Embraer – Vytváření multidoménové operační kapacity

Embraer – Vytváření multidoménové operační kapacity
Embraer A-29 Super Tucano / Embraer (Zvětšit)

Embraer v roce 2019 oslavuje 50. výročí. Během tohoto období se Embraer vyvinul ze začínajícího výrobce dvoumotorových turbovrtulových letadel na jednoho z předních světových dodavatelů letadel a C4 systémů.

Nicméně tento vývoj je neustálým procesem a společnost pokračuje v rozšiřování a diverzifikaci svého portfolia, v reakci na technologický pokrok, na požadavky stále se rozšiřující zákaznické základny a na požadavky moderních pozemních, námořních a leteckých bojových operací.

Letadlo Embraer A-29 Super Tucano, které si již vybralo 14 vojenských letectev po celém světě, znamenalo významný přínos do vzdušného a pozemního operačního prostředí. Jeho velmi nízká tepelná a zvuková stopa, malý průřez a rozměry, kombinované s pokročilými obrannými prostředky a se schopností manévrovat v trojrozměrném prostoru, to vše znesnadňuje nepřátelským silám odhalení a zaměření letounu.

Jeho moderní turbovrtulový motor má nízké nároky na palivo a údržbu, a je odolný proti poškození cizím předmětem. S pěti závěsníky může nést značnou užitečnou zátěž při zachování působivé výdrže ve vzduchu, operovat z polních letišť, a to vše za zlomek nákladů oproti nákupu a provozu úderného vrtulníku.

Pokud není používán v operacích, řada zemí zjistila, že se jedná o vysoce účinnou tréninkovou platformu, nejen pro piloty, ale také pro týmy JTAC (Joint Terminal Attack Controller) a FAC (Forward Air Controller), pro které si letectva nemohou vyhradit a/nebo dovolit letové hodiny výkonných letadel, aby udržovala tyto zásadní soubory dovedností k provádění společného leteckého a pozemního manévru.

Jeho pokročilá sada senzorů a komunikačních systémů učinila z letadla cenově dostupný průzkumný prostředek a zcela kompatibilní při přechodu na decentralizované systémy velení a řízení (C2) a vykonávání misí.


Vozidla C4I pro ochranu hranic od firmy Embraer; větší foto / Embraer

V souladu s tím Embraer vyvinul a dodal celou řadu pozemních sledovacích a komunikačních prostředků, které nyní posilují ostrahu hranic v Brazílii a jiných regionech. Projekt Sisfron (brazilský systém na ochranu hranic), který bude pokrývat přes 16 000 km, je světově nejdelší bezpečností operace na ochranu hranic a společně, Embraer a jeho dceřiné společnosti Atech a Savis, dodaly a plně integrovaly řešení pro velení, řízení, komunikaci, počítačové zpracování dat a zpravodajství (C4I) do brazilských ozbrojených sil.

Tato schopnost fúze dat ze vzdušných a pozemních prostředků posiluje ochranu hranic, snižuje závislost na jiných systémech a optimalizuje schopnost reagovat na nenadálé hrozby. V dubnu Embraer získal kontrakt na dodání korvet třídy Tamandare pro brazilské námořnictvo, čímž rozšířil své odborné znalosti systémové integrace do námořní oblasti.

Embraer je hrdý na své dědictví, výrobky a poskytované služby, a úzce spolupracuje s Aero Vodochody zde v České republice. Zájemci o portfolio společnosti Embraer si mohou její produkty prohlédnout 29. až 30. května v Brně na IDETu a 21. až 22. září v Ostravě.

 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Úspěchy vozů TATRA v Brazílii

Automobilka TATRA TRUCKS úspěšně pokračuje ve spolupráci s brazilským výrobcem raketové techniky a ...

Gripen NG: Saab a Embraer společně

Švédský Saab s brazilskou firmou Embraer začnou společně pracovat na vývoji a výrobě stíhačky F-X2 ...

Dopravní letadlo Embraer KC-390 poprvé ve vzduchu

V úterý, 3. února 2015, se uskutečnil prémiérový let prototypu brazilského dopravního letadla ...

