Kontejner elektronického boje pro F-35 Lightning II

Kontejner elektronického boje pro F-35 Lightning II
Kanónový kontejner GPU-9/A pod F-35B / US Navy (Zvětšit)

Američtí konstruktéři již několik let vyvíjí kanonový kontejner MGS (Missionized Gun System) pro letouny F-35 verze B a C. V poslední době se objevují informace o víceúčelovém kontejneru vycházejícím z MGS pro nesení prostředků elektronického boje (EB) nebo dalších senzorů.

MGS využívá 25 mmkanón GAU-22 vycházející z kanónu GAU-12 v kompozitním stealth kontejneru dánské společnosti Terma. Ta v rámci globálního dodavatelského řetězce zajišťuje více než 80 součástek letounu F-35, mezi které kromě zmíněného kontejneru patří například kompozitní materiály pro stabilizátory a ocasní plochy letounu nebo pylony pro zavěšení munice vzduch-země.

Samotný MGS je umístěn pod trupem mezi pumovnicemi. Pilot má k dispozici 220 kusů munice a kadence střelby je 3000 ran za minutu. Kontejner včetně munice váží přibližně 460 kg.

Společnost General Dynamics jako hlavní kontraktor celého projektu dokončila MGS zhruba v roce 2010. Od té doby běžela malosériová výroba. Po roce 2010 došlo k předání americkému námořnictvu. První střelby kontejner nově označovaný jako GPU-9/A podvěšený pod trupem letounu F-35B absolvoval v roce 2016. MGS je určen pro letouny F-35 verzí B a C, které, na rozdíl od verze A, nedisponují kanónem zabudovaným v trupu letounu.

Kontejner již také prošel bojovým nasazením. Na konci roku 2020 zveřejnila americká námořní pěchota (USMC) video zachycující nasazení letounu F-35B se zmíněným kontejnerem GPU-9/A. Letoun F-35B odstartoval z plavidla třídy Wasp USS Makin Island a jeho úkolem byla blízká letecká podpora v rámci operace Octave Quartz v Somálsku, jejíž cílem byl přesun nespecifikovaných amerických jednotek ze Somálska do „jiných východoafrických zemí“. Letoun F-35B na zmíněném videu útočí pravděpodobně na čluny somálských pirátů nebo islamistických milic.


F-35B s kontejnerem GPU-9/A útočí na pirátské lodě

Ani letounu F-35B vybaveným kontejnerem GPU-9/A se nevyhnula nehoda. USMC v březnu minulého roku zveřejnila informaci o nehodě, která se stala nespecifikované jednotce během nácviku blízké palebné podpory v noci v blízkosti základny Yuma ve státě Arizona. Během incidentu došlo k mírnému poškození letounu. Příčinou nehody byl výbuch vysoce tříštivo-trhavé střely PGU-32/B SAPHEI-T krátce po opuštění hlavně kanónu.

Existence kontejneru s malou odraznou plochou dává možnost jeho dalšího rozvoje ve zmíněných oblastech EB, průzkumu a dalších senzorů. Již v roce 2009, kdy zmíněný kontejner dokončoval tovární testy, se společnost Lockheed Martin začala zabývat možností umístění prostředků EB do kontejneru umístěného pod trup F-35. Právě takový kontejner by měl doplnit a rozšířit schopnosti současného systému EB AN/ASQ-239, jenž společně s AESA (Active Electronically Scanned Array) radarem AN/APG-81 tvoří základ schopností F-35 v elektromagnetickém spektru.

AN/ASQ-239 varuje před ozářením radarem (RWR) a současně umí určit polohu, identifikovat, analyzovat a rušit nepřátelské zdroje elektromagnetického záření (za pomoci AN/APG-81 a elektrooptického systému AN/AAQ-30).

Model víceúčelového kontejneru od společností Terma z roku 2012 a schéma kanónového kontejneru GPU-9/A.

V roce 2012 představila během mezinárodní letecké výstavy ve Farnborough ve Velké Británii společnost Terma nový víceúčelový kontejner MMP (Multi Misssion Pod) pro letoun F-35 určený k nesení „průzkumných systémů a prostředků elektronického boje nové generace“ společně s kanónem.

Na konci letošního února došlo ke zveřejnění snímků zachycujících letoun F-35B letky VMFA 225 nejspíše s novým víceúčelovým kontejnerem odlišným od GPU-9/A. Hlavním rozdílem je absence hlavně kanónu GAU-22.

Podobný kontejner představila během Association of Old Crows convetion v roce 2021 také firma Raytheon. Představení kontejneru během této událostí není náhodné. Association of Old Crows totiž sdružuje veterány a příslušníky jednotek EB.

Společnost Raytheon je navíc hlavním kontraktorem projektu Next Generation Jammer Mid-band (NGJ-MB) pro letoun EA-18G Growler. NGJ-MB je určen k rušení frekvencí ve středním pásmu (přibližně 2-18 Ghz), v němž běžně pracují radary systémů protivzdušné obrany. U letounu Growler má nahradit systém AN/AQL-99. Momentálně se NGJ-MB nachází ve fázi malosériové výroby. Do budoucna chtějí vývojáři přidat schopnost působit v kybernetickém prostoru.

V listopadu 2021 firma Raytheon představila model F-35 s neznámým typem kontejneru.

Možnost vybavení letounu F-35 technologiemi NGJ-MB již v roce 2012 připustila společnost Lockheed Martin. USMC ve stejné době potvrdila, že posílení schopností F-35B v elektromagnetickém spektru je reálné.

Doposud také nedošlo k integraci nové protiradiolokační střely AGM-88G AARGM-ER (Advanced Anti-Radiation Guided Missile – Extended Range) a vývoj kontejneru pro EB může s její integrací úzce souviset. Letoun F-35 vybavený technologiemi NGJ-MB a střelou AARGM-ER by částečně mohl převzít úkoly letounu EA-18G Growler.

Druhou možností využití nového kontejneru po EB je oblast průzkumu. V současné době se však podle veřejně dostupných informací průzkumný kontejner nevyvíjí a veškeré úvahy jsou prozatím pouze „na papíře“. Neexistují ani veřejně dostupné detaily týkající se případné funkce a schopností tohoto kontejneru.

Třetí možností využití kontejneru je umístění AESA radaru, jehož úkolem by bylo monitorovat prostor po stranách a za letounem, čímž by došlo ke zlepšení situačního povědomí pilota. Již během vývoje letounu F-35 američtí konstruktéři uvažovali o umístění speciálních radarových ploch do trupu letounu právě za účelem zvýšení situačního povědomí po stranách a za letounem. Takové zařízení by však výrazně zvýšilo odraznou plochu letounu, a proto k jeho umístění nedošlo.

Prozatím není jasné, zda nový kontejner bude čistě americkou záležitostí nebo se objeví ve výzbroji dalších uživatelů letounů F-35B. Například britské ministerstvo obrany na konci roku 2020 vydalo prohlášení, podle nějž prozatím neplánuje vybavit své letouny F-35B jakýmkoliv kontejnerem, ačkoliv v technické rovině tomu nic nebrání.

