EBRC: Nové obrněné vozidlo francouzské armády

Foto: Program EBRC využije poznatků z prací na technologickém demonstrátoru Nexter XP2. / Nexter
Program EBRC (a také program VBMR) využije poznatků z prací na technologickém demonstrátoru Nexter XP2. / Nexter

Francouzská armáda v rámci širokého modernizačního projektu Scorpion připravuje vývoj a nákup nových obrněných vozidel. Jedním z vyvíjených strojů je i obrněné průzkumné a bojové vozidlo EBRC (Engin Blindé de Reconnaissance et de Combat).

Projekt Scorpion

Nejprve malý úvod do struktury francouzské pozemní armády (Armée de Terre). V aktivní službě najdeme 200 hlavních bojových tanků AMX Leclerc a dalších 206 se nalézá ve skladech.

Z těžších vozidel najdeme ve francouzské armádě 630 kolových bojových vozidel pěchoty VBCI, 248 obrněných vozidel AMX-10 RC (dělo 105 mm), 110 obrněných vozidel ERC 90 Sagaie (dělo 90 mm) a 3135 víceúčelových vozidel VAB.

Projekt Scorpion je ambiciozním modernizačním programem francouzské pozemní armády v hodnotě 10 miliard euro (275 miliard Kč). Pod projekt Scorpion spadá řada modernizačních projektů francouzské armády – od vývoje nové obrněné techniky, až po vývoj nejmodernějších komunikačních a velitelských prostředků.

Kromě EBRC, pod program Scorpion spadá vývoj nového víceúčelového obrněného transportéru VBMR (Véhicule Blindé Multi-Role), projekt francouzského vojáka budoucnosti FELIN, nebo hloubková modernizace tanků AMX Leclerc.

Foto: AMX-10 RC / Volné dílo AMX-10 RC / Volné dílo

EBRC a VBMR jsou hlavními a nosnými projekty. Obě vozidla využijí kolový podvozek 6×6 s maximálním počtem shodných dílů. Počítá se s nákupem až 250 kusů EBRC a přes 2000 kusů VBMR.

EBRC převezme úkoly po vozidle AMX-10 RC (zaveden 1981). V současnosti Francouzi disponují 300 kusy AMX-10RC. EBRC nahradí také ERC 90 Sagaie (zaveden 1975). Ve francouzské armádě najdeme 100 kusů vozidel.

Naopak víceúčelový VBMR zastoupí čtyřkolové obrněné transportéry VAB (zaveden 1975). Ve francouzské armádě slouží 3900 vozidel VAB ve 35 verzích.

Tento měsíc francouzské ministerstvo obrany se zástupci firem Nexter, Renault Trucks Defense a Thales podepíše dohodu o zahájení vývojových práci na programech EBRC a VBMR. Technicky nejnáročnějším programem je vývoj bojového a průzkumného vozidla EBRC.

ERC 90 Sagaie

ERC 90 Sagaie / Volné dílo

Scorpion EBRC

Podle materiálů ministerstva obrany je EBRC „novou koncepci“ a půjde o „moderní a těžce vyzbrojený“ stroj. Hlavní výzbroj vozidla Scorpion EBRC se stane francouzsko-anglický 40mm rychlopalný kanon CTAS (Cased Telescoped Armament System) usazený ve francouzské věži T40. Palebnou sílu 90 a 105mm kanonů nahradí řízené střely, včetně střel působící za hranicí přímé viditelnosti.

Vývoj vozidla se opře o poznatky z technologického demonstrátoru Nexter XP2. Stroj dostane mimo jiné hybridní pohon založený na technologii I-SAM (Integrated Starter, Alternator Motor) švédské automobilky Volvo.

Mezi hlavním spalovacím motorem a převodkou bude umístěn elektromotor napájen z baterií. Elektromotor pomůže vozidlu s akcelerací nebo při nízkých rychlostech. Kromě lepší mobility a agility se očekává snížení spotřeby paliva o 20 až 30 %. Baterie navíc umožní několikakilometrovou kradmou jízdu nebo mnohahodinový tichý provoz na místě.