Embraer v roce 2019 zrychluje dodávky taktických transportních letadel KC-390

Embraer KC-390 je taktické transportní letadlo navržené k ustavení nových standardů ve své ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Charlie
    08:06 24.05.2019

    K debatě o potřebnosti KC-390:

    naprosto nutná okamžitá potřeba tu jistě nění, to ano, ale pro rozvoj letectva do budoucna bych jí rozhodně nezavrhoval. Nákup bych směřoval do období kdy starým Casám začne docházet životnost.

    Za mě jsou výhody většího éra úplně jasné.

    1) Spoustu přepravních úloh si budeme moct řešit vlastními silami. Kupříkladu dlouhé přelety s nákladem (hmotnostní rezerva proti CASE umožní menší počet mezipřistání), výsadky většího počtu výsadkářů najednou (s tímhle čekáme na Amíky a jejich C-130), tankování stíhaček během letů na Air policing atp.

    2) Letoun nám umožní nabízet vlastní kapacity spojencům. V současné době je všechno pod palcem NATO případně EU a musíme vyjednávat nákup hodin, případně využívat nějaký omezený balík odpovídající našemu příspěvku. Vzhledem k tomu, že v Evropě je jak přepravních, tak tankovacích kapacit nedostatek a když už jsou poskytovány, tak většinou drahými éry, tak tu vidím pro pár lehčích strojů vždycky prostor.

    3) ČR je na výrobě KC-390 zainteresovaná, takže další zakázky se hodí a zavedení tohohle stroje u nás by mohlo pomoct jeho dalším prodejům v Evropě. Koneckonců Transally tu nebudou věčně a 390ka je mu blízko. Vůbec bych se nedivil, kdyby Němci přehodnotili jejich náhradu drahýma čtyřstovkama a poohlídli se po něčem menším.

    • Jirosi
      08:20 24.05.2019

      Je zajímavé, že CR potřebuje větší letoun.
      Ale Německo se bude z důvodu neefektivity, poohlížet po menší.

      Nejsem, proti ale pak už si skutečně kupme něco pořádného.

      • Charlie
        12:52 24.05.2019

        A400M není laciné éro ani na pořízení, ani na provoz, navíc mu stále ještě nevychytali některé mouchy (a je otázka, jestli je někdy vychytají, protože to vypadá že Airbus se z toho projektu snaží vycouvat - asi si představovali větší prodeje a míň problémů).

        Oproti Transallům je to navíc uplně jiná třída, má to 2,5x větší vzletovku, a vzhledem k tomu kolik jich chtějí Němci nakupovat a kolik mají C-160 to na náhradu 1 ku 1 rozhodně nebude, chce to ještě něco levnějšího a menšího. Však už se taky kupovaly nějaké Herculesy, aby se překlenulo období trablů a nedostatku...

        • MeV6
          21:16 24.05.2019

          Jedním z důvodů proč Bundeswehr koupil C-130ky jsou problémy A400M v roli vzdušného tankeru. Příliš velké turbulence za letadlem, zejména vrtulníky měli a mají velké problémy trefit tankovací koš.
          Ze stejného důvodu nějaké C-130ky koupilo i francouzské ALA. Podstatná část těchto FR a DE Herculesů je v tankovací verzi (dohromady snad 10ks, z toho 6x KCka).
          Bundeswehr tyhle éra provozuje spolu s ALA ve společné jednotce a pokud se nepletu, jejím primárním úkolem by měla být zejména podpora speciálních sil, včetně vzdušného tankování příslušných vrtulníků.

  • skelet
    22:20 23.05.2019

    Začnu radši nové vlákno.
    V případě chuti a přebytku peněz je možno dokoupit tankovací sadu i pro C-295, které pak může sloužit jako tanker :)

    • tryskac
      22:41 23.05.2019

      Mate pravdu. Ale, aka je nosnost c295 pri pouziti ako tanker, aka je jeho rychlost a dostup?