Zdroje: f-16.net, GD, Terma,  The Drive, The Drive, The Drive, The Aviationist, UK Defence Journal

Nahlásit chybu v článku


Související články

Pýcha Royal Navy: Letadlová loď HMS Queen Elizabeth a F-35B

Královské námořnictvo (Royal Navy) v současné době u pobřeží Spojených států intenzivně testuje ...

NGJ-MB: Nové kontejnery elektronického boje pro EA-18G Growler

US Navy plánuje nahradit zastarávající systém AN/ALQ-99 novými rušícími kontejnery systému NGJ (Next ...

Britská stíhačka F-35B se zřítila do Středozemního moře

Včera dopoledne našeho času se zřítila britská víceúčelová stíhačka F-35B Lightning II do vod ...

Letouny elektronického boje EA-18G Growler v Německu

Na německé letecké základně Spangdahlem přistálo šest letounů elektronického boje EA-18G Growler ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • juhelak
    13:17 03.04.2022

    je to pekne. To letadlo umi hodne veci..ale pokud ho koupime mi tak se k tomu nakoupi jen to nejnutnejsi a 90% schopnosti nebude ten nas stroj mit. U nas nebude ani na letove ...Zobrazit celý příspěvek

    je to pekne. To letadlo umi hodne veci..ale pokud ho koupime mi tak se k tomu nakoupi jen to nejnutnejsi a 90% schopnosti nebude ten nas stroj mit. U nas nebude ani na letove hodiny pro nejaky rozvoj dalsich schopnosti..takze to bude opet ciste na airpolicing..a to je mozna trochu over kill zvlast v nasi poloze v Evrope..kdy kolem budou mit take f35 ale vybavenejsi..takze by ty nase do souboju ani do vyzvednych misí atd ani neposilalo.
    Me se vic lidi moznost pronájmu pokud by byl podobne vyhodny jako do ted s podobnou garanci letovych hodin a rychlosti dodavek ND.
    treba 15 let Gripen E a dokoupit a docvicit vybaveni na utoky na pozemni cile (zaroven se zbavit Alky)
    Za 15 let se podívat co vzeslo z Evropskeho výzkumu letadla 6. generace nebo po Prechodu Nemecka na 6. gen odkoupit jejich F35.
    Usetrene penize vyuzit ke nahrazeni Alky drony..Skrýt celý příspěvek

    • Scotty
      14:24 03.04.2022

      Dnes se sypou dvě miliardy ročně čistě jen do pronájmu Gripenů. Samozřejmě bez dalších provozních nákladů. Takže o finanční prostředky na provoz F-35 bych se nebál. Patnáct let ...Zobrazit celý příspěvek

      Dnes se sypou dvě miliardy ročně čistě jen do pronájmu Gripenů. Samozřejmě bez dalších provozních nákladů. Takže o finanční prostředky na provoz F-35 bych se nebál.
      Patnáct let bude Ěčko ve stejné situaci jako teď Céčko. Zastaralé letadlo s nutností značných investic, které si budeme muset ještě odkoupit. Navíc je tu negativní stanovisko Saabu k integraci moderních amerických AA střel.
      Navíc současný pronájem rozhodně příliš výhodný není. Každý rok odčerpá značné prostředky a veškeré modernizace letadel stejně platíme zvlášť.
      L-159 se budou s největší pravděpodobností vyřazovat s příchodem nových strojů. Armáda bude nepochybně požadovat přezbrojení dvou letek.
      To že by se usilovalo o schopnost útoků na pozemní cíle až za 15 let je doufám jen pokus o vtip.
      Švédové zatím s Gripenem E prohráli každá výběrové řízení. Oni samy redukovali jejich plánovaný počet. Mám pocit že to letadlo nebude tak skvělé jak se snaží prezentovat. Spíš naopak..Skrýt celý příspěvek

      • JP--
        16:55 03.04.2022

        Hele nebyl bych optimista vždyť naše slavný MOD nebylo schopný nakoupit ke gripenům ani chafy a fléry.... Pokud fungujeme takle, tak je to vlastně asi stejně jedno, co se koupí ...Zobrazit celý příspěvek

        Hele nebyl bych optimista vždyť naše slavný MOD nebylo schopný nakoupit ke gripenům ani chafy a fléry.... Pokud fungujeme takle, tak je to vlastně asi stejně jedno, co se koupí protože to asi bude stejná tragédie co se vybavení a výzbroje týče jako doposud.
        Posun vpřed, jako dokoupení munice vybavení zvýšení bojeschopnosti, kterej by měl nyní nastat, neb máme válku na hranicích pokud si toho někdo zatím nevšiml, jsem nezaznamenal. Pořád se jenom mluví a skutek žádnej. Radši odevzat vše co máme ukrajincům neb nějak jsem na námi zlomil hůl. Měsíc války je pryč a naše ministerstvo koupí pár ručních zbraní a mluví se o výhledu na roku 2025....Skrýt celý příspěvek

        • MeV6
          17:55 03.04.2022

          Já pořád nechápu, proč si tu někteří představují, že by se kvůli konfliktu na Ukrajině měly pomalu ze dne na den najednou rozhodnout zakázky a vyřešit problémy AČR, které se ...Zobrazit celý příspěvek

          Já pořád nechápu, proč si tu někteří představují, že by se kvůli konfliktu na Ukrajině měly pomalu ze dne na den najednou rozhodnout zakázky a vyřešit problémy AČR, které se kumulovaly několik let. Proč ta skoro až panika?
          Zrychlit? Ano, ale jinak vybírat co nejvíc transparentně, po řádném vyhodnocení.
          Nebo co byste chtěli? Aby se o utrácení miliard ze státního rozpočtu rozhodovalo jenom tak od stolu, podle toho co se komu líbí?
          Aby pak zase mohly lidi v hospodě u pivka brblat jak se vybralo špatně, draze a že to zase byl kšeft pro kamarádíčky?
          Jasně, taky chci mít dobře vycvičenou, vyzbrojenou a vybavenou armádu, ale ne překotně, panicky a blbě.
          Ukrajina nám teď prokazuje jednu neuvěřitelnou službu a to že dokud dává rusákům čočku, tak nám dává čas. Čas se pořádně a systematicky připravit. I kdyby Rusko vyhrálo, což podle mě nehrozí, tak při ztrátách jaké doteď utrpěli, jim bude trvat alespoň rok, ale spíš dva i více, než dají tu svoji sebranku do původního stavu. Tenhle čas bychom měli využít k pokud možno rychlému, ale zároveň pečlivému výběru potřebné techniky a výbavy.Skrýt celý příspěvek

