Embraer v roce 2019 zrychluje dodávky taktických transportních letadel KC-390

Embraer v roce 2019 zrychluje dodávky taktických transportních letadel KC-390
Embraer KC-390 / Embraer (Zvětšit)

Embraer KC-390 je taktické transportní letadlo navržené k ustavení nových standardů ve své kategorii, přičemž na trhu nabízí nejmenší provozní náklady za celý životní cyklus. Zvládne řadu misí, jako je doprava vojáků a nákladu, vzdušné výsadky vojáků a nákladu, vzdušné tankování, vyhledávání a záchranu nebo boj proti lesním požárům.

Brazilské letectvo v roce 2009 zaúkolovalo firmu Embraer, aby zajistila vývoj tohoto letounu. V rámci programu bylo ustaveno průmyslové partnerství s Argentinou, Portugalskem a Českou republikou. 

První prototyp KC-390 provedl svůj první let v únoru 2015 a letoun nyní dokončuje letové testy. Letová kampaň pokračuje velmi dobře a Embraer si potvrzuje, že letadlo poskytuje schopnosti a splňuje výkonnostní cíle, s kterými se při konstrukci letadla počítalo. 

2019: klíčový rok pro KC-390

V roce 2019 KC-390 společnosti Embraer dosáhne FOC (plných operačních schopností) a bude oficiálně předán brazilskému letectvu, jakožto prvnímu zákazníkovi. Jde o pokračování série klíčových milníků z roku 2018, jako je získání civilní certifikace ANAC, dodávka prvního sériově vyrobeného letadla a postup k plným operačním schopnostem. Letová testovací kampaň má navíc za sebou již 2000 letových hodin.

Připomenutí klíčových milníků Embraer KC-390 v roce 2018

Na začátku října první sériové letadlo KC-390 provedlo první let a následně se připojilo k probíhající letové testovací kampani.

Jak bylo očekáváno, na konci října KC-390 obdržel svůj typový certifikát od agentury Brazilian Civil Aviation Agency (ANAC). Certifikát ANAC je nutným krokem směrem k získání vojenské certifikace, která se očekává do konce roku 2019, kdy letadlo dosáhne plných operačních schopností (FOC), „KC-390 prokazuje shodu s nejpřísnějšími provozními a bezpečnostními normami tohoto odvětví,“ uvedl Walter Pinto Junior, viceprezident programu KC-390.

„Certifikace KC-390, největšího a nejsložitějšího letadla vyvinutého v celé historii společnosti Embraer, potvrzuje vysokou technologickou úroveň společnosti,“ řekl Paulo Cesar de Souza e Silva, prezident a generální ředitel společnosti Embraer. „Chtěl bych poblahopřát týmům, které se ve spolupráci s brazilským letectvem podílely na vývoji tohoto programu.“

„Jsme poctěni a hrdí na vývoj KC-390, který se v nadcházejících desetiletích stane páteří dopravního letectví brazilského letectva,“ řekl Jackson Schneider, prezident a generální ředitel společnosti Embraer Defence & Security. „Extrémně efektivní a schopné plnit širokou škálu misí; KC-390 bude jistě znamenat skok v operačních schopnostech brazilského letectva.“


A-29 Super Tucano / Embraer

Koncem listopadu 2018 společnost Embraer úspěšně dokončila testování vykládky vojáků, evakuaci přes střešní poklopy, a také přes přední a zadní dveře letadla. Tyto testy, které zahrnovaly 370 vojáků z brazilského letectva a pozemního vojska, byly důležitou součástí vojenských certifikačních požadavků.

Embraer Defence & Security je zřejmě nejvíce známá pro své lehké útočné a pokročilé výcvikové letadlo A-29 Super Tucano. Jde o světově proslulé letadlo, vybrané leteckými silami 15 zemí, včetně amerického letectva, a bojově ověřené v Afghánistánu, Kolumbii a řadou leteckých sil na africkém kontinentě v boji proti povstalcům.

