V Izraeli rostou obavy z egyptské armády

Příslušník egyptských speciálních sil slaňuje do Nilu na pozadí velkých pyramid v Gíze (2007). / Amr Nabil/AP

Egypt pod vedením prezidenta Abdel Fattah el-Sisiho mohutně investuje do svých ozbrojených sil. Velké investice do protivzdušné obrany (PVO), letectva nebo námořnictva však především v Izraeli vyvolávají otázky, proti komu Egypt buduje své ozbrojené síly.

Sud střelného prachu

Egypt je země s více než 95 miliony obyvatel (2016), kde každý rok přibývá milion obyvatel. Všichni obyvatelé Egypta jsou životně závislí na jednom říčním údolí – Nilu. Egypt má přitom vážné ekonomické, envirmentální a sociální problémy, především v souvislosti s tím, jak zajistit dostatek pitné vody a potravin pro své obyvatele.

 

 

Egypt již není potravinově soběstačný, musí potraviny dovážet. Navíc několik desítek milionů Egypťanů je závislá na státní dotované potravinové pomoci, protože jejich příjem nestačí na nákup potravin. „Egyptská ekonomika je pramálo výkonná, takže není schopná vytvořit dost peněz na dovoz potravin. A místní lidé nejsou schopní si je v místě vypěstovat,“ upozornil již v roce 2011 znalec arabského světa Václav Cílek

 

Egypt je silně závislý na finanční pomoci bohaté Saúdské Arábie. Za Saúdské peníze Egypt nakupuje zbraně i potraviny pro své obyvatelstvo. Samozřejmě Saúdové za to požadují od Egyptu politickou podporu a nejen to – v prosinci minulého roku vyšlo najevo, že Egypt “přenechal” Saúdské Arábii dva neobydlené (ale strategické) ostrovy Tírán a Sanáfír v Rudém moři.

 

“Jak přibývá lidí, ale mizí voda a mizí orná půda. Jak dochází k ničení zemědělské půdy, kontaminací, zasolováním, zároveň klesá schopnost ekonomiky obstát v mezinárodní konkurenci. Nemůže to skončit dobře. Bohužel,“ prorokoval v roce 2011 Cílek.

 

Výhodou Egypta je, že na hranicích neexistuje žádný stát, který Egypt vojensky ohrožuje – ani dávný nemesis Izrael nepřestavuje pro Egypt vojenskou hrozbu (ba právě naopak). Egypt ale bojuje na vlastním území, především na Sinaji, s teroristickým organizacemi. Například při listopadovém teroristickém útoku na mešitu na severu Sinajského poloostrova radikálové zabili více než 200 lidí a přes 100 osob zranili.

 

Miliardové investice do výzbroje

Armáda je garantem stability v Egyptě, ale poslední její nákupy, jak informuje magazín Defense News, vyvolávají v Izraeli “více otázek, než odpovědí”. Ač egyptská armáda soupeří především s radikály, kteří svou taktikou a výzbrojí fungují spíše jako lehká pěchota, Káhira investuje miliardy dolarů do nákupu strategických systémů protivzdušné obrany, stíhacích letadel, tanků nebo velkých výsadkových plavidel.
 

Mezi největší egyptské vojenské nákupy patří například pořízení 387 tanků Abrams, 762 amerických vozidel kategorie MRAP, nákup ruských kompletů PVO S-300VM, pořízení víceúčelových stíhaček MiG-29M/M2 za 2 miliardy dolarů (termín dodání do konce roku 2020) nebo nákup stíhaček Rafale.
 

Egypt také v roce 2015 za 950 milionů euro nakoupil dvě “ex-ruské” francouzské výsadkové lodě Mistral a 50 ruských bitevních vrtulníků Ka-52. Egyptské námořnictvo získá francouzské fregaty FREMM, korvety Gowind a z Německa ponorky Type 209.
 

Abdel Fattah el-Sisi je v těchto dnech ve Francii (již po 30. od nastoupení do úřadu) a mimo jiné dojednává půjčky – např. pro případný nákup transportních letounů A400M nebo vrtulníků NH90 v hodnotě několika miliard euro. Je však otázkou, zda slabá egyptská ekonomika zápasící s rostoucími výdaji do udržení egyptského sociálního smíru, vůbec někdy může tyto půjčky splatit a zda se nejedná jen o Paříží dotovanou podporu vlastního zbrojního průmyslu a bank – ale to je jiný příběh.

 

"Egypt leží v centru regionálních konfliktů. Pokud na Blízkém východě nemáte silnou armádu, nebudete mít budoucnost. Víme, že obchody se zbraněmi jsou zátěží pro ekonomiku, ale ochrana egyptské bezpečnosti před teroristickými útoky je naléhavá a potřebna," uvedl v listopadu Yahia al-Kadawani, předseda Výboru pro obranu a národní bezpečnost egyptského parlamentu.
 

Izrael jako nepřítel?

Egyptské investice do armády pozorně sleduje Izrael. "Problémem při posuzování egyptského vojenského rozmachu je, že lidé předpokládají, že vědí, proč to Egypt dělá. Vytáhli (egyptské vedení - pozn. red.) velmi pohodlné odpovědi, ale já neznám skutečnou odpověď. Měli bychom zvážit několik faktorů," varoval Yagil Henkin, vojenský historik izraelského think-tanku JISS (Jerusalem Institute for Strategic Studies).

 

Jedním z vysvětlení nákupů může být prostý fakt, že Egypt chce posílit svou vojenskou sílu v nestabilním regionu. Podle velitele egyptského námořnictva Osama Rabieho je například pořizování nových bojových lodí zaměřeno na ochranu nově objevených zdrojů zemního plynu u pobřeží Egypta (plynové pole Zohr) a pro protiteroristické operace.

