eJLTV: Hybridní verze taktického vozidla JLTV

eJLTV: Hybridní verze taktického vozidla JLTV
eJLTV / Oshkosh (Zvětšit)

Americká firma Oshkosh minulý týden zveřejnila novou verzi taktického obrněného vozidla JLTV (Joint Light Tactical Vehicle) s hybridním diesel-elektrickým pohonem. Stroj s označením eJLTV nabízí nižší spotřebu paliva a možnost tichého provozu.

Podle posledních údajů Oshkosh zákazníkům dodal přes 15 000 vozidel JLTV a tisíce přívěsů. Většinu vozidel odebrala americká armáda (US Army), následovaná námořní pěchotou. Vozidla JLTV již provozuje také americké letectvo, námořnictvo a zahraniční zákazníci z Brazílie, Černé hory, Litvy, Brazílie a Slovinska.

Podle poslední smlouvy z konce listopadu Oshkosh Pentagonu a zahraničním uživatelům dodá dalších 1669 JLTV a 868 přívěsů. Cena zakázky je 591 milionů dolarů a termín dodání srpen 2023. Výhledově US Army poptává 49 000 JLTV a námořní pěchota 5000 vozidel. Otázkou je, zda tento počet bude někdy naplněn:

Firma Oshkosh ale nemá monopol na výrobu JLTV – výrobní práva a technickou dokumentaci vlastní Pentagon. US Army hodlá uzavřít výrobní smlouvu na deset let pro 15 648 JLTV a 10 000 přívěsů. Rozpočet je 6,5 miliardy dolarů a kontrakt má být uzavřen v létě tohoto roku. První dodávka proběhne v březnu 2024 (minimálně do té doby bude JLTV vyrábět Oshkosh).


Na platformě JLTV vznikají další a další specializované verze, včetně samohybných minometů.

Původně se přitom počítalo v tomto období s výrobu 30 000 JLTV a stejného počtu přívěsů za 12,3 miliardy dolarů.

Oshkosh má samozřejmě o nový kontrakt zájem. Své nabídky ale může podat jakákoliv americká firma. Zájem projevily již AM General (výrobce Humvee) a GM Defense. Pentagon hodlá takovým přístupem nejen stlačit výrobní cenu, ale dosáhnout také lepších užitných vlastností vozidla, včetně nižší spotřeby nebo delší protikorozní ochrany ze současných 20 let na 30 let. Nová série JLTV má získat i „elektronickou architekturu nové generace“. Oč přesně jde, není jisté – obecně mluvíme o výkonnějším zdroji elektrické energie a robustnější elektrické síti. To umožní napájení výkonných senzorů, komunikačních systémů, externího vybavení, prostředků elektronické boje či energetických zbraní.

Oshkosh pro tento desetiletý tendr mimo jiné nabízí hybridní verzi eJLTV (Pentagon ale vysloveně nežádá hybridní verzi). Podle tiskové zprávy eJLTV má stejné jízdní výkony a ochranu posádky jako standardní verze JLTV, přidává ale navíc tichý chod (jízdu), prodlouženou schopnost tichého provozu na místě (elektrická síť funguje i bez zapnutého spalovacího motoru), nižší spotřebu paliva a výkonnější zdroj elektrické energie.


eJLTV

eJLTV je vybaveno lithium-iontovými bateriemi o kapacitě 30 kWh. Baterie lze dobít jak z externí sítě, tak za 30 minut pomocí spalovacího motoru vozidla. To omezuje nutnost budovat dobíjecí infrastrukturu, jejíž absence je podle Oshkosh hlavní překážkou elektrifikace armádních vozidel.

Plně nabitá baterie vystačí, v závislosti na terénu a rychlosti jízdy, na 50 až 100 kilometrů jízdy v čistě elektrickém režimu. Při přístupu k alternativnímu zdroji elektrické energie je tedy eJLTV omezeně bojeschopné i bez fosilních paliv.

