Eitan: Nový izraelský obrněný transportér v roce 2021
- 19. 11. 2018
- 57 komentářů
- Jan Grohmann
Izraelská brigáda Nahal dokončuje testování nového izraelského kolového obrněného transportéru (OT) Eitan. Nový izraelský obrněnec začne od roku 2021 v izraelské armádě (IDF) nahrazovat zastaralé pásové transportéry M113. Posléze Izraelci OT Eitan nabídnou i zahraničním zájemcům.
OT Eitan poprvé představený v roce 2016 je postaven podle návrhu Tankové kanceláře (MANTAK) izraelského ministerstva obrany. Hlavními průmyslovými partnery jsou firmy Israel Aerospace Industries (IAI), Israel Military Industries (IMI) a Rafael. Podle izraelských zdrojů Eitan ve své konstrukci zohledňuje zkušenosti s nasazením IDF v Gaze v roce 2014 během operace Ochranné ostří (Operation Protective Edge).
Eitan je navržen izraelským ministerstvem obrany pro IDF, ale 60 % vozidla (zřejmě z celkové ceny) vznikne ve Spojených státech. Nákup vozidel Eitan tak IDF z velké části pokryje z americké finanční podpory. Připomeňme, že podle nové desetileté dohody poskytnou USA ročně Izraeli 3,8 miliardy dolarů na nákup amerického vojenského materiálu.
Objem amerických dílů v OT Eitan však může vzrůst až na 70 %, protože na rozdíl od předchozí dohody nebude moci Izrael od roku 2024 využít 25 % darovaných financí na nákup izraelských výrobků a služeb.
IDF se nyní opírá o dva klíčové zbraňové systémy ‒ hlavní bojový tank Merkava 4 a těžký OT / bojové vozidlo pěchoty (BVP) Namer. Obě vozidla byla nasazena v Gaze v roce 2014, kde prokázala svou značnou odolnost.
Cenou za vynikající odolnost vozidla Namer je ale obrovská hmotnost 60 tun, pomalé tempo výroby a velké pořizovací a provozní náklady. V současné době IDF provozuje pouze 120 vozidel Namer a do roku 2027 se má počet zvednout na 531 kusů. IDF přitom potřebuje nahradit 6000 transportérů M113.
Kvůli nedostatku vozidel OT Namer byly při operacích v Gaze v roce 2014 využívány stále OT M113. Jak si všímá web Breaking Defense, kvůli velmi slabé protiminové ochraně izraelští vojáci na podlahu transportérů M113 pokládali pytle s pískem, které je měly chránit před výbuchem miny. Avšak přesto kvůli zastaralosti konstrukce M113 došlo k jednomu tragickému případu ‒ na jaře 2015 zemřelo v M113 sedm izraelských vojáků, když jejich transportér kvůli poruše motoru zůstal stát uprostřed bojiště a následně dostal zásah z RPG.
Stavba druhého prototypu OT Eitan. Všimněte si rozměrného motorového prostoru, který představuje další masivní vrstvu ochrany přední polosféry vozidla.
Před rokem 2014 IDF omezilo objednávky vozidel Namer právě kvůli velké ceně, ale po zkušenostech z operace Ochranné ostří zvýšilo objednávky na zmíněných 531 kusů.
Skutečnou páteř izraelských mechanizovaných jednotek má ale tvořit dvakrát lehčí OT Eitan (hmotnost je udávána 30 až 35 tun). Kolové vozidlo Eitan nedosáhne stejné úrovně balistické ochrany jako Namer. Výhodou OT Eitan jsou ale mnohem nižší pořizovací a provozní náklady, vyšší bojová nasaditelnost (větší poměr doby provozu vůči době servisu), rychlejší tempo výroby, nižší závislost na palivové a servisní podpoře a lepší taktická mobilita.
Eitan je zřejmě nejtěžší kolový transportér současnosti. Například hmotnost ruského OT Bumerang je odhadována na 20 t a hmotnost německého OT Boxer na 25 t. Podvozek vozidla Eitan navíc snese minimálně o několik tun větší zatížení, což umožní v budoucnu na stroj instalovat další pancéřovou ochranu, vybavení nebo zbraňové systémy.
Testování OT Eitan brigádou Nahal.
