Kontejner elektronického boje pro F-35 Lightning II

-
1. 4. 2022
-
73 komentářů
-
Jan Feryna
Američtí konstruktéři již několik let vyvíjí kanonový kontejner MGS (Missionized Gun System) pro letouny F-35 verze B a C. V poslední době se objevují informace o víceúčelovém kontejneru vycházejícím z MGS pro nesení prostředků elektronického boje (EB) nebo dalších senzorů.
MGS využívá 25 mmkanón GAU-22 vycházející z kanónu GAU-12 v kompozitním stealth kontejneru dánské společnosti Terma. Ta v rámci globálního dodavatelského řetězce zajišťuje více než 80 součástek letounu F-35, mezi které kromě zmíněného kontejneru patří například kompozitní materiály pro stabilizátory a ocasní plochy letounu nebo pylony pro zavěšení munice vzduch-země.
Samotný MGS je umístěn pod trupem mezi pumovnicemi. Pilot má k dispozici 220 kusů munice a kadence střelby je 3000 ran za minutu. Kontejner včetně munice váží přibližně 460 kg.
Společnost General Dynamics jako hlavní kontraktor celého projektu dokončila MGS zhruba v roce 2010. Od té doby běžela malosériová výroba. Po roce 2010 došlo k předání americkému námořnictvu. První střelby kontejner nově označovaný jako GPU-9/A podvěšený pod trupem letounu F-35B absolvoval v roce 2016. MGS je určen pro letouny F-35 verzí B a C, které, na rozdíl od verze A, nedisponují kanónem zabudovaným v trupu letounu.
Kontejner již také prošel bojovým nasazením. Na konci roku 2020 zveřejnila americká námořní pěchota (USMC) video zachycující nasazení letounu F-35B se zmíněným kontejnerem GPU-9/A. Letoun F-35B odstartoval z plavidla třídy Wasp USS Makin Island a jeho úkolem byla blízká letecká podpora v rámci operace Octave Quartz v Somálsku, jejíž cílem byl přesun nespecifikovaných amerických jednotek ze Somálska do „jiných východoafrických zemí“. Letoun F-35B na zmíněném videu útočí pravděpodobně na čluny somálských pirátů nebo islamistických milic.
F-35B s kontejnerem GPU-9/A útočí na pirátské lodě
Ani letounu F-35B vybaveným kontejnerem GPU-9/A se nevyhnula nehoda. USMC v březnu minulého roku zveřejnila informaci o nehodě, která se stala nespecifikované jednotce během nácviku blízké palebné podpory v noci v blízkosti základny Yuma ve státě Arizona. Během incidentu došlo k mírnému poškození letounu. Příčinou nehody byl výbuch vysoce tříštivo-trhavé střely PGU-32/B SAPHEI-T krátce po opuštění hlavně kanónu.
Existence kontejneru s malou odraznou plochou dává možnost jeho dalšího rozvoje ve zmíněných oblastech EB, průzkumu a dalších senzorů. Již v roce 2009, kdy zmíněný kontejner dokončoval tovární testy, se společnost Lockheed Martin začala zabývat možností umístění prostředků EB do kontejneru umístěného pod trup F-35. Právě takový kontejner by měl doplnit a rozšířit schopnosti současného systému EB AN/ASQ-239, jenž společně s AESA (Active Electronically Scanned Array) radarem AN/APG-81 tvoří základ schopností F-35 v elektromagnetickém spektru.
AN/ASQ-239 varuje před ozářením radarem (RWR) a současně umí určit polohu, identifikovat, analyzovat a rušit nepřátelské zdroje elektromagnetického záření (za pomoci AN/APG-81 a elektrooptického systému AN/AAQ-30).
Model víceúčelového kontejneru od společností Terma z roku 2012 a schéma kanónového kontejneru GPU-9/A.
V roce 2012 představila během mezinárodní letecké výstavy ve Farnborough ve Velké Británii společnost Terma nový víceúčelový kontejner MMP (Multi Misssion Pod) pro letoun F-35 určený k nesení „průzkumných systémů a prostředků elektronického boje nové generace“ společně s kanónem.
Na konci letošního února došlo ke zveřejnění snímků zachycujících letoun F-35B letky VMFA 225 nejspíše s novým víceúčelovým kontejnerem odlišným od GPU-9/A. Hlavním rozdílem je absence hlavně kanónu GAU-22.
Podobný kontejner představila během Association of Old Crows convetion v roce 2021 také firma Raytheon. Představení kontejneru během této událostí není náhodné. Association of Old Crows totiž sdružuje veterány a příslušníky jednotek EB.
Společnost Raytheon je navíc hlavním kontraktorem projektu Next Generation Jammer Mid-band (NGJ-MB) pro letoun EA-18G Growler. NGJ-MB je určen k rušení frekvencí ve středním pásmu (přibližně 2-18 Ghz), v němž běžně pracují radary systémů protivzdušné obrany. U letounu Growler má nahradit systém AN/AQL-99. Momentálně se NGJ-MB nachází ve fázi malosériové výroby. Do budoucna chtějí vývojáři přidat schopnost působit v kybernetickém prostoru.
V listopadu 2021 firma Raytheon představila model F-35 s neznámým typem kontejneru.
Možnost vybavení letounu F-35 technologiemi NGJ-MB již v roce 2012 připustila společnost Lockheed Martin. USMC ve stejné době potvrdila, že posílení schopností F-35B v elektromagnetickém spektru je reálné.
Doposud také nedošlo k integraci nové protiradiolokační střely AGM-88G AARGM-ER (Advanced Anti-Radiation Guided Missile – Extended Range) a vývoj kontejneru pro EB může s její integrací úzce souviset. Letoun F-35 vybavený technologiemi NGJ-MB a střelou AARGM-ER by částečně mohl převzít úkoly letounu EA-18G Growler.
Druhou možností využití nového kontejneru po EB je oblast průzkumu. V současné době se však podle veřejně dostupných informací průzkumný kontejner nevyvíjí a veškeré úvahy jsou prozatím pouze „na papíře“. Neexistují ani veřejně dostupné detaily týkající se případné funkce a schopností tohoto kontejneru.
Třetí možností využití kontejneru je umístění AESA radaru, jehož úkolem by bylo monitorovat prostor po stranách a za letounem, čímž by došlo ke zlepšení situačního povědomí pilota. Již během vývoje letounu F-35 američtí konstruktéři uvažovali o umístění speciálních radarových ploch do trupu letounu právě za účelem zvýšení situačního povědomí po stranách a za letounem. Takové zařízení by však výrazně zvýšilo odraznou plochu letounu, a proto k jeho umístění nedošlo.
Prozatím není jasné, zda nový kontejner bude čistě americkou záležitostí nebo se objeví ve výzbroji dalších uživatelů letounů F-35B. Například britské ministerstvo obrany na konci roku 2020 vydalo prohlášení, podle nějž prozatím neplánuje vybavit své letouny F-35B jakýmkoliv kontejnerem, ačkoliv v technické rovině tomu nic nebrání.
Zdroje: f-16.net, GD, Terma, The Drive, The Drive, The Drive, The Aviationist, UK Defence Journal
Související články
Pýcha Royal Navy: Letadlová loď HMS Queen Elizabeth a F-35B
Královské námořnictvo (Royal Navy) v současné době u pobřeží Spojených států intenzivně testuje ...
-
16.10.2018
-
49 komentářů
-
Jan Grohmann
NGJ-MB: Nové kontejnery elektronického boje pro EA-18G Growler
US Navy plánuje nahradit zastarávající systém AN/ALQ-99 novými rušícími kontejnery systému NGJ (Next ...
-
05.01.2021
-
4 komentářů
-
Jan Feryna
Britská stíhačka F-35B se zřítila do Středozemního moře
Včera dopoledne našeho času se zřítila britská víceúčelová stíhačka F-35B Lightning II do vod ...
-
19.11.2021
-
78 komentářů
-
Jan Grohmann
Letouny elektronického boje EA-18G Growler v Německu
Na německé letecké základně Spangdahlem přistálo šest letounů elektronického boje EA-18G Growler ...
-
29.03.2022
-
1 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Ani bych nad F-35 neuvažoval, stejně v plný palbě to mít nikdy nebudeme, tak co to vůbec řešit... Jo je to hezké, ale je to pro nás nesmysl... Gripeny jsou na naše poměry jasná ...Zobrazit celý příspěvek
Ani bych nad F-35 neuvažoval, stejně v plný palbě to mít nikdy nebudeme, tak co to vůbec řešit... Jo je to hezké, ale je to pro nás nesmysl...
Gripeny jsou na naše poměry jasná volba. Hlavně mají nižší náklady na provoz, tudíž budou více ve vzduchu a tím rostou zkušenosti pilotům, to je to hlavní. To jestli to nemá stealth, jako F-35 nebo že to neumí nést jaderné střely. To bych vůbec neřešil. A sestřelit se dá stejně všechno...
Hlavně to umí startovat a přistávat z kratších ramp a snad to údajně dá i silnici nebo nějaké menší nebo provizorní letiště. Dá se to rychle nasadit a snadněji se to dá udržovat. To je přesně pro nás...
A držel bych se jistoty, vzal bych nějaký rozumný počet. Hlavně piloti musí lítat...Skrýt celý příspěvekF-35 je jen jedna. Když ji koupíme máme přístup k plnému potenciálu. Bude jen na armádě ho využít.
Gripen má u nás jen o málo nižší provozní náklady než se udávají pro F-35.F-35 je jen jedna. Když ji koupíme máme přístup k plnému potenciálu. Bude jen na armádě ho využít.
Gripen má u nás jen o málo nižší provozní náklady než se udávají pro F-35.No to je ale trochu hloupost, co tvrdíte. Jaký plný potenciál? F-35 není v tuto chvíli plně bojeschopná, řeší se u ní stovky a stovky problémů. A řeší se velmi pomalu a těžko říci ...Zobrazit celý příspěvek
No to je ale trochu hloupost, co tvrdíte. Jaký plný potenciál?
