F-35 Lightning II a bitva o elektromagnetické spektrum

F-35 Lightning II a bitva o elektromagnetické spektrum
Červená šipka – tažené návnady ALE-70; Modrá šipka – fléry / Lockheed Martin (Zvětšit)

Oblast elektronického boje (ovládnutí elektromagnetického spektra) je v současné době klíčem k úspěchu na bojišti. Letoun F-35 patří k nejvyspělejším letounům současnosti. Přispívají k tomu ve velké míře právě systémy elektronického boje (EB).


Je otázkou, zda lze v tak pokročilém letounu, jakým F-35 bezesporu je, rozlišovat ofenzivní, defenzivní a podpůrné systém EB. Všechny systémy, kterými F-35 disponuje, jsou navzájem propojeny tak, aby se doplňovaly a umožnily pilotům F-35 ovládnout elektromagnetické spektrum v místě nasazení.

Základní systémem je komplexní systém AN/ASQ-239. Ten se skládá ze systému varování (umístěných na křídlech a v zadní částí letounu pro 360° ochranu) a podpůrných systémů, které jsou schopné určit polohu a identifikovat nepřátelské zdroje elektromagnetického záření (za pomoci AESA radaru AN/APG-81 a elektrooptického systému AN/AAQ-30) a rušičů.

Tyto rušiče umí rušit jak preventivně, tak reaktivně pomocí naprogramovaných algoritmů, které působí proti konkrétním frekvencím. Systém AN/ASQ-239 dokáže objevit nepřátelské radary pracující na frekvencích od 2 do 20 GHz. Ke konci roku 2019 oznámila společnost BAE Systems, výrobce systému AN/ASQ-239, vylepšení tohoto systému. Celkem má jít o 11 vylepšení. Mezi nimi jsou zvýšení výkonu, vylepšení algoritmů nebo snížení hmotnosti systému.


Umístění hlavních senzorů F-35. Senzory AN/ASQ-239 jsou umístěny na křídlech, větší foto / Lockheed Martin

Tato modernizace je součástí verze F-35 Block 4. Výše zmíněný radar AN/APG-81 je schopen, kromě své hlavní funkce, pod „velením“ systémů EB rušit protivníkovy frekvence. Díky technologii AESA a vysokému výkonu je schopen směrovaného rušení velmi malé oblasti (např. jednoho konkrétního zdroje záření). Podle nepotvrzených informací má mít tento radar schopnost provádět „kybernetické útoky“.

To, jak fungují všechny systémy EB a navzájem se doplňují lze nejlépe vidět na příkladu propojení EODAS (Electro-optical Distributed Aperture System) a elektronických protiopatření. Ačkoliv fungují na jiných frekvencích, jsou propojeny skrz palubní počítač tak, že letoun „sám“ vyhodnotí vhodná protiopatření a buď zasáhne sám nebo pilotovi nabídne několik možností, jak reagovat.

Zajímavým a asi u letounu kategorie stealth nezvyklým prvek jsou „tažené“ návnady ALE-70. Jejich předchozími verzemi ALE-55 jsou vybaveny letoun F-16 a F-18. Systém ALE-70 (minimálně čtyři návnady) je plně integrován do letounu F-35 a funguje stejně jako ALE-55 – jeho úkolem je zmást již vystřelené střely země-vzduch nebo vzduch-vzduch tak, aby nedošlo k zasažení letounu F-35. Kromě těchto návnad nese letoun F-35 klasické fléry.


ALE-55 za F/A-18 Super Hornet / BAE Systems

V praxi může nasazení ALE-70 vypadat zhruba takto: Dva letouny F-35 budou mít za úkol vyřadit nepřátelskou protivzdušnou obranu (PVO). Jeden z nich nasadí ALE-70 a bude „zářit“ tak, že ho nepřátelská PVO zachytí. Druhý z letounu mezitím použije své systémy pro lokalizaci a identifikaci radarů PVO, poté může údaje předat prvnímu letounu a společně vyřadí konkrétní prostředky PVO.

Stealth

Důležitou součástí a vlastně základní charakteristikou je technologie stealth. Ačkoliv se v tomto případě nejedná o systém EB jako rušící kontejner nebo systém varování, technologie stealth výrazně pomáhá k tomu, aby letoun zůstal „neviditelný“ pro nepřátelské radary alespoň po určitou dobu. Zjednodušeně řečeno se jedná o technologie, pomocí které v tomto případě F-35 snižuje pravděpodobnost, že bude detekována nepřátelským pozemním nebo palubním radarem.


