Efekt Trump: Polsko nakoupí za miliardy americké systémy Patriot a HIMARS

Odpal rakety země-vzduch PAC-3 systému Patriot; větší foto / Raytheon

Obchod se zbraněmi dělá přátelé - polské ministerstvo obrany na pozadí návštěvy Donalda Trumpa ve Varšavě podepsalo se Spojenými státy dohodu o spolupráci na dvou klíčových zbrojních projektech polské armády. První program Visla řeší nákup prostředků protivzdušné obrany (PVO) středního dosahu, program Homar nákup taktických raket země-země.

Visla

Dlužno dodat, že polské ministerstvo obrany zatím nepodepsalo závazné smlouvy na dodávky amerických systémů pro oba programy. Nicméně ve středu polský ministr obrany Antoni Macierewicz uvedl, že vývoj a výrobu raketometů Homar zajistí Polská zbrojní skupina (PGZ) ve spolupráci s americkou firmou Lockheed Martin. Homar tak využije komponenty amerického raketometu HIMARS (High Mobility Artillery Rocket System).

O den později polské ministerstvo obrany podepsalo memorandum o spolupráci s americkou Agenturou pro obrannou bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency).

Memorandum řeší dodávky systémů Patriot pro polský program Visla - což je označení pro budovanou polskou národní PVO středního dosahu. Visla mimo jiné zajistí ochranu polského území a vojsk před útoky balistickými raketami.

Memorandum je jakousi cestovní a časovou mapou zavádění Patriotů do polské armády - jedná se však spíše o politický krok, než o nějaký pokrok v samotné smlouvě.

Celý kontrakt je podle memoranda rozdělen do dvou etap a každá etapa bude řešená samostatnou smlouvou. V rámci první etapy do konce roku Varšava podepíše s americkou stranou závaznou smlouvu na dodávkách dvou baterií Patriot, s termínem dodání do konce roku 2022 - původní plány počítaly s dodávkou v letech 2019 až 2020. Operačního nasazení první dvě polské baterie Patriot dosáhnou v roce 2023.

Polsko nakoupí celkově osm baterií Patriot - celkově půjde o 16 střeleckých radarů a 48 mobilních odpalovacích stanovišť. Na celý program Polsko vynaloží 30 miliard zlotých (185 miliard Kč).

Polské ministerstvo obrany pro první dvě baterie Patriot nakoupí také americký Integrovaný velitelský systém protivzdušné obrany IBCS (Integrated Air & Missile Defense Battle Command System) od firmy Northrop Grumman.

IBCS slučuje informace z nejrůznějších radiolokátorů, senzorů, odpalovacích systémů, velitelských stanovišť, atd. a vytváří jediný taktický obraz bojiště. Dramaticky tak zvyšuje situační povědomí pozemních jednotek PVO o situaci ve vzdušném prostoru a také o možnostech působení proti nepřátelským cílům.


Raketomet HIMARS v akci; větší foto / Lockheed Martin

Problém však je, že ani americká armáda zatím nemá IBCS zavedeno ve výzbroji a s operačním nasazením IBCS se počítá až v roce 2022. Přesto Polsko získá stejnou konfiguraci IBCS jako americká armáda a dodávky IBCS do polské armády proběhnou souběžně s dodávkami do americké armády.

V rámci druhé fáze (podpis na konci roku 2018), kromě dalších šestí baterií Patriot, Varšava nakoupí další moderní technologie PVO - především nejnovější přehledový/sledovací radiolokátor typu AESA (Active Electronically Scanned Array) s 360°pokrytím pro systémy Patriot. Starší přehledové radiolokátory Patriot skenují prostor pouze v rozsahu 180°. Radiolokátory typu AESA získá šest baterií dodaných po roce 2022.

Polsko v druhé fázi požaduje také integraci nových střel SkyCeptor založených na izraelských střelách Stunner. Střely jsou určeny k boji pro balistickým raketám krátkého/středního doletu a střelám s plochou dráhou letu. Přesné parametry střelyStunner jsou tajné, ale objevují se informace o dostupu 50-75 km a doletu 300 km.

Avšak právě tyto speciální a nové technologie celou dodávku Patriotů do Polska prodlužují - problém je zejména dořešení přenosu špičkových technologií do Polska. Avšak podle Maceriwicze je získání 360° radiolokátorů a střel SkyCeptor pro Polsko klíčové a bylo to také předmětem jeho osobního rozhovoru s americkým ministrem obrany Jimem Mattisem.


IBCS je revoluční velitelský a řídicí (C2) systém pozemní PVO.

Homar

Podpis spolupráce mezi PGZ a Lockheed Martin je důležitý krok v programu Homar. Nyní se může Varšava obrátit přímo na americké federální orgány s oficiální žádosti o nákup komponentů raketových systémů HIMARS.

Polská firma PGZ počítá se stavbou vlastních mobilních raketometů na základě raketometů HIMARS - půjde především o samotné střely a odpalovací kontejnery.  Řízení palby raketometů Homar obstará polský systém "Topaz", který je využíván i v dalších polských dělostřeleckých a minometných systémech.

Hlavními prvky TOPAZ jsou komunikační systémy, počítače a příslušný software. Součástí kompletu TOPAZje displej velitele s pohyblivou mapou, kde se zobrazují nejrůznější taktické údaje, pozice vlastních/nepřátelských sil, pozice, velikost a typ cíle, nebezpečné/bezpečné zóny podle typu techniky nepřítele, dostřel podle dostupné munice, atd.

Naprosto zásadní bude napojení raketometu Homar do špičkových prvků velení a řízení, bez kterých je nemyslitelné vést v moderní válce efektivní boj proti nepříteli. Homar bude mimo jiné integrován do výše uvedeného systému IBCS - raketomety tak mohou ničit postavení nepřátelských taktických střel země-země, které se “prozradily” odpálením raket proti polským cílům.


Raketomety HIMARS budou v polské armádě umístěny na polských nákladních vozidlech Jelcz 663.32 6×6; větší foto / PGZ

Polsko počítá pro raketomet Homar s využitím podvozku polského nákladního automobilu Jelcz 663.32 6×6, na který bude umístěn kontejner HIMARS s šesti šachtami pro rakety GLMRS nebo jednou šachtou pro rakety středního doletu ATACMS.

Varšava požaduje maximální transfer technologií, aby polský průmysl dokázal raketomety (to platí i pro systémy Patriot) udržovat nebo modernizovat. Varšava také požaduje, aby se maximum komponentů vyrábělo v Polsku, to platí i o nejnovějších střelách země-země GLMRS s doletem 150 km nebo o budoucích LRPF (Long-Range Precision Fires) s doletem až 500 km.

Nákup špičkových zbraňových Patriot a HIMARS má obrovský význam pro Polsko, jak z vojenského, tak z politického hlediska. Nákupem takto výkonných zbraní daná země jasně ukazuje světu svou zahraniční orientaci a vytváří silné a dlouhodobé osobní, průmyslové, ekonomické a politické vazby s obchodním partnerem. Zprostředkovaně tak roste politická moc a mezinárodní postavení dané země. 

Polsko má silnou nedůvěru k EU jako k entitě, která dokáže vzdorovat mocenským ambicím Ruska. Varšava se proto silně snaží o trvalou přítomnost amerických vojenských jednotek v Polsku - nákup amerických zbraní je dalším krokem k tomuto konečnému cíli, který má nezpochybnitelně pojistit polskou vojenskou, politickou, společenskou, kulturní a průmyslovou orientaci směrem na Západ, resp. směrem od Ruska.

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Program Harpyje: Stíhačky F-35A Lightning II pro Polsko

Podle deníku Defense News plánuje Polsko v roce 2025 v rámci programu Harpyje nakoupit stíhačky ...

