Efekt Ukrajina: Polsko kupuje bojové drony Reaper

Efekt Ukrajina: Polsko kupuje bojové drony Reaper
MQ-9 Reaper / USAF (Zvětšit)

Konflikt na Ukrajině probudil evropské země z mírové letargie. Evropské státy nyní horečně plánují investice a modernizace svých armád. Varšava například v rámci aktuální potřeby dnes oznámila nákup výkonných amerických bojových dronů Reaper.

Bojové drony Bayraktar TB2 ukazují v ukrajinské válce nesmírnou účinnost. Podmínkou úspěšného nasazení dronů je ale špičkový průzkum (elektronický, obrazový, radiolokační), špičkové systémy velení a řízení, plus dostatek munice, včetně munice dlouhého dosahu k ničení aktivní protivzdušné obrany.

Dnes dokonce Ukrajina oznámila plán rychle získat další drony Bayraktar a přesnou municí. Ale je třeba se držet zpátky, protože může jít o další „zbožné přání“, jako v případě údajného darování letadel MiG-29 pro ukrajinské letectvo. Což bylo Západem oficiálně popřeno. Ale jde pochopitelně o extrémně citlivé téma, takže není snadné určit, co je reálná zpráva a co cílená západní dezinformace ke zmatení protivníka.

V každém případě Polsko v minulém roce objednalo v rámci urgentní potřeby 24 tureckých bojových bezpilotních letadel Bayraktar TB2. Součástí nákupu jsou kontejnerové mobilní pozemní řídicí stanice Baykar Mobile YKİ, mobilních pozemní datové terminály (GDT) pro rozšíření dosahu, optoelektronické senzory WESCAM MX-15 a italské radary Leonardo Osprey 30 (AESA). Polsko také objednalo simulátory, náhradní díly, výcvikový a technický balíček a výzbroj – laserem naváděné pumy MAM-L (22kg) a MAM-C (6,5 kg).

Kromě toho v Polsku běží řada programů bezpilotních vzdušných prostředků nejrůznějších výkonů a schopností. Aktuální rozhodnutí o nákupu Reaperů má sice souvislost s hromaděním ruských vojenských sil na východě polských hranic, ale padlo ještě před ruským útokem na Ukrajinu.


WESCAM MX-15

Nákup má proběhnout ad hoc a není součástí polského programu ZEFIR, tedy programu nákupu výkonných bojových dronů pro střední výšky s dlouhou výdrží MALE (Medium Altitude Long Endurance).

„Dovoluji si Vás informovat, že pořízení bezpilotních leteckých systémů (UAV) třídy MALE probíhá jak v rámci programu ZEFIR, který bude odpovídat perspektivním potřebám rozvoje schopností polských ozbrojených sil, tak v rámci tzv. naléhavé akvizice MQ-9 REAPER, která souvisí se situací na východní hranici Polské republiky,“ uvedl pro Defence 24 podplukovník Krzysztof Płatek, mluvčí polské Agentury pro vyzbrojování.

Kolik dronů Reaper Polsko koupí, není známo. Ale požadavky programu ZEFIR, které z takticko-technického hlediska Reaper plní, mluví o potřebě nakoupení čtyř sad po třech letounech – tedy celkově 12 bezpilotních letadlech.

Po nákupu 250 tanků M1A2 SEPv3 (M1A2C) je to další masivní nákup americké bojové techniky pro polské ozbrojené síly. Jedním z důvodů nákupu je schopnost amerického zbrojního průmyslu dodat tyto špičkové zbraně rychle a ve velkém množství.


Italský radarový systém Osprey SAR AESA

„Změny, k nimž v posledních letech došlo v mezinárodním bezpečnostním prostředí na východním křídle Severoatlantické aliance, ukázaly potřebu posílení ozbrojených sil jak v oblasti pozemní techniky, tak i vzdušných systémů, které lze urgentně získat pouze ze Spojených států,“ uvedl Płatek.

MQ-9 Reaper jsou nejmodernější bezpilotní letouny současnosti – používají se k průzkumu a útokům na pozemní cíle. Teoreticky je lze vybavit také střelami vzduch-vzduch. V čisté průzkumné konfiguraci, za ideálních podmínek, mají drony výdrž ve vzduchu 27 hodin. Se zbraněmi a v bojových podmínkách poloviční dobu. Dolet je údajně 1800 kilometrů, závisí ale na množství munice, letové hladině nebo povětrnostních podmínkách.

