Estonsko kupuje turecká obrněná vozidla NMS a Arma

Estonsko kupuje turecká obrněná vozidla NMS a Arma
Arma 6×6 pro estonskou armádu / Otokar (Zvětšit)

Estonské centrum pro obranné investice ECDI (Estonian Centre for Defence Investments) podepsalo smlouvy s tureckými společnostmi Nurol Makina a Otokar v hodnotě 220 milionů EUR (5,4 miliardy Kč). Předmětem smluv je dodávka 224 obrněných vozidel NMS (Yoruk) 4×4 a Arma 6×6.

Turecké obrněnce získá především „zanedbávaná“ 2. pěší brigáda (2. jalaväebrigaad). Část zamíří do elitní 1. pěší brigády (1. jalaväebrigaad). Ta nyní provozuje pásová bojová vozidla pěchoty (BVP) CV9035, kolové obrněné transportéry (OT) Pasi a houfnice K9. Čtyři NMS převezme Centrum pro zneškodňování výbušnin Estonské záchranné služby (Päästeamet), která spadá pod ministerstvo vnitra.

Nákup tureckých obrněnců je spojen s budováním estonské divize (Diviis). Celkově má kolem roku 2030 páteř estonských pozemních sil v rámci divize tvořit šest mechanizovaných / motorizovaných praporů, tři dělostřelecké prapory a raketová baterie. Podle letošní aktualizace estonského Národního plánu rozvoje obrany (RKAK) do roku 2031 Estonsko z finačních důvodů nevybuduje tankový prapor. Estonsko se bude spoléhat na spojence, zejména britskou armádu a tanky Challenger.

ECDI v tendru vybíralo mezi nabídkou devíti společností ze šesti zemí, včetně Francie, Finska, Španělska, Izraele a Turecka.

Rozhodovala rychlost dodání a cena – proto nakonec zvítězila turecká nabídka. Jde o překvapení, protože se obecně počítalo se zapojením Estonska do evropského programu CAVS (Common Armoured Vehicle System). Ten řeší společný vývoj, výrobu a provoz finských OT Patria 6×6.

První čtyři NMS a šest Arma Estonsko převezme rok od podepsání smlouvy, tedy zhruba do konce září 2024. Konec dodávek je plánován na rok 2025. Přitom již letos do Turecka za školením vyrazí první skupina estonských vojáků.

Celkově Otokar do Estonska dodá 112 OT Arma za 130 milionů EUR. Nurol Makina stejný počet obrněnců NMS za 90 milionů EUR.


Arma 6×6

„Ochrana estonských vojáků v rizikových situacích je naší nejvyšší prioritou. Vzhledem k současné bezpečnostní situaci jsme v zadávacích podmínkách zdůraznili nejrychlejší možné dodání vozidel do Estonska,“ uvedl Karmo Saar, akviziční manažer v ECDI.

„Jednalo se o rozsáhlou a technicky složitou zakázku s mimořádně intenzivní soutěží, které se zúčastnilo celkem devět společností ze šesti zemí. Zakázka byla strukturována tak, že obrněná vozidla musela splňovat naše technické požadavky a kvalitativní standardy, a nejlepší nabídky byly vybrány na základě nejrychlejší dodací lhůty a ceny. Úspěšné nabídky předložily turecké společnosti Nurol Makina a Otokar, které mají rozsáhlé zkušenosti se stavbou obrněných vozidel,“ dodal Saar.

Generálmajor Veiko-Vello Palm, velitel estonské divize, zdůraznil: „Jedná se o důležité vylepšení schopností, zejména pro pěší prapor 2. brigády a pro velitelská stanoviště celé divize, které zvyšuje pancéřovou ochranu a mobilitu. Dodaná obrněná vozidla zvýší schopnost našich jednotek přežít a umožní větší flexibilitu při nasazení.“

Podle tiskové zprávy ECDI obrněnce NMS získají obě estonské brigády. Poslouží zejména jako mobilní velitelská stanoviště, ale také k transportu tankoborníků nebo jednotek protivzdušné obrany s polskými „manpady“ Piorun.

OT Arma zamíří výhradně do 2. brigády. Půjde o výrazné posílení schopností – hlavním dopravním prostředkem vojáků brigády byly dosud nákladní automobily s „plachtovou“ ochranou. Naopak Arma vojáky ochrání před palbou z ručních zbraní i šrapnelům dělostřeleckých granátů.

