Eitan: Nový izraelský obrněný transportér v roce 2021
- 19. 11. 2018
- 57 komentářů
- Jan Grohmann
Izraelská brigáda Nahal dokončuje testování nového izraelského kolového obrněného transportéru (OT) Eitan. Nový izraelský obrněnec začne od roku 2021 v izraelské armádě (IDF) nahrazovat zastaralé pásové transportéry M113. Posléze Izraelci OT Eitan nabídnou i zahraničním zájemcům.
OT Eitan poprvé představený v roce 2016 je postaven podle návrhu Tankové kanceláře (MANTAK) izraelského ministerstva obrany. Hlavními průmyslovými partnery jsou firmy Israel Aerospace Industries (IAI), Israel Military Industries (IMI) a Rafael. Podle izraelských zdrojů Eitan ve své konstrukci zohledňuje zkušenosti s nasazením IDF v Gaze v roce 2014 během operace Ochranné ostří (Operation Protective Edge).
Eitan je navržen izraelským ministerstvem obrany pro IDF, ale 60 % vozidla (zřejmě z celkové ceny) vznikne ve Spojených státech. Nákup vozidel Eitan tak IDF z velké části pokryje z americké finanční podpory. Připomeňme, že podle nové desetileté dohody poskytnou USA ročně Izraeli 3,8 miliardy dolarů na nákup amerického vojenského materiálu.
Objem amerických dílů v OT Eitan však může vzrůst až na 70 %, protože na rozdíl od předchozí dohody nebude moci Izrael od roku 2024 využít 25 % darovaných financí na nákup izraelských výrobků a služeb.
IDF se nyní opírá o dva klíčové zbraňové systémy ‒ hlavní bojový tank Merkava 4 a těžký OT / bojové vozidlo pěchoty (BVP) Namer. Obě vozidla byla nasazena v Gaze v roce 2014, kde prokázala svou značnou odolnost.
Cenou za vynikající odolnost vozidla Namer je ale obrovská hmotnost 60 tun, pomalé tempo výroby a velké pořizovací a provozní náklady. V současné době IDF provozuje pouze 120 vozidel Namer a do roku 2027 se má počet zvednout na 531 kusů. IDF přitom potřebuje nahradit 6000 transportérů M113.
Kvůli nedostatku vozidel OT Namer byly při operacích v Gaze v roce 2014 využívány stále OT M113. Jak si všímá web Breaking Defense, kvůli velmi slabé protiminové ochraně izraelští vojáci na podlahu transportérů M113 pokládali pytle s pískem, které je měly chránit před výbuchem miny. Avšak přesto kvůli zastaralosti konstrukce M113 došlo k jednomu tragickému případu ‒ na jaře 2015 zemřelo v M113 sedm izraelských vojáků, když jejich transportér kvůli poruše motoru zůstal stát uprostřed bojiště a následně dostal zásah z RPG.
Stavba druhého prototypu OT Eitan. Všimněte si rozměrného motorového prostoru, který představuje další masivní vrstvu ochrany přední polosféry vozidla.
Před rokem 2014 IDF omezilo objednávky vozidel Namer právě kvůli velké ceně, ale po zkušenostech z operace Ochranné ostří zvýšilo objednávky na zmíněných 531 kusů.
Skutečnou páteř izraelských mechanizovaných jednotek má ale tvořit dvakrát lehčí OT Eitan (hmotnost je udávána 30 až 35 tun). Kolové vozidlo Eitan nedosáhne stejné úrovně balistické ochrany jako Namer. Výhodou OT Eitan jsou ale mnohem nižší pořizovací a provozní náklady, vyšší bojová nasaditelnost (větší poměr doby provozu vůči době servisu), rychlejší tempo výroby, nižší závislost na palivové a servisní podpoře a lepší taktická mobilita.
Eitan je zřejmě nejtěžší kolový transportér současnosti. Například hmotnost ruského OT Bumerang je odhadována na 20 t a hmotnost německého OT Boxer na 25 t. Podvozek vozidla Eitan navíc snese minimálně o několik tun větší zatížení, což umožní v budoucnu na stroj instalovat další pancéřovou ochranu, vybavení nebo zbraňové systémy.
Testování OT Eitan brigádou Nahal.
Ač mají kolová vozidla menší průchodnost nejtěžším terénem, tedy menší schopnost vést manévrový způsob boje v těžkém terénu (ale třeba i ve zničené městské zástavbě), obrovskou výhodou kolových vozidel je jejich schopnost přesunu na dlouhé vzdálenosti po vlastní ose. Kolová vozidla mohou po vlastní ose překonat stovky, či dokonce jednotky tisíc kilometrů jen s doprovodnými cisternami. Pro dopravu tanků a jiných těžkých pásových vozidel na tak dlouhou vzdálenost je nezbytně nutná železnice.