Klíčové je použití satelitní komunikace. S dronem tedy lze provádět zahorizontální operace, mimo přímou rádiovou viditelnost.

Podobně jako Bayraktar TB2 má Reaper čtyři závěsné body pod křídly – omezený počet závěsných bodů je dán relativně nízkou tuhostí křídel. Tento problém řeší například dron Mojave.

V každém případě Reaper unese několikanásobně větší hmotnost munice než Bayraktar. Může jít až o osm střel Hellfire (či v brzké budoucnosti osm střel JAGM), nebo čtyři laserem naváděné pumy GBU-12 Paveway (tyto pumy používají i české Gripeny). Lze i kombinovat čtyři Hellfire a dvě pumy GBU-12. Dron unese také satelitem naváděné pumy JDAM (Joint Direct Attack Munition), britské střely vzduch-země Brimstone nebo střely vzduch-vzduchu AIM-9X Block 2 Sidewinder.


WESCAM MX-20

Dlužno ale dodat, že zatím není jasné, v jaké verzi polské ozbrojené síly dostanou drony Reaper. Původní verze Block 1, kterou má například francouzské letectvo, neumí nést zbraně. Naopak Nizozemsko počátkem února tohoto roku odebralo první Reapery verze Block V, které umí používat přesnou munici – Nizozemsko koupilo čtyři drony zejména pro ochranu svých zámořských území v Karibiku.

Pochopitelně naprosto zásadní jsou senzory. Co se týče hlavního elektro-optického senzoru / laserového značkovače Reaperu, lze použít různé typy. Nedávno byl na Reaperu testován například senzor WESCAM MX-20. Parametry senzoru nejsou známé. Senzor má ale denní, noční a termovizní kameru a laserový značkovač pro navádění přesné munice. Výrobce v reklamních materiálech prozrazuje, že denní kamera natáčí HD videa, je možné automatické sledování pozemních i vzdušných cílů a pomocí laserového značkovače lze provádět geolokaci cílů (například pro navádění raketometů, dělostřelectva nebo satelitem naváděných zbraní).

Kromě toho Reaper může nést radary pro detekci pozemních cílů nebo prostředky elektronického průzkumu či boje.

Zdroj: Defene24

Nahlásit chybu v článku


Související články

Turecký dron Bayraktar TB2: Zabiják ruských systémů Pancir

Taktické a operační víceúčelové drony Bayraktar TB2 turecké společností Baykar Makina již překonaly ...

PREMIUM Špičkové schopnosti polských bojových dronů Bayraktar TB2

Polská armáda získá 24 tureckých bojových bezpilotních letadel Bayraktar TB2 za 260 až 270 milionů ...

PREMIUM Bojový křest ukrajinského dronu Bayraktar TB2

Ukrajinská armáda již půl roku aktivně operuje s tureckými drony Bayraktar TB2 (Taktik Blok 2). ...

Drony Bayraktar TB2 na ukrajinském bojišti

Ukrajinci v bojích s ruskými útočníky úspěšně nasazují turecké bojové bezpilotní letouny Bayraktar ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Tecka
    08:28 31.05.2022

    Przynajmniej w tym wypadku mamy już prawie pewne.. https://twitter.com/mblaszczak...

    Przynajmniej w tym wypadku mamy już prawie pewne.. https://twitter.com/mblaszczak...

  • Tecka
    15:13 28.05.2022

    Jeśli ktoś myślał, że ostatnie wiadomości ,to koniec zakupów , jest w DUŻYM błędzie ! Hasło „ jeśli chcesz pokoju, szykuj się do wojny” , jest potraktowane w 100% . Kontynuacja ...Zobrazit celý příspěvek

    Jeśli ktoś myślał, że ostatnie wiadomości ,to koniec zakupów , jest w DUŻYM błędzie ! Hasło „ jeśli chcesz pokoju, szykuj się do wojny” , jest potraktowane w 100% . Kontynuacja wkrótce z krajowej skarbonki , LL i kasa z UE. Proszę zapiąć pasy..Skrýt celý příspěvek

  • Tecka
    12:43 24.05.2022

    Prawdopodobnie w kolejce do LOR , następne (kolejne) dywizjony Himars .