Arma 6×6 je modulární OT o délce sedm metrů. Prázdná hmotnost je 18 500 kilogramů, maximální 23 000 kilogramů. Vozidlo pohání vzduchem chlazený dieselový motor o výkonu 335 kW. V konfiguraci BVP lze vozidlo vybavit věžovým systémem s automatickým kanonem ráže 30 mm.

Arma je k dispozici v různých konfiguracích: OT, BVP, vozidlo palebné podpory s kanonem ráže 105 mm, samohybný minomet, velitelské stanoviště, evakuační, chemické nebo průzkumné vozidlo atd. Záleží pouze na představivosti a bonitě zákazníka financovat vývoj, výrobu a provoz různých konfigurací.


NMS (Yoruk) 4×4

Estonsko získá obojživelnou verzi OT schopnou přepravit deset vojáků, včetně dvou členů posádky. Vozidlo obdrží střelecký koš s lafetovaným kulometem ráže 12,7 mm.

Taktický obrněnec NMS v základní verzi přepraví devět vojáků (včetně velitele a řidiče). Je necelých pět metrů dlouhý, prázdný váží 8000 kilogramů. Maximální hmotnost je 12 000 kilogramů. O pohon se stará dieselový motor o výkonu 223 kW. Nejvyšší rychlost je 140 km/h, dojezd 700 kilometrů.

Kromě nákupních smluv estonský ministr obrany Hanno Pevkur a jeho turecký kolega Yaşar Güler podepsali dopis o záměru, který vytváří základ pro bilaterální spolupráci v oblasti obranného průmyslu. ECDI a turecká obranná agentura (Turkish Defence Industry Agency) dále smluvně zajistily bezpečné dodávky materiálů a služeb souvisejících s obrněnými vozidly a také společnou organizaci školení a vývojových aktivit.

Podle Gülera turecko-estonská spolupráce posílí vynikající vztahy obou zemí a umožní obrannému průmyslu a společnostem více spolupracovat. Ocenil také velmi dobré a respektující bilaterální vztahy trvající již sto let.

„Vztahy v obranném průmyslu obě země sblíží,“ uvedl turecký ministr: „Výrobky tureckých společností dále posílí estonskou armádu a přispějí k regionální bezpečnosti. Memorandum o záměru bude dále rozvíjet dobré vztahy.“

Estonský ministr obrany Pevkur zase uvedl, že po ukrajinsko-ruské válce si Estonsko uvědomilo nutnost velmi rychle posílit svou obranu: „Jsem velmi rád, že mohu podepsat tento dopis o záměru, který prohloubí naši spolupráci v obranném průmyslu.“

Dodal také, že NATO je velkou vojenskou mocností a poslední vývoj na Ukrajině a v Izraeli znovu potvrdil důležitost tuto vojenskou mocnost udržet pohromadě.

Zdroje: ERR, Kaitseinvesteeringud, Daily Sabah

Galerie

Arma 6×6 / Kermo Pastarus, Estonian Defense Forces NMS 4×4  / Kermo Pastarus, Estonian Defense Forces NMS 4×4 a Arma 6×6 / Kermo Pastarus, Estonian Defense Forces

Nahlásit chybu v článku


Související články

Estonsko kupuje takticko-operační raketové systémy MLRS

Estonské ministerstvo obrany vydalo dokument o rozvoji estonských ozbrojených sil do roku 2031 ...

PREMIUM Estonsko kupuje polské protiletadlové komplety Piorun

Estonsko od polské firmy ZM Mesko SA, součást PGZ (Polska Grupa Zbrojeniowa), nakoupí sto přenosných ...

PREMIUM Konec vtipkování: Estonsko staví divizi a ambiciózně zbrojí

Estonsko v prosinci minulého roku odsouhlasilo plán na vybudování divize v rámci svých pozemních ...

Německé systémy protivzdušné obrany IRIS-T SLM pro Estonsko a Lotyšsko

Estonsko a Lotyšsko podepsaly prohlášení o záměru LoI (Letter of Intent) ve věci nákupu systémů ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • flanker.jirka
    18:13 20.10.2023

    Nedokážu si představit situaci, že bychom kupovali něco od země, která není demokratická a co se týše Ruska tak to hraje na obě strany.

