Efekt Ukrajina: Polsko kupuje bojové drony Reaper
- 2. 3. 2022
- 53 komentářů
- Jan Grohmann
Konflikt na Ukrajině probudil evropské země z mírové letargie. Evropské státy nyní horečně plánují investice a modernizace svých armád. Varšava například v rámci aktuální potřeby dnes oznámila nákup výkonných amerických bojových dronů Reaper.
Bojové drony Bayraktar TB2 ukazují v ukrajinské válce nesmírnou účinnost. Podmínkou úspěšného nasazení dronů je ale špičkový průzkum (elektronický, obrazový, radiolokační), špičkové systémy velení a řízení, plus dostatek munice, včetně munice dlouhého dosahu k ničení aktivní protivzdušné obrany.
Dnes dokonce Ukrajina oznámila plán rychle získat další drony Bayraktar a přesnou municí. Ale je třeba se držet zpátky, protože může jít o další „zbožné přání“, jako v případě údajného darování letadel MiG-29 pro ukrajinské letectvo. Což bylo Západem oficiálně popřeno. Ale jde pochopitelně o extrémně citlivé téma, takže není snadné určit, co je reálná zpráva a co cílená západní dezinformace ke zmatení protivníka.
V každém případě Polsko v minulém roce objednalo v rámci urgentní potřeby 24 tureckých bojových bezpilotních letadel Bayraktar TB2. Součástí nákupu jsou kontejnerové mobilní pozemní řídicí stanice Baykar Mobile YKİ, mobilních pozemní datové terminály (GDT) pro rozšíření dosahu, optoelektronické senzory WESCAM MX-15 a italské radary Leonardo Osprey 30 (AESA). Polsko také objednalo simulátory, náhradní díly, výcvikový a technický balíček a výzbroj – laserem naváděné pumy MAM-L (22kg) a MAM-C (6,5 kg).
Kromě toho v Polsku běží řada programů bezpilotních vzdušných prostředků nejrůznějších výkonů a schopností. Aktuální rozhodnutí o nákupu Reaperů má sice souvislost s hromaděním ruských vojenských sil na východě polských hranic, ale padlo ještě před ruským útokem na Ukrajinu.
WESCAM MX-15
Nákup má proběhnout ad hoc a není součástí polského programu ZEFIR, tedy programu nákupu výkonných bojových dronů pro střední výšky s dlouhou výdrží MALE (Medium Altitude Long Endurance).
„Dovoluji si Vás informovat, že pořízení bezpilotních leteckých systémů (UAV) třídy MALE probíhá jak v rámci programu ZEFIR, který bude odpovídat perspektivním potřebám rozvoje schopností polských ozbrojených sil, tak v rámci tzv. naléhavé akvizice MQ-9 REAPER, která souvisí se situací na východní hranici Polské republiky,“ uvedl pro Defence 24 podplukovník Krzysztof Płatek, mluvčí polské Agentury pro vyzbrojování.
Kolik dronů Reaper Polsko koupí, není známo. Ale požadavky programu ZEFIR, které z takticko-technického hlediska Reaper plní, mluví o potřebě nakoupení čtyř sad po třech letounech – tedy celkově 12 bezpilotních letadlech.
Po nákupu 250 tanků M1A2 SEPv3 (M1A2C) je to další masivní nákup americké bojové techniky pro polské ozbrojené síly. Jedním z důvodů nákupu je schopnost amerického zbrojního průmyslu dodat tyto špičkové zbraně rychle a ve velkém množství.
Italský radarový systém Osprey SAR AESA
„Změny, k nimž v posledních letech došlo v mezinárodním bezpečnostním prostředí na východním křídle Severoatlantické aliance, ukázaly potřebu posílení ozbrojených sil jak v oblasti pozemní techniky, tak i vzdušných systémů, které lze urgentně získat pouze ze Spojených států,“ uvedl Płatek.
MQ-9 Reaper jsou nejmodernější bezpilotní letouny současnosti – používají se k průzkumu a útokům na pozemní cíle. Teoreticky je lze vybavit také střelami vzduch-vzduch. V čisté průzkumné konfiguraci, za ideálních podmínek, mají drony výdrž ve vzduchu 27 hodin. Se zbraněmi a v bojových podmínkách poloviční dobu. Dolet je údajně 1800 kilometrů, závisí ale na množství munice, letové hladině nebo povětrnostních podmínkách.
