EMALS: Elektromagnetický katapult pro letadlové lodě

Foto: elektromagnetický katapultt EMALS. / General Atomics
Foto: Představa startu F-35C Lightning II pomocí elektromagnetického katapultu EMALS. / General Atomics

Americké námořnictvo US Navy připravuje první test elektromagnetického katapultu EMALS (ElectroMagnetic Aircraft Launch System) na palubě nové letadlové lodě USS Gerald R. Ford (CVN 78). US Navy zavede letadlovou loď s unikátním katapultem do výzbroje v roce 2016.

US Navy na svých letadlových lodích třídy Nimitz využívá ke startu katapulty poháněné párou. Parní katapulty však mají podstatný problém. Nelze regulovat plynule jejich výkon. V současné době je tak například start lehčích bezpilotních letadel z paluby letadlových lodí vyloučen.

 

Parní katapulty trápí také velká hmotnost, velké nároky na energii (pro jeden start je nutno vyrobit až 600 kg páry), nebo potřeba čisté vody. Rovněž rychlost pracovního taktu (připravenost k dalšímu startu) není ideální.

 

Americké námořnictvo proto pro novou generaci letadlových lodí připravuje elektromagnetické katapulty EMALS . Vývoj nových katapultů zajišťuje firma General Atomics. Mimochodem jde o stejnou firmu, která pro americké námořnictvo vyvíjí elektromagnetické zbraně.

 

Na konceptu e lektromagnetick ého k atapult u pracuje General Atomics již od roku 1999 . US Navy na vývoj operačně použitelného elektromagnetického katapultu v roce 2009 vyčlenila 573 milionů dolarů (11,1 miliardy Kč).

 

Foto: elektromagnetický katapultt EMALS. / General Atomics Foto: Detail elektromagnetického katapultu. / General Atomics

První testy proběhly v roce 2010. Během následujících čtyř let katapult EMALS úspěšně vyslal do vzduchu 452 letadel. Katapultoval letadla jako F/A-18 E/F Super Hornet, EA-18G Glower, C-2 Greyhound, E-2D Advanced Hawkeyes a dokonce i námořní verzi F-35C Lightning II.

 

Dalším krokem se stanou testy přímo na palubě letadlové lodi USS Gerald R. Ford. První zkoušky s „mrtvou váhou“ proběhnou již toto léto. Poté se přistoupí k ostrým testům s letadly.

 

"Jak se věci začnou dávat dohromady, zvýší se počet testů. První start letadla proběhne, až se loď dostane na moře,“ říká kapitán Jim Donnelly, programový manažer zařízení pro start a přistávání letadel v americkém námořnictvu.

 

Jak EMALS funguje? Základem jsou lineární indukční motory generující magnetické pole . Motor tvoří řada pevných hlinkových desek tvořící "valivé" magnetické pole. Mezi deskami běhá hlinkový plát s upevněnou startovací kotvou. Jde vlastně o stejný princip, jaký využívají vlaky Maglev pohybující se na magnetickém polštáři.

Video: Pozemní test. Start námořního F-35C Lightning II pomocí katapultu EMALS. / YouTube

Maximální startovací energie EMALS je 122 MJ a konečná rychlost se pohy buje od 28 do 103 m/s. Katapult dokáže 45 tun těžký předmět na 91 metrů dlouhé dráze urychlit až na rychlost 240 km/h. K opětovnému vypuštění letadla je systém připraven již za 45 sekund.

Oproti parním katapultům dokáže EMALS plynule měnit svůj výkon. Lze tak posílat do vzduchu lehčí bezpilotní letadla (jako např. MQ-9 Reaper). Letoun zrychluje na několika metrech postupně a teprve poté nabírá maximální rychlost. Tak lze bez obav vypouštět letadla různých hmotnostích kategorií.

 

Výkon se však nepřízpůsobuje jen hmotnosti letounu. Svou roli hraje tvar letounu, rychlost větru na palubě i rychlost lodě ve vodě. Na všechny tyto veličiny dokáže EMALS precizně reagovat.



Elektromagnetické katapulty na amerických letadlových lodí dokáží posílat letadla do vzuduchu mnohem rychleji, spolehlivěji a bezpečněji. Navíc lze katapultovat okamžitě po sobě jak malý bezpilotní stroj, tak stíhačku s plnou výzbroji.

Zdroj: General Atomics, Defense Tech

Nahlásit chybu v článku


Související články

Čtyři letadlové lodě pro čínské námořnictvo

Čína chystá stavbu čtyř letadlových lodí. Informaci potvrdil deníku South China Morning šéf čínské ...

Rusko plánuje stavbu nové letadlové lodě

Budování nových letadlových lodí v Indii, Číně, Velké Británii a Spojených státech nemůže nechat ...

Indický MiG-29K přistává na letadlové lodi Vikramaditya

Před pár týdny do svého domovského přístavu připlula indická letadlová loď INS Vikramaditya. Další ...

