Dopravní KC-390 vzlétne na konci letošního roku

Foto: KC-390 / Embraer
Foto: KC-390 / Embraer

První let brazilského dopravního letounu Embraer KC-390 se uskuteční na konci letošního roku. Připomeňme, že na vývoji a výrobě se podílí také české Aero. Česká republika rovněž projevila zájem o dva letouny KC-390.

První dopravní letouny KC-390 v roce 2016 poputují k brazilskému vojenskému letectvu FAB (Força Aérea Brasileira). Očekává se, že FAB objedná u výrobce ještě letos 28 letadel.

Podle Paula Gastao, viceprezidenta firmy Embraer, existuje ve světě trh pro více než 700 středních dopravních letadel typu KC-390. Perspektivní trhy jsou především v Jižní Americe, Africe nebo Asii.

Prvními zákazníky se stanou také země participující na vývoji a výrobě letadla. Argentina, Chile a Portugalsko mají zájem o šest strojů, Kolumbie o 12 letadel a Česká republika o dva stroje KC-390.

Brazilci navíc budou spolupracovat s firmou Boeing na případném prodeji letounu ve Spojených státech, Velké Británií a na Středním východě. Spolupráce s firmou Boeing běží i přesto, že Brazilci dali přednost švédským stíhačkám JAS-39E/F Gripen proti americkým Boeing F/A-18E/F Super Hornet.

Video: KC-390 / YouTube

Zvláštností u této kategorie dopravních letounu je použití proudových motorů. Typičtí představitelé středních dopravních letounů, jako je C-130 Hercules, používají turbovrtulové motory. Takové řešení je ideální pro operace z jednoduchých letišť.

Paul Gastao však ujistil, že proudové motory KC-390 jsou odolné i proti riziku nasátí nečistot a různých částic na málo udržovaných letištích. Použití proudových motorů má pak pozitivní dopad na cestovní rychlost a dolet.

Úspěchu KC-390 na světových trzích fandí i české Aero. Pro letoun KC-390 Aero vyrábí zadní část trupu, nákladní rampu, všechny kabinové dveře a náběžnou hranu křídla. V případě náběžné hrany se Aero podílí i na vývoji.

Pro první letoun navíc Aero před pár dny poslalo do Brazílie zadní část trupu o rozměrech 6,5×4,5×3,3 metru. Dopravu přes Atlantický oceán zajistil obří dopravní letoun AN-124 Ruslan.

Zdroj: IHS Janes

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Vývoj brazilského letounu KC-390 úspěšně pokračuje

Vývoj brazilského dopravního letounu KC-390 vstupuje do další fáze. Brazilské armádní ...

Americké letectvo vyvíjí nové úsporné dopravní letadlo

Vedení bojových operací v 21. století se neobejde bez strategické vzdušné dopravy. Dopravní letadla ...

ASTROS 2020: Brazilský raketomet na podvozku české TATRY

Brazilská armáda začala zavádět do výzbroje raketový systém země-země ASTROS Mk6, ...

SIG Sauer 716 pro Armádu České republiky?

Tendr na nákup 246 pušek pro přesnou střelbu pro potřeby Armády ČR pokračuje. Nákup probíhá i přes ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Muž, co zírá na kozy
    12:49 03.04.2014

    Vrata: Neřekl bych že A400M a An-70 jsou jiné kategorie.
    An-70 má s maximálním nákladem 35 tun dolet 5100 km (nosnost 47t je uváděna jen jako nouzová, za cenu značného snížení životnosti letadla)
    A400M s max. nákladem 37 tun dolet 3300 km
    Navíc Německo v devadesátých létech silně koketovalo s myšlenkou licenční výroby An-70 jako náhradou za A400.
    Nicméně projekt An-70 je, po událostech na Ukrajině de facto mrtvý, i když se mluvilo o tom, že se jeho výroba měla stěhovat do ruské Kazaně.

  • Jakub Mareš
    17:33 01.04.2014

    ne, čr nakonec z tohoto projektu s c-17 odešel

  • liberal shark
    20:01 31.03.2014

    1) Největší nevýhodou An-70 je jeho reálná neexistence.
    2) Nikdy jsem nepochopil, na co AČR potřebuje třetí Airbus A-319, místo aby koupili 3 tyto KC-390.
    3) Těžké letouny C-17 si můžeme půjčit od jednotky NATO na základně Pápa. ČR je členem příslušné agentury NATO.

  • mattea
    16:59 29.03.2014

    Vrata: zaměřil jsem se na vyhledání nosnosti A400M a našel jsem alespoň tohle:
    Range at max payload 3,298 km
    Range at 30-tonne payload: 4,540 km
    z čehož vyplývá, že maximální payload je přes 30 tun (kolem 40?).