    Prawdopodobnie w kolejce do LOR , następne (kolejne) dywizjony Himars .

  • Tecka
    08:28 24.05.2022

    No i mamy pierwszy news : M Błaszczak „ Ruszamy z drugą fazą programu obrony powietrznej Wisła. Podpisałem zapytanie ofertowe - Letter of Request dotyczący pozyskania 6 baterii ...Zobrazit celý příspěvek

    No i mamy pierwszy news : M Błaszczak „ Ruszamy z drugą fazą programu obrony powietrznej Wisła. Podpisałem zapytanie ofertowe - Letter of Request dotyczący pozyskania 6 baterii systemu Patriot wraz z radarami dookólnymi, wyrzutniami i zapasem pocisków. Chronimy polskie niebo!”

    Przy obecnym kursie $ i inflacji, obstawiam parędziesiąt miliardów PLNSkrýt celý příspěvek

    • Tecka
      09:42 24.05.2022

      Kolejny news w tej sprawie , oficjalnie: https://twitter.com/krzysztof_... W tym temacie sporo się ostatnio dzieje , w bliskiej przyszłości podpisanie ...Zobrazit celý příspěvek

      Kolejny news w tej sprawie , oficjalnie: https://twitter.com/krzysztof_...
      W tym temacie sporo się ostatnio dzieje , w bliskiej przyszłości podpisanie umów.. temat kosztowny , jednak wejdziemy w kooperacje i technologicznie w absolutnie inną ligę.Skrýt celý příspěvek

    • Tecka
      09:47 24.05.2022

      Jedynie co zaskakuje , to skala zamówienia . Całkiem niedawno mowiono o zmniejszeniu ilości baterii w programie Wisła a tu mamy ‚na bogato! Efekt Ukraina… ;)

      Jedynie co zaskakuje , to skala zamówienia . Całkiem niedawno mowiono o zmniejszeniu ilości baterii w programie Wisła a tu mamy ‚na bogato! Efekt Ukraina… ;)

  • Tecka
    15:43 16.05.2022

    Ostatnio nie można się nudzić a szkoda ,że dopiero sytuacja na Ukr przyspieszyła decyzje: Kolejna umowa z MBDA ,narazie na podwoziu kołowym 4x4 ...Zobrazit celý příspěvek

    Ostatnio nie można się nudzić a szkoda ,że dopiero sytuacja na Ukr przyspieszyła decyzje: Kolejna umowa z MBDA ,narazie na podwoziu kołowym 4x4 https://zbiam.pl/porozumienie-...
    https://newsroom.mbda-systems....
    Wszystko wskazuje ,że produkcja IFV Borsuk będzie w dwóch miejscach Stalowa Wola i Poznań. W najbliższych dwóch miesiącach , bedą podpisywane kolejne umowy zbrojeniowe , warto się przyglądać..Skrýt celý příspěvek

  • Tecka
    08:28 13.05.2022

    Jest potwierdzenie na umowę (wkrótce) : dwóch satelitów z Francji, trzech kolejnych niszczycieli min typu Kormoran II i BSP klasy MALE MQ-9 Reaper. Duża szansa na podwozia z ...Zobrazit celý příspěvek

    Jest potwierdzenie na umowę (wkrótce) : dwóch satelitów z Francji, trzech kolejnych niszczycieli min typu Kormoran II i BSP klasy MALE MQ-9 Reaper.
    Duża szansa na podwozia z czeskiej Tatry (rama z zawieszeniem, może silnik.) ,liczona w setkach sztuk.. Są wątpliwości do montażu silnika z chłodnicą , ograniczona widoczność w terenie , możliwa zamiana na CumminsSkrýt celý příspěvek

  • Tecka
    09:22 30.04.2022

    „Efekt Ukraina” ciąg dalszy: jak wiadomo, praktycznie już nie mamy t72 a z pt91 też może być ciekawie. Więc.. powoli zbliżają się do końca paroletnie negocjacje (z pewnym krajem z ...Zobrazit celý příspěvek

    „Efekt Ukraina” ciąg dalszy: jak wiadomo, praktycznie już nie mamy t72 a z pt91 też może być ciekawie. Więc.. powoli zbliżają się do końca paroletnie negocjacje (z pewnym krajem z dalekiej Azji) o szerokim zakresie współpracy przemysłowej. W wątku militarnym , wszystko na to wskazuje, że pojawi się duży kot o lekko skośnych oczach ;)Skrýt celý příspěvek

    • Lukas
      21:33 30.04.2022

      A kto zapłaci?