F-35 není v tuto chvíli plně bojeschopná, řeší se u ní stovky a stovky problémů. A řeší se velmi pomalu a těžko říci zda se vůbec vyřeší. Není dotažená do konce a asi ani dlouho ještě nebude. Je na samém počátku svého vývoje, omezená na počáteční operační schopnosti, nedá se s ní počítat ani do boje střední intenzity. Oproti tomu je Gripen plně funkční, dobře uzpůsobený, schopen okamžitého bojového nasazení kdykoliv a kdekoliv.
Požadavky na údržbu u F-35 jsou velmi vysoké a nízká dostupnost dílů. Gripen je právě ceněn pro nízké náklady a snadnou údržbu. Tudíž připravit letku Gripenů bude snazší než letku F-35. S tím souvisí i to, že v rozsáhlé válce je schopen přistát na provizorních letištích nebo dálnicích s běžným provozem, F-35 potřebuje nedotčené letiště. V případě konfliktu, ani nemusí vůbec vzlétnout. F-35 je jednou tak těžká, F135 má více než trojnásobek tahu než Gripen F414, spotřeba paliva je někde úplně jinde, už jen v tomhle je přeci rozdíl. Letová hodina je tedy mnohonásobně dražší.
Co bude výhodnější u F-35 je to, že se jí bude vyrábět tisíce kusů, oproti Gripenům, kterých bude asi jen pár stovek. Takže cena pořízení bude u F-35 výhodnější. A plánuje se, že díly budou dostupné případně i od spojenců a počítá se s ní tak na 50 let dopředu, což Gripeny nemají kam dál gradovat, je to jen 4+. Ale pro nás zajímavá F-35, podle mě bude možná s otazníkem, až tak za 10-15 let, teď ale určitě ne. Teď je to jednoznačně Gripen e.
A dalo by se pokračovat dál a dál. Meteor s mnohem delším dosahem a důmyslnější radarový vyhledávač je důležitou výhodou oproti AIM-120D F-35 s náporovým pohonem.
Gripeny jsou nezávislé oproti F-35, které špehují kde co a posílají to zpětně do USA a jsou silně závislé na kódech z USA.
Jako za mě v tuhle chvíli je to jednoznačně Gripen než 5 generace, která v některých variantách nedá ani rychlost zvuku.Skrýt celý příspěvekHeleee... Bavíš se o Jas-39 E nebo C/D? Protože z toho plyne spousta věcí. Ty v tom textu totiž tak volně přeskakuješ mezi E a C/D zdá se mi. C/D byl fajn pro podmínky ČR pro to ...Zobrazit celý příspěvek
Heleee...
Bavíš se o Jas-39 E nebo C/D? Protože z toho plyne spousta věcí. Ty v tom textu totiž tak volně přeskakuješ mezi E a C/D zdá se mi. C/D byl fajn pro podmínky ČR pro to co to je. Gripen E je zatím letoun v plenkách a stále v testování, který používá země původu a Brazílie. Je to evoluce předchozí generace, ale stále se jedná o čtyřku+.
Prosím pěkně ukaž mi ty "stovky a stovky problémů" a "neplnou bojeschopnost". Mám takový pocit, že jsi si přečetl ten jeden nebo dva články na Forbes a TheEconomist, kde se řešily některé problémy (jež ale panovaly jen u některých verzí) a které se soustavně řeší a vyřeší a řekl jsi si hmm pro teď odpad. Je pěkný, že Gripen C/D je plně funkční a "dobře uzpůsobený" (whatever the fuck that means), u AČR pěkně slouží, ale už je ten vývoj prostě dál. "Schopen okamžitého bojového nasazení kdykoliv a kdekoliv" to máš z reklamního letáku?
"Velmi vysoké a nízká dostupnost" dílů, no ty porovnání velký rozdíl oproti udávanému Éčku nepřináší a dostupnost náhradních dílů asi bude trochu jiná pro "hlavní multirole NATO a US spojenců" než pro stroj pro pár států ze Švédska.
S těmi nízkými náklady a údržbou bych počkal až na další zkušenosti uživatelů. Brazílie svoje první stroje dostala teprve nedávno.
Pokud teď pořídíme x kusů Éčka, dobrý, letectvo to posune někam dál, pokud nakoupíme celý technologický package včetně výzbroje, ALE... za chvíli to bude outdated (teda spíš už to je outdated). Když se teď začneme poohlížet po náhradě Gripenů, tak stejně první stroje budou za 5+ let, operační způsobilost ještě dál.
Asi takhle, F-35 se prodává jak rohlíky na krámě, svoje důvody to má. Ten letoun je designovaný na to, aby mohl efektivně operovat v contested airspace, proto stealth a podobné srandy. Je to už 5 generace. Psal to Wolski, psal to The Avionist. Když se potkaly na cvičení F-35 v simulovaném boji proti letounům 4 a 4+ generace, výsledek byl jasný. Ty tvoje nedotažené letouny na počátečních operačních schopnostech sundavaly protivníky v poměru 20:1 ve prospěch F-35. Takže asi tak, tuším Wolski psal něco o tom, že: "pilot čtvrté generace zjistí, že má co dočinění s F-35 až ve chvíli kdy "tahá".
Akvizicí F-35 získá VzS to nejlepší co je a to co tím nejlepším zůstane (a bude nadále vylepšováno) po další dekády. Budeme na špici a VzS nemusí třeba 50-60+ let hledat náhradu. Při koupi Éčka dobrý, získáme letoun který je dnes solidní, nebo lepší průměr, ale jak půjde čas tak se začne čím dál tím víc stávat jen tím průměrem a konkurence bude utíkat a utíkat. A teď pořídit na 10 let Éčko, aby jsme pak zaváděli F-35 je prostě ekonomický, technologický a logistický nesmysl.
Co se musí JASu uznat, že je super, je ta nasaditelnost z krátkých drah a málo potřebného zázemí. Stroj to rozhodně není špatný a svůj účel splní, ale není to moc investice do budoucích schopností a jeho constested airspace survivability nebude vysoká oproti F-35.
Další věc je, my nejsme chudý africký stát, Finové jich při svém podobném HDP kupují 64, to ČR bez problému 24ks zvládne...Skrýt celý příspěvekPokud zmiňuju Gripen ve srovnání s F-35, tak mám samozřejmě na mysli Gripen E, který se uvádí jako dokončený, kde se jen přecházelo z funkčního letadla, kdežto F-35 je úplně nový ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud zmiňuju Gripen ve srovnání s F-35, tak mám samozřejmě na mysli Gripen E, který se uvádí jako dokončený, kde se jen přecházelo z funkčního letadla, kdežto F-35 je úplně nový koncept a v roce 2022 se ještě stále hovoří asi o 800 problémech, které se nevyřešily. A ano vím, že je to 4+ vs 5. generace a ano Gripen 4+ asi dál neporoste, kdežto s F-35 se počítá cca na 50let.
Ale jak jsem psal už na začátku, rozhodují hlavně zkušenosti pilotů a trénink. Protože pokud bude zkušený pilot lítat ve 4+ proti 5. generaci, která má sice vybavení jako blázen, ale velmi drahý provoz a její obsluha nebude mít nalítáno, tak má velmi vysoké šance, že v leteckém souboji 4+ vyndá 5. generaci, logicky proto, že pilot ji nebude mít dostatečně v ruce. Jasně simulace 20:1 ano, viděl jsem jich pár a zase F-35 vyndá F-22 Raptor, protože je postavený k vybojování vzdušné blablabla. Ale simulace pracuje pouze s maximálními výhodami toho daného stroje a s nějakými podmínkami. Už neřeší zkušenost pilota v plném rozsahu a úplně všechny aspekty případné války, a tedy podporu nebo nepředvídatelné okolnosti, kde se podmínky naruší náhodou nebo záměrem. A ano, pokud velká země jako USA bude měnit 4+ za 5. generaci, kde piloti budou mít stejný výcvik a stejné hodiny, tak je výhoda v 5. generaci. Pokud to ale bude jak u Rusů, kdy lítali nelítali, tak je jasné že je budou sundávat čímkoliv. A mezi námi z historie víme, že se dá sestřelit i Stealth s primitivním radarem, který nevěděl, že ho nemá vidět, protože mu to asi nikdo neřekl.:-D
Stačí se podívat na aviatiu (teda jestli tam úplně nekecaj) do porovnání, kde je jasný rozdíl v provozních nákladech. A člověk nemusí být génius, aby mu došlo, že naše ekonomika nám neumožní, aby naši piloti měli s F-35 více nalétaných hodin, jak s případnými Gripeny E. Takže to maže výhodu F-35 v našich podmínkách. Plus přičítám mnohaletou zkušenost s přístupem naší vlády k armádě a letectvu. Jako nechceme, aby naše vláda koupila F-35.:-D Proč? Protože se v tom naši piloti akorát zabijou a nebudou létat tak, jak by mohli na Gripenech. Rozum do hrsti. Vždyť ani armádá nemá nový maskovací vzor. Ano je vyvinutý, ale kdy se na něj přejde? Vždyť ho nemá. Kdy bude alespoň výstroj z lehčího materiálu s pořádnými střihy. Tuzemské firmy vyvinuly nanoprotex je mnohonásobně lepší jak goretex, myslíte že to koupí našim vojákům? A to nejsou jen hadry, armáda potřebu kde co, protože se na ní léta kašle. Myslíte si někdo, že ta F-ka by za něco stála? To by bylo fiasko. Gripeny jsou v téhle bídě bohužel ta nejlepší volba, která nás může vůbec potkat.
A jo budou ostatní státy napřed oproti nám o mnoho let, ale v tuhle chvíli je třeba si uvědomit, odkud hrozí reálný případný úder. A jestli je pravda, že se uvádí, že Gripen E má tak dobrou Aviatiku, že lepší má jen leda USA nebo možná Čína. Tak sorry, ale nám Gripen E prostě stačí.:-)Skrýt celý příspěvekZnovu vám říkám že za letovou hodinu Gripenu platíme téměř to samé jako USA za hodinu F-35A. Tak tu nešiřte bludy jak nezaplatíme provoz F-35.
Znovu vám říkám že za letovou hodinu Gripenu platíme téměř to samé jako USA za hodinu F-35A. Tak tu nešiřte bludy jak nezaplatíme provoz F-35.