 

Henkin ale tento názor rozporuje: "To je docela překvapivé, protože se radikálně liší od koncepcí, jako je izraelská, ve kterých jsou plynová pole chráněna rychlými čluny a protiraketovými systémy, a nikoliv útočnými (Ka-52 - pozn. red.) a průzkumnými vrtulníky, které létají z velkých, lehce ozbrojených nosičů vrtulníků (Mistral - pozn. red.), které mohou nést stovky vojáků a přistát u nepřátelského pobřeží. Tohle všechno není příliš relevantní pro ochranu plynových polí,” komentoval Henkin nákup francouzských výsadkových lodí Mistral.
 

“Další vysvětlení, které jsem slyšel je, že režim potřebuje posílit svůj vlastní mediální obraz – jednoduše ‘Make Egypt Great Again,’” uvedl Ofir Winter, výzkumný pracovník think-tanku INSS (Institute for National Security Studies).

 

Podle Henkina třetím důvodem může být dokonce vytvoření bezpečného zázemí (např. díky náupu PVO S-300) pro ruské nasazení v regionu. Taková spolupráce již probíhá – v listopadu Rusko a Egypt podepsali dohodu o využívání egyptského vzdušného prostoru a základen ruskými letadly.

 

"Egypt se snaží rozrůzňovat své dodavatele a ve skuteční mu jde o to, aby se proměnil z příjemce americké vojenské moci na samostatnou lokální velmoc. Vrací se do dnů Nassera (egyptské prezidenta, který vedl války proti Izraeli - pozn. red.), který chápal, že ne-závislost může být lepším řešením,” vysvětluje Henkin egyptské nákupy ze všech "končin" světa. Egypt jednoduše nechce být závislý na jednom dodavateli a proto nakupuje zbraně z Francie, Číny, Spojených států nebo Ruska.

 

Čtvrtým a možná nejvíce znepokojivým vysvětlením pro Izraelce je možnost, že egyptsko-izraelský mír se blíží ke konci. Henkin a Winter si myslí, že se jedná o málo pravděpodobný scénář, který ale nelze automaticky odmítnout. "Samozřejmě má Izrael legitimní strach, že je v Egyptě stále vnímán jako nepřítel. Chápu, proč má Izrael určitý strach ohledně některých egyptských nákupů, i když si nemyslím, že má Egypt nějaký plán pro válečný konflikt s Izraelem,” spekuluje Winter.

 

"Pokud nastane chvíle, kdy budou na našich hranicích (Egypťané - pozn. red.), bude to chvíle pro obavy, ale bude to pravděpodobně již pozdě. Nyní je chvíle, kdy se máme obávat," varoval Henkin.

 

"Dovolili jsme Egyptu, aby na Sinaj umístil více zbraní, než je povoleno v naší mírové dohodě," uvedl Henkin, s odkazem na ochotu Izraele ignorovat klauzule v izraelsko-egyptské mírové smlouvě z roku 1979. Izrael souhlasil s nasazením egyptské armády na Sinaji, která tak může bojovat proti radikálům z Islámského státu (IS).

 

"IS je síla, se kterou je třeba počítat. Klauzule o kontrole zbraní v mírové dohodě je nyní cár papíru, a to je důvod k obavám. Vezmeme-li v úvahu všechny tyto obavy, závěr je, že Izrael musí udržovat základní kapacity pro vedení mechanizovaného boje proti moderním armádám. Nesmí předpokládat, že současná situace, kdy má Izrael vojenskou výhodu nad svými nepřáteli ... zůstane stejná i proti jiným možným nepřátelům,” vykresluje izraelské obavy Henkin.

 

V každém případě se Egypt nesnaží utajovat své rostoucí vojenské schopnosti. "Každý, kdo sleduje Egypt, tento trend v minulých letech zaznamenal. Neskrývají to," řekl Winter.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

První tři stíhačky Rafale pro Egypt

Před několika dny dosedly na letiště v Egyptě první tři egyptské stíhačky Rafale. Firma Dassault ...

Islámský stát zaútočil na egyptskou válečnou loď

Islámský stát (IS) se přihlásil k útoku na egyptskou válečnou loď, který proběhl 16. června u ...

Egypt zvažuje nákup pákistánských stíhaček JF-17

Pákistánská vláda zveřejnila 4. prosince tohoto roku tiskovou zprávu, podle níž Egypt projevil zájem ...

Ruské MiGy-35 pro Egypt

Ruská firma MiG dodala do Egypta první várku nových víceúčelových nadzvukových stíhacích letadel ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Fakty_1
    18:09 16.01.2018

    Dusan si opet vymysli. V roce 1973 bylo izraelske letectvo na pokraji klinicke smrti protoze prislo o skori vsechny stihacky v pamatne bitve YomKipur kde ruske SAMy byli obsluhovany vetsinou ruskymi instruktory. Rychla dodavka Phantomu od US situacu mj. zachranila, takze to jdou zase jenom kecy ze pomoc pry dorazila az po valce
    Kdyz je to ruske letectvo tak neefektivni ted v Syrii podle neho tak pak nechapu jakym zazrakem Asad obratil teme prohranou valku

  • Tesil
    17:31 15.01.2018

    Síla Izraele spočívá právě v tom z čeho by většina diskutujících asi měla obavy.A to je povinná vojenská služba.
    Díky tomu mohou během krátké doby povolat několik milionů mužů i žen schopných plnit bojové úkoly.
    Došlo už i na ultraortodoxní Židy,kteří dříve měli různé úlevy.
    Pak je tu samozřejmě všestranná podpora USA a výborná zpravodajská činnost.

  • Trener
    10:20 15.01.2018

    Když už jsme u toho Izraele, nepodporoval náhodou Islamský stát v rámci destabilizace okolí a získání nějakého území pro sebe? Na úkor Sýrie by tam byla možnost.

  • Rase
    07:56 15.01.2018

    SofF:
    společný stát Egypta, Sýrie a Jordánska tady byl za Násira. Nemohlo to fungovat tehdy, nebude to fungovat ani v budoucnu. navíc ekonomicky a jinak jsou na tom ještě mnohem hůř než tehdy.