      A kto zapłaci?

      • Tecka
        10:58 01.05.2022

        Będzie za darmo..

        Będzie za darmo..

        • Lukas
          08:23 02.05.2022

          Tiaaa tak jak darmo były "tarcze antycovidowe" 4 jeźdźców apokalipsu - zaraza (już była) - wojna (jest) - głód - nadchodzi (UA to lider w eksporcie zbóż , a Rosja to nawozy) - ...Zobrazit celý příspěvek

          Tiaaa tak jak darmo były "tarcze antycovidowe"
          4 jeźdźców apokalipsu
          - zaraza (już była)
          - wojna (jest)
          - głód - nadchodzi (UA to lider w eksporcie zbóż , a Rosja to nawozy)
          - śmierć - każdego i tak czeka...

          Zobaczymy jak się budżet "wyłoży" w 2023/24Skrýt celý příspěvek

          • Tecka
            07:21 03.05.2022

            Oj tam.. dopisze się w „panteonie narodowym” , kolejne pokolenie bez szans . Właściwie , już można to zrobić..

            Oj tam.. dopisze się w „panteonie narodowym” , kolejne pokolenie bez szans . Właściwie , już można to zrobić..

          • Lukas
            22:55 03.05.2022

            Tecka - a myslisz dlaczego mamy taką inflacje... Wiesz co się dzieje np. w budownictwie? Przecież to jest nad przepaścią... W dużych inwestycjach infrastrukturalnych od wiosny nikt ...Zobrazit celý příspěvek

            Tecka - a myslisz dlaczego mamy taką inflacje...
            Wiesz co się dzieje np. w budownictwie? Przecież to jest nad przepaścią...
            W dużych inwestycjach infrastrukturalnych od wiosny nikt nie chce podpisywać kontraktów... Te podpisane na w II połowie ubiegłego roku też nie są takie pewne (wielu chce "zaprojektować" - ale potem nie koniecznie "budować" za te pieniądze)
            Trwają rozmowy w ministerstwach - ale wszystko rozbija się o to jak będą naliczane dodatkowe koszty.... Jeśli wg inflacji GUSu to do koncerny zerwą kontrakty...
            Tak czy inaczej państwowe.... plany inwestycyjne do 2030 poszyły do kosza...
            A to tylko jedna strona medalu
            Druga to stopy procentowe oznaczają że mniej ludzi ma zdolność kredytowa. Mniej kredytobiorców - mniej mieszkań się sprzeda...
            Ceny nie spadną - bo koszty materiałów i robocizny wzrastają (bo inflacja)
            Czyli szykuje się zastój - w jednej z najważniejszych gałęzi gospodarki...
            Jeśli dorzucisz wzrosty energii, pali itp to widzisz przepis na potęzne problemy gospodarcze...Skrýt celý příspěvek

    • Scotty
      23:20 30.04.2022

      Tak to by vám do sbírky tanků už moc druhů nechybělo....

      Tak to by vám do sbírky tanků už moc druhů nechybělo....

  • Tecka
    16:03 27.04.2022

    Efekt Ukraina : Wicekanclerz Niemiec, złożył wizytę w Polsce w ramach planów redukcji importu z Rosji . Rozmowy o dostawach ropy do niemiec przez terminal Gdańsku ..wynika z ...Zobrazit celý příspěvek

    Efekt Ukraina : Wicekanclerz Niemiec, złożył wizytę w Polsce w ramach planów redukcji importu z Rosji . Rozmowy o dostawach ropy do niemiec przez terminal Gdańsku ..wynika z obecnie ograniczonych możliwości dostaw przez porty niemieckie. W tym tygodniu wizyta premiera Czech , w temacie budowy połączenia gazowego z terminalem w Świnoujściu. Na marginesie, poprzedni premier Babiš , nie był zainteresowany .. Strona US zamawia 10 tysięcy MANPADS Piorun , produkcja z wybranym partnerem w US..prawdopodobnie licencja i większa skala produkcji.Skrýt celý příspěvek