  • rainerum
    14:06 29.03.2014

    protože bychom nemuseli tak často používat An-124 Ruslan či C-17 protože většinu potřeb přepravy vzduchem bychom si pokryli sami a přitom by to není drahé letadlo (na to co poskytuje)

  • Vrata
    10:25 29.03.2014

    K diskusi o nosnosti C 130 dle Wikipedie.en:
    C130 - Usefull load = 33t, to je ale vaha nakladu a paliva, predpokladam, nebot
    payload = 20.4t. Termin "usefull load" jsem u jinych letadel nenasel.
    KC 390 - payload 23.6 t.
    An 70 - payload 47t.
    A 400M - payload neuveden.
    Neco dokazi rici hodnoty "prazdna vaha"/"maximalni vzletova vaha":
    C130- 34/79 t
    KC 390 - ?/81 t.
    A 400M - 76.5/141 t.
    An 70 - 66/145 t.
    An 70 a A 400M jsou tedy letadla jine kategorie.

  • Martin Voják
    00:17 29.03.2014

    Myslím, že se nikdy nedozvíme jaké vlastně budou částky za životní cyklus jednotlivých letadel, vzhledem ke kupním smlouvám a utajovaným datům ke každému letounu. O KC 390 nemůžeme zatím říci vůbec nic konkrétního, protože není ještě ani prototyp a všechny údaje jsou jenom propočty. Rainerum, nevím proč tě pořád tak bere AN70? Je to přece jenom jiná kategorie než KC 390.

  • rainerum
    23:57 28.03.2014

    S A-400 souhlasím a S C-130 a Kc-390 Také ještě by bylo zajímavý vědět kolik stojí provoz C-130 a Kc-390 ty částky nebudou zanedbatelný za jejich životní cyklus
    O An- 70 jsem jen chtěl říct že na to jaký má parametry je levný a myslím že bude i kvalitní ale je ze země se kterou mohou bejt problémy a je to zatím ještě jenom prototyp

  • Matesaax
    23:38 28.03.2014

    An-70 je pořád jen prototyp a není vůbec jisté zda někdy bude vyráběný seriově.A-400 je opravdu drahý a C-130J taky nepatří mezi nejlevnější stroje.Co se týká dopravy obrněné techniky,tak tam nemá cenu řešit zda se do C-130 či KC-390 vejde např. Pandur či ne,protože vozit je po jednom nemá cenu,vždy se využívá velkokapacitní stroje jako An-124 event. C-17.

  • rainerum
    23:36 28.03.2014

    Ano přiznávám se že jsem nosnost bral z wiki a vzhledem k pravé nosnosti je nákup KC-130 dobré řešení pokud bude dobře vyřešena otázka zábrany proti nasátí nečistot do motoru
    A k ofsetům ČR chtělo a dostalo ofsety myslím i u prvních 19 LMV tak proč ne u vodouch An-70

  • KOLT
    23:22 28.03.2014

    "...Nevím, kde rainerum vzal nosnost C 130J 33t??? ..."

    Myslím, že na Wiki, odkud jsem čerpal i já. Ale USAF i výrobce uvádí maximálně 19 t, typicky 15.5-16.5 t. Což je naopak méně než 23 t u KC-390. V tomto světle se tedy nákup brazilských letadel jeví jako rozumné řešení.

  • KOLT
    23:12 28.03.2014

    Offset u dvou letadel? Tomu bych moc šancí nedával. Strategicky je prostě pořízení An-70 v dnešní situaci neprůchozí. Výhoda C-130 v rozsáhlé základně je zcela jednoznačná, to máte pravdu. Cena C-130J je srovnatelná s KC-390, ale ten Airbus je skutečně děsně drahý, na to prostě nemáme. Mmchd, C-130J má sice o poznání vyšší hmotnost užitečného nákladu, ale pokud máme věřit Wiki, tak se do obou letadel vejdou 2-3 Humvee nebo jeden LAV.