Hmotnost vozidla EBRC je projektována na 20 až 25 tun. Podle zdrojů z francouzského ministerstva obrany na trhu neexistuje tak těžké vyzbrojené vozidlo, této velikostní a hmotností kategorie. Vozidlo půjde snadno přepravit transportním letadlem Airbus A400M Atlas až na vzdálenost větší 4500 km. 

Jednotková cena za stroj je požadována v rozmezí 4 až 4,5 milionů euro. První dodávky vozidel se očekávají v roce 2020. Počítá se s nákupem 248 strojů.

Rozdílnost koncepce

Na závěr stojí připomenout rozdílnost koncepce britské, německé a francouzské armády. Britové skrze program Scout Vehicle sázejí na pásová vozidla. Také Němci nakoupí 342 moderních pásových vozidel Puma.

Naopak Francouzi dávají přednost téměř výhradně kolovým vozidlům. Kromě tanků AMX Leclerc nenajdeme ve francouzské armádě žádné těžké pásové vozidlo.

Zdroj: SAGEM, Defense News, Nexter

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Hybridní pohon pro francouzská obrněná vozidla

Francouzský výrobce vojenských vozidel Renault Trucks Defense vyvíjí obrněná vozidla s hybridním ...

Francouzské kolové vozidlo VBCI pro britskou armádu

Britská armáda na konci letošního roku začne testovat francouzské kolové vozidlo VBCI (Véhicule ...

Operace Chammal - Francouzi útočí na Islámský stát

Francouzské letectvo (Armée de l'Air) v rámci operace Chammal začalo s nálety na pozice Islámského ...

Výroba vozidel Flyer pro speciální jednotky se rozbíhá

Americké velitelství pro speciální operace SOCOM (Special Operations Command) je připraveno přijmout ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Jenda
    22:34 23.10.2014

    Charlie: A jaké úkoly tento typ minometu nezvládne..._?

    http://www.army.cz/scripts/det...

  • David
    20:43 23.10.2014

    Jen pro zajímavost - když v Jižní Koreji zkoušeli BMP-3, tak zjistili, že spřažený 30 mm kanon 2 A72 dokáže probít pancíř T-55. U tohoto mnohem modernějšího kanonu předpokládám ještě větší výkon. Podobnou výzbroj budou mít i nová britská průzkumná vozidla, byť ta jsou pásová.
    A pak, úkolem tohoto vozidla bude především průzkum, částečně palebná podpora. takže lehčí výzbroj má svůj smysl - stačí to proti BVP atd.

  • Charlie
    20:33 23.10.2014

    Jenda: jenže tady se jedná o stíhač tanků/vozidlo palebné podpory, samohybný minomet plní úplně jiné taktické úkoly.

  • Lukas
    19:30 23.10.2014

    AMOS, T-55, 40mm CTAS?

    Mieszacie pojęcia....

    AMOS, NEMO, Rak - to moździerze - moga strzelać bezpośrednio - "na wprost" jak czołg. Ale w postoju!
    Takie strzelanie "na wprost" oznacza kontakt wzrokowy z celem - czyli naraża wóz na ogień nieprzyjaciela. (skoro ja go widze to on mnie też)

    Bardzo drogi wóz dodajmy - bo systemy kierowania ogniem artylerii są droższe niż w czołgu... (dlatego strzelanie na wprost to tylko samoobrona!)

    Francuzi wybrali układ 40mm + ppk z prostej przyczyny...
    CTAS 40 pozwoli niszczyć lekko opancerzone wozy z 2-3 kilometrów (na pustyni czy sawannie są szanse że będa strzelać na takie dystansie...)
    Przy tym są szanse na amunicjie 40mm, która bedzie w stanie niszyczyć stare T-55, czy Typ 59... (generalnie siła ognia przeciwpancernego - porównywalna do 90mm)
    Rakiety uzupełnią zdolności - gdy będzie potrzeba zniszczyć lepiej opancerzony pojazd...

    Ilość amunicji 40mm CTAS weżmą kilkaset sztuk -
    90 mm - kilkanaście...

    Ważna jest też masa - wóz ma być lekki ale dobrze opancerzony...
    W takim układzie wóz przy 25 tonach dużo będzie lepiej opancerzony niż VBCI.

    Generalie ciekawie wyglądałby taki wóz ale uzbrojony w wieże z BMP-3 (czyli 30mm 2A72, 100mm 2A70 i ATGM BASTION / ARKAN...

