Egypt objednal dalších 30 stíhaček Rafale
- 4. 5. 2021
- 49 komentářů
- Jan Grohmann
Francouzská společnost Dassault Aviation a celý francouzský průmysl slaví další mimořádný úspěch – Egypt nově objednal 30 víceúčelových taktických nadzvukových letadel čtvrté generace Rafale.
Nákup francouzských letounů potvrdilo egyptské ministerstvo obrany. „Egypt a Francie podepsaly smlouvu na dodávku 30 letadel Rafale,“ uvedl brigádní generál Tamer Al-Rifaj, mluvčí egyptského ministerstva obrany. Za 30 letounů Rafale a leteckou munici Káhira zaplatí během deseti let 3,75 miliardy euro. Až 85 % této částky pokryjí zárukami francouzské banky (NP Paribas, Credit Agricole, Societe Generale a CIC) a francouzský stát.
Celkově egyptské letectvo provozuje 304 taktických nadzvukových letadel – francouzské Rafale, Mirage 5, Mirage 2000, americké F-16 a ruské Mig-29 a Su-35. Podle egyptské strany speciálně letouny Rafale umožňují provádět dalekonosné operace a mohou nést pokročilé zbraně.
Původně Káhira v roce 2015 objednala 24 letounů Rafale a bohatý paket letecké munice za 4,2 miliardy euro. Poslední letouny této objednávky egyptské letectvo převzalo v minulém roce. Egypt nakonec získal i letecké střely s plochou dráhou letu SCALP (Système de croisière conventionnel autonome à longue portée), jejíchž prodej dříve blokovaly Spojené státy.
Egyptská objednávka zajistí práci 7000 lidem po dobu tří let
Egyptská objednávka je další mimořádně dobrou zprávou pro francouzský průmysl. V současné době probíhají dodávky Rafale pro řecké, katarské a indické zákazníky. Athény objednaly na konci minulého roku 18 stíhaček Rafale, Dauhá v letech 2015 až 2017 36 stíhaček Rafale a Nové Dillí v roce 2015 36 stíhaček Rafale.
Celkově na celém světě léta 212 Rafaelů, z toho 143 u francouzského námořnictva a letectva. Dassault Aviation v roce 2019 vyvezla do zahraničí 26 letounů Rafale, v minulém roce 13 strojů.
Existují i další exportní příležitosti. Rafale se účastní finského programu HX na nákup 62 nových stíhaček za devět miliard euro. V současné době všichni uchazeči předložili finální nabídky a Helsinky vyberou vítězné řešení na konci letošního roku. V Evropě se o Rafale dále zajímá Chorvatsko a Švýcarsko.
Propagační video egyptského letectva při příležitosti únorového cvičení Skyros 2021, kterého se mimo jiné účastnily letecké síly Řecka, Francie a Egypta. Cvičení bylo namířeno proti ambicím Turecka. Střelu SCALP lze zahlédnout v čase 3:27
Také v Indii se nabízejí další zajímavé obchodní příležitosti. Indické letectvo pokračuje v nekonečném akvizičním seriálu a hodlá nakoupit 110 nových nadzvukových taktických letadel. Indické námořnictvo poptává 57 víceúčelových námořních stíhaček pro své letadlové lodě.
V prosinci 2020 francouzská média informovala o zájmu Indonésie nakoupit 48 letounů Rafale. V únoru letošního roku šéf indonéského letectva hovořil o zavedení 24 Rafaelů do konce roku 2024. Finální smlouva ale zřejmě ještě nebyla podepsána.
Co se týče Egypta, tak ten je mimořádné aktivním dovozcem zbraní – podle Stockholmského mezinárodního institutu pro výzkum míru (SIPRI) po Saúdské Arábii a Indii dokonce třetím největším. Nákup zbraní za poslední desetiletí vzrostl o 136 % a jak lze z portfolia letecké techniky vyčíst, Káhira strategicky diverzifikuje nákupy vojenské techniky z Francie, USA a Ruska.
Nákup Rafaelů potvrdil brigádní generál Tamer Al-Rifaj, mluvčí egyptského ministerstva obrany
V poslední době ale také raketově rostou dodávky zbraní z Itálie. Podle italského deníku La Republica je dokonce ve hře prodej 24 v Itálii vyráběných stíhaček Eurofighter, šesti fregat (včetně dvou FREMM), 24 cvičných letadel M-346, 20 hlídkových lodí typu Falaj II (upravený typ Diciotti) a vojenského satelitu. Celkově má jít o dodávky zbraní v hodnotě devět až 11 miliard euro. Je však otázkou, zda akvizice Rafale objednávku italských Eurofighterů nezhatí.
„Diverzifikace“ (někdy hodně divoká, viz Katar) vojenských nákupů je typickým rysem zemí Středního východu. Arabské země nákupem nákladné zahraniční vojenské techniky nesledují ani tak posilování schopností své armády, ale spíše kladou důraz na udržování strategických partnerství se světovými mocnostmi a na udržení možnosti kdykoliv změnit dodavatele zbraní při změně mezinárodní situace.