  • Martin Voják
    23:09 28.03.2014

    Dění na Ukrajině nám všem jasně ukázalo, že si v současné době jako stát NATO nemůžeme dovolit se jakkoliv vázat s výzbrojí na východ. Rusko dalo jasně najevo jak to vlasně myslí...ono to trvá již delší dobu ale všichni jsme dělali že vlastně o nic nejde a že by si Rusko v dnešní době vlasně nic takového ani nedovolilo...Gruzie je daleko a kdo ví jak to tam vlastně všechno je...
    Já sám jsem byl i v těchto komentářích zastáncem modernizace ruských vrtulníků MI-24, už jenom proto že LOM má jako jediný ve světě veškerá oprávnění. Kritizoval jsem pana Grohmanna za článek ohledně AH-6i jako náhrady MI-24. Uvědomme si všichni co může ukrajinská kzize udělat s naším vrtulníkovým letectvem?!?!?! A co by mohla udělat s veškerou výzbrojí z Ruska?!?!?! Nebo si snad rainerum myslí, že v případě konfliktu by Rusko velice rádo dodávalo nahradní díly svým nepřátelům???
    Nevím, kde rainerum vzal nosnost C 130J 33t???
    KC 390 je konstruován jako přímý konkurent C 130J. Konstrukce HERKULESu má počátky někde v šedesátách letech a určitě se jedná o jednu s nejlepších konstrukcí v leteckém světě ale vývoj se nedá zastavit a dle mého názoru si KC 390 vzal částečně to nejleší z nejmodernějších létajících transportních letounů současnosti.( A400M, C17). O jeho víceúčelovosti snad zde nemusím nic dodávat. Je jasné, že Embraer chce vyrobit finančně dostupné letadlo a tak využívá i komerční technologie. Jestli se nepletu tak jeho motory pohánějí i Airbusy řady 320.

  • rainerum
    22:47 28.03.2014

    Jo a zapomněl jsem u C-130J by byla výhoda toho že to má skoro každá země v Nato

  • rainerum
    22:46 28.03.2014

    já jsem spíš moje příspěvky myslel jako srovnání dnešních transportních letadel této velikosti a ne jako srovnání moderních produktů s produktem starým 59 let vím že se mluvilo o koupi C-130H ale pří jde mi jako blbost vyvíjet letadlo které má alespoň v Brazílii zastávat místo které je jinde obsazené C-130J/A-400.
    Alespoň co jsem zjistil tak C-130J stojí podobně jako KC-130 a to asi kvůli velko produkci
    Jinak servisy se dají řešit třeba tak že by se převedli v rámci ofsetů do čr a bylo by to jako teď u Mi-17/171 a Mi-24/32 Hind

  • Hubňa
    22:45 28.03.2014

    Doufám, že pořídíme dvě KC-390, to letadlo je mi prostě sympatické :)

    Kupovat cokoli většího je podle mě nesmysl. Pořizovací cena je mnohem vyšší, stejně, jako je nákladnější i provoz a údržba. A přiznejme si, jak často potřebujeme dopravovat něco těžšího než KC-390 zvládne? Prostě by to byl zbytečný luxus.

    Každopádně větší dopravní letadlo potřebujeme jak sůl, i kdyby to měl být nakonec Hercules a třeba jen jeden. Do CASA se prostě nic nevejde...vím, že když byl třeba převrat v Lybii a s ním zhoršená bezpečnostní situace, chtělo naše MZV poslat nějaká pancéřovaná auta na tamní ambasádu...jenže se prostě nevešly. Myslím, že se nakonec dokonce posílaly lodí, protože kvůli operacím nad Libyí a starostem o evakuaci vlastních lidí ze země na převoz našich aut nikdo neměl čas...

  • mu7705
    19:48 28.03.2014

    An-70 se řešila už před několika lety a místo toho se nakoupily Mi-24/35, protože ten projekt je nestabilní, trvá už dlouho a má hlavně problém s motory, pokud mám správné informace. Také by se mi líbilo mít dvě An-70. Vzhledem k současné situaci na Ukrajině bych nic takového z Ukrajiny nekupoval. Mohlo by to být v zóně Ruského zájmu a pak bychom měli vážný, ale opravdu vážný problém. Opět v dalším vláknu upozorňuji, že vazba na výrobce není pouze v tom, že se nakoupí mašina a že se musí nakupovat náhradní díly. Letadlo není auto nebo tank. Jde o to, že když bude problém, tak nám Ukrajina/Rusko může zastavit podporu a ty naše Antonovy budou stát na zemi. Výrobce schvaluje postupy, kontroluje dodržování servisních intervalů a také některé servisní prohlídky dělá přímo on. Takže ta vazba je extrémně dlouhodobá. Toto není civilní Boeing, aby nám jej opravli a servisovali kdekoliv na světě. Vlastnictví letadla totiž vůbec nic neznamená. Pokud nemáte podpru výrobce, tak vám mašina bude stát na zemi a nesmí do vzduchu.
    Co se týká srovnání KC-390 a C-130, tak si dovolím upozornit, že Rainerum udal trochu zavádějící údaje. KC-390 nemá být ekvivalentem C-130J, ale C-130H a ten má nosnost jen 20000Kg! KC-390 má být náhradou za standardní Herculesy.
    V případě ČR se v minulosti řešilo právě pořízení dvou olétaných C-130H a dalších dvou kusů na náhradní díly. Myslím si, že pořízení dvou KC-390 místo dvou olétaných C-130H je dle mne lepším krokem.
    Nové A-400 Atlas a C-130J jsou zcela mimo finanční možnosti našich ozbrojených sil. Jednoduše na ně nemáme. Z taktického hlediska by byly tato letadla pro nás výhodnější, ale žel jde o prachy.