  • Gloton
    01:31 15.01.2018

    cernakus

    Žiješ ve velkém omylu, Izrael nikdy nikdo neporazí. Možná ho někdo zničí a obyvatele prakticky vyhladí, ale neporazí. Kdyby k tomu ale někdy došlo, musí útočníci počítat s tím, že za těch necelých 9mil. Izraelců zaplatí stamiliony svých obětí, zničením velkých měst a radioaktivním zamořením svého území.
    Izraelci v sobě nesou jedno velké trauma, a tím je pocit zahanbení, že se nechali od fašistů vyhlazovat bez obrany, že šli jak zvířata na porážku. I z toho vyplynula ta jejich obrovská zarputilost v dalších válkách za svobodu a za svůj stát. Jejich obranná doktrína přímo počítá i s použitím jaderných zbraní v případě nutnosti a když nebude jiná možnost, nebudou ani žádat nikoho o souhlas. V případě, že by se ocitli v kritické situaci, mohla by použití JZ zabránit jen masivní vojenská pomoc od USA, NATO.......
    Nenamlouvejme si, že kdyby přišlo na věc, Izraelci "stáhnou ocasy" a nechají se vyhladit jako za 2.sv.v.. Oni už dnes také nejsou žádní beránci, a stejně jako jsou u nich umírnění rozumní lidé ve vládě i velení armády, jsou tam samozřejmě i lidé s podstatně radikálnějšími názory a ti by neváhali uvést v praxi scénář "po nás potopa"....
    A protože to všichni ví, nikdo se zdravým rozumem Izrael nenapadne s úmyslem zničení. Něco jiného ale je, že jim samozřejmě neustále hrozí i ze strany Egypta nebezpečí v podobě napadení části území, možnost války menšího rozsahu atp. a i proto kladou takový důraz na svou technologickou převahu co se týká konvenční výzbroje.

  • KOLT
    15:43 14.01.2018

    Nemluvě o tom, že se mlátili (Arabové mezi sebou, s Íránci, s kýmkoliv) i v dobách, kdy tam žádný židovský stát nebyl.

  • dusan
    14:29 14.01.2018

    SofF

    Súčet troch "žobrákov" z nich veľmoc neurobí ....

    A s tými "mlátiacim sa Arabmi" to také jednoznačné nie je, lebo napr. takí Iránci nie sú Arabi ...

  • SofF
    14:00 14.01.2018

    celkem ten stav akvizic zbrojních systémů na takto slabý stát působí podivně. Zato když by se vzal vznik nové arabské unie - Libye, Egypt a Sýrie tak už to tak nesmyslně nepůsobí. Pak by takové množství zbraní pro novou rodící se velmoc dávalo smysl. Toho se Izraelci bojí nejvíc, dlouho praktikují triky aby se Arabové mlátili mezi sebou, ale každý sebelepší trik je jednou prohlédnut a přestane působit, proto pojistka v podobě JZ.

    P.S: ty MiGy - nemělo jít náhodou o novější 35tky (46ks) podle vašeho dřívějšího článku??

  • juhelak
    10:09 14.01.2018

    Tak mám dojem že tam jsou i české zbrane, tak sena tom asi přiživíme také.

  • hulvath
    02:39 14.01.2018

    Panstvo,aktualni, novejsi rozbor situace Egypta nez ten Cilkuv z 2011, napsal vyborne tento autor, zajimave ze kazdy strizlive a faktcky uvazujici autor nakonec dospeje k zaveru ze Egypt je obrovska casovana puma : https://kechlibar.net/wordpres...

  • KOLT
    21:06 13.01.2018

    Že se cernakusem vůbec zabýváte. Už několikrát z diskusí AN odcházel s tím, že se s námi, amerikanofily, nebude zahazovat. Nakonec mu to ale nedá a musí svá moudra opět zveřejnit. Rozdíl mezi ním a Fakta je ten, že cernakus o té technice má alespoň velmi slušné znalosti. Jen z toho prostě vyvozuje závěry, které vyhovují jeho utkvělé představě světa. Fakta i o té technice ví prd.

  • Refael
    18:22 13.01.2018
    Oblíbený příspěvek

    cernakus

    Hizballáh mohl válčit s Izraelem dlouho jenom proto, že používal liban.populaci jako lidské štíty pro své rakety ve větších městech včetně hl.města Beirútu i křesťanských vesnicích, zásobovací trasy ze Sýrie používal s těmi civilními atd., atd..
    To se to pak poráží politicky I hlavně mediálně Izrael. Ano, politický/mediálně prohráváme neustále s arab.nepřáteli, s tím nic nenaděláme.

  • dusan
    16:30 13.01.2018

    cernakus

    Áno "ignorujem" Wiki .. lebo ju nepotrebujem ...

    Samozrejme, že pomoc USA bola veľká ... ale prevažná časť bola dodaná PO UKONČENÍ konlfiktu ... priamy vplyv preto na bojové operácie nemala.

    V Sýrii stále prebieha konflikt, kde má Asad masívnu podporu .... a to nie len dodávkami zbraní, ale i desiatkami tisíc bojovníkov ....

    Hizbaláh naozaj v roku 2006 prekvapil schopnosťou hrať v celku "vyrovnanú partiu" s izraelskou armádou ... ale ak vyhral, tak skôr politicky, že dokázal "hrať" až do uknčenia konfliktu ..... čisto vojensky samozrejme utrpel viac, čo bolo v súboji s jednou najmodernejších armád sveta v celku logické.

    Čo sa týka toho ísť do toho "hlava-nehlava" .. tak zrovna toto si Izrael nemôže pre svoju malú populáciu dovoliť ... a ak do toho išli napr. izraelskí tankisti na začiatku "hlava-nehlava", tak nie preto, že vedeli, že dostanú nové tanky od USA, ale preto, že na agresívny spôsob boja boli cvičení .... i keď tu "padla kosa na kameň" a egyptská armáda s tým počítala a dôkladne sa na protiútoky izraelskej armády pripravila - nakoniec to bola hlavná stratégia, "preskočiť" kanál a vytvoriť "stenu" ktorá nepustí tanky a lietadlá ku kanálu ...