F-35 dost to létání pilotovi usnadňuje, nálet nebude problém pokud se na armádu přestane srát. Zkušenosti jsou super, ale i tak s Formanem proti Superbu nemáš šanci i když budeš ...Zobrazit celý příspěvek
F-35 dost to létání pilotovi usnadňuje, nálet nebude problém pokud se na armádu přestane srát. Zkušenosti jsou super, ale i tak s Formanem proti Superbu nemáš šanci i když budeš Niki Lauda.
Ten skokový rozdíl 4+ proti 5 je značný. Další věc je, že s vývojem možností simulačních a výcvikových technologií se náklady na výcvik budou snižovat, opět díky F-35 se dostaneme do této skupiny a jejich systému. Spolupráce s partnery bude značná.
Ono ale nešlo o simulace, ale simulovaný střet pilotů U.S Air Force.
Provozní náklady Éčka ještě vůbec nejsou jasné, pokud budeme jediní ve střední Evropě s Gripenem E, tak se i dost zhorší a zdraží servis a upgrady. Jestli se ukáže, že je to Éčko fakt taková "laciná" bomba jak deklarují (což ještě bude trvat pár let), tenhle problém padá.
Znovu, když finská ekonomika, která je víceméně stejná jako ČR umožní provoz 64 ks F-35, pak 24ks zvládneme.
Ten rozdíl je takový, že ani pilot s menším náletem pořád nemaže výhody F-35 proti Gripenu :-D. Proč by se v tom měli zabít? :-D
Ehm, BVP se řeší, tanky vypadá že jsou skoro vyřešené, dělostřelectvo, MADR a PVO vyřešené, řeší se LÚV. Přilby a vesty je hotovo, dokončuje se kompletní přezbrojení bojovek na Bren 2. Řeší se drony. Přijdou Titusy.
Co se MADu 21 týče, ten se nyní zkouší, výsledek bude znám na GŠ na konci léta, původní projekt kamufláže dopadl neuspokojivě, MAD 21 vypadá nadějně. Uniformy jsou hotové, zkoušely je specky, podle nich je to lepší než Crye Precisicion G3, na zavedení se možná počká rovnou s MADem 21.... Taakže tak....
Souhlasím, že Gripen E nám "stačí", líbí se mi ta nenáročnost zázemí a vzlet z krátkých drah a rozumím Vašemu argumentu a obavám. Pokud chceme šetřit Éčko je dobrá volba, ale posune nás jen o kousek. Když už tak ať se nakoupí minimálně 24 ks a k tomu všechny hračky. A chci raketový dělostřelectvo a BNVD4G :-DDDSkrýt celý příspěvekScotty S těmi bludy opatrně, pronájem a pořízení strojů jsou finančně rozdílné řešení. V "českých" podmínkách budou F 35 i levnější na provoz, protože se začne šetřit a 60% mašin ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
S těmi bludy opatrně, pronájem a pořízení strojů jsou finančně rozdílné řešení. V "českých" podmínkách budou F 35 i levnější na provoz, protože se začne šetřit a 60% mašin bude sedět :-)
Když už máte přehled o tom na kolik ve skutečnosti leasing Gripenu příjde, tak se zkuste poptat v Norsku na provoz F 35.Skrýt celý příspěvekNevím na co se ptát v Norsku. U nás stojí letová hodina Gripenu nějakých 27 000 dolarů. Pro F-35A se udává cena zhruba 31 000 dolarů. Na to co umí je to pro nás velice Gripen drahé ...Zobrazit celý příspěvek
Nevím na co se ptát v Norsku. U nás stojí letová hodina Gripenu nějakých 27 000 dolarů. Pro F-35A se udává cena zhruba 31 000 dolarů. Na to co umí je to pro nás velice Gripen drahé letadlo.Skrýt celý příspěvek
Scotty Píšete, s prominutím, nesmysl. Za takovou sumu na letovou hodinu do toho počítáte peníze za leasing. V případě výběru Gripenu E nebo F 35 půjde v obou případech o nákup. Při ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
Píšete, s prominutím, nesmysl. Za takovou sumu na letovou hodinu do toho počítáte peníze za leasing. V případě výběru Gripenu E nebo F 35 půjde v obou případech o nákup. Při velmi podobných jednotkových cenách letadel pak bude provoz v rozdílnějších hodnotách, u Gripenu budete muset odečíst podíl leasingu.
Nemůžete porovnávat Gripen C/D s F 35. Gripen C/D u nás odvádí super službu, to že pod nimi máme pouze zastaralé verze AIM 9 a mizivé množstvíí AIM 120 ... nemluvě o ostatní munici, není problém letadla, ale české politiky v přístupu k obraně vlasti, to letadlo má větší potenciál. A i když leasing strojů je dražší než jejich pořízení a provoz, tak to mělo jednu obrovskou výhodu. Nasmlouvaly se letové hodiny a to se plnilo, tak že piloti létali. Stačí se podívat na to, jak se na armádě začalo po roce 2006 šetřit, letectvo mělo obrovské štěstí, že se letadla leasly, protože v opačném případě by to dopadlo jako na Slovensku, s bídou by létaly stroje v hotovosti.Skrýt celý příspěvekPlacení nájmu započítává do ceny letové hodiny sama armáda. Což je správně protože je to platba která odchází každý rok z rozpočtu na jejich provoz. Ochota investovat do letadla ...Zobrazit celý příspěvek
Placení nájmu započítává do ceny letové hodiny sama armáda. Což je správně protože je to platba která odchází každý rok z rozpočtu na jejich provoz. Ochota investovat do letadla které není a nikdy nebude naše jr pochopitelně velmi nízká. o je problém který se táhne od začátku jejich provozu (plus to že cokoli nad vyjednanou smlouvu si nechají Švédová draze zaplatit).Skrýt celý příspěvek
Scotty
Nevýhody pronájmu jsou nám dobře známy, ale co na plat, když nám tuto cestu nědko vybral. V té době se propásla možnost jít do nákupu F 16 společně s poláky.Scotty
Nevýhody pronájmu jsou nám dobře známy, ale co na plat, když nám tuto cestu nědko vybral. V té době se propásla možnost jít do nákupu F 16 společně s poláky.
Pane bože zač. Doufám že vám za to Saab aspoň dobře platí.
Pane bože zač. Doufám že vám za to Saab aspoň dobře platí.
Pro Scotty. Jak může stát 1 hodina stejně u Gripenu E jako u F-35, když tam jsou rozdílné motory, kde ten druhý u f-35 má 3-násobný tah, aby dokázalo to letadlo letět stejnou ...Zobrazit celý příspěvek
Pro Scotty.
Jak může stát 1 hodina stejně u Gripenu E jako u F-35, když tam jsou rozdílné motory, kde ten druhý u f-35 má 3-násobný tah, aby dokázalo to letadlo letět stejnou rychlostí jako o polovičku lehčí Gripen E. Je rozdíl když má auto 1.5 tunu a nebo 3 tuny a má mít stejný rychlostní výkon. S tím souvisí, lepší brzdy, lepší tlumiče, atd. To samé je logicky u letadla. Ty díly jsou výkonnější, je jich víc a jsou dražší, proto je i to letadlo jednou tak těžké, takže údržba je jasně dražší na dražší náhradní díly, na školení mechaniků, na jejich znalosti-dovednosti a dá se pokračovat dál.
A pokud někdo na papíře uvádí hezká čísla nebo stejná, tak sorry, ale tomuhle prostě nevěřim, je to blbost, jen aby to vypadalo líp a dobře se to prodávalo. Marketingovej tah. Dneska lže z výrobců čehokoliv kde kdo, tak proč zrovna tohle by měla být pravda, že provoz vyjde na stejná čísla? To by musela být nějaká nová tajná technologie, kde má ten stroj jinou spotřebu a opotřebování dílů a ne rozdíl půl generace.:-) Sorry tohle ne.:-)
Pro Danik:
Viděl jsem videa, jak si profík na Numburgringu dával s neupravenou sériovkou do běžného provozu ve 200 km/h rychlostech až o 4 třídy lepší sportovní káry, co umí jezdit i 350 km/h. Protože ti co to řídili, nejeli na hranici možností těch aut. On věděl , co dělá, proto je tam předjížděl v zatáčkách jednoho za druhým.
Píšeš o simulovaném střetu dvou stejných pilotů a to je právě to. Jak jsem už psal, když by se potkala špička, co to má v ruce s průměrem nebo podprůměrem mám pocit, že by to tu jednu generaci smázlo. Byly články o tom, že ruským pilotům chybí odlítané hodiny.
Jestli západ nadává že má nalítáno jen 240 hodin ročně a je mu to málo k udržení bojeschopnosti, Čechy maj cca 150 hodin na Gripenech a Rusové 100. Tak sorry, ale ty co nalítaj 100 hodin to letadlo nemaj v ruce, jako borci co maj třeba 300 hodin. A já tvrdím, že to tu půl generaci dorovná, pokud budou mít nalítáno ještě nad rámec. A pokud pilot nemá nalítáno, tak i když má talent, klesá odvaha, trénink přidává sebevědomí i a tělo potřebuje trénovat, aby se dokázal ve zlomcích vteřin správně rozhodovat, atd..
Nemá smysl se dohadovat, už mě to nebaví. Gripen E vnímám jako dobrý mezičlánek, než se třeba úplně dotáhne ta F-35 nebo objeví něco jiného. A pochybuju, že pokud teď to letadlo F-35 stojí 2 nebo 3 miliardy jedno, podle toho asi kdo je jak zrovna politicky výhodnější kámoš, nevim, jak to účtujou, tak za 5 let nebude za polovičku. Možná jo, ale nevim, myslim si že ne, je to novinka a budou chtít si to nechat pořádně zaplatit hlavně na začátku. A čekací listina je tak dlouhá. A platit předbíhání? Nevim. Šel bych je kupovat, až jako poslední, až je ostatní budou dokupovat pro doplnění stavu. Takže jak jsem psal, tak za 10-15 let by ta cena a vyladění stroje mohlo korespondovat s našimi zájmy. Za 5 let je ještě brzo.Skrýt celý příspěvek
K te rychlosti, ted se jasne ukazuje, ze na ukrajine litaji v podstate pod stromy, takze steath stroje budou rychlejsi nez 4gen ocesavajici jabka uz jen tim, ze budou litat vysoko. ...Zobrazit celý příspěvek
K te rychlosti, ted se jasne ukazuje, ze na ukrajine litaji v podstate pod stromy, takze steath stroje budou rychlejsi nez 4gen ocesavajici jabka uz jen tim, ze budou litat vysoko.
