Eurodron: Evropa představila vlastní bitevní dron

Model budoucího evropského bezpilotního letadla; větší foto / Sebastian Sprenger/Staff

Na berlínské letecké výstavě Berlin Air Show trojice evropských firem Airbus, Dassault a Leonardo představila model 1:1 vyvíjeného velkého „eurodronu“. Evropská konkurence americkému MQ-9 Reaper může poprvé vzlétnout v roce 2023.

Představený letoun je bezpilotní stroj kategorie MALE (Medium-Altitude Long-Endurance), tedy dron pro střední výšky s dlouhou výdrží. Přímými konkurenty jsou americký MQ-9 Reaper, izraelský IAI Eitan nebo čínský Wing Loong.

 

 

Počátek vývoje evropského dronu kategorie MALE lze vysledovat do roku 2009, kdy firma EADS (nyní Airbus) získala vládní peníze pro vývoj dronu Talarion s dvojicí proudových motorů. V Berlíně představený bezpilotní letoun je výsledkem navazujícího programu MALE RPAS (Medium Altitude Long Endurance Remotely Piloted Aircraft System), na kterém od záři 2016 pracují firmy Airbus (Španělsko, Německo), Dassault (Francie) a Leonardo (Itálie).

 

K projektu se nepřipojila Velká Británie, která se rozhodla spolupracovat s americkou firmou General Atomics Aeronautical Systems Inc. (GA-ASI) a nakoupit její bezpilotní letadla Protector, což je britské označení pro MQ-9 Reaper.

 

První fáze programu MALE RPAS zahrnující zhodnocení systémových požadavků SRR (System Requirement Review) a předběžnou revizi návrhu PDR (Preliminary Design Review) skončí na konci letošního roku. Výsledky PDR napoví, zda je vývoj evropského dronu technicky a finančně realizovatelný a předvídatelný. Pokud se zapojené země rozhodnou pokračovat, nový evropský dron kategorie MALE vzlétne v roce 2023 a do provozu se dostane v roce 2025.

 

Představení eurodronu

 

Základním rysem a hlavní výhodou eurodronu je schopnost autonomně létat v hustém civilním leteckém provozu nad Evropou nebo jinde ve světě. Bude to vůbec první bezpilotní letoun na světě, který nebude muset létat jen ve vojensky vyhrazeném vzdušném prostoru.

 

Dvoumotorvé uspořádaní navíc zajistí (při výpadku jednoho motoru) bezpečnost provozu nad hustě obydlenými částmi Evropy a poskytne dostatečný výkon pro výrobu elektrické energie pro palubní přístroje a senzory.

 

Eurodron poskytne svým provozovatelům klíčovou podporu ve vojskovém zpravodajství, sledování, akvizicí cílů a průzkumu ISTAR (Intelligence, Surveillance, Target Acquisition, Reconnaissance). Samozřejmostí je možnost instalace (dle přání zákazníka) zbraní vzduch-země a vzduch-vzduch. Mezi hlavní úkoly v době míru bude patřit sledování lodního provozu a monitorováni hranic Evropské unie.

 

Program MALE RPAS ma za cíl vytvořit platfomu pro celou rodinu bezpilotních letadel.

 

„Ještě před námi leží spousta práce. Tento plnorozměrový model představuje první ukázku toho, co Evropa může dosáhnout ve špičkové technologii, pokud sdružuje svou průmyslovou sílu a know-how,“ uvedl v Berlíně Dirk Hoke, generální ředitel divize pro obranu a vesmír společnosti Airbus.

 

„MALE RPAS se v budoucnu stane nedílnou součástí záruk suverenity Evropy. Tento program je ideální pro splnění naléhavých požadavků evropských ozbrojených sil. Toto inovační partnerství také ulehčuje omezenou rozpočtovou situaci zemí prostřednictvím chytrého sdružování prostředků na výzkum a vývoj,“ dodal Hoke.

Dle Hokeho se má na vývoji evropského dronu vyzkoušet nový způsob spolupráce evropských států, která se využije při vývoji nového francouzsko-německého stíhacího letounu

 

První prototyp Piaggio P.1HH HammerHead (2013)

 

Takticko-technické údaje o vyvíjeném evropském bezpilotním letadle, jakož i o ceně projektu, nejsou k dispozici. Letoun ale podle odborných médií vychází z projektu evropského bezpilotního letounu Talarion, který vzhledem k nezájmu možných zákazníků byl zrušen v roce 2012.

 

V Berlíně představený model evropského dronu má sice rovněž dvoumotorové uspořádaní, ale na rozdíl od Talarionu ho nepohání dvojice proudových motorů, ale turbovrtulových. Eurodron je navíc od Talarionu dolnoplošník s „T“ ocasními plochami.

 

Při vývoji eurodronu se nepochybně uplatní i zkušenosti s vývojem italského bezpilotního letadla Piaggio P.1HH HammerHead od italské firmy Piaggio Aerospace. Také Piaggio P.1HH HammerHead, s maximální startovací hmotností 6146 kg, pohání dvojice turbovrtulových motorů s tlačnými vrtulemi. Od roku 2013 probíhají letecké testy dronu (druhý prototyp havaroval, třetí létá od roku 2017) a první dodávky jsou v letošním roce naplánovány pro letectvo Spojených arabských emirátů (objednáno osm dronů).

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Indické bezpilotní letouny a jejich vývoj

Indie začala s vývojem bezpilotních letounů před deseti lety. Na uspokojení rostoucí poptávky indických ozbrojených sil pracují výzkumné společnosti, jako je Aeronautical development establishment (ADE), National aerospace laboratories (NAL), Hindustan aeronautics limited (HAL) a Bharat electronics limited (BEL). Do aktivní služby již byly zařazeny drony domácí výroby určené k průzkumu, zabezpečení hranic a k námořnímu hlídkování.