Klíčové je použití satelitní komunikace. S dronem tedy lze provádět zahorizontální operace, mimo přímou rádiovou viditelnost.
Podobně jako Bayraktar TB2 má Reaper čtyři závěsné body pod křídly – omezený počet závěsných bodů je dán relativně nízkou tuhostí křídel. Tento problém řeší například dron Mojave.
V každém případě Reaper unese několikanásobně větší hmotnost munice než Bayraktar. Může jít až o osm střel Hellfire (či v brzké budoucnosti osm střel JAGM), nebo čtyři laserem naváděné pumy GBU-12 Paveway (tyto pumy používají i české Gripeny). Lze i kombinovat čtyři Hellfire a dvě pumy GBU-12. Dron unese také satelitem naváděné pumy JDAM (Joint Direct Attack Munition), britské střely vzduch-země Brimstone nebo střely vzduch-vzduchu AIM-9X Block 2 Sidewinder.
WESCAM MX-20
Dlužno ale dodat, že zatím není jasné, v jaké verzi polské ozbrojené síly dostanou drony Reaper. Původní verze Block 1, kterou má například francouzské letectvo, neumí nést zbraně. Naopak Nizozemsko počátkem února tohoto roku odebralo první Reapery verze Block V, které umí používat přesnou munici – Nizozemsko koupilo čtyři drony zejména pro ochranu svých zámořských území v Karibiku.
Pochopitelně naprosto zásadní jsou senzory. Co se týče hlavního elektro-optického senzoru / laserového značkovače Reaperu, lze použít různé typy. Nedávno byl na Reaperu testován například senzor WESCAM MX-20. Parametry senzoru nejsou známé. Senzor má ale denní, noční a termovizní kameru a laserový značkovač pro navádění přesné munice. Výrobce v reklamních materiálech prozrazuje, že denní kamera natáčí HD videa, je možné automatické sledování pozemních i vzdušných cílů a pomocí laserového značkovače lze provádět geolokaci cílů (například pro navádění raketometů, dělostřelectva nebo satelitem naváděných zbraní).
Kromě toho Reaper může nést radary pro detekci pozemních cílů nebo prostředky elektronického průzkumu či boje.
Zdroj: Defene24
Související články
Turecký dron Bayraktar TB2: Zabiják ruských systémů Pancir
Taktické a operační víceúčelové drony Bayraktar TB2 turecké společností Baykar Makina již překonaly ...
- 15.06.2020
- 132 komentářů
- Jan Grohmann
PREMIUM Špičkové schopnosti polských bojových dronů Bayraktar TB2
Polská armáda získá 24 tureckých bojových bezpilotních letadel Bayraktar TB2 za 260 až 270 milionů ...
- 12.07.2021
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
PREMIUM Bojový křest ukrajinského dronu Bayraktar TB2
Ukrajinská armáda již půl roku aktivně operuje s tureckými drony Bayraktar TB2 (Taktik Blok 2). ...
- 29.10.2021
- 6 komentářů
- Jan Grohmann
Drony Bayraktar TB2 na ukrajinském bojišti
Ukrajinci v bojích s ruskými útočníky úspěšně nasazují turecké bojové bezpilotní letouny Bayraktar ...
- 01.03.2022
- 39 komentářů
- Jan Grohmann
Navázal bych jestě na téma, které začal IS-3. Zrovna u dronů a UAV bych otázku nestavil jako "Proč nenakupujeme?" ale spíš "Proč nevrábíme?" Proč zde už dávno nebyla statní ...Zobrazit celý příspěvek
Navázal bych jestě na téma, které začal IS-3. Zrovna u dronů a UAV bych otázku nestavil jako "Proč nenakupujeme?" ale spíš "Proč nevrábíme?"
Proč zde už dávno nebyla statní pobídka. Ve smyslu "Domací průmysle ukaž čeho jsi schopen?". My část vývoje zafinancujeme a pak uvidíme co dál.
Z mého pohledu je toto ideální odvětví i pro takovou zemi jako je ČR. Navíc s malým rizekem pro stát i zúčastněné firmy.
# 1
Je zde velký prostor i pro menší firmy, protože si můžete vybrat menší levný dron. Nemusíte hned stavit "loyal wingman".
Osobně bych řekl, že je tu prostor i pro startupy.