Systém elektronického boje AN/ASQ-239​

Docílit nízké pravděpodobnosti odhalení lze pomocí zmenšování odrazné plochy RCS (Radar Cross Section). Tento údaj se udává v m2 a v drtivé většině případů jde o odhady, jelikož je tento údaj pečlivě utajován. U F-35 je uváděná hodnota odrazné plochy 0,0015 m2, což je (odhadem) 5-10x více, než u F-22. Hodnota RCS záleží na následujících proměnných:

  • Geometrie a tvar letounu;
  • Směr, ze kterého působí radar;
  • Frekvence tohoto radaru;
  • Použité materiály.

Právě použité materiály jsou asi tou nejdůležitější součástí technologie stealth. Konkrétní složení draku letounu F-35 a dalších je utajováno, nicméně obecně lze říct, že se používají materiály na bázi oxidů železa a chromu, karbonylové železo (směs železa a uhlíku). Tyto sloučeniny jsou součástí polymerových pěn a kaučuků. F-35 také používá speciální nátěr. Ten je kontrolován po každém letu. V případě poškození nátěru (vlivem působení prachu, počasí atd.) je nutné hned po přistání nátěr opravit.

Speciální F-35

Speciálním případem systémů EB v letounu F-35 je jeho izraelská verze Adir. Židovský stát byl prvním zákazníkem v rámci FMS (Foreign Military Sales), který obdržel letoun F-35. Izraelský Adir se ovšem od F-35 všech verzí liší použitím izraelských systémů EB a systémů ELINT. Co se týče radaru izraelských letounů, je na stole možnost zabudování izraelského radaru. V souvislosti s prodejem F-35 do SAE se také hovoří o možnosti širšího přístupu Izraelců do jádra letounu F-35. Konkrétní data o výkonu izraelských systémů EB v letounech Adir však nejsou z logických důvodů známa.


Hlavní rysy a komponety AN/ASQ-239; větší foto / BAE Systems

V minulém roce navíc Izraelské letectvo obdrželo speciální verzi letounu F-35, která má sloužit k testování nových systémů a způsobů nasazení prostředků EB. Podle dostupných informací bude vylepšen zejména systémy ELINT (Electronic Intelligence – elektronického průzkumu). Díky zabudovanému izraelskému systému velení a řízení může letoun působit také jako „generátor cvičných cílů“ pro izraelské pozemní a námořní síly. Dá se tedy očekávat, že kvalitativní vojenská výhoda bude v případě Izraele oblasti letectva zachována i navzdory nákupu letounů F-35 Spojenými Arabskými Emiráty a v budoucnu případně i Saúdskou Arábií a Katarem.

Ačkoliv to může vypadat, že letoun F-35 je „neporazitelný“, není tomu tak. Již dnes jsou běžně nasazovány nízkofrekvenční radary, které jsou schopné právě stealth letouny detekovat. Do budoucna je podle Sergeje Makarenka hlavním systém AN/ASQ-239 postaven tak, aby do něj bylo možné integrovat algoritmy tzv. kognitivního elektronického boje (použití umělé inteligence v oblasti EB).

Co se týče verze F-35B, americká námořní pěchota počítá s integrací kontejnerů systému Next Generation Jammer, aby bylo možné plně nahradit letoun EA-6 Prowler. Námořní pěchota naopak nepočítá s tím, že zařadí do výzbroje letoun F-35 specializovaný pouze na oblast EB – zjednodušeně řečeno, nepočítá se s vývojem varianty F-35, jako je EA-18G Growler. Ten naopak doplní operace letounů F-35 tak, aby mohl v budoucnu pomocí kontejneru systému NGJ rušit nízkofrekvenční radary, a tak chránit F-35.

Zdroj: ArmadaInternationa, AviationTodayl, Armejskij Vestnik, BreakingDefense, Business Insider, CSEF, Defensetech, FAS, Lextiongton Institute, Naval Postgraduate School, Radar Tutorial,The Drive,

Nahlásit chybu v článku


Související články

Finsko poptává stíhačky pro radioelektronický boj EA-18G Growler

Firma Boeing, která letouny EA-18G Growler specializované na radioelektronický boj (REB) vyrábí, ...