Výzbroj a výstroj pro polské jednotky lehké pěchoty

Polská zbrojní skupina PGZ (Polska Grupa Zbrojeniowa) představila na výstavě Pro Defense výzbroj a ...

Polská ochrana proti bitevním vrtulníkům a letadlům

Polská firma PIT-RADWAR dokončila vývoj kanónového systému protivzdušné obrany (PVO) velmi krátkého ...

První samohybné minomety Rak pro polskou armádou

Polská 17. mechanizována brigáda získala prvních osm samohybných minometů Rak ráže 120 mm a čtyři ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • krllo
    20:24 04.01.2019

    Poláci nevědí co s penězi.

  • Maximus
    14:59 12.07.2017

    Oprava: Od starých zemí EU neočekávám schopnost vyvolat významnější změny, protože stále jsme vnímáni jako ty "postkomunistické země", které se přece musí ještě tu demokracii a svobodu učit od nich.

  • Maximus
    14:57 12.07.2017

    To Peteres: Rozhodně nemluvím o nějaké separaci, ale schopnosti si zajistit významější sílu vlastních slov v rámci EU a získání síly k tlaku na pořebné reformy EU, která se navydala v posledních letech úplně šťastným směrem. Od starých zemí neočekávám schopnost vyvolat významnější změny, protože stále jsme vnímáni jako ty "postkomunistické země", které se přece musí ještě tu demokracii a svobodu učit od nás. Bohužel stav je takový, že v řadě aspektů života jsme mnohem svobodnější než země chápané jako "Západ".

    Pokud reforma nepříjde včas, tak staré členské země EU čekají sestupné tendence v chápání skutečných svobod a demokracie jako takové. Pak ovšem je potřeba zvážit zda je nám milejší dočasné pohodlíčko dané ekonomickým zázemím či zachování našich představ o demokracii, jako vyjádření většinové vůle obyvatel tohoto státu s akcentováním jasných principů svobody jednotlivce. Osobně jsem raději pro druhou volbu.

  • PavolR
    14:52 12.07.2017

    Maximus:
    Keby ste vedeli, koľko počúvam Orbána, padli by ste na zadok. :-D On sám o sebe nemal problém prehlásiť, že netreba hľadieť na to, čo hovorí, ale na to čo robí. A v Bruseli hovorí a robí spravidla úplne odlišné veci než doma.

    Ale naspäť k V4: práve pre to, že sme v období relatívnej stability, dovoľuje členom V4 vykonávať určité formy spoločnej politiky, ako tie, ktoré ste zmienili a ostatné prehliadať. Lenže akonáhle by sa situácia vyostrila, vyplávali by na povrch rozdiely a to hoci aj vo veľmi nepeknej forme, jednak pre to, že sú jednotliví členovia natoľko rozdielne orientovaní a jednak pre to, že menej liberálne systémy sa držia pri moci držaním obyvateľstva v napätí a vyťahovaním konfrontačných tém.

  • Maximus
    14:43 12.07.2017

    Vázání se na Německo a Rakousko je přesně v duchu "metality vazalství", kdy musí malý český človíček, nejistý svými schopnostmi, neznalý historie a obavou o svoje pohodlíčko hledat někoho velkého a silného, který ho ochrání a postrá se o něho. Že to nikdy nebude zadarmo si už asi moc neuvědomuje.
    Neříkám, že nemáme s Německem (EU) spolupracovat ekonomicky, politicky či i vojensky, ale tato závislost nesmí být absolutní a nenahraditelná.

    Nikdy nemůžeme mít jistotu, že poměry v Německu či v celé EU se zase radikálně nezmění (na radikální proměnu Německa v 30. letech 20. století stačilo necelé desetiletí) a my uvízneme v pasti dané naší závislostí a neschopností si budovat paralelní vztahy se sousedy, se kterými se můžeme poměřovat a kteří mají na geopolitické šachovnici podobné postavení. Opakujeme stejnou chybu jako První republika, která se fixovala na Francii a Britanii (jako tehdejší evropské politické a vojenské hegemony v Evropě) a následně na SSSR. Naopak byla systematicky podceňována partnerství v rámci menších evropských států a v podstatě nám v době Mnichova zbylo na naší straně pouze Rumunsko a právě SSSR, který to ale dělal ze zcela sobeckých velmocenských ambicí.

    Nechápu to neustálé vytrhování Bavorska - Bavorsko bude vždycky součást Německa a ne nějakým bližším partnerem ČR na významnější politické úrovni.

  • petres
    14:26 12.07.2017

    Já tuto debatu vnímám jako nekonfliktní, nikomu nehodlám vnucovat svůj názor za každou cenu. Je to jenom diskuze o tom tápání a rád vyslechnu argumenty jiných, kteří si nepletou pojmy s dojmy.
    Maximus
    V plno věcech (skoro bych řekl v naprosté většině) s vámi souhlasím, co se týká hodnocení současného vedení EU, také mi ti levičáci silně vadí.
    Rozdíl mezi námi je v tom, jak bychom to řešili. Vy se mi zdá, by jste se co nejvíce separoval (což může mít za důsledek to, že za čas budeme stát scela mimo Evropu, někde směrem na východ), já si myslím, že bychom se do dění v Evropě měli zapojovat aktivněji (což může být paradoxně ta konfliktnější cesta). Samozřejmě sami nic nezmůžeme, i pro tuto cestu je nutné hledat spojence se stejnými zájmy (máme je skutečně definované, nebo vždy vykřikneme pouze co nechceme?).
    Fakt je ten, že Evropa ani Čechy již nebudou, co bývaly, podmínky se změnily.
    Jde ale o to vhodně zareagovat a své zájmy prosazovat společně v EU, ne společně někde za východní periferií EU a o tom nejsem v dlouhodobé perspektivě o polské cestě přesvědčen.

  • Maximus
    14:07 12.07.2017

    To Peteres: Je otázkou, jestli západ je stále tím západem, jak jsme ho chápali v době pádu železné opony, tedy jestli ty hodnoty, které považujeme obecně za ty hodné následování jsou stále v tom ideálním stavu reprezentovány Bruselem či Berlínem.

    Významná část politické reprezentace EU i jednotlivých původních členů EU je vychována v neomarxistických ideálech Frankfurtské školy a osobní svoboda a demokracie, jak ji třeba chápal T.G.M, již není v souladu s jejich představami o směřování evropských národů a jejich vnímání těchto univerzálních hodnot.

    Osobně se domnívám, že s postupnými ztrátami osobních svobod spojených s bojem proti terorismu a vzrůstající politické nestabilitě bude docházet stále ke zhoršování stavu ve starých členských zemíc EU. Naopak očekávám, že centrum "evropských hodnot" (v definici, jak byly obecně vnímány na západě v druhé polovině 20. století) se přesune o kousek na "východ od Berlína", protože přece jen zkušenost s totalitou a řízením z Moskvy vyvolá averzi ke směřování tímto směrem.

    Zde mohou sehrát bývalé postkomunistické země, které si prošli obdobím totality, svoji historickou roli a stát se spolu se Švýcarskem poslední baštou "západních hodnot" v Evropě.

    Samozřejmě stejně jako G. Friedman nemám věšteckou křišťálovou kouli, abych si mohl být jist svými úvahami o možném vývoji evropské společnosti, ale je potřeba se dívat na vývoj nikoliv z hlediska krátkých etap vývoje postihnutelného aktuálními vzpomínkami jednotlivce, ale uvažovat minimálně v řádu dekád a komplexně, kdy změny budou daleko patrnější.

    Vnímání vývoje jen v krátkých časových úsecích dost omezuje "efekt vařené žáby" a západní společnost si už dlouho uvykala, že demokracie a svoboda je něco automatického a není potřeba se snažit ji neustále hlídat a opečovávat.