    Neviem, že by som "glorifikoval" Izrael .... už len preto, že ma väčšinu tu obviňujú diskutujúci z opaku : )

  • cernakus
    15:05 13.01.2018

    Jára a co když ty fronty byly časově sériové? Napoleon taky takhle měl při bitvě vždy paritu a rozklepal přitom podstatně větší armády. Na tom byl rok 1967 založen. Arabové se nedokázali (i díky Izraelské rozvědce) synchronizovat.

    Torong:
    1700 tanků na 1700 tanků. Ano, světe div se měli alespoň patritu, přitom základní poučka úspěšného frontálního útoku říká 2-3 násobnou přesilu.

    Podpora byla od začátku, ale asi těžko mohli hned první den USA poslat ty desetitisíce tun zbraní a materiálu na opravy tanků, děl, letadel a jiné techniky. Ovšem už po šesti dnech začaly přistávat první desítky airlifterů denně. Zároveň byly vyslány lodě s o řád vyššími množstvím materiálů a tak si Izrael mohl dovolit do toho jít hlava nehlava, protože věděl, že do měsíce bude vše (a také bylo) ztracené nahrazeno.

    Glorifikace Izraele ad Absurdum vede k hlubokému podcenění nepřítele.

    Vůbec nereflektujete, že Hizballáh dal židům dvakrát na prdel a to byl jak v početní tak technické nevýhodě a také ho to stálo násobně více lidí. Ale dosáhl svého, zabránil dosáhnout Izraeli taktického i strategického vítězství.

    Je zajímavé, že zatímco mají Izraelci ze svých sousedů sevřené zadky a veřejně přiznávají, že se jich a jejich masivních zbrojních programů bojí. Tak židofilové se o své objekty adorace vůbec nebojí. Prostě paradox.

    Dusan:
    Jo tak dodali 200 kusů tanků (z toho jen 25% moderních) za dva roky? USA jich dodali Izraeli v roce 1973 přes 500 kusů, za tři měsíce.

    Prostě ignorujete i ty nejzákladnější informace na wiki, páč vám nepasují do ideologické vize světa, kdy jsou Izraelci nadlidé a Arabové podlidé. To se s takovými talíři blbě diskutuje :-D

  • dusan
    14:06 13.01.2018

    cernakus

    Trošku porovnanie od veci ... Asad má totiž neporovnateľne väčši podporu ako v minulosti Izrael ...v roku 1973 Amíci okamžite začali masívne dodávky zbraní ... ale reálne sa väčšina z nich dostala až po ukončení krátkeho konfliktu. Väčší význam mali skôr spravodajské informácie.

    Odporúčam skôr naštudovať stav sýrskej armády pred rokom 2012 ... veľká sláva to teda nebola ... namyslím tým početný stav techniky, ale na jej bojaschopnosť.

    Dnes už asadova armáda sama o sebe nedokáže prakticky nič. Má reálne pár bojaschopných jednotiek ktoré ukazuje a ktorú sú na nejakom hlavnom smere. Ostatné nestojí ani za reč a rozuteká sa pri každom útoku povstalcov. V Sýrii už dávno hrajú podstatnú rolu Iránci a to priamo, cez platených žoldákov a cez Hizbaláh. Okrem toho sú tu samozrejme Rusi ... tí "oficiálni" .. ale i tisíce skúsených "neoficiálnych" žoldákov ...
    Okrem toho tam pôsobia v menšej miere pre rôzne príčiny i iné štáty - napr. Čína či Egypt.

    Čo sa týka podpory ... tak Rusi už asadovi dodali za posledné cca dva roky cca 20 tankov T-72B/BM, cca 60 tankov T-90 a odhadujem minimálne 100 kusov T-62M, okrem toho veľké množstvo BMP-čok, húfnice M30 a D30, PT zbrane .. a kopu inej techniky. Irán dodal asi 10 strojov Su-22 a množstvo delostreleckej techniky. Čiže Asad má obrovskú podporu ...

    Samozrejme značný význam má ruské letectvo, ale jeho význam by som nepreceňoval ... bojisko je značne rozľahlé .... a predsa len ruský kontingent je obmedzený a nemôže stíhať všetko ... a ak nemá na mieste nejakého dobrého pozemného navádzača ... tak je jeho efektivita nízka.

  • Torong
    13:57 13.01.2018
    Oblíbený příspěvek

    cernakus:

    Ale no tak... Ono to bylo trošku jinak, že? V roce 1973 zaútočil Egypt na Izrael armádou vybavenou nejnovější technikou ze SSSR dodanou v obrovských počtech. Zároveň nejsložitější techniku PVO komplexy ovládali Ruští "instruktoři" a v letectvu byli Ruští "dobrovolníci". A podpora Izraele ze strany USA přišla až v průběhu bojů. Uberte, tohle je moc okaté...

  • Jara
    13:51 13.01.2018

    Cermakusy
    Studuj si sám a zkus občas něco obsáhlejšího než Wikipedia ano je to nejjednodušší cesta která lidem tvého typu vyhovuje.... Víš ono ve všech historických i současných událostech si můžeš najít par faktu na kterých můžeš postavit nesmyslnou propagandu, ale aspoň si to příště nekaz vyjádřením typu “ na žádné frontě neměli Arabové přesilu být to celkově bylo 2:1” to není možné víš ? Někde tu presilu mít musely a na Wikipedii to nehledej koukni se do učebnice matematiky 2:1 a 1:1 je rozdíl 2ku jedné je dvakrát vic....
    A tím tuhle diskusi ukončuji.....

  • cernakus
    13:27 13.01.2018

    Jara, dusan

    Wikipedia máte, tak si ty hrdinské izraelské války nastudujte.

    Mit asad podporu ruská ekvivalentní podpoře usa Izraeli v roce 1973, tak asad nejenže obsadí celou Sýrii, ale i kus Turecka a Iráku. A rok 1967? Prepadavajici stát má vždy výhodu. Ti by Hitler vyprávěl.navic na žádné frontě neměli Arabové přesilu. Byt celkové to bylo 2:1, ale šlo to postupně.