„Eitan může cestovat rychlostí 88 kilometrů za hodinu, což je zásadní výhoda tehdy, když síly musí být přesunuty z jedné bojové zóny do druhé,“ vysvětluje brigádní generál Guy Paglin, vedoucí izraelské Kanceláře pro obrněná vozidla ministerstva obrany.
Izraelci připravují dvě verze vozidla Eitan. Prvním je OT s 12,7mm kulometem určený k dopravě pěchoty na a z bojiště. Druhou verzí je BVP s novým izraelským dálkově ovládaným modulem s 30mm nebo 40mm automatickým kanonem. Výhodou věže je náměr kanonu až 70°, což umožní ničit vysoko položené cíle v městské zástavbě. BVP funguje jako OT, ale navíc přímo podporuje pěchotu v boji.
Bojový modul je určen jak pro vozidlo Eitan, tak Namer. Modul lze osadit aktivním systémem ochrany Trophy a protitankovými řízenými střelami Spike. Vozidlo Eitan pohání motor o výkonu 559 kW (750 koní).
Zdroj: Breaking Defense
Související články
Izraelský tank Merkava Mk 4 Barak s umělou inteligencí
Izraelský průmysl vyvinul nejnovější verzi tanku Merkava Mk 4 označovanou jako „Barak“. Hlavní ...
- 22.07.2018
- 16 komentářů
- Jan Grohmann
Izrael sestřelil syrský stíhací bombardér Suchoj Su-22
Izraelská protivzdušná obrana (PVO) pomocí dvou interceptorů systému Patriot sestřelila syrský ...
- 25.07.2018
- 124 komentářů
- Jan Grohmann
Obchod století: Stíhačky, konvertoplány a tankery pro Izrael
Izrael s americkou firmou Boeing dojednává obří nákup vojenské techniky za 11 miliard dolarů. V ...
- 29.07.2018
- 71 komentářů
- Jan Grohmann
Izrael vs S-300: Kdo vyhraje případný střet?
V průběhu uplynulého týdne se ve všech ruských médiích prolínala odpověď na otázku „jak potrestat ...
- 03.10.2018
- 180 komentářů
- Karel Címala
Skelet: OT je od toho, aby vojáky ochránil. Případně se za ním mohly krýt. Protože pokud to neposkytuje, tak tu samou funkci splní případně Tatra 815 SOT, či jinak upravené ...Zobrazit celý příspěvek
Skelet: OT je od toho, aby vojáky ochránil. Případně se za ním mohly krýt. Protože pokud to neposkytuje, tak tu samou funkci splní případně Tatra 815 SOT, či jinak upravené varianty. Díky otevřené konstrukci by v případě zásahu měla posádka lepší šance na přežití.
tomas.kotnour: Krásná práce.
"JLTV - cca 7 tun, 14.00 R 20, 1258 x 386 mm - 0,9 kg/m2
Tatra PRAM-L - 23 tun,14.00 R 20, 1258 x 386 mm - 1,48 kg/m2
KBV Pandur II - 20,6 tun, 365/80 R20, 1096 x 372 mm - 1,58 kg/m2
Eitan IFV - cca 34 tun, 415/80 R 685, 1331 x 402 mm - 1,99 kg/m2"Skrýt celý příspěvekNo, čumák mi přide ještě víc sexy než u Boxera x) Pokud jde o Pandury, Rosomák se celkem povedl a osvědčil, víc mi ale vadí ta nechráněná věž Samson. Zrovna třeba na Nameru mě ...Zobrazit celý příspěvek
No, čumák mi přide ještě víc sexy než u Boxera x)
Pokud jde o Pandury, Rosomák se celkem povedl a osvědčil, víc mi ale vadí ta nechráněná věž Samson. Zrovna třeba na Nameru mě to celkem bije do očí, ale asi se častěji setká s ATGM, RPG a minami než s jinými IFV. Plnohodnotné IFV není u nich priorita.Skrýt celý příspěvekKOLT Já bych tu mobilitu i docela řešil, pokud mají tyto jednotky v pokročilejší fázi konfliktu dělat jednotky druhé sledu, tedy podporu těžkým mechanizovaným jednotkám, měly by ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT
Já bych tu mobilitu i docela řešil, pokud mají tyto jednotky v pokročilejší fázi konfliktu dělat jednotky druhé sledu, tedy podporu těžkým mechanizovaným jednotkám, měly by mít možnost provádět manévr v krajině, kterou se už mechanizované vojsko prohnalo. A jeden z klíčových ukazatelů je měrné zatížení.