Ač mají kolová vozidla menší průchodnost nejtěžším terénem, tedy menší schopnost vést manévrový způsob boje v těžkém terénu (ale třeba i ve zničené městské zástavbě), obrovskou výhodou kolových vozidel je jejich schopnost přesunu na dlouhé vzdálenosti po vlastní ose. Kolová vozidla mohou po vlastní ose překonat stovky, či dokonce jednotky tisíc kilometrů jen s doprovodnými cisternami. Pro dopravu tanků a jiných těžkých pásových vozidel na tak dlouhou vzdálenost je nezbytně nutná železnice.
„Eitan může cestovat rychlostí 88 kilometrů za hodinu, což je zásadní výhoda tehdy, když síly musí být přesunuty z jedné bojové zóny do druhé,“ vysvětluje brigádní generál Guy Paglin, vedoucí izraelské Kanceláře pro obrněná vozidla ministerstva obrany.
Izraelci připravují dvě verze vozidla Eitan. Prvním je OT s 12,7mm kulometem určený k dopravě pěchoty na a z bojiště. Druhou verzí je BVP s novým izraelským dálkově ovládaným modulem s 30mm nebo 40mm automatickým kanonem. Výhodou věže je náměr kanonu až 70°, což umožní ničit vysoko položené cíle v městské zástavbě. BVP funguje jako OT, ale navíc přímo podporuje pěchotu v boji.
Bojový modul je určen jak pro vozidlo Eitan, tak Namer. Modul lze osadit aktivním systémem ochrany Trophy a protitankovými řízenými střelami Spike. Vozidlo Eitan pohání motor o výkonu 559 kW (750 koní).
Zdroj: Breaking Defense
Související články
Izraelský tank Merkava Mk 4 Barak s umělou inteligencí
Izraelský průmysl vyvinul nejnovější verzi tanku Merkava Mk 4 označovanou jako „Barak“. Hlavní ...
- 22.07.2018
- 16 komentářů
- Jan Grohmann
Izrael sestřelil syrský stíhací bombardér Suchoj Su-22
Izraelská protivzdušná obrana (PVO) pomocí dvou interceptorů systému Patriot sestřelila syrský ...
- 25.07.2018
- 124 komentářů
- Jan Grohmann
Obchod století: Stíhačky, konvertoplány a tankery pro Izrael
Izrael s americkou firmou Boeing dojednává obří nákup vojenské techniky za 11 miliard dolarů. V ...
- 29.07.2018
- 71 komentářů
- Jan Grohmann
Izrael vs S-300: Kdo vyhraje případný střet?
V průběhu uplynulého týdne se ve všech ruských médiích prolínala odpověď na otázku „jak potrestat ...
- 03.10.2018
- 180 komentářů
- Karel Címala
Ony ty Strykery už také těžknou, protože Amíci zjistili, že původní verse byly málo pancéřované a měly problém unést těžší nástavby ;-) Ale jasně, k Boxeru to má ještě hodně ...Zobrazit celý příspěvek
Ony ty Strykery už také těžknou, protože Amíci zjistili, že původní verse byly málo pancéřované a měly problém unést těžší nástavby ;-) Ale jasně, k Boxeru to má ještě hodně daleko.Skrýt celý příspěvek
Jirosi, Jirosi.. pokud bude mít Boxer dobrou průchodnost, tak super. Ale tak nějak to díky měrnému tlaku neočekávám. Takže pokud nebude mít dobrou průchodnost, tak ano bude mít ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi, Jirosi.. pokud bude mít Boxer dobrou průchodnost, tak super. Ale tak nějak to díky měrnému tlaku neočekávám. Takže pokud nebude mít dobrou průchodnost, tak ano bude mít skvělý pancíř, ale může se taky stát (a ve válce se to taky bude stávat), že uvízlé OT vlastní osádka odpálí, protože se bude muse urychleně přesouvat pěšky (a k čemu jim bude dobrý pancíř).
Kolový obrněný transportér je, a teď pozor asi to bude pro mnohé šok, především o té mobilititě, která logicky jde na úkor výzbroje nebo pancíře.