  • JiriR
    13:56 12.07.2017

    Pánové dovolím si pár nekonfliktních postřehů:
    Geograficky po rozpadu Česko už není Československo, dále odsunem sudetských Němců a likvidací velké části Židů, už není možné srovnávat se s předválečným Česko/Slovenskem- ten národ už je jiný… (možná proto to poválečné tápání?.. ) Každopádně zapomenout na nějaké „Velkopolské“ uskupení- už jen ten název je velice odporný. Naše současné místo je ve spolku- Rakousko, Bavorsko, Česko- tam přirozeně patříme a zmínění sousedé to vědí ..nesnažme se je klamat a politikou překreslovat mapu!

    • krllo
      20:27 04.01.2019

      Kdo likvidoval velkou část Židů ?? Kdo připravoval po vítězné válce vyčištění zdejšího prostoru. ?

  • Maximus
    13:38 12.07.2017

    To PavolR: Zatím žijeme ještě v době relativního klidu, pohody a stabilty. Tento stav se ale může postupně zhoršovat a začnou se hledat cesty a alternativy jak z toho ven.
    Jde o to hledat v rámci V4 a případně dalších států se společnými státy hledat spojenectví v základních otázkách, které máme společné. Migrační kvóty, "sjednocování" azylové politiky, neokoloniální praktiky, sjednocení kvality výrobků (oby ČR a SR a "východ" obecně nebyly popelnicí Evropy) - viz poslední analýzy potravin a drogerie ze zemí EU uveřejněné v ČR včera, ... .
    Toto jsou společné zájmy a je hloupé, pokud nedokáží politici využít společných zájmů svých zemí k jejich faktickému prosazení v rámci EU či alespoň se domluvit na společném postupu. Tento problém je pouze v neschopnosti politických reprezentací se domluvit a nikoliv v "malosti" států jako takových.
    Doporučuji ti si poslechnout si projevy Orbána a třeba Junckera, Schultze či paní Mogerini, jakožto současných či minulých reprezentantů EU. K hodnotám dekomkracie a svobod mají rozhodně blíže projevy toho prvního pána.

  • petres
    13:24 12.07.2017

    Maximus
    souhlasím s hodnocením více než čtyřiceti lety totality. Ale naše historie je delší než oněch 40 let. A to jsme byli staletí součásti Západu. To, že jsme ta totalitní léta prožili, jsme si velkou měrou zavinili sami snahou po válce stavět "mosty mezi východem a západem". Nebudu originální, ale po mostech se šlape. Nechápu snahu se ze Západu pod různými záminkami vydělit a mít historii spojenou zejména se zeměmi na východě (tím nemyslím Polsko) jenom proto, že jsme byli několik desetiletí společnými vazaly východního impéria.
    Pravda je, že v Polsku panuje podstatně jasnější představa, kam má Polsko směřovat (je to i jednoduší díky velikosti Polska), to nám zásadním způsoben chybí (nejde jenom o politiky. myslím tím i řadové občany).
    My nevíme, co se sebou máme počít a naše dějiny pokračují po sestupné trajektorii již od roku 1938.

    • krllo
      20:29 04.01.2019

      Vždy jsme byli součástí Střední Evropy. Personální propojení s Polskem, později s Rakouskem.

      • PavolR
        21:15 04.01.2019

        ... a počas toho prakticky celý čas súčasťou Svätej rímskej ríše národa nemeckého. ;-) Geopoliticky ani kultúrne nič také ako Stredná Európa nikdy neexistovalo. Iba relatívne ostrý kultúrno-nábožensko-politický predel medzi Východom a Západom.

  • PavolR
    13:15 12.07.2017

    Maximus:
    ... jasné, jasné a predtým nám všetkým vládli Habsburgovci a ešte predtým ...
    Kľúčové záujmy a orientácie sú v rámci V4 s natoľko rozdielne, že sa ani netreba namáhať s nejakým "divide et impera", stačí sedieť a chrúmať popcorn.
    Maďarsko prehlbuje svoju závislosť na Rusku, Putin im tam každoročne chodí na vizitu a snažia sa o podobné kroky smerom k Číne alebo Turecku. Poľsko naopak práve proti Rusku zbrojí a Rusko je tam vykresľované ako národný nepriateľ č. 1 a vsádza na vzťahy s USA. Slovensko je súčasťou eurozóny a snaží sa v rámci dvojrýchlostnej EU dostať do jadra nech to stojí, čo to stojí (s 2/3 podporou obyvateľstva je to výhodná politická agenda). A to ešte nehovorím o prehlbujúcich sa rozdieloch v politických systémoch jednotlivých krajín, ktoré boli v čase vzniku V4 jednotné.
    Kto má stavať na dávnych spoločných skúsenostiach, keď sa sebe navzájom vzďaľujeme práve teraz?

  • Maximus
    12:35 12.07.2017

    To Nesher: Ještě bych rád oponoval o těch státech "na východ od Berlína", které nemají až tak mnoho společného. Rozhodně zde vidím společnou zkušenost s více než 50 lety levicové totality a snahy se jí politicky nebo i se zbraní v ruce postavit, politickými procesy, řízením ekonomicky i politicky z jednoho mocenského centra (Moskvy), RVHP, Varšavskou smlouvou, invazí do Československa (mimo Rumunů), etc. Tedy nejsou to dozajista moc pozitivní zkušenosti, ale aspoň všichni víme co nechceme, kam nemáme směřovat a jaké chyby neopakovat.

  • Maximus
    12:08 12.07.2017

    Samozřejmě že ani spolupráce v rámci V4 není ideální, protože politická reprezentace nemá vůli a vize, které by umožnily pevnější spolupráci. Toto jsou projekty, které vyžadují velkou politickou investici a hmatatelné výsledky by byly až za mnoho let. To dnes není v kurzu - politici i jejich voliči chtějí všechno hned a pokud možno bez námahy a zodpovědnosti kohokoliv za cokoliv.

    To Nesher: Domnívám se, že demokracie je o volbách a nikoliv o názorech kamarádů. Rovněž mám kamarády a kolegy v Polsku a rozhodně bych se nepřiklonil k vašim jednoznačným názorům.

    Přesně struktura vývozu ČR do zahraničí ukazuje, jak jsme se stali neokolonií. Uvedu dva případy dvou větších firem, do jejichž interních záležitostí jsem měl možnost nahlédnout - jedna nejmenovaná firma z Hodonína dodává součástky do Německa - jejich ziskovost má obvykle koeficient 1,1, tj. za 1000 investovaných korun vyděljí 100. Německá firma, která tyto součástky od několika dalších českých subdodavatelů pouze smontuje v Německu dohromady, opatří jej krabičkou s logem Made in Germany a prodá s koeficientem zisku 6. Další firma od Kroměříže, která je dceřinou firmou německé firmy, kompletně vyprojektuje, vyrobí a instaluje výrobní linku má 10 - 30% podíl na zisku ze zakázky (musíte ještě zpočítat náklady na veškerou práci, stroje a materiál). Švýcarská firma, která je také dcerou německé firmy, zajišťuje software a servis této linky má obvykle 30 % a čistý zisk mateřské německé firmy je vždy nejméně 40 %. Máte pocit, že tímto způsobem lze západ ekonomicky dohonit? Osobně si myslím, že ani omylem.

    Pamatuji dobu krátce před vstupem a i po vstupu po EU, kdy se neustále opakovalo, že hlavním zájmem českých výrobců by měla být snaha se dostat na trhy v EU a opustit "neperspektivní" trhy v Rusku, Indii a ve všech těch "rozvojových" zemích. Firmy v ČR to udělaly a opuštěné trhy obsadili v řadě případů firmy ze strých členských států EU a české firmy se přirozeně dostali často jen do pozice subdodavatelů pro západní firmy se ziskovostí, jak jsem uvedl výše.