  • Tecka
    08:01 22.04.2022

    Tak jak wcześniej wrzuciłem tutaj informację o „efekcie Ukraina” i przyspieszeniu zakupów, to mamy potwierdzenie w postaci obecnie trwającej wizyty min obrony Błaszczak w US. ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak jak wcześniej wrzuciłem tutaj informację o „efekcie Ukraina” i przyspieszeniu zakupów, to mamy potwierdzenie w postaci obecnie trwającej wizyty min obrony Błaszczak w US. Ciekawostką jest potencjalne rozszerzenie zakupów WSB , trudno powiedzieć, czy jest mowa o przyspieszeniu zakupów f35 do ustalonej liczby 64 sztuk, czy mowa o dodatkowych sztukach? Reszta raczej bez niespodzianek.. https://pbs.twimg.com/media/FQ... Skrýt celý příspěvek

  • Tecka
    16:30 13.04.2022

    Jutro ważna decyzja, w sumie dla całego regionu ,zważywszy na sytuację.. Program Narew

    Jutro ważna decyzja, w sumie dla całego regionu ,zważywszy na sytuację.. Program Narew

  • Tecka
    14:27 27.03.2022

    Efekt Ukraina Zakupy w najbliższym czasie: Podpisanie umowy na 2 duże satelity szpiegowskie z Francją , zmniejszenie programu Wisła do 6 baterii ,nowy radar z IBCS i wpięcie w ...Zobrazit celý příspěvek

    Efekt Ukraina
    Zakupy w najbliższym czasie: Podpisanie umowy na 2 duże satelity szpiegowskie z Francją , zmniejszenie programu Wisła do 6 baterii ,nowy radar z IBCS i wpięcie w polski C2 + radary. Program Narew 23 baterii , większość produkcji w kraju w tym rakiety. Umowa na W2MPIR od Grupy WB. 3 dywizjony Himars z polskim Topaz. Program Kruk , faworytem jest AH-64
    .Umowa na ponad 500 IFV Borsuk . Kolejne zamówienia PPK i zamówienia dużych ilości amunicji 120 mm dla MBT i 120m moździerz, 155mm haubice itpSkrýt celý příspěvek

    • Tecka
      16:40 27.03.2022

      Dla wyjaśnienia..zmniejszenie ilości baterii w programie Wisła ,wynika z ekonomii użycia systemu IBCS. Ilość wyrzutni i rakiet będzie taka sama jak dla 8 baterii.

      Dla wyjaśnienia..zmniejszenie ilości baterii w programie Wisła ,wynika z ekonomii użycia systemu IBCS. Ilość wyrzutni i rakiet będzie taka sama jak dla 8 baterii.

  • memo
    00:16 07.03.2022

    Tak na okraj. Mohl by dron nést také nějakou tu SADM /Special Atomic Demolition Munition/ nebo dokonce MADM /Medium Atomic Demolition Munition/pro diverzní Green Light Team? U SADM ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak na okraj. Mohl by dron nést také nějakou tu SADM /Special Atomic Demolition Munition/ nebo dokonce MADM /Medium Atomic Demolition Munition/pro diverzní Green Light Team? U SADM je ta hmotnost asi něco kolem 60kg.
    Původní SADM i MADM jsou pravděpodobně již zlikvidovány ale třeba Sandia jejich vývoj a výrobu obnoví právě pro využití na dronech.Skrýt celý příspěvek

  • Malarkey
    16:39 02.03.2022

    Zrovna ty poptávané drony u nás nejsou taková částka, která by nešla utratit v podstatě ihned. Minimálně pořídit pár kompletů, aby začal výcvik a AČR získala schopnost je ...Zobrazit celý příspěvek

    Zrovna ty poptávané drony u nás nejsou taková částka, která by nešla utratit v podstatě ihned.
    Minimálně pořídit pár kompletů, aby začal výcvik a AČR získala schopnost je používat. Postupně klidně dokupovat.
    Izraelský Heron by byl úplně ok.
    Poláci kupují špičku. Opět technika se kterou je již potřeba počítat.Skrýt celý příspěvek

    • HEKTOR
      21:18 02.03.2022

      Malarkey - ".......taková částka, která by nešla utratit v podstatě ihned." - a čo ďalšie nedoriešené modernizačné projekty.???

