza to nie jest "prosty temat".
          Po pierwsze "rozmiary" pocisków moździerzowych są różne...
          Po drugie (i ważniejsze) amunicja stosuje różne ładunki miotające (zarówno ilość jak i forma...)
          Jeśli dodasz trzeci "element" - praca przy każdym kącie położenia to mamy dość skomplikowany temat.
          I kosztowny...

          A temat "zautomatyzowania" przeładowania pojazdu (z wozów amunicyjnych) to kolejna komplikacja...

          Szwedzi tego nie chcieli...
          To widać...Skrýt celý příspěvek

        • SYN_
          05:28 12.01.2022

          Vcelku souhlasím, ALE... to že skutečně lze zkonstruovat plnohodnotný nabíjecí automat, který dokáže využí CELOU (bohatou) zásobu zde vezené munice (ne že vystřílí "pohotovostní" ...Zobrazit celý příspěvek

          Vcelku souhlasím, ALE... to že skutečně lze zkonstruovat plnohodnotný nabíjecí automat, který dokáže využí CELOU (bohatou) zásobu zde vezené munice (ne že vystřílí "pohotovostní" zásobu řekněme třetinu a pak tam ti chlapi stejně musí nastoupit a přeskládat do pohotovostního zásobníku další třetinu atd.), a to na rozumné úrovni spolehlivosti (ne že tam každou chvíli musí vlézt "mechanik" a třískout do toho) je třeba napřed prakticky dokázat, a to v rozumném čase (ne to vyvíjet dalších deset let) a za přijatelné peníze (NE stylem vrazíme do toho majlant a uvidíme jestli z toho něco bude). Bohužel, tvrzení že "to přece musí jít" je víceméně zbožné přání které nezaručuje (komerční, ve smyslu v konečném čase a za přijatelné peníze uskutečnitelný) úspěch.
          Prostě - OK, tohle už funguje a není to žádná plečka, tak to použijme a jestli se v druhém kroku chce někdo (s malou dotací od státu řekněme) věnovat tomu že "vnitřek" plně automatizuje jako "upgrade" tak klidně...
          Jinak u houfnice Caesar kdekdo kritizuje že okolo ní musí několik chlapíků pobíhat na povětří s těžkým břemenem, tady jsou jen dva, místo běhání stojí, dráhu mají krátkou a břemeno celkem v pohodě... jako jistě, ideálně by to mělo i autopilota a posádka by byl jeden chlap co by na to jen dohlížel jak fíra v metru, ale fakt chceme riskovat že to v kritický okamžik nebude fungovat? Nebo to "jen" bude několikanásobně dražší?Skrýt celý příspěvek

      • The88
        15:26 10.01.2022

        S tim digitalnim bojistem mas castecne pravdu (ve smyslu, ze by moderni automatickej minomet mohl fungovat jako takovej napul dron, jenom s ridicem a vsechny palebne udaje by ...Zobrazit celý příspěvek

        S tim digitalnim bojistem mas castecne pravdu (ve smyslu, ze by moderni automatickej minomet mohl fungovat jako takovej napul dron, jenom s ridicem a vsechny palebne udaje by dostal elektronicky a automat by je jenom provedl). Na druhou stranu, u rizene munice by to uz problem nebyl.Skrýt celý příspěvek

  • Lukas
    21:29 07.01.2022

    Cóż - szybkostrzelnośc AMOSa Za cene - pewnie mniejsza niż NEMO. I pewnie taka była idea. Szwedzi zrezygnowali z zautomatyzowanego ładowania, obrotowej wieży po to by obniżyć ...Zobrazit celý příspěvek

    Cóż - szybkostrzelnośc AMOSa
    Za cene - pewnie mniejsza niż NEMO.

    I pewnie taka była idea. Szwedzi zrezygnowali z zautomatyzowanego ładowania, obrotowej wieży po to by obniżyć koszty.

    Faktycznie Mjoner przy podobnej (prawdopodobnie) cenie nie ma większości wad tańszych systemów strzelając z "dziury w dachu" jak CADROM.
    Generalnie ciekawy - choć jestem ciekawy jaka jest "ergonomia pracy" załogi... I jak ewentualnie wyglądają możliwości prowadzenia skomplikowanych / długotrwałych zadań ogniowych.

    Nawiasem mówiąc - jeśli chodzi o "standardową" amunicje to deklarowany zasięg - 13km nie wchodzi w grę...
    Póki co nie przypominam sobie by Szwedzi mieli co wystrzelić z Mjolenr na 13 km.
    Nie jestem na 100% pewny ale wydaje mi się że póki co zasięg maksymalny do 8,5 km. (Nie przypominam sobie "lepszej" amunicji w szwedzkim arsenale.)Skrýt celý příspěvek

  • pjaro77
    19:25 07.01.2022

    Prečo dali minomet na ťažký podvozok ? Má to význam ? Či len preto že ich mali voľné ? Minomet nie je úplne v kontakte s nepriateľom typu tanky a bojovými vozidlami . PRAM-S si ...Zobrazit celý příspěvek

    Prečo dali minomet na ťažký podvozok ? Má to význam ? Či len preto že ich mali voľné ?
    Minomet nie je úplne v kontakte s nepriateľom typu tanky a bojovými vozidlami . PRAM-S si vystačil s ľahkým BVP-1 či 2Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      20:26 07.01.2022

      Používají BMP typu CV 90, u nás se používá BMP typu BVP1,2. Je tak těžké přijít na to proč používají to co už mají zavedené?