    Nedokážu si představit situaci, že bychom kupovali něco od země, která není demokratická a co se týše Ruska tak to hraje na obě strany.

    • Lukas
      21:29 20.10.2023

      Cóż - wy macie Titusa i Patriota II (czy jak teraz to się nazywa) Dla Estończyków liczy się cena - oni boja się o to co będzie za 5 -10 lat... Nie za 20 - bo tyle Putin żyć nie ...Zobrazit celý příspěvek

      Cóż - wy macie Titusa i Patriota II (czy jak teraz to się nazywa)

      Dla Estończyków liczy się cena - oni boja się o to co będzie za 5 -10 lat...
      Nie za 20 - bo tyle Putin żyć nie będzie...Skrýt celý příspěvek

      • SYN_
        07:29 25.10.2023

        Hm, jak je to dlouho co US se zbavovaly stovek a stovek přebytečných MRAPů (z Iráku, ze Sýrie, z Afghu) a dávali je v podstatě za odvoz? Já vím, mnohé armády (mj. i naše) tvrdily ...Zobrazit celý příspěvek

        Hm, jak je to dlouho co US se zbavovaly stovek a stovek přebytečných MRAPů (z Iráku, ze Sýrie, z Afghu) a dávali je v podstatě za odvoz? Já vím, mnohé armády (mj. i naše) tvrdily že jim to nestojí za to, že pořídí lepší (a řekněme že AČR skutečně pořizuje lepší, akorát v horizontu 10+ let od tehdy) ale to co kupuje Estonsko je zdá se jen o trochu lepší a hlavní důvod je rychlost...
        No kdyby to byli koupili tehdy (tou dobou už se rusi roztahovali na Krymu), tak to měli levnější a už by na nich jezdili, ne?Skrýt celý příspěvek

        • PavolR
          07:58 25.10.2023

          Tie najstaršie MRApy boli relatívne úzko špecializované na bezpečné hliadkovanie na cestných komunikáciách. Kto chce bojovať aj mimo cesty, potrebuje niečo troška iné.

          Tie najstaršie MRApy boli relatívne úzko špecializované na bezpečné hliadkovanie na cestných komunikáciách. Kto chce bojovať aj mimo cesty, potrebuje niečo troška iné.

          • SYN_
            18:41 25.10.2023

            Nezbavovali se i nějakých M-ATV? Každopádně jich mají mít asi 6000 uložených... pokud by Estonsku nějaké prodali (což nevím) pak by byly ze skladu neboli téměř hned...

            Nezbavovali se i nějakých M-ATV? Každopádně jich mají mít asi 6000 uložených... pokud by Estonsku nějaké prodali (což nevím) pak by byly ze skladu neboli téměř hned...

  • Lukas
    12:33 20.10.2023

    Przydało by się mieć 2-3 brygady WOT wyposażone w takie proste, tanie KTO 6x6 + opancerzone pojazdy patrolowe...

    Przydało by się mieć 2-3 brygady WOT wyposażone w takie proste, tanie KTO 6x6 + opancerzone pojazdy patrolowe...

  • Arthur
    22:29 19.10.2023

    Chválim a dobre vedieť, že aj pre Estónsko čo by členský štát NATO (ale aj EÚ) nie je problém súťažiť aj s členským štátom NATO Tureckom (alebo aj Izraelom) obrnenú techniku na ...Zobrazit celý příspěvek

    Chválim a dobre vedieť, že aj pre Estónsko čo by členský štát NATO (ale aj EÚ) nie je problém súťažiť aj s členským štátom NATO Tureckom (alebo aj Izraelom) obrnenú techniku na rozdiel napr. od "politických rozhodnutí" v tzv. "G2G obstarávaní" na BOV 8x8 a BVP kedy v oboch prípadoch nebol člen NATO Turecko (alebo aj Izrael), vyzvaný na podanie ponúk, (ale napr. taký Izrael v tzv. "G2G obstarávaní"na 3D RL áno ).