      Malarkey - ".......taková částka, která by nešla utratit v podstatě ihned." - a čo ďalšie nedoriešené modernizačné projekty.???

      • Malarkey
        21:47 02.03.2022

        Mají na čem pracovat. Vyčlenit 2-3 mld. Kč mimo rozpočet MO a koupit třeba ty drony na přímo, by nebyl snad problém. Na co čekat ? I kdyby jich byla zatím 1/3 požadovaných počtu, ...Zobrazit celý příspěvek

        Mají na čem pracovat.
        Vyčlenit 2-3 mld. Kč mimo rozpočet MO a koupit třeba ty drony na přímo, by nebyl snad problém. Na co čekat ?
        I kdyby jich byla zatím 1/3 požadovaných počtu, aspoň by začalo školení operátorů a AČR by se začala učit jejich nasazení a spolupráci v rámci ostatních jednotek.Skrýt celý příspěvek

        • Scotty
          15:31 03.03.2022

          I kdyby se teď hned rozhodli tak realizace dojednání nákupu zabere čas. Půl roku minimálně.

          I kdyby se teď hned rozhodli tak realizace dojednání nákupu zabere čas. Půl roku minimálně.

          • Malarkey
            16:31 03.03.2022

            Tak samozřejmě kdyby padlo rozhodnutí a do roku se podařilo podepsat smlouvu, tak to beru jako úspěch.

            Tak samozřejmě kdyby padlo rozhodnutí a do roku se podařilo podepsat smlouvu, tak to beru jako úspěch.

      • CerVus
        16:38 05.03.2022

        Jako události posledních let celkem jasně ukazují, že by bojové drony měly být prioritou. Touhle dobou už by měl někdo na MO pomalu ale jistě připravovat podklady na dotazy ohledně ...Zobrazit celý příspěvek

        Jako události posledních let celkem jasně ukazují, že by bojové drony měly být prioritou. Touhle dobou už by měl někdo na MO pomalu ale jistě připravovat podklady na dotazy ohledně koupi TB2. Takové tanky nejsou něco, co by nás v téhle době výrazně trápilo. Stejně pořídíme tak tři desítky.Skrýt celý příspěvek

  • Honzin
    15:28 02.03.2022

    Navázal bych jestě na téma, které začal IS-3. Zrovna u dronů a UAV bych otázku nestavil jako "Proč nenakupujeme?" ale spíš "Proč nevrábíme?" Proč zde už dávno nebyla statní ...Zobrazit celý příspěvek

    Navázal bych jestě na téma, které začal IS-3. Zrovna u dronů a UAV bych otázku nestavil jako "Proč nenakupujeme?" ale spíš "Proč nevrábíme?"

    Proč zde už dávno nebyla statní pobídka. Ve smyslu "Domací průmysle ukaž čeho jsi schopen?". My část vývoje zafinancujeme a pak uvidíme co dál.

    Z mého pohledu je toto ideální odvětví i pro takovou zemi jako je ČR. Navíc s malým rizekem pro stát i zúčastněné firmy.

    # 1
    Je zde velký prostor i pro menší firmy, protože si můžete vybrat menší levný dron. Nemusíte hned stavit "loyal wingman".

    Osobně bych řekl, že je tu prostor i pro startupy.

    # 2
    Můžete zde aplikovat moderní technologie jako 3D tisk. Zlevnit a zrychlit výrobu. S touto oblastí máme zkušenosti. Navíc můžete rychle reagovat na aktuální potřeby, pokud máte výrobu co nejvíce automatizovanou.

    # 3
    Nebude zde tak šílená certifikace, protože v tom strojí nemáte pilota.

    # 4
    Máme veškeré znalosti a kapacity, které jsou pro potřebné pro vývoj, výrobu a provoz takového zbraňového systému.

    Tím spíš pokud bychom se orientovali na levné a postradatelné stroje. Zde prostě není tak velká potřeba mít nejvýkonější proudový motor nebo super povrch snižující RCS na úroveň mouchy.