          • JP--
            20:37 03.04.2022

            třeba proto, že se ukazuje, že co nemáš ve skladu nedostaneš a že naše armáda je zcela nebojeschopná vědí všichni. Třeba proto, že až se válka na Ukrajině přežene tak se řekne, že ...Zobrazit celý příspěvek

            třeba proto, že se ukazuje, že co nemáš ve skladu nedostaneš a že naše armáda je zcela nebojeschopná vědí všichni. Třeba proto, že až se válka na Ukrajině přežene tak se řekne, že Rusko už nehrozí tak proč zbrojit a pojedeme zase svoje teplíčko klídeček posledních 25 let. Já neřikám nakupovat bez rozmyslu to určitě ne, ale zrychlit to co by nám normálně trvalo 10 let na 2 roky. Posílit logistiku (tatra by měla větší kšeft), drony, řízená munice, víc EW systémů, PTŘS, AG munice ta se neztratí, BVPčka, minomety atd.. všechno tohle zrychlit. Jenže zatím nevidím nic.Skrýt celý příspěvek

          • MeV6
            21:31 03.04.2022

            JP-- Dobře, pak si víceméně rozumíme. Nicméně nejde čekat zázraky od vlády, která je v úřadu teprve chvíli. Ty předchozí na obranu tak nejak sr...ly, takže toho ta současná ...Zobrazit celý příspěvek

            JP--

            Dobře, pak si víceméně rozumíme.
            Nicméně nejde čekat zázraky od vlády, která je v úřadu teprve chvíli. Ty předchozí na obranu tak nejak sr...ly, takže toho ta současná zdědila docela dost. Plus závažné problémy v jiných oblastech. Snad se ty akvizice zlepší, ale prostě nejde všechno vyřešit lusknutím prstů.Skrýt celý příspěvek

        • Scotty
          18:05 03.04.2022

          Vzhledem k tomu že máme Gripeny, které můžou používat pouze zastaralé americké střely, se dokud nerozhodne o budoucím typu letadla. Zrovna nikdo nehrne do nákupu další výzbroje. ...Zobrazit celý příspěvek

          Vzhledem k tomu že máme Gripeny, které můžou používat pouze zastaralé americké střely, se dokud nerozhodne o budoucím typu letadla. Zrovna nikdo nehrne do nákupu další výzbroje. Buď by jsme museli koupit Meteor (který Céčko v současném stavu plnohodnotně nevyužije) a IRIS-T. Přičemž je v případě nákupu F-35 za pár let vyhodíme nebo zastaralé AMRAAM C-5 a AIM-9M (které zase naprosto degradují možnosti F-35). AA munice se bude kupovat až bude jasné jaké letadlo nahradí Gripen.
          Podívejte se kdy Polsko oznámilo nákup Abramsu a smlouvu budou podepisovat možná příští týden. Tedy od oznámení za devět měsíců. A tady se chce aby MO dotáhlo projekty k podpisu v řádu týdnů? Vzpamatujte se.

          Na zakázku na dodání klamných cílů se nikdo nepřihlásil. Nakonec se to muselo řešit přes NSPA.Skrýt celý příspěvek

      • juhelak
        08:18 04.04.2022

        Tak ono ecko podle mě vydrží déle. Mě to prostě přijde škoda protože znám ačr. Vidíš sám že mi nevyužili ani ty cecka.. Když se koupí f35 tak počítej že z rozpočtu půjde cirka 10 ...Zobrazit celý příspěvek

        Tak ono ecko podle mě vydrží déle. Mě to prostě přijde škoda protože znám ačr. Vidíš sám že mi nevyužili ani ty cecka.. Když se koupí f35 tak počítej že z rozpočtu půjde cirka 10 mld po dobu deseti a více let.. Plus Teda provozní náklady.. Pokud by mělo mít každé letadlo aspoň 150 hodin ročně tak to bude vic než je teď nájem. A prostě čekám že se koupí jen základ aby to letalo.. Ale veškeré další schopnosti.. Už ne.. Bude to opět nevyužitý potenciál. Když bych si těch 90 mld představil v pvo..Skrýt celý příspěvek

        • Scotty
          08:42 04.04.2022

          Američani nejsou charita. Ta letadla budeme muset zaplatit ještě než je dodají. To jak je využito možností Gripenu je z velké části dáno tím že do letadel která nevlastníme s ...Zobrazit celý příspěvek

          Američani nejsou charita. Ta letadla budeme muset zaplatit ještě než je dodají.
          To jak je využito možností Gripenu je z velké části dáno tím že do letadel která nevlastníme s nikdo nehrne do investic umožňujících rozšíření chopeností. To je zcela pochopitelné. Ovšem F-35 se neoddává v žádné uřezané verzi. Od první chvíle bude mít možnost využít její plný potenciál.Skrýt celý příspěvek

          • juhelak
            09:30 04.04.2022

            To máš pravdu.. Ty schopnosti budou v tom letadle už nahrané.. Pak bude otázka co se koupí za vybavení a kolik. Tak snad to bude pak jiné než je zvykem. Dostanou rozpoctovano třeba ...Zobrazit celý příspěvek

            To máš pravdu.. Ty schopnosti budou v tom letadle už nahrané.. Pak bude otázka co se koupí za vybavení a kolik. Tak snad to bude pak jiné než je zvykem. Dostanou rozpoctovano třeba 100 hodin na letadlo ročně s tím že na cvičení nebo rozšíření schopnosti už vlastně nejsou hodiny..coz je celkem běžné nejen u letectva. Taky proto chce letectvo těch letadel více.. Protože teď to tak je s našimi cecky.. A to máme nadstandardní počet hodin/rok na letadlo v rámci nato.Skrýt celý příspěvek

    • darkstyle
      01:13 04.04.2022

      "U nás nebude ani na letové hodiny na pre rozvoj ďalších schopnosti.." Našťastie F-35A sama zbiera dáta, hodnotí ich a predostiera pilotovi.. To čo na inej stíhačke bolo treba ...Zobrazit celý příspěvek

      "U nás nebude ani na letové hodiny na pre rozvoj ďalších schopnosti.."

      Našťastie F-35A sama zbiera dáta, hodnotí ich a predostiera pilotovi..
      To čo na inej stíhačke bolo treba trénovať - stíhačka robí sama..

      Netreba cvičiť manévrovať boj - stíhačka má spike management

      Netreba cvičiť dodge fight - stíhačka má DAS systém..

      Takto by sme mohli krásne pokračovať..
      Tá stíhačka sama zvládne to ako priemerný pilot potrebuje na 4gen desiatky až stovky hodín nácvikov.