Společnost Embraer Defence & Security také nabízí kompletní řadu integrovaných řešení, jako jsou aplikace C4I (Command, Control, Communication, Computers and Intelligence), špičkové radiolokační technologie, systémy řízení letového provozu a komunikační prostředky, integrované systémy pro monitorování a hlídání hranic, stejně jako vojenská a vládní dopravní letadla.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Vývoj brazilského letounu KC-390 úspěšně pokračuje

Vývoj brazilského dopravního letounu KC-390 vstupuje do další fáze. Brazilské armádní ...

Dopravní KC-390 vzlétne na konci letošního roku

První let brazilského dopravního letounu Embraer KC-390 se uskuteční na konci letošního roku. ...

Rozbíhá se výroba dopravního letadla KC-390. Dočká se české letectvo?

Brazilská firma Embraer připravuje zahájení sériové výroby dopravních a tankovacích letounů KC-390. ...

Dopravní letadlo Embraer KC-390 poprvé ve vzduchu

V úterý, 3. února 2015, se uskutečnil prémiérový let prototypu brazilského dopravního letadla ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • HibbsCZ
    16:49 15.08.2019

    Někdo tady řešil Jaky 40, tak na září Ministerstvo obrany plánuje vypsat akvizici malého dopravního letadla ve VIP konfiguraci pro přepravu ústavních a vládních činitelů. Zakázku za zhruba 578 milionů korun. Tento dopravní stroj by měl u kbelské 241. dopravní letky primárně nahradit dvojici letounů Jak-40. No a k tomu příprava akvizice na dva letouny CASA C-295W. Stroje budou dodány i se systémem pasivní ochrany DAS. Smlouvu chce Ministerstvo obrany uzavřít do konce roku. Tak naše dopravka posílí a za pár let KC-390. :-)

  • PavolR
    11:17 31.07.2019

    Údajne sú v pokročilej fáze rokovania s Maďarskom: https://jogalappal.hu/jair-bol...

  • mikojan29
    14:50 12.07.2019

    Portugalci už podpísali:

    https://www.janes.com/article/...

    Podpíše aj ČR niekedy?

  • Starec
    12:31 16.05.2019

    Ano. KC 390 je opravdu vydařený stroj! A protože Boeing takový ve svém portfoliu nemá, tak si koupil celý Embraer. Už chápete, v čem spočívá síla USA?

    • kazd
      15:08 16.05.2019

      Vojenskou divizi Embraer ještě nekoupil, ale má dojednánu podporu prodeje KC 390, takže profit z toho bude mít.

      • Scotty
        16:03 16.05.2019

        V programu KC-390 má Boeing podlí 49%.

      • liberal shark
        15:01 19.08.2019

        Profit budou mít obě strany. KC-390 může využít globální servisní síť a podporu prodeje fy Boeing.

  • Longsword
    09:27 16.05.2019

    Jen takový lehce laický dotaz: Nikde jsem nenašel velikosti vnitřku, existuje byť jen teoretická naděje, že by se tam vlezl Perun (a tím pádem by byla "páka" na koupení téhle mašinky)?

  • kazd
    13:38 15.05.2019

    Další dvě CASY pouze udrží provoz současných na vysoké úrovni využití. Pokud jsou totiž dvě vyblokované sinají, tak na těch zbylých není žádná "vata" na poruchu, vyjetí z dráhy, upgrade atd.
    Rozšíření schopností by přinesla až KC 390. Zejména schopnost působit jako tanker by nás u gripenů (jejich nástupců) i vrtulníků (nástupců) posunula na jiný level.
    Podílet se na provozu C17 nebo A400 M nám z tohoto pohledu pouze umožní někam poslat techniku nebo lidi - to samé nám můžou dělat ukrajinci..
    Že Casy nahradí Jak je marketingové info asi na úrovni, že zvýšení daní u tabáku a alkoholu je kvůli zdraví a ne díře v rozpočtu. Nákup biz jetu příjde, až se slavně ukáže nějaká porucha C601 resp. neefektivita na to používat A319. Představa, že budou 3x týdně přestavovat interiér je naprosto mimo.