Proto třeba mají americké Stryker okolo dvaceti tun, přestože se nějakých 16let používají v první linii. Prostě něco za něco..Skrýt celý příspěvekKolt: On ten pohyb po poli z pěchotu uvnitř, vstříc nepříteli si přímo říká o to, aby ti tam někdo poslal raketu, nebo náboj větší ráže. Vojáci vyběhnou a zalehnou, ale co bude ...Zobrazit celý příspěvek
Kolt: On ten pohyb po poli z pěchotu uvnitř, vstříc nepříteli si přímo říká o to, aby ti tam někdo poslal raketu, nebo náboj větší ráže.
Vojáci vyběhnou a zalehnou, ale co bude dělat to OT?Skrýt celý příspěvektechnik, díky za info. Já to slyšel tak, že Patria byla v terénu lepší. Ale nejsem insider, takže mi nezbývá, než si poopravit názor :-) skelet, ale právě o tom to je, ne? Dřív ...Zobrazit celý příspěvek
technik, díky za info. Já to slyšel tak, že Patria byla v terénu lepší. Ale nejsem insider, takže mi nezbývá, než si poopravit názor :-)
skelet, ale právě o tom to je, ne? Dřív měla lehká pěchota jen OT, dneska má KBVP. A říká se jí střední, no. Každopádně ony ty KOTy zase ledasco projedou. Jen se prostě nepočítá s tím, že by vytvořily rojnici na rozbahněném poli či tak něco. Zásadní u nich je, aby se dokázaly přesouvat po cestách (počínaje asfaltkami a konče lesními), a to pokud možno rychle. Dál aby byly schopné zvládnout i nějaké ty sutiny, otočit se i tam, kde by normální auto zapadlo atp.
MRAPy byla rychlovka, prostě byly potřeba rychle auťáky, které by byly dostatečné odolné. Jakmile „byl čas“ a technologie se díky jejich masivní výrobě posunuly, začínají se místo nich hledat náhrady typu JLTV. Což mi připomíná, když jsi tak nabroušený proti velké váze, tak nechápu, že zkousneš Gerlacha a podobné krávy na čtyřech kolech ;-)Skrýt celý příspěvekSkelet: Vy zase spoléháte na to, že nepřítel nebude opětovat palbu. Protože jinak v lepším případě půjdete jen domů pěšky. Danny. Jenže válka se vede jen pohybem mezi opěrnými ...Zobrazit celý příspěvek
Skelet: Vy zase spoléháte na to, že nepřítel nebude opětovat palbu. Protože jinak v lepším případě půjdete jen domů pěšky.
Danny. Jenže válka se vede jen pohybem mezi opěrnými body(město, vesnice, řeky atd.) za dostatečně příznivého počasí. Pár lidí to zkoušelo i za toho nepříznivého, třeba Němci v Madarsku...Skrýt celý příspěvekSkelet: a nebo prostě budeš plánovat bojové operace jen za příznivého počasí, kdy nebude rozmáčený podklad, teploty přes den nebudou přehřívat elektroniku, mlha nebude snižovat ...Zobrazit celý příspěvek
Skelet: a nebo prostě budeš plánovat bojové operace jen za příznivého počasí, kdy nebude rozmáčený podklad, teploty přes den nebudou přehřívat elektroniku, mlha nebude snižovat dosah senzorů:-)
Pokud si dobře pamatuji, tak soumrak MRAPů nastal, když se zjistilo, že jsou použitelné akorát v Afghánistánu a Iráku a že to měrné zatížení není tak nedůležitý údaj.Skrýt celý příspěvekKolt: taktika KBVP je přesně taková jako kdysi u OT. Tedy provést výsadek a ten pak zezadu podporovat. Akorát mají místo kulometu kanón. Spoléhat na to, že se bojové operace ...Zobrazit celý příspěvek
Kolt: taktika KBVP je přesně taková jako kdysi u OT. Tedy provést výsadek a ten pak zezadu podporovat. Akorát mají místo kulometu kanón.
Spoléhat na to, že se bojové operace budou provádět na nerozježděném a suchém podkladě.. no je to takové.. ok, v poslední době u nás moc neprší :)Skrýt celý příspěvekJirosi: co mají speciálního? Němci asi nic, Australani poušť. A? Psal jsem, že bych to chtěl vidět v terénu, toť vše. Před 17lety se křičelo jak jsou pásy passé, vše vyřeší kolové ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi: co mají speciálního? Němci asi nic, Australani poušť. A?
