EASE - bezpilotní vznášedlo pro průzkum budov

EASE
Foto: EASE (Extreme Access System for Entry) / CyPhy Works

Boj v budově je pro vojáky noční můrou. Nepřehledné prostory, krátké vzdálenosti, spousta místností s omezeným přístupem - to vše činí boj na podobném místě extrémně rizikovým. Velkým pomocníkem vojáků můžou být v takových případech roboti, jako například vznášedlo EASE (Extreme Access System for Entry), kteří bez ohrožení života vojáků dokáží prozkoumat vnitřní prostory budovy.

Průzkumné vznášedlo EASE je produktem americké firmy CyPhy Works. Výhodou stroje je zapouzdřená konstrukce, která umožňuje létat v těsných a uzavřených prostorách, bez rizika poškození listů vrtule. Samotná tlačná vrtule je umístěna v kruhovém pouzdře ve spodní části stroje, elektronika se nachází ve válcovém pouzdře nad vrtulí.

Hlavním rozpoznávacím rysem EASE je patentovaný mikro komunikační a napájecí kabel, který spojuje vznášedlo s pozemní kontrolní stanicí GCS (Ground Control System). Kabel je velmi tenký a navíc se odmotává přímo ze vznášedla, takže existuje jen malé riziko jeho zachycení o překážku nebo přetržení. Eliminuje se také nežádoucí napínání kabelu.

Ač se někomu může použití kabelu zdát jako krok zpět, podobné řešení má mnoho výhod. V prvé řadě je EASE napájen z výkonných baterií (o hmotnosti cca 5 kg) umístěných mimo stroj, což dovoluje dlouhodobý let (50 min) a navíc v případě potřeby lze baterii během několika sekund vyměnit. Použití externích baterií navíc celý stroj zmenšuje a umožňuje nést větší užitečné zatížení.

Video: Názorná ukázka fungování vznášedla EASE při průzkumu budov / YouTube

Zásadní výhodou je pak vysokokapacitní přenos informací. Spojení "po drátě" má mnohem lepší schopnosti přenášet velké objemy dat než pomoci rádiových signálů. EASE je například vybavená dvěma denními kamerami (čelní a spodní), které můžou přenášet do pozemního střediska video v HD rozlišení (konkrétně 720p při 30 fps). Dodatečně dle přání zákazníka lze stroj dovybavit termální kamerou.

Kabel také umožňuje použití senzorů, které jsou pro ostatní malé bezpilotní stroje z důvodu nedostatku elektrické energie, velké hmotnosti nebo nedostatečné schopnosti přenášet velké objemy dat nedostupné - můžeme zmínit nejrůznější infračervené kamery, laserové dálkoměry, chemické, biologické čidla a mnoho dalšího. Je třeba také zdůraznit, že toto řešení také prakticky znemožňuje rušení nebo nepřátelské převzetí nad strojem.

Nevýhody kabelového řešení však také existují. V prvé řadě nemá EASE takovou volnost pohybu jako autonomní bezpilotní stroje. Navíc je jeho dálkový dosah (300 m) a výškový (90 m) omezen - avšak v případě primárního určení (průzkum budov), jsou hodnoty víc než dostačující. Dalším problémem je, že se stroj musí vrátit po stejné cestě, jakou do budovy vletěl, případně je zde riziko zničení napájecího kabelu protivníkem.

Zdroj: Cnet, CyPhy Works

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

FED ukazuje budoucnost vojenských vozidel

Mezi 4. a 5. lednem proběhla tradiční soutěž americké armády Army All-American Bowl v americkém ...

Taranis - britský příspěvek do rodiny bezpilotních letounů

BAE Systems pracuje na vlastním bezpilotním bojovém stroji Taranis. Podobně jako americký X-47 nebo ...

ACTUV – robotický lovec ponorek

ACTUV je robotická loď bez osádky určena k boji proti rozšiřující se flotile tichých ...

Program GCV - bojové vozidlo s elektrickým pohonem?

Vyvíjené bojové vozidlo pěchoty GCV (Ground Combat Vehicle) je jeden z nejambicióznějších vojenských ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:6h12h24h
  • Ultramarinus
    13:18 04.02.2013

    Kdyby k tomu pridelali samopal s tlumicem a velkokapacitnim zasobnikem, mohli by ty budovy cistit TIMHLE, misto chlapu.

  • Ultramarinus
    13:17 04.02.2013

    Kdyby k tomu pridelali samopal s tlumicem a velkokapacitnim zasobnikem, mohli by ty budovy cistit TIMHLE, misto chlapu.