Změna „mezinárodní situace“ se může například týkat kritiky arabských vlád a/nebo jejich přístupu k lidským právům. Ostatně také prodej letounů Rafale je kritizován nevládními organizacemi pro lidská práva, jako je Human Rights Watch. Francouzský prezident Emmanuel Macron však kritiku neziskových organizací odráží: „Nebudu podmiňovat záležitosti obrany a hospodářské spolupráce těmito neshodami [ohledně lidských práv].“ Francie se obecně řídí politikou otevřeně nekritizovat země (které nakupují francouzské zbraně) z porušování lidských práv.
Zdroj: Opex360
Související články
První tři stíhačky Rafale pro Egypt
Před několika dny dosedly na letiště v Egyptě první tři egyptské stíhačky Rafale. Firma Dassault ...
- 26.07.2015
- 17 komentářů
- Jan Grohmann
Krize francouzského vojenského průmyslu a stíhačky Rafale pro Chorvatsko
Běžící pandemie koronaviru Covid-19 hluboce zasáhne hospodářství řady zemí. Ohrožen je mimo jiné ...
- 24.07.2020
- 120 komentářů
- Jan Grohmann
Řecko zbrojí proti Turecku: Za 18 stíhaček Rafale utratí 2,8 miliardy dolarů
V nejbližší době Řecko a Francie podepíšou dohodu o prodeji 18 nových a používaných víceúčelových ...
- 23.12.2020
- 113 komentářů
- Jan Grohmann
Rafale, tankery, vrtulníky: Miliardový prodej francouzských zbraní do Indie
Podle francouzského magazínu Air&Cosmos Francie a Indie jednají o potenciálním prodeji dalších ...
- 22.01.2021
- 29 komentářů
- Jan Grohmann
Co se týče francouzských témat, docela bych přivítal tu současnou debatu k možné občanské válce s domacimi islamisty a roli armády v ní. Čistě laicky je to teda silná káva.
Co se týče francouzských témat, docela bych přivítal tu současnou debatu k možné občanské válce s domacimi islamisty a roli armády v ní. Čistě laicky je to teda silná káva.
Jak už uvádí Dušan, hlavním problémem Egypta je růst jeho populace. Egypt vloni překročil 100 milionovou hranici a dále přibývá tempem 2 milionů ročně. Porodnost má sice aktuálně ...Zobrazit celý příspěvek
Jak už uvádí Dušan, hlavním problémem Egypta je růst jeho populace. Egypt vloni překročil 100 milionovou hranici a dále přibývá tempem 2 milionů ročně. Porodnost má sice aktuálně pod číslem 3 a pomalu klesá (pro jiné africké státy by to bylo krásné číslo), ale zde to nestačí. Musíme si uvědomit, že v Egyptě žijí prakticky všichni jen kolem Nilu, ostatní je poušť. Prostor pro nová pole a domy v těch několika kilometrech kolem řeky téměř žádný není. Pro miliony mladých není práce. Nemají své bydlení, nemají práci, nemají budoucnost = nejlepší podhoubí pro radikalismus.
Jak to tam asi může vypadat za 20 let? Vydrží tam současné poměry, i když jich tam bude nahňácaných ke 150 milionům? Bohužel myslím že ne. Ty důsledky výbuchu egypského papiňáku pro okolí včetně Evropy raději nedomýšlet.Skrýt celý příspěvekÚplný súhlas, ešte by som dodal že keď začnú náhodou v budúcnosti niake migracne vlny z Egypta tak vtedy treba poukazovať na to že Egypt kupoval zbrane za miliardy a neriešil ...Zobrazit celý příspěvek
Úplný súhlas, ešte by som dodal že keď začnú náhodou v budúcnosti niake migracne vlny z Egypta tak vtedy treba poukazovať na to že Egypt kupoval zbrane za miliardy a neriešil poľnohospodárstvo l, zavlažovanie alebo sociálne veci.Skrýt celý příspěvek
Do toho Etiopie se svojí přehradou, jim také moc neprospěje. Už během "arabského jara" narazili na problém jak tuhle populaci uživit. Ale to je obecný problém Severní Afriky. ...Zobrazit celý příspěvek
Do toho Etiopie se svojí přehradou, jim také moc neprospěje.
Už během "arabského jara" narazili na problém jak tuhle populaci uživit. Ale to je obecný problém Severní Afriky. Bohužel, svoje zisky nereinvestovali do své země.Skrýt celý příspěvekJak to vlastně je. Když Česko nereinvestuje své zisky do Armády, ale do zemědělství a průmyslu je to špatně... Když Egypt nereinvestuje své zisky do zemědělství a průmyslu, ale do ...Zobrazit celý příspěvek
Jak to vlastně je. Když Česko nereinvestuje své
zisky do Armády, ale do zemědělství a průmyslu je to špatně... Když Egypt nereinvestuje své zisky do zemědělství a průmyslu, ale do Armády je to taky špatně ;-)Skrýt celý příspěvekLenže ČR, SR ale aj EÚ ako celok nemá taký nárast populácie, ktorý by nedokázala svojou produkciou potravín pokryť, aj keď potravinová bezpečnosť by sa tiež mohla zvyšovať. Na ...Zobrazit celý příspěvek
Lenže ČR, SR ale aj EÚ ako celok nemá taký nárast populácie, ktorý by nedokázala svojou produkciou potravín pokryť, aj keď potravinová bezpečnosť by sa tiež mohla zvyšovať. Na druhú stranu Egypt, krajina pokrytá púšťou s prudkým nárastom populácie môže čeliť riziku že nebude produkovať dostatok potravín, alebo pitnej vody, čo môže viesť k veľkým spoločensko-politickym a bezpečnostným zmenám.Skrýt celý příspěvek
Jenže se stačí podívat na země, které nemají silnou státní správu, potažmo armádu. Libye, Sýrie, Irák, Afghánistán, půl arabské Afriky... To jsou státy kde, z nějakého důvodu ...Zobrazit celý příspěvek
Jenže se stačí podívat na země, které nemají silnou státní správu, potažmo armádu. Libye, Sýrie, Irák, Afghánistán, půl arabské Afriky... To jsou státy kde, z nějakého důvodu armáda padla a přišel chaos, zmar, smrt a na uvolněné místo ihned nastoupili extremisté.