Psal jsem, že bych to chtěl vidět v terénu, toť vše. Před 17lety se křičelo jak jsou pásy passé, vše vyřeší kolové vozidla a tato teorie vzala za své při prvním střetu s reálným bojištěm. Pak byly hitem MRAPy, všechno muselo být MRAP jinak to byl aušus. A teď tu máme zase superodolné hypertěžké kolové obrněné transportéry. A ty prostě chci vidět jak se budou pohybovat v rozmlácené krajině.
A ne, nějaké tvé filosofování mě fakt nezajímá ;)Skrýt celý příspěvekTechnik: Ono s tím terénem v praxi je to spíše tak, že buď projedou obě(rozumné počasí), nebo neprojede nikdo(špatné počasí). A ten malí rozdíl o kterém se hádáme stejně nebude ...Zobrazit celý příspěvek
Technik: Ono s tím terénem v praxi je to spíše tak, že buď projedou obě(rozumné počasí), nebo neprojede nikdo(špatné počasí). A ten malí rozdíl o kterém se hádáme stejně nebude hrát roli.Skrýt celý příspěvek
To Tomáš Jen doplním pneu XZL umožňují podhuštěni já hodnotu až 1.3 baru samozřejmě s rychlostním limitem. To kolt. Jednoznačný souhlas s nasazením KBVP, je to pouze ...Zobrazit celý příspěvek
To Tomáš
Jen doplním pneu XZL umožňují podhuštěni já hodnotu až 1.3 baru samozřejmě s rychlostním limitem.
To kolt.
Jednoznačný souhlas s nasazením KBVP, je to pouze autobus který neni zcela určen na přímý styk s protivníkem. Co se týká patrii, ta má jednu přednost před pandurem, podvozek koncipovány od začátku do terénu, i jeho konstrukce dvou rovnoběžných ramen, plně zapouzdřených hnacích hřídelí, kdežto pandur používá zavěšení Mac Pherson (bavíme se o předních nápravách) s klasickými poloosami krytými gumovým manžetami, to zase hraje do karet panduru na silnici na kterou byl podvozek především konstruován. Každopádně výstupy ze zkoušek mám také a je potřeba brát v úvahu jakýsi lidský chování a cítění. Vojáci šli ke zkouškám s tím že chtěli od začátku patrii a pandur byl v roli ošklivého kačátka, ty podvozky,výkony motoru a ostatní je u těchto vozidel velmi podobné a nelze jednoznačně říct které vozidlo víc projede,každopádně patrie je stavěná na humus,bláto a podvozek vydrží víc, ale nedovolil bych si tvrdit že je v terénu lepší.Skrýt celý příspěvekskelet, ono se u kolové techniky prostě musí počítat s tím, že není určená k projíždění rozbahněného pole po týdenním dešti, no. Ostatně s ohledem na odolnost Pandurů asi není ...Zobrazit celý příspěvek
skelet, ono se u kolové techniky prostě musí počítat s tím, že není určená k projíždění rozbahněného pole po týdenním dešti, no. Ostatně s ohledem na odolnost Pandurů asi není dobrý nápad je zbytečně vystavovat protivníkově střelbě i z ručních zbraní (obávám se, že Raufoss Mk211 projde minimálně z boku v pohodě dovnitř, přičemž je někdy ládován i do kulometů...). Čili taktika s KBVP bude postavená spíš na tom, že doveze pěchotu k místu boje a bude ji podporovat z chráněnější pozice, než by bylo potřeba u pásového BVP. Vždycky je to něco za něco.
Do jaké míry u nás mají smysl těžká vozidla jako Boxer osobně nedokážu posoudit. Polské Rosomáky jsou docela obstojně odolné a projedou docela dost. Čili minimálně jako základ, od kterého bych se „odpíchl“ při posuzování podobné techniky v podmínkách stř. E. by posloužit mohly.Skrýt celý příspěvektechnik, usuzuji tak na základě informací od lidí, kteří u těch testů tenkrát byli ;-) Patria AMV prý v terénu prokázala jednoznačně lepší jízdní vlastnosti... tomas.kotnour – ...Zobrazit celý příspěvek
technik, usuzuji tak na základě informací od lidí, kteří u těch testů tenkrát byli ;-) Patria AMV prý v terénu prokázala jednoznačně lepší jízdní vlastnosti...