      Používají BMP typu CV 90, u nás se používá BMP typu BVP1,2. Je tak těžké přijít na to proč používají to co už mají zavedené?

    • Miroslav
      21:07 07.01.2022

      Podvozok CV90 je rozmerovo skoro totožný s BVP-1/2. Rozdiel je v celkovej hmotnosti, ale to je skôr z dôvodu vyššej balistickej úrovni ochrany.

      Podvozok CV90 je rozmerovo skoro totožný s BVP-1/2. Rozdiel je v celkovej hmotnosti, ale to je skôr z dôvodu vyššej balistickej úrovni ochrany.

    • Lukas
      09:52 09.01.2022

      Bo Szwedzi mają prawie 200 starych CV90 wczesnych wariantów które można przerobić na pojazdy specjalistyczne? To między innymi dlatego powstał projekt CV90105/120T który pod ...Zobrazit celý příspěvek

      Bo Szwedzi mają prawie 200 starych CV90 wczesnych wariantów które można przerobić na pojazdy specjalistyczne?

      To między innymi dlatego powstał projekt CV90105/120T który pod koniec lat 90 tych był "ofertą" dla szwedzkiej armii. Hagglunds proponował wojsku użycie nadliczbowych "starszych" CV90 do aranżacji w "lekki czołg".
      Co znowu taki głupie nie było gdyby Szwedzi chcieli mieć liczniejsze wojska pancerne (np. grupę zmechanizowaną do operowania na dalekiej północy)Skrýt celý příspěvek

    • SYN_
      19:31 09.01.2022

      Tak kromě jiného je to dvouhlavňový systém, tedy těžší, asi potřebuje "festovnější" vozidlo. Kromě toho jim tam do toho vejde působivá zásoba munice. Možná příjde i vhod že ...Zobrazit celý příspěvek

      Tak kromě jiného je to dvouhlavňový systém, tedy těžší, asi potřebuje "festovnější" vozidlo. Kromě toho jim tam do toho vejde působivá zásoba munice.
      Možná příjde i vhod že přiblížením se bliž k "frontě" si s dostřelem okolo 8km "dosáhnou" i na cíle které by normálně byly výlučně v dosahu velkých houfnic...Skrýt celý příspěvek

  • Hajo
    17:09 07.01.2022

    Idea dvojhlavnoveho minometu na podvozku CV90 sa Švédom podarila. Vezeny palebny priemer munície je dobre vyvážený. Co mňa trochu zarazilo je chýbajúca automatika ovládania nameru ...Zobrazit celý příspěvek

    Idea dvojhlavnoveho minometu na podvozku CV90 sa Švédom podarila. Vezeny palebny priemer munície je dobre vyvážený. Co mňa trochu zarazilo je chýbajúca automatika ovládania nameru a odmeru veže. Batéria dvojhlavnovych minometov Mjolner doplnená informáciami z prieskumu narobí riadnu paseku na živej sile aj technike nepriateľa.Skrýt celý příspěvek

  • zdeno
    13:29 07.01.2022

    tento druh zbraně je při vhodném použití s obrněnými jednotkami vhodný pro "hodně muziky s malým počtem vojáků",že by se někdo inspiroval?

    tento druh zbraně je při vhodném použití s obrněnými jednotkami vhodný pro "hodně muziky s malým počtem vojáků",že by se někdo inspiroval?

      • Miroslav
        15:23 07.01.2022

        Pekné

        Pekné

      • Sergej7490
        16:24 07.01.2022

        To som zvedavy na vysledok tohto “vyskumu”. Nemuselo by to byt uplne marne.

        To som zvedavy na vysledok tohto “vyskumu”. Nemuselo by to byt uplne marne.

      • PavolR
        09:11 08.01.2022

        Tak už vieme, čo plánujú dať na obstarávané mínometné verzie. :-)

        PRAM-S mal vraj teoretickú rýchlosť paľby 30 rán za minútu, no z bezpečnostných dôvodov bola obmedzená na 18-20.

        Tak už vieme, čo plánujú dať na obstarávané mínometné verzie. :-)

        PRAM-S mal vraj teoretickú rýchlosť paľby 30 rán za minútu, no z bezpečnostných dôvodov bola obmedzená na 18-20.

        • SYN_
          19:36 09.01.2022

          Neboli ránu za 2 sekundy? no nevím nevím... to by ten podavač musel být fakt vyfachaný... a co vydrží hlaveň? Aby to nebyly "první tři rány"...

          Neboli ránu za 2 sekundy? no nevím nevím... to by ten podavač musel být fakt vyfachaný... a co vydrží hlaveň? Aby to nebyly "první tři rány"...

          • Ján Paliga
            21:35 09.01.2022

            kadencia:
            - rán za 1 minútu: 18-20
            - rán za 5 minút: 40
            - rán za 60 minút: 70

            kadencia:
            - rán za 1 minútu: 18-20
            - rán za 5 minút: 40
            - rán za 60 minút: 70

Načítám diskuzi...