A nastolit alespoň stabilitu, ne tak demokracii, nepomohly ani západní (východní) armády. Dívat se na Araby západní optikou je špatně. Pro ně je silná armáda otázkou bytí, nebo chaosu. A v chaosu se těžko buduje ekonomická perspektiva. Totiž stabilita je i na západě podmínkou ekonomického růstu ;-)Skrýt celý příspěvekKichot To máte pravdu, ale ako už bolo pod týmto článkom písané tak ta egyptská armáda je prerastena korupciou a otázkou je tiež aj to k akým skupinám inklinuju príslušníci armády. ...Zobrazit celý příspěvek
Kichot
To máte pravdu, ale ako už bolo pod týmto článkom písané tak ta egyptská armáda je prerastena korupciou a otázkou je tiež aj to k akým skupinám inklinuju príslušníci armády. Aby to nedopadlo tak že majú silnú a kvalitne vyzbrojenu armadu, ale keď pride kríza tak sa časti armády pripoja k rôznym frakciam a budú bojovať proti sebe.Skrýt celý příspěvekJistě rizika jsou vždy, ale bez silné armády propadnou do chaosu určitě. Se silnou armádou a státní správou mají alespoň naději, že to nějakou zvládnou... Samozřejmě to balancování ...Zobrazit celý příspěvek
Jistě rizika jsou vždy, ale bez silné armády propadnou do chaosu určitě. Se silnou armádou a státní správou mají alespoň naději, že to nějakou zvládnou... Samozřejmě to balancování mezi diktaturou a "normálním" zřízením je těžké. Ale to všude...Skrýt celý příspěvek
K čemu jim ta "Silná armáda" při Arabském jaru byla?
Další otázko je, jak moc ve skutečnosti silná je. Počty nejsou vše, ochota bojovat, logistika, atd. hrají značnou roli.K čemu jim ta "Silná armáda" při Arabském jaru byla?
Další otázko je, jak moc ve skutečnosti silná je. Počty nejsou vše, ochota bojovat, logistika, atd. hrají značnou roli.Tak evidentně Egypt díky armádě arabské jaro ustál! Mimochodem povšimněte si , že státy které si kupovaly západní techniku, tedy i vliv, tak arabské jaro přečkaly bez následků.... ...Zobrazit celý příspěvek
Tak evidentně Egypt díky armádě arabské jaro ustál! Mimochodem povšimněte si , že státy které si kupovaly západní techniku, tedy i vliv, tak arabské jaro přečkaly bez následků.... Měli bychom přestat s humanistickými ideály a soustředit se na to co je důležité pro naši bezpečnost. A zkušenosti ukazují , že to není demokracie a chaos v arabském světě ;-)Skrýt celý příspěvek
Neviem či je to dôvod na radosť ... Egypt má obrovské problémy so svojou mladou rýchlo rastúcou populáciou a tie stíhačky to nevyriešia. Je to režim, ktorý nemá problém ...Zobrazit celý příspěvek
Neviem či je to dôvod na radosť ...
Egypt má obrovské problémy so svojou mladou rýchlo rastúcou populáciou a tie stíhačky to nevyriešia.
Je to režim, ktorý nemá problém páliť do davu s automatických zbraní. Režim, ktorý hrozil vpádom do Líbye.
A Muslimské bratstvo má síce od demokracie ďaleko, ale faktom je, že ono vyhralo posledné slobodné voľby .... a "pragmatické" riešenie jeho potlačenia cez diktatúru Sisího sa nemusí do budúcnosti vyplatiť ...
I Asad mal silnú armádu .... a nakoniec bol rád, že ho zachránili Rusi a Iránci. Už dnes Egypt nemá pod kontrolou mnohé oblasti na Sinajskom poloostrove ... (dosť sa čudujeme našim dovolenkárom, že tam chodia/resp. dnes chceli chodiť), lebo je len otázkou času, keďy bude ďaľší útok na turistov, ktorí sú pre Egypt dôležití.
U nás to veľmi nie je v pozornosti, ale islamisti sú tu veľmi silní už dnes a Egypt prišiel v bojoch s nimi za posledných 10 rokov o stovky vojakov a vozidiel, v rátane 14 ks tankov M60A3 !!!