    Podobně dopadneme s ložiskem lithia na Cínovci. Ložisko, které má obsahovat 10% celkových světových zásob tohoto strategického prvku, nebude vytěženo státní firmou či alespoň firmou s výrazným státním podílem (není na tom nic "socialistického", toto je běžná praxe i mnoha zápdních zemích). Takže zisk ve výši přesahující jeden bilion korun pouze bude pouze běžně zdaněn a zahraniční investor si opět může blahopřát, že u nás funguje hospodaření s nerostným bohatstvím státu stejně jako v Ghaně či Zimbabwe.

    Proč by hlasy občanů chudších zemí EU měly mít menší váhu než hlasy těch bohatších. Buď jsme si rovni nebo nejsme. Takže pokud spolupracuje Francie s Německem a prosazují své politické a ekonomické zájmy je to v pořádku a když mají spolupracovat nejen ekonomicky a politicky země střední a východní Evropy je to špatně, protože nemáme tak vysoké HDP? Rád bych upozornil, že stále se bavíme o fungování v rámci EU a nikoliv o nějakých exitech. CZexit, pokud by měl být osamoceným gestem ČR tak by skončil naším exemplárním potrestáním a určitou formou izolace. Obětovat jeden z malých států si EU může snad ještě dovolit, ale V4 doplněná o další státy by měla daleko silnější vyjednávací pozici a třeba by to pomohlo EU přijmout nějaké smysluplné reformy, které by překazily úvahy G. Friedmana :-).

    Co se týká "neperspektivnosti" samotného Polska, tak historicky neztratili Poláci potřebyný "drive", který každý stát či národ historicky vždy využil k tomu, aby se politicky, kulturně i ekonomicky povznesl. My jsme díky rokům 1938 i 1968 o tento "dar" již z velké části přišli (stále doufám že dočasně) a chybí nám i opravdoví státníci, kteří by dokázali s Poláky, Slováky, Maďary, Slovinci, Rumuny a dalšími zeměmi stojícími mezi geopolitickými zájmy západu i východu se postavit na vlastní nohy a zajistit si vlastní suverenitu spočívájící například nejen v zachování rozhodování, kdo na naše území může či nemůže vstoupit, ale také aby neokoloniální ekonomické praktiky byly nahrazeny rovnějšími vztahy mezi jednotlivými zeměmi a i v rámci hospodářských společenství.

    Nyní spíš z řady Čechů doslova čpí malost a neschopnost se hrdě podívat do budoucnosti a často ani do minulosti - lidé se většinou neradi stydí či ukazují vlastní neznalost či neschopnost.

    Poláci se snaží v rámci nejen svých zbrojních programů získat ze zahraničí moderní know-how a technologie, které samozřejmě nepřinesou hned viditelné výsledky, ale v průběhu několika dekád se výsledky určitě dostaví a mnoho skeptiků bude překvapeno, kde Polsko bude za 20 - 30 let. Tedy pokud někdo do toho úmyslně "nehodí vidle".

    • krllo
      20:33 04.01.2019

      Žádný Velký skok v Polsku nečekám. Jak pokročilo za posledních let ? I ve vlaku si můžete poslechnout mši, to je pravda. A co dál ?
      Jen vyhazují prachy v zájmu Velkého Polska.

  • Nesher
    10:51 12.07.2017

    Lukas
    Já nečerpám z médií, ostatně to bych toho moc nevěděl. Pro česká media je Polsko v podstatě nezajímavé a průměrný Čech zná z Polska tržnice u hranic s levným nábytkem a ti starší z nás ještě Lolka a Bolka a Čtyři z tanku a pes. V podstatě má většina Čechů v hlavě když se řekne Polsko známý termín ze starých římských map "Hic sunt leones". Což je mimochodem celkem ostuda.
    Já Polsko znám, půl roku jsem žil ve Varšavě a jezdím tam každé dva týdny. Takže moje informace pocházejí i z polského tisku a televize, z rozhovorů s polskými kamarády a kolegy a samozřejmě i z osobní zkušenosti. To, že cílem PiS ja nastolit neliberální režim (inspirovaný mimo jiné i předválečnou polskou diktaturou) je prostě fakt.Jestli se jim to povede je na vás. Spousta mých polských známých je z toho nešťastná a dost je děsí ta vlna nacionalismu, které propadají hlavně mladší lidé. Znova opakuji, v mých názorech není nic protipolského, jen se snažím používat rozum a vidět realitu. Takže stejně jako si nemyslím, že PiS představuje pro Polsko něco dobrého, tak mám stejný strach z volby mých krajanů.

  • Luky
    10:36 12.07.2017

    Lukas
    jo, tuhle ostrakizaci od ne-mocných známe velmi dobře a taky to tu máme...víš ono dnes už nestačí být jen proamerický - musíš být pro "liberálně demokratický globalizační neokon" aby tě měla média ráda.

  • Lukas
    10:30 12.07.2017

    PRO Nesher - ja bym uważał z takimi opiniami.
    Są one oparte o tendencyjne informacje mediów.
    Czy słyszałeś o tym że w ostatnich miesiącach tylko zatrzymano kilku (powtarzam kilku) sędziów na drobnych kradzieżach w sklepach?

    Wyobrażasz sobie - dobrze zarabiający sędzia - człowiek który powinien być bardzo etyczny idzie do sklepu i kradnie np. pendrive'y?
    Albo po alkoholu jedzie samochodem i zabija ludzi?
    Co mu można zrobić? Nic - bo ma immunitet sędziowski
    Ukarać może tylko sędziowska korporacja - czyli koledzy (którzy bronią kolegów)

    A gdy rzad chce zmienić tą patologiczną sytuacje to oskarżany jest o odbieranie autonomii sędziów...


    To wszystko to czarny PR - słaba opozycja nie ma pomysłu jak odzyskać wiarygodność. Stad brudne chwyty - i oskarżenia o "totalitarny" charakter władzy

  • Nesher
    10:15 12.07.2017

    Maximus
    Nechci se tu pouštět do nějakého obsáhlého elaborátu, ale Vaše vývody založené spíše na přáních než realitě mě nutí odpovědět.
    Bez Německa hlady skutečně umřeme hlady, závislost našeho průmyslu (dominantní složka naší ekonomiky) na EU se zvýšila, Export do EU přesahuje 80% veškerého exportu a jde převážně do Německa. Ať se nám to libí nebo ne, byli jsme, jsme a budeme vždy součást prostoru, kterému Německo bude dominovat.Takže nějaké velké války (obrazně i do slova) nám nemohou přinést nic dobrého. Což samozřejmě neznamená, že bychom neměli říkat ne pokud by nás tlačili do něčeho co skutečně nedává smysl (viz kvóty atp.)
    A ano, máte pravdu, ta myšlenka Trojmoří spojuje velký počet lidí, ale (a to už jste opomněl) ekonomický výkon těchto zemí není ani 10% výkonu celé EU. Prostě je to spolek chudých (až na Rakousko, které se k tomu stejně staví velmi rezervovaně).
    Friedmanovu knihu jsem četl, je opravdu zajímavá, nicméně už nevysvětluje, jak relativně chudé Polsko (nejchudší země v rámci V4) s 35 mil. obyvatel (ty 3 miliony co žijí v zahraničí nepočítám), dokáže ten blok vytvořit a udržet pohromadě. Ony ty státy, krom toho, že leží na východ od Berlína, zase tolik společného nemají. Ono spojovat autentickou Střední Evropu (ČR, Slovinsko, Rakousko, Slovensko), se Středovýchodní (Polsko, Maďarsko, Litva) a s Balkánem (Chorvatsko, Bulharsko, Rumunsko), přičemž do toho započítejte odlišné kulturní okruhy (vycházející z náboženství), tak jsme zpět u těch přání. Německo dominuje EU proto, že je nejen největší, ale také ekonomicky nejvýkonnější a jeho firmy disponují špičkovým know-how. To je "soft power", která je dělá přitažlivými pro všechny okolo. A až k tomu jednou přidají i "hard power", tak to bude skutečná velmoc. A teď si to srovnejte s Polskem. To není ani stejný sport. Stejně tak mě zaráží, že Vám vadí být pod Berlínem či Bruselem (byť chápu proč), ale být pod Varšavou by Vám nevadilo (to opravdu nechápu).
    Nicméně já nejsem proti spolupráci některých zemích v rámci EU, pokud by nám to Trojmoří pomohlo (jak píšu dole) vytáhnout z Bruselu více peněz na infrastrukturní projekty, OK jděme do toho. Ale pokud to znamená budovat nějaký Velkopolský blok, tak pryč od toho. Jen bychom podporovali Poláky v jejich nekritickém a nereálném pohledu na ně samé.