    • Scotty
      16:15 15.05.2019

      Nevím čeho soudíte že je nákup dalších C295W po Jak-40 marketingové info. Vždyť už dnes občas létají jako náhrada A319. Navíc přidání sedaček do interiéru není jistě nic náročného.
      https://twitter.com/TPetricek/...
      Běžně se přestavuje se i interiér A319 podle toho s kým a kam letí.

      • Gibon
        17:22 15.05.2019

        Omg, chudak. To dostal za trest, letiet 2,5hodiny z Prahy do Kyjeva turbovrtulakom?

        • Scotty
          17:35 15.05.2019

          A319 byla zrovna na servisu a zřejmě nic lepšího nebylo. Když kůň Převalského vydrží v C295 osmnáct hodin, tak politik musí 2.5 hodiny taky bez problému zvládnout:)

        • Flader
          18:23 15.05.2019

          Naša "generalita" bežne lieta na zahraničné návštevy v L-410 :D

    • Matesaax
      21:18 15.05.2019

      K nákupu dvou biz jetů dojde zcela jistě,ona ochota našich politiků cestovat CASOU nebude moc velká,ostatně ani Jak není příliš oblíbený.
      Ty přestavby interieru A-319 nejsou žádná sláva,hodně se tím ten interier opotřebovává,takže to tak často už nedělají.

      • Scotty
        21:45 15.05.2019

        Tak minimálně se u A-319 musí občas přestavovat interiér z VIP na běžný přepravní a zase zpátky.

  • Charlie
    12:54 15.05.2019

    Osobně si myslím, že zatímco nákup dalších dvou C-295 přinese jen nárůst přepravních kapacit při ušetření nákladů (jde o již zavedenou platformu), ve světle nedostatečných kapacit transportních i tankovacích letounů by nákup dvou (spíše tří) KC-390 dával větší smysl.

    1) Jde o vyšší třídu letadel, umožňující převoz většího nákladu nebo přeletu delších vzdáleností.

    2) Éro krom přepravních kapacit má (resp má mít) i schopnost tankování za letu (a pokud mě paměť neklame, tak i vrtulníkům, což taky neumí kdekdo). Tím by se nám výrazně zjednodušil výcvik (teď si musíme letové hodiny tankerů pronajímat/vybírat z konta hodin) a hlavně - mohli bychom tuto kapacitu dále přeprodávat (třeba výměnou za letové hodiny větších ér jako je AWACS nebo jiné specializované služby).

    Takže sice dražší, ale zase MNOHEM víc muziky... a nelze zapomínat, že Aero do toho éra produkuje některý docela klíčový komponenty, nákup pár kusů by mohl být hezkej háček pro udržení spolupráce. Furt se brečí, že sme montovna pro německý automobilky, tak je potřeba držet si průmysl s vysokou přidanou hodnotou.

  • liberal shark
    10:40 15.05.2019

    Vypadá to na šikovné letadlo. Bohužel, AČR ho kupovat nebude. Místo toho se přihlásila do programu sdílení C-17 a A-400M.

  • Karlos73
    10:00 15.05.2019

    OK. Pekný PR článok od Embraer.:) KC-390 vyzerá byť veľmi vydarený a pekný stroj, pravdepodobne to bude aj komerčne úspešný projekt. Mám však obavu, že v rámci EU a budovania spoločných, zdieľaných kapacit, cez Európsku obrannú agentúru (EDA), Európsky obranný fond (EDF), s využitím čo najviac európskeho vojenského priemyslu, budú uprednostňované európske zbrane... prednosť dostanú Airbus, CASA, Alenia... Je to závislé od geopolitiky EU. Skôr to vidím tak, že EU štáty pôjdu do Airbus A400M Atlas. Inak aj ČR prejavila ešte v roku 2017 o toto lietadlo záujem , prenajať si ho od Nemcov... https://www.defensenews.com/ai...

  • stirling
    09:54 15.05.2019

    KC-390 také rád uvidím v AČR, ale myslím, že je dobré počkat až na odladěnou výrobu a případně pár update, které se ukáží až z provozem. Takže tak za 3 roky nejdříve bych byl určitě pro.

  • cejkis
    21:19 14.05.2019

    Komerční sdělení v době přípravy akvizice AČR na pořízení dalších dvou hávaletadel.