Predstav si jen jak moc by ukrajincum pomohlo jen to, ze by jim neco dokazalo litat nad frontou a predavalo by to informace delostrelectvu.... a obcas si to odletelo znicit najake to skladiste, most a podobne... S Grypenem budem cesat max ty jabka...
Jestli mas starost s letisti, tak asi potrebujem F-35B...Skrýt celý příspěvekTo je minulost, současnost a budoucnost je o tom, že pilotovaná letadla nebudou vstupovat do takových akcí přímo nad bojiště a budou používat Stand off munici. Už dnes se ukazuje, ...Zobrazit celý příspěvek
To je minulost, současnost a budoucnost je o tom, že pilotovaná letadla nebudou vstupovat do takových akcí přímo nad bojiště a budou používat Stand off munici. Už dnes se ukazuje, že bezpilotní prostředky umí vše.
Gripen E Vám dokažé provést téměř vše a nebude se mu nad Mach 1 odlupovat nátěr. Výhodou F 35 zůstane do budoucna to, že je to společná platforma velké části letectev NATO.Skrýt celý příspěvekI když jsem pro F-35, tak musím říct, že u Gripu je prostě sympatická ta potřeba minimálního zázemí a kousku zpevněné plochy, aby mohl vést bojové operace.
I když jsem pro F-35, tak musím říct, že u Gripu je prostě sympatická ta potřeba minimálního zázemí a kousku zpevněné plochy, aby mohl vést bojové operace.
tak se podivej jake zazemi maji F-35, pristresek a 2-3 mechaniky a partu co naklada munici. Nebo omezene prostredky na LHD, kde operuji dlouhodobe... Vyhoda grypenu je tady velmi ...Zobrazit celý příspěvek
tak se podivej jake zazemi maji F-35, pristresek a 2-3 mechaniky a partu co naklada munici. Nebo omezene prostredky na LHD, kde operuji dlouhodobe...
Vyhoda grypenu je tady velmi mala, pokud vubec. A kdyz nebudu pocitat F-35B, tak potrebuje jen kratsi drahu napristani.Skrýt celý příspěvek
Budoucnost je o kooperaci vseho. Nad frontou se na ukrajine nelita, protoze tam nedokazi prezit, to ale neni problem F-35. Kdyby ukrajici meli F-35 s modernim delostrelectvem, ...Zobrazit celý příspěvek
Budoucnost je o kooperaci vseho. Nad frontou se na ukrajine nelita, protoze tam nedokazi prezit, to ale neni problem F-35.
Kdyby ukrajici meli F-35 s modernim delostrelectvem, tak se zadna ofenziva na kijev nekonala, ty silnice by byli plne znicenych vozidel...
Je podstatny rozdil mezi dronem s kamerou co navadi delostrelectvo a F-35 s fuzi vsech senzoru. Okamzite sledovani tisicu cilu v realnem case... Zadne aktivni ruske pvo a nebo awac v dosahu, coz by otevrelo cestu i dronum, atd...
Tohle s grypenem nikdy neudelas... grypen nebude to co ziskava inforamce, pouze to co odpaluje stand of munici...
Myslim ze doba neznalku co mluvili o ruske wunderwafare, pvo a dogrifgtech je davno pryc, kdyz vidime jak letectvo a pvo pouzivaji...
To co dava smysl je mit neco, co prezije, co dokaze vyhledat, klasifikovat a predat informace o cilech v realnem case a dokaze to delat i hluboko za frontou. A to ted nemluvim o ukrajine, kde by letectvo NATO mohlo operovat i s tim co ma ted a rusaky totalne rozdrtit, ale budoucich hrozbach...Skrýt celý příspěvekTo jsem zvědav, co pro fúzi dat a plněhodnotné využití F 35 AČR pořídí :-) ... nikde není zmínka například o pořízení IBCS. Kde berete jistotu, že by F 35 byla nad ukrajinským ...Zobrazit celý příspěvek
To jsem zvědav, co pro fúzi dat a plněhodnotné využití F 35 AČR pořídí :-) ... nikde není zmínka například o pořízení IBCS.
Kde berete jistotu, že by F 35 byla nad ukrajinským bojištěm v bezpečí?Skrýt celý příspěvekUkrajinci snad meli IBCS? Ne, ale rychle si poridili workaround, to ze to ted nemame, neznamena, ze nebude a snad se taky nepocita, ze budeme bojovat jen my, ale cele NATO. Prvni ...Zobrazit celý příspěvek
Ukrajinci snad meli IBCS? Ne, ale rychle si poridili workaround, to ze to ted nemame, neznamena, ze nebude a snad se taky nepocita, ze budeme bojovat jen my, ale cele NATO.
Prvni vec co by F-35 nad ukrajinou udelali, by byla eliminace PVO, stejne to delali s UAV, akorat by to bylo mnohem efektivnejsi a rychlejsi v podani F-35. A behem toho by automaticky provadeli pruzkum pro delostrelectvo. Kdykoliv by rusove zapnuli radar a nebo vystelili, tak by byli hned pod palbou.
Ruske AWAC by byli zatlaceny mimo efektivni dosah (coz by zvladl i grypen s meteorem, ale v te protizemni roli uz by nebyl nic moc)... Tohle vse by pak umoznilo podstatne lepsi podminky pro zbytek ukrajinskeho letectva , UAV a pozemnich slozek.
V bezpeci samozdrejme neni nic, ale to co by jim prinesla F-35 je o nekolik levelu jinde, nez jakakoliv jina stihacka i kdyby vyuziji jen zlomek schopnosti.
Ztraty by meli, ale take by se rychle naucili co funguje.Skrýt celý příspěvekShania Nebudu tu nyní rozepisovat argumenty, zkrátím to. Jestliže F 35, tak jedině se systémem IBCS nebo čímkoliv podobným nyní již někde v NATO fungujícím. IBCS koupíte a hned ...Zobrazit celý příspěvek
Shania
Nebudu tu nyní rozepisovat argumenty, zkrátím to. Jestliže F 35, tak jedině se systémem IBCS nebo čímkoliv podobným nyní již někde v NATO fungujícím. IBCS koupíte a hned budete vědět do čeho dále integrovat ostatní entity.
Máte snad na výběr něco podobného a fungujícího odjinud? Konflikt na UA jasně ukazuje, že IBCS je správná cesta, je to k mání, jdou do toho i poláci a švýcaři. A rozhodně se to nabízí pro integraci akvizic, které probíhají nebo se kterými se počítá. Houfnice, SHORAD, radary, DPET, stíhačky, UAV, BVP, minomety.
A myslet si, že Vám něco podobného navrhnou tesaři a nástěnkáři z VTÚ, tak to nebude fungovat ani na konci životnosti pořizovaných letadel.Skrýt celý příspěvek
je to pekne. To letadlo umi hodne veci..ale pokud ho koupime mi tak se k tomu nakoupi jen to nejnutnejsi a 90% schopnosti nebude ten nas stroj mit. U nas nebude ani na letove ...Zobrazit celý příspěvek
je to pekne. To letadlo umi hodne veci..ale pokud ho koupime mi tak se k tomu nakoupi jen to nejnutnejsi a 90% schopnosti nebude ten nas stroj mit. U nas nebude ani na letove hodiny pro nejaky rozvoj dalsich schopnosti..takze to bude opet ciste na airpolicing..a to je mozna trochu over kill zvlast v nasi poloze v Evrope..kdy kolem budou mit take f35 ale vybavenejsi..takze by ty nase do souboju ani do vyzvednych misí atd ani neposilalo.
Me se vic lidi moznost pronájmu pokud by byl podobne vyhodny jako do ted s podobnou garanci letovych hodin a rychlosti dodavek ND.
treba 15 let Gripen E a dokoupit a docvicit vybaveni na utoky na pozemni cile (zaroven se zbavit Alky)
Za 15 let se podívat co vzeslo z Evropskeho výzkumu letadla 6. generace nebo po Prechodu Nemecka na 6. gen odkoupit jejich F35.
Usetrene penize vyuzit ke nahrazeni Alky drony..Skrýt celý příspěvekDnes se sypou dvě miliardy ročně čistě jen do pronájmu Gripenů. Samozřejmě bez dalších provozních nákladů. Takže o finanční prostředky na provoz F-35 bych se nebál. Patnáct let ...Zobrazit celý příspěvek
Dnes se sypou dvě miliardy ročně čistě jen do pronájmu Gripenů. Samozřejmě bez dalších provozních nákladů. Takže o finanční prostředky na provoz F-35 bych se nebál.
Patnáct let bude Ěčko ve stejné situaci jako teď Céčko. Zastaralé letadlo s nutností značných investic, které si budeme muset ještě odkoupit. Navíc je tu negativní stanovisko Saabu k integraci moderních amerických AA střel.
Navíc současný pronájem rozhodně příliš výhodný není. Každý rok odčerpá značné prostředky a veškeré modernizace letadel stejně platíme zvlášť.
L-159 se budou s největší pravděpodobností vyřazovat s příchodem nových strojů. Armáda bude nepochybně požadovat přezbrojení dvou letek.
To že by se usilovalo o schopnost útoků na pozemní cíle až za 15 let je doufám jen pokus o vtip.