tomas.kotnour – jenže od kolových vozidel prostě z principu nemůžeme čekat, že projedou to, co pásáky. Čili jejich doktrína nasazení musí být drobet jiná. Především to rozhodně nejsou druhosledové jednotky, spíše naopak. Díky operační/strategické mobilitě to budou pravděpodobně první jednotky, které se s protivníkem utkají. V takovém střetnutí pak musí využívat právě tyto svoje přednosti, tedy schopnost rychlého manévru. Prostě to nasazení je jiné. Jestli si někdo myslel, že jen vyměníme BMP-2 za Pandur II a budeme je používat stejně beze změny doktríny, tak byl padlý na hlavu.Skrýt celý příspěvekSkelet: Možná sem do toho porovnání měl přidat ještě Boxer, kterým se vybavuje sousední Německo. V Austrálii, kde se pro něj také rozhodly. Taky nemají celoročně ideální podmínky. ...Zobrazit celý příspěvek
Skelet: Možná sem do toho porovnání měl přidat ještě Boxer, kterým se vybavuje sousední Německo. V Austrálii, kde se pro něj také rozhodly. Taky nemají celoročně ideální podmínky. V jisté části roku trošku plavou.
Takže co má CR tak speciálního?
Trend je jasný, ochránit vojáky. Dovezení až na místo je podružné. Většinu cesty stejně překonají po zpevněných cestách.Skrýt celý příspěvek@Jura99 Jasne, kg/cm2 @technik kromě Nokianů pro KTO Rosomák, jsou to všechno pneumatiky Michelin modelové řady XML a XZL, na které přezouvají i Poláci. Tyto pneumatiky ...Zobrazit celý příspěvek
@Jura99
Jasne, kg/cm2
@technik
kromě Nokianů pro KTO Rosomák, jsou to všechno pneumatiky Michelin modelové řady XML a XZL, na které přezouvají i Poláci. Tyto pneumatiky umožňují podhuštění na 1,8 - 2,2 baru, s výjimkou 14.00 R 20, které se nechají podhustit pouze na 3,3. Tím ovšem přicházíme o světlou výšku, která je bohužel u našeho Panduru snížena kvůli zesílení podlahy, a když si vozidlo sedne na dno korby, tak je hotovo.Skrýt celý příspěvekJirosi: OT je od toho, aby vojáky někam dopravil a během dopravy chránil. A aby tento účel splnil potřebuje i mobilitu. A pancíř, který ti na poli zapadne po prvním dešti je k ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi: OT je od toho, aby vojáky někam dopravil a během dopravy chránil. A aby tento účel splnil potřebuje i mobilitu. A pancíř, který ti na poli zapadne po prvním dešti je k ničemu.Skrýt celý příspěvek
ten měrný tlak je předpokládám v kg na cm2, jinak díky za super přehled, údaje jsou ale +/- velmi podobné, možná by bylo zajímavé srovnání např. balistické odolnosti vs. měrný ...Zobrazit celý příspěvek
ten měrný tlak je předpokládám v kg na cm2, jinak díky za super přehled, údaje jsou ale +/- velmi podobné, možná by bylo zajímavé srovnání např. balistické odolnosti vs. měrný tlak, pak by byli outsideři jasně vidět.Skrýt celý příspěvek
To kolt Na jakým základě tvrdíš že bude patria lepší v terénu než pandur? Něco v terénu odjeto mám a je to především o schopnostech řidiče a pak pneumatik. Systém pohonu bude u ...Zobrazit celý příspěvek
To kolt
Na jakým základě tvrdíš že bude patria lepší v terénu než pandur? Něco v terénu odjeto mám a je to především o schopnostech řidiče a pak pneumatik. Systém pohonu bude u všech vozidel principove stejný snad pandur může mít výhodu že pro "polovodiče" je tam systém ADM. Třeba rusak používá na BTR a pod. pneu s bočním vzorkem což je v terénu a v případě i podhusteni obrovský benefit. Rozhodně nelze srovnávat průjezdnost na základě měrného zatížení ikdyz nelze tuto hodnotu opomíjet. Dále zapominate že ne každý výrobce pneumatik umožňuje podhuštěni pneumatik a ne u každé pneumatiky je stejny minimální tlak na podhuštěni, tím pádem nelze srovnávat měrné zatížení.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...