      • skelet
        22:53 23.05.2019

        řekl bych, že dostatečná pro domácí výcvik pilotů. Pro podporu rour je jeho užití minimální, maximálně vrtulníků.
        V životě mě nenapadlo jej cpát místo KC-130 :)

    • Jirosi
      08:14 24.05.2019

      Tam je spíše otázkou, kolik letadel by jedna C-295 dotankovala. Aby to nedopadlo jako při letu na Falklandy. Kdy letěli i tankery pro dotankování tankerů.

      • skelet
        09:19 24.05.2019

        To se dá relativně lehce odvodit
        GRIPEN má kapacitu nádrží 3000litrů (2520kg?)
        L-159 má kapacitu nádrží 2000litrů (1680kg?)
        MH-60 má kapacitu 2230litrů (1873kg)
        C295W tanker má nostnost paliva přes 6000kg
        6000/2520=´2,38 Gripenu
        6000/1680=3,57 L-159
        6000/2230=3,2 MH-60

        Je to vhodné pro podporu bojových operací JAS-39 Gripen? Ne.
        Je to vhodné pro výcvik osádek aniž by bylo letectvo termínově závislé na zahraničních jednotkách? Může být, neb rychlost letounů při tankování je podobná jako je cestovní rychlost C295.

        Ale dal jsem to tu jen jako malé popíchnutí. Stejně tak by se mohla pro C295 koupit sada pro hasení požárů.
        Pochopitelně, že KC-130 nebo KC390 s tankovacím kitem by byl lepší, i ten Gulstream s kitem od IAI by byl lepší. Úplně nejlepší by byl tankovací kit pro A319 :)

  • Flader
    20:47 23.05.2019

    Osobne by som si niečo na spôsob A-29 vedel predstaviť na Slovensku na východnej hranici. Pre pašerákov a prevádzačov by takéto stroje permanentne vo vzduchu boli nepríjemná záležitosť.
    Ale nie na úkor prúdových lietadiel, ako skôr ich doplnok.

    • kisam
      21:08 23.05.2019

      Mne by sa to tiež pozdávalo, na východnej hranici by si našli svoje uplatnenie. Plus by boli skvelé na cvičenie JTACs a aj košický študenti by na nich vlastne mohli potrénovať.

      • tryskac
        21:16 23.05.2019

        Nebol by to trochu luxus na 95km hranici?

        • kisam
          21:23 23.05.2019

          Dnes tam lietajú vrtuľníky, oproti nim je letová hodina A29 lacnejšia. A nebola by to ich jediná úloha.

        • Flader
          21:39 23.05.2019

          Stále lacnejšie, ako keď poniektorí "obranní experti" snívali o L-159 operujúcich z LZ Prešov (že tam momentálne ani nie je potrebná betónová plocha nikomu nevadilo ...).
          Prípadne je to väčší luxus ako postaviť v podstate zbytočný hraničný plot? Vzdušný priestor nad východnou hranicou ej bohužiaľ v niektorých letových výškach dosť deravý. Takto by sa dal zaplátať a piloti by získavali zároveň potrebné skúsenosti.

  • Miroslav
    18:44 23.05.2019

    Nápad s A-29 je síce bizarný ale nie tak celkom uletený. Môže plniť úlohy výcviku, hliadkovanie, ľahkého bombardéra aj podpory pozemných síl. A za zlomok ceny a prevádzky drahých taktických prúdových strojov či útočných vrtuľníkov ktorých strata zabolí každé letectvo. Konieckoncov, keby dnes prišlo k vojne rozmerov a trvania ako bola II. svetová tak by som už vôbec nebol prekvapený keby sme po čase na nebi opäť videli súboje vrtuľových stíhačiek.

    • semtam
      19:46 23.05.2019

      Miroslav

      Osobně bych spíš viděl vhodnou spolupráci Embraeru a Aera v podobě nástupce L-159. Vrtulová letadla mají také mnoho nevýhod, viz. ATM 5/19. Proto také vázne LAAR a navíc hlavní zastánce těchto strojů McCain zaklepal papučema.