Švédové zatím s Gripenem E prohráli každá výběrové řízení. Oni samy redukovali jejich plánovaný počet. Mám pocit že to letadlo nebude tak skvělé jak se snaží prezentovat. Spíš naopak..Skrýt celý příspěvekHele nebyl bych optimista vždyť naše slavný MOD nebylo schopný nakoupit ke gripenům ani chafy a fléry.... Pokud fungujeme takle, tak je to vlastně asi stejně jedno, co se koupí ...Zobrazit celý příspěvek
Hele nebyl bych optimista vždyť naše slavný MOD nebylo schopný nakoupit ke gripenům ani chafy a fléry.... Pokud fungujeme takle, tak je to vlastně asi stejně jedno, co se koupí protože to asi bude stejná tragédie co se vybavení a výzbroje týče jako doposud.
Posun vpřed, jako dokoupení munice vybavení zvýšení bojeschopnosti, kterej by měl nyní nastat, neb máme válku na hranicích pokud si toho někdo zatím nevšiml, jsem nezaznamenal. Pořád se jenom mluví a skutek žádnej. Radši odevzat vše co máme ukrajincům neb nějak jsem na námi zlomil hůl. Měsíc války je pryč a naše ministerstvo koupí pár ručních zbraní a mluví se o výhledu na roku 2025....Skrýt celý příspěvekJá pořád nechápu, proč si tu někteří představují, že by se kvůli konfliktu na Ukrajině měly pomalu ze dne na den najednou rozhodnout zakázky a vyřešit problémy AČR, které se ...Zobrazit celý příspěvek
Já pořád nechápu, proč si tu někteří představují, že by se kvůli konfliktu na Ukrajině měly pomalu ze dne na den najednou rozhodnout zakázky a vyřešit problémy AČR, které se kumulovaly několik let. Proč ta skoro až panika?
Zrychlit? Ano, ale jinak vybírat co nejvíc transparentně, po řádném vyhodnocení.
Nebo co byste chtěli? Aby se o utrácení miliard ze státního rozpočtu rozhodovalo jenom tak od stolu, podle toho co se komu líbí?
Aby pak zase mohly lidi v hospodě u pivka brblat jak se vybralo špatně, draze a že to zase byl kšeft pro kamarádíčky?
Jasně, taky chci mít dobře vycvičenou, vyzbrojenou a vybavenou armádu, ale ne překotně, panicky a blbě.
Ukrajina nám teď prokazuje jednu neuvěřitelnou službu a to že dokud dává rusákům čočku, tak nám dává čas. Čas se pořádně a systematicky připravit. I kdyby Rusko vyhrálo, což podle mě nehrozí, tak při ztrátách jaké doteď utrpěli, jim bude trvat alespoň rok, ale spíš dva i více, než dají tu svoji sebranku do původního stavu. Tenhle čas bychom měli využít k pokud možno rychlému, ale zároveň pečlivému výběru potřebné techniky a výbavy.Skrýt celý příspěvektřeba proto, že se ukazuje, že co nemáš ve skladu nedostaneš a že naše armáda je zcela nebojeschopná vědí všichni. Třeba proto, že až se válka na Ukrajině přežene tak se řekne, že ...Zobrazit celý příspěvek
třeba proto, že se ukazuje, že co nemáš ve skladu nedostaneš a že naše armáda je zcela nebojeschopná vědí všichni. Třeba proto, že až se válka na Ukrajině přežene tak se řekne, že Rusko už nehrozí tak proč zbrojit a pojedeme zase svoje teplíčko klídeček posledních 25 let. Já neřikám nakupovat bez rozmyslu to určitě ne, ale zrychlit to co by nám normálně trvalo 10 let na 2 roky. Posílit logistiku (tatra by měla větší kšeft), drony, řízená munice, víc EW systémů, PTŘS, AG munice ta se neztratí, BVPčka, minomety atd.. všechno tohle zrychlit. Jenže zatím nevidím nic.Skrýt celý příspěvek
JP-- Dobře, pak si víceméně rozumíme. Nicméně nejde čekat zázraky od vlády, která je v úřadu teprve chvíli. Ty předchozí na obranu tak nejak sr...ly, takže toho ta současná ...Zobrazit celý příspěvek
JP--
Dobře, pak si víceméně rozumíme.
Nicméně nejde čekat zázraky od vlády, která je v úřadu teprve chvíli. Ty předchozí na obranu tak nejak sr...ly, takže toho ta současná zdědila docela dost. Plus závažné problémy v jiných oblastech. Snad se ty akvizice zlepší, ale prostě nejde všechno vyřešit lusknutím prstů.Skrýt celý příspěvek
Vzhledem k tomu že máme Gripeny, které můžou používat pouze zastaralé americké střely, se dokud nerozhodne o budoucím typu letadla. Zrovna nikdo nehrne do nákupu další výzbroje. ...Zobrazit celý příspěvek
Vzhledem k tomu že máme Gripeny, které můžou používat pouze zastaralé americké střely, se dokud nerozhodne o budoucím typu letadla. Zrovna nikdo nehrne do nákupu další výzbroje. Buď by jsme museli koupit Meteor (který Céčko v současném stavu plnohodnotně nevyužije) a IRIS-T. Přičemž je v případě nákupu F-35 za pár let vyhodíme nebo zastaralé AMRAAM C-5 a AIM-9M (které zase naprosto degradují možnosti F-35). AA munice se bude kupovat až bude jasné jaké letadlo nahradí Gripen.
Podívejte se kdy Polsko oznámilo nákup Abramsu a smlouvu budou podepisovat možná příští týden. Tedy od oznámení za devět měsíců. A tady se chce aby MO dotáhlo projekty k podpisu v řádu týdnů? Vzpamatujte se.
Na zakázku na dodání klamných cílů se nikdo nepřihlásil. Nakonec se to muselo řešit přes NSPA.Skrýt celý příspěvek
Tak ono ecko podle mě vydrží déle. Mě to prostě přijde škoda protože znám ačr. Vidíš sám že mi nevyužili ani ty cecka.. Když se koupí f35 tak počítej že z rozpočtu půjde cirka 10 ...Zobrazit celý příspěvek
Tak ono ecko podle mě vydrží déle. Mě to prostě přijde škoda protože znám ačr. Vidíš sám že mi nevyužili ani ty cecka.. Když se koupí f35 tak počítej že z rozpočtu půjde cirka 10 mld po dobu deseti a více let.. Plus Teda provozní náklady.. Pokud by mělo mít každé letadlo aspoň 150 hodin ročně tak to bude vic než je teď nájem. A prostě čekám že se koupí jen základ aby to letalo.. Ale veškeré další schopnosti.. Už ne.. Bude to opět nevyužitý potenciál. Když bych si těch 90 mld představil v pvo..Skrýt celý příspěvek
Američani nejsou charita. Ta letadla budeme muset zaplatit ještě než je dodají. To jak je využito možností Gripenu je z velké části dáno tím že do letadel která nevlastníme s ...Zobrazit celý příspěvek
Američani nejsou charita. Ta letadla budeme muset zaplatit ještě než je dodají.
To jak je využito možností Gripenu je z velké části dáno tím že do letadel která nevlastníme s nikdo nehrne do investic umožňujících rozšíření chopeností. To je zcela pochopitelné. Ovšem F-35 se neoddává v žádné uřezané verzi. Od první chvíle bude mít možnost využít její plný potenciál.Skrýt celý příspěvekTo máš pravdu.. Ty schopnosti budou v tom letadle už nahrané.. Pak bude otázka co se koupí za vybavení a kolik. Tak snad to bude pak jiné než je zvykem. Dostanou rozpoctovano třeba ...Zobrazit celý příspěvek
To máš pravdu.. Ty schopnosti budou v tom letadle už nahrané.. Pak bude otázka co se koupí za vybavení a kolik. Tak snad to bude pak jiné než je zvykem. Dostanou rozpoctovano třeba 100 hodin na letadlo ročně s tím že na cvičení nebo rozšíření schopnosti už vlastně nejsou hodiny..coz je celkem běžné nejen u letectva. Taky proto chce letectvo těch letadel více.. Protože teď to tak je s našimi cecky.. A to máme nadstandardní počet hodin/rok na letadlo v rámci nato.Skrýt celý příspěvek
"U nás nebude ani na letové hodiny na pre rozvoj ďalších schopnosti.." Našťastie F-35A sama zbiera dáta, hodnotí ich a predostiera pilotovi.. To čo na inej stíhačke bolo treba ...Zobrazit celý příspěvek
"U nás nebude ani na letové hodiny na pre rozvoj ďalších schopnosti.."
Našťastie F-35A sama zbiera dáta, hodnotí ich a predostiera pilotovi..
To čo na inej stíhačke bolo treba trénovať - stíhačka robí sama..
Netreba cvičiť manévrovať boj - stíhačka má spike management
Netreba cvičiť dodge fight - stíhačka má DAS systém..
Takto by sme mohli krásne pokračovať..
Tá stíhačka sama zvládne to ako priemerný pilot potrebuje na 4gen desiatky až stovky hodín nácvikov.
Neurobí zo zelenáča TOP Gun inštruktóra, to nie.. no určite posunie každého pilota o jednu úroveň aj dve naraz..Skrýt celý příspěvekJe to pořád to samé dokola. Ale realita je taková, kdo chce hledá způsoby, kdo nechce hledá důvody. Já osobně jsem zastáncem, že pro AČR by letouny 4. generace s prvky 5. generace ...Zobrazit celý příspěvek
Je to pořád to samé dokola.
Ale realita je taková, kdo chce hledá způsoby, kdo nechce hledá důvody.
Já osobně jsem zastáncem, že pro AČR by letouny 4. generace s prvky 5. generace (Rafael, F-15X, Gripen E možná, F-18SH) mohli být dostačující.
Nicméně AČR má na to provozovat F-35 a už by jsme měli přestat tvářit se, že ne. Zas tak chudí nejsme. Jen neumíme hospodařit.Skrýt celý příspěvekTaké si myslím,že patříme mezi země,které by provoz F-35 utáhli v pohodě.Na druhou stranu fakt je,že americká letadla jsou prostě provozně náročnější,potřebují mnohe víc obslužného ...Zobrazit celý příspěvek
Také si myslím,že patříme mezi země,které by provoz F-35 utáhli v pohodě.Na druhou stranu fakt je,že americká letadla jsou prostě provozně náročnější,potřebují mnohe víc obslužného personálu.Do letecké základny by se muselo investovat mnohem víc,aby vše splnovalo parametry pro jejich provoz a navíc jak by se tvářili v CLV až by přišli o zakázky na výcvik,protože ten by zřejmě probíhal v USA.
