Eitan: Nový izraelský obrněný transportér v roce 2021

Eitan; větší foto / IDF

Izraelská brigáda Nahal dokončuje testování nového izraelského kolového obrněného transportéru (OT) Eitan. Nový izraelský obrněnec začne od roku 2021 v izraelské armádě (IDF) nahrazovat zastaralé pásové transportéry M113. Posléze Izraelci OT Eitan nabídnou i zahraničním zájemcům.

OT Eitan poprvé představený v roce 2016 je postaven podle návrhu Tankové kanceláře (MANTAK) izraelského ministerstva obrany. Hlavními průmyslovými partnery jsou firmy Israel Aerospace Industries (IAI), Israel Military Industries (IMI) a Rafael. Podle izraelských zdrojů Eitan ve své konstrukci zohledňuje zkušenosti s nasazením IDF v Gaze v roce 2014 během operace Ochranné ostří (Operation Protective Edge).

Eitan je navržen izraelským ministerstvem obrany pro IDF, ale 60 % vozidla (zřejmě z celkové ceny) vznikne ve Spojených státech. Nákup vozidel Eitan tak IDF z velké části pokryje z americké finanční podpory. Připomeňme, že podle nové desetileté dohody poskytnou USA ročně Izraeli 3,8 miliardy dolarů na nákup amerického vojenského materiálu.

Objem amerických dílů v OT Eitan však může vzrůst až na 70 %, protože na rozdíl od předchozí dohody nebude moci Izrael od roku 2024 využít 25 % darovaných financí na nákup izraelských výrobků a služeb.

IDF se nyní opírá o dva klíčové zbraňové systémy ‒ hlavní bojový tank Merkava 4 a těžký OT / bojové vozidlo pěchoty (BVP) Namer. Obě vozidla byla nasazena v Gaze v roce 2014, kde prokázala svou značnou odolnost.

Cenou za vynikající odolnost vozidla Namer je ale obrovská hmotnost 60 tun, pomalé tempo výroby a velké pořizovací a provozní náklady. V současné době IDF provozuje pouze 120 vozidel Namer a do roku 2027 se má počet zvednout na 531 kusů. IDF přitom potřebuje nahradit 6000 transportérů M113.

Kvůli nedostatku vozidel OT Namer byly při operacích v Gaze v roce 2014 využívány stále OT M113. Jak si všímá web Breaking Defense, kvůli velmi slabé protiminové ochraně izraelští vojáci na podlahu transportérů M113 pokládali pytle s pískem, které je měly chránit před výbuchem miny. Avšak přesto kvůli zastaralosti konstrukce M113 došlo k jednomu tragickému případu ‒ na jaře 2015 zemřelo v M113 sedm izraelských vojáků, když jejich transportér kvůli poruše motoru zůstal stát uprostřed bojiště a následně dostal zásah z RPG.


Stavba druhého prototypu OT Eitan. Všimněte si rozměrného motorového prostoru, který představuje další masivní vrstvu ochrany přední polosféry vozidla.

Před rokem 2014 IDF omezilo objednávky vozidel Namer právě kvůli velké ceně, ale po zkušenostech z operace Ochranné ostří zvýšilo objednávky na zmíněných 531 kusů.

Skutečnou páteř izraelských mechanizovaných jednotek má ale tvořit dvakrát lehčí OT Eitan (hmotnost je udávána 30 až 35 tun). Kolové vozidlo Eitan nedosáhne stejné úrovně balistické ochrany jako Namer. Výhodou OT Eitan jsou ale mnohem nižší pořizovací a provozní náklady, vyšší bojová nasaditelnost (větší poměr doby provozu vůči době servisu), rychlejší tempo výroby, nižší závislost na palivové a servisní podpoře a lepší taktická mobilita.

Eitan je zřejmě nejtěžší kolový transportér současnosti. Například hmotnost ruského  OT Bumerang je odhadována na 20 t a hmotnost německého OT Boxer na 25 t. Podvozek vozidla Eitan navíc snese minimálně o několik tun větší zatížení, což umožní v budoucnu na stroj instalovat další pancéřovou ochranu, vybavení nebo zbraňové systémy.


Testování OT Eitan brigádou Nahal.

Ač mají kolová vozidla menší průchodnost nejtěžším terénem, tedy menší schopnost vést manévrový způsob boje v těžkém terénu (ale třeba i ve zničené městské zástavbě), obrovskou výhodou kolových vozidel je jejich schopnost přesunu na dlouhé vzdálenosti po vlastní ose. Kolová vozidla mohou po vlastní ose překonat stovky, či dokonce jednotky tisíc kilometrů jen s doprovodnými cisternami. Pro dopravu tanků a jiných těžkých pásových vozidel na tak dlouhou vzdálenost je nezbytně nutná železnice.