Mimochodom samozreme Egypt so svojou ekonomikou na takéto výdavky nemá, v miliardách ho sponzorujú arabské štáty a i USA !!!
Napriek tomu by som ruku do ohňa za egypstkú armádu nedal a myslím, že by sa v prípadnom domácom konflikte rozpadla asi tak rýchlo ako iracká pri útoku IS ...
Dôvody by boli rovnaké ako v Afganistane či Iraku - totálna korupcia a kupovanie si armádnych flekov cez úplatky ... ktoré sa "musia" dotyčnému vrátiť cez rozkrádanie ...Skrýt celý příspěvekEgypt měl problémy s islamisty vždycky, to není věc, která by se objevila po sesazení Muslimského bratrstva. Mimochodem díky egyptské armádě za to, nikdo proti tomu ani nepípl, ...Zobrazit celý příspěvek
Egypt měl problémy s islamisty vždycky, to není věc, která by se objevila po sesazení Muslimského bratrstva. Mimochodem díky egyptské armádě za to, nikdo proti tomu ani nepípl, vláda islamistů by Egypt zničila a vytvořila z něj nový Afghánistán. Něco jako když Vietnam sesadil Pol Pota v Kambodži, taky byli všichni rádi, i když právně to v pořádku nebylo.
Koupě francouzské techniky je zajímavá, protože Egypt dostává americkou vojenskou pomoc (v podstatě za normalizaci vztahů s Izraelem).Skrýt celý příspěvekSúhlas Ale "malý" problém je v tom, že si pri Egypte (a nie len tam) šlapeme po jazyku .. Ak Muslimské bratstvo vyhrá legitímne, tak to nie je dôvod aby sme ospravedlnili ...Zobrazit celý příspěvek
Súhlas
Ale "malý" problém je v tom, že si pri Egypte (a nie len tam) šlapeme po jazyku ..
Ak Muslimské bratstvo vyhrá legitímne, tak to nie je dôvod aby sme ospravedlnili strielanie do davu, lebo "to považujeme za lepšie" ....
Potom ťažko môžeme namietať ak Čína masakruje Ujgurov či opozíciu .... lebo obratom nám naše pokrytestvo "obúchajú o hlavu" ...
Mimochodom teória "menšieho zla" akosi historicky nefunguje ....
Vietnam, Irán či Afganistan boli vždy o tom istom, že západný svet prehliadal zverstvá tých "lepších" ... a vieme ako to všade dopadlo .... komunisti i tak získali Vietnam, Irán v roku 1979 otočil úplne a z Afganistanu sa Amíci sťahujú .... všetky tie tisíce mŕtvych amerických vojakov a miliardy dolárov mali minimálny efekt ....
Otázka je či by sme principiálnejším postojom nezískali viac ...Skrýt celý příspěvekJakým principiálnějším postojem? Chybou západních "intelektuálů" je předpoklad, že všichni lidé uvažují stejně, mají stejné hodnoty, stejný ideál (ten náš, západní, tedy liberální ...Zobrazit celý příspěvek
Jakým principiálnějším postojem?
Chybou západních "intelektuálů" je předpoklad, že všichni lidé uvažují stejně, mají stejné hodnoty, stejný ideál (ten náš, západní, tedy liberální společnost tolerující odlišnou kulturu, zvyky, náboženství a tak dále) a se všemi se lze dohodnout.
Není tomu tak. Různé kultury mají různé žebříčky hodnot a pro řadu z nich je naše pojetí osobní svobody naprosto nepřijatelné. Asijské pojetí absolutní autority vládce - i když vím, že nemá pravdu, stejně ho musím ctít a poslouchat, nebo naprostá přednost náboženství nad světskými hodnotami je pro západní svět nepochopitelná. Mnoho lidí na západě - a především se jedná o ty, kteří sebe sama považují za vyvolené spasitele, humanisty a bojovníky za práva menšin - nechápe, že pro lidi z odlišných kultur není naše západní kultura lepší, ba někdy je naprosto zvrácená. Oni se nám nepřizpůsobí o nic více, než se my přizpůsobíme například lidojedům.
Když si člověk toto uvědomí, pochopí, že nelze používat po celém světě západoevropské standardy jednání. Když vnutíme Egyptu nebo podobným zemím evropské pojetí svobodných voleb, nezvolí si politickou reprezentaci prosazující osobní svobody, humanismus a toleranci, ale náboženský fundamentalismus. Protože víra a posmrtný život je pro ně důležitější, než svoboda a lidská práva.
V Rusku a dál na východ si zvolí vládu pevné ruky, protože mají zakořeněnu úctu k vládci.
A my se musíme pragmaticky ptát, co je pro nás lepší. Vojenská diktatura, která terorizuje vlastní lidi, ale nás nechává na pokoji, nebo teokracie, která taky terorizuje vlastní lidi a navíc chce rozšířit svá náboženská pravidla po celém světě včetně západní Evropy? Protože to jsou jediné dvě možnosti, mezi kterými lze vybírat.Skrýt celý příspěvekSouhlas - Afghánistán, Libye, Sýrie a další jsou toho důkazem... Proto je lepší Haftar a Asad, než islamističtí vůdci - ajatolláhové a jim podobní.