Spíš mě překvapují Švédi,že se nám nesnaží nabídnout za nějakou symbolickou cenu ty současné Gripeny a k tomu další C,které k dispozici budou.Vždyt ty letadla k ničemu nepotřebují a nemají pro ně využití a za výhodnou cenu by to bylo nejlepší řešení.Skrýt celý příspěvekAno F-35 je asi provozně nejnáročnější ze všech možných variant a její provoz by si vyžádal další mnohé investice, ty by si ale vyžádalo jakýkoli jiný stroj úplně stejně. Nicméně ...Zobrazit celý příspěvek
Ano F-35 je asi provozně nejnáročnější ze všech možných variant a její provoz by si vyžádal další mnohé investice, ty by si ale vyžádalo jakýkoli jiný stroj úplně stejně.
Nicméně za ty prachy se prostě kupují nějaké schopnosti, které F-35 nabízí víc než dost.
Otázkou jen je jaké schopnosti letectvo AČR chce a kolik je ochotno za ně utratit. Znovu i tady nejde o nic jiného než porovnání cena - výkon.Skrýt celý příspěvekJako letecký fanda bych teda daleko víc ocenil ty zminované Rafale,F-18 a zejména ta F-15 v poslední verzi by bylo něco úžasného.A myslím,že její provoz by nebyl dražší než u té ...Zobrazit celý příspěvek
Jako letecký fanda bych teda daleko víc ocenil ty zminované Rafale,F-18 a zejména ta F-15 v poslední verzi by bylo něco úžasného.A myslím,že její provoz by nebyl dražší než u té F-35.Bohužel u nás stále jede představa,že dvoumotorové letadlo prostě pro nás finančně nereálné.Přitom celé 90 roky jsme tu měli 4 typy bojových letadel a každá u jedné letky.To je logistické peklo a šlo..Skrýt celý příspěvek
@Matesaax Otázkou je, co by mělo být výsledkem akvizice těchto dvoumotorových strojů. Podle odkazovaného článku to vypadá, že záměrem VzS je mít dvě letky s náletem odpovídajícím ...Zobrazit celý příspěvek
@Matesaax
Otázkou je, co by mělo být výsledkem akvizice těchto dvoumotorových strojů. Podle odkazovaného článku to vypadá, že záměrem VzS je mít dvě letky s náletem odpovídajícím současným letovým hodinám Gripenů. Ten je dostatečný na AA výcvik a základní AG u vybraných pilotů. S dvojicí letek by pak jedna mohla být cvičena primárně na AA s doplňkovým AG a druhá naopak ovšem s tím, že cokoliv sofistikovanějšího než GBU-53 bude při nejlepším v jednotkách kusů na koukání. Tím ovšem padá i možnost role dvoumotorových letounů jako missile/bomb trucků a další zajímavé věci, co by mohly dělat.
Ano, něco by se ušetřilo na provozních nákladech, při amerických náletech (230 LH) a pokud dostojí Boeing svému slibu, by byly dvě letky F-15EX ročně o cca 1 mld. Kč levnější než F-35A při americkém účtování ceny LH, za 30 let služby by to udělalo 30 mld. v dnešních cenách, s 2/3 náletem našich strojů tedy 20. 40% této sumy sežere vyšší pořizovací cena samotného Eaglu a zbytek by stačil na extra jeden plný loadout AIM-120 pro každou F-15.
Dokud budeme v situaci, že i zbojeschopnění jednotek bude úspěch, nemá smysl uvažovat o budování komplexních vzájemně se doplňujících schopností napříč východním křídlem NATO, což by dalo nákupu dvoumotoráků smysl.Skrýt celý příspěvekTomáš.kotnour Ak Boeing dostojí svojho sľubu, že bude o 1 mld lacnejší tak čo ak Lockeheed dostojí svojho sľubu o 25 000 dolárov leteckej hodine?? Sľúbi sú jedna vec, realita je ...Zobrazit celý příspěvek
Tomáš.kotnour
Ak Boeing dostojí svojho sľubu, že bude o 1 mld lacnejší tak čo ak Lockeheed dostojí svojho sľubu o 25 000 dolárov leteckej hodine??
Sľúbi sú jedna vec, realita je tá, že F-15 majú drahšiu leteckú hodinu. Každá stíhačka má svoje vlastné dôvody prečo stojí letovka až toľko..
Zmysel dvojmotoráku moc nevidím.. Stealth lietadiel máme na východnom krídle malo.
Rusko má stíhačiek s podobnými parametrami ako F-15 dosť. Prečo skôr nezvýšiť počet F-35, ktorých analog net?Skrýt celý příspěvek
A není ta provozní náročnost daná tím, že F-35 je do války? USA jsou jediní, kteří mají reálnou bojovou zkušenost. Všichni ostatní spojenci jim dělali zatím jen křoví. Prostě ta ...Zobrazit celý příspěvek
A není ta provozní náročnost daná tím, že F-35 je do války? USA jsou jediní, kteří mají reálnou bojovou zkušenost. Všichni ostatní spojenci jim dělali zatím jen křoví. Prostě ta drahá údržba je daň za to, že během bojové operace jí nevypoví službu podvozek, protože pneumatiky jsou neudržované čínské :-)
Co zbraně a inovace? F-35 se ročně vyrobí tolik, kolik má být celkem Gripenů E/F. Bude inovace nebo implementace nové zbraně levnější pro pár stovek kusů (Rafale, Typhoon, …) nebo pro pár tisíc kusů?
5. generace je tu, je nevyhnutelná a bude si určovat pravidla hry na bojišti.Skrýt celý příspěvek
“ Nicméně AČR má na to provozovat F-35…” Jasně, že má. Nebo existuje jiné letadlo s cenovkou F-35 od začátku až do konce s plným potenciálem? To, čemu se dnes říká 4. generace s ...Zobrazit celý příspěvek
“ Nicméně AČR má na to provozovat F-35…”
Jasně, že má. Nebo existuje jiné letadlo s cenovkou F-35 od začátku až do konce s plným potenciálem? To, čemu se dnes říká 4. generace s prvky 5. generace (nebo 4+ nevím kolik plus generace) jsou modernizace, retrofity implementované zpětně do výroby a za 8 let, kdy se reálně můžeme bavit o prvních letadlech u nás už bude generace 5+ nebo bude velmi blízko.. Mohla by se vést polemika o tom, zda F-16 nebo F-35, pokud bychom je dostali příští rok jako Slovensko, ale pokud až za 8 let, tak stojím za tím, že ne.Skrýt celý příspěvekja osobne nejsem proti..ale prijde mi ze 2 letky je moc vysoka zatez..F35 je i jako velky zdroj dat a situacniho povedomi..ale v ramci ACR jak se ty data vyuuziji? a pokud by byly ...Zobrazit celý příspěvek
ja osobne nejsem proti..ale prijde mi ze 2 letky je moc vysoka zatez..F35 je i jako velky zdroj dat a situacniho povedomi..ale v ramci ACR jak se ty data vyuuziji? a pokud by byly letky dve tak uz prostor v letectvu pro dalsi veci nebude...
Radsi bych videl letku jednu a druhou letku idealne proudovych dronů (kolem 2028 urcite bude z ceho vyviirat) které by prave ty f35 mohli ukolovat a navádet z odstupu..ty drony by mohli byt ciste pro protizemni cinnost..nahradili by i L159.Skrýt celý příspěvek
Nákup F-35 je zdá se stále reálnější.
http://czechairforce.com/news/...Nákup F-35 je zdá se stále reálnější.
http://czechairforce.com/news/...No jasně, F-35 vs. Gripen. Co jiného, že?
No jasně, F-35 vs. Gripen. Co jiného, že?
Asi by se mi víc líbilo F-35 vs. Rafale. :) Navíc ten pronájem, už třeba z prestižních důvodů, není něco co bych považoval za udržitelné do budoucna. Navíc pokud se pro F-35 ...Zobrazit celý příspěvek
Asi by se mi víc líbilo F-35 vs. Rafale. :) Navíc ten pronájem, už třeba z prestižních důvodů, není něco co bych považoval za udržitelné do budoucna.
Navíc pokud se pro F-35 rozhodli i státy jako Německo nebo Kanada je to pro "euroatlantickou" vládu jak se ta naše deklaruje skoro povinnost. V každém případě vhodněji příležitost k prosazení takové investice už asi dlouho nebude.
Ačkoli zbavit se energetické závislosti na Rusku, na což se tu minimálně posledních 10 let naprosto sralo, si bude vyžadovat také obrovské peníze.Skrýt celý příspěvekKanada se už pro F-35 rozhodla.
https://www.defensenews.com/ai...Kanada se už pro F-35 rozhodla.
https://www.defensenews.com/ai...
Jedině dobře, že vypadla varianta pokračování Gripenu C/D, to je zásadní informace. Uvedu některé teze z článku, které mne zaujali a vzhledem k tomu, že autor ví čem mluví, dávám ...Zobrazit celý příspěvek
Jedině dobře, že vypadla varianta pokračování Gripenu C/D, to je zásadní informace.
Uvedu některé teze z článku, které mne zaujali a vzhledem k tomu, že autor ví čem mluví, dávám jim nějakou váhu. Některé jsem doplnil svými poznámkami.
- už nyní je však zřejmé, že armáda bude požadovat rozšíření počtu nadzvukových strojů na minimálně 24-36 ks, což by umožnilo přezbrojení obou taktických letek v Čáslavi.
- podle zatím nepotvrzených a spíše zákulisních informací totiž švédský výrobce nabízí pronájem nově vyrobených letounů Gripen E, čili variantu, o které se doposud příliš neuvažovalo, neboť byl předpoklad, že Saab již podobný způsob obstarání prostě nenabídne (raději bych šel cestou nákupu než pronájmu, každopádně ekonomické hledisko - výrazné náklady na počátku cyklu vs. rozložení nákladů v čase můžou hrát při pořízení zásadní roli.