      Neurobí zo zelenáča TOP Gun inštruktóra, to nie.. no určite posunie každého pilota o jednu úroveň aj dve naraz..Skrýt celý příspěvek

    • Klimesov
      08:42 04.04.2022

      Je to pořád to samé dokola. Ale realita je taková, kdo chce hledá způsoby, kdo nechce hledá důvody. Já osobně jsem zastáncem, že pro AČR by letouny 4. generace s prvky 5. generace ...Zobrazit celý příspěvek

      Je to pořád to samé dokola.
      Ale realita je taková, kdo chce hledá způsoby, kdo nechce hledá důvody.
      Já osobně jsem zastáncem, že pro AČR by letouny 4. generace s prvky 5. generace (Rafael, F-15X, Gripen E možná, F-18SH) mohli být dostačující.
      Nicméně AČR má na to provozovat F-35 a už by jsme měli přestat tvářit se, že ne. Zas tak chudí nejsme. Jen neumíme hospodařit.Skrýt celý příspěvek

      • Matesaax
        13:41 04.04.2022

        Také si myslím,že patříme mezi země,které by provoz F-35 utáhli v pohodě.Na druhou stranu fakt je,že americká letadla jsou prostě provozně náročnější,potřebují mnohe víc obslužného ...Zobrazit celý příspěvek

        Také si myslím,že patříme mezi země,které by provoz F-35 utáhli v pohodě.Na druhou stranu fakt je,že americká letadla jsou prostě provozně náročnější,potřebují mnohe víc obslužného personálu.Do letecké základny by se muselo investovat mnohem víc,aby vše splnovalo parametry pro jejich provoz a navíc jak by se tvářili v CLV až by přišli o zakázky na výcvik,protože ten by zřejmě probíhal v USA.
        Spíš mě překvapují Švédi,že se nám nesnaží nabídnout za nějakou symbolickou cenu ty současné Gripeny a k tomu další C,které k dispozici budou.Vždyt ty letadla k ničemu nepotřebují a nemají pro ně využití a za výhodnou cenu by to bylo nejlepší řešení.Skrýt celý příspěvek

        • Scotty
          15:21 04.04.2022

          CLV dělá základní výcvik pilotů. Pro ně by se nic neměnilo.

          CLV dělá základní výcvik pilotů. Pro ně by se nic neměnilo.

        • Klimesov
          20:54 04.04.2022

          Ano F-35 je asi provozně nejnáročnější ze všech možných variant a její provoz by si vyžádal další mnohé investice, ty by si ale vyžádalo jakýkoli jiný stroj úplně stejně. Nicméně ...Zobrazit celý příspěvek

          Ano F-35 je asi provozně nejnáročnější ze všech možných variant a její provoz by si vyžádal další mnohé investice, ty by si ale vyžádalo jakýkoli jiný stroj úplně stejně.
          Nicméně za ty prachy se prostě kupují nějaké schopnosti, které F-35 nabízí víc než dost.
          Otázkou jen je jaké schopnosti letectvo AČR chce a kolik je ochotno za ně utratit. Znovu i tady nejde o nic jiného než porovnání cena - výkon.Skrýt celý příspěvek

          • Matesaax
            21:22 04.04.2022

            Jako letecký fanda bych teda daleko víc ocenil ty zminované Rafale,F-18 a zejména ta F-15 v poslední verzi by bylo něco úžasného.A myslím,že její provoz by nebyl dražší než u té ...Zobrazit celý příspěvek

            Jako letecký fanda bych teda daleko víc ocenil ty zminované Rafale,F-18 a zejména ta F-15 v poslední verzi by bylo něco úžasného.A myslím,že její provoz by nebyl dražší než u té F-35.Bohužel u nás stále jede představa,že dvoumotorové letadlo prostě pro nás finančně nereálné.Přitom celé 90 roky jsme tu měli 4 typy bojových letadel a každá u jedné letky.To je logistické peklo a šlo..Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            21:29 04.04.2022

            Matesaax
            Ovšem kolik se toho v těch devadesátkách nalétalo, že....

            Matesaax
            Ovšem kolik se toho v těch devadesátkách nalétalo, že....

          • tomas.kotnour
            01:47 05.04.2022

            @Matesaax Otázkou je, co by mělo být výsledkem akvizice těchto dvoumotorových strojů. Podle odkazovaného článku to vypadá, že záměrem VzS je mít dvě letky s náletem odpovídajícím ...Zobrazit celý příspěvek

            @Matesaax
            Otázkou je, co by mělo být výsledkem akvizice těchto dvoumotorových strojů. Podle odkazovaného článku to vypadá, že záměrem VzS je mít dvě letky s náletem odpovídajícím současným letovým hodinám Gripenů. Ten je dostatečný na AA výcvik a základní AG u vybraných pilotů. S dvojicí letek by pak jedna mohla být cvičena primárně na AA s doplňkovým AG a druhá naopak ovšem s tím, že cokoliv sofistikovanějšího než GBU-53 bude při nejlepším v jednotkách kusů na koukání. Tím ovšem padá i možnost role dvoumotorových letounů jako missile/bomb trucků a další zajímavé věci, co by mohly dělat.
            Ano, něco by se ušetřilo na provozních nákladech, při amerických náletech (230 LH) a pokud dostojí Boeing svému slibu, by byly dvě letky F-15EX ročně o cca 1 mld. Kč levnější než F-35A při americkém účtování ceny LH, za 30 let služby by to udělalo 30 mld. v dnešních cenách, s 2/3 náletem našich strojů tedy 20. 40% této sumy sežere vyšší pořizovací cena samotného Eaglu a zbytek by stačil na extra jeden plný loadout AIM-120 pro každou F-15.
            Dokud budeme v situaci, že i zbojeschopnění jednotek bude úspěch, nemá smysl uvažovat o budování komplexních vzájemně se doplňujících schopností napříč východním křídlem NATO, což by dalo nákupu dvoumotoráků smysl.Skrýt celý příspěvek

          • darkstyle
            12:47 06.04.2022

            Tomáš.kotnour Ak Boeing dostojí svojho sľubu, že bude o 1 mld lacnejší tak čo ak Lockeheed dostojí svojho sľubu o 25 000 dolárov leteckej hodine?? Sľúbi sú jedna vec, realita je ...Zobrazit celý příspěvek

            Tomáš.kotnour

            Ak Boeing dostojí svojho sľubu, že bude o 1 mld lacnejší tak čo ak Lockeheed dostojí svojho sľubu o 25 000 dolárov leteckej hodine??

            Sľúbi sú jedna vec, realita je tá, že F-15 majú drahšiu leteckú hodinu. Každá stíhačka má svoje vlastné dôvody prečo stojí letovka až toľko..

            Zmysel dvojmotoráku moc nevidím.. Stealth lietadiel máme na východnom krídle malo.
            Rusko má stíhačiek s podobnými parametrami ako F-15 dosť. Prečo skôr nezvýšiť počet F-35, ktorých analog net?Skrýt celý příspěvek

        • Sworf
          21:41 04.04.2022

          A není ta provozní náročnost daná tím, že F-35 je do války? USA jsou jediní, kteří mají reálnou bojovou zkušenost. Všichni ostatní spojenci jim dělali zatím jen křoví. Prostě ta ...Zobrazit celý příspěvek

          A není ta provozní náročnost daná tím, že F-35 je do války? USA jsou jediní, kteří mají reálnou bojovou zkušenost. Všichni ostatní spojenci jim dělali zatím jen křoví. Prostě ta drahá údržba je daň za to, že během bojové operace jí nevypoví službu podvozek, protože pneumatiky jsou neudržované čínské :-)

          Co zbraně a inovace? F-35 se ročně vyrobí tolik, kolik má být celkem Gripenů E/F. Bude inovace nebo implementace nové zbraně levnější pro pár stovek kusů (Rafale, Typhoon, …) nebo pro pár tisíc kusů?