Pardubická RETIA se bude podílet na vývoji a integraci elektronických systémů do vozidel ASCOD 2 pro AČR

V rámci veletrhu IDET 2019 bylo podepsáno významné memorandum mezi společnostmi General Dynamics ...

NGJ-MB: Nové kontejnery elektronického boje pro EA-18G Growler

US Navy plánuje nahradit zastarávající systém AN/ALQ-99 novými rušícími kontejnery systému NGJ (Next ...

Network-Centric Warfare vs. Multi-Domain Operations

S rozvojem informačních technologií (jak softwaru, tak hardwaru) došlo a dochází ke změnám a ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • JerzyŔ
    21:44 25.01.2021

    super článek o jedné vojensko technické zajímavostí, konkrétní technické věci, srozumitelně, bez politických blábolů, zkrátka počteníčko eňoňeňo. Autor by mohl být úspěšným ...
    Zobrazit celý příspěvek

    super článek o jedné vojensko technické zajímavostí, konkrétní technické věci, srozumitelně, bez politických blábolů, zkrátka počteníčko eňoňeňo. Autor by mohl být úspěšným spisovatelem knih oborů popularizujících vědu a techniku. Víc takových.
    Skrýt celý příspěvek

  • SKmartinTO
    17:47 25.01.2021

    Vďaka za Príjemné Čítanie

    Za zmienku tiež stojí Spoľahlivosť PANTHERa. Ktorá sa stále zlepšuje a novšie produkčné stroje dosahujú priemerne viac ako 70% nasaditelnost a ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Vďaka za Príjemné Čítanie

    Za zmienku tiež stojí Spoľahlivosť PANTHERa. Ktorá sa stále zlepšuje a novšie produkčné stroje dosahujú priemerne viac ako 70% nasaditelnost a schopnosť plniť úlohy, pričom niektoré operačné letky sa trvale pohybujú okolo 75%.

    Cena za letovú hodinu sa za posledných päť rokov znížila o viac ako 40%.

    https://www.f35.com/f35/news-a...
    Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      21:12 25.01.2021

      Tak že už se dostali pod 30 000 USD na hodinu provozu?

      Tak že už se dostali pod 30 000 USD na hodinu provozu?

      • SKmartinTO
        21:32 25.01.2021

        Aktuálne je to 44 000+-

        https://www.wikiwand.com/en/Lo...

        Všeobecne ale Vládne Nespokojnosť a Tlak na zníženie ceny je ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Aktuálne je to 44 000+-

        https://www.wikiwand.com/en/Lo...

        Všeobecne ale Vládne Nespokojnosť a Tlak na zníženie ceny je značný.

        https://www.aviationtoday.com/...
        Skrýt celý příspěvek

        • logik
          10:11 26.01.2021

          V tom odkazu je, že za rok 19 to bylo 39.000. Nicméně záleží na metodice, co vše se do toho počítá (jestli např. upgrady strojů z prvních LRIPů), takže samo o sobě to je v podstatě ...
          Zobrazit celý příspěvek

          V tom odkazu je, že za rok 19 to bylo 39.000. Nicméně záleží na metodice, co vše se do toho počítá (jestli např. upgrady strojů z prvních LRIPů), takže samo o sobě to je v podstatě nevypovídající číslo (nesrovnatelné s náklady jiných strojů).
          Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            20:39 26.01.2021

            taky si říkám, že už je to níže, ale i tak je to pořád ranec peněz

            taky si říkám, že už je to níže, ale i tak je to pořád ranec peněz

  • UnionPacific
    16:16 25.01.2021

    Ohromil ma údaj,že F35 má 5-10x vyšší RCS ako F22. Doteraz som si myslel,že je to opačne. Ako je to vôbec možné, keď F35 je o dekádu mladšia,menšia a na rozdiel od F22 u nej ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Ohromil ma údaj,že F35 má 5-10x vyšší RCS ako F22. Doteraz som si myslel,že je to opačne. Ako je to vôbec možné, keď F35 je o dekádu mladšia,menšia a na rozdiel od F22 u nej nemuseli robiť kompromisy medzi stealth a letovými výkonmi ?
    Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      17:45 25.01.2021

      Reálné hodnoty zná asi jen málo osob. Berte s hodně velkou rezervou. Otázkou je, pro jakou použitou frekvenci taková hodnota platí, pokud vůbec platí.