# 2
Můžete zde aplikovat moderní technologie jako 3D tisk. Zlevnit a zrychlit výrobu. S touto oblastí máme zkušenosti. Navíc můžete rychle reagovat na aktuální potřeby, pokud máte výrobu co nejvíce automatizovanou.
# 3
Nebude zde tak šílená certifikace, protože v tom strojí nemáte pilota.
# 4
Máme veškeré znalosti a kapacity, které jsou pro potřebné pro vývoj, výrobu a provoz takového zbraňového systému.
Tím spíš pokud bychom se orientovali na levné a postradatelné stroje. Zde prostě není tak velká potřeba mít nejvýkonější proudový motor nebo super povrch snižující RCS na úroveň mouchy.
# 5
Nezávislost díky vlastní výrobě.
Primoco UAV je důkazem toho, že to jde i bez státní podpory. Nicméně podle toho co jsem slyšel od jejich zástupců, nemají zájem své drony militarizovat.Skrýt celý příspěvekSouhlasím. Tohle už tu mělo být, protože včera bylo pozdě. Myslím, že koncepce ve stylu SHORAD - RBS70-NG + Stinger, PVO od izraelců SPYDER, tanky cizí, BVP cizí (ideál by byl ...Zobrazit celý příspěvek
Souhlasím. Tohle už tu mělo být, protože včera bylo pozdě. Myslím, že koncepce ve stylu SHORAD - RBS70-NG + Stinger, PVO od izraelců SPYDER, tanky cizí, BVP cizí (ideál by byl společný projekt V4 + trojmoří, ale to je asi nereálné), vrtulníky H1, stíhačky F¨-35, nebo Gripen, transportní letectvo casa a nakoupit KC-390, dělostřelectvo koupit Vampiry a buď Césary nebo počkat na Ditu. Pandury sekat jak Baťa cvičky a to doplnit TItusy. A do toho velká spousta průzkumných, sebevražedných a větších dronů pro nesení munice (co půjde, tak pomocí domácí výroby) a bude to dobré.Skrýt celý příspěvek
Máme tu jednu možná dvě firmy schponé postavit větší dron. Jedna kategoricky odmítá stavět ozbrojené UAV a druhá už nějakou staví menší dron/helikoptéru. Drony od obou společností ...Zobrazit celý příspěvek
Máme tu jednu možná dvě firmy schponé postavit větší dron. Jedna kategoricky odmítá stavět ozbrojené UAV a druhá už nějakou staví menší dron/helikoptéru. Drony od obou společností může armáda nakoupit, ale primárně armáda pižadujě větší UAV schopné nést zbraně. Pouštět se do vývoje takového prostředku za státní peníze je nehorázné plýtvání zdroji. Když lze bez problému koupit odzkoušené řešení v zahraničí.Skrýt celý příspěvek
To co popisujete je rozhodně běh na dlouhou trať... určitě bude minimálně na přechodnou dobu potřeba použít již vyráběný typ, nejde čekat na začátek od nuly.
To co popisujete je rozhodně běh na dlouhou trať... určitě bude minimálně na přechodnou dobu potřeba použít již vyráběný typ, nejde čekat na začátek od nuly.
Nevyrábí se drony ale vyrábí se L39NG. Letadel jako je L39NG je spousta. V Evropě podobné vyrábí nebo vyrábělo mnoho zemí. Rumunsko, Itálie, Španělsko, Německo, Francie, Velká ...Zobrazit celý příspěvek
Nevyrábí se drony ale vyrábí se L39NG. Letadel jako je L39NG je spousta. V Evropě podobné vyrábí nebo vyrábělo mnoho zemí. Rumunsko, Itálie, Španělsko, Německo, Francie, Velká Británie, Polsko. A kolik zemí vyrábí něco jako ten Bayraktar? Je sice fakt že je prima mít nový cvičný letoun. Jenomže ale měla by to být naše priorita? Ten letecký průmysl v Česku je pouze udržován nad vodou a je zcela bezkoncepční. Aero Vodochody a Ae270 Ibis je nejlepší příklad. Vývoj probíhal několik let a partnerem toho projektu byla tchajwanská společnost AIDC známá výrobou bojového letounu FCK1 Ching Kuo. Celý projekt byl zrušen a nakonec skončil v Bělorusku. Aero Vodochody také pracovalo na možnosti dodávat L39 do JAR. Jednalo se o tzv. Project Winchester. Naopak se do České Republiky měli dostat Denel Rooivalk. Samozřejmě že Rooivalky nemáme a JAR Albatrosy také ne. Na Západě se malé letecké firmy spojí a vytváří konsorcia ale na Východě si každý jen hrabe na vlastním písečku a bez jakékoliv koncepce. Aero Vodochody je pouze subdodavatel, montovna nic víc.