Souhlas - Afghánistán, Libye, Sýrie a další jsou toho důkazem... Proto je lepší Haftar a Asad, než islamističtí vůdci - ajatolláhové a jim podobní.
Jasně, faraone, ono je dobré podívat se, jak se k situaci staví Izrael, který nejen že poměry na místě zná nejlépe, ale má největší zájem na tom, aby okolní státy nebyly ...Zobrazit celý příspěvek
Jasně, faraone, ono je dobré podívat se, jak se k situaci staví Izrael, který nejen že poměry na místě zná nejlépe, ale má největší zájem na tom, aby okolní státy nebyly agresivní.
S výjimkou svržení Saddáma Husseina nepodporoval jediný tlak na odstoupení autoritářských vůdců a jejich nahrazení nějakým voleným či jinak vybraným vládcem. Dobře ví, že alternativy jsou horší.Skrýt celý příspěvek
Váš přístup je dosti ideologický a ne realistický, přirovnal bych ho k mylným ideám, které byly okolo arabského jara s tím, že když všude vyvyzeme slavnou demokracii, tak místní ...Zobrazit celý příspěvek
Váš přístup je dosti ideologický a ne realistický, přirovnal bych ho k mylným ideám, které byly okolo arabského jara s tím, že když všude vyvyzeme slavnou demokracii, tak místní občané budou nadšení a zvolí si rozumnou vládu založenou na našich hodnotách, jenže ejhle to se nikde nestalo. To se stalo proto, že zatímco v západních zemích si lidi volí vlády podle toho jaké zájmy a ekonomické benefity jim nabízí, tak v arabských volí zásadně podle víry a nějaká nenáboženská/sekulární vláda tam ve volbách nevyhraje. Takže ono mohlo sice muslimské bratrsvo vyhrát nějaké volby, ale ty volby byly podle našich standadů a ne místních, podobný výsledek jde vidět v Evropě, kde i po letech integrace většina Turků s nadšením volí Erdogana a kdoví, co by se stalo kdyby chtěl i něco více. Takže ideologie stranou a buďme realisti a buďme rádi, že ten Egypt se zatím drží nějak tak po hromadě a že tak vydrží než evropu s amerikou přejde současná perioda kulturních válek, které by v kombinaci s kolapsem Egypta byly náš konec. K vašemu komentáři s Čínou, nějací Ujgurové jsou většině států úplně ukradení, je to jenom páka jak udělat číně špatnou PR ve světě.
Přijde mi, že uvádíte historické příklady, které spíše ukazují ve váš neprospěch, afganistán je například typický příklad, kde se západ snažil 20 let zavést demokracii a postavit ten stát na nohy, ve výsledku zbytečně, protože místní lidé tento styl vlády nechtějí a dokud bude náboženství nade vše, tak tento způsob demokracie nemůže vyhrát, takže buďme rádi za Egypt, který je stabilní a nám nakloněn raději než takového Erdogana, který nám hrozí migranty pokaždé, když se mu to hodí. Žádný jiný principiálnější postup neexistuje.Skrýt celý příspěvekAfganistan moju úvahu plne podporuje. Áno formálne sme sa snažili "demokratizovať" .. .ale treba zabudnúť na heslá a pozrieť na "detaily" skutočného pôsobenie západu ... A to ...Zobrazit celý příspěvek
Afganistan moju úvahu plne podporuje.
Áno formálne sme sa snažili "demokratizovať" .. .ale treba zabudnúť na heslá a pozrieť na "detaily" skutočného pôsobenie západu ...
A to bolo o "menšom zle" cez podporu skorumpovaných vládcov, ktorí boli často pre domácich väčším zlom ako nejaký Taliban. Treba si pozrieť ako fungovala reálne pomoc... a čo reálne priniesla.
Ak k tomu pripočítame časty "kiksy" pri bojových operáciách .... často vyplývajúce z neznalosti prostredia, zvykov a pravidiel.
Ako by sa nám žilo keby nad nami krúžili drony a my by sme dúfali, že sa ich operátor nepomýli ? ....
Mimochodom ja som už pri poslaní našich vojakov do Afganistanu (a to je viac ako 10 rokov) tvrdil, že toto neskoční dobre a nevidím zmysel tam posielať vojakov .. našich ... ani ostatných členov NATO ...
Afganistan skončil "prúserom" ... lebo jednak, áno snažíme sa často zaviesť niečo po čom domáci netúžia ... a hlavne na to používame nevhodné prostriedky .... takže neúspech je vopred istý ...
Typickým "afgénskym" prúserom bolo to, že spojenecké jednotky platili domáci "za mier" .... ale pri rotácii o tom svojim náhradníkom nepovedali .... a tí boli šokovaní, že z "pokojnej oblasti" majú zrazu "peklo" ...
Znie to ako zlý vtip, ale toto bola naša forma "budovania demokracie" .... a ako sa budovala .. tak i dopadla ...Skrýt celý příspěvekdušane, Afghánistán byl primárně operací směřující k likvidaci základy islamistů pro útoky na západ. A to se podařilo. Co se nepodařilo je nastolení prozápadní stabilní vlády, ...Zobrazit celý příspěvek
dušane, Afghánistán byl primárně operací směřující k likvidaci základy islamistů pro útoky na západ. A to se podařilo.