Současně eJLTV má mít až o 20 % nižší spotřebu paliva než klasické JLTV – takové „dokonalé“ úspory ale v reálném provozu nebude zřejmě nikdy dosaženo. eJLTV dále nabízí elektrický výkon až 115 kW pro napájení externích zařízení. V podstatě tedy vozidlo může zastoupit klasické generátory na fosilní paliva.


eJLTV; větší foto / Oshkosh

Výkon 115 kW stačí k dobití osobního vozidla Tesla do 45 minut. Tři eJLTV pak mohou (teoreticky) nouzově nahradit jeden mobilní generátor EPP (Electric Power Plant), který napájí radiolokátor a mobilní místo velení a řízení systému protivzdušné obrany Patriot.

Není známo přesné uspořádaní hybridního pohonu eJLTV. Oshkosh již v roce 2010 představil technologii ProPulse® vyžívající sériové zapojení dieselového a elektrického motoru. V tomto zapojení dieselový motor vyrábí elektrickou energii pro elektromotory, které pohánějí kola na každé nápravě. Pohon ProPulse® získalo vozidlo LCTV (Light Combat Tactical Vehicle) využívající platformu L-ATV (Light Combat Tactical All-Terrain Vehicle). Z L-ATV posléze vzniklo JLTV.

Nicméně na videu je zobrazeno zjednodušené schéma hybridního pohonu s motorgenerátorem, což naznačuje jiné uspořádaní. Motorgenerátor lze přímo napojit na převodové soustrojí a zajišťovat pohon vozidla, dobíjení baterií a startování spalovacího motoru (nahrazuje startér motoru). Může zde být, podobně jako u osobního auta Toyota Prius, i druhý elektromotor.


eJLTV; větší foto / Oshkosh

Nevýhodou hybridních vozidel je pochopitelně další „železo“ (elektromotor, složitější transmise, baterie, elektrické rozvody), které musí automobil převážet, složitější a častější servis a nepochybně větší poruchovost (která může nebo nemusí ovlivnit provozuschopnost). Podle portálu Forbes hmotnost eJLTV vzrostla o 680 kilogramů na sedm tun.

Jednotková cena klasického JLTV je 370 000 až 399 000 dolarů. Oshkosh přiznává vyšší cenu eJLTV, ale odmítl ji upřesnit. Nárůst ceny se odhaduje o 10 %.

„Po mnoho let vyvíjíme a testujeme hybridní elektrické varianty našich středních a těžkých taktických kolových vozidel,“ řekl John Bryant, výkonný viceprezident Oshkosh Corporation a prezident Oshkosh Defense. „Nyní s eJLTV nabízíme našim vojenským zákazníkům cenově dostupný způsob, jak elektrifikovat jejich vozový park lehkých taktických kolových vozidel, aniž bychom ohrozili výkon v terénu nebo vynikající ochranu nezbytnou v bojových operacích.“

„Zatímco americká armáda nepožádala o hybridní elektrický JLTV jako součást opětovné soutěže JLTV, eJLTV dokazuje, že Oshkosh Defense má již dnes tým a technické možnosti na výrobu tohoto vysoce schopného vozidla,“ odkazuje se Bryant na chystaný desetiletý kontrakt.

Zdroj: Forbes, Oshkosh

Nahlásit chybu v článku


Související články

JLTV: Masová výroba nástupce legendárních vozidel Humvee

Americká armáda (US Army) souhlasila u nových taktických obrněných vozidel JLTV (Joint Light ...

Litva převzala první taktická vozidla JLTV

V litevské Rukle zástupci litevského ministerstva obrany slavnostně převzali první americká obrněná ...

Taktické vozidlo JLTV s protitankovými střelami Spike NLOS

Americká Oshkosh Defense a izraelská společnost Rafael společně propagují koncept obrněného vozidla ...

30mm automatické kanony pro vozidla JLTV

Taktická obrněná vozidla JLTV (Joint Light Tactical Vehicle) lze osadit řadou výkonných zbraňových ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • SYN_
    17:15 13.02.2022

    Motor nabije baterii 30kWh za půl hodiny? Takže tam mají generátor přes 60kWe? To už je dost velká elektrocentrála... zajímavé...