    # 5
    Nezávislost díky vlastní výrobě.


    Primoco UAV je důkazem toho, že to jde i bez státní podpory. Nicméně podle toho co jsem slyšel od jejich zástupců, nemají zájem své drony militarizovat.Skrýt celý příspěvek

    • Danik
      21:01 02.03.2022

      Souhlasím. Tohle už tu mělo být, protože včera bylo pozdě. Myslím, že koncepce ve stylu SHORAD - RBS70-NG + Stinger, PVO od izraelců SPYDER, tanky cizí, BVP cizí (ideál by byl ...Zobrazit celý příspěvek

      Souhlasím. Tohle už tu mělo být, protože včera bylo pozdě. Myslím, že koncepce ve stylu SHORAD - RBS70-NG + Stinger, PVO od izraelců SPYDER, tanky cizí, BVP cizí (ideál by byl společný projekt V4 + trojmoří, ale to je asi nereálné), vrtulníky H1, stíhačky F¨-35, nebo Gripen, transportní letectvo casa a nakoupit KC-390, dělostřelectvo koupit Vampiry a buď Césary nebo počkat na Ditu. Pandury sekat jak Baťa cvičky a to doplnit TItusy. A do toho velká spousta průzkumných, sebevražedných a větších dronů pro nesení munice (co půjde, tak pomocí domácí výroby) a bude to dobré.Skrýt celý příspěvek

    • Scotty
      15:40 03.03.2022

      Máme tu jednu možná dvě firmy schponé postavit větší dron. Jedna kategoricky odmítá stavět ozbrojené UAV a druhá už nějakou staví menší dron/helikoptéru. Drony od obou společností ...Zobrazit celý příspěvek

      Máme tu jednu možná dvě firmy schponé postavit větší dron. Jedna kategoricky odmítá stavět ozbrojené UAV a druhá už nějakou staví menší dron/helikoptéru. Drony od obou společností může armáda nakoupit, ale primárně armáda pižadujě větší UAV schopné nést zbraně. Pouštět se do vývoje takového prostředku za státní peníze je nehorázné plýtvání zdroji. Když lze bez problému koupit odzkoušené řešení v zahraničí.Skrýt celý příspěvek

    • SYN_
      23:45 03.03.2022

      To co popisujete je rozhodně běh na dlouhou trať... určitě bude minimálně na přechodnou dobu potřeba použít již vyráběný typ, nejde čekat na začátek od nuly.

      To co popisujete je rozhodně běh na dlouhou trať... určitě bude minimálně na přechodnou dobu potřeba použít již vyráběný typ, nejde čekat na začátek od nuly.

    • memo
      00:55 07.03.2022

      Nevyrábí se drony ale vyrábí se L39NG. Letadel jako je L39NG je spousta. V Evropě podobné vyrábí nebo vyrábělo mnoho zemí. Rumunsko, Itálie, Španělsko, Německo, Francie, Velká ...Zobrazit celý příspěvek

      Nevyrábí se drony ale vyrábí se L39NG. Letadel jako je L39NG je spousta. V Evropě podobné vyrábí nebo vyrábělo mnoho zemí. Rumunsko, Itálie, Španělsko, Německo, Francie, Velká Británie, Polsko. A kolik zemí vyrábí něco jako ten Bayraktar? Je sice fakt že je prima mít nový cvičný letoun. Jenomže ale měla by to být naše priorita? Ten letecký průmysl v Česku je pouze udržován nad vodou a je zcela bezkoncepční. Aero Vodochody a Ae270 Ibis je nejlepší příklad. Vývoj probíhal několik let a partnerem toho projektu byla tchajwanská společnost AIDC známá výrobou bojového letounu FCK1 Ching Kuo. Celý projekt byl zrušen a nakonec skončil v Bělorusku. Aero Vodochody také pracovalo na možnosti dodávat L39 do JAR. Jednalo se o tzv. Project Winchester. Naopak se do České Republiky měli dostat Denel Rooivalk. Samozřejmě že Rooivalky nemáme a JAR Albatrosy také ne. Na Západě se malé letecké firmy spojí a vytváří konsorcia ale na Východě si každý jen hrabe na vlastním písečku a bez jakékoliv koncepce. Aero Vodochody je pouze subdodavatel, montovna nic víc.
      Ještě horší je to v případě Kunovic, majitel ruský oligarcha. To je prostě už moc. Doufám že konfiskace je již připravená a bez nároku na náhradu. Zpět k dronum. Aby mělo smysl ty drony vyrábět je třeba to středo-východo evropské konsorcium. Takové Polsko má PZL, Rumunsko IAR a Česká republika zase třeba Aero. Ale když není iniciativa...tak není ani koncepce.Skrýt celý příspěvek