LR 130 Kajman - 4,1 tuny, 235/85 R16, 805 x 236 mm - 1,35 kg/m2
IVECO LMV - 6,5 tuny, 325/85 R 16, 986 x 328 mm - 1,26 kg/m2
JLTV - cca 7 tun, 14.00 R 20, 1258 x 386 mm - 0,9 kg/m2 - největší co jsem našel
(pak také, 335/80 R 20, 365/80 R 20, 395/85 R 20)
M1126 Stryker ICV - 18,53 tuny 12.00 R 20, 1131 x 308 mm - 1,66 kg/m2
XM1296 ICV - cca 20,5 tuny, 365/85 R 20, 1144 x 368 mm - 1,52 kg/m2
(na fotografiích 12.00 R 20, 1131 x 311 mm - 1,82 kg/m2)
KBV Pandur II - 20,6 tun, 365/80 R20, 1096 x 372 mm - 1,58 kg/m2
KTO Rosomak - 22,5 runy,14.00 R 20, 1270 x 400 mm - 1,38 kg/m2
Tatra PRAM-L - 23 tun,14.00 R 20, 1258 x 386 mm - 1,48 kg/m2
Jaguar EBRC - 25 tun, 14.00 R 20, 1258 x 386 mm - 2,15 kg/m2
VBCI - 25,6 tun, 395/90 R 560, 1252 x 390 mm - 1,64 kg/m2
IFV Kodiak UP - cca 25,6 tun, 395/85 R 20, 1187 x 385 mm - 1,75 kg/m2
Vydra 8x8 - 28 tun,16.00 R 20, 1343 x 438 mm - 1,49 kg/m2
VBCI 2 - cca 30 tun,16.00 R 20, 1343 x 438 mm - 1,60 kg/m2
Boxer APC - 33 tuny, 415/80 R 685, 1331 x 402 mm - 1,93 kg/m2
Eitan IFV - cca 34 tun, 415/80 R 685, 1331 x 402 mm - 1,99 kg/m2
Boxer CRV - 38,5 tuny, 415/80 R 685, 1331 x 402 mm - 2,25 kg/m2Skrýt celý příspěvekKdybychom místo Pandurů koupili Patrii AMV, tak a) bude lépe jezdit v terénu; b) bude o 1-2 stupně odolnější; c) bude mít vyšší modernizační potenciál; d) budeme mít vozidlo na ...Zobrazit celý příspěvek
Kdybychom místo Pandurů koupili Patrii AMV, tak a) bude lépe jezdit v terénu; b) bude o 1-2 stupně odolnější; c) bude mít vyšší modernizační potenciál; d) budeme mít vozidlo na stejném základě jako Polsko a nyní i Slovensko (a hromada dalších členů NATO). Prostě jsme prošustrovali příležitost :-( Poděkujme Paroubkovi a Khünlovi za výběr a Topolánkovi s Dalíkem, že celou zakázku nestopli, když měli výbornou příležitost.
Jinak na obranu Panduru je třeba říci, že ve své době nebyl ani zdaleka nejhorší, protiminovou ochranu třeba nemá zlou. První generace Strykerů na tom byly spíš hůř, Piraňa také nebyl kdovíjaký zázrak. A moc dalších kolových OT tenkrát nebylo k mání.
Jinak v článku je docela zásadní chyba ohledně hmotností – Boxer má v bojové konfiguraci také kolem 35 t. Ostatně téměř všechny nové osmikolky (Piranha V, AMV XP, VBCI 2, Terrex 3) jsou už dneska nad 30 t, čili v tomhle je Eitan v podstatě v normě.
Obecně je potřeba se na kolová BVP dívat jinak než přes „co projedou“. Doktrína jejich použití musí být jiná než u pásových BVP (o lehounkých BMP ani nemluvě).Skrýt celý příspěvekStirling: Vzhledem k tomu, že i v Evropě se uvažuje jako bojiště městská aglomerace. Tak pohyb v terénu nebude hlavní problém. Ale opět, je vidět ten vývoj. Tam kde se 70. let ...Zobrazit celý příspěvek
Stirling: Vzhledem k tomu, že i v Evropě se uvažuje jako bojiště městská aglomerace. Tak pohyb v terénu nebude hlavní problém.
Ale opět, je vidět ten vývoj. Tam kde se 70. let neválčilo sníme se o 40t tancích... a ti co bojují skoro každý den zatím plánují výrobu 30-5t OT.