    zdroj: https://e.dennikn.sk/2588122/d... Skrýt celý příspěvek

    • Sgt Murphy
      15:28 20.10.2023

      Chváliš že Estónsko kupuje iné vozidlo, aké samo vyvíjalo spolu s Patriou? Tak čo furt vyplakávaš prečo si Slovensko nevyvinulo vlastné 4x4. V čom ten ...Zobrazit celý příspěvek

      Chváliš že Estónsko kupuje iné vozidlo, aké samo vyvíjalo spolu s Patriou? Tak čo furt vyplakávaš prečo si Slovensko nevyvinulo vlastné 4x4. V čom ten obrat?

      https://www.janes.com/defence-...
      https://www.janes.com/defence-... Skrýt celý příspěvek

      • Arthur
        23:32 20.10.2023

        Mali by ste viac sledovať CAVS. Je všeobecne známe, že Estónsko v minulosti od tohto join-venture CAVS projektu odstúpilo! Preto bol aj vypísaný ten tender. zdroj: ...Zobrazit celý příspěvek

        Mali by ste viac sledovať CAVS. Je všeobecne známe, že Estónsko v minulosti od tohto join-venture CAVS projektu odstúpilo! Preto bol aj vypísaný ten tender.
        zdroj: https://finabel.org/sweden-to-... Skrýt celý příspěvek

        • Sgt Murphy
          11:18 21.10.2023

          Táto poznámka je irelevantná. Áno, Estónsko upustilo od tohto spoločného programu vývoja vlastného vozidla v polovici 2022 a kúpilo vozidlá už hotové z druhej krajiny. Tak isto MO ...Zobrazit celý příspěvek

          Táto poznámka je irelevantná. Áno, Estónsko upustilo od tohto spoločného programu vývoja vlastného vozidla v polovici 2022 a kúpilo vozidlá už hotové z druhej krajiny. Tak isto MO SR nešlo cestou "vývoja" 4x4 ale kúpilo už hotové JLTV. Pýtam sa prečo teda ten obrat, v prípade Slovenska tu vyplakávaš pri každej príležitosti keď sa spomenie obrnené vozidlo ale v prípade Estónska to dokonca chváliš?Skrýt celý příspěvek

          • Arthur
            13:04 21.10.2023

            Varíte z vody nakoľko využívate koreláciu miesto kauzality nakoľko v SR je vývoj obrnených vozidiel 4x4 ukončený Kerametal Aligátor Majster II, Zetor Gerlach, DefTech Wolf a ak to ...Zobrazit celý příspěvek

            Varíte z vody nakoľko využívate koreláciu miesto kauzality nakoľko v SR je vývoj obrnených vozidiel 4x4 ukončený Kerametal Aligátor Majster II, Zetor Gerlach, DefTech Wolf a ak to vezme extenzívne tak MSM cez matku CSG ponúkalo výrobu Patriotu/Patriotu II v SR čo prípad Estónska s Finskou Patriou join-venture projektu CAVS bol od našich možností na míle vzdialený.
            Za ďalšie americké fondy FMF ako grantova schéma je úplne niečo iné ako popisujete vy v korelácii v Estónskeho tendra s poukazom na join-venture vývoj, od ktorého predtým odstúpili. Ja nikde nevyplakavam len upozorňujem na ad-hoc tzv. "politické rozhodnutia" v tzv. "G2G obstarávaniach". Keď pred tým niekto zatváral a zatvára oči nie je to môj problém...Skrýt celý příspěvek

          • Sgt Murphy
            17:01 21.10.2023

            Na Slovensku je ukončený vývoj len staršieho Karametal Aligator ktorý je zavedený v OS SR aj to je šrot. Aligator II, Zetor Gerlach, Deftech Wolf, Patriot sú vozidlá v štádiu ...Zobrazit celý příspěvek