Co se nepodařilo je nastolení prozápadní stabilní vlády, abychom v tom Afghánistánu nemuseli hlídkovat nafurt. Pokud se nyní západ stáhne, patrně se tam po čase budeme muset vrátit.Skrýt celý příspěvekTo dusan: Zaprvé myslím si, že Vám uniká důvod proč vůbec koalice do toho Afganistánu šla. Cílem mise bylo neutralizovat islamisty a donutit je bojovat na uzemí, kde se dá proti ...Zobrazit celý příspěvek
To dusan:
Zaprvé myslím si, že Vám uniká důvod proč vůbec koalice do toho Afganistánu šla. Cílem mise bylo neutralizovat islamisty a donutit je bojovat na uzemí, kde se dá proti nim nasadit armáda a ne v Evropě, kde to jde maximálně s policií. Toto bylo splněno a po těch letech se dá říct, že Alkajda je stínem toho, co kdysi byla. Takže demokratizace byl pouze vedlejší efekt, kterým se snažili zajisti, aby potom, co odejdou se ta země nepropadla do chaosu. To úplně nevyšlo a vzhledem k tomu, kolik už to stálo peněz, tak se rozhodli že to nemá smysl, jelikož nenásilně nový režim a stát nepostavíte, když místní populace nechce. Takže cílem mise, jak Vám ostatně píše Globeelement nikdy nebyla demokratizace Afganistanu, to byl vedlejší efekt o který se vlády ve vedení pokusily v rámci chybné ideologie, kterou uznali po 20 letech za chybnou.
Opět říkám podívejte se na to více realisticky než ideologicky. To mají vojáky učit před nasazením historii místního obyvatelstva? Voják prostě nemůže znát při nasazení všechny zvyky, tradice atd jako někdo kdo se tam narodil, to není možné, navíc vzhledem k tomu, že se jedná o kulturu, která s tou západní nemá nic společného.
A ano mnohem raději bych byl kdyby mi nad hlavou lítal dron, než kdybych pokaždé, když tu do obchodu riskoval, že se vedle mě odpálí nějaký náboženský fanatik protože před obchodem zrovna stojí tři vojáci....
Co Afganistán a jiné země ukázaly je to, co tady již bylo zmíněno faraonem a to, že bysme měli preferovat realitu a stabilitu nad ideologií a chaosem, proto je Haftar lepší než GNA, Egypt než muslimské bratrstvo a Asad než islamistická opozice. Sekulární vůdce/vláda by pro nás měl být prioritou, protože s takovým jsme schopni se nějak domluvit, s islamisty se domluvit nelze.Skrýt celý příspěvekStrategist:
Pozor na ten poslední odstavec. Já jsem něco podobného nadnesl s Kaddafím v Libyi a byl jsem místní liberálně-levicovou sebrankou rozdupán (každý ví o koho jde).Strategist:
Pozor na ten poslední odstavec. Já jsem něco podobného nadnesl s Kaddafím v Libyi a byl jsem místní liberálně-levicovou sebrankou rozdupán (každý ví o koho jde).
"I Asad mal silnú armádu .... a nakoniec bol rád, že ho zachránili Rusi a Iránci..." Mal dovtedy, pokým ju neposlal na svojich protestujúcich občanov.... Vojaci nechceli ...Zobrazit celý příspěvek
"I Asad mal silnú armádu .... a nakoniec bol rád, že ho zachránili Rusi a Iránci..."
Mal dovtedy, pokým ju neposlal na svojich protestujúcich občanov.... Vojaci nechceli masakrovať svojich spoluobčanov - Sunitov a radšej dezertovali mnohé jednotky, ako by mali ísť proti svojim...
Tak nastúpili Šiíti z Iránu a bomby z ruských bombardérov....