„Eitan může cestovat rychlostí 88 kilometrů za hodinu, což je zásadní výhoda tehdy, když síly musí být přesunuty z jedné bojové zóny do druhé,“ vysvětluje brigádní generál Guy Paglin, vedoucí izraelské Kanceláře pro obrněná vozidla ministerstva obrany.

Izraelci připravují dvě verze vozidla Eitan. Prvním je OT s 12,7mm kulometem určený k dopravě pěchoty na a z bojiště. Druhou verzí je BVP s novým izraelským dálkově ovládaným modulem s 30mm nebo 40mm automatickým kanonem. Výhodou věže je náměr kanonu až 70°, což umožní ničit vysoko položené cíle v městské zástavbě. BVP funguje jako OT, ale navíc přímo podporuje pěchotu v boji.

Bojový modul je určen jak pro vozidlo Eitan, tak Namer. Modul lze osadit aktivním systémem ochrany Trophy a protitankovými řízenými střelami Spike. Vozidlo Eitan pohání motor o výkonu 559 kW (750 koní).

Zdroj: Breaking Defense

Nahlásit chybu v článku


Související články

Izraelský tank Merkava Mk 4 Barak s umělou inteligencí

Izraelský průmysl vyvinul nejnovější verzi tanku Merkava Mk 4 označovanou jako „Barak“. Hlavní ...

Izrael sestřelil syrský stíhací bombardér Suchoj Su-22

Izraelská protivzdušná obrana (PVO) pomocí dvou interceptorů systému Patriot sestřelila syrský ...

Obchod století: Stíhačky, konvertoplány a tankery pro Izrael

Izrael s americkou firmou Boeing dojednává obří nákup vojenské techniky za 11 miliard dolarů. V ...

Izrael vs S-300: Kdo vyhraje případný střet?

V průběhu uplynulého týdne se ve všech ruských médiích prolínala odpověď na otázku „jak potrestat ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • premek
    19:48 05.12.2018

    K věci: Jelikož jsou Pandury šlápnutím do veliké hromady trusu, nabízí se šance pro obchodníky vyměnit je za toto. Za tři roky bude svět dramaticky jiný než ten, který si přes ...Zobrazit celý příspěvek

    K věci: Jelikož jsou Pandury šlápnutím do veliké hromady trusu, nabízí se šance pro obchodníky vyměnit je za toto. Za tři roky bude svět dramaticky jiný než ten, který si přes dezinformační optiku stále ještě povětšinou malujeme...Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    15:02 24.11.2018

    Danny: " byť scénář ruskeho útoku pokládám za nesmysl." Proto se asi chodí k posouzení vhodnosti nakoupené techniky.. "A tobě je to pořád málo." Když to samé napsal ...Zobrazit celý příspěvek

    Danny: " byť scénář ruskeho útoku pokládám za nesmysl."

    Proto se asi chodí k posouzení vhodnosti nakoupené techniky..

    "A tobě je to pořád málo."

    Když to samé napsal Kolt... nepotřeboval si argumentovat "teleportem".¨

    Krom v případě útoku Ruska je mnohem pravděpodobnější zajišťovací nebo bojové nasazení někde v Polsku, Slovensku, atd. Kde opravdu nebude nepřítel omezen výsadkovými kapacitami, ani ten útok nebude bez plánování, tedy potřebného vybavení. Tedy dojde k tomu co tu popsal "Eiffelos".
    Podle intenzity konfliktu se pak ty KBVP budou muset zapojit místo těch BVP/IFV.Skrýt celý příspěvek

  • danny
    03:45 24.11.2018

    Jirosi: schválně jsem uvedl Rusko, jako nejsilnějšího potencialniho nepřítele, byť scénář ruskeho útoku pokládám za nesmysl. Zahrnul jsem maximum transportních kapacit, které mají ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi: schválně jsem uvedl Rusko, jako nejsilnějšího potencialniho nepřítele, byť scénář ruskeho útoku pokládám za nesmysl. Zahrnul jsem maximum transportních kapacit, které mají rusové k dispozici a vybral nejlepší jednotky ve výzbroji. A tobě je to pořád málo. Ale je možné, že v Uralvagonzavodu nedávno tajně vyvinuli teleport. To by pak značně měnilo situaci.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    18:52 23.11.2018

    Trend je takový, že jednotky rychlé reakce mají kolové KOT do 25tun, a pro vše ostatní jsou pásáky s hmotností nad 30tun.
    Důvody tu rozepsali danny a Eiffelos

    Trend je takový, že jednotky rychlé reakce mají kolové KOT do 25tun, a pro vše ostatní jsou pásáky s hmotností nad 30tun.
    Důvody tu rozepsali danny a Eiffelos