    Lukas
    Já jsem neřekl, že je to v Polsku stejné jako v Rusku, to ani náhodou. Já jsem řekl, že pro současnou vládu ve Varšavě a v Budapešti je Putin v některých věcech inspirací (kontrola soudů, médií, nacionalistická rétorika, v Polsku plíživá nacionalizace ekonomiky). To ale neznamená, že je v Polsku diktatura ruského typu. Jen to, že některé aspekty liberální demokracie jsou pro PiS sprosté slovo. A byl bych nerad pokud byste v tom hledal nějakou nadřazenost, mám strach, že nás to po volbách čeká též. Nápady jednoho imigranta, který zřejmě vyhraje letošní volby a stát chce řídit jako firmu jsou stejně nebezpečné.

  • Flader
    10:10 12.07.2017

    Prehlbujúca sa spolupráca krajín V4? Veď V4 v podstate funguje len na papiery (a nikdy to ani nebolo lepšie). Poľsko má svoje ambície (čo je pochopiteľné pri jeho veĺkosti), Maďarsko je v posledných rokoch absolútne nevypočitateľné a Česko - Slovenská spolupráca aj napriek spoločnej histórii (alebo niekedy aj pre ňu) tiež nieje úplne ideálna.

  • Luky
    09:59 12.07.2017

    Byl jsem vždy dost rezervovaným EU fandou (hlavně v hype době) a nikdy jsem nenaskočil na manipulativní bláboly o tom, jak nás EU dotuje, prodělává na nás a my ji to jednou musíme přikrčení vrátit. Nedávno mě i pobavil Visingerův scénář o tom, že by EU chtěla vrátit zpět peníze co nám kdy poslala...
    Teď se začalo trochu mluvit o dividendách, které tečou na západ, ale také jde o cla a všechny ty věci, kterých jsme se vzdali. To bychom zas chtěli zpátky proplácet všechna cla za ta léta....
    Nedělám si iluze, jak je to s naším 80% vývozem do Německa. Spoustu z toho Němci zabalí do obalu "made in Germany" a pošlou do Číny a zemí, proti kterým posledních 40 Havlistů v naší republice tak brojí. Nás pak zápaďáci ještě zkritizují, že bychom mohli být v těch sankcích a lidských právech důslednější, ale ve skutečnosti si chrochtají jací jsme pitomci.
    EU je velká a to je v principu dobře. Peníze slouží k systematickému okrádání lidí a to je v principu asi už i v pořádku. Čím je celek větší, tím víc si může nakrást (natisknout). EU vydělává na tom, že je velká a má ve světě jméno. My EU taky zvětšujeme a taky ji přidáváme na váze, i když máme vlastní měnu. Takže to je taky jedna strana dotací.
    Dobře ale, že tu měnu máme, protože díky tomu si banka natiskla dva biliony a nemusí za ně děkovat EU. Samozřejmě, že tím občany taky okrádá, ale je tak trochu lepší, když to udělá národní banka než ta cizí. Alespoň máme rezervy a nepoloží nás nějaká Chorošova spekulace nebo se to může i dobře investovat a využít (při úpravě pravidel). S tím, že každá vláda okrádá občany krz peníze jsem se asi smířil, jde ale o to, jak se pak takto bezpracně nabyté prostředky využijí.

    Nadruhou stranu Nesher má v lecčem pravdu a nějaké velkopolské ambice je třeba brát s rezervou. Spolupráce s V4 ok, prosadit se v EU ok, ale ty manipulativní Friedmanovy slinty nebrat!
    Nemusíme jít přikrčeni ve všem Němcům na ruku, ale je dobrý vědět, s kým je spjatá naše prosperita. Přijde mi taky trošku úsměvný, kolik zápaďáků obrátilo po tom, co jim šáhli na hračky...teda ehm flintičky. Já stím taky nesouhlasím, ale vdyť to naši politici nepustili. Jen si nesmíme dělat hlavu z Kocába a podobných tunelářů, kteří politicky zamrzli v roce 1990.

  • Maximus
    09:23 12.07.2017

    To Nesher: Pokud někdo umře hlady, tak možná vy sám :-))). Stále prohlubující spolupráce zemí V4 a dalších zemí střední a východní Evropy je logickou reakcí na německo-francouzský tandem, který se snaží být lídrem EU a prosazovat svoje politické a ekonomické zájmy, které rozhodně ne vždy jsou v zájmu nových členů - migrační a azylová politika, schopnost plnit závazky o ochraně schengenského prostoru, vnucování nesmyslné protizbraňové legislativy ... .

    Odmítání projektů ze strany některých českých a slovenských politiků začít spolupracovat na bázi menších států střední a východní Evropy a díky tomu lépe prosazovat a hájit naše společné zájmy v rámci EU je přesně v duchu benešovské malosti a "přizdisráčství". Nechápu, jak někteří lidé vítají, jak jsme se postupně stali údajně další "spolkovou zemí" Německa, nicméně realita je taková, že jsme spíš v pozici neokolonie, která v této pozici nikdy nemůže dosáhnout životní úrovně Německa, pokud samo Německo nepostihne v průběhu několika příštích dekád retrográdní ekonomický a politický vývoj.
    Výraz neokolonie není ničím novým a pokud se podíváme na míru zdanění nadnárodního kapitálu, tak opravdu nepatříme na "západ", ale někam do Afriky. Platy za stejnou práci u stejné firmy v ČR a Německu také nejsou obvykle zrovna podobné.

    Je hrozně naivní předpokládat, že EU jako taková je altruistický a bohulibý projekt, kdy západní země se s námi rozdělí o své bohatství a všichni se budeme mít stejně dobře. Je to především ekonomický projekt, který je dobře schovaný za spoustu idejí či spíš ideologií a dobře podpořený propagandou a legalizovanou korupcí skrze systém přerozdělování dotací a fondů.

    EU jako taková by fungovala, pokud by zůstala primárně ekonomickým projektem, který je alespoň přibližně stejně výhodný pro všechny strany. Tyto strany musí mít ale také svobodnou možnost rozhodovat, zda ke konkrétnímu projektu přistoupí či nikoliv. Takto to už v EU dlouho nefunguje a ideologie vítězí nad pragmatismem a zájmy nejsilnějších hráčů (nadnárodních korporací či velkých států) nad jednotlivými státy. Tato nerovnováha bude vnášet trvale nestabilitu a právě jednou z možností jak řešit rozumně tuto nevyváženost je spolupráce zemí V4 a dalších zemí střední a východní Evropy, které pouze v "houfu" mají šanci proti starým členům EU vedených úzce spolupracujícím Německem a Francií. O tom, že rovnost mezi členy EU není realitou ukázaly jasně pobrexitové události, kdy se nejprve sešly na "krizovém" jednání původní členové EU a až posléze byla svolána jednání všech členů EU.