            Na Slovensku je ukončený vývoj len staršieho Karametal Aligator ktorý je zavedený v OS SR aj to je šrot. Aligator II, Zetor Gerlach, Deftech Wolf, Patriot sú vozidlá v štádiu prototypu, ktorých vývoj sa jednoznačne nedá povedať ako ukončený a vozidlá nie sú v sériovej výrobe. Jediný z toho je Patriot II zavedený zatiaľ ako kusovka v Poľskej armáde (a tuším ešte nejaký kus u českých hasičov) ale jedná sa o ťažký MRAP ktorý naše OSSR nepotrebujú, požiadavky OS SR reflektujú práve ľahšie a odskúšané JLTV. Áno projekt CAVS je na míle vzdialený možnostiam Slovenska, pretože Patria je na rozdiel výrobca s viac než sto ročnou tradíciou výroby pre civilný a vojenský priemysel, z polobice vlastnený gigantom Konsberg a z police vlastní výrobcu NAMMO, výrobcom častí lietadiel pre Airbus, Boeing, Embraer, vrtuľníkov NH90, stíhačiek F-35 atď., má za sebou výrobu stoviek kusov osvedčených obrnených vozidiel Pasi a AMV. Zetor vyrába traktory a Deftech malé civilné dróny, 0% know how sériovej výroby obrnených vozidiel. Áno, JLTV sú financované z grantu od USA. Estónsko tiež dostalo FMF grant a 140 mil. $ využili na kúpu raketometov HIMARS a nešli do vývoja niečoho vlastného a "polovičatého"(narážam na RM-70/85 MODULAR). Pýtam sa teda znovu prečo v prípade Estónska je to podľa teba fajn, chváliš to ale v prípade Slovenska tu neustále vyplakávaš a spamuješ každú diskusiu pod každým článkom o obrnených vozidlách, modernizácii atď.Skrýt celý příspěvek

          • Sgt Murphy
            18:20 21.10.2023

            Ale zaujímavé kritizuješ nákup BOV 8x8 do ktorých vývoja verzií Patria AMV XP pre OS SR má zapojenie Konštrukta a táto ponuka má najväčšie zapojenie Slovenského priemyslu... A ...Zobrazit celý příspěvek

            Ale zaujímavé kritizuješ nákup BOV 8x8 do ktorých vývoja verzií Patria AMV XP pre OS SR má zapojenie Konštrukta a táto ponuka má najväčšie zapojenie Slovenského priemyslu... A naopak zas kritizuješ nákup VTV 4x4 prečo sme si ich nevyvynuli sami. Mne sa zdá že len v každom prípade máš potrebu si do niečoho rýpnuť než priniesť niečo konštruktívne.Skrýt celý příspěvek

          • Arthur
            20:26 21.10.2023

            Vývoj Aligatora Master II a Gerlach, ale aj Wolfa realizovali súkromné spoločnosti a vývoj je ukončený. Hron by mal byť ukončený v máji 2024. Niekoľko kusov Aligatorov Master II ...Zobrazit celý příspěvek

            Vývoj Aligatora Master II a Gerlach, ale aj Wolfa realizovali súkromné spoločnosti a vývoj je ukončený. Hron by mal byť ukončený v máji 2024.
            Niekoľko kusov Aligatorov Master II skončilo v Indonézii a kedže už patria pod trojpísmenkovýchm ktorí majú svoj R&D a trhy tak logicky tam dávajú svoje Patrioty/Patrioty II. Zetor stále bojuje o zákazníka. DefTech Wolf už predal 4ks na UA.
            OSSR nič nebránilo a nebráni požiadať o jeden kus na dlhodobé testovanie. Tak ako napr. požiadali o zbrane od GP a zistili, že doma sa vyrábajú kvalitné zbrane a zbraňové systémy.
            Zuzanu II, AM-120, Delosys, GTS30N,.. realizovali štátne spoločnosti za štátne peniaze. MOSR každý rok dáva verejné peniaze na výskumné úlohy aj súkromným spoločnostiam. EÚ (ES) začína s tým istým. A do toho prídu páni najmúdrejší a akvizujú od USA práve obrnené vozidlá a útočné pušky tj. práve to minimum čo v SR feat. EU máme spôsobilosti.
            Vaše korelácie s Estónskom a odstúpením od join-venture CAVS a následným tendrom s fondom grantovou schémou FMF fondov sú naozaj úsmevné.
            Nám zostáva len dúfať, že nové vedenie MO a Vláda bude konečne hájiť národnoštátne, národnohospodárske záujmy na prvom mieste a udržia 2% HDP na obranu a pri tendroch a G2G obstarávaniach nebudú !politickými rozhodnutiami" vyradzovať ad-hoc členské štáty NATO a významných západných spojencov ako Južná Kórea, Izrael a pod. Kto pochopil - pochopil, kto nepochopil - nepochopí...Skrýt celý příspěvek