Danny: Když tě nepřítel prostřelí první dávkou, to že zapadneš při sjetí ze silnice tě už trápit nebude.Skrýt celý příspěvekEiffelos: na těch videích jsou ty tuny sakra vidět. Chápu požadavek izraelců na vysokou krávu s pořádnou balistickou obranou, při projíždění nižší zástavby v pásmu Gazy se to ...Zobrazit celý příspěvek
Eiffelos: na těch videích jsou ty tuny sakra vidět. Chápu požadavek izraelců na vysokou krávu s pořádnou balistickou obranou, při projíždění nižší zástavby v pásmu Gazy se to určitě hodí. Ale v terénu by se mi s tím moc jezdit nechtělo.Skrýt celý příspěvek
Je to moc pěkné vozidlo a asi rozumná volba ohledně nákladů. Pro evropu asi už moc těžké... i když do města kam ho chce i izrael bude asi úplně nej ze všech kolových ...Zobrazit celý příspěvek
Je to moc pěkné vozidlo a asi rozumná volba ohledně nákladů. Pro evropu asi už moc těžké... i když do města kam ho chce i izrael bude asi úplně nej ze všech kolových OT/BVP.
Největší problém panduru bylo jeho pořízení a to, že spousta peněz šla někomu jinému a jeho konstrukce je prostě poplatná době. Ostatně už se snad připravuje modernizace, kde se má zvýšit balistická ochrana a nevím co ještě.Skrýt celý příspěvekHele, vím jak driftujeme v těžším terénu s Pandurem, nechtěl bych vidět , coby to dělalo s tak těžkým strojem, myslím že pro nás je výhodnější lehčí stroj.
Hele, vím jak driftujeme v těžším terénu s Pandurem, nechtěl bych vidět , coby to dělalo s tak těžkým strojem, myslím že pro nás je výhodnější lehčí stroj.
stetula: v době kdy se pořizovaly Pandury, nikoho na GŠ snad ani "nenapadlo" že izraelci ve vzdálené budoucnosti ukuchtí kolové OT s hmotností nad 30 tun. Vybíralo se z toho co ...Zobrazit celý příspěvek
stetula:
v době kdy se pořizovaly Pandury, nikoho na GŠ snad ani "nenapadlo" že izraelci ve vzdálené budoucnosti ukuchtí kolové OT s hmotností nad 30 tun. Vybíralo se z toho co bylo tehdy k mání a moc toho na výběr nebylo - ne jak dnes. Eitan je zkrátka jiná generace, vlastně ne, ještě ani není. Aktuálně se jen dokončuje vývoj a o exportu zatím nemůže být řeč, spíš až za dalších X let.
Osobně Eitan řadím do své "kategorie" těžkých KOT/KBVP jako je Boxer, nebo kazašský Barys (odvozený od Mbombe 8). Tahle vozítka jsou zkrátka někde úplně jinde než jejich lehké protějšky, co váží kolem dvaceti tun. Mají klady ale taky záporySkrýt celý příspěvekneo: ale no . vydra je drahsia, tym padom automaticky lepsia. :) a este je produktom slovenskeho vyvoja co je parameter kde eitan nikdy nepredbehne vydru. Blbost, ale narodna.
neo: ale no . vydra je drahsia, tym padom automaticky lepsia. :) a este je produktom slovenskeho vyvoja co je parameter kde eitan nikdy nepredbehne vydru. Blbost, ale narodna.
Jako alfu a omegu celého projektu vidím fakt, že Izraelce jejich nákup vyjde v podstatě na pakatel, jelikož si 60-70% odepíšou z americké finanční pomoci. Trump zas bude rád že ...Zobrazit celý příspěvek
Jako alfu a omegu celého projektu vidím fakt, že Izraelce jejich nákup vyjde v podstatě na pakatel, jelikož si 60-70% odepíšou z americké finanční pomoci. Trump zas bude rád že mají americké podniky práci a peníze by jim dali tak jak tak. Američanům je jedno, zda izraelci peníze je utratí za stíhačky, nebo motory, převodovky atd. Tahle praxe ale není nic nového, stejně to je v případě Merkav, kdy třeba kanón a motor je v podstatě německý, ale vyráběný licenčně přes americké firmy .))
Pro američany je zase fajn, že v případě nového vozidla, si taky můžou vyzkoušet a odkoukat některé nové technologie, výrobní postupy atd. přeci jen i oni mají zájem o kolové transportéry (aktuálně obojživelné). Třeba nějaká budoucí verze Strykeru bude totožná s Eitanem :-D
případně nějaké technologie využijí u plánovaného nástupce vozidla Bradley - NGCV. Beztak ten projekt dopadne vlastním vývojem nového vozidla - na demonstrátorech už pracuje SAIC a ne nákupem již existující platformy.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...