    1956, tam si egypt podali technicky vybavenejsi anglani a frantici. Takže zase co? Hovno.

    Nepopírám, že židli jsou špička, ale ta se už docela vyrovnala.

  • analytic
    11:30 13.01.2018

    juhelak:

    Souhlasím, že humanitarní katastrofa v Africe skutečně hrozí a že to bude znamenat vstupenku pro miliony uprchlíků do Evropy. Ale pokud svět, a hlavně EU tam nezasáhne, tak EU nezbude nic jiného než podle konvence, jak píšete, kontrolovat vstupenky.

    Nekonvenční řešení ochrany vnější hranice by imho znamenalo použití letálníh zbraní přímo proti nekombatantům, nebo proti civilním plavidlům a ponechání trosečníků jejich osudu. To je skutečně nekonvenční, tedy v rozporu s konvencemi, hlavně těmi Ženevskými.

  • juhelak
    08:19 13.01.2018

    válka vodu a zdroje bude v Africe urcite..nakonec bude jedno kdo to zacne a jakej důvod si najde. OSN a EU s tím neudelají nic. Koneckoncu by nám to mohlo být i jedno, protože zdroje jsou tam omezene a populace ze zvetsuje nekontrolovatelne. Další generace se tam neuziví ani nahodou. Nemoce a epidemie uz to tolik neresi.. Tak to vyreší války. Na svetovou erkonomiku byto mělo minimálni vliv..

    Je to dost cynické a bezohledné, ale jiné reseni to nemá..jedinne co me desí ze díky konfliktům by měli desítky milionů najednou volnou vstupenku do Evropy.
    Snad se do te doby EU zmeni a uprednostní ochranu a bezpečnost před konvencemi.

  • Jara
    23:42 12.01.2018

    Dušan
    Ano souhlasim, cermakovo komentář mě opravdu rozčilil trosku jsem svuj komentář také nadsadil, samozřejmě žádná vojna není o pobavení. Avšak nikdo nemůže popírat, ze Izrael existuje právě proto že prokázal jak moc zdatným soupeřem je. Kdo to děla tak je, a ted si dovolím cermakus citovat “vylizanej jak nedělní talíř “

  • dusan
    23:07 12.01.2018

    Izrael nečelí žiadnym arabským spojencom ...

    Blízky východ je typický tým, že si každý hrá hlavne na vlastnom piesočku a to, že mnohé štáty nie sú úplne v zhode s Izraelom ešte neznamená, že sním chcú bojovať.

    Saudská Arábia či Turecko, ale i Egypt sú do určitej miery spojencami ....minimálne majú časť spoločných záujmov - napr. likvidáciu islamistov na Sinajskom poloostrove či oslabenie vplyvu Iránu.

    Carnakus

    Predstava, že Egypt "prevalcuje" židovskú armádu sú od veci .... egypská sa jej možno vyrovná kvantitou ... ale kvalitou je úplne niekde inde ... samozrejme smerom dole ....

    Už len ekonomicky by Egypt takú vojnu neprežil .... však dnes ledva prežíva ...

    Jara

    No zrovna posledná vojna v roku 1973 medzi Egyptom a Izraelom taká "smiešna" nebola. Síce v konečnom dôsledku Egypt jasne prehral, ale počiatočným nástupom jasne zničil mýtus "neporaziteľnej" armády židovského štátu. I keď politici robili väčšiu paniku ako vojaci, faktom je, že Egypt "vyškolil" izraelskú armádu pri prekonávaní vodného toku ... a na Golanoch len vďaka presunu pár jednotiek pred vojnou a neuveriteľnému výkonu svojich tankistov sa Izrael vyhol katastrofe ...

    Hlavne vojenská rozviedka priam ukážkovo "zaspala" ... a neuveriteľne podcenila svojich protivníkov, napriek tomu, že mala informácii o hroziacej vojne dosť.

    Ani vojna v roku 1967 nebola takým "výletom ružovým sadom" ... to, že Izrael úspešne zničil arabské letectvá na zemi ešte neznamenalo, že sa na zemi nekonali ťažké boje v ktorých mala izeraelská armáda miestami dosť ťažké straty.

    Ani vojna v roku 1956 nebola z pohľadu izraelskej armády "veselá" i keď celkovo jasne úspešná i keď skôr vojensky ako politicky.

  • Jara
    21:21 12.01.2018
    Oblíbený příspěvek

    Cermakus
    Co si představuje pod pojmem západní idea? Demokracie? Svoboda? Jen se ptám ?
    Izrael má jadernou sílu a má ji prave jako pojistku aby vůbec přežil taková poslední záchrana a urcite nechce začínat jadernou válku......
    A za třetí nikdo si nemyslí ze Izrael muže vzdorovat Egyptu všichni totiž ví ze muže on ho totiž už porazil a zabral část jeho území a ona to nebyla ani tak porážka jako spis naprosté deklasovani já bych řekl spíše naprosté zesměšnění .....

  • cernakus
    21:09 12.01.2018
    • (12)

    Tak Egypt zbrojí ze stejného důvodu jako každý v regionu. Aby se předešlo dalšímu importu západních ideí.

    Samozřejmě je pravděpodobné, že poměrně brzo se smrskne Libye o prostor ropných polí a terminálů, ovšem to bude paradoxně pro okupovanou část Libye spíše výhra.

    Ovšem strach Izraele chápu. Jeho jaderná síla je sice značná, ale je mu jasné, že ani Trumpovské USA mu nedovolí jaderné zbraně použít. A udělat něco bez krytí jaderné supervelmoci by znamenalo nejen vyhlazení vyčištění Izraele od židů, ale dost pravděpodobně konec světového židovstva (msta světa za jadernou válku by byla neslitovná).

    Problém pro Izrael je, že proti němu stojí 3 islámští hegemoni. Turecko, Írán a Saudská Arábie. Všichni tři chtějí být lídři Islámského světa a jsou jen dvě cesty, jak toho dosáhnout - ty druhé dva zničit, nebo získat "svatý grál" - porazit a okupovat Izrael, tedy ehm Palestinu ;-)

    Paradoxně to je jednodušší, nežli válčit mezi s sebou.