  • skelet
    18:50 23.11.2018

    Trend co bojují? Tedy USA, Francie, Itálie, Rusko do cca 25 tun Británie cca 35tun Izrael do 35 tun takže jaký trend, když mezi bojujícími státy převažují vozy do 25+tun? a ...Zobrazit celý příspěvek

    Trend co bojují?
    Tedy USA, Francie, Itálie, Rusko do cca 25 tun
    Británie cca 35tun
    Izrael do 35 tun
    takže jaký trend, když mezi bojujícími státy převažují vozy do 25+tun? a Izrael hraje svou vlastní hru?Skrýt celý příspěvek

    • premek
      19:52 05.12.2018

      Dobrý postřeh. Moje odpověď - u nás zjevně bažiny či písčiny na rozdíl od USA a RF nehrozí, takže 10 tun navíc na důkladnější pasivní ochranu je jen bod k dobru. Pochopitelně za ...Zobrazit celý příspěvek

      Dobrý postřeh. Moje odpověď - u nás zjevně bažiny či písčiny na rozdíl od USA a RF nehrozí, takže 10 tun navíc na důkladnější pasivní ochranu je jen bod k dobru. Pochopitelně za předpokladu odpovídajících konstrukčních řešení k zajištění bojové spolehlivosti a celkové životnosti při nízkých TCO.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    17:22 23.11.2018

    Kolt: Ale v tomhle nejsme ve sporu. Jen sem poukazoval na ten trend těch co bojují. A to, že si myslím, že pokud naše jednotky povedou boje, tak budou spíše městského typu, než ...Zobrazit celý příspěvek

    Kolt: Ale v tomhle nejsme ve sporu. Jen sem poukazoval na ten trend těch co bojují. A
    to, že si myslím, že pokud naše jednotky povedou boje, tak budou spíše městského typu, než třeba masivní výsadek na letišti.

    Danny: Vzhledem k tomu, že počty, výkony a typ techniky je známí. Neočekával bych jako vy, že protivník přijede nedostatečně vybaven.
    Pravděpodobnější je déle připravované řešení, než zbrklý úder.Skrýt celý příspěvek

  • danny
    13:46 23.11.2018

    KOLT: ale s tím naprostý souhlas. O pár příspěvků níže jsem uváděl 14,5 min. na 500 m. Nezmínil jsem průbojnou munici. Proto jsem rozepisoval ten příklad, jak by takový ostrý ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT: ale s tím naprostý souhlas. O pár příspěvků níže jsem uváděl 14,5 min. na 500 m. Nezmínil jsem průbojnou munici. Proto jsem rozepisoval ten příklad, jak by takový ostrý konflikt mohl vypadat a co by sem potenciální protivník mohl dopravit.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    13:09 23.11.2018

    Ale zase přiznejme si, že by to chtělo něco, co zvládne aspoň těžký kulomet a průbojnou z univerzálního... A v tomhle je třeba Rosomák o level před Pandurem, aniž by ztrácel v ...Zobrazit celý příspěvek

    Ale zase přiznejme si, že by to chtělo něco, co zvládne aspoň těžký kulomet a průbojnou z univerzálního... A v tomhle je třeba Rosomák o level před Pandurem, aniž by ztrácel v terénu. Ale jinak souhlasím, že hlavní je mobilita. A samozřejmě jiná doktrína než u PBVP s odolností 6.Skrýt celý příspěvek

  • danny
    10:44 23.11.2018

    Marcus: asi ne. Pomalu zjišťuju, že jednodušší bude smířit se s myšlenkou, že pro naše podmínky by bylo ideálního něco jako lehce modernizovaný Maus. Cokoli lehčího se hodí tak ...Zobrazit celý příspěvek

    Marcus: asi ne. Pomalu zjišťuju, že jednodušší bude smířit se s myšlenkou, že pro naše podmínky by bylo ideálního něco jako lehce modernizovaný Maus. Cokoli lehčího se hodí tak akorát na rozvážení teplých obědů:-)Skrýt celý příspěvek

  • Marcus
    10:32 23.11.2018

    Danny, Skelet:

    To Jirosimu nevysvetlite :D

    Danny, Skelet:

    To Jirosimu nevysvetlite :D

  • danny
    09:44 23.11.2018

    Eiffelos: to, co píšeš, jsme se nějak pokoušeli se Skeletem Jirošimu vysvětlit. Že prostě v našich podmínkách není super těžký KOT schopný odolat ráně z tanku nejlepší nápad, ...Zobrazit celý příspěvek