Ještě horší je to v případě Kunovic, majitel ruský oligarcha. To je prostě už moc. Doufám že konfiskace je již připravená a bez nároku na náhradu. Zpět k dronum. Aby mělo smysl ty drony vyrábět je třeba to středo-východo evropské konsorcium. Takové Polsko má PZL, Rumunsko IAR a Česká republika zase třeba Aero. Ale když není iniciativa...tak není ani koncepce.Skrýt celý příspěvek
My začneme jednat, co se týče nové armádní techniky, kdy? Ano, pár kilometrů odsud probíhá regulerní válka, ale my máme dost času. Osmileté výběrové řízení normálka. Hrozně mě ...Zobrazit celý příspěvek
My začneme jednat, co se týče nové armádní techniky, kdy? Ano, pár kilometrů odsud probíhá regulerní válka, ale my máme dost času. Osmileté výběrové řízení normálka. Hrozně mě tahle připos*anost, neflexibilita a nečinnost se*e.Skrýt celý příspěvek
Osobně bych zde viděl několik příčin. # 1 Naše společenské zřízení. Demokracie je prostě rozhoduje pomalej než autokratický systém. Pozn.: Toto není stížnost. Jen konstatování. ...Zobrazit celý příspěvek
Osobně bych zde viděl několik příčin.
# 1
Naše společenské zřízení. Demokracie je prostě rozhoduje pomalej než autokratický systém.
Pozn.: Toto není stížnost. Jen konstatování.
# 2
Délka volebního období v poměru k délce výběru, vyjednávání a nákupu zbraňových systému. S největší pravděpodobností to za jedno volební období nestihnete a nedokžete to v příštích volbách prodat voličům.
# 3
Naše volební tendence, kdy na střídačku volíme strany z opačných stran politického spektra. Levice, pravice, levice, pravice ... To samozřejmě nepomáhá kontinuitě a navazování na rozpracované projekty.
# 4
Historická zkušenost. Například pandury. Moc politiků se do tak velkých akci, které jsou historicky zatížený korupci a problémy všeho druhu, nepožene nebo budou extremě opatrní.
# 5
Lobbing a zdržování. Ať už se bavíme o lobbingu proti nákupu jako takovému. Nebo jen zdržování (podávání ztížností) ze strany firem, aby tak podpořili svoji šanci na vítězství v daném tenderu.Skrýt celý příspěvekMožná bych ještě přidal jeden bod. # 6 Nastavení podmínek tenderu a naše honba za nejnižší cenou na úkor všeho ostatního. Toto podle mého soudu opět vzešlo s kauz jako byly ...Zobrazit celý příspěvek
Možná bych ještě přidal jeden bod.
# 6
Nastavení podmínek tenderu a naše honba za nejnižší cenou na úkor všeho ostatního. Toto podle mého soudu opět vzešlo s kauz jako byly Pandury.Skrýt celý příspěvek# 7 honba za customizací "české" řešení, místo, aby se koupilo něco ověřeného a v dostatečném množství. Dost lidí se mě tady vždycky kritizovalo, že na co munici, na co vybavenou ...Zobrazit celý příspěvek
# 7 honba za customizací "české" řešení, místo, aby se koupilo něco ověřeného a v dostatečném množství. Dost lidí se mě tady vždycky kritizovalo, že na co munici, na co vybavenou techniku no doufám, že teď budou aspoň tušit proč.Skrýt celý příspěvek
JP-- - no v tomto sa slovensko česku minimálne vyrovná,ak ho neprevyšuje... stále to tvrdím,nakúpiť overené a už inde zavedené... radšej budeme vyvíjať vyvinuté a vo finále to ...Zobrazit celý příspěvek
JP-- - no v tomto sa slovensko česku minimálne vyrovná,ak ho neprevyšuje...
stále to tvrdím,nakúpiť overené a už inde zavedené...
radšej budeme vyvíjať vyvinuté a vo finále to ani nie je také kvalitné a aj predražené...
ale pokiaľ to zabalíme do osvedčeného -podpora domáceho priemyslu- ,tak to je v poriadku...Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...