    Pokud si někdo myslí, že 7 miliónový Izrael může vzdorovat byť jen Egyptu 90ti miliónovému, tak je vylízanej, jak nedělní talíř. Egypt je schopen poslat do pole trojnásobek vojáků hned a desetinásobek vojáků do půl roku než to dokáže Izrael.
    To vše při obrovské početní převaze techniky, která rozhodně není šunt a neřídí ji lenivá a zbabělá paka.

    Doba se posunula. Když si Hizballáh poradil s Izraelem a to dokonce dvakrát během deseti let, tak asi už nebudou Arabáši tak nepoužitelní jako byli dříve.

    O faktu, že všechny ty slavné války Izrael vyhrál proti početně přibližně stejné armádě a nebo maximálně dvojnásobné, ale koaliční (ta je vždy slabší než jednotná) ovšem za podmínek, že útočil první přepadem nebo mu amigos udělali letecký most a nahradili mu prakticky celou jednu armádu (a stejně to vyhrál jen díky taktickým chybám Egypťanů). Takže trochu střídmosti do té židofilie.

    Dnes by proti Egyptu i bez přímé podpory SA měli jen velmi malou šanci.

    Židé se tedy IMHO oprávněně bojí. Na druhou stranu, rozhodně jdou tomu "štěstíčku" naproti, viz teď ten Jeruzalém. Takže si svůj pravděpodobný konec docela zaslouží.

  • Márten
    20:55 12.01.2018

    Sorry, přehlédl jsem příspěvek Karlose73 :-(

  • Márten
    20:53 12.01.2018

    Všichni zmiňujete sousedy Egypta, ale největší ohrožení je pro ně etiopský plán stavby přehrad na Nilu. Myslím, že Mistraly kupovali spíše kvůli tomu a s přechodem přes Eritreu či Somálsko by si asi hlavu nelámali...

  • Branislav Didak
    20:09 12.01.2018

    Izrael má s Egyptom bohaté skúsenosti, viackrát boli spolu vo vojnovom stave. Samozrejme Izrael sa snaží udržať svoju najvýkonnejšiu a technologicky najsilnejšiu konvenčnú armádu v regióne. Ale Egypt nie je sám. Ako spomenul autor tohto zaujímavého článku, je tu predsa aj Saudská Arábia. A tá tiež mohutne zbrojí. Toto všetko musí mať politická reprezentácia Izraela na pamäti a teda niet čo závidieť. Blízky východ mohutne zbrojí ( S.A. Turecko, Irán ...) a Európa ? Radšej ani nekomentujem. Našli lídri si myslia, že všetko vyriešia peniazmi, ktorými uplácajú všetky strany. Nemáme systém budovania obrany a bezpečnosti, pritom okolitý svet vôbec nie je bezpečný. A Európa nie je celý svet, ako si to mnohý myslia. Vrátim sa k téme, my môžeme izraelskému ľudu len závidieť, že jeho politická reprezentácia si robí o bezpečnosť svojej krajiny starosti...

  • Arten
    19:31 12.01.2018

    Neviem prečo zmizol môj príspevok, resp. nevidím ho, tak ho sem dám znova:

    Keď sa pozorne pozriete na výzbroj egyptských ozbrojených síl, tak tie nákupy nie sú žiadnym navyšovaním, ale jednoduchou generačnou obmenou výzbroje (a aj to nedostatočnou).
    .
    S jednou výnimkou - a to sú práve tie Mistraly. A tu je evidentné, že takto si Saudi platia (ako mnohokrát v histórii) externú "sunitskú" intervenčnú silu, ktorá bude zasahovať kde potrebujú.
    .
    Čo sa týka obáv Izraela, sú ťažko pochopiteľné - nikdy v histórii nebol Izrael silnejší a nikdy neboli jeho potenciálni protivníci slabší ako dnes. (a to neberiem do úvahy ich vlastníctvo v podstate kompletnej jadrovej triády, čo z akéhokoľvek útoku Egypta, či iného štátu, robí akademickú otázku).

    Luky - k tej vode - lenže ťažbou tej vody sa deje to, že sa vyčerpávajú podvodné rezervoáre a naťahuje sa tam morská voda. Na pobreží už s tým majú vážny problém - v studniach majú slanú vodu...

  • Karlos73
    16:59 12.01.2018

    SofF, Sudán má tiež značné zásoby ropy, a investuje tu mohutne Čína, spolu so Saudskou Arábiou. Sudán tiež modernizuje armádu, dovoz zbraní z Ruska, Číny... Sudán má podobné problémy ako Egypt, populačný - cca 40mil. chudobných obyvateľov, obmedzené potravinové zdroje... No ešte môže tento región Egypt-Sudán-Líbya poslúžiť ako zástupný konflikt veľmocí - USA (EU)-Čína-Rusko-Saudská Arábia.
    V tomto regióne sú masívne Čínske investície a záujmy (Sudán, Južný Sudán, Etiopia,...Východná stredná Afrika).
    Ešte doplním, že Egypt už niekoľko rokov dôrazne vyzýva Etiópiu na zastavenie stavby priehrady Renaissance na Modrom Níle...

  • flanker.jirka
    16:57 12.01.2018

    Války o vodu a zdroje se z nejrůznějších příčin vedou stále, ať protože je to životně důležité pro přežití nebo pro ekonomický vliv. Pokud je jim někdo ochoten půjčit na obranu, tak toho rádi využijí.
    Netvrdil bych, že Izrael není nebezpečím, stačí nějaký teroristický útok a izraelské stíhačky by se tam promenádovali jako nad Syrií a Libanonem, prakticky volně.
    Silnou PVO potřebuje dnes každý, kdo reálně uvažuje o obraně vlastních zdrojů a území.
    Zajímavý je ten koktejl dodávané techniky, to bude radost pro zabezpečení provozu a operačních schopností.