  • IS-3
    12:53 02.03.2022

    My začneme jednat, co se týče nové armádní techniky, kdy? Ano, pár kilometrů odsud probíhá regulerní válka, ale my máme dost času. Osmileté výběrové řízení normálka. Hrozně mě ...Zobrazit celý příspěvek

    My začneme jednat, co se týče nové armádní techniky, kdy? Ano, pár kilometrů odsud probíhá regulerní válka, ale my máme dost času. Osmileté výběrové řízení normálka. Hrozně mě tahle připos*anost, neflexibilita a nečinnost se*e.Skrýt celý příspěvek

    • Honzin
      15:04 02.03.2022

      Osobně bych zde viděl několik příčin. # 1 Naše společenské zřízení. Demokracie je prostě rozhoduje pomalej než autokratický systém. Pozn.: Toto není stížnost. Jen konstatování. ...Zobrazit celý příspěvek

      Osobně bych zde viděl několik příčin.

      # 1
      Naše společenské zřízení. Demokracie je prostě rozhoduje pomalej než autokratický systém.
      Pozn.: Toto není stížnost. Jen konstatování.

      # 2
      Délka volebního období v poměru k délce výběru, vyjednávání a nákupu zbraňových systému. S největší pravděpodobností to za jedno volební období nestihnete a nedokžete to v příštích volbách prodat voličům.

      # 3
      Naše volební tendence, kdy na střídačku volíme strany z opačných stran politického spektra. Levice, pravice, levice, pravice ... To samozřejmě nepomáhá kontinuitě a navazování na rozpracované projekty.

      # 4
      Historická zkušenost. Například pandury. Moc politiků se do tak velkých akci, které jsou historicky zatížený korupci a problémy všeho druhu, nepožene nebo budou extremě opatrní.

      # 5
      Lobbing a zdržování. Ať už se bavíme o lobbingu proti nákupu jako takovému. Nebo jen zdržování (podávání ztížností) ze strany firem, aby tak podpořili svoji šanci na vítězství v daném tenderu.Skrýt celý příspěvek

    • Honzin
      15:06 02.03.2022

      Možná bych ještě přidal jeden bod. # 6 Nastavení podmínek tenderu a naše honba za nejnižší cenou na úkor všeho ostatního. Toto podle mého soudu opět vzešlo s kauz jako byly ...Zobrazit celý příspěvek

      Možná bych ještě přidal jeden bod.

      # 6
      Nastavení podmínek tenderu a naše honba za nejnižší cenou na úkor všeho ostatního. Toto podle mého soudu opět vzešlo s kauz jako byly Pandury.Skrýt celý příspěvek

      • JP--
        15:49 02.03.2022

        # 7 honba za customizací "české" řešení, místo, aby se koupilo něco ověřeného a v dostatečném množství. Dost lidí se mě tady vždycky kritizovalo, že na co munici, na co vybavenou ...Zobrazit celý příspěvek

        # 7 honba za customizací "české" řešení, místo, aby se koupilo něco ověřeného a v dostatečném množství. Dost lidí se mě tady vždycky kritizovalo, že na co munici, na co vybavenou techniku no doufám, že teď budou aspoň tušit proč.Skrýt celý příspěvek

        • HEKTOR
          21:22 02.03.2022

          JP-- - no v tomto sa slovensko česku minimálne vyrovná,ak ho neprevyšuje... stále to tvrdím,nakúpiť overené a už inde zavedené... radšej budeme vyvíjať vyvinuté a vo finále to ...Zobrazit celý příspěvek

          JP-- - no v tomto sa slovensko česku minimálne vyrovná,ak ho neprevyšuje...
          stále to tvrdím,nakúpiť overené a už inde zavedené...
          radšej budeme vyvíjať vyvinuté a vo finále to ani nie je také kvalitné a aj predražené...
          ale pokiaľ to zabalíme do osvedčeného -podpora domáceho priemyslu- ,tak to je v poriadku...Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...