  • KOLT
    19:23 23.10.2014

    Omlouvám se, nějak jsem se zafixoval na kanónové houfnice (nevím proč), takže mi nedošlo, že myslíte finsko-švédský AMOS. Ten skutečně dává 16 ran v MRSI.

  • GAVL
    18:42 23.10.2014

    Jenda
    Osobně bych k tvé sestavě přidal ještě CV90120 pro možnost nepřímé palby pro doplnění AMOSů a přímé palby pro doplnění raket a 40mm.

  • KOLT
    18:33 23.10.2014

    Jenda: Myslíte ATMOS? Ten podle výrobce umí v MRSI jen 4 granáty. Švédský Archer by jich měl zvládnout až 9, což je už docela výkon. O systému, který by jich dal 16, nevím (což ale nic neznamená :-) ). Každopádně ani jeden z těchto systémů není schopen v terénu držet krok s mechanizovanou pěchotou, což je právě účel těch francouzských pikslí.

  • Jenda
    11:59 23.10.2014

    40mm kanon + rakety je dnes daleko efektivnější konfigurace než tankový kanón. Na tanky generace T-55 a OT stačí ta čtyřicítka a proti moderním tankům je raketa jistější. Pokud bych chtěl vozidlo palebné podpory, tak na to namontuju automatický 120nn minomet, např. NEMO a pokud bych chtěl brutální sílu tak AMOS. Oba jsou schopné i přímé střelby a ničivá síla je proti tankovému kanonu někde jinde. (AMOS umí salvu až se 16 současnými dopady granátů a to už je opravdu brutální palebný přepad.)

  • Charlie
    08:14 23.10.2014

    Já bych chápal, kdyby AMX-10RC chtěli nahradit nějakým jiným kolovým prostředkem se 105mm kanonem, celkem chápu, že podvozky a další konstrukční celky jsou zastaralé, stejně jako může docházet munice (nejsem si jist, jestli tyhle francouzské kanony mohou používat NATO standard). koneckonců pravidelně se objevují projekty lehkých tanků nebo kolových stíhačů s podobnou výzbrojí, 40mm rychlopalku bych ještě chápal u náhrady Sagaie, přeci jen je to primárně průzkumné vozidlo.

    Co se týče designu, oni Frantíci si na podobné krabice tak nějak tradičně potrpěli, jediné trochu rozumně balisticky tvarované z jejich produkce bylo Panhard EBR...

  • Gorn
    22:07 22.10.2014

    J.D.: taky si myslím

    Deadog: Já bych je taky neodsuzoval, nicméně vyšší ráže mají (pokud se bavíme o HE) obecně větší nálož a více materiálu (budoucích střepin). Pro úkoly palebné/obrněné podpory je 40mm kanón místo 105mm kanónu (byť CTAS) horší volbou, jednoznačně. Například zničení budovy (klasické zděné, hliněné, atd. nikoliv amerických rychlostaveb) ze kterých s oblibou vedou palbu snad všichni protivníci- 105mm má schopnost jediným výstřelem zničit menší objekt, popř. zničit křídlo většího objektu, rychlopalné kanóny mají problémy vážně poškodit zeď na kterou míří salvou. Jde o to že pěchota má tendenci objekt pod palbou opustit a pokud v řádu sekund od prvního výstřelu nedojde k vážnému poškození (ideálně zhroucení) tak se její šance značně zvyšují

    Samozdřejmě nejde o to že by EBRC někdo zpackal, vozidlo je prostě navrženo primárně pro jiné úkoly... třeba pro průzkum a ničení jiné obrněné techniky bude jednoznačně lepší, co si budeme povídat kanón AMX-10RC není zrovna nejmodernější a nemožnost použití munice standardu NATO mu taky zrovna nepomáhá

  • J.D.
    19:26 22.10.2014

    nemůžu si ale pomoct, ale ta francouzská "novinka" mi přijde jen jako škatule na kolečkách, výhoda bude max tak v dopravě a logistice, jestli někdo někdy tvrdil že naše Pandury mají zbytečně vysoký profil měl by to porovnat s tímhle, doufám že tenhle demonstrátor zůstane opravdu jen demonstrací

  • KOLT
    18:30 22.10.2014

    ANOVINY: Jenže konec vašeho příspěvku díky absenci interpunkce dovoluje několik navzájem se vylučujících výkladů ;-)

    Deadog: Když už jsme u těch čárek, nedá mi to neupozornit, že se píše čárka a za ní mezera, ne naopak :-))

  • ANOVINY
    17:52 22.10.2014

    for mattea -No dobře, psal jsem z mobilu,ale česky číst umíš.nebo ne,

  • mattea
    16:00 22.10.2014

    ANOVINY: Vzhledem k absenci interpunkčních znamének je Váš příspěvek značně nesrozumitelný.