      Reálné hodnoty zná asi jen málo osob. Berte s hodně velkou rezervou. Otázkou je, pro jakou použitou frekvenci taková hodnota platí, pokud vůbec platí.

      • Grugh
        18:55 26.01.2021

        Ja samozřejmě jasné, že víceúčelový splácaný letoun, dodavaný ve třech odlišných variantách téměř komukoliv na celém světě, kdo je ochotný zaplatit, bude mít nižší RCS (a signatury ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Ja samozřejmě jasné, že víceúčelový splácaný letoun, dodavaný ve třech odlišných variantách téměř komukoliv na celém světě, kdo je ochotný zaplatit, bude mít nižší RCS (a signatury obecně) než specializovaný stíhací letoun s nekruhovými výstupními tryskami, který si USA syslí pro sebe.
        Nebo si snad myslíte, že ne?
        Skrýt celý příspěvek

        • flanker.jirka
          20:44 26.01.2021

          nemusí tomu tak být, u F 35 snad budou o kousek dále v materiálech a výpočtech o proti dříve projektovanému F 22 a YF 23. RCS výtokové trysky je problém hlavně ze zadní polosféry, ...
          Zobrazit celý příspěvek

          nemusí tomu tak být, u F 35 snad budou o kousek dále v materiálech a výpočtech o proti dříve projektovanému F 22 a YF 23. RCS výtokové trysky je problém hlavně ze zadní polosféry, důležitější je RCS čelní polosféry.
          Skrýt celý příspěvek

    • Shania
      19:23 25.01.2021

      Z toho co bylo zverejnene, tak F-35 ma nizsi a pokrocilesi signaturu.

      Z toho co bylo zverejnene, tak F-35 ma nizsi a pokrocilesi signaturu.

      • flanker.jirka
        21:18 25.01.2021

        Dá se nějakým číslem vyjádřit "nižší a pokročilejší signaturu?" ... nižší bych ještě pochopil, ale v čem spočívá pokročilejší? Jde například o více širokopásmové řešení?

        Dá se nějakým číslem vyjádřit "nižší a pokročilejší signaturu?" ... nižší bych ještě pochopil, ale v čem spočívá pokročilejší? Jde například o více širokopásmové řešení?

        • Shania
          09:57 26.01.2021

          zaver si musi udelat sam>

          2014:

          [1] General Hostage: ”The F-35′s cross section is much smaller than the F-22′s. “The F-35 doesn’t have the altitude, doesn’t have the speed [of ...
          Zobrazit celý příspěvek

          zaver si musi udelat sam>

          2014:

          [1] General Hostage: ”The F-35′s cross section is much smaller than the F-22′s. “The F-35 doesn’t have the altitude, doesn’t have the speed [of the F-22], but it can beat the F-22 in stealth.”
          http://aviationweek.com/blog/f...


          [2] Lt. Gen. Christopher Bogdan (JPO): "I would say that General Hostage … is accurate in his statement about the simple stealthiness of the F-35 [with regard] to other airplanes," Bogdan said in the interview. The statement was accurate for radar cross section, as measured in decibels, and range of detectability, he said, and he scoffed at the notion that anyone can tell how stealthy an aircraft is just by looking at it.

          http://www.airforcemag.com/Mag...

          2017:

          On a radar map, a 747 would appear the size of a hot air balloon and an F-16 would look like a beach ball. Drill down to legacy stealth aircraft and Lockheed’s F-117 Nighthawk would show up as a golf ball while an F-22 Raptor might appear as a pea. With the F-35, Lockheed is getting down to pebble size, according to Robert Wallace, senior manager for F-35 flight operations. Wallace, a former chief of low-observability for the US Air Force’s B-2 bomber, says the F-35 has leveraged LO qualities from the bomber – but he could not elaborate on specifics. Pilots will see a more advanced low-observable signature on the F-35 versus the F-22,...

          https://www.flightglobal.com/n...
          or
          http://www.f-16.net/forum/view...
          Skrýt celý příspěvek

        • Grugh
          18:49 26.01.2021

          Ano, dá se to čísleně vyjádřit.
          Čím je vyšší politicko-ekonomický tlak na export daného typu do, tím se úměrně snižuje a pokročile inovuje signatura (která je z principu přísně ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Ano, dá se to čísleně vyjádřit.
          Čím je vyšší politicko-ekonomický tlak na export daného typu do, tím se úměrně snižuje a pokročile inovuje signatura (která je z principu přísně tajná). Samozřejmě vše probíhá již na úrovni marketingových materiálů a předpřipravených projevů. Vylepšovat "železo" by bylo zbytečně neefektivní a málo progresivní.
          Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            21:16 26.01.2021

            právě že u F 35 je vidět rozdíl ve vynaložených nákladech na tom zda bude letadlo pouze Low Observable nebo stealth.

            právě že u F 35 je vidět rozdíl ve vynaložených nákladech na tom zda bude letadlo pouze Low Observable nebo stealth.