- ve věci kompatibility a interoperability v rámci Aliance bude nový Gripen E rozhodně tahat za kratší konec provazu (zde si myslím, že by pomohl uvažovaný vstup Švedska do NATO)
- některé naivní představy teoretiků, že provoz F-35A snad bude levnější než dosavadní pronájem Gripenů v AČR, jsou zcela mimo mísu. Zde je potřeba si říci zcela na rovinu, že akvizice amerických letounů 5. generace bude drahá, jejich provoz ještě dražší, a je s tím prostě potřeba počítat.
- Česká republika, která do výpočtu nákladů letové hodiny Gripenů rozpouští i cenu pronájmu, stanovenou zhruba na 1,7 mld. Kč ročně, která jde navíc placena přímo z rozpočtu ministerstva obrany. Účetně tak cena letové hodiny vycházela v roce 2018 na částku 630.000,-Kč****, což ale se skutečnou cenou letové hodiny typu JAS-39 nemá až tak mnoho společného.
- specifický pronájem Gripenů můžeme po téměř dvaceti letech hodnotit z pohledu uživatele jako výhodný, neboť dal armádě jistotu každoročního náletu 2000 hodin celé flotily JAS-39 bez ohledu na jakékoliv škrty v armádním rozpočtu, umožnil včasný přísun náhradních dílů, průběžné SW/HW modernizace celé platformy a řešil i celý systém údržby včetně jednotlivých Checků a dvěstěhodinových revizí, prováděných ať již v ČR, nebo ve Švédsku. Ačkoliv se na některých českých diskusních fórech můžeme dočíst tak bizarní úvahy, že Švédsko svým pronájmem doslova odírá český stát, a jak je pro armádu strašně nevýhodný, jde o naprosté nesmysly, které bohužel šíří lidé, nemající nejmenší představu o skutečných podmínkách pronájmu a nedokážou si vůbec představit celkový objem činností a potřebného materiálu, které musí švédský úřad FMV zabezpečit pro splnění všech smluvních podmínek provozu Gripenů.
- v případě pořízení F-35A či Gripenu E bude nutné pro oba typy vybudovat zároveň i potřebnou infrastrukturu, která však bude u amerického typu s jistotou mnohem rozsáhlejší. Švédský Gripen E totiž může zcela logicky využít podstatnou část stávající a již vybudované infrastruktury čáslavské základny a samotný výrobce Saab deklaruje, že k budoucímu provozu nové generace Gripenů lze využít všech stávajících specializovaných pracovišť údržby. V případě amerických strojů F-35A je naopak nutné počítat s vybudováním prakticky úplně nové provozní a údržbové infrastruktury
- právě výkony a schopnosti, tedy kdo „více, rychleji a déle“ vyvolávají na dětských diskusních fórech největší polemiky, přitom jde o zcela marginální věc, určenou infantilním jedincům, jež si ve veřejném prostoru a sociálních sítích neustále přeměřují své malé „pindíky“. Oba letouny svými schopnostmi, výkony, doletem či nosností výzbroje totiž zcela dostačují potřebám AČR, respektive české letectvo nikdy nevyužije jejich úplný potenciál. Zatímco F-35A je dizajnován a svými unikátními schopnostmi či sortimentem integrované výzbroje určen především pro útočné operace a působení v prostředí se silnou PVOS, je těžko uvěřitelné, že právě tímto směrem se bude někdy v budoucnu ubírat výcvik a případné nasazení českého taktického letectva. V případě Gripenů E je zase těžko představitelné, že AČR někdy pořídí specializované podvěsné rušící kontejnery EAJP systému elektronického boje Arexis, díky kterým bude švédská platforma disponovat téměř identickými schopnostmi, jako americké Growlery.
- poměrně naivní či optimistické představy o tom, že Vzdušné síly AČR budou s omezenými finančními zdroji, počtem techniky, personálu a letových hodin určených k výcviku plnit i vysoce specializované mise typu SEAD / DEAD
- pokud by se ČR společně s Polskem jakožto současní a jediní „východoevropští“ účastníci programu SNOWCAT odhodlali k posunu přímo do projektu nuclear sharing, pak je zcela jasné, že by tak muselo být učiněno pouze v případě pořízení americké platformy F-35, neboť neutrální Švédsko nikdy nebude podobnou výzbroj integrovat.
- současný Gripen C je bezesporu agilním stíhačem, který přibližně do M1,2 docela svižně akceleruje. Pak jej však začne brzdit poměrně velké a především pevné vstupní ústrojí a zrychlení na hodnotu M2 i v čisté konfiguraci je spíše teoretické a dosažitelné možná tak v laboratorních podmínkách. U novějšího Gripenu E sice výrobce neoficiálně oznámil dosažení švédského rychlostního rekordu hodnotou cca 2400 km/h a schopnost udržet supercruise okolo M1,1 i se základní paletou protiletadlové výzbroje, je ale nasnadě, že „Erik“ kvůli obdobnému pevnému vstupnímu ústrojí bude ve vyšších nadzvukových rychlostech rovněž limitován
Oba typy tedy budou v misích A2A v určitém spektru letové obálky v nevýhodě proti výkonným letounům kategorie Su-27/30/35 a tuto nevýhodu musí vykompenzovat zjednodušeně řečeno lepším „Stealth“, lepším senzorickým vybavením a situačním povědomím, pokročilejšími systémy REB či výkonnějšími protiletadlovými střelami. Právě tyto vlastnosti by jim měly dát v součtu jednoznačnou převahu nad ruskými letouny, na druhou stranu je nasnadě, že protivník se bude vždy snažit využít slabých míst a přizpůsobí tomu svou taktiku.
- nová výzbroj - v případě Gripenu E půjde výhradně o evropskou výzbroj v podobě protiletadlových střel iris-T či Meteor, v případě F-35A zase o americké střely AIM-9X Sidewinder a AIM-120D AMRAAM. V případě protizemní výzbroje pak půjde o pořízení klasických laserem/GPS naváděných pum ráže 250 a 500 kg, malorozměrových pum GBU-39 SDB či nejnovějších GBU-53/B StormBreaker SDB II a v případě otevřené peněženky i těžkých řízených střel AGM-158 JASSM-ER, či pum GBU-54 a GBU-56 LJDAM.
- ačkoliv se na některých českých armádních webech objevují zajímavé fantasmagorie, že přeškolení na F-35A bude kvůli bájnému a nadpřirozenému simulátoru mnohem rychlejší a levnější, autor by si na podobná tvrzení nevsadil ani pětník.
- nová generace Gripenů E totiž proti svému předchůdci sice představuje konstrukčně úplně nový letoun, celá řada věcí je však velmi podobná či téměř identická se svým předchůdcem.
- je tak nasnadě, že přechod na F-35A bude pro AČR mnohem náročnější a bude především spojený s vysláním pozemního a létajícího personálu na několikaměsíční či dokonce několikaletý výcvik do USA. S tím je nutné opravdu dopředu počítat a nemá cenu si zase cokoliv namlouvat. Je samozřejmé, že výcvik v USA bude poměrně nákladný a oproti současnému tříměsíčnímu přeškolení ve švédském Satenas půjde svým rozsahem a délkou přeškolení o mnohem náročnější program.
- sám autor si troufá predikovat, že samotné přeškolení na Gripen E by probíhalo téměř identicky jako v případě F-35A a to z úplně prostého důvodu. Švédský Flygvapnet totiž vůbec neuvažuje o zavedení dvoumístné verze nové generace Gripenů a dvoumístná modifikace F-39F je vyvíjena pouze a výhradně pro Brazílii, která je odpovědná za celkový design a výrobu
- ačkoliv armáda dá určité doporučení, konečné slovo budou mít opět politici a je tak mimořádně obtížné predikovat, jaké řešení zvolí. Na první pohled se zdá, že nová vláda a sama ministryně obrany Jana Černochová budou preferovat užší euroatlantickou spolupráci, která má pro ČR bezpochyby z geopolitického hlediska mnohem větší význam, než spolupráce s neutrálním Švédskem.
Zdroj: http://czechairforce.com/news/...
Dávám sem hlavní myšlenky z článku proto, aby diskuze nebyla pouhé poměřování pindíků, ale měla věcný základ. Rozhodování MO rozhodně není jednoduché. Ovlivní naše nadzvukové letectvo na 30 - 40 let.Skrýt celý příspěvekV článku, ktorý citujete strašne cítiť prípravu na tú vojnu predminulú. Dokonca ani na tú vojnu terajšiu.. Ukrajina predvádza SEAD/DEAD akcie na svojom vlastnom území. Je to ...Zobrazit celý příspěvek
V článku, ktorý citujete strašne cítiť prípravu na tú vojnu predminulú.
Dokonca ani na tú vojnu terajšiu..
Ukrajina predvádza SEAD/DEAD akcie na svojom vlastnom území. Je to obranná SEAD/DEAD akcia..
Myslím, že aktivovaním 5 článku sa ľahko môže stať, že aliančné velenie pošle České stíhačky na SEAD akciu ku Poľsko Bieloruským hraniciam zničiť uskupenie Iskandrov chránených PVO.
Piloti budú v čom radšej sedieť?
Gripen E alebo F-35..
Myslím, že odpoveď je predom jasná..
Prehlásenie, že väčšinu prípravkov pri C sa dá použiť aj pri E je marketing SAAB.
Motor je tam iný, radar je tam iný, trup a krídla sú tam iné..
Podľa mňa tou istou logikou kľudne môžme vyhlásiť, že väčšinu prípravkov z C využijeme pri F-35A.
Teda nejaké zdviháky, šrobovaky a podobne.
Školenia:
Švedi majú 3 mesačne školenie, kde Vás naučia pilotovať.. nič viac (dobre ešte základy AA boja a zhodenie hlúpej pumy)
Američania Vás za 2 roky naučia:
Lietať, tankovať za letu, AG misie, AA misie, CAS misie a omnoho viac..
Mimochodom pri Gripene sa skoro všetko postupne dokupovalo a bolo to omnoho drahšie a trvalo to strašné dlho dokým letci v Čáslaví sa naučili to čo vedia dnes..
Je úplne jasné, čo je lepšie..
