ESTOLAS: letadlo, vrtulník nebo vznášedlo?

ESTOLAS: Evropský hybridní letoun
Foto: ESTOLAS: Evropský hybridní letoun. / ESTOLAS

Evropská unie v rámci programu ESTOLAS vyvíjí hybridní letoun zcela nové koncepce. Cíl projektu je vskutku ambiciózní – zkombinovat nejlepší vlastnosti letadla, vrtulníku, vzducholodi a vznášedla.

V rámci programu ESTOLAS vzniká evropské hybridní letadlo s velmi krátkým vzletem a přistáním. Letadlo může rovněž přistávat nebo startovat z prakticky libovolné rovné plochy.

Projekt vzniká pod vedením Alexandra Gamaleyeva z Technické univerzity v Rize, Lotyšsko a Dimitrise Drikakise z Cranfield University, Velká Británie.

Evropská unie chce skrze ESTOLAS vytvořit dopravní letadlo schopné dopravovat zásoby nebo transportovat lidí do míst, se slabou nebo zničenou infrastrukturou.

Zářným příkladem možného použití jsou tajfunem poničené částí Filipín, kde se jen s obtížemi daří dopravovat zásoby.

Celý článek si můžete přečist na webu HYBRID.CZ

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Mi-28N Noční lovec oficiálně v ruské armádě

Ruská armáda bitevní vrtulníky Mi-28N Noční lovec používá již několik let, ale teprve nyní jsou ...

Čínské díly ve stíhačkách F-35 Lightninig II

Americký Pentagon zpětně povolil ponechat ve stíhačkách F-35 Lightninig II čínské součástky. ...

Nový domov pro L-159 ALCA: Draken International

Vláda na svém zasedání ve čtvrtek schválila prodej 28 nepotřebných letounů L-159 ALCA americké ...

Český letoun L 410 dobývá Mount Everest

Česká letecká společnost Aircraft Industries boduje. Do Nepálu firma letos dodá dva letouny L 410 ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Charlie
    07:48 21.01.2014

    Lol. Tak předně - to lítadlo nemá žádnej užitečnej vnitřní prostor, všecko zabírá obří ventilátor. Druhá věc - gumový manžety jou u vznášedel spotřební materiál, opotřebovávají se a musí se měnit, takže udělat jí navíc dutou a naplněnou plynem, kterej nám má dávat dodatečnej vztlak mi taky nepřijde jako úplně správná cesta vývoje. Třetí věc - každej sme viděli skutečnou vzducholoď - Hindenburg potřeboval na vztlak 240 tun cca 200 000 m3 plynu, ta trocha hélia v prstenci to nejspíš moc nevytrhne.

    A v poslední řadě - zatím největší éro je sovětská Mrija - 250 tun užitečná nosnost, amíci nově plánují velké vzducholodi s noností řádově stovek tun velikosti někde poblíž toho Hindenburgu, a tady chtějí téhož dosáhnou pomocí extrémně komplikovaného stroječku s koncepcí už dávno prokázajnou jako scestnou (pomocný zvedací agregát je jen mrtvé zatížení, ať si F-35 říká co chce). Ne že by to nedokázali dotáhnout do funkčního prototypu, ale jak to bude drahý na pořízení a provoz?