          5. generace je tu, je nevyhnutelná a bude si určovat pravidla hry na bojišti.Skrýt celý příspěvek

      • Sworf
        21:21 04.04.2022

        “ Nicméně AČR má na to provozovat F-35…” Jasně, že má. Nebo existuje jiné letadlo s cenovkou F-35 od začátku až do konce s plným potenciálem? To, čemu se dnes říká 4. generace s ...Zobrazit celý příspěvek

        “ Nicméně AČR má na to provozovat F-35…”
        Jasně, že má. Nebo existuje jiné letadlo s cenovkou F-35 od začátku až do konce s plným potenciálem? To, čemu se dnes říká 4. generace s prvky 5. generace (nebo 4+ nevím kolik plus generace) jsou modernizace, retrofity implementované zpětně do výroby a za 8 let, kdy se reálně můžeme bavit o prvních letadlech u nás už bude generace 5+ nebo bude velmi blízko.. Mohla by se vést polemika o tom, zda F-16 nebo F-35, pokud bychom je dostali příští rok jako Slovensko, ale pokud až za 8 let, tak stojím za tím, že ne.Skrýt celý příspěvek

        • juhelak
          09:44 05.04.2022

          ja osobne nejsem proti..ale prijde mi ze 2 letky je moc vysoka zatez..F35 je i jako velky zdroj dat a situacniho povedomi..ale v ramci ACR jak se ty data vyuuziji? a pokud by byly ...Zobrazit celý příspěvek

          ja osobne nejsem proti..ale prijde mi ze 2 letky je moc vysoka zatez..F35 je i jako velky zdroj dat a situacniho povedomi..ale v ramci ACR jak se ty data vyuuziji? a pokud by byly letky dve tak uz prostor v letectvu pro dalsi veci nebude...
          Radsi bych videl letku jednu a druhou letku idealne proudovych dronů (kolem 2028 urcite bude z ceho vyviirat) které by prave ty f35 mohli ukolovat a navádet z odstupu..ty drony by mohli byt ciste pro protizemni cinnost..nahradili by i L159.Skrýt celý příspěvek

  • Scotty
    15:35 02.04.2022

    Nákup F-35 je zdá se stále reálnější.
    http://czechairforce.com/news/...

    Nákup F-35 je zdá se stále reálnější.
    http://czechairforce.com/news/...

    • Jan Grohmann
      16:06 02.04.2022

      No jasně, F-35 vs. Gripen. Co jiného, že?

      No jasně, F-35 vs. Gripen. Co jiného, že?

      • Scotty
        16:43 02.04.2022

        Asi by se mi víc líbilo F-35 vs. Rafale. :) Navíc ten pronájem, už třeba z prestižních důvodů, není něco co bych považoval za udržitelné do budoucna. Navíc pokud se pro F-35 ...Zobrazit celý příspěvek

        Asi by se mi víc líbilo F-35 vs. Rafale. :) Navíc ten pronájem, už třeba z prestižních důvodů, není něco co bych považoval za udržitelné do budoucna.
        Navíc pokud se pro F-35 rozhodli i státy jako Německo nebo Kanada je to pro "euroatlantickou" vládu jak se ta naše deklaruje skoro povinnost. V každém případě vhodněji příležitost k prosazení takové investice už asi dlouho nebude.
        Ačkoli zbavit se energetické závislosti na Rusku, na což se tu minimálně posledních 10 let naprosto sralo, si bude vyžadovat také obrovské peníze.Skrýt celý příspěvek

      • MeV6
        17:16 02.04.2022

        @JG

        Ehm, proč ta ironie?
        Chápu, že to není povinnost vybírat jenom mezi těmito dvěma možnostmi, ale bylo by na tom něco špatně?

        @JG

        Ehm, proč ta ironie?
        Chápu, že to není povinnost vybírat jenom mezi těmito dvěma možnostmi, ale bylo by na tom něco špatně?

    • petres
      07:37 03.04.2022

      Jedině dobře, že vypadla varianta pokračování Gripenu C/D, to je zásadní informace. Uvedu některé teze z článku, které mne zaujali a vzhledem k tomu, že autor ví čem mluví, dávám ...Zobrazit celý příspěvek