  • SofF
    16:38 12.01.2018

    P.S: - i rusové se poučili a poněkud diverzifikují svůj vliv kdyby se v Egyptě dostal k moci někdo kdo by je opět vykopnul. Nedávno byla zprávička - nevím jestli i zde - že súdánský prezident požádal RF o ochranu a povolil jim stavbu základny. Takže možnosti egyptského manévrování jsou omezené, záleží na chytrosti a obratnosti Sísího aby si udržel přízeň obou hlavních velmocí. To tak nějak zaručuje stabilitu a snižuje riziko války s Izraelem.

  • SofF
    16:32 12.01.2018

    ono z jedné strany rozvrácená Libye, z druhé strany kdy izraelská role v syrském konfliktu je hodně pochybná tak mají prostě strach aby se z objektu také nestali subjektem.

  • Luky
    16:18 12.01.2018

    V Lýbii je vody dost - krásná, svěží, fosilní voda jako z románu Franka Herberta (wiki mluví o 150,000 km3).
    Teda ona je i v Egyptě (dokonce většina), ale zatím se tam nikdo neobtěžoval postavit tak rozsáhlou infrastrukturu jako zlý bubák Kadáfí.

    "Great zlej Man-Made River" má 2820 kilometrů, 1 300 studní (většina 500m hloubky), a dává 6,5 milionů kubíků vody denně. Pan Cílek mladší, odborník na africkou vodu, se o takové drobnosti neobtěžoval informovat ostatní...

  • fenri
    16:12 12.01.2018

    Myslím, že kombinace pošilhávání do Libye a Sísího hýčkání si armdády (která je zdrojem jeho moci) jsou hlavní odpovědi na otázky položené ve článku.

  • Arten
    16:07 12.01.2018

    Keď sa pozorne pozriete na výzbroj egyptských ozbrojených síl, tak tie nákupy nie sú žiadnym navyšovaním, ale jednoduchou generačnou obmenou výzbroje (a aj to nedostatočnou).
    .
    S jednou výnimkou - a to sú práve tie Mistraly. A tu je evidentné, že takto si Saudi platia (ako mnohokrát v histórii) externú "sunitskú" intervenčnú silu, ktorá bude zasahovať kde potrebujú.
    .
    Čo sa týka obáv Izraela, sú ťažko pochopiteľné - nikdy v histórii nebol Izrael silnejší a nikdy neboli jeho potenciálni protivníci slabší ako dnes. (a to neberiem do úvahy ich vlastníctvo v podstate kompletnej jadrovej triády, čo z akéhokoľvek útoku Egypta, či iného štátu, robí akademickú otázku).

  • dusan
    15:58 12.01.2018

    Ešte prečo tú armádu má ...

    Sisí je vojak ... a tí vojaci sú "jeho" ... a teda im dopraje, oni sú pre neho zárukou vlastnej moci. Je to skôr o vnútornej politike ako o tom s kým chce Egypt bojovať.

  • dusan
    15:56 12.01.2018

    Egypt už dávno bojuje ... v Lýbii a Sýrii... do prvej krajiny prúdia skôr zbrane a inštruktori, v druhej bojujú priamo egyptské jednotky.

    Samozrejme rozsah je zatiaľ malý.

    Egypt je sud s pušným prachom už dávno. Skorumpovaného Mubaraka vystriedali islamisti - treba dodať, že po demokratických voľbách ... a následne krvavá diktatúra Sisího. Nič z toho nebolo a nie je dobré .. môžeme sa baviť akurát čo je menej zlé.

    Egypt je dosť žobrácka krajina ... nemá na také zbrojenia ani teoreticky. Využíva či skôr zneužíva svoju stretegickú polohu a je príjemcom miliardových "dávok" na výzbroj zo strany USA i sunitských štátov ... čo je dosť zaujímavé, lebo takí Sisí je podobný grázlik ako taký Saddám .... nemá problém strieľať prostujúcich na uliciach ... i USA na chvíľu pomoc zastavili, ale potom "pragmaticky" uvolnili.

    Druhou stranou je výkonnosť armády... tu by som si tvrdil povedať, že veľmi vysoká nebude .. už len pre tá obrovskú korupciu. Vieme ako dopadla mohutne vyzbrojená, ale tiež podobne skorumpovaná iracká armáda pred pár rokmi ... takže z tohto pohľadu môže Izrael spokojne spávať : )

    Ale aby sa nestalo to, že sýrska mohutná armáda padne do rúk egyptskému IS, ktorý už na Sinajskom poloostrove vystrkuje rožky .... a ľahko môže zneužiť obrovskú frustráciu "armády" mladých ľudích, ktorý sa v skorumpovanom systéme nevedia uplatniť ....

    Jara

    Nie každý moslim si praje zánik Izraela ani každý Žid mu fandí ....

    U nás je už pomaly 30 rokov od pádu socíku a máme tu armádu ľudí čo stále obdivujú komunistov a ich režim .... dokonca obhajujú rok 1968 ... a otvorene nechcú NATO a chcú Rusko ... a v moslimskom svete je to podobne ... toľko rokov "výchovy" samozrejme pôsobí, ale určite to nie sú všetci ... a určite nie ani väčšina ...

    Mnohí ortodoxní Židia odmietajú štát Izrael a nechcú rešpektovať ani jeho vládu a zákony ...

  • Karlos73
    15:45 12.01.2018

    Predpokladám, že prvý vojenský konflikt bude mať Egypt s Etiopiou (+Sudán), o vody Nílu. Etiopia stavia obrovskú priehradu Renaissance na Modrom Níle.
    http://www.aljazeera.com/progr...
    http://www.telegraph.co.uk/new...
    priehrada je vo výstavbe.
    https://www.google.sk/maps/@11...
    Očakávam letecký úder na priehradu Renaissance Egyptskými vzdúšnými silami, po vzore Izraela. Očakávam, že Egypt sa bude snažiť zabespečiť si kontrolu nad vodou Nílu, a zaútočí na Sudán a Etiópiu...tu má možnosť sa ako štát rozvíjať (Sudán ktorý je slabí), nasmerovať sem značnú časť populácie, riešiť potravinovú závislosť, atď.
    Súhlasím, že aj súčasná Líbya - východná časť (Bengházi) je lákavé sústo, s infraštruktúrou pristavených terminálnou, ropným priemyslom, s poliami ropy a zemného plynu... Uvidíme, ale Egypt je obrovská časovaná bomba, ak sú dnes protesty v Tunisku kvôli zdražovaniu a nezamestnanosti, tak toto je v porovnaní s Egyptom piknik v deckej škôlke...