      • Miroslav
        20:01 23.05.2019

        L-159 je podľa mňa dobrý stroj ale momentálne pre neho nie sú trhy. Skôr samozrejme z politického ako technického hľadiska. AČR bola nútená odobrať desiatky strojov pre ktoré nemala využitie a nakoniec sa ich musela zbavovať v pochybných bartrových obchodoch. V súčasných podmienkach by si takého kaufu asi nikto nešiel.

    • tryskac
      20:54 23.05.2019

      A29 je utocny stroj (attack), nie cvicny. A podareny utocny stroj voci protivnikom, ktori sa nevedia/nemozu branit - asymetricky komflikt.
      Je otazka, co by ste na nom chceli cvicit - zakladnu pilotaz? Navigacne lety? Na to predsa netreba stroj za 20mil usd.
      Co sa tyka L159 ci akychkolvek modernizacii, nastupcov, ak si spravne spominam, pracovalo sa najma na nastavci na tankovanie za letu a upravach palivoveho systemu s tym spojenych + nejake prkotiny typu displeje v kokpite. Ono s obnovou vyroby L159 by boli s nadsazkou vacsie problemy ako ozivit vyrobu F22 :)
      A vlastne tu je aj odpoved naco by bola ACR KC390, napr na to tankovanie za letu - kc135, kc10 a pod su take rychle ze L159 nema sancu...

      • skelet
        09:24 24.05.2019

        nemusí být.. rychlost letu během tankování je mezi 250-300knotů (463 až 555 km/h)

        • Jirosi
          21:24 26.05.2019

          A dokáže to Alca z nákladem paliva, munice?

          • skelet
            22:03 26.05.2019

            I ty vtipalku

  • tryskac
    12:16 23.05.2019

    PR ofenziva Embraeru?

    • satai
      12:19 23.05.2019

      Uvažuji, co nám chtějí prodat ;-)

      • semtam
        12:48 23.05.2019

        tryskac, satai

        Máte to v článku, Aero Vodochody spolupracuje s Embraerem a je jeho subdodavatelem.
        AČR nemá v plánu kupovat stroje kategorie KC-390, ale půjde cestou mezinárodních programů jako je třeba MMF (Multinational MMRT Fleet).

        Nebo alternativně vybereme jakožto náhradu MI-24 stroj EMB 314 :D

        • tryskac
          13:09 23.05.2019

          To viem velmi dobre:), ale aj tak 2 clanky v kratkej dobe...
          ACR ani OSSR KC390 kupovat ani nemusi, aj tak to bude uspesny stroj, pre PR bohato postaci, ak sa osvedci pri letoch do Antarktidy...

          • CerVus
            15:01 23.05.2019

            No, zrovna taková AČR by KC-390 potřebovala. Ideálně jako náhradu tragických letounů CASA.

          • Scotty
            15:41 23.05.2019

            CerVus
            Tragických z jakého důvodu? Navíc pokud by AČR chtěla někdy koupit KC-390 rozhodně by jimi nenahrazovala C-295 to jsou letadla jiné kategorie.

          • Nesher
            16:02 23.05.2019

            CeVus
            AĆR žádné investice, kromě dvou již avizovaných C 295, do transposrtních strojů neplánuje.
            Potřebu větších přepravních kapacit hodlá řešit v rámci spojeneckých programů:
            - společná tankovací letka EU (tady se chystá i fyzické zapojení český vojáků)
            - pronájem cca 300 letových hodin ročně A 400, které nabízí Luftwafe

          • skelet
            16:08 23.05.2019

            cervus: armáda kdysi plánovala provoz 3x letounů C-130 + 6x letounů An-26
            KC-390 je letoun kategorie C-130
            C295 je letoun kategorie An-26
            C295 nikdo KC390 nahrazovat nebude, nejsou jeblí

          • CerVus
            16:11 23.05.2019

            Scotty: Dolet, transportní možnosti, rychlost letu. A vím, že to je letoun jiné kategorie. To je právě ten problém.
            Nesher: Já vím, že je v plánu to řešit takhle. Ale neschopnost dostat základní materiál na střední východ vlastními silami nebo stáhnout nasazenou jednotku je až k smíchu. A špatnou zkušenost s využíváním spojeneckých kapacit při přepravě materiálu mám z první řady.

