ERA podepsala smlouvu s NATO na dodávku dvou vojenských systémů VERA-NG

VERA NG
Foto: VERA-NG / ERA

Dnes 12. května byla v sídle Severoatlantické aliance v Bruselu slavnostně podepsána smlouva mezi NATO Communications and Information Agency (NCIA) a českou společností ERA a.s. na dodávku pasivního sledovacího systémů páté generaceVERA pro potřeby vojsk Severoatlantické aliance. Předmětem dodávky jsou dvě mobilní soupravy VERA-NG a logistická podpora na 10 let včetně školení operátorů. 

VERA-NG : Významný úspěch českého vojenského průmyslu

Vítězná nabídka společnosti ERA a.s. byla vybrána prostřednictvím mezinárodního výběrového řízení NATO, do kterého se přihlásilo 28 firem z 10 aliančních zemí. Již v rámci vyhodnocování nabídek se ERA a.s. jako jediná dostala až k fázi reálné ukázky systému VERA-NG v praxi.

Armáda České republiky, která tento pasivní radiolokační systém dlouhodobě využívá, zabezpečila během cvičení obsluhu systému i oblety vojenských letadel, které systém nejen vidí, ale také přesně identifikuje.

Zakázka je financována z Programu bezpečnostních investic NATO a měla by být dokončena v létě 2018. Pořizované pasivní sledovací systémy představují prvotní zavedení této pokročilé technologie do NATO a budou součástí širšího aliančního systému pro řízení vzdušných operací umístěného na severoitalské základně Aliance.

Slavnostního podpisového aktu se zúčastnili generální manažer agentury NCIA Koen Gijsbers, generální ředitel firmy ERA Viktor Sotona a pracovníci Stálé delegace ČR při NATO v Bruselu.

VERA-NG Foto: VERA-NG v přepravní poloze. / ERA

„Jedná se o významný úspěch naší společnosti, kterým se završuje mnohaleté úsilí ve spolupráci s NATO. Projekt je v první řadě významná mezinárodní reference, která nám pomůže otevřít cestu k dalším zákazníkům. Pro ERA tato zakázka dále znamená příležitost k růstu, rozšiřování kapacit a otevírání nových pracovních pozic," uvedl Viktor Sotona, generální ředitel ERA.

ERA je první společností ze zemí bývalého východního bloku, která uspěla v silné mezinárodní konkurenci v tendru na nákup radiolokačních technologií přímo vypsaným centrálou NATO. Uzavíraný obchod je zároveň jedním z nejvýraznějších úspěchů českého průmyslu v zakázkách pro NATO.

„Ještě před vstupem České republiky do aliance NATO začalo definovat požadavky na nový systém protivzdušné obrany, který se opírá o mix senzorů. Jedním z nich je právě pasivní sledovací systém typu VERA. NATO klade velký důraz na mobilitu a schopnost přepravy standardními dopravními letouny aliance a požaduje vysokou klimatickou odolnost a spolehlivost systému," dodal Sotona.

Doposud ve vysoce konkurenčním prostředí zakázek pro NATO výrazněji uspěla společnost Montservis Praha, a.s., která se podílela na modernizaci letecké základny v italském Avianu, společnost Karbox s.r.o, která dodává pro NATO speciální kontejnery, a stavební firmy, které se podílely na dostavbě leteckých základen v Čáslavi a v Náměšti nad Oslavou, skladů pohonných hmot v Heřmanově Městci či objektů pro spojovací jednotku NATO v Lipníku nad Bečvou.



Video: Vojenské systémy společnosti ERA / YouTube

VERA-NG

VERA-NG je nejnovější generaci českých pasivních sledovacích systémů vzdušného prostoru. Je přímým následovníkem systému Věra, Tamara, Ramona nebo Kopáč. Systém Věra je zaveden ve výzbroji Armády České republiky, konkrétně u 532. praporu elektronického boje (532.prEB).

Jak se na úspěch systému VERA-NG dívají profesionálové z Armády ČR? "Ze své pozice se těžko mohu vyjadřovat k akvizici mezi soukromým podnikatelským subjektem a jednou z agentur NATO. Z dostupných informací vyplývá, že se jedná o mobilní verzi tohoto prostředku. Opavský 53. pluk průzkumu a elektronického boje Generála Heliodora Píky má dlouholeté zkušenosti s využíváním systémů tohoto typu od předchůdců jako Ramona či Tamara před rokem 1989, přes novodobé systémy Věra S/M či nejmodernější stacionární Věra NG. Troufám si říct, že v rámci států NATO máme nejkomplexnější poznatky z praktického nasazení v různých nejen aliančních operacích.  Pokud o to budeme jako 53. pluk průzkumu a elektronického boje resp. Armáda České republiky požádáni jsme připraveni poskytnout odbornou pomoc či výcvik pro obsluhu těchto zařízení," řekl pro Armádní noviny kapitán Petr Šiler, tiskový mluvčí a informační důstojník 53. pluku průzkumu a elektronického boje Opava.