    Rád bych připomněl v kontextu mých výhrad zajímavou knihu "Příštích sto let" od George Friedmana, který ve svých predikcích nepočítá moc pro třetí dekádu tohoto století s nějakou EU, ale "Velkopoským blokem", který bude podle něj z dlouhodobého hlediska mnohem životaschopnější.
    Je v našem nejvlastnějším zájmu, aby jsme si nezavírali cesty k alternativám a v případě správnosti odhadů G. Friedmana si už nyní pojistit, že "Velkopolský blok" by případně obsahoval i ČR či SR a bude se také pro nás nazývat i poněkud přijatelněji :-).

    Připomenu, že už jen státy V4 se Slovinskem, Rumunskem a zeměmi Pobaltí by měly dohromady více než 90 milionů a spojovaly by ty zmíněná tři moře. Pro srovnání připomenu, že Německo má 82,2 milionu obyvatel a Francie 66,8 milionu obyvatel, takže by tyto spolupracující země střední a východní Evropy měly výrazně silnější pozici. Proč se tak neděje? - DIVIDE ET IMPERA

    „ono je dobře, že jsou mezi národy sloni a poníci. A je dobře, když ti mrňousci dostanou čas od času „na frak“, když zapomenou třeba, že musej do houfu...
    Jan Masaryk

    • krllo
      20:37 04.01.2019

      Polsko by tomu chtělo šéfovat. Má na to ? Naše zkušenosti z let 1919, 1938, 1939 a málem i 1945. Těšínsko.

  • rasto12
    23:35 11.07.2017

    Ešte som chcel doplniť , že či bude mať PLR na také systémy ? Lebo PR na kúpu bolo obrovské, ale či to reálne aj bude, lebo už mali riešiť napr. aj nové lode. Uvidíme či reálna vôľa bude aj pri kúpe spomínaných nových systémov.

  • rasto12
    23:28 11.07.2017

    Pri takýchto správach o kúpe niečoho "extra" treba byť pripravený, že nie vždy to aj bude. A ak bude, tak či termíne v akom je to prezentované. Príkladom sú Arabské krajiny , India....

  • Lukas
    17:58 11.07.2017

    Nie wiem jak na Węgrzech, ale sugerowanie że w PL władza idzie "putinowskim modelem" jest tak absurdalne że nawet trudno odpowiedzieć na taki "zarzut"...

    Ktoś to tworzy takie sugestie nie wie ani jak wygląda władza w Moskwie, ani jaka jest sytuacja w PL.

    To że rządzi PiS - że jest to pierwszy rzad który ma samodzielną większość (co jest normalne w dojrzałych demokracjach zachodniej Europy) to nie zasługa Kaczyńskiego. To zasługa obecnej opozycji która jest słaba bo zupełnie oderwana od rzeczywistości. I to widza nawet osoby które nie głosowały na PiS

    Trochę jak w Niemczech - jest wielu którzy chcieliby nowego kanclerza.
    Ale mając jako alternatywę Merkelowej Schulza - wiadomo na kogo zagłosują...

  • Nesher
    15:37 11.07.2017

    Snownomad
    Tohle přesně jsem čekal, západní kalifáty, to je vážně argument.
    A k tomu jak Německo nepotřebujeme a jak nás posílené Polsko zachrání.
    Někdy se podívejte na strukturu naší ekonomiky a exportu, bez EU (tj. hlavně bez Německa) umřeme hlady. Uvědomte si, že 80% našeho exportu jde do EU (hlavně Německa), to chudé Polsko, které si hraje na něco co není a nikdy nebude nedokáže nahradit. Stejně tak forma vlády, kterou dnes v Polsku a v Maďarsku zavádějí mi nijak přitažlivá nepůjde, inspirace Putinem je tam více než zřejmá. Takže kdo se bojí polských ambicí? Každý kdo má rozum.

  • Tecka
    15:24 11.07.2017

    Podstawowa zasada w polityce ,albo zasiadasz przy stole i decydujesz ,albo jesteś w "menu" ...

  • Snownomad
    14:19 11.07.2017

    Nesher: Ale prd umřeme hlady (Poláci už vůbec ne), zchudneme, ale hlady nezemřeme.
    Ad velmocenské ambice Polska: kdo se těch "ambicí" bojí'? kdo se bojí Němců?
    sám si odpověz...
    Fakt je ten, že jedině posílení Polska může zastavit šílený pád celé Evropy do islámských sraček, západní chalifáty už jsou ztraceny, nevidím důvod proč se k nim ZBABĚLE vázat, je třeba hledět dopředu a hledat nové možnosti a východiska, Německo tou možností a nadějí není

  • Nesher
    13:45 11.07.2017

    Lukas
    Je v tom obojí, jednak (a to máte pravdu) nejistota jak se k tomu postaví Němci, obzvlášť v situaci kdy současná polská vláda (jako motor konceptu Trojmoří) je čím dál tím více izolovaná a vůči Německu rezervovaná až nepřátelská. Ať se nám to líbí či ne, Německo je v Evropě jediná skutečná velmoc.Bez německého trhu umřeme hlady jak vy, tak i my.
    Ale stejně tak i pocit, že si tím nápadem Polsko snaží naplnit své velmocenské ambice v čemž ho nikdo rozumný nechce podporovat. Protože to nemůže skončit dobře.

  • Lukas
    13:09 11.07.2017

    Myślę, że istotą problemu jest wyłącznie obawa "Co powiedzą Niemcy".

    A nie to że Warszawa coś tworzy i zdominuje innych..
    Bo to nie możliwe...

  • Nesher
    12:01 11.07.2017

    Lukas
    Protože to tak chápeme, obecně názor v našich vládních kruzích je ten, že snaha o propojení infrastruktury ve směru sever-jih (jak se nyní Trojmoří popisuje) je jen zástěrka pro vybudování jakési "nové" Evropy pod polským vedením. A toho se nejen my, ale i další (např. Slovensko, které většinou koordinuje svoje postoje s Prahou a Berlínem) prostě účastnit nechceme. Byla by to nebezpečná hra (podpora nereálných velmocenských ambicí Varšavy) ve které můžeme jenom prohrát. Tedy pokud půjde jenom o to vytáhnout z EU peníze na stavbu dálnic, železnic či produktovodů OK, tam se naše zájmy protínají. Pokud, ale zatím má být vytváření jakých si politických struktur, tak z toho Praha, Bratislava, Vídeň, Lublaň a zřejmě i další rychle vycouvají.
    Navíc, my propojení na západní ropovody a plynovody už máme, takže na rozdíl od Polska či Bulharska máme alternativní dopravní cesty jak dopravit (třeba i ruský ) plyn nebo ropu do ČR. A také si prostě nemůžeme dovolit dělat ve větší míře protiněmeckou politiku (což je dle mého jedna z ideí Trojmoří), protože pokud budeme dělat politiku proti Německu, tak Německo bude dělat politiku proti nám, klidně po dohodě s Ruskem. A to je něco co nemůžeme vyhrát. A žádný spolek slabých a chudých (a to jsou všechny státy, které se této iniciativy účastní, Polsko nevyjímaje) nám v takové situaci nepomůže.

    Ohledně Gripenu a dálnic, např. páteřní D 1 s provozem proudových letadel počítá, zkoušelo se to už za komunismu a v rámci současné rekonstrukce si MO vymínilo zachování této možnosti..
    Dále máme celkem dost letišť, která (byť nejsou vojenská) v případě války provoz Gripenů umožní (Hradec Králové, Bechyně, Přerov, Vodochody, České Budějovice, Pardubice, Ostrava, Brno, Karlovy vary). A znova opakuji, těch letadel máme jenom 14.