      Jedině dobře, že vypadla varianta pokračování Gripenu C/D, to je zásadní informace.
      Uvedu některé teze z článku, které mne zaujali a vzhledem k tomu, že autor ví čem mluví, dávám jim nějakou váhu. Některé jsem doplnil svými poznámkami.
      - už nyní je však zřejmé, že armáda bude požadovat rozšíření počtu nadzvukových strojů na minimálně 24-36 ks, což by umožnilo přezbrojení obou taktických letek v Čáslavi.
      - podle zatím nepotvrzených a spíše zákulisních informací totiž švédský výrobce nabízí pronájem nově vyrobených letounů Gripen E, čili variantu, o které se doposud příliš neuvažovalo, neboť byl předpoklad, že Saab již podobný způsob obstarání prostě nenabídne (raději bych šel cestou nákupu než pronájmu, každopádně ekonomické hledisko - výrazné náklady na počátku cyklu vs. rozložení nákladů v čase můžou hrát při pořízení zásadní roli.
      - ve věci kompatibility a interoperability v rámci Aliance bude nový Gripen E rozhodně tahat za kratší konec provazu (zde si myslím, že by pomohl uvažovaný vstup Švedska do NATO)
      - některé naivní představy teoretiků, že provoz F-35A snad bude levnější než dosavadní pronájem Gripenů v AČR, jsou zcela mimo mísu. Zde je potřeba si říci zcela na rovinu, že akvizice amerických letounů 5. generace bude drahá, jejich provoz ještě dražší, a je s tím prostě potřeba počítat.
      - Česká republika, která do výpočtu nákladů letové hodiny Gripenů rozpouští i cenu pronájmu, stanovenou zhruba na 1,7 mld. Kč ročně, která jde navíc placena přímo z rozpočtu ministerstva obrany. Účetně tak cena letové hodiny vycházela v roce 2018 na částku 630.000,-Kč****, což ale se skutečnou cenou letové hodiny typu JAS-39 nemá až tak mnoho společného.
      - specifický pronájem Gripenů můžeme po téměř dvaceti letech hodnotit z pohledu uživatele jako výhodný, neboť dal armádě jistotu každoročního náletu 2000 hodin celé flotily JAS-39 bez ohledu na jakékoliv škrty v armádním rozpočtu, umožnil včasný přísun náhradních dílů, průběžné SW/HW modernizace celé platformy a řešil i celý systém údržby včetně jednotlivých Checků a dvěstěhodinových revizí, prováděných ať již v ČR, nebo ve Švédsku. Ačkoliv se na některých českých diskusních fórech můžeme dočíst tak bizarní úvahy, že Švédsko svým pronájmem doslova odírá český stát, a jak je pro armádu strašně nevýhodný, jde o naprosté nesmysly, které bohužel šíří lidé, nemající nejmenší představu o skutečných podmínkách pronájmu a nedokážou si vůbec představit celkový objem činností a potřebného materiálu, které musí švédský úřad FMV zabezpečit pro splnění všech smluvních podmínek provozu Gripenů.
      - v případě pořízení F-35A či Gripenu E bude nutné pro oba typy vybudovat zároveň i potřebnou infrastrukturu, která však bude u amerického typu s jistotou mnohem rozsáhlejší. Švédský Gripen E totiž může zcela logicky využít podstatnou část stávající a již vybudované infrastruktury čáslavské základny a samotný výrobce Saab deklaruje, že k budoucímu provozu nové generace Gripenů lze využít všech stávajících specializovaných pracovišť údržby. V případě amerických strojů F-35A je naopak nutné počítat s vybudováním prakticky úplně nové provozní a údržbové infrastruktury
      - právě výkony a schopnosti, tedy kdo „více, rychleji a déle“ vyvolávají na dětských diskusních fórech největší polemiky, přitom jde o zcela marginální věc, určenou infantilním jedincům, jež si ve veřejném prostoru a sociálních sítích neustále přeměřují své malé „pindíky“. Oba letouny svými schopnostmi, výkony, doletem či nosností výzbroje totiž zcela dostačují potřebám AČR, respektive české letectvo nikdy nevyužije jejich úplný potenciál. Zatímco F-35A je dizajnován a svými unikátními schopnostmi či sortimentem integrované výzbroje určen především pro útočné operace a působení v prostředí se silnou PVOS, je těžko uvěřitelné, že právě tímto směrem se bude někdy v budoucnu ubírat výcvik a případné nasazení českého taktického letectva. V případě Gripenů E je zase těžko představitelné, že AČR někdy pořídí specializované podvěsné rušící kontejnery EAJP systému elektronického boje Arexis, díky kterým bude švédská platforma disponovat téměř identickými schopnostmi, jako americké Growlery.
      - poměrně naivní či optimistické představy o tom, že Vzdušné síly AČR budou s omezenými finančními zdroji, počtem techniky, personálu a letových hodin určených k výcviku plnit i vysoce specializované mise typu SEAD / DEAD
      - pokud by se ČR společně s Polskem jakožto současní a jediní „východoevropští“ účastníci programu SNOWCAT odhodlali k posunu přímo do projektu nuclear sharing, pak je zcela jasné, že by tak muselo být učiněno pouze v případě pořízení americké platformy F-35, neboť neutrální Švédsko nikdy nebude podobnou výzbroj integrovat.
      - současný Gripen C je bezesporu agilním stíhačem, který přibližně do M1,2 docela svižně akceleruje. Pak jej však začne brzdit poměrně velké a především pevné vstupní ústrojí a zrychlení na hodnotu M2 i v čisté konfiguraci je spíše teoretické a dosažitelné možná tak v laboratorních podmínkách. U novějšího Gripenu E sice výrobce neoficiálně oznámil dosažení švédského rychlostního rekordu hodnotou cca 2400 km/h a schopnost udržet supercruise okolo M1,1 i se základní paletou protiletadlové výzbroje, je ale nasnadě, že „Erik“ kvůli obdobnému pevnému vstupnímu ústrojí bude ve vyšších nadzvukových rychlostech rovněž limitován
      Oba typy tedy budou v misích A2A v určitém spektru letové obálky v nevýhodě proti výkonným letounům kategorie Su-27/30/35 a tuto nevýhodu musí vykompenzovat zjednodušeně řečeno lepším „Stealth“, lepším senzorickým vybavením a situačním povědomím, pokročilejšími systémy REB či výkonnějšími protiletadlovými střelami. Právě tyto vlastnosti by jim měly dát v součtu jednoznačnou převahu nad ruskými letouny, na druhou stranu je nasnadě, že protivník se bude vždy snažit využít slabých míst a přizpůsobí tomu svou taktiku.
      - nová výzbroj - v případě Gripenu E půjde výhradně o evropskou výzbroj v podobě protiletadlových střel iris-T či Meteor, v případě F-35A zase o americké střely AIM-9X Sidewinder a AIM-120D AMRAAM. V případě protizemní výzbroje pak půjde o pořízení klasických laserem/GPS naváděných pum ráže 250 a 500 kg, malorozměrových pum GBU-39 SDB či nejnovějších GBU-53/B StormBreaker SDB II a v případě otevřené peněženky i těžkých řízených střel AGM-158 JASSM-ER, či pum GBU-54 a GBU-56 LJDAM.
      - ačkoliv se na některých českých armádních webech objevují zajímavé fantasmagorie, že přeškolení na F-35A bude kvůli bájnému a nadpřirozenému simulátoru mnohem rychlejší a levnější, autor by si na podobná tvrzení nevsadil ani pětník.
      - nová generace Gripenů E totiž proti svému předchůdci sice představuje konstrukčně úplně nový letoun, celá řada věcí je však velmi podobná či téměř identická se svým předchůdcem.
      - je tak nasnadě, že přechod na F-35A bude pro AČR mnohem náročnější a bude především spojený s vysláním pozemního a létajícího personálu na několikaměsíční či dokonce několikaletý výcvik do USA. S tím je nutné opravdu dopředu počítat a nemá cenu si zase cokoliv namlouvat. Je samozřejmé, že výcvik v USA bude poměrně nákladný a oproti současnému tříměsíčnímu přeškolení ve švédském Satenas půjde svým rozsahem a délkou přeškolení o mnohem náročnější program.
      - sám autor si troufá predikovat, že samotné přeškolení na Gripen E by probíhalo téměř identicky jako v případě F-35A a to z úplně prostého důvodu. Švédský Flygvapnet totiž vůbec neuvažuje o zavedení dvoumístné verze nové generace Gripenů a dvoumístná modifikace F-39F je vyvíjena pouze a výhradně pro Brazílii, která je odpovědná za celkový design a výrobu
      - ačkoliv armáda dá určité doporučení, konečné slovo budou mít opět politici a je tak mimořádně obtížné predikovat, jaké řešení zvolí. Na první pohled se zdá, že nová vláda a sama ministryně obrany Jana Černochová budou preferovat užší euroatlantickou spolupráci, která má pro ČR bezpochyby z geopolitického hlediska mnohem větší význam, než spolupráce s neutrálním Švédskem.
      Zdroj: http://czechairforce.com/news/...
      Dávám sem hlavní myšlenky z článku proto, aby diskuze nebyla pouhé poměřování pindíků, ale měla věcný základ. Rozhodování MO rozhodně není jednoduché. Ovlivní naše nadzvukové letectvo na 30 - 40 let.Skrýt celý příspěvek

      • darkstyle
        08:46 03.04.2022

        V článku, ktorý citujete strašne cítiť prípravu na tú vojnu predminulú. Dokonca ani na tú vojnu terajšiu.. Ukrajina predvádza SEAD/DEAD akcie na svojom vlastnom území. Je to ...Zobrazit celý příspěvek

        V článku, ktorý citujete strašne cítiť prípravu na tú vojnu predminulú.
        Dokonca ani na tú vojnu terajšiu..