  • Deadog
    15:16 22.10.2014

    Ja bych ty 40mm kanony tak neodsuzoval ,urcite ma daleko vetsi uzitnou hodnotu nez vetsi raze u tanku ,ktere podle me slouzi primarne k nicene jinych tanku.
    Jukni sem :
    http://www.youtube.com/watch?v...

    Takze bych nerekl ,krok z5 ,myslim ,ze je to krok k vetsi multifunkcnosti ,coz zas podle me neni spatne.

  • David
    15:03 22.10.2014

    Pro Charlie : AMX-10 RC budou sloužit i nadále, respektive jejich část, poměrně nedávno byly poměrně výrazně modernizovány. ERC-90, to byly svým způsobem náhražka zavedená, když se zjistilo, že AMX-10 jsou drahé.
    A k EBRC a jeho výzbroji - onen 40 mm kanon využívá moderní, vysoce průbojnou munici, takže určitou logiku to má. A podle některých zpráv se pro toto vozidlo vyvíjí zcela nový lehký 90 mm kanon, takže zcela bych to neodsuzoval.
    A obecně - onu orientaci na téměř výhradně kolovou techniku (podobný přístup má třeba i JAR) považuji za spíše chybnou, podle mne lepší je kombinace pásových BVP a kolových OT/BVP

  • ANOVINY
    15:00 22.10.2014

    Nevim proc s tim VBRM delaji takove divadlo vzdyt je to obycejny transporter nakladu a muzstva-Nexter Titus je tou pravou volbou a pokud jde o EBRC s CTAS je to vhodna zbran,ale stejne bych zachoval roly palebne podpory se 105 nebo se 120 mm na platforme EBRC,existuje VBCI se 105 nebo se120 mm kanonem nebo Vextra s podobnou razi jsou nebo budou tyto 8x8 vozidla zavedeny u zabozroutu

  • Charlie
    10:45 22.10.2014

    Mě spíš zaujala jiná věc - frantíci teď mají ve výzbroji AMX-10 RC, což je kolový stíhač tanků/vozidlo palebné podpory se 105mm kanonem (výzbroj víceméně odpovídající MBT z sedmdesátých-osmdesátých let), pak Sagaie, což je průzkumné vozidlo se zajímavou výzbrojí 90mm kanonem, což je v téhle třídě nezvyklá výjimka vycházejícíc z francouzské tradice (tyhle auta mají kořeny v Africe a operacích lehkých expedičních sil nebo Legie).

    Místo toho vezmou kolové BVP se čtyřicítkou a pár raketama (Kolik jich budou mít? Čtyři, šest?), čili snížení palebné síly jako blázen, navíc s obrovskými náklady kvůli ceně raket, protože primární využití těhle vozítek je podpora pěchoty v expedičních operacích typu potlačování bojůvek někde v bývalých koloniích, kde se střílí po pěchotě zalezlé někde v díře či chýši nebo po technicalech. Na to sice čtyřicítka stačí, ale jakmile potřebujeme trošku větší účinek v cíli (typicky palba tříštivotrhavou municí nebo flešetami), tak jsme nahraní, a rakety to nezachrání.

    Zase zajímavý krok, kdy se downgraduje výzbroj a nahradí se smártfounem v domnění, že větší integrace nám palebnou sílu nahradí. Obávám se, že nenahradí.

    Navíc - nabízí se zajímavá paralela s vývojem stíhacích letounů, kdy se s nástupem PLŘS myslelo, že kanony jsou nepotřebná část výzbroje, a skončilo to trapnými situacemi, kdy stíhací bobardéry poskytovaly krytí stíhačkám, které je měly chránit.