  • Lukas
    10:02 11.07.2017

    Dlaczego mówicie, iż jest to wyłącznie polski interes?
    Ciężko by Węgry nie podpisały umowy z Gazpromem skoro na dziś (rok 2017) nie mają innej alternatywy.
    Tą alternatywę trzeba stworzyć - i oto póki co chodzi...

    A co do relacji Niemiecko- Czeskich - Niemcy nie sprzedają swojego gazu. I póki co każdy może kupować skąd chce...

    Co do Gripena - oj nie wiesz jak dokładnie są / były przygotowane szwedzkie zapasowe lotniska do obsługi maszyn.
    To nie tylko proste odcinki dróg + miejsca postojowe...

  • Nesher
    09:35 11.07.2017

    Lukas
    Ohledně projektu "Trojmoří", petres to popsal docela výstižně. U nás se to chápe jako pokus Polska o vytvoření jakési polské sféry zájmů, který má pomoci prolomit faktickou polskou izolaci v rámci EU. Proto byla naše účast, stejně jako rakouská spíše zdvořilostní. U nás je všem jasné, že je to předem odsouzeno k neúspěchu, Polsko není velmoc, aby něco takového bylo schopné udržet při životě, Američany ten projekt zajímá pouze jako trh pro jejich plyn a zbraně, takže ti do toho peníze a politickou energii investovat nebudou. A kvůli něčemu takovému si komplikovat vztahy s Německem nikdo nebude, ostatně Maďaři tam poslali delegaci na nejvyšší úrovni a pak podepsali smlouvu s Gazpromem.

    Ohledně Gripenu
    Gripen byl od začátku projektován tak, že v případě války bude působit z nouzových letišť (to je švédská taktika, Švédům bylo vždy jasné, že v případě konfliktu s Ruskem přijdou o stálá letiště v řádu hodin, max. dnů), proto Gripen potřebuje méně personálu než F 16. Navíc my jich máme jen 14, to schovat u dálnic, starých letišť atp. nebude větší problém. Stejně tak L 159, ta je projektována na použití z travnatých ploch. Takže to co je v případě F 16 nouzová možnost, je v případě Gripenu standard, od počátku se s tím počítalo jako s hlavní možností.

  • Lukas
    08:04 11.07.2017

    Myślę, ze mylicie pojęcia...

    Przed wojną o Intermarium myślał Piłsudski - ale tylko myślał. Po Traktacie Ryskim nikt nawet nie śmiał myśleć o zrealizowaniu tej koncepcji.
    Z resztą co owe Intermarium ma do Czech/ Czechosłowacji? - nic... Nasze sprawy z Cieszynem nie miały związku z tą koncepcją...

    Natomiast dzisiejsze "Trójmorze" - cóż połączenia komunikacyjne, czy gazociągi i gazoporty nie są chyba zagrożeniem dla Pragi, (Możecie wyjaśnić jakie zagrożenie widzą czescy politycy, że na spotkanie do Warszawy nie przyjechał Zeman tylko Sobotka? )
    Nie widzę też "mocarstwowości" w tym że chcemy alternatywnych źródeł dostaw surowców (to nie tylko USA ale i Norwegia)


    PRO Nesher - tak generalnie masz racje.
    Ale jeszcze jest temat bycia "zapleczem wojny" (Zawsze może być tak że Czechy jako członek sojuszu staną się zapleczem działań np. w PL i wówczas będą obiektem ataku)
    No i warianty mało prawdopodobne - jak np. Niemcy.
    Inwestycje w wojsko to inwestycje na 20-30 lat. 30 lat temu byliśmy w zupełnie innym sojuszu i kto inny był wrogiem.
    Choć akurat my cały czas jesteśmy sojusznikami ;)

    Tak, Gripen może wystartować z autostrady (F-16 też) ale nie w każdych warunkach (Autostrady nie są operacyjne w nocy i przy złej pogodzie)
    Są lotniska cywilne które można przystosować do operacji wojskowych. - ale one są dość proste do zniszczenia (znana jest lokalizacja, nie mają ani plyty startowej ani infrastruktury zabezpieczonej przed bombardowaniem)
    Ale najlepszy efekt dają wcześniej przygotowane ukryte i umocnione stanowiska

  • petres
    07:39 11.07.2017

    Poznámka k plánu Mezimoří - Trojmoří. Ze strany Česka nemůže nemůže přijít souhlasná reakce s tímto plánem. Tento plán je vnímán jako projekce polských velmocenských ambicí a Česká republika by v případě realizace nebyla rovnoprávným partnerem (subjektem), ale dostala by se do pozice objektu polských zájmů. Navíc ekonomická i vojenská síla současného Česka se nedá srovnávat se silou předválečného Československa. Obsazení Těšínska Polskem v roce 1939 je Čechy vnímáno velmi negativně, jako ukázka toho, kam se Polsko schopné zajít v prosazování svých zájmů vůči nám.
    Lukas, Tecka
    Polsko je Čechy vnímáno příznivě, jako blízký přítel. Byla by škoda, kdyby se toto změnilo díky nepřiměřeným ambicím Polska, které jdou na úkor okolních menších zemí.

    Nesher
    jenom drobně doplním, že požadavek na nový systém (náhrada KUBu) jsou 4 baterie a baterie má obsahovat NEJMÉNĚ 4 odpalovací jednotky. Takže před číslovku 16 bych přidal nejméně (můj odhad 16 - 24).

  • Nesher
    22:21 10.07.2017

    U nás se v případě války počítá s tím, že se letadla prostě rozptýlí na záložní letiště a tam zamaskují. Gripen může používat klidně dálnici, L 159 ani nepotřebuje pevnou přistávací plochu, pokud neprší stačí trochu lepší aeroklubové letiště, případně též dálnice.
    Navíc, my nepočítáme s bojem na našem území, pokud by k tomu došlo, znamenalo by to, že Polsko už neexistuje. V rámci obrany teritoria NATO má AČR vybudovat kompletní brigádní úkolové uskupení (včetně PL obrany a letecké podpory), a to pak udržet v operaci až 6 měsíců.
    Pokud bychom museli bránit teritorium ČR, tak nám letadla stejně k ničemu nebudou. Navíc nějak chybí nepřítel, který by chtěl nebo mohl útočit přímo na naše území. V případě války s Ruskem počítáme s tím, že se bude bojovat v baltských zemích a v Polsku, které budou pochopitelně zničeny, ale plán je takový, že by NATO mělo právě v Polsku ruskou invazi zastavit. V případě nějakých problémů na jihu by se bojovalo někde na Balkáně. Takže zase nic, tedy pokud si (když jsme u těch zlomyslných komentářů) nechcete zopakovat starou chybu a v rámci věčné polské hry na velmoc (která nemá žádný smysl) opět snažit obnovit šílený nápad s Mezimořím jako před válkou, jehož podmínkou bylo zničení Československa. Ten momentální nápad s Trojmořím by tomu trochu napovídal. Ostatně právě historická zkušenost a smysl pro realitu je důvodem proč se k tomu naše vláda staví tak vlažně. Ale myslím, že to nehrozí, že si pár zodpovědných lidí v Polsku uvědomuje realitu, že nejste a ani nikdy nebudete žádná velmoc. Jste, stejně jako např. Španělsko stát střední velikosti a navíc spíš chudý.

  • Lukas
    21:31 10.07.2017

    Oczywiście Czechy to nie Szwajcaria - oni mają więcej myśliwców... Nie, nie jest to złośliwy komentarz. Po prostu wspominam ze nie potrzebujecie budować wielu schronów, które nie muszą być wykute w skale (muszą być tylko dobrze zabezpieczone przed Iskanderami i typowymi bombami oraz zamaskowane.