    • jj284b
      07:49 26.01.2021

      ide o stary udaj (Golf ball vs marble) ktory platil v dobe kedy bol publikovany, no vtedy bol F35 stale len prototyp.. realita je niekde inde...

      ide o stary udaj (Golf ball vs marble) ktory platil v dobe kedy bol publikovany, no vtedy bol F35 stale len prototyp.. realita je niekde inde...

      • Grugh
        19:11 26.01.2021

        Jsou různá přirovnání v souvislosti s F-35:
        golfový míček
        oblázek
        hliněná kulička
        hrášek

        Ale při úváděném RCS povrchu 0,0015m2 je to koule o průměru 22mm. To samozřejmě bude ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Jsou různá přirovnání v souvislosti s F-35:
        golfový míček
        oblázek
        hliněná kulička
        hrášek

        Ale při úváděném RCS povrchu 0,0015m2 je to koule o průměru 22mm. To samozřejmě bude platit pouze při optimálním směru a optimální frekvenci.

        Čím je přesnější a škálovatelnější výpočet, tím se dá nalézt "optimálnější" směr a frekvence. Tedy s pokročilým vývojem výpočetního HW a SW se zlepšují papírové charakteristiky existujících letounů i bez lhaní. Ale ani to nedělá některýcm lidem problém (hlavně matketing, styk s veřejností a médii, a samozřejmě vrcholné vedení).
        Skrýt celý příspěvek

        • logik
          22:36 26.01.2021

          Víš, pro slušného člověka je lhaní definované jako "snaha uvést druhého v omyl".

          Víš, pro slušného člověka je lhaní definované jako "snaha uvést druhého v omyl".

  • Kusa
    16:03 25.01.2021

    Dobrý den
    Mám takovou hodně laickou otázku. Ta tažená návnada pokud není zničena raketou se zahazuje nebo navine zpět. Díky.

    Dobrý den
    Mám takovou hodně laickou otázku. Ta tažená návnada pokud není zničena raketou se zahazuje nebo navine zpět. Díky.

  • Shania
    10:28 25.01.2021

    "Izraelský Adir se ovšem od F-35 všech verzí liší použitím izraelského radaru a izraelských systémů EB"

    Tohle se vzalo kde? Je k tomu nejaky zdroj?

    Izrael si ma integrovat EW ...
    Zobrazit celý příspěvek

    "Izraelský Adir se ovšem od F-35 všech verzí liší použitím izraelského radaru a izraelských systémů EB"

    Tohle se vzalo kde? Je k tomu nejaky zdroj?

    Izrael si ma integrovat EW pod... ne ze si nahradi interni systemy.
    Skrýt celý příspěvek

    • Jan Grohmann
      14:42 25.01.2021

      Správně mělo být, že se o této možnosti uvažuje. Článek ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Správně mělo být, že se o této možnosti uvažuje. Článek upraven.
      Zdroje:
      https://breakingdefense.com/20...
      https://strategicassessment.in...
      Skrýt celý příspěvek

      • Shania
        16:44 25.01.2021

        Super, diky.

        Osobne necekam, ze Izrael nahradi jakykoliv interni HW vlastnim, jejich modifikace budou ve forme adonu/pluginu/appek k existujicimu sw a hw a pak integrace vlastnich ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Super, diky.

        Osobne necekam, ze Izrael nahradi jakykoliv interni HW vlastnim, jejich modifikace budou ve forme adonu/pluginu/appek k existujicimu sw a hw a pak integrace vlastnich zbrani.

        Ale uvidime.
        Skrýt celý příspěvek

        • flanker.jirka
          17:46 25.01.2021

          Nahradit u toho radar je možné, ale vzhledem k integraci do celého systému by vývoj něčeho lepšího zabral hodně času a peněz.

          Nahradit u toho radar je možné, ale vzhledem k integraci do celého systému by vývoj něčeho lepšího zabral hodně času a peněz.