    Eiffelos: to, co píšeš, jsme se nějak pokoušeli se Skeletem Jirošimu vysvětlit. Že prostě v našich podmínkách není super těžký KOT schopný odolat ráně z tanku nejlepší nápad, jelikož by přišel o svou hlavní výhodu - mobilitu. A že na druhou stranu není pravda, že by lehký stroj schopný odolat střelbě z kulometu s třicítkou a senzory na střeše bylo možné vyměnit za tatrovky, které zastanou stejnou službu.Skrýt celý příspěvek

  • Eiffelos
    22:58 22.11.2018

    Trochu nevím co tu řešíte, taktika nasazení třeba Panduru je jasná, nejdůležitější je rychlost a obrana je silná zbraň na střeše a senzory, proto máme Pandury u čtyřky a ne ...Zobrazit celý příspěvek

    Trochu nevím co tu řešíte, taktika nasazení třeba Panduru je jasná, nejdůležitější je rychlost a obrana je silná zbraň na střeše a senzory, proto máme Pandury u čtyřky a ne sedmicky. Jednotky rychleho nasazení jen hasí požár do příchodu posil a pak už hrají druhé housle. Vysadek se vždy dělá nejlépe před bojovou linii a KBVP se pak někde zdekuje zamaskuje a dělá průzkum terénu pomocí senzoru a palebnou podporu. Ony ty infra senzory jsou setsakra supr věc pro Vysadek a přesný kaňon ti proseka cestu, v případě, že pěchota potká tank, může pandik poslat spike. Ale to nasazení má své omezení a součinnost např. S dělostřelectvem, s minomety a leteckou podporou. Navíc v našem prostředí, je možnost bojovat s KBVP v pohraničních horách lépe než s těžkými stroji. Schopnost plavat zas tak moc nevyužijeme, navíc příprava na plavání min. Hodina a bez vysadku.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    15:41 22.11.2018

    Jirosi nemaji horsi podminky, ale jine podminky.
    A proc jsem sem tahal zimu a noc? Zkus si poposednout ..

    Jirosi nemaji horsi podminky, ale jine podminky.
    A proc jsem sem tahal zimu a noc? Zkus si poposednout ..

  • Jirosi
    15:35 22.11.2018

    Skelet: "Já nepotřebuji pro tebe dokládat ofenzívu za špatného počasí. Víš proč? Protože to co jsi napsal je nesmysl." Proč sem místo špatného počasí a rozmáčeného terénu taháš ...Zobrazit celý příspěvek

    Skelet: "Já nepotřebuji pro tebe dokládat ofenzívu za špatného počasí. Víš proč? Protože to co jsi napsal je nesmysl."

    Proč sem místo špatného počasí a rozmáčeného terénu taháš zimu a noc?
    Je to nesmysl, protože za počasí co řešíme se prostě vojenské ofenzivy nekonají.

    "já jsem zvědav, jak si ty módní (super)těžké KOTy poradí s terénem, v rámci reality. "

    Třeba něco zveřejní z toho testovaní v Austrálii, nebo ze cvičení. A budeme opět moudřejší. Přece jen tam mají o dost horší podmínky, než mi tu.Skrýt celý příspěvek

  • danny
    14:51 22.11.2018

    skelet: asi to ještě jednou zkusím:-) Jirosi: Dosah RPG-7D3 je při přímé střelbě max. 500 m s pravděpodobností zásahu kolem 5%. To samé 29, u 27 se udává efektivní dostřel kolem ...Zobrazit celý příspěvek

    skelet: asi to ještě jednou zkusím:-)

    Jirosi: Dosah RPG-7D3 je při přímé střelbě max. 500 m s pravděpodobností zásahu kolem 5%. To samé 29, u 27 se udává efektivní dostřel kolem 250 m. Kolik PTRS by sebou asi byli výsadkáři schopni dotáhnout? Jenom střela 9M113 Konkurs s kontejnerem má 25 kg. A těch odpalovacích stanovišť by asi taky nedovezli desítky, že. A u Konkursu už opět nemáš jistotu, že ho rozchodí tank.
    Takže naprostá většina odporu, na který bys narazil, budou střelecká družstva vybavená lehkými pěchotními zbraněmi a potřebuješ takovou odolnost, aby tě na 500 m nepenetrovala kulka max. 14,5 z kulometu.
    Smyslem takové operace není bleskové osvobození, ale zabránit přesunu dalších jednotek, chápeš? A na umlčování pěchoty, event. likvidaci sice obrněné, ale lehké techniky, ti v této fázi stačí i 30 mm na Panduru. Nějak předpokládám, že ten KOT bude mít poněkud lepší senzorové vybavení, než TATRA, což se při podpoře blátošlapů taky docela hodí.
    Ne Jiroši, nepočítám s přívalovými dešti a povodní. Ale počítám s oranicí, ranní jinovatkou na trávě, neposečenou loukou, zamokřeným terénem po týdenním mrholení, s polními cestami rozježděnými zemědělskou technikou.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 4