Válka dronů: MQ-9 Reaper získá zbraně vzduch-vzduch

Americké letectvo (USAF) letos vyřadí z výzbroje ikonická bezpilotní letadla MQ-1 Predator. Standardním bojovým dronem letectva zůstane MQ-9 Reaper, který navíc získá zbraně vzduch-vzduch.

Francouzsko-německý tank posílí evropskou obranu

Návrh nového francouzského vojenského rozpočtu na léta 2019-2025 počítá se zahájením programu náhrady tanku Leclerc. Vývoj jeho nástupce se má uskutečnit v rámci unijní spolupráce, zejména pak mezi Berlínem a Paříží. Rozpočet se na druhé straně nezmiňuje o vývoji nových dělostřeleckých systémů. Dělostřelecký program (představený v roce 2012) si do roku 2035 klade za cíl nahradit francouzské samohybné houfnice CAESAR, francouzské raketometné systémy LRU a německé samohybné houfnice PzH 2000.

Námořní dron MQ-25 Stingray od firmy Lockheed Martin

Americká firma Lockheed Martin představila svůj koncept víceúčelového námořního bezpilotního tankeru MQ-25 Stingray. Na rozdíl od firmy Boeing, zřejmě hlavního konkurenta ve jmenovaném programu, Lockheed představil pouze koncepční obrázky a video, nikoliv reálný stroj.

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

  • alea206
    12:30 02.05.2018

    Kisam:
    Jako spotrebni zpozi vnimam Predatora za cca 3,2M USD

  • kisam
    11:45 02.05.2018

    No hlavne "spotřební zboží" za cca 30 miliónov dolárov za kus (koľko stojí napr. Eitan alebo Reaper) je pekná hlúposť. Cantas je samozrejme iná reč, ten je o nejakú tú kategóriu nižšie.

  • alea206
    11:31 02.05.2018

    Když se na ten stroj dívám, tak si nemůžu nevzpomenout na A-10 potažmo zamýšlený (nikdy to tuším nemělo ani prototyp) projekt přestavby A-10 na drony.
    Ve vztahu k tomu by mě zajímalo pancéřování tohohle stroje, vzhledem k velikosti a vícemotorové konfiguraci mi nepřijde, že by byl projektován jako "spotřební zboží"

  • Rase
    20:44 01.05.2018

    Dronů není nikdy dost. Osobně si myslím, že i když v konvenční válce jdou rychle dolů, tak informace co získají v mezičase, tak se můžou velice hodit (navedení děl, letounů). Navíc jejich zničením nepřijdeme o osádku. Za sebe jsem ale spíš pro drony s proudovým pohonem, jelikož jsou rychlejší a pokud není potřeba aby dlouho sledovaly oblast, tak úplně v pohodě. Cool je tuzemský Cantas, který může startovat třeba z náklaďáku někde v lese. V konvenční válce to bude o tom, kdo získá nadvládu ve vzduchu, pak budou důležité i podobné velké drony

    http://www.armadninoviny.cz/cesky-bezpilotni-letoun-cantas.html

  • UnionPacific
    18:52 01.05.2018

    Podľa toho aké je to veľké,súdim,že do brucha sa mu vojde aspoň 40 Hellfire-ov :-)

  • KOLT
    18:31 01.05.2018

    Nechte bejt, až se přes Šumavu pohrnou ty miliony uprchlíků, ještě se bude hodit. A taky může pomáhat zachraňovat Němce v Krušných horách, když se budou snažit z chalífátu utéct do civilizace ;-)

  • kisam
    14:44 01.05.2018

    Ultramarinus - Rozumiem. Takže pre naše armády zbytočnosť.

  • Ultramarinus
    08:16 01.05.2018

    Kisam - užití na retranslaci, nápadný průzkum, nebo jako cíl. Nic moc jiného mě nenapadá. Na druhou stranu, v tuhle chvíli to vypadá na konflikty "nízké intenzity" na území Evropy spíš, než na plnou šermovačku s Ruskem nebo Čínou.

  • kisam
    22:35 30.04.2018

    Zaujímalo by ma aké je využitie takéhoto dronu v konflikte vysokej intenzity ? Je to relatívne pomalé, neobratné, stealth to tiež nie je, vo veľmi veľkej výške to tiež nelieta, zostreliteľné by to malo byť bez problémov. Ako stroj na COIN v prostredí so žiadnou alebo len minimálnou PVO je to bez debaty vynikajúca vec schopná hodiny a hodiny vyhľadávať ciele a následne ich zničiť presným útokom, ale dá sa takýto stroj využiť aj v konflikte s vyspelým protivníkom ? Mne nič nenapadá a rád sa nechám poučiť.

  • VlaLang
    21:15 30.04.2018

    Tři drobné poznámky:
    1) Talarion není zrušený program. Naopak je dotažen do stádia N-365 (tedy rok do dodání od objednávky) a stále se zvažuje, kterou "skupinu" dronů nakonec Evropské státy budou odebírat. V roce 2015 probíhaly letové zkoušky dva další prototipy další generace by měly vzlétnout tento rok.
    2) U toho představeného mockupu stále není jasné, jaký pohon bude použit, vlády (resp. vojenští činitelé) Neměcka a Francie stále preferují proudový pohon (EADS naopak tlačí vrtule) a existuje dokonce (pro mne osobně sci-fi) varianta použití dvojice motorů TJ-100 nebo jejich odvozenín...
    3) V4 v rámci jednoho zvažovaného společného nákupního programu plánuje i společný nákup "těžkých dronů" této kategorie. Nejvíce to tlačí Poláci, ale ti z pochopitelných důvodů stále pokukují po americké produkci spol. General Atomics.
    V.L.