  • palo satko
    15:23 12.01.2018

    Vaclav Cilek ma pravdu. Egypt ma obrovsky problem s nakrmenim vlastnych občanov. Každy velky vnutorny problem sa da riešit vojnou s vonkajším nepriatelom. Izrael je prirodzeny nepriatel a poražka vo vojne s nim, nie je až tak bolestiva. Dobre, egyptska armada začne prehravat a izraelske tanky dojdu po prieplav, alebo pred kahiru ako naposledy a potom čo? Možu židia 90 milionovy Egypt okupovat? Nemožu.
    Možu Egypt zničit a obyvatelov zmasakrovat? To už vobec nemožu. Takže dojde na mierove rozhovory a mocnosti obdaruju Egypt pomocou a odpustia dlhy.
    Proste Egypt može opät prehrat a vyrieši si domaci problem. V pripade, že by snad vyhral, tak zarobi svetu na velkykánsky problem.

  • PavolR
    15:21 12.01.2018

    pardon 1958-1961 :-)

  • PavolR
    15:18 12.01.2018

    Líbya síce skutočne vyzerá byť najviac na rane, ale ja by som "vhodil do mláčky" ešte jeden kamienok - Sýriu. V rokoch 1948-1951 tvorila s Egyptom jeden štát, Spojenú arabskú republiku.
    Ale berte to iba ako taký nástrel, lebo na prípadné operácie v Líbyi by Egypt takto zbrojiť fakt nemusel - nie je tam žiadny relevantný súper..

  • raziel87
    13:38 12.01.2018

    však to vyřeší preventivní útok, zkušenosti s tím mají bohaté, obav netřeba....

  • Rase
    13:26 12.01.2018

    Serrafin:
    přesně tak. Otázkou jen je kdy by to mohli rozjet. Dle mého až po roce 2020, až bude co nejvíc oné moderní techniky u vojáků. Bude ale v té době v lybii pořád stejný brajgl jako dnes ? asi ano. Důležité bude co na podobnou invazi řekne OSN, Evropa a další státy. Jisté je že i v případě úspěchu, by tam vznikla nějaká loutková vláda a s hranicemi by se nehýbalo. Výdělky by asi nešly do Káhiry v plné míře, tak ten zisk by byl dost sporný. Jisté ale je, že třeba Irán by měl dost problém tam posílat zbraně - nějakým tamním šíitům, tak by se Egypťané nemuseli bát o drahou techniku.

  • Jara
    12:52 12.01.2018

    Tak asi každý muslim si z hlouby srdce přeje zánik Izraele, v tomto případě zbrojení Egypta souvisí spíše s mocenským bojem o to kdo bude mít vliv a udávat směr muslimského světa. Střet s Izraelem by znamenal konec Egypta, nákup novych zbraní nereflektuje stav armády, tím myslím úroveň výcviku mechanismy velení atd. Jak je na tom izraelská armáda skvěle ve všech ohledech už několikrát dokázali v minulých letech a kdyby šlo opravdu do tuhého je obecně známo ze Izrael je “tajná” jaderná velmoc.

  • Serrafin
    12:50 12.01.2018

    Seznam nakoupených zbraní nakoupenych Egyptem za posledni roky vypada jako vycet prostredku potrebnych pro utocnou operaci vetsiho rozsahu. Kombinace pozemnich mechanizovanych jednotek s namornevzdusnym vysadkem. Soucasny uder pres pozemni hranice a z more. Mno a co zajimaveho má Egypt v dosahu? Izrael? Kdepak, to je sakra tvrdy orisek. Z toho nekouka nic jen vyprask jako vzdy. Na jihu Sudán? Tam je hur jak v Egypte. Ale co na zapad? Východni Libye? Armada minimalni, vlada minimalni. nekolik navzajem se likvidujicich uskupeni. navic zcasti siitskych. Ale sakra blizko ropna pole a pristavni terminaly. Kombinovana operace uderu pres hranici a z more pod krytim ruske PVO. Tipuji ze maj zalusk na ropu/penize. Ekonomicky jde Egypt ke dnu. Takovou situaci
    vetsina autoritarskych rezimu vzdy resila valkou ( naivne viteznou a vyhodnou ).
    Dávám tomu par let, než dorazi vsechna potrebna technika a armada ji bude mit v urcitem stupni pouzitelnosti.

  • Rase
    12:22 12.01.2018

    Na válku jsou potřeba peníze - ty ale Egypt nemá. Saudové jim v tomhle moc nepomůžou, jelikož už nejsou v pozici kdy by mohli masivně dotovat Egypťanům nějakou válku. Ty Mistraly a asi i další nákupy, jim platili oni. Spíš čekám větší střety mezi Sunnity a Šíity - s tím že Turecko bude vyčkávat bokem a má vlastní zájmy (viz Katar atd.). Izrael by tak byl poněkud stranou zájmu. Egypt by se rovněž mohl pokusit přiživit ve zmíněné Libyi (na severovýchodě)

  • liberal shark
    12:04 12.01.2018

    Když se podívám na mapu, tak bych jako potenciální protivníky viděl spíše Súdán a východní Libyi, než Izrael. Z těchto států hrozí Egyptu reálné nebezpečí a také tam lze získat zdroje k řešení hlavního egyptského problému - přelidnění a nedostatku přírodních zdrojů. V obou případech dává smysl použití letectva a kombinovaných námořních sil. Napadení Izraele by Egyptu asi nic dobrého nepřineslo.