Časom na F-35 prídu európske zbrane, pravdepodobne objednané dnes stroje, by už časť európskych zbraní vedeli použiť - pri Gripene nevidím dôvod integrovať tie americké.. Muselo by sa to samostatne zaplatiť.
Celý článok je podprahovym PR článkom pre Saab.
Zamýšľam sa či to bolo schválne či to len tak náhodou vyšlo.Skrýt celý příspěvekNemůžu si pomoct, ale tohle smrdí po úderce Saabu. Žádné fakta, žádné cifry, jen pořád dokola dražší, dražší, dražší,... Ten nákup by se odehrával v době, kdy bude F-35 ...Zobrazit celý příspěvek
Nemůžu si pomoct, ale tohle smrdí po úderce Saabu. Žádné fakta, žádné cifry, jen pořád dokola dražší, dražší, dražší,...
Ten nákup by se odehrával v době, kdy bude F-35 kompatibilní s Meteorem, protože evropští uživatelé to chtějí. Navíc nikdo ani neví, zda bude standardem AIM-120D, protože nejpozději 2024 má přijít náhrada a ta bude zase o něco dál než je Meteor.
Pak tu máme jednoduchou otázku. Jak to, že se Éčko tak nějak neprodává ve velkém? Úspěch = Brazílie a to mimo jiné i díky rozsáhlé participaci a přístupu k technologiím. To by pro nás bylo k ničemu.
Budoucí upgrade - tady Saab nemůže konkurovat. F-35 bude další F-16 a bude kopec upgradů a F-35 je na ně připravená. Ten letoun se bude vyrábět po tisících. Gripen E po nižších stovkách.Skrýt celý příspěvek
Rozdiel Growler vs F-35A F-35A v X-bande schová 1 F-16. Growler schová v X-bande celú letku. Growler vie rušiť aj v iných pásmach, F-35A pravdepodobne nie.. Growler vidno ...Zobrazit celý příspěvek
Rozdiel Growler vs F-35A
F-35A v X-bande schová 1 F-16.
Growler schová v X-bande celú letku.
Growler vie rušiť aj v iných pásmach, F-35A pravdepodobne nie..
Growler vidno prakticky v každom pásme na 120-80km..
F-35A vďaka stealth na cca 32km v X-bande (na silnom radare, nie palubovom) v L-bande prekvapujúco je tiež výrazne redukovaná jeho stopa - sami Američania boli prekvapení, že tam významná redukcia je - plný stealth s podobnými údajmi ako pri X-bande nečakajte.
F-35A nepotrebuje mať zapnutý svoj radar, aby detekovať nepriateľa a zároveň ak ho už má zapnúť dokáže pracovať v takom režime, že sa schováva za prirodzený šum..
Zdroje:f-16.net a Shania..
Vyvracal tu spolu s Balmom dekádu bludy, ktoré podaktorí neustále šíria.
To, že si prečítate nejaký blud na idnes.cz alebo názor nejakého "odborníka" na zahraničnom plátku neznamená, že to tak je.
Za všetko hovoria výsledky na red flags, Syria, Izrael a obchodné úspechy F-35A.
To všetko potvrdzuje leaknute správy na f-16.net o schopnostiach F-35A.Skrýt celý příspěvekS jedním kontejnerem pod trupem to úkoly Growleru nepřevezme ani náhodou. To co nosí Growler se do takového kontejneru nevejde a dost možná na to nebude na palubě dostatečný zdroj ...Zobrazit celý příspěvek
S jedním kontejnerem pod trupem to úkoly Growleru nepřevezme ani náhodou. To co nosí Growler se do takového kontejneru nevejde a dost možná na to nebude na palubě dostatečný zdroj elektrické energie.Skrýt celý příspěvek
Proč by nebyl? Do budoucna by měla F-35 nosil laser který se z něčeho napájet musí. Navíc o tom jak efektivně dokáže rušit i samotná F-35 se toho stále moc neví.
Proč by nebyl? Do budoucna by měla F-35 nosil laser který se z něčeho napájet musí. Navíc o tom jak efektivně dokáže rušit i samotná F-35 se toho stále moc neví.
Growler má dva motory, je stavěn pro EW a stejně tahá zdroje v kontejnerech pod křídly. A jednomotorová F 35 bude mít takový zdroj, který by nahradil to co nese Growler pod ...Zobrazit celý příspěvek
Growler má dva motory, je stavěn pro EW a stejně tahá zdroje v kontejnerech pod křídly. A jednomotorová F 35 bude mít takový zdroj, který by nahradil to co nese Growler pod křídly???? ...trochu nepoměr.
Pro lasery budou muset dostat letadla silné generátory pro elektrickou nabíjecí linku, britové zkouší jako zdroj malou lehkou trubínu používanou u vrtulníků Kiowa. Dalo by se to dát pod křídlo a na druhé straně PPN, palivo stejné jako pro stíhače a v činnosti jen po dobu používání laserů.Skrýt celý příspěvekF-35 zcela jistě trvale pod křídlo žádný zdroj nedostane. To by šlo zcela proti jejímu konceptu.
F-35 zcela jistě trvale pod křídlo žádný zdroj nedostane. To by šlo zcela proti jejímu konceptu.
Samotná F 35 se ochrání jen tak jak je nyní vybavená, v článku se zmiňuje rušení radarem, ale ten pracuje pouze v pásmu frekvencí X. Vyvíjený kontejner tak bude určen pro vlastní ...Zobrazit celý příspěvek
Samotná F 35 se ochrání jen tak jak je nyní vybavená, v článku se zmiňuje rušení radarem, ale ten pracuje pouze v pásmu frekvencí X. Vyvíjený kontejner tak bude určen pro vlastní ochranu v dalších frekvenčních pásmech. Určitě nepůjde o schopnost doprovodně krýt celou formaci ostatních letadel.Skrýt celý příspěvek
Upřímně o tom co umí nebo neumí F-35 máme jen dost mlhavé představy.
Upřímně o tom co umí nebo neumí F-35 máme jen dost mlhavé představy.
Tak, to widać.. systemy walki EW, są wbudowane w strukturę płatowca , docelowa-zmieniona block4 . Obecnie testowany silnik trójprzepływowy XA100-GE-100, dodatkowa moc dla broni ...Zobrazit celý příspěvek
Tak, to widać.. systemy walki EW, są wbudowane w strukturę płatowca , docelowa-zmieniona block4 . Obecnie testowany silnik trójprzepływowy XA100-GE-100, dodatkowa moc dla broni wysokoenergetycznej ( nie tylko laser) z zachowaniem właściwości stealth dla 5-6 generacjiSkrýt celý příspěvek
flanker.jirka
Vážně?
https://www.baesystems.com/en-...flanker.jirka
Vážně?
https://www.baesystems.com/en-...Scotty A kde tam máte napsané něco o tom, že je ASQ-239 schopný i efektivně provádět rušení ve více frekvenčních pásmech? To že detekuje hrozby ve více pásmech, jako RWR ještě ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
A kde tam máte napsané něco o tom, že je ASQ-239 schopný i efektivně provádět rušení ve více frekvenčních pásmech? To že detekuje hrozby ve více pásmech, jako RWR ještě neznamená, že v takovém rozsahu může provádět rušení. Zatím to mají propojené s APG 81, která má SW pro provádění rušení, ale to je limitováno X pásmem. Obecně, aby mohly stíhači provádět rušení v jiném pásmu než vlastním radarem, tak jsou vybavení palubním nebo podvěšeným rušičem, od toho má Gripen ve směrovce rušič. Kde na F 35 najdete takové antény?Skrýt celý příspěvekflanker.jirka
Koncepce Stealth předpokládá že z nich nikde ni netrčí....
https://www.f-16.net/forum/dow...flanker.jirka
Koncepce Stealth předpokládá že z nich nikde ni netrčí....
https://www.f-16.net/forum/dow...Scotty Pokud potřebujete rušení, tak potřebujete anténu s nějakým ziskem ve směrech ve kterých chcete rušit, buď postavíte AESA a mechanicky ji od hlavních směrů odkloníte, jako u ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
Pokud potřebujete rušení, tak potřebujete anténu s nějakým ziskem ve směrech ve kterých chcete rušit, buď postavíte AESA a mechanicky ji od hlavních směrů odkloníte, jako u hlavního radaru, nebo se musíte smířit s tím, že něco z toho bude jako rezonátor vždy fungovat, aby to v daném frekvenčním pásmu fungovalo jako přizpůsobená anténa. Proto se také stealth vlastnost řeší hlavně z čela.Skrýt celý příspěvek
F-35 generuje nekolikanasobne vic el. energie nez growler. Chlazeni je take na zcela jine urovni. Stale to ale nemusi stacit na planovane nove schopnosti, takze to chteji ...Zobrazit celý příspěvek
F-35 generuje nekolikanasobne vic el. energie nez growler.
Chlazeni je take na zcela jine urovni.
Stale to ale nemusi stacit na planovane nove schopnosti, takze to chteji zlepsit.
Pody growleru maji vlastni napajeni, steath pod muze mit bez vetsich problemu taky.
NGJ schopnosti growleru dost pozvedne, ale taky bude operovat zcela jinak nez F-35.
Radar neni hlavni antena, jen je schopny s Baracudou spolupracavat.
V ramci bloku 4 je i navyseni pasem v kterych je Baracuda schopna pracovat.
https://www.quora.com/Why-is-t... Skrýt celý příspěvekProto má Growler generátory v podech. Pod s vrtulí pro pohon generátoru bude zdrojem nežádoucích odrazů.
Proto má Growler generátory v podech. Pod s vrtulí pro pohon generátoru bude zdrojem nežádoucích odrazů.
letectvo není můj obor a tak by mne zajímalo zda umí podobné rušičky oblbnout radiolokační zapalovače ŘS (pokud by znaly protivníkovy zapalovače, nebyl by problém střele říct že je ...Zobrazit celý příspěvek
letectvo není můj obor a tak by mne zajímalo zda umí podobné rušičky oblbnout radiolokační zapalovače ŘS (pokud by znaly protivníkovy zapalovače, nebyl by problém střele říct že je v cíli pár km předem)Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...