        Ukrajina predvádza SEAD/DEAD akcie na svojom vlastnom území. Je to obranná SEAD/DEAD akcia..

        Myslím, že aktivovaním 5 článku sa ľahko môže stať, že aliančné velenie pošle České stíhačky na SEAD akciu ku Poľsko Bieloruským hraniciam zničiť uskupenie Iskandrov chránených PVO.

        Piloti budú v čom radšej sedieť?
        Gripen E alebo F-35..
        Myslím, že odpoveď je predom jasná..

        Prehlásenie, že väčšinu prípravkov pri C sa dá použiť aj pri E je marketing SAAB.
        Motor je tam iný, radar je tam iný, trup a krídla sú tam iné..

        Podľa mňa tou istou logikou kľudne môžme vyhlásiť, že väčšinu prípravkov z C využijeme pri F-35A.
        Teda nejaké zdviháky, šrobovaky a podobne.

        Školenia:
        Švedi majú 3 mesačne školenie, kde Vás naučia pilotovať.. nič viac (dobre ešte základy AA boja a zhodenie hlúpej pumy)

        Američania Vás za 2 roky naučia:
        Lietať, tankovať za letu, AG misie, AA misie, CAS misie a omnoho viac..

        Mimochodom pri Gripene sa skoro všetko postupne dokupovalo a bolo to omnoho drahšie a trvalo to strašné dlho dokým letci v Čáslaví sa naučili to čo vedia dnes..

        Je úplne jasné, čo je lepšie..

        Časom na F-35 prídu európske zbrane, pravdepodobne objednané dnes stroje, by už časť európskych zbraní vedeli použiť - pri Gripene nevidím dôvod integrovať tie americké.. Muselo by sa to samostatne zaplatiť.

        Celý článok je podprahovym PR článkom pre Saab.
        Zamýšľam sa či to bolo schválne či to len tak náhodou vyšlo.Skrýt celý příspěvek

      • Poly
        21:45 04.04.2022

        Nemůžu si pomoct, ale tohle smrdí po úderce Saabu. Žádné fakta, žádné cifry, jen pořád dokola dražší, dražší, dražší,... Ten nákup by se odehrával v době, kdy bude F-35 ...Zobrazit celý příspěvek

        Nemůžu si pomoct, ale tohle smrdí po úderce Saabu. Žádné fakta, žádné cifry, jen pořád dokola dražší, dražší, dražší,...
        Ten nákup by se odehrával v době, kdy bude F-35 kompatibilní s Meteorem, protože evropští uživatelé to chtějí. Navíc nikdo ani neví, zda bude standardem AIM-120D, protože nejpozději 2024 má přijít náhrada a ta bude zase o něco dál než je Meteor.
        Pak tu máme jednoduchou otázku. Jak to, že se Éčko tak nějak neprodává ve velkém? Úspěch = Brazílie a to mimo jiné i díky rozsáhlé participaci a přístupu k technologiím. To by pro nás bylo k ničemu.
        Budoucí upgrade - tady Saab nemůže konkurovat. F-35 bude další F-16 a bude kopec upgradů a F-35 je na ně připravená. Ten letoun se bude vyrábět po tisících. Gripen E po nižších stovkách.Skrýt celý příspěvek

  • darkstyle
    13:31 02.04.2022

    Rozdiel Growler vs F-35A F-35A v X-bande schová 1 F-16. Growler schová v X-bande celú letku. Growler vie rušiť aj v iných pásmach, F-35A pravdepodobne nie.. Growler vidno ...Zobrazit celý příspěvek

    Rozdiel Growler vs F-35A

    F-35A v X-bande schová 1 F-16.
    Growler schová v X-bande celú letku.

    Growler vie rušiť aj v iných pásmach, F-35A pravdepodobne nie..

    Growler vidno prakticky v každom pásme na 120-80km..
    F-35A vďaka stealth na cca 32km v X-bande (na silnom radare, nie palubovom) v L-bande prekvapujúco je tiež výrazne redukovaná jeho stopa - sami Američania boli prekvapení, že tam významná redukcia je - plný stealth s podobnými údajmi ako pri X-bande nečakajte.


    F-35A nepotrebuje mať zapnutý svoj radar, aby detekovať nepriateľa a zároveň ak ho už má zapnúť dokáže pracovať v takom režime, že sa schováva za prirodzený šum..

    Zdroje:f-16.net a Shania..

    Vyvracal tu spolu s Balmom dekádu bludy, ktoré podaktorí neustále šíria.
    To, že si prečítate nejaký blud na idnes.cz alebo názor nejakého "odborníka" na zahraničnom plátku neznamená, že to tak je.

    Za všetko hovoria výsledky na red flags, Syria, Izrael a obchodné úspechy F-35A.
    To všetko potvrdzuje leaknute správy na f-16.net o schopnostiach F-35A.Skrýt celý příspěvek

  • Torong
    11:09 02.04.2022

    Klasika. Opět Flankerovy bajky o tom, jak je F 35 nevhodný k čemukoli.

    Klasika. Opět Flankerovy bajky o tom, jak je F 35 nevhodný k čemukoli.

  • flanker.jirka
    14:33 01.04.2022

    S jedním kontejnerem pod trupem to úkoly Growleru nepřevezme ani náhodou. To co nosí Growler se do takového kontejneru nevejde a dost možná na to nebude na palubě dostatečný zdroj ...Zobrazit celý příspěvek

    S jedním kontejnerem pod trupem to úkoly Growleru nepřevezme ani náhodou. To co nosí Growler se do takového kontejneru nevejde a dost možná na to nebude na palubě dostatečný zdroj elektrické energie.Skrýt celý příspěvek

    • Scotty
      15:22 01.04.2022

      Proč by nebyl? Do budoucna by měla F-35 nosil laser který se z něčeho napájet musí. Navíc o tom jak efektivně dokáže rušit i samotná F-35 se toho stále moc neví.

      Proč by nebyl? Do budoucna by měla F-35 nosil laser který se z něčeho napájet musí. Navíc o tom jak efektivně dokáže rušit i samotná F-35 se toho stále moc neví.

      • flanker.jirka
        20:17 01.04.2022

        Growler má dva motory, je stavěn pro EW a stejně tahá zdroje v kontejnerech pod křídly. A jednomotorová F 35 bude mít takový zdroj, který by nahradil to co nese Growler pod ...Zobrazit celý příspěvek

        Growler má dva motory, je stavěn pro EW a stejně tahá zdroje v kontejnerech pod křídly. A jednomotorová F 35 bude mít takový zdroj, který by nahradil to co nese Growler pod křídly???? ...trochu nepoměr.
        Pro lasery budou muset dostat letadla silné generátory pro elektrickou nabíjecí linku, britové zkouší jako zdroj malou lehkou trubínu používanou u vrtulníků Kiowa. Dalo by se to dát pod křídlo a na druhé straně PPN, palivo stejné jako pro stíhače a v činnosti jen po dobu používání laserů.Skrýt celý příspěvek

        • Scotty
          22:47 01.04.2022

          F-35 zcela jistě trvale pod křídlo žádný zdroj nedostane. To by šlo zcela proti jejímu konceptu.