    AČR tvrdí, že chce 2ks C295W. Zaklínadlem je operační potřeba. Co tvoří operační potřebu se nedozvíme. Třeba uvolnění kapacity A319 pro potřeby výletů poslanců.

    Akvizice dalších dvou levných autobusů C295W nikam AČR neposouvá. Pořízení KC-390 ovšem ano.

    A tak toto komerční sdělení Embraeru ve stylu “nevzdaváme to” velmi vítám.

    • skelet
      21:36 14.05.2019

      Nakup C295 je znam dost dopredu. Nastoupi na misto Jak-40, tedy moznosti ACR rozsiri. Dostane dva dopravni letouny, ktere nebudou urceny k prevozu jen VIP, ale budou moct byt upravovany dle potreby.
      Btw. Staci se podivat na TTD Casa a Jak-40.

      • cejkis
        21:49 14.05.2019

        Nahradit Jak40 Casou to už opravdu začnou pouštět tiskové konference na Déčku.

        1) Jak40 už nepoužívá tato země mnoho let.
        2) Až nahradí malý dopravní letoun pro přepravu diplomatů a ústavních činitelů nějakým Global8000 nebo Gulfstreamem, tak to bude mít hlavu a patu.

        Jinak je to další hávablábol, kde se autor pokouší vyrobit operační potřebu, aby mohl prodat další stroje, které lišácky zavedl do výzbroje směnou nepotřebných strojů, které vzápětí začaly chybět.

        • skelet
          22:00 14.05.2019

          Jak-40 pouziva ACR do ted v poctu dvou kusu. Ale klidne me oprav a napis, kdy se vyradily
          Pro C295 vyrabi Airbus VIP moduly, prave kvuli tomu, aby v nich mohly cestovat i VIP.
          Sest malych dopravnich letounu chce ACR uz od roku 1993.

          • cejkis
            22:32 14.05.2019

            V roce 2017 uzavřeli s Bělorusy smlouvu na servis a generálku motorů. Ukažte mi diplomata nebo ústavního činitele, který za posledních 5let letěl JAKem.

          • skelet
            22:44 14.05.2019

            Takze ma nase armada.Jak-40 a pouziva je? Ano nebo ne?

        • M.d@k
          22:02 14.05.2019

          Jestli to chápu správně, tak při tomto nákupu má jít poptávka od naší vlády přímo výrobci, to znamená, že Háva tentokrát utře hubu.

          • cejkis
            22:22 14.05.2019

            Tohle nikdo nepotvrdil.

        • Scotty
          22:08 14.05.2019

          VIP interiér zas tak špatně nevpadá. Samozřejmě je to pořád primárně vojenské letadlo, ale takové cestování není myslím nic co by politici nepřežili.
          https://airbus-h.assetsadobe2....
          https://www.airplane-pictures....

          • cejkis
            22:17 14.05.2019

            10x přestaví interiér a je to poničené.

        • otecko
          07:33 15.05.2019

          Cejkis-Stačí se trochu poohlédnout a informace jsou na světě:

          http://czechairforce.com/news/...

          • stirling
            14:04 15.05.2019

            Není ta cena nějak přestřelená, vždyť ty letadla už máme zavedené a když to srovnám se slovákama, který zaváděli sparťany úplně nově...
            Chápu, že v tom bude asi i servis což nejspíš na slovensku nebyl, ale i tak by bylo fajn znát kolik co stojí, protože takhle to vypadá až hrůzostrašně ten rozdíl a k tomu prej ještě 0,5 mld sleva...:)

        • TF_HU
          23:01 15.05.2019

          Cejkis

          Nechci, ale musím vám do té vaší jistoty hodit vidle. Jak40 opravdu létá.

    • Scotty
      22:01 14.05.2019

      Nákup dalších dvou C295W se zdá být na spadnutí a jak psal skelet jde primárně o náhradu za dosluhující Jak-40. Také je to vítané rozšíření přepravní kapacity pro výsadkový pluk.
      https://ct24.ceskatelevize.cz/...