  • rainerum
    17:37 28.03.2014

    to by znamenalo že ačr by byla schopná zajistit vlastní dopravu materiálů do zahraničních misí a v tom programu kde si státy navzájem pučují letadla nevím jak se jmenuje by se taky dobře využil a určitě by ty naše upravili tak aby se dali předělat na vzdušné tankery navezením palet s palivem protože dneska jak ruští tak ukrajinští vojenské firmy přistupují k zákazníkovy s heslem náš zákazník náš pán

  • rainerum
    17:33 28.03.2014

    co je špatné na An-70 z hlediska strategického je to vyráběno v Ukrajině kde je to taktéž vyvíjeno podívejte se na turky který chtějí koupili upravenou kopii S-300 od číny a když pominu tohle tak je max. o 5 tis. $ draží (produkce) a uveze cca. dvakrát víc u vojáku je to ještě víc vidět 300 vojáků nebo 206 převozům nemocných (An-70) vs. 80 cestujících nebo 74 pacientů a do An-70 se vejdou dvě Tatry 815 s pohonem 6×6, deset Land Roverů nebo 2 vrtulníky Mi-17 vs. 2-3 HMMWV

  • KOLT
    16:11 28.03.2014

    Nejsem odborník na letadla, ale čistě kupecké počty vyřazují Airbus, neb je třikrát dražší, takže bychom za cenu dvou KC nekoupili ani jeden. An-70 nepřipadá do úvahy ze strategického hlediska.

    Ať tak či tak, konečně bychom měli letadlo, kam se vleze Pandur...

  • rainerum
    15:43 28.03.2014

    pro Matesaax:
    C-130J Super Hercules nosnost 33 000 kg
    An-70 nosnost je 47 000 kg
    A-400 Atlas nosnost 37 000 kg
    KC-390 nosnost 23 600 kg
    Zas tak velkej A-400 není oproti C-130 ale když vezmeš že dneska váží technika spíš víc než před tím tak bych se rozhodl (aspoň já) pro A-400 a když bych byl v zemi kam neprodává Evropa tak bych vzal An-70 jako náhradu za c-130 nebo podobný starý transportní letadlo ale jinak je to hodně zajímavý protože nosnost je 2* větší než u C-27 spartan ale zase o 1/3 menší než u C-130 nevím jak velkou je výhoda být rychlejší 100km/h vůči An-72, 30km/h vůči A-400 a 200 km/h vůči C-130 mluvím a max rychlostech

  • jenikdavid
    05:43 28.03.2014

    Já jsem nejvíce zvědavý právě na tu ochranu proudových motorů a jak se osvědčí v realu. Jestli to bude tak jak slibují, bude to opravdu povedený stroj...uvidíme.

  • Matesaax
    22:22 27.03.2014

    To jsou vetsi letadla.

  • rainerum
    21:16 27.03.2014

    A co A-400 atlas a An-70

  • Matesaax
    20:14 27.03.2014

    Je to nádherný letoun a je skvělé,že je možnost zařazení do naší armády.Myslím,že o něj bude zájem po celém světě.V podstatě jediná konkurence je C-130,který ač stále modernizovaný už něco pamatuje.

  • Jecchus
    16:31 27.03.2014

    Tak vypadá to zajímavě a navíc AERO tam rozhodně nedělá jen "kliky od dvěří".

    Je jasné, že naše vojenské dopravní letectvo potřebuje i větší dopravní letadlo, než je CASA. Jestli to má být zrovna proudový stroj nebo turbovrtulový nejsem schopen posoudit, moc do toho nevidím.

    Chtěl bych se také zeptat povolanějších, zda-li je to tankování za letu pomocí nádrží naložených na paletách obvyklé i u jiných strojů? De facto by to mohlo totiž znamenat, že AČR by mohla mít možnost tankování za letu pomocí vlastních zdrojů v rámci jakési variability dopravního letadla. Specializované tankovací letadlo by bylo pro ČR jednozančně nesmysl, ale takto v rámci krátké přestavby dopravního (resp. pouhé navezení palet s nádržemi) to vypadá finančně schůdně. Jistě by to byla zajímavá schopnost. Dala by se i uplatnit v rámci toho mezinárodního programu (nevím teď jak se to jmenuje) sdíleného využívání dopravních, tankovacích a dalších kapacit.