    Natomiast budowa kilkunastu schronów z 20-30 miejscami dla myśliwców oraz dostosowanie cywilnych lotnisk do pełno zakresowej obsługi maszyn w razie wojny i tak będzie tańsze niż zakup choćby i eksploatacja 1 baterii (2 Fire units) systemu Patriot - i przynajmniej zapewni że lotnictwo nie padnie ofiarą pierwszego uderzenia...

    Wracając do Szwajcarii - właśnie tam jest problem z programem BODLUV 2020
    Okazało się ze zarówno IRIS-T SL jak i CAMM ER mają problemy związane z geografią Szwajcarii.

    Jak widać to nie jest prosty temat...

  • Nesher
    20:48 10.07.2017

    Lukas
    Obávám se, že máte o terénu v naší zemi trochu zkreslené představy, ČR rozhodně není Švýcarsko, byť to tak ve srovnání s běžnou polskou krajinou, která je většinou rovná jako stůl, může vypadat. Na budování nějakých podzemních hangárů pro letadla můžete zapomenout, jednak není kde, také není proč (my těch letadel zase tolik nemáme) a v neposlední řadě není za co. Na něco takového nepomyslela ani komunistický armáda, která těch letadel měla cca 600.
    A stejně tak MADR radary považuji za dobrý nápad, krom přehledu o situaci ve vzdušním prostoru mají v budoucnu poskytovat i informace pro budoucí protiletadlové raketové systémy, které mají po roce 2020 nahradit Kub.
    Plánovaný stav PL obrany AČR má tvořit 32 systémů VSHORAD RBS 70 a 16 nových systémů. které nahradí starý KUB. V budoucnu se počítá i systémy C-RAM, ale to nebude dříve než po roce 2025, zatím není jasné jaké systémy by armáda chtěla otestovat a ani počet.

  • Lukas
    19:10 10.07.2017

    Póki co to tylko deklaracje - nie umowa. Choć spodziewałem się, że jednak podpiszą konkretną umowę na 4 fire unit Patriot PDB-8 (bo o nim mowa)...

    Tak czy siak co najmniej 30 mld zl...

    Co do ACR - tu sprawa wygląda inaczej - nie wiem czy w przy ukształtowaniu terenu Republiki Czeskiej warto inwestować w MRAD. (Jak wygląda temat radiolokacyjnych "martwych stref")
    Chyba jednak postawiłbym na kilka (10-12) fire unit porządnego VSHORAD (takiego o rzeczywistym promieniu rażenia 35 km+) + wykucie w górskich skałach kilkunastu schronohangarów dla samolotów. (To może być tańsze i skuteczniejsze zabezpieczenie lotnictwa przed pierwszym zaskakującym uderzeniem rakietowym...)

  • Nesher
    14:13 10.07.2017

    Tecka
    Bohužel, žádné nové informace stran výběru nových PL systémů nejsou. Nyní se jedná s Izraelem o nákupu MADR radarů, poslední informace jsou v tom duchu, že by smlouva měla být uzavřena někdy koncem srpna nebo v září. Ale vzhledem k tomu, že je to už asi třetí termín, tak bůhví jak to bude.
    Nicméně dnes bude vláda projednávat záměr MO nakoupit 16 odpalovacích systémů RBS 70 NG, takže jistý pokrok tu je.

  • Tecka
    13:00 10.07.2017

    W uzupełnieniu do artykułu,ciekawa informacja o potencjalnym przepływie pieniedzy za kontrakt :Quote:
    Rafael Advanced Defense Systems, the Israeli company that developed David's Sling, is expected to make some $1 billion from this deal, which makes it one of the biggest in the company's history. Poland, meanwhile, will become the first export client of David Sling's interceptor missile.
    Czy są nowe informacje o Czesko Izraelskich negocjacjach?
    Na marginesie,Polska negocjacje z izraelem zakup dwoch satelitów,szacunkowy koszt około kilkaset milionów dolarów

  • Tecka
    17:59 08.07.2017

    flanker.jirka
    Nie jestem pewien czy tlumaczenie bylo poprawne ale dla wyjaśnienia chciałem zauważyć,ze wbrew pozorom opcja zamowienia ma głęboki sens. Pierwsze dwie baterie to ma byc PAC-3 MSE, czyli najnowsza wersja pocisku kinetycznego. Dla wyjaśnienia ,nikt w znanym nam świecie nie ma takiej technologii i tak zwany "zachód " jest conajmniej dwie dekady do tylu,nie wspominając o napinających mięśnie Rosjanach... W jednej FU mamy 16 pocisków wiec łatwo sobie policzyć ile jest w dwóch bateriach. Dla nas to będzie ostatnia linia obrony i opowieści w rodzaju " Polacy kupią lub nie kupią " to kolejne bajki trolli . Poza tym ,zwracam się z wielką i serdeczną prośbą o utrzymywanie ( na ogólnym poziomie ) merytorycznych wpisów .

  • Nikdo
    13:15 08.07.2017

    Petres : Udávaný dosah u raket je celkem problém a obzvláště u PRO .Dosah na aerodynamické cíle je obecně mnohem delší než na balistické .Těch 300 km je dokonce i na Wiki :Operating at a speed of Mach 7.5[4] and with a cruising range of 300 km,[5][6.

  • tomahawk69
    12:23 08.07.2017

    Nakupují, nakupují,. Politici objednávají zboží, které vůbec nepotřebují a za peníze, které nemají! Platit budou samosebou občané, současní i budoucí!

  • tomahawk69
    12:22 08.07.2017

    Nakupují, nakupují,. Politici objednávají zboží, které vůbec nepotřebují a za peníze, které nemají! Platit budou samosebou občané, současní i budoucí!

  • petres
    10:07 08.07.2017

    flanker.jirka
    mám podobný názor jako vy. U Stunneru mi přijde, že údaje, které jsou uvedeny na anglické Wikipedii (bez udání zdroje) by se mohly blížit realitě. Tj. dosah 50 - 75 km, výškový dostup 30 - 50 km. Uvažuji jako vy, vycházím z rozměrů a z toho, že množství pohonné směsi bude při podobných rozměrech zhruba stejné.

    Podle mne údaje o dosahu a dostupu u Stunneru, podobně jako u střely Tamir (Iron Dome) bývají zaměňovány s parametry (dosah, dostup) cílů, proti kterým se používají.

    U Tamiru předpokládám, že mnohem blíž realitě je údaj dosahu 17 km (https://mostlymissiledefense.c... ) než běžně udávaný 70 km.
    vizuální porovnání vedle střely Python 5 s uváděným dosahem cca 16 km
    http://eurasian-defence.ru/sit...

  • flanker.jirka
    23:02 07.07.2017

    Pěkné zakázky pro USA, to se nedivím, jak jim nadbíhal v projevu prezident USA.
    Stále je vidět pragmaticky přístup Poláků k obraně. I když se obávám, že po roce 2025 bude Patriot za zenitem, vývoj v technologiích nezastaví.

    Autor by měl vzít rozum do hrsti v případě údajů dosahů raket Stunner. Stačí secpro srovnání podívat se na fotky raket že systému Spyder, Iron dome a David sling pohromadě. Pro Spyder MR uvádí zdroje 50 km v dálce a 16 km ve výšce. O kolik procent se liší střela Stunner?
    https://www.google.cz/search?q...

  • beepee
    22:38 07.07.2017

    AČR by toho potřebovala zavést podstatně víc, než jen HIMARS. V podstatě tohle můžeme konstatovat pod téměř každým článkem o nějakém zbrojním systému (teda snad kromě článků o CVN :-)

  • liberal shark
    21:39 07.07.2017

    Nas delostrelecky pluk by mel system HIMARS zavest take. Klidne na podvozku Tatra 815-7.