VERA NG se opírá o dvojici klíčových technologií  - pasivní koherentní lokace PCL (Passive Coherent Location) a Pasivní sledování vysílačů PET (Passive Emitter Tracking).

V čem je VERA-NG unikátní? „Klasické radiolokátory vysílají elektromagnetické impulzy, ty se odrážejí od cíle, vrátí se zpět a na radiolokační obrazovce potom vidíte „echo - odraz“, případně „track“, neboli historii vedení ozářeného cíle. (echo odraz  je jev, který vzniká odrazem vyslaného signálu od rozlehlé překážky – letadla, lodi atp. – trackingem, neboli stopováním signálu zjistíte jeho dráhu, směr atp. - pozn. redakce),“ řekl Ondřej Chlost, obchodní ředitel ERA ,v rozhovoru pro Armádní noviny.

VERA-NG Foto: Ovládací pult průzkumného systému VERA-NG / Tomáš Bauer

"VERA funguje na jiném principu. Přijímá signály, které vysílá samo letadlo, loď nebo pozemní prostředek. Je plně pasivní, nic nevysílá. Signály zpracovává pomocí multilaterace (pozn. redakce - v terénu je rozmístěno více přijímačů, které přijímají signály z letadla, předzpracují je a pošlou do procesorové stanice.V procesorové stanici se provede výpočet polohy a identifikace letadla na základě analýzy signálu z toho prostředku). V nové koncepci protivzdušné obrany NATO je VERA označována jako Passive ESM Tracker a je to koncepčně polovina řešení, které se říká pasivní radar. Druhou polovinou řešení je takzvaná pasivní koherentní lokace neboli PCL,“ dodává Ondřej Chlost.

Obsahlý rozhovor o společnosti ERA i systému VERA-NG si můžete přečíst v článku: Reportáž z ERA Pardubice

Tisková zpráva

Redakčně upraveno

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

ERA rozšiřuje svůj systém v krajině sopek na Azorských ostrovech

Společnost ERA úspěšně absolvovala testy nového systému pro sledování letového provozu nad západní ...

Systém ERA na letišti v Newcastlu, klasický radar se může vypnout

Pardubická firma ERA získala poprvé certifikát od Úřadu civilního letectví Spojeného království, že ...

ERA připravuje letiště v Soči na olympijské hry

Před několika dny uvedla pardubická firma ERA do provozu svůj systém pro sledování letového provozu ...

ERA v mezinárodním výzkumném týmu pro vývoj nejnovější radarové technologie

ERA Pardubice uspěla v tendru Úřadu pro civilní letectví Spojeného království (UK CAA), který ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • delus
    03:11 14.05.2014

    Pracuje na podobne jako toto- http://www.armadninoviny.cz/ce...
    Ve zkratce prijma signaly ktere se ktere vysly z jinych zdroju a od cile se odrazily.

  • stetula
    15:24 13.05.2014

    pasivní systémy fungují tak že jsou schopny zachytit veškeré signály vycházející z letadla, pak ovšem následuje druhá fáze a tady se tyto systémy odlišují a to :
    - musí umět rozlišit tyto signály od běžných ( civilních signálů )
    - musí zaměřit směr od kud vyzařuje
    - musí zjistit výšku a polohu signálu
    - dále musí analyzovat pravděpodobný směr kudy se bude pohybovat nosič signálu

    a to je rozdíl v těcto systémech

    v současné době jediný výrobce v NATO je ERA dokonce ani USA nemá technologii která by obsáhla veškeré výše popsané body ( důvod: bud je to nezajímalo nebo to nezvládli )
    další výrobci pasivních systému jsou z Ruska a Běloruska, náš systém je naprostá špička

    Samozřejmě moderní letouny dokáží všechny vysílací signáli vypnout , ale někde jsem četl že dokáže zachytit el. zařízení které nic nevysílá ale nevím jestli tomu věřit

  • nevertemediam
    13:20 13.05.2014

    Mna by zaujimalo do akej miery mozu moderne lietadla povypinat systemy aby neprodukovali ziarenie na zaklade ktoreho ho moze takyto system zachytit. System dokaze stopovat len radar, alebo aj datalink, vysielacky a vsetko ci vychadza z lietadla...
    Najma ako su na tom F 22, F 35 a stare F 117, B 2