          • CerVus
            16:16 23.05.2019

            Skelet: Dobře. Malé dopravní letadlo jako CASA má uplatnění, ale to nic nemění na tom, že AČR zoufale potřebuje i něco většího.

          • Nesher
            16:28 23.05.2019

            Cervus
            Nepotřebuje, neb si to vyřeší jinak :-)

          • Miroslav
            18:10 23.05.2019

            CerVus: Načo by bola AČR lietadlo kategórie KC-390? Zbytočný luxus. Na prepravu expedičných síl sú tu spojenci alebo množstvo súkromných dopravcov. Paletované náklady môžete prepravovať sami v C-295 alebo s nami na C-27. A výsadkárov môžete cvičiť aj na L-410

          • Miroslav
            18:34 23.05.2019

            tryskac: Ja neviem kde to stále chodia na to, že AČR alebo OSSR potrebujú také lietadlo. Nepotrebujú. Za tie peniaze by to nebol žiaden posun. Náš Spartan zoberie 2 HMMWV, KC-130 zoberie 3. My naložíme 4 palety, ČR s CASA 5 , KC-390 dá 7. C-27 zoberie 46 výsadkárov, CASA 48 , KC-390 64 výsadkárov. Sa pýtam, kde je tá pridaná hodnota KC-390 za toľko peňazí

          • Scotty
            18:38 23.05.2019

            Miroslav
            Tak zrovna výsadkáři je CASA v AČR celkem hojně využívaná.

          • tryskac
            18:45 23.05.2019

            Ad Miroslav: Vasa dobra otazka stoji za uvahu. Nemam teraz moznost vyhladavat vsetky pre a proti, ani tech informacie typu velkost nakl priestoru a podobne. Preto z hlavy spomeniem len: KCxxc vs Cyyy je rozdiel, ze KC je od zaciatku projektovany aj ako tanker, to je dost podstatne plus. Dalej by som spomenul nosnost 20+t pri KC390 vs 11.5t u C27J. Vyssia cestovna rychlost. Skratka lietadlo pre potreby, pre ktore su C295 a C27 "male".

          • Miroslav
            18:51 23.05.2019

            Nemyslel som to tak, že by CASA na to nebola vhodná. Práve naopak, CASA je skôr výsadkové a dopravné lietalo ako transportné. Skôr som porovnával aký by bol prínos kúpiť KC-390 keď máte C-295 ktorá všetky dôležité úlohy dokáže zastať.

          • Miroslav
            18:57 23.05.2019

            tryskac: Veď ja netvrdím, že by sa využiť nedala, ja sa skôr pýtam, či to za tie peniaze stojí. CASA nedokáže prevážať transportovať HMMWV, to dokážeme my. Spartan pojme 2, KC-390 3 ks. Tatru nepreveziete ani s KC-390. Proste nevidím zmysel nákupu takého stroja.

          • semtam
            19:37 23.05.2019

            Miroslav

            KC-390 je schopen přepravit třeba OT 8X8.
            Ale stejně je je to jedno, AČR a asi i OSSR nebudou takováto letadla nakupovat a půjdou cestou mezinárodních programů, jak jsem již psal.

          • Miroslav
            20:22 23.05.2019

            Koľko OT potrebuješ prepraviť ročne na vzdialenosť mimo Európy? Tí je ako kupovať nový Jumper kvôli tomu, že občas treba previesť nábytok

          • semtam
            00:14 24.05.2019

            Miroslav

            Ach jo, nemá to cenu.
            Přeprava OT 8X8 byla reakce na Tatrovku. Větší letadlo, větší přepravní schopnosti, co do objemu a hmotnosti.

            Dále neřešim jeho zavedení a říkám, že AČR bude přepravní schopnosti řešit pomocí mezinárodních programů.

            Vy na mě reagujete: Koľko OT potrebuješ prepraviť ročne na vzdialenosť mimo Európy? Tí je ako kupovať nový Jumper kvôli tomu, že občas treba previesť nábytok

            Má odpověď: AČR pro tyto potřeby využívá poštovní holuby.