Stavba letadlové lodě Queen Elizabeth zdárně pokračuje

Pouze 100 dní zbývá do dne, kdy královna Alžběta II. pokřtí novou chloubu Královského námořnictva – ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Adanedhel
    20:28 17.05.2014

    Tak pokud by hlavně někdo použil jadernou zbraň, můžeme si tu už kopat hroby do zásoby.

    Tak pokud by hlavně někdo použil jadernou zbraň, můžeme si tu už kopat hroby do zásoby.

  • Jan Grohmann
    15:52 17.05.2014

    Nějaká EM zbraň by však vyřadila i klasické parní katapulty (resp. řídící elektronické obvody), ale i samotná letadla. Takže v tomhle to je opravdu jedno.

    Nějaká EM zbraň by však vyřadila i klasické parní katapulty (resp. řídící elektronické obvody), ale i samotná letadla. Takže v tomhle to je opravdu jedno.

  • Bodie
    15:42 17.05.2014

    To Beld: Elektroniku by samozřejmě jaderný výbuch dočasně vyřadil a plavidlo by bylo poškozené, ale myslím si, že by ji to rozhodně nepotopilo. Co dokáže malá jaderná nálož, to se ...Zobrazit celý příspěvek

    To Beld:
    Elektroniku by samozřejmě jaderný výbuch dočasně vyřadil a plavidlo by bylo poškozené, ale myslím si, že by ji to rozhodně nepotopilo. Co dokáže malá jaderná nálož, to se dá (přibližně) vyzkoušet na http://nuclearsecrecy.com/nuke... Skrýt celý příspěvek

  • mattea
    00:12 17.05.2014

    Beld: co by se asi tak stalo, kdyby vybuchla menší jaderná střela (2-5kt) ve vzdálenosti řekněme kolem 1km od letadlové lodě? Skutečně by jí to ani nepoškodilo popř. nevyřadilo ...Zobrazit celý příspěvek

    Beld: co by se asi tak stalo, kdyby vybuchla menší jaderná střela (2-5kt) ve vzdálenosti řekněme kolem 1km od letadlové lodě? Skutečně by jí to ani nepoškodilo popř. nevyřadilo žádné systémy? Jak jsou na tom vlastně letadla - s těmi by to také nehnulo, kdyby byli dejme tomu na palubě a se zapnutou elektronikou?
    Nechci rýpat, skutečně se v tom nevyznám. Případnými odkazy k nastudování nepohrdnu.Skrýt celý příspěvek

  • Beld
    17:27 16.05.2014

    No ja slysel , ze velka cast americke flotily byla zhledana odolna("") proti EMP z jaderneho vybuchu v blizkem okoli jiz v roce 2010 . Vcetne vsech letadlovych lodi( nasazenych v ...Zobrazit celý příspěvek

    No ja slysel , ze velka cast americke flotily byla zhledana odolna("") proti EMP z jaderneho vybuchu v blizkem okoli jiz v roce 2010 . Vcetne vsech letadlovych lodi( nasazenych v te dobe ) . Obecne neni obrana proti EMP u vypnutych systemu v dnesni dobe zadny problem , u zapnutych je to o stineni . EMP realne funguje jen ve filmech , pro jeho efektivni vyuziti fyzika nema moc pochopeni .Skrýt celý příspěvek

  • shal
    16:46 16.05.2014

    papaHoth: Jak by sis představoval ten obří emp útok, který by dokázal vyřadit flotilu? Žádná taková zbraň neexistuje.

    papaHoth: Jak by sis představoval ten obří emp útok, který by dokázal vyřadit flotilu? Žádná taková zbraň neexistuje.

  • papaHoth
    18:30 15.05.2014

    století páry je pryč :-) Ale vážně, výhody jsou jednoznačný, ono se dost ušetří na váze a místa ve vnitřních prostorech, protože parní katapult se svými válci je celkem obří ...Zobrazit celý příspěvek

    století páry je pryč :-) Ale vážně, výhody jsou jednoznačný, ono se dost ušetří na váze a místa ve vnitřních prostorech, protože parní katapult se svými válci je celkem obří instalace, tak jak jsem měl možnost vidět na Intrepid v NY.
    Na druhou stranu zranitelnost celé lodi respektive systému vůči EMP je celkem hrozivá. Být číňanama vyprdnu se na to pokoušet se trefit svaz letadlových lodí přímím
    zásahem ale stačí je vyřadit silným EMP. Lodě a letadla to vyřadí a lidi zůstanou naživu, takže se dá ještě jednat a nemusí být hned 3 světová.Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    16:48 15.05.2014

    ...někdo prostě inovuje, hledá cesty jak výsledky výzkunu dostat do praxe, vráží do toho prachy a výsledky jsou k vidění jeden za druhým jiný o tom aspoň mele hubou... a až přijde ...Zobrazit celý příspěvek

    ...někdo prostě inovuje, hledá cesty jak výsledky výzkunu dostat do praxe, vráží do toho prachy a výsledky jsou k vidění jeden za druhým
    jiný o tom aspoň mele hubou... a až přijde čas tak to zkopne...Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...