          • Sgt Murphy
            21:21 21.10.2023

            Vývoj tých vozidiel bude ukončený až bude fungovať naplno ich sériová výroba a budú plošne zavedené u pozemných jednotiek. Dovtedy je to len a len vozidlo v štádiu prototypu resp. ...Zobrazit celý příspěvek

            Vývoj tých vozidiel bude ukončený až bude fungovať naplno ich sériová výroba a budú plošne zavedené u pozemných jednotiek. Dovtedy je to len a len vozidlo v štádiu prototypu resp. z LRIP série (low rate initial production), armáda dostane prvé kusy, dosiahnu počiatočnú operačnú spôsobilosť (initial operational capability) a vychytajú sa všetky "detské choroby" už za štátne peniaze. Inakšie to budú polovičaté nepodarky, ktoré môžu stáť v konflikte aj životy vojakov. Pripomeniem že aj vozidlo JLTV od Oshkoshu, spoločnosti ktorá má desiatky rokov know-how s výrobou nákladných vozidiel a MRAPov (M-ATV, vyrobených takmer 10 tisíc ks), L-ATV ktoré najazdilo počas testovaní stovky tisíc míľ od horúcej púšte v Arizone po Aljašku, pričom prvé vozidlo bolo dodané na testovanie v 2013 a v 2019 bolo označené ešte ako neboja schopné, dokiaľ nebude komplet doladené. Investície do výroby a vývoja vlastných 4x4 sú vyhodené €, ktoré môžu byť použité k lepším účelom. Na Ukrajine sa neobjavili Deftech Wolf, ale Gaia Amir (ale je to prakticky to isté vozidlo, Deftech ale nemá vlastnú sériovú výrobu, na tú pýtal štátnu dotáciu 40 mil. €). Do Indonézie odišli 2 ks, slovom dva, Aligator Master II. To za niečo relevantné fakt nepovažujem. GP nepovažujem za kvalitného výrobcu, doteraz predstavil len low cost modely, ktoré sa nikde v ozbrojených zložkách neujali. Žiadne oficiálne vyjadrenia z krátkodobých testov GP (nie dlhodobých), som nepostrehol. Pušiek z USA sa kúpilo 5 tis. kusov, aby sa pokryli základné požiadavky, na ďalších 20 tis. má byť vypísaný tender. Dúfam že sa pôjde formou súťaže a testov, teda min. CZ vs HK vs SIG vs COLT vs LMT vs Daniel Defense vs ostatní a nebude sa jednať o žiadne politické rozhodnutie ako z kancelárie SNS typu kúpime GP, lebo ho robíme doma, alebo Deftech Hron, lebo do horíme doma, ale vyberie si OS SR a vojaci dostanú do rúk to najlepšie čo im trh ponúka. A dúfam, že v prvom rade sa bude technika v budúcnosti vyberať v prvom rade od najväčších a najspoľahlivejších spojencov z NATO, ako USA či Spojené Kráľovstvo alebo Poľsko, ktorý je garantom našej bezpečnosti z východu.Skrýt celý příspěvek

  • Sgt Murphy
    21:26 19.10.2023

    Tak to ma celkom udivuje keďže Estónsko je členskou krajinou vývoja Patrie 6x6. A fakt sa tie 4x4 nedali kúpiť lacnejšie napr JLTV cez FMS? Naozaj zvláštny krok.

    Tak to ma celkom udivuje keďže Estónsko je členskou krajinou vývoja Patrie 6x6. A fakt sa tie 4x4 nedali kúpiť lacnejšie napr JLTV cez FMS? Naozaj zvláštny krok.

  • Stonkeeper
    18:28 19.10.2023

    Arma? Koukam ze to bohemka vzala z gruntu:)

    Arma? Koukam ze to bohemka vzala z gruntu:)

  • Pirat49
    18:00 19.10.2023

    Chapem ze pomer cena ,kvalita a vykon je dobry. ALE! Turecku za vlady Erdogana sa neda verit a co bude po nom je otazka...

    Chapem ze pomer cena ,kvalita a vykon je dobry. ALE! Turecku za vlady Erdogana sa neda verit a co bude po nom je otazka...

Načítám diskuzi...