          F-35 zcela jistě trvale pod křídlo žádný zdroj nedostane. To by šlo zcela proti jejímu konceptu.

          • flanker.jirka
            00:07 02.04.2022

            Zbývá to zkusit integrovat do pumovnice a mít tak éro k EW.

            Zbývá to zkusit integrovat do pumovnice a mít tak éro k EW.

      • flanker.jirka
        20:19 01.04.2022

        Samotná F 35 se ochrání jen tak jak je nyní vybavená, v článku se zmiňuje rušení radarem, ale ten pracuje pouze v pásmu frekvencí X. Vyvíjený kontejner tak bude určen pro vlastní ...Zobrazit celý příspěvek

        Samotná F 35 se ochrání jen tak jak je nyní vybavená, v článku se zmiňuje rušení radarem, ale ten pracuje pouze v pásmu frekvencí X. Vyvíjený kontejner tak bude určen pro vlastní ochranu v dalších frekvenčních pásmech. Určitě nepůjde o schopnost doprovodně krýt celou formaci ostatních letadel.Skrýt celý příspěvek

        • Scotty
          22:48 01.04.2022

          Upřímně o tom co umí nebo neumí F-35 máme jen dost mlhavé představy.

          Upřímně o tom co umí nebo neumí F-35 máme jen dost mlhavé představy.

          • flanker.jirka
            00:08 02.04.2022

            Tak to mámě o většině strojů :-) ale jiný palubní rušič aktuálně nemá, například tak jako Gripen v ocasu.

            Tak to mámě o většině strojů :-) ale jiný palubní rušič aktuálně nemá, například tak jako Gripen v ocasu.

          • Tecka
            10:17 02.04.2022

            Tak, to widać.. systemy walki EW, są wbudowane w strukturę płatowca , docelowa-zmieniona block4 . Obecnie testowany silnik trójprzepływowy XA100-GE-100, dodatkowa moc dla broni ...Zobrazit celý příspěvek

            Tak, to widać.. systemy walki EW, są wbudowane w strukturę płatowca , docelowa-zmieniona block4 . Obecnie testowany silnik trójprzepływowy XA100-GE-100, dodatkowa moc dla broni wysokoenergetycznej ( nie tylko laser) z zachowaniem właściwości stealth dla 5-6 generacjiSkrýt celý příspěvek

          • Scotty
            10:17 02.04.2022

            flanker.jirka
            Vážně?
            https://www.baesystems.com/en-...

            flanker.jirka
            Vážně?
            https://www.baesystems.com/en-...

          • flanker.jirka
            11:21 02.04.2022

            Scotty A kde tam máte napsané něco o tom, že je ASQ-239 schopný i efektivně provádět rušení ve více frekvenčních pásmech? To že detekuje hrozby ve více pásmech, jako RWR ještě ...Zobrazit celý příspěvek

            Scotty
            A kde tam máte napsané něco o tom, že je ASQ-239 schopný i efektivně provádět rušení ve více frekvenčních pásmech? To že detekuje hrozby ve více pásmech, jako RWR ještě neznamená, že v takovém rozsahu může provádět rušení. Zatím to mají propojené s APG 81, která má SW pro provádění rušení, ale to je limitováno X pásmem. Obecně, aby mohly stíhači provádět rušení v jiném pásmu než vlastním radarem, tak jsou vybavení palubním nebo podvěšeným rušičem, od toho má Gripen ve směrovce rušič. Kde na F 35 najdete takové antény?Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            11:35 02.04.2022

            flanker.jirka
            Koncepce Stealth předpokládá že z nich nikde ni netrčí....
            https://www.f-16.net/forum/dow...

            flanker.jirka
            Koncepce Stealth předpokládá že z nich nikde ni netrčí....
            https://www.f-16.net/forum/dow...

          • flanker.jirka
            21:22 04.04.2022

            Scotty Pokud potřebujete rušení, tak potřebujete anténu s nějakým ziskem ve směrech ve kterých chcete rušit, buď postavíte AESA a mechanicky ji od hlavních směrů odkloníte, jako u ...Zobrazit celý příspěvek

            Scotty
            Pokud potřebujete rušení, tak potřebujete anténu s nějakým ziskem ve směrech ve kterých chcete rušit, buď postavíte AESA a mechanicky ji od hlavních směrů odkloníte, jako u hlavního radaru, nebo se musíte smířit s tím, že něco z toho bude jako rezonátor vždy fungovat, aby to v daném frekvenčním pásmu fungovalo jako přizpůsobená anténa. Proto se také stealth vlastnost řeší hlavně z čela.Skrýt celý příspěvek

    • Shania
      15:28 04.04.2022

      F-35 generuje nekolikanasobne vic el. energie nez growler. Chlazeni je take na zcela jine urovni. Stale to ale nemusi stacit na planovane nove schopnosti, takze to chteji ...Zobrazit celý příspěvek

      F-35 generuje nekolikanasobne vic el. energie nez growler.
      Chlazeni je take na zcela jine urovni.

      Stale to ale nemusi stacit na planovane nove schopnosti, takze to chteji zlepsit.

      Pody growleru maji vlastni napajeni, steath pod muze mit bez vetsich problemu taky.

      NGJ schopnosti growleru dost pozvedne, ale taky bude operovat zcela jinak nez F-35.

      Radar neni hlavni antena, jen je schopny s Baracudou spolupracavat.

      V ramci bloku 4 je i navyseni pasem v kterych je Baracuda schopna pracovat.

      https://www.quora.com/Why-is-t... Skrýt celý příspěvek

      • flanker.jirka
        21:28 04.04.2022

        Proto má Growler generátory v podech. Pod s vrtulí pro pohon generátoru bude zdrojem nežádoucích odrazů.

        Proto má Growler generátory v podech. Pod s vrtulí pro pohon generátoru bude zdrojem nežádoucích odrazů.

        • Shania
          22:50 04.04.2022

          jak kdyby nemohla byt vrtulka vysuvna pripadne vyklopna, pro pripad, ze F35 nema dost vykonu pro ruseni, coz nejspis ma...

          jak kdyby nemohla byt vrtulka vysuvna pripadne vyklopna, pro pripad, ze F35 nema dost vykonu pro ruseni, coz nejspis ma...

  • zdeno
    13:13 01.04.2022

    letectvo není můj obor a tak by mne zajímalo zda umí podobné rušičky oblbnout radiolokační zapalovače ŘS (pokud by znaly protivníkovy zapalovače, nebyl by problém střele říct že je ...Zobrazit celý příspěvek

    letectvo není můj obor a tak by mne zajímalo zda umí podobné rušičky oblbnout radiolokační zapalovače ŘS (pokud by znaly protivníkovy zapalovače, nebyl by problém střele říct že je v cíli pár km předem)Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      14:24 01.04.2022

      Jeden z důvodů proč nové protiletadlové střely používají laserové nekontaktní zapalovače.

      Jeden z důvodů proč nové protiletadlové střely používají laserové nekontaktní zapalovače.

Načítám diskuzi...