    Motor nabije baterii 30kWh za půl hodiny? Takže tam mají generátor přes 60kWe? To už je dost velká elektrocentrála... zajímavé...

  • flanker.jirka
    22:14 03.02.2022

    Hybridní pohon má výhody nejen v možnosti tichého provozu po určitou dobu. Baterie umožní delší činnost elektronických systémů na vozidle instalovaném po delší čas bez nutnosti ...Zobrazit celý příspěvek

    Hybridní pohon má výhody nejen v možnosti tichého provozu po určitou dobu. Baterie umožní delší činnost elektronických systémů na vozidle instalovaném po delší čas bez nutnosti startovat spalovací motor a prozrazovat se teplem a hlukem. A těchto systémů přibývá, ať už průzkum všeho druhu, aktivní systémy obrany vozidla, spojovací prostředky, energie z baterií může být použita pro dobíjení bateriíí elektroniky vojáků (systémy vojáka budoucnosti) malé robotické drony a vozidla, exoskelety vojáků.
    Při jízdě na bojišti vozidlo bude často zrychlovat, zpomalovat, vyčkávat. Každá akcelerace pomocí spalovacího motoru zvyšuje spotřebu paliva více než to, když spalovací motor poběží ve stabilním režimu činnosti, jako generátor a špičky akcelerace vykryjí baterie.Skrýt celý příspěvek

    • Rase
      12:33 04.02.2022

      Neopomíjel bych ani slabší lasery proti menším dronům. V tom směru jde pokrok rychle kupředu.

      Neopomíjel bych ani slabší lasery proti menším dronům. V tom směru jde pokrok rychle kupředu.

      • flanker.jirka
        18:16 04.02.2022

        Že by to byl aktivní systém obrany? :-) Otázkou bude, zda bude cenově možné realizovat laserový obranný systém pro každé vozidlo., protože i slabý laserový systém bude drahý a ...Zobrazit celý příspěvek

        Že by to byl aktivní systém obrany? :-)
        Otázkou bude, zda bude cenově možné realizovat laserový obranný systém pro každé vozidlo., protože i slabý laserový systém bude drahý a bude pokud bude opravdu "slabý" tak nebude účinný než jen proti omezenému druhu hrozby.Skrýt celý příspěvek

  • Arthur
    15:07 03.02.2022

    Minule som niekde čítal, že elektrické auto hasili niekoľko dní tak neviem či je to správna cesta...

    Minule som niekde čítal, že elektrické auto hasili niekoľko dní tak neviem či je to správna cesta...

    • Eiffelos
      15:14 03.02.2022

      těžko říct, u panceřovaného auta to nemusí být takový problém, naopak tichy provoz, delší dojezd a alternativa pohonu může být celkem velké plus u určitých druhů operací . Dovedu ...Zobrazit celý příspěvek

      těžko říct, u panceřovaného auta to nemusí být takový problém, naopak tichy provoz, delší dojezd a alternativa pohonu může být celkem velké plus u určitých druhů operací . Dovedu si představit jak výhody využít...Skrýt celý příspěvek

      • Miroslav
        16:29 03.02.2022

        Každý chcemický systém je problém keď vedľa teba vybuchne bomba. Keď prežiješ výbuch tak ešte vždy môžeš uhorieť alebo sa otráviť prípadne zadusiť splodinami horenia

        Každý chcemický systém je problém keď vedľa teba vybuchne bomba. Keď prežiješ výbuch tak ešte vždy môžeš uhorieť alebo sa otráviť prípadne zadusiť splodinami horenia

        • SYN_
          17:17 13.02.2022

          To samé ovšem třeba munice... docela nebezpečná když nevybuchuje "v hlavni"...

          To samé ovšem třeba munice... docela nebezpečná když nevybuchuje "v hlavni"...

    • flanker.jirka
      22:05 03.02.2022

      Záleží na konstrukci baterií.

      Záleží na konstrukci baterií.

Načítám diskuzi...