      • cejkis
        22:35 14.05.2019

        A nebude více transparentní přiznat, že chtějí dva dopravní stroje pro výsadkáře s za pár let nový bizjet?

        • skelet
          22:46 14.05.2019

          Vsak to armadu celou dobu tvrdi. Dva C295 co by multifunkcni a posleze nahrada za Challenger.

    • TF_HU
      22:57 15.05.2019

      je třeba si uvědomit, že 24.zDL není "vládní letkou" tak jak se to dost podává v médiích. Nastává doba a trend, že se místo "lakovek" budou pořizovat opravdu "přepravní" stroje. Operační potřebou může být cokoli, ale vsadím se, že současný NGŠ hledá přepravní kapacitu pro budovaný výsadkový pluk. Operační potřebou také může být vyšší počet letounů připravených na "k letové směně" atd.

      Co se týče KC390 ještě nedávno jsem někde četl, že ČR měla zamluveny, předjednány dva ks letounu. Jak je to dnes nevím...

  • tryskac
    20:15 14.05.2019
    Oblíbený příspěvek

    Ad male staty: Svedi nemaju vela obyvatelov a dokazu vyvijat a produkovat od lietadiel, cez radary az po ponorky. Izrael jak bys smet. Netreba zabudat ani na Srbov a v minulosti bola na urovni aj JAR. Prikladov by bolo vela.
    Prave KC390 by bol vynikajuci napad na zdielanu dopravnu letku v ramci CR/SR, napriklad v pomere 2:1. Potom by planovaci pri krizovych situaciach mali na vyber zo sirokych moznosti, uvazme L410, c295, c27j, kc390,na rozne ucely by boli k dispozicii efektivne prostriedky. Kc390 je podareny stroj o com svedci jeden "nepodareny" testovaci let, kedy bola letova obalka vinou nehody (posun nakladu) extremne prekrocena a lietadlo to v pohode ustalo, farbu osadky si ale radsej ani nechcem predstavit.
    https://www.airliners.net/foru...
    Co sa efektivnosti tyka, plusom moze byt pouzitie motorov z airbusu a320.
    A inak cesky (a trochu aj slovensky) podiel na kc390 je vacsi ako by ste si mozno vedeli predstavit.

    • GlobeElement
      08:30 15.05.2019

      Jenomže to jsou všechno neutrální státy, nezapojené do žádné aliance, které upřednostňují větší nezávislost nad ekonomikou. Výhodnější je použít techniku, kterou používá více zákazníků.
      Ale ani u těchto států není ta nezávislost 100%, používají komponenty zahraničních dodavatelů, nebo domácí výrobci mají zahraniční spolumajitele, dneska to asi jinak nejde.

    • Jirosi
      09:54 15.05.2019

      Schopnost produkovat a schopnost produkovat a prodávat(ekonomicky). Jsou zcela dvě rozdílné věci.

  • alexa123
    17:06 14.05.2019

    Vo všeobecnosti fandím "malým chudobným" štátom, ktorí prídu so zaujímavými výrobkami a "zdvihnú tlak" bohatým štátom typu USA. Takže za mňa - palec hore. A v ČR by sa dva určite uživili, CASY sú predsa len druha liga.

    • RiMr71
      17:19 14.05.2019

      ...když SLovák píše o státu s 200 miliony obyvatel jako o "malém a chudém" tak je to komické :) A s tím zdviháním tlaku USA to myslíš jak? USA je pro Brazílii 2. nejdůležitějším obchodním partnerem (po Číně) a docela si rozumí, dokonce se šušká o tom, že případná intervence do Venezuely by byla provedená společně...
      ...máš to popletené, ale nic hrozného, takový ten prokremelský průměr, bereme to s úsměvem :)

      • Warnost
        17:45 14.05.2019
        Oblíbený příspěvek

        Nic proruského v tom prispevku nevidím, stačí nebýt paranoidní ;)

        • RiMr71
          15:07 16.05.2019

          ...nejde o paranoii, jen o znalost diskutujícího... :)

          • Gibon
            19:48 16.05.2019

            Takze tiez vedies triedny boj?