Asad sa držal pri moci len vďaka teroru Muchabary - tajnej polície....Skrýt celý příspěvek
Tak u Suchoje asi moc dobrou náladu nemaj. Protože Egypt je už po Indii druhej stát co používá letouny řady Su 27/30/35 a po vyzkoušení Rafale objednává další letouny tohoto typu ...Zobrazit celý příspěvek
Tak u Suchoje asi moc dobrou náladu nemaj. Protože Egypt je už po Indii druhej stát co používá letouny řady Su 27/30/35 a po vyzkoušení Rafale objednává další letouny tohoto typu na úkor konkurenta z Ruské federace.Skrýt celý příspěvek
SU-30/35 sice nejsou úplně top, ale přesto jsou více než dostatečné pro spoustu úkolů, které Egypt plní, např na air policing, nebo na případné drobné konflikty s některými sousedy ...Zobrazit celý příspěvek
SU-30/35 sice nejsou úplně top, ale přesto jsou více než dostatečné pro spoustu úkolů, které Egypt plní, např na air policing, nebo na případné drobné konflikty s některými sousedy (s výjimkou Izraele) by měly stačit.Skrýt celý příspěvek
To určitě, ale ony ty letouny musí být provozuschopné. Jak píše Ján, problémy se servisem ze strany Ruska, nejsou nic výjimečného. Stejně tak stížnosti na kvalitu nejsou vzácností. Zobrazit celý příspěvek
To určitě, ale ony ty letouny musí být provozuschopné. Jak píše Ján, problémy se servisem ze strany Ruska, nejsou nic výjimečného. Stejně tak stížnosti na kvalitu nejsou vzácností.Skrýt celý příspěvek
Zajímavá dedukce i při faktu že v Egyptě ještě není fyzicky ani jeden suchoj. Ehm
Zajímavá dedukce i při faktu že v Egyptě ještě není fyzicky ani jeden suchoj. Ehm
Prvních 5 Su-35 by mělo být v Egyptě už od srpna 2020. Moc se o tom nemluví, Egypt asi kolem toho nechce publicitu, protože se bojí amerických sankcí. Ano v tisku se ta objednávka ...Zobrazit celý příspěvek
Prvních 5 Su-35 by mělo být v Egyptě už od srpna 2020. Moc se o tom nemluví, Egypt asi kolem toho nechce publicitu, protože se bojí amerických sankcí. Ano v tisku se ta objednávka od Francouzů probírá jako vítězství Rafale nad Su-35.Skrýt celý příspěvek
Já jsem zachytil jen X fotek tě h strojů bez výsostných znaků v Rusku, kde na nich asi létají Egypťané v rámci učení. Sankce jsou nesmysl, když je tu kontrakt na 50 mugů29M2 a asi ...Zobrazit celý příspěvek
Já jsem zachytil jen X fotek tě h strojů bez výsostných znaků v Rusku, kde na nich asi létají Egypťané v rámci učení. Sankce jsou nesmysl, když je tu kontrakt na 50 mugů29M2 a asi padesátku kamovů 52 a spoustu letecké munice od protiletadlových po prptilodní střelySkrýt celý příspěvek
Rafael se začíná ukazovat jako velice zajímavá cesta, pokud bychom se rozhodli nadále neprovozovat Gripeny
Rafael se začíná ukazovat jako velice zajímavá cesta, pokud bychom se rozhodli nadále neprovozovat Gripeny
Odhaduju, že poslední verze Rafale je tak drahá, že by jsme za ni možná měli i 2 F-35A. Rafale patří mezi nejdražší letouny vůbec. A jejich provoz taky není nic levného. Nicméně ...Zobrazit celý příspěvek
Odhaduju, že poslední verze Rafale je tak drahá, že by jsme za ni možná měli i 2 F-35A. Rafale patří mezi nejdražší letouny vůbec. A jejich provoz taky není nic levného. Nicméně verze 4.2 by se mi rozhodně zamlouvala.Skrýt celý příspěvek
Nemyslím si, že americká cesta je nejlepší v době postcovidové. Musíme se zaměřovat na obnovu ekonomiky v Evropě, takže nákupy evropské techniky by byl rozumný krok. Buď jít cestou ...Zobrazit celý příspěvek
Nemyslím si, že americká cesta je nejlepší v době postcovidové. Musíme se zaměřovat na obnovu ekonomiky v Evropě, takže nákupy evropské techniky by byl rozumný krok. Buď jít cestou Gripenu se kterým je AČR naprosto spokojená, nebo přejít na výkonější Rafael, popřípadě EurofighterSkrýt celý příspěvek
:-D Na obnovu ekonomiky Evropy... Ach jo. Frantíkům jsme úplně ukradený. A nemá cenu zbytečně zadlužovat stát proto, aby se Frantíci měli dobře a šlapala jim ekonomika. Navíc ...Zobrazit celý příspěvek
:-D Na obnovu ekonomiky Evropy... Ach jo. Frantíkům jsme úplně ukradený. A nemá cenu zbytečně zadlužovat stát proto, aby se Frantíci měli dobře a šlapala jim ekonomika. Navíc obchodovat s nimi není právě terno. Americké letouny jsou víceméně dlouhodobá jistota. A ty F-35 jsem dal pouze jako porovnání pro to, jaká je cena a ne, že je musíme nutně vybrat.
S Gripeny E žádné zkušenosti nemáme a nemá je nikdo, takže spokojený s nimi taky není nikdo. Takže leda si můžeme nechat stávající herky na dožití, pokud by byla řeč o spokojenosti. A AČR s nimi spokojená je leda proto, že nemaj nic lepšího.Skrýt celý příspěvek
Diverzifikuje letadla hlavně z Evropy a Ruska. Rafale a Su35 jsou super mašiny. Migy pořizují, jako moderní náhradu za staré F16, které kvůli různým embargům či problémům od ...Zobrazit celý příspěvek
Diverzifikuje letadla hlavně z Evropy a Ruska. Rafale a Su35 jsou super mašiny. Migy pořizují, jako moderní náhradu za staré F16, které kvůli různým embargům či problémům od Američanů nemají cestu k modernizacím a zbraním. Nejmodernější střela vzduch vzduch na ně je ještě pravěká aim7.Skrýt celý příspěvek
AIM-9X ti přijde pravěká? Je to moderní střela, která má s původním Sidewinderem ze 60. let společný jen název. A Mig-29 ve verzi pro Egypt moderní? Motory s malým resursem a ...Zobrazit celý příspěvek
AIM-9X ti přijde pravěká? Je to moderní střela, která má s původním Sidewinderem ze 60. let společný jen název.