  • Lukas
    09:37 22.10.2014

    PRO Vrata

    Wiem - chodziło o to że pojazdy takie jak ERC 90 Sagaie, AMX-10 RC czy planowany EBCR mają identyczne przeznaczenia jak tankietki, czy samochody pancerne...

    Więc zamiast wymyślać nowe pojecia - może wystarczy wykożystać istniejące...
    Samochodzy pancerne jak i tankietki były lekkimi pojazdami przeznaczonymi do rozpoznania.
    Samochody pancerne były uzbrojone nawet w armaty...

    Przy okazji w PL cześć tankietek dostało działka 20mm - nkm wz 38FK

  • Vrata
    08:35 22.10.2014

    Lukas: termin "tankette", Cesky "tancik", se pouzival pro lehka pasova vozidla vyzbrojena jen kulomety a stavene v 1. polovine 30-tych let.
    Napr. Cesky tancik vz. 33 (WIKI.en) vaha - cca 2 tuny, vyzbroj - lehky kulomet, osadka - 2 muzi, pancerovani 4-12mm.
    Podobne i Nemecky Pz. I. s vahou cca 5 tun a pouze kulomety je obcas zarazovant do teto kategorie.

    OA vz 30 byl obrneny automobil, ne taketta. Obrnenymi automobily se pred valkou zrejme nazyvalo cokoliv, co melo kola a nevezlo vysadek. Patrily tam i nektere tezke Nemecke OA s kanonem 75mm. Rekl bych, ze AMX 10 by bylo mozno zaradit do kategorie OA.

  • Oleg
    22:30 21.10.2014

    Mossback: viz "V Evropě se objevuje tendence prezentovat tato vozidla jako „kolové tanky“, což je v podstatě protimluv, protože tank je explicitně definován jako vozidlo pásové." (Visingr L.: "Lehké tanky: Průzkumníci, nebo bojovníci?"; lvisingr.czweb.org/stazeni/atm/lehke_tanky.rtf)

  • Jan Grohmann
    22:22 21.10.2014

    Děkuji za připomínky, názvosloví opraveno.

  • Mossback
    22:22 21.10.2014

    No když už máme "kolová bojová vozidla pěchoty" (KBVP; wheeled infantry fighting vehicles), co třeba takové "kolové tanky"?

  • Lukas
    22:11 21.10.2014

    A może takie wozy nazywac po prostu tankietkami? (Tančik?)

    Ew. Samochod pancerny (jak BA-10, OA vz.30 czy wz 34 )?

  • GAVL
    21:40 21.10.2014

    Souhlasím, že označovat kolové vozidlo jako tank je poněkud podivné.
    Nadpis bych spíše uvítal např. EBRC: Nové univerzální obrněné vozidlo

    Jenže to není to podstatné, spíše je zajímavé , že přestože jsme svědky masivního vývoje těžkých pásových vozidel, Frantíci jedou kola a zas jenom kola.

  • Oleg
    21:14 21.10.2014

    J.D. - David se "rozčiluje" právem, protože nadpis. Pokud se má udržet určitá úroveň článků, tak by se měla dodržovat také správná terminologie.

  • J.D.
    21:02 21.10.2014

    ERC 90 Sagaie je dokonce podle WIKI vozidlo rychlé reakce :D no ale mohli by nám jich Frantíci pár přenechat, poř je licenčně vyrobit už v modernější verzi učitě by to v naších dílnách šlo, jen se toho ujmout pořádný vedení a néé minstr, který je vlastně herec...

  • J.D.
    20:57 21.10.2014

    ale AMX-10 RC i ERC 90 Sagaie se spíš charakterizují jako průzkumná vozidla nebo stíhače tanků, takže se tu nad tim rozčiluješ trochu zbytečně :)

  • David
    20:37 21.10.2014

    Nechci být jedovatý, ale kolové vozidlo by nemělo být nazýváno tank, tedy ani ne lehký tank. Je faktem, že tato vozidla - AMX-10 RC či nové EBRC se palebnou silou téměř vyrovnají tankům a předčí mnohé starší konstrukve lehkých tanků, jako byl třeba PT-76.
    Ale to z nich tanky nedělá. Pro tahle vozidla je mnohem přesnější označení vozidla palebné podpory, což vyplývá z jejich hlavního úkolu, odlišného od úkolů tanků