      • alexa123
        17:52 14.05.2019

        OK, takže:

        1/ Keď som písal o "malých a chudobných" štátoch, tak som mal vo všeobecnosti na mysli X štátov BRICS, ktoré sú teraz schopné skonštruovať a ponúknuť X rôznych relatívne moderných zbraní, na ktoré ešte nedávno v podstate mali monopol iba Amíci prípadne iné štáty t.j. hlavne Európske štáty.
        2/ A čo sa týka tebou spomínaného 200 miliónového národa - akú úspešnú komerčnú zbraň na svetovom trhu tento štát doteraz vyvinul? Lebo ja viem iba o maximálne o A-29 Super Tucano - o žiadnej inej komerčne úspešnej zbrani 200 milionového štátu neviem .
        3/ Takže čakám, akú inú komerčne skutočne úspešnú zbraň vyvinul 200 miliónový štát.

        • Nesher
          20:22 14.05.2019

          několik generací raketometů Astros, PLŘS MAA-1A/B, protiradarová letecká řízená střela MAR-1, spolu s JAR pak ještě PLŘS A-Darter. Se všemi těmito systémy již uspěli na mezinárodním trhu. A to je jen to co mě napadá z hlavy.

        • analytic
          21:20 14.05.2019

          Malé chudobné štaty alias BRICS:
          Takže Brazílie, Rusko, Indie, Čína a Jižni Afrika.
          Taky těm malým a chudým fandím, ale velké a bohaté Slovensko mám stejně radši. Hned po Česku.

        • GlobeElement
          08:33 15.05.2019

          Obecně platí, že státy třetího světa (s veškerým respektem k nim) mají moderních vlastních technologií málo a vojenských ještě méně. Ale to neznamená, že nemají nic.
          Taková Indie se taky plácá s letadlem, a přitom má vesmírný program.

          Hodně to souvisí s tím, jaké mají potenciální soupeře. Brazílie nemá nepřítele v zemích jako je USA, Rusko, Čína a na ty, se kterými válčila, nepotřebuje top techniku.

        • Jirosi
          09:38 15.05.2019

          Dopravní letoun = zbraň??

    • Scotty
      18:23 14.05.2019

      alexa123
      Tak v programu letadla KC390 má Boeing podlí 49% na na některých trzích ho bude přímo nabízet. Navíc Boeing získá 80% podlí v civilní divizi Embraeru. Takže s tím zvedáním tlaku na USA to nebude tak horké.
      https://www.e15.cz/byznys/prum...

      • cejkis
        21:25 14.05.2019

        Můžeme jen spekulovat o čem se Babiš bavil v US.

        Každopádně Kalouskova Hávu určitě nemusí.

        • Scotty
          21:56 14.05.2019

          S nákupem středních dopravních letadel se ve střednědobém plánu nepočítá. Jsem si téměř jist že tu nebudou dřív než AČR vyřeší pokračování stíhacího letectva.

          Mimochodem Babiš nákup dalších C295 podporuje.
          https://www.novinky.cz/zahrani...

  • Flader
    16:58 14.05.2019

    Rád uvidím tieto stroje vo farbách AČR. K vašim strojom CASA by to bol výborný doplnok. Výsadkový pluk by ich určite využil naplno.

    • GlobeElement
      08:36 15.05.2019

      Nevím, jestli je AČR využije, ale je to moc hezké letadlo, vypadá jak létající žába.

  • Pepin Nešpor
    16:47 14.05.2019

    Krásný stroje ať už je v naší armádě!!
    Mají zájem tuším o dva stroje ale klidně by mohli koupit určitě čtyři.
    Uplatnily by je byť jen pro nás či lítat pro jiné státy třeba vyšehradské 4.

    • Gibon
      19:38 14.05.2019

      Ako myslis pre Polsko, ktore ma svoje C130, alebo Madarsko, ktore hosti C17?

      • cejkis
        21:26 14.05.2019

        Myslím, že je na čase se znovu zapojit do projektu sdílených C17.

    • Jirosi
      09:35 15.05.2019

      Proč pořád taháte sice existující, ale totálně nefungující platformu V4.

      Vedle toho tu existuje NATO, kde projekty sdílení kapacity normálně fungují.