A Mig-29 ve verzi pro Egypt moderní? Motory s malým resursem a spolehlivostí, zastaralý radar, malý dolet, myslím, že dva už Egypťanům spadly. Kromě toho nahrazují spíš Migy-21, jejich čínskou verzi F-7 a Mirage V. F-16 určitě ne.
V případě Migů jde podle mě jen o politický nákup. Sísí si kupuje přízeň a pomoc Ruska pro případ, že by proti němu vystoupili Egypťani jako Syřani proti Asadovi. On ví, že Západ mu proti vlastním lidem nepomůže. Rusko ano.Skrýt celý příspěvekAim9x? A co to má společného s Egyptem? Tak znovu. Egypt nemá výhledy na modernizace těch těžce zastaralých F16 a nemá k nim ani pořádnou výzbroj. Protože Amíci nechtěj. A jak ...Zobrazit celý příspěvek
Aim9x? A co to má společného s Egyptem? Tak znovu. Egypt nemá výhledy na modernizace těch těžce zastaralých F16 a nemá k nim ani pořádnou výzbroj. Protože Amíci nechtěj. A jak víte, jakou konfiguraci těch migů Egypťané mají? Vybrat se dá z několika mixů avioniky a pokud vím já, tak přišli při nehodě o jeden, stejně tak jako asi i o jednoho rafala, i když některá média zmiňují k8. Když už je ale řeč o Aim9x, tak by se Egyptu vyplatilo pořídit si letadla s Číny. J10c je moderní stroj, od materiálů a tvarování pro nízký čelní RCS, přes AESA radar a moderní avioniku a výzbroj, jako třeba pl10, která je čínskou odpovědi na Aim9x a pl15, obdobu aim120.Skrýt celý příspěvek
Jeden Mig-29 spadl v Egyptě v listopadu 2018, druhý v prosinci 2019. Jejich konfigurace je známá z veřejných zdrojů. Kvalita a výdrž motorů v Migu-29 je přímo "legendární". A pokud ...Zobrazit celý příspěvek
Jeden Mig-29 spadl v Egyptě v listopadu 2018, druhý v prosinci 2019. Jejich konfigurace je známá z veřejných zdrojů. Kvalita a výdrž motorů v Migu-29 je přímo "legendární". A pokud jde o radary, USA, Evropa, Čína i Japonci už dávno přešly na AESA. Rusové to nezvládli dodnes.
Poslední "těžce zastaralé" F-16C/D byly dodávány do Egypta ve verzi block 50/52 mezi lety 2015 - 2018.
Ano Američani teď odmítají prodat Egyptu AIM-120. Ale nemyslím, že to vyřeší nákupem K-77E. Na tu si stěžují Indové, protože má omezený dolet a v nedávné potyčce na ně Pákistánci stříleli s AIM-120 na vzdálenost mimo doletu K-77E. A Indie honem poptává moderní řízené střely vzduch-vzduch na Západě.Skrýt celý příspěvekJo a o jednoho Rafala nepřišli. V lednu 2019 zahynul pilot stíhačky Rafale při letu na cvičném letounu K-8. Ruská media z toho udělal pád Rafale aby "vykompenzovala" incident ...Zobrazit celý příspěvek
Jo a o jednoho Rafala nepřišli. V lednu 2019 zahynul pilot stíhačky Rafale při letu na cvičném letounu K-8. Ruská media z toho udělal pád Rafale aby "vykompenzovala" incident Migu-29 z listopadu 2018. Aspoň je vidět, odkud čerpáš informace:)Skrýt celý příspěvek
no neviem. pri takomto technickom gulasi musi byt "radost" zabezpecovat nahradne diely, udrzbu , vyzbroj ci vycvik obsluznych timov a pilotov. este ze to v konecnom dosledku ...Zobrazit celý příspěvek
no neviem. pri takomto technickom gulasi musi byt "radost" zabezpecovat nahradne diely, udrzbu , vyzbroj ci vycvik obsluznych timov a pilotov.
este ze to v konecnom dosledku zacvakaju sponzori.....Skrýt celý příspěvek
Tá rôznorodosť v Egyptskom letectve je šialená, rovnako ako v Indii. Francúzske, americké, ruské... V každom prípade to Rafale prajem a pekne sa im to rozbehlo. Zaujímalo by ma ako ...Zobrazit celý příspěvek
Tá rôznorodosť v Egyptskom letectve je šialená, rovnako ako v Indii. Francúzske, americké, ruské... V každom prípade to Rafale prajem a pekne sa im to rozbehlo. Zaujímalo by ma ako to bude hýbať s konečnou cenou keď sa im tak exportne darí. Keby to atakovalo cenu F-16, tak si môžeme byť hlavu o stenu, že sme trochu nepočkaliSkrýt celý příspěvek
Nemusíme si byť hlavu o stenu, nie je to len o cene, ale aj o nákladoch na údržbu a prevádzku. A keď sa zohľadní tieto veci, tak to vychádza trošku inak.
Nemusíme si byť hlavu o stenu, nie je to len o cene, ale aj o nákladoch na údržbu a prevádzku. A keď sa zohľadní tieto veci, tak